abonnement Unibet Coolblue
pi_148134707
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 30 december 2014 @ 12:58:35 #2
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_148135027
Mijn - 'normaal' doorslapende - baby wordt nu ze ziek is ook zo'n beetje elke 1,5 uur wakker voor een slokje. Zere keel denk ik. De borst is dan echt het enige dat ze accepteert. Gelukkig ging het vannacht al stukken beter want het breekt je wel op zeg, poeh.

Mijn dochter is dus nu zo'n 1,5 week snipverkouden. Sinds 2 dagen ben ik zelf ook hartstikke verkouden en heb last van m'n keel, ik vermoed dat ze mij heeft aangestoken :+. Nu gaat het sinds gisteravond ineens echt heel snel heel veel beter met haar, we hebben gewoon prima geslapen (van 22 tot 1 en toen door tot 5) en ze is een heel stuk vrolijker.

Hoe werkt dat nu met die antistoffen in mijn melk, is het logisch dat sinds ik ziek ben geworden zij zo snel beter wordt of is dat toeval? Maakt mijn lijf nu antistoffen aan tegen de verkoudheid waar zij mooi van mee profiteert? /noobvraag :@
pi_148141581
Je lijf begint al met antistoffen aanmaken op het moment dat zij ziekig bij je drinkt. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het drinken zorgt ervoor dat jouw lijf de antistoffen gaat aanmaken voor het virus. Of je lijf harder aan het werk gaat als je zelf ziek bent weet ik niet precies. Ik vermoed dat Gonneke vam eurolactatie.net er wel een blog aan gewijd heeft, maar zit mobiel. :+
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 30 december 2014 @ 15:33:17 #4
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_148142046
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 15:22 schreef Morretje het volgende:
Je lijf begint al met antistoffen aanmaken op het moment dat zij ziekig bij je drinkt. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het drinken zorgt ervoor dat jouw lijf de antistoffen gaat aanmaken voor het virus. Of je lijf harder aan het werk gaat als je zelf ziek bent weet ik niet precies. Ik vermoed dat Gonneke vam eurolactatie.net er wel een blog aan gewijd heeft, maar zit mobiel. :+
Ah, fascinerend, zo bijzonder hoe dat werkt! Ik ga eens op die site kijken als ik thuis ben.
pi_148143265
Je gaat antistoffen aanmaken op het moment dat je in aanraking komt met een ziekteverwekker. Daar heeft borstvoeding an sich niks mee te maken. Wel dat je kind er idd van meeprofiteert.
  dinsdag 30 december 2014 @ 16:07:01 #6
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_148143485
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 16:01 schreef WupWup het volgende:
Je gaat antistoffen aanmaken op het moment dat je in aanraking komt met een ziekteverwekker. Daar heeft borstvoeding an sich niks mee te maken. Wel dat je kind er idd van meeprofiteert.
Ja, dat snap ik idd. Maar dat je lijf al iets gaat doen als je kind alleen al ziek is vind ik fascinerend. Dat mijn lijf dat doet voor mijn eigen ziektekiemen vind ik niet meer spannend :+.
pi_148144351
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 12:58 schreef Tante_Soesa het volgende:
Mijn - 'normaal' doorslapende - baby wordt nu ze ziek is ook zo'n beetje elke 1,5 uur wakker voor een slokje. Zere keel denk ik. De borst is dan echt het enige dat ze accepteert. Gelukkig ging het vannacht al stukken beter want het breekt je wel op zeg, poeh.

Mijn dochter is dus nu zo'n 1,5 week snipverkouden. Sinds 2 dagen ben ik zelf ook hartstikke verkouden en heb last van m'n keel, ik vermoed dat ze mij heeft aangestoken :+. Nu gaat het sinds gisteravond ineens echt heel snel heel veel beter met haar, we hebben gewoon prima geslapen (van 22 tot 1 en toen door tot 5) en ze is een heel stuk vrolijker.

Hoe werkt dat nu met die antistoffen in mijn melk, is het logisch dat sinds ik ziek ben geworden zij zo snel beter wordt of is dat toeval? Maakt mijn lijf nu antistoffen aan tegen de verkoudheid waar zij mooi van mee profiteert? /noobvraag :@
Fascinerend he? Wij waren geïnfecteerd met het kotsvirus, het begon bij Sil, en iedereen die in zijn buurt was geweest begon binnen een dag of twee te kotsen, misselijk, koorts. Behalve Suus. Die heeft niks gehad terwijl die best in aanraking komt met Sils vingers/spuug/etc :).

Mijn vermoeden is dus dat ze direct antistoffen via de bv gekregen heeft :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 december 2014 @ 16:31:28 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148144556
quote:
Door door de dag heen vaak kleine slokjes bij haar te nemen besmet hij op zijn beurt zijn moeder met al die viezigheidjes. In de borst (ja, in de borst, niet alleen in de darm!) wordt op die kolonisatie razendsnel gereageerd door het aanmaken van specifieke afweerstoffen, die het kind bij zijn volgende pitstop al weer meekrijgt met de melk. Samen, uiteraard, met alle algemene beschermende stoffen die altijd al in moedermelk zitten.
http://eurolactatie.net/2014/09/17/beschermer/

zo snel iets wat ik kon vinden bij Gonneke :)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148155356
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 december 2014 12:47 schreef Morretje het volgende:

[..]

Maar niet voeden en op een andere manier troosten garandeerd niet dat je kind dan wel langer achtereen slaapt. Dat bedoelde ik te zeggen, dat er een reden voor het vaak wakker worden is, die je misschien niet wegneemt met voeden (of misschien wel bij honger bijv) maar dat iedereen dan weer t snelste slaapt. We zijn (ik ook hoor) te veel gericht op doorslapen denk ik.
Bij elke 1,5u denk ik wel aan ergens last van trouwens.
Nou ja dit inderdaad een beetje. :)
M heeft nooit doorgeslapen (hij is 13 maanden en heeft maximaal 10x 5 uur of langer geslapen 's nachts) en is erg driftig als hij geen borst krijgt. En ja ik kies voor de makkelijkste weg door hem toch maar weer aan te leggen. Juist omdat ik werk heb ik geen zin om 'de strijd' aan te gaan. Ook niet 'voor een paar nachten' :') lekker makkelijk gezegd. Ik wil 'm gewoon niet meer laten krijsen, tot kotsen aan toe, want ja zo driftig is hij. 1x een half uurtje geprobeerd, dat doe ik mijn kind niet nog een keer aan.
Ik functioneer opzich goed zo, alleen voor 't gemak en comfort en soms irritatie/ergernis door het voeden (niet alleen in de nachten) én uiteraard de twijfels heel af en toe of hij wel in orde is.

Verder kan ik echt niets bedenken waar hij last van zou hebben. Hij is overdag erg vrolijk, eet goed, beweegt goed, groeit goed en ontwikkelt zich prima. Hij heeft de eerste maanden wel veel gehuild overdag (alleen thuis) en heeft nu nog een kort lontje maar oogt wel happy. Zou ik echt iets over het hoofd zien waar hij last van zou kunnen hebben? :@ Of is hij het gewoon zo gewend en heeft hij er behoefte aan? Dat laatste vind ik nu opzich nog prima (meestal dan ;) ) maar ik merk dat ik steeds meer denk aan stoppen en vraag me af hoe dat dan moet.
pi_148157823
Maar als jij eens een nachtje niet bij hem bent? Of komt dat nooit voor?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_148157856
Eem update: gisteravond vond Sticker het nog geen tijd om te slapen, hij is pas om 23:00 met ons mee naar bed gegaan, vlak daarvoor heeft hij een volle bak yoghurt leeg gegeten (en nog wat happen van mijn frambozenijs-met-chocola..) en toen! :o Hij kwam gewoon maar 1 keer vannacht :o :{ :? *O* O+

We rolden om 9:30 (!!) ons bed uit, helemaal verward (en uitgeslapen) en in de wtf-modus, maar wow, maar een keer voeden 's nachts O+ Dat kan dus ook!

Dit even als hart onder de riem voor de mama's die het lastig hebben met het vele voeden 's nachts. Als je eenmaal stopt vind je blijkbaar wel een andere manier die voor jullie werkt. En nog over dat vele voeden 's nachts: ik vond zo nu en dan met name het mentale aspect daaraan lastig: dat hij niets anders wilde dan de borst maakte dat ik het wel moest oplossen; het was hoe dan ook mijn probleem, dat voelde soms heel benauwend. Maar hem dat ontzeggen omdat ik er last van had vond ik geen optie. Ik vind het wel jammer dat de borst geven wordt gezien als 'de makkelijkste weg', het was hier nooit zo dat we geen zin of energie wilden steken in hem van de borst af krijgen: we wilden hem het niet ontnemen ;)

Elke 1,5 uur voeden is niet wenselijk, maar in mijn ervaring is dat altijd wel tijdelijk, als onderdeel van een fase/groeispurt/sprong/nervous breakdown van wiedanook/hoejehetwilnoemen :+ Extra vroeg naar bed en bijslapen in het weekend heeft ons door die periodes heen geholpen.
pi_148158256
Oh, ik zag/zie het wel als de makkelijkste weg. Ik wil s nachts gewoon slapen en als ik het op een makkelijke manier kan oplossen met borstvoeding dan die ik niet waarom ik dan iets anders moet proberen. De makkelijkste weg die het beste werkt voor iedereen. Prima toch?
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:03:45 #13
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148158485
Hoeiiii L-E! Bijslapen zul je! *O*

Maarre, die ene keer dat ie dan wel wakker werd, wat heb je toen gedaan? Is dan een aai over zn bol genoeg?

Mabawa, wat rot dat er toch zo'n stemmetje fluistert dat er misschien wel iets is :{ Een optie zou inderdaad zijn om hem een nachtje te laten logeren, dan weet je hoe hij reageert bij iemand anders. Maar ik zag daar zelf nooit zo heel veel heil in hoor :@ want wat als ze dan helemaal overstuur wordt, dan ben ik er niet om haar te troosten :'(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 30 december 2014 @ 21:04:21 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148158524
Ik heb er de eerste 7 maanden niet eens geprobeerd om hem in z'n eigen bed te laten slapen. Vanaf dag één in mijn bed, huid tegen huid, we sliepen allebei en als hij dorst had hapte hij slapend aan. Doe ik zo weer..

grappig iets .. ik droomde vannacht dat ik in verwachting was van een tweeling en dat ik een het pre-kolven was voor de ks, zodat ze meteen met bv gevoed konden worden. Kreeg ik vandaag de bestelde onderdelen voor m'n kolf binnen _O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148158572
LB, gewoon aan de borst laten 'drinken'. Ik denk dat hij niets binnen krijgt, maar hij valt al drinkend weer in slaap, prima dus :)
pi_148158932
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:07 schreef Mabawa. het volgende:

[..]

Nou ja dit inderdaad een beetje. :)
M heeft nooit doorgeslapen (hij is 13 maanden en heeft maximaal 10x 5 uur of langer geslapen 's nachts) en is erg driftig als hij geen borst krijgt. En ja ik kies voor de makkelijkste weg door hem toch maar weer aan te leggen. Juist omdat ik werk heb ik geen zin om 'de strijd' aan te gaan. Ook niet 'voor een paar nachten' :') lekker makkelijk gezegd. Ik wil 'm gewoon niet meer laten krijsen, tot kotsen aan toe, want ja zo driftig is hij. 1x een half uurtje geprobeerd, dat doe ik mijn kind niet nog een keer aan.
Ik functioneer opzich goed zo, alleen voor 't gemak en comfort en soms irritatie/ergernis door het voeden (niet alleen in de nachten) én uiteraard de twijfels heel af en toe of hij wel in orde is.

Verder kan ik echt niets bedenken waar hij last van zou hebben. Hij is overdag erg vrolijk, eet goed, beweegt goed, groeit goed en ontwikkelt zich prima. Hij heeft de eerste maanden wel veel gehuild overdag (alleen thuis) en heeft nu nog een kort lontje maar oogt wel happy. Zou ik echt iets over het hoofd zien waar hij last van zou kunnen hebben? :@ Of is hij het gewoon zo gewend en heeft hij er behoefte aan? Dat laatste vind ik nu opzich nog prima (meestal dan ;) ) maar ik merk dat ik steeds meer denk aan stoppen en vraag me af hoe dat dan moet.
Zo bedoelde ik het niet, sorry als het zo overkwam.

Op de andere reacties die ik lees: Overigens heb ik het echt nergens over doorslapen gehad, maar over zelf/zonder bv weer in slaap vallen op momenten dat dorst/honger/pijn niet het probleem is.

Dat dat iets is wat ik, persoonlijk, zou willen als de frequente nachtvoedingen me echt zouden gaan opbreken en zeker als mijn kind ouder dan een jaar was (hypothetisch want ben inmiddels om andere redenen dan slapen gestopt met de bv). Dat zou ik, wederom persoonlijk, denk ik de strijd wel waard vinden. Waarbij ik dus nergens zeg dat dat dan makkelijk is ofzo...

Ook heb ik nergens gezegd dat je een kind dan maar moet laten huilen/krijsen -O-
Kwak
pi_148158987
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 21:05 schreef L-E het volgende:
LB, gewoon aan de borst laten 'drinken'. Ik denk dat hij niets binnen krijgt, maar hij valt al drinkend weer in slaap, prima dus :)
Hoe voelt dat voor jou?

Oh, en *O* voor maar 1 keer s nachts!
pi_148159045
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 december 2014 20:52 schreef Franny_G het volgende:
Maar als jij eens een nachtje niet bij hem bent? Of komt dat nooit voor?
Hij heeft 1x bij mijn moeder geslapen. Dat ging redelijk, het was zo'n zeldzame nacht van iets meer dan 5 uur. Wakker zijn was wel drama en hij heeft toen 2x een half uur gehuild.
Afgelopen weekend sliep ik niet thuis en heeft hij 3x langer dan een half uur gekrijst. :'(

*O* LE wat fijn!!
pi_148159560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 21:12 schreef Mabawa. het volgende:

Afgelopen weekend sliep ik niet thuis en heeft hij 3x langer dan een half uur gekrijst. :'(

*O* LE wat fijn!!
Ach, wat rot zeg. :'( . :* .

LE, dat klinkt super!

Ik vind het ook wel spannend. Ik geef nu nog met plezier een paar voedingen per dag, vooral aan het einde van de middag en 's nachts. Maar ik wil eigenlijk wel gaan stoppen met bv geven, binnen nu en een paar maanden. Dan vind ik het wel mooi geweest. Maar I is nu nog behoorlijk gehecht aan de nachtvoeding(en) en ook aan de voeding die ze krijgt als ze thuiskomt van het kdv.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:23:30 #20
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148159731
Ik was laatst 's avonds weg en toen heeft mijn vriend E naar bed gebracht. Toen ze later die avond wakker werd, is mijn vriend naar boven gegaan, en heeft ze zich na wat drinken uit de rietjesbeker, en een liedje weer gewoon in bed laten leggen! :o

Als ik er ook ben, hoeven we dat niet te proberen, dan krijst ze zich hysterisch tot ik kom en haar laat drinken.

Ik hoopte op ook zoiets voor jou Mabawa, maar dat gaat dus niet op -O-
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:25:43 #21
171422 LadyBlack
paint it black
pi_148159877
En even een klein klaagmomentje; ik heb op 1 tepel flinke schaafwondjes slordig aanhappen bij het liggend voeden denk ik, waardoor ik ineens weer een beetje weet hoe het voelde in het begin :X

Respect en een dikke :* voor de nieuwe voedsters die met kloven en dergelijke kampen!!
  woensdag 31 december 2014 @ 14:22:30 #22
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_148185600
Hallo allemaal :)
Ik geef onze kleine man ook borstvoeding. Het loopt nu echt heel erg goed en vind het zo iets moois om te doen O+

Heb alleen het probleem dat ik last krijg van de zijkanten van mijn borsten zodra ik een bh draag :{
Om die reden heb ik nu al ruim een maand bijna geen bh's meer gedragen.. vanaf de bevalling dus :P

Ik heb verschillende voedingsbh's van de hema hier liggen. Ze voelen niet strak aan als ik ze draag, maar krijg al heel snel een pijnlijk gevoel aan de zijkanten (buitenkanten) van mijn borsten en ben dan bang dat het toch op een of andere manier afknelt en hierdoor een verstopping/ontsteking kan komen. Heb ook al eens mijn normale bh's proberen te dragen.. maar daar krijg ik ook hetzelfde gevoel van.

Heeft er iemand misschien tips hiervoor of ervaring hiermee?
Ik ben bang dat als ik een dure voedingsbh koop, hetzelfde probleem blijft. Of zal dit wel een verschil maken? (en welke raden jullie dan aan?).
Ik zag ook iets over borstvoedingshemden. Kan dat een bh vervangen?
Alle tips zijn welkom ^O^
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
pi_148186115
Misschien open deuren, maar heb je wel de juiste omtrekmaat? En bhs zonder beugel? Ik krijg namelijk ook wat jij omschrijft bij bh's met beugel. Of bij een te smalle :)
pi_148186636
Gewoon naar een goeie lingerie-zaak gaan die ook voedingsbeha's verkoopt en je er daar eentje aan laten meten. Ik denk echt dat dat een wereld van verschil kan maken. Het klinkt idd een beetje als toch een verkeerde maat. Wat jij omschrijft had ik altijd bij voedingsbeha's van H&M, die van Hema had ik er geen last van maar daarvan vond ik de maten weer wat gek.

Ik heb zelf 1 beha gehad van Anita geloof ik? Die kwam van LinCherie vandaan en dat was echt mn fijnste voedingsbeha's. Heel zacht en geen knellende plekjes enzo maar toch voldoende steun. Misschien dat je daar wat mee kunt?
:)
pi_148186824
Ik heb dat ook heel erg bij mn voedingsbh van h&m :Y

Ik vind de prenatal huismerk superfijn maar ik ben geloof ik niet zo'n goede referentie met mn B cup (of net C bij stuwing) als ik al die grote cupmaten hier altijd lees :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')