Vandaag in de geschiedenis:
De Lockheed een maand voor de crash in Lima.
- 24 december 1971: De crash van Lineas Aéreas Nacionales S.A. (LANSA) vlucht 508.
De vlucht - uitgevoerd door Lockheed L-188 Electra OB-R-941) ging van Lima naar Pucallpa.
Aan boord zijn 86 passagiers en 6 crew.
Om 12:36 uur werd de Lockheed geraakt door bliksem waarop de brandstoftank in de rechtervleugel in brand vloog. Hierop viel het vliegtuig uiteen.
De 17-jarige Juliane Koepcke valt - nog steeds vast geriemd in haar stoel - 3 kilometer naar beneden en komt terecht in het regenwoud. Ze overleeft de val, maar heeft wel een gebroken sleutelbeen, een diepe snee in haar rechterarm en een zwelling bij haar oog.
Ondanks de vele gevaren in het regenwoud trekt ze 10 dagen lang door het regenwoud. Ze volgt een rivier stroomafwaarts. Ze komt ook 3 andere passagiers tegen; vast in hun stoelen op de kop in het zand.
Verder raken haar verwondingen geínfecteerd met maden.
Op de 10e dag komt ze een boot tegen en een hut. Met de aanwezige diesel kon ze de 35 maden verwijderen van haar lichaam. Uiteindelijk keren 3 houthakkers terug naar de hut en vinden ze haar.
Na een boottocht van 7 uur naar een klein dorp wordt ze met een klein vliegtuig in 15 minuten naar een ziekenhuis in Pucallpa gevlogen. Hier wordt ze verenigd met haar vader.
Alle overige inzittenden - inclusief haar moeder waar ze in het begin nog naar zocht - overleven de crash niet. Ruim een tiental passagiers - waaronder haar moeder - hadden de crash overleeft maar overleden de dagen er na aan hun verwondingen.
Enkele dagen later op 4 januari 1972 stopten alle vluchten van LANSA.
De bekende Werner Herzog zou ook op de vlucht zitten tijdens location scouting voor een film maar vloog uiteindelijk een andere route. Later maakte hij de documentaire Wings of Hope (2000) over de crash en het verhaal van Juliane Koepcke. Hiervoor keerde zij in 1998 terug naar de plek:
- 24 december 1994: De kaping van Air France vlucht 8969.
Vlucht 8969 staat op het punt te vertrekken van de luchthaven Houari Boumedienne in Algiers naar Parijs-Orly. De vlucht die wordt uitgevoerd door een Airbus A300B2-1C F-GBEC heeft 220 passagiers (waaronder 3 Nederlanders) en 12 crew aan boord en zou om 11:15 uur moeten vertrekken.
In Algerije was de Algerijnse Burgeroorlog aan de gang en vluchten van en naar Algerije waren niet zonder gevaar. Vanwege mogelijke aanvallen met raketten bestond de hele crew uit personeel die zich vrijwillig hadden aangeboden voor de vluchten.
Dan komen 4 mannen in politie-uniformen het vliegtuig binnen die paspoorten van de passagiers beginnen te controleren. Hierna maakten zij zich bekend als leden van de Groupe Islamique Armé (GIA) en dat ze een Islamitische staat wilen stichten in Algerije. Onder dreiging van AK-47's, Uzi's, pistolen, handgemaakte handgranaten en 2 dynamieten namen zij het vliegtuig over.
Dit laatste plaatsten ze in de cockpit en onder een stoel in het midden van het toestel en verbinden ze dit met elkaar. Vrouwen moesten hun hoofd bedekken.
Na hun eisen bekend gemaakt te hebben eisten ze het vertrek van de Airbus naar Parijs zodat ze daar een persconferentie kunnen houden. De gezagvoerder kan dit echter niet omdat de vliegtuigtrappen nog aan de A300 gekoppeld zijn en de luchthavenautoriteiten de baan hebben geblokkeerd met voertuigen.
Nadat de Algerijnse overheid aan hun eisen geen gehoor gaf schieten zij een passagier (een Algerijns politieagent) bovenaan een vliegtuigtrap dood.
Nadat hun eisen alsnog niet worden beantwoord schieten ze de enige Vietnameze passagier (een diplomaat) ook bovenaan de trap dood.
De kaping ging de eerste nacht in, fel verlicht door lampen.
Die avond vertrekt om 20:00 uur een Air France A300 (identiek aan het gekaapte toestel) vanaf een militaire basis nabij Parijs naar Majorca.
Aan boord bevinden zich leden van de Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (GIGN), de antiterrorisme eenheid van de Franse Gendarmerie.
Tijdens de vlucht maken de leden zich bekend met het toestel voor een bestorming later.
Dichterbij mogen ze niet komen; de Algerijnse overheid weigert de landing van buitenlandse militairen op Algerijns grondgebied om een Algerijne politieke crisis op te lossen.
De volgende dag - eerste kerstdag - lieten ze over de loop van de dag 63 passagiers vrij; vooral vrouwen, kinderen en mensen met medische aandoeningen.
Ze eisten vertrek voor 21:30 uur en als deze eis niet werd ingewilligd zouden ze elke 30 minuten een inzittende doodschieten. Dit werd doorgegeven via een medewerker van de Franse Ambassade die aan boord was.
Terwijl Frankrijk hier gehoor aan wilde geven weigerde Algerije op deze eis in te gaan.
Toen de deadline was verlopen werd hij eveneens op de trap gedood.
Hierop deelde Frankrijk Algerije mee dat het Algeirje verantwoordelijk zou houden voor de eventuele gevolgen. Hierop vertrok de A300 in de vroege ochtend van tweede kerstdag om 02:00 uur richting Frankrijk.
Omdat de APU tijdens de gehele crisis had gelopen was er niet genoeg brandstof meer aan boord om Parijs te bereiken; hierop ging de vlucht naar de luchthaven van Marseille, niet wetende dat de GIGN onder leiding van Majoor Denis Favier hier al aanwezig was.
De A300 landde om 03:33 uur in Marseille en werd naar een afgelegen punt op de luchthaven geleid.
Hier eisten de kapers om 27 ton brandstof, dit terwijl ze maar zo'n 9 ton nodig hadden om naar Parijs te kunnen vliegen. Enkele uren later ontvingen de autoriteiten na een inval in een schuiladres dat het plan was om de Airbus in of boven Parijs te laten crashen of op te blazen.
Hierop besloot de Franse regering dat de A300 Marseille nooit zou verlaten, ongeacht de consequenties.
De kapers eisten vertrek om 09:40 uur, hierop boden de onderhandelaars voedsel en water, het legen van de afvalwatertanks en stofzuigers. De schoonmakers waren echter leden van de GIGN die zich verkleed hadden als luchthavenpersoneel (de ironie) die het toestel goed inspecteerden. Ook werd er afluisterapparatuur geplaatst.
De onderhandelaars boden aan om de persconferentie voorin het toestel te laten plaatsvinden; hierop werden de passagiers naar achteren gestuurd. Dit gaf voordeel voor de GIGN bij de bestorming later.
Nadat uren later er nog geen vorderingen waren werden de kapers nerveus. De leider besloot hierop de A300 vlakbij de verkeerstoren te zetten, de GIGN moest hun bestorming in korte tijd opnieuw plannen.
Toen om 17:00 uur nog geen brandstof was geleverd maakten de kapers aanstond om een vierde persoon dood te schieten; de jongste steward aan boord. Dit wilden ze echter niet doen en bleven het uitstellen.
In plaats hiervan schoten ze in het rond buiten het toestel en ook op de verkeerstoren waar de onderhandelaars zaten.
Hierop werd de bestorming ingezet; drie vliegtuigtrappen met daarop GIGN-leden reden op de A300 af; 2 met op elk 11 GIGN-leden reden naar de achterste 2 deuren om de passagiers (die nu immers naar achteren waren geleid) te evacueren. Een derde met daarop 8 GIGN-leden reden naar de voorste deur zodat de cockpit (maar daarin de leider van de kapers) te scheiden van de passagiers.
Deze staat echter te hoog ingesteld (ze hadden geoefend op een lege A300 die daardoor hoger was) wat problemen geeft:
Toch wordt een kaper gelijk uitgeschakeld.
Snipers kunnen echter geen goed zicht krijgen op de cockpit daar de co-piloot hun zich belemmerd.
Deze klimt echter via het raam naar buiten (foto hieronder) waarop de snipers op de cockpit begonnen te vuren.
Uiteindelijk blijven de gezagvoerder, boordwerktuigkundige en de laatste (nog levende) kaper over in de cockpit.
Deze kaper weet de GIGN nog 20 minuten van zich af te houden.
Om 17:35 uur berichtte Favier aan de toren dat de kaping voorbij was; 54 uur nadat het in Algerije begonnen was.
Tijdens de bestorming zijn honderden schoten afgevuurd.
Alle kapers waren gedood, van de 154 achtergebleven passagiers raakten 13 lichtgewond, 9 van de 30 GIGN-leden raakten gewond waaronder een zwaargewond. Ook raakten 3 crewleden gewond.
In een wraakactie werden vier Rooms-Katholieke priesters in Algerije door leden van de GIA vermoord;
3 Franzen en een Belg.
Later werd bekend dat het plan was om de A300 boven de Eiffeltoren te laten exploderen.
De A300 werd afgeschreven.
[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 24-12-2014 01:10:20 ]