We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.
2014:- 7 januari: Delta voert haar laatste (officiële) vluchten uit met hun DC-9.
De vlucht gaat van Minneapolis naar Atlanta. Toch worden nog enkele dagen enkele vluchten opgevangen door de DC-9. De laatste vlucht was op 22 januari van Valparaiso, Florida naar Atlanta. Delta was de launch customer voor de DC-9 in 1965 en heeft dus bijna 50 jaar lang met dit type vliegtuig gevlogen. Ze hadden het type in jaren '90 uitgefaseerd maar na de fusie met Northwest kregen ze het type weer in gebruik.
De DC-9 wordt nog wel gevlogen, maar Delta was de laatste grote maatschappij die deze in de VS met passagiers inzette.
- 8 januari: EP-IAM, een Iran Air 747-100 doet een korte vlucht van Mehrabad naar Khomeini op 3 werkende motoren. Dit was de laatste 747-100 die voor passagiers werd gebruikt. EP-IAM heeft haar 35 jaar lange leven voor Iran Air gevlogen; haar eerste vlucht was op 20 juni 1979.
Er zijn nog een handvol 747-100's in gebruik; N747GE die oud Pan Am kist die door General Electric als testbed wordt gebruikt en een 6 tal van de Iran Air Force (of die nog gebruikt worden is nog maar de vraag)
- 20 februari: de laatste vluchten met passagiers voor de McDonnell Douglas DC-10.
Biman Airlines maakt een laatste reguliere vlucht vanuit Dhaka naar Birmingham.
Hier maakt de kist de 3 dagen daarna nog 9 farewell flights waarna de kist weer terug naar Dhaka gaat om gesloopt te worden.
- 8 maart: Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdwijnt van de radar wanneer de 777-200ER 9M-MRO van Kuala Lumpur naar Peking vliegt met 227 passagiers en 12 crew aan boord.
Tot op de dag van vandaag is er nog geen enkel spoor van het verdwenen vliegtuig en haar inzittenden.
- 27 maart: World Airlines gaat failliet en onmiddellijk worden alle vluchten geschrapt. Nadat een van haar grote concurrenten - Evergreen International Airlines - op 31 december 2013 al failliet was gegaan valt na 66 jaar service ook het doek voor World Airlines.
Hiermee vervallen ook de vluchten voor een van de laatste McDonnell Douglas MD-11 pax-vliegtuigen.
N271WA en N272WA vlogen als charters nog passagiers rond, vooral militairen.
- 31 maart: All Nippon Airways maakt de laatste vlucht met een 747-400D. De domestic version van de 747-400 vloog van Okinawa naar Tokyo. Wanneer deze laatste 747-400D (JA8961) wordt uitgeschreven is het na 35 jaar het einde voor Japanse 747's; het was de laatste civiel geregistreerde 747 in Japan.
- 5 Juni: De eerste Boeing 787 voor een Nederlandse maatschappij. PH-TFK wordt met F-16's binnengehaald.
Op 12 december volgt de 2e 787.
- 8 juli: De eerste Boeing 787-9 wordt geleverd. Klant is Air New Zealand die haar in de bekende
all black livery uitvoert. De 2e klant voor de 787-9 - All Nippon Airways - vloog er op 4 augustus de eerste commerciële vlucht mee.
Foto is genomen op 17 juli; dit is vlucht MH17...
- 17 juli: Malaysia Airlines vlucht 17, uitgevoerd door MH370's zusterschip 9M-MRD - wordt boven Oekraïne neergeschoten. Geen van de 283 passagiers en 15 crew overleeft de crash.
- 25-26 oktober: De allerlaatste commerciële vluchten van de McDonnell Douglas MD-11 in passagiersservice. In de nacht van zaterdag op zondag vliegen PH-KCB en PH-KCE de laatste vluchten uit respectievelijk Toronto en Montreal.
- 24 oktober: Topman Alan Eustace van Google verbreekt een aantal records die Felix Baumgartner ruim 2 jaar eerder had neergezet. Vanaf 41.425 meter hoogte maakt hij de hoogste freefall sprong en langste free fall afstand (37.617 meter)
- Vrijdag 31 oktober: De allerlaatste vlucht van Cathay Pacific met een Airbus A340-300 naar Schiphol, uitgevoerd door B-HXK.
Vanaf 1 november vliegt Cathay met de Boeing 777-300ER naar Schiphol welke een vernieuwde business- en economy class heeft. Tevens beschikt deze vlucht/kist nu over Premium Economy.
Met het vertrek van de Cathay vlucht blijft alleen Surinam Airways en China Airlines over die met een A340 op Schiphol vliegen.
- 11 november: Een kleine maand na de laatste reguliere vluchten volgen nog 3 farewell flights voor de MD-11 met de PH-KCD. Na net geen 24 jaar vervoert de MD-11 haar allerlaatste passagiers.
Hetzelfde jaar gaan nog 2 van de 3 overgebleven kisten naar de woestijn in de VS.
- 23 november: Iran Air doet een farewell flight met haar laatste Boeing 747SP (EP-IAC). De laatste 747SP in commerciële service doet een rondvlucht vanaf Teheran Mehrabad. Niet lang daarvoor had de kist nog een C-check gekregen dus de kist blijft nog wel even in service.
2015 zal waarschijnlijk wel het einde worden voor de 747SP.
- 22 december: Qatar Airlines ontvangt als eerste maatschappij de nieuwe Airbus A350.
A7-ALA, een A350-900 wordt in Toulouse aan Qatar overgedragen; de dag erna vliegt het naar Doha, gevolgd door Qatar's 4e A380 A7-APD op 15 minuten afstand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En wat gaat 2015 brengen?- 5 januari: Eva Air maakt haar laatste Boeing 747-400 Combi vlucht. De vlucht van Taipei naar Hong Kong wordt uitgevoerd door B-16409.
Hiermee blijven naast 9K-ADE van Kuwait Airlines en HL7421 en HL7423 van Asiana Airlines, de KLM 747-combi's de laatste 747-combi's over in service.
- 11 januari: de allerlaatste passagiers McDonnell Douglas MD-11 vertrekt van de Nederlandse bodem.
PH-KCD Florence Nightingale zal om 10:00 uur 's ochtends haar thuisbasis verlaten voor Seattle waarna het doorvliegt naar Mojave.
Op 10 december 1993 landde de eerste MD-11 voor KLM om 11:00 uur 's ochtends op Schiphol; na 21 jaar en 1 maand is het voorbij voor de MD-11 bij KLM.
- 30 januari: De 787 simulator op Schiphol-Oost moet “Ready For Training” zijn. Hierna kunnen toekomstige 787 piloten van de KLM hier gaan trainen.
- 28 februari: Lufhansa zal haar 17e Boeing 747-8i ontvangen.
Ter ere van Lufthansa's 60 jaar bestaan schijnt deze 747-8i D-ABYS een retro livery te krijgen.
- 2 maart: vanaf vandaag zet Singapore Airlines voor 4 van de 7 vluchten de 777-300ER in, in plaats van de 777-200ER. Vanaf 1 mei wordt de 77W dagelijks ingezet.
Dit betekend dat er vanaf dan ook First Class wordt aangeboden op deze vluchten; hiermee is Singapore naast Emirates en Garuda de enige maatschappij die First Class aanbiedt op vluchten van/naar Amsterdam.
- 15 maart: Arke ontvangt haar laatste 787-8: PH-TFM.
Dezelfde maand verlaat nog een Boeing 767-300ER de vloot: PH-OYJ. Hierna vliegt Arke met 3 787's, 1 767 en 5 737's.
- 27 maart: De laatste Delta vlucht van Amsterdam naar Mumbai. Op 28 maart volgt de laatste vlucht vanuit Mumbai via Amsterdam naar de VS. Hierna valt deze Fifth freedom weg; en blijft de Amsterdam - Gatwick en Etihad Regional's Amsterdam - Leizpig als enige Fifth freedom vluchten van/naar Amsterdam over.
- 28 maart: Delta plant na jaren weer 747's naar Amsterdam. Vanuit Detroit én Atlanta zal elke dag een 747 naar Amsterdam gaan. Hiermee is Delta de enige maatschappij buiten KLM die 747's op Schiphol inzet voor passagiers.
- 31 maart: KLM begint haar eerste vlucht naar Bogotá en Cali in Columbia.
De vlucht wordt AMS - Bogotá - Cali - AMS.
- Eind maart: De stationering van de eerste twee Airbus A320's van Easyjet op Schiphol. In mei volgt een derde toestel. Mogelijk wordt het aantal toestellen uitbreid tot zo'n zes tot acht stuks.
- April: Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport over de toekomst van de luchthaven.
- April: De release van Living in the Age of Airplanes:
quote:
LIVING IN THE AGE OF AIRPLANES is a story about how the airplane has changed the world. Filmed in 18 countries across all 7 continents, it renews our appreciation for one of the most extraordinary and awe-inspiring aspects of the modern world. The documentary is produced and directed by Brian J. Terwilliger (“One Six Right”), narrated by Harrison Ford, and features an original score by Academy Award-winning composer James Horner ("Avatar," "Titanic").
http://www.airplanesmovie.com/- 1 mei: Delta begint met vluchten tussen Salt Lake City en Amsterdam. Naast Parijs is dit de enige bestemming in Europa vanuit Salt Lake City.
- 5 mei: KLM begint haar eerste vlucht naar Edmonton met een Airbus A330-200.
- 4-5 juni: Air Canada vliegt na jaren afwezigheid weer naar Amsterdam.
De vlucht vanuit Toronto zal door een Boeing 767-300ER worden uitgevoerd.
- 16 juni: de eerste vlucht van Qatar Airways naar Schiphol met passagiers. Qatar zal dagelijks met een Boeing 787-8 naar Amsterdam vliegen.
- Oktober: KLM zal haar eerste Boeing 787-9 ontvangen: PH-BHA. In november volgt het 2e toestel PH-BHC.
KLM zal 2015 afsluiten met 2 787-9's.
- Oktober: Qatar Airways zal haar eerste Airbus A320neo in ontvangst nemen. Qatar is de launch customer voor de vernieuwde versie van de A320-familie met nieuwe motoren, sharklets, gewichtsbesparing, nieuw interieur en andere verbeteringen.
- 2 november: Vermoedelijk wordt de eerste Boeing 747-400 van KLM uitgefaseerd. Op de planning staat dat vandaag PH-BFM (Combi) uit service wordt gehaald. Nu AF/KLM de levering van nieuwe 777-300ER's heeft uitgesteld en dit in combinatie
met - vooralsnog - lage brandstofprijzen kan het natuurlijk zijn dat bepaalde uitfaseringen nog worden uitgesteld.
Gezien het feit dat PH-BFM eigendom is van KLM kan dit gemakkelijk.
Volgens de planning moeten dit jaar 3 747-400's de KLM vloot verlaten.
Bij Air France moeten de overgebleven 7 747-400's dit jaar de vloot verlaten.
Nu lees ik echter ook dat de 77W leveringen aan KLM gewoon doorgaan en dat mogelijk de 747's sneller worden uitgefaseerd, mogelijk zelfs uitstel/afstel van de 787-9's voor 787-10's.
Dus dat zullen we in de loop van dit jaar wel gaan merken wat er gaat gebeuren...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Onbekende data:
- Zomer 2015: Lounge 2 wordt geopend op Schiphol. Ook zouden dit jaar de verbouwingen op het panoramaterras klaar moeten komen. Ook begint men in 2015 mogelijk met de bouw van de nieuwe A-pier en de bijbehorende terminal.
- Najaar 2015: Mogelijk een opening van een Ryanair basis op Schiphol?
- Einde van 2015 moet de World Business Class verbouwing op de 15 777-200ER's gereed zijn.
Hierna volgen de 8 777-300ER's.
- De verdere reductie van de vrachtdivisies bij AF/KLM en Martinair. De 2 Boeing 747-400ERF's bij Air France Cargo gaan weg (alleen 2 777F's blijven over) en bij Martinair zullen de eerste van de 6 MD-11F's verdwijnen.
- De laatste Boeing C-17 wordt geproduceerd en afgeleverd.
- Na de volledige upgrade naar de Boeing 777-300ER (van de 777-200LR) mogelijk de nachtvlucht van Emirates vervangen door een 2e A380?
- Geruchten van een vlucht vanuit Xiamen door Xiamen Airlines met een Boeing 787-8 worden werkelijkheid?
- Surinam Airways is van plan een Boeing 767 aan te schaffen. Dit als backup en extra kist voor de A340-300 die regelmatig voor onderhoud weg moet waardoor Surinam Airways op dure ingehuurde vliegtuigen moet terugvallen.
- China Airlines is bezig met het uitfaseren van de A340-300. Dit jaar ontvangt het nog 5 777-300ER's en 4 A350-900's. Mogelijk dit jaar de laatste vluchten voor de China A340 naar Schiphol en de introductie van de 77W of A359 op Amsterdam?
- Nog heel veel uitfaseringen van Boeing 747's, 757's, 767's en ook steeds meer 777's.
Aan de Airbus kant meer uitfaseringen van A330's en A340's.
- Heathrow wil uitbreiding en groeien. Veel politieke partijen branden zich hier niet aan en het onderzoek van Howard Davies zal niet bekend gemaakt worden voor de verkiezingen van 2015.
Genoemde ideeën zijn een derde baan voor Heahtrow, verdere groei van andere luchthavens bij Londen of zelfs een volledig nieuwe te bouwen vliegveld zoals Boris Island dat in de monding van de Theems gebouwd zou moeten worden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 09-01-2015 13:42:15 ]