abonnement Unibet Coolblue
pi_147932113


Het is eind tweeduizendveertien en dat zorgt dat we voorzichtig kunnen gaan uitkijken naar wat voor velen onder ons 't CUL-hoogtepunt van het jaar is: het kerstdiner!

Vorig jaar was het een groot succes: dit topic kan dienstdoen als supportgroep voor iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij het samenstellen van een menu, het beoordelen van een recept en verder leent het topic zich wonderwel voor het met elkaar delen van (foto's van) uitprobeersels en het elkaar steunen bij pre-kerstdinerstress.

Vorig jaar kletsen we vier topics vol in de reeks:
- Kerstdiner 2013! Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 2 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 3 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic
- Kerstdiner 2013! deel 4 - Inspiratie-, voorpret- en adviestopic

Succesrecepten van vorig jaar: (door meerdere mensen hier gemaakt)

- Spiced & sugared cranberries:


- Het lekkerste soepje van de wereld:


(Meer suggesties welkom!)

Enkele foto's van CUL-kerstgerechten uit 2013:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Impressie van Iwanius Kerstdis 2014

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2014 23:57:04 ]
pi_147936880
Als de aardappels klaar zijn dan maar stoppen voor vandaag :+
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_147937730
Zo, eerste kerstdiner achter de kiezen, met alleen een toetje van mij, maar ben vergeten een foto te maken. Panna cotta was super gelukt, Luikse wafeltjes erbij ook (leuk om te maken!), en chocolade-ijs dat ik in vormpjes had uitgestoken - had de reis goed overleefd. Zeer tevreden.

Net nog even deeg gemaakt voor no-kneadbroodjes voor de lunch morgen, en dan morgen echt aan de bak.
pi_147938444
Goed gedaan Bleie!

Mijn eerste diner was ook geslaagd. Morgen de 2e, laatste en meest uitgebreide (met 10 man aan tafel).
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_147938963
Ons kerstdiner is ook achter de rug en iedereen tevreden en huiswaarts gekeerd. OP is daarom ook aangepast en de foto's staan in een spoilertag. :s)

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2014 00:04:09 ]
pi_147939509
En waar blijven de foto's dan? }:| Ah, ik zie ze al *O*

Ik heb het huis schoon en opgeruimd, en alles wat voorbereid kon worden is gebeurd :) Ik kijk wel een beetje op tegen de groente en het vlees tegelijk klaarmaken. Ik moet dan lamsrack, spruitjes, en venkel bereiden. De zoete aardappel haal ik dan ook uit de oven. Nog tips daarvoor? Kan ik een deel al voor het voorgerecht doen of is het verstandiger om na het voorgerecht een tijd in de keuken te staan? Dan kan het voorgerecht wel wat zakken, heeft ook voordelen..

Oh, en kan ik het opgeklopt eiwit voor het dessert ook al van tevoren maken?

[ Bericht 4% gewijzigd door Lot_1 op 25-12-2014 00:21:51 ]
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_147939598
Goed bezig geweest Iwanius! _O_

En * Dourthe souternes boks * heb 'm ook erbij zitten voor morgen.
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_147941857
Waar blijven de andere foto's? ~:)
Mokkel met stuntstok
pi_147942062
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 01:26 schreef Mord_Sith het volgende:
Waar blijven de andere foto's? ~:)
Misschien als het kerstmis is, dus vanavond?
Of is de nieuwe mode om al de dag voor kerstmis een kerstdiner te maken?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 25 december 2014 @ 02:47:01 #10
194233 Friday12
Originele kloon
pi_147943217
quote:
11s.gif Op donderdag 25 december 2014 01:34 schreef golfer het volgende:

[..]

Misschien als het kerstmis is, dus vanavond?
Of is de nieuwe mode om al de dag voor kerstmis een kerstdiner te maken?
Kerstavond geen optie? :P
pi_147944218
Ziet er goed uit Iwanius!

Even crosspost met het baktopic:

Ik wil voor het toetje vanavond versimpelde peren-tarte tatins maken (kleintjes), en die warm serveren. Bodem is van bladerdeeg. Kan ik die vanmiddag al maken en dan vanavond nog even opwarmen, of wordt dat niks?
pi_147944482
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 08:30 schreef Bleie het volgende:
Ziet er goed uit Iwanius!

Even crosspost met het baktopic:

Ik wil voor het toetje vanavond versimpelde peren-tarte tatins maken (kleintjes), en die warm serveren. Bodem is van bladerdeeg. Kan ik die vanmiddag al maken en dan vanavond nog even opwarmen, of wordt dat niks?
Je kan ze tot en met het bladerdeeg al maken :) in de koelkast bewaren en vanavond zo de oven in! Dan pas bakken dus. Gaat prima, deden we in het restaurant waar ik gewerkt heb ook altijd zo :9
pi_147944537
Gister het hoofdgerecht voor 21 personen
- kruiden pastei met hazelnoten
- spinazie pastei met maanzaad
- pompoenpastei
- pastei met eendenconfit en sinaasappel
- pastei met gestoofde runderwang
- zalm pastei

Het was goed gelukt! :D iedereen vond wel iets erg lekker en er was niet eens veel over. Heel de tafel vol! :o

Vanavond voor 6 personen, brandade moet ik nog maken en boor het toetje filodeeg bakjes en granaatappelsaus en thats it!
pi_147944592
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2014 09:17 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Je kan ze tot en met het bladerdeeg al maken :) in de koelkast bewaren en vanavond zo de oven in! Dan pas bakken dus. Gaat prima, deden we in het restaurant waar ik gewerkt heb ook altijd zo :9
Hee thanks, dat wilde ik ook weten :)
pi_147944803
Hier ook even een update: Ik ben al 2 dagen bezig in de keuken, maar had een ban, dus kun hier niet posten. :')
Vanavond is het zover en ik ben bijna helemaal op schema. Dat is prima, want vandaag hoefde ik in principe niks te doen behalve het afmaken van alles. Nu komt daar de voorbereiding van het toetje nog bij.

Ik heb er zin in! *O*
Sterkheidsbaas van alles.
pi_147944997
Ik was mijn camera vergeten. ;( Maar het eerste kerstdiner was in ieder geval lekker. :D
pi_147945163
Ik maak voor 8 personen voor vanavond:

Bospaddenstoelensoep met desembrood
Zeebaars met roomboter en kappertjes - met risotto, frietjes van koolrabi en salade
Panna cotta met stoofperen

Ben gisteravond al begonnen. :)
En vanochtend alle groente voorgesneden en in bakjes gedaan.

Daarbij serveer ik de volgende wijnen:
Crémant de Bourgogne (zacht bruisend aperitief)
Setzer Golden Grüner Veltliner (voorgerecht)
Chardonnay van Domaine de la Jasse (hoofdgerecht)
Make my day!
  donderdag 25 december 2014 @ 10:36:33 #18
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_147945190
Ik ga zo beginnen met de lunch :9 Croissants, kerststol, eitje, vers sapje! :9

Daarna direct door met mijn toetje van vanavond :D

Wakker geworden met een hoofdpijntje, dus hoop dat die nog zakt! _O-
  donderdag 25 december 2014 @ 10:38:41 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147945220
Klinkt allemaal heerlijk :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147945272
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2014 09:17 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Je kan ze tot en met het bladerdeeg al maken :) in de koelkast bewaren en vanavond zo de oven in! Dan pas bakken dus. Gaat prima, deden we in het restaurant waar ik gewerkt heb ook altijd zo :9
Super, dank je!
pi_147951056
Het gaat beginnen.



Succes iedereen en vooral veel plezier!
Like anything else in life, anal fisting can be made high class by going at it with your pinkie out.
pi_147951108
Tafel is er klaar voor. Nu de rest nog. :')

Let me see you stripped down to the bone
pi_147951198
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 14:53 schreef minilot het volgende:
Tafel is er klaar voor. Nu de rest nog. :')

[ afbeelding ]
Ziet er mooi uit mini ^O^
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_147951379
Zekers. Je kan merken dat mini oog heeft voor 'schoonheid' & finesse. Houd ik van. ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 01:26 schreef Mord_Sith het volgende:
Waar blijven de andere foto's? ~:)
:? Ik heb volgens mij voldoende foto's van mij in de spoilertag gezet.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2014 15:08:29 ]
pi_147951543
Een kleine bijdrage van mij... het vlees staat klaar om in de houtoven te gaan:


En de kalkoen is gaar. Die gaat aan het eind nog even een korstje krijgen bij het vuur:


Straks nog even een update over de groente; die staat nu in een donkere schuur te wachten...

Menu:
- Een frisse salade (botersla, dunne komkommerschijfjes, lichte dressing) met dunne zalmreepjes en reepjes gerookte forel.
- Een voorafje van kiprolladeplakjes om een gefrituurd hapje van filodeeg met kipgehakt
- Ribroast uit de houtoven
- Kalkoen uit de houtoven
- Wintergroente schotel met knolraap, pastinaak, aardpeer, aardappeltjes uit de oven, aangevuld met groene asperges en verse spercieboontjes en gevarieerde paddestoelen.
- Aardappelgratin taartjes (van de Lidl: ik ben te lui het zelf te maken en die van hen zijn briljant)
- Stoofpeertjes uit mijn moeders boomgaard
- Chocoladebombe

Ben nu al 1 dag bezig, vandaag gelukkig alleen "afmaakklusjes"

[ Bericht 21% gewijzigd door fietsie op 25-12-2014 15:29:24 (De Lidl helemaal vergeten) ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')