abonnement Unibet Coolblue
pi_147858774
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:53 schreef Sunri5e het volgende:
Die 748 gaat niet komen denk ik ;)
2.gif
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:
Mag ik even wegdromen? O+
Ben benieuwd wanneer KLM officiëel bekend maakt dat ze geen paarden e.d. meer gaan vervoeren. Zal niet lang meer duren.
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 21:58 schreef derLudolf het volgende:
Geen winglets?
Raked wingtips zoals bij de 787 zijn net als winglets een vorm van wingtip devices.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 22-12-2014 22:47:51 ]
  maandag 22 december 2014 @ 22:14:57 #27
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147858785
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 21:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen winglets?
Die heeft de 787 niet.
  maandag 22 december 2014 @ 22:34:01 #28
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147859776
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:
Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r
Gelukkig moet volgens de SkyTeam-afspraken 1% van de vloot in SkyTeam-kleuren zijn... zijn er iig nog een paar die toonbaar zijn :P
pi_147902930
Vandaag in de geschiedenis:


De Lockheed een maand voor de crash in Lima.

- 24 december 1971: De crash van Lineas Aéreas Nacionales S.A. (LANSA) vlucht 508.
De vlucht - uitgevoerd door Lockheed L-188 Electra OB-R-941) ging van Lima naar Pucallpa.
Aan boord zijn 86 passagiers en 6 crew.

Om 12:36 uur werd de Lockheed geraakt door bliksem waarop de brandstoftank in de rechtervleugel in brand vloog. Hierop viel het vliegtuig uiteen.
De 17-jarige Juliane Koepcke valt - nog steeds vast geriemd in haar stoel - 3 kilometer naar beneden en komt terecht in het regenwoud. Ze overleeft de val, maar heeft wel een gebroken sleutelbeen, een diepe snee in haar rechterarm en een zwelling bij haar oog.

Ondanks de vele gevaren in het regenwoud trekt ze 10 dagen lang door het regenwoud. Ze volgt een rivier stroomafwaarts. Ze komt ook 3 andere passagiers tegen; vast in hun stoelen op de kop in het zand.
Verder raken haar verwondingen geínfecteerd met maden.

Op de 10e dag komt ze een boot tegen en een hut. Met de aanwezige diesel kon ze de 35 maden verwijderen van haar lichaam. Uiteindelijk keren 3 houthakkers terug naar de hut en vinden ze haar.
Na een boottocht van 7 uur naar een klein dorp wordt ze met een klein vliegtuig in 15 minuten naar een ziekenhuis in Pucallpa gevlogen. Hier wordt ze verenigd met haar vader.

Alle overige inzittenden - inclusief haar moeder waar ze in het begin nog naar zocht - overleven de crash niet. Ruim een tiental passagiers - waaronder haar moeder - hadden de crash overleeft maar overleden de dagen er na aan hun verwondingen.
Enkele dagen later op 4 januari 1972 stopten alle vluchten van LANSA.

De bekende Werner Herzog zou ook op de vlucht zitten tijdens location scouting voor een film maar vloog uiteindelijk een andere route. Later maakte hij de documentaire Wings of Hope (2000) over de crash en het verhaal van Juliane Koepcke. Hiervoor keerde zij in 1998 terug naar de plek:



- 24 december 1994: De kaping van Air France vlucht 8969.
Vlucht 8969 staat op het punt te vertrekken van de luchthaven Houari Boumedienne in Algiers naar Parijs-Orly. De vlucht die wordt uitgevoerd door een Airbus A300B2-1C F-GBEC heeft 220 passagiers (waaronder 3 Nederlanders) en 12 crew aan boord en zou om 11:15 uur moeten vertrekken.
In Algerije was de Algerijnse Burgeroorlog aan de gang en vluchten van en naar Algerije waren niet zonder gevaar. Vanwege mogelijke aanvallen met raketten bestond de hele crew uit personeel die zich vrijwillig hadden aangeboden voor de vluchten.

Dan komen 4 mannen in politie-uniformen het vliegtuig binnen die paspoorten van de passagiers beginnen te controleren. Hierna maakten zij zich bekend als leden van de Groupe Islamique Armé (GIA) en dat ze een Islamitische staat wilen stichten in Algerije. Onder dreiging van AK-47's, Uzi's, pistolen, handgemaakte handgranaten en 2 dynamieten namen zij het vliegtuig over.
Dit laatste plaatsten ze in de cockpit en onder een stoel in het midden van het toestel en verbinden ze dit met elkaar. Vrouwen moesten hun hoofd bedekken.

Na hun eisen bekend gemaakt te hebben eisten ze het vertrek van de Airbus naar Parijs zodat ze daar een persconferentie kunnen houden. De gezagvoerder kan dit echter niet omdat de vliegtuigtrappen nog aan de A300 gekoppeld zijn en de luchthavenautoriteiten de baan hebben geblokkeerd met voertuigen.
Nadat de Algerijnse overheid aan hun eisen geen gehoor gaf schieten zij een passagier (een Algerijns politieagent) bovenaan een vliegtuigtrap dood.
Nadat hun eisen alsnog niet worden beantwoord schieten ze de enige Vietnameze passagier (een diplomaat) ook bovenaan de trap dood.

De kaping ging de eerste nacht in, fel verlicht door lampen.
Die avond vertrekt om 20:00 uur een Air France A300 (identiek aan het gekaapte toestel) vanaf een militaire basis nabij Parijs naar Majorca.
Aan boord bevinden zich leden van de Groupe d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (GIGN), de antiterrorisme eenheid van de Franse Gendarmerie.
Tijdens de vlucht maken de leden zich bekend met het toestel voor een bestorming later.
Dichterbij mogen ze niet komen; de Algerijnse overheid weigert de landing van buitenlandse militairen op Algerijns grondgebied om een Algerijne politieke crisis op te lossen.

De volgende dag - eerste kerstdag - lieten ze over de loop van de dag 63 passagiers vrij; vooral vrouwen, kinderen en mensen met medische aandoeningen.
Ze eisten vertrek voor 21:30 uur en als deze eis niet werd ingewilligd zouden ze elke 30 minuten een inzittende doodschieten. Dit werd doorgegeven via een medewerker van de Franse Ambassade die aan boord was.
Terwijl Frankrijk hier gehoor aan wilde geven weigerde Algerije op deze eis in te gaan.
Toen de deadline was verlopen werd hij eveneens op de trap gedood.

Hierop deelde Frankrijk Algerije mee dat het Algeirje verantwoordelijk zou houden voor de eventuele gevolgen. Hierop vertrok de A300 in de vroege ochtend van tweede kerstdag om 02:00 uur richting Frankrijk.
Omdat de APU tijdens de gehele crisis had gelopen was er niet genoeg brandstof meer aan boord om Parijs te bereiken; hierop ging de vlucht naar de luchthaven van Marseille, niet wetende dat de GIGN onder leiding van Majoor Denis Favier hier al aanwezig was.
De A300 landde om 03:33 uur in Marseille en werd naar een afgelegen punt op de luchthaven geleid.

Hier eisten de kapers om 27 ton brandstof, dit terwijl ze maar zo'n 9 ton nodig hadden om naar Parijs te kunnen vliegen. Enkele uren later ontvingen de autoriteiten na een inval in een schuiladres dat het plan was om de Airbus in of boven Parijs te laten crashen of op te blazen.
Hierop besloot de Franse regering dat de A300 Marseille nooit zou verlaten, ongeacht de consequenties.

De kapers eisten vertrek om 09:40 uur, hierop boden de onderhandelaars voedsel en water, het legen van de afvalwatertanks en stofzuigers. De schoonmakers waren echter leden van de GIGN die zich verkleed hadden als luchthavenpersoneel (de ironie) die het toestel goed inspecteerden. Ook werd er afluisterapparatuur geplaatst.
De onderhandelaars boden aan om de persconferentie voorin het toestel te laten plaatsvinden; hierop werden de passagiers naar achteren gestuurd. Dit gaf voordeel voor de GIGN bij de bestorming later.
Nadat uren later er nog geen vorderingen waren werden de kapers nerveus. De leider besloot hierop de A300 vlakbij de verkeerstoren te zetten, de GIGN moest hun bestorming in korte tijd opnieuw plannen.

Toen om 17:00 uur nog geen brandstof was geleverd maakten de kapers aanstond om een vierde persoon dood te schieten; de jongste steward aan boord. Dit wilden ze echter niet doen en bleven het uitstellen.
In plaats hiervan schoten ze in het rond buiten het toestel en ook op de verkeerstoren waar de onderhandelaars zaten.

Hierop werd de bestorming ingezet; drie vliegtuigtrappen met daarop GIGN-leden reden op de A300 af; 2 met op elk 11 GIGN-leden reden naar de achterste 2 deuren om de passagiers (die nu immers naar achteren waren geleid) te evacueren. Een derde met daarop 8 GIGN-leden reden naar de voorste deur zodat de cockpit (maar daarin de leider van de kapers) te scheiden van de passagiers.
Deze staat echter te hoog ingesteld (ze hadden geoefend op een lege A300 die daardoor hoger was) wat problemen geeft:



Toch wordt een kaper gelijk uitgeschakeld.
Snipers kunnen echter geen goed zicht krijgen op de cockpit daar de co-piloot hun zich belemmerd.
Deze klimt echter via het raam naar buiten (foto hieronder) waarop de snipers op de cockpit begonnen te vuren.



Uiteindelijk blijven de gezagvoerder, boordwerktuigkundige en de laatste (nog levende) kaper over in de cockpit.
Deze kaper weet de GIGN nog 20 minuten van zich af te houden.
Om 17:35 uur berichtte Favier aan de toren dat de kaping voorbij was; 54 uur nadat het in Algerije begonnen was.
Tijdens de bestorming zijn honderden schoten afgevuurd.

Alle kapers waren gedood, van de 154 achtergebleven passagiers raakten 13 lichtgewond, 9 van de 30 GIGN-leden raakten gewond waaronder een zwaargewond. Ook raakten 3 crewleden gewond.



In een wraakactie werden vier Rooms-Katholieke priesters in Algerije door leden van de GIA vermoord;
3 Franzen en een Belg.
Later werd bekend dat het plan was om de A300 boven de Eiffeltoren te laten exploderen.
De A300 werd afgeschreven.



[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 24-12-2014 01:10:20 ]
pi_147920864
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
--
pi_147921027
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:32 schreef inkjet het volgende:
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
Tijdens het onderhoud vorige week is een schroevendraaier achtergebleven en die brengen ze nu even terug?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  woensdag 24 december 2014 @ 15:54:37 #32
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147921762
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 15:32 schreef inkjet het volgende:
Heren,

Wat is er toch met de PH-TFK aan de hand? Het toestel is as we speak weer onderweg naar LTN. De AHQ neemt vandaag opnieuw de commerciële vlucht over.
"Onderhoud"
pi_147937117
Delivery flight van de eerste A350; A7-ALA en de 4e A380 voor Qatar A7-APD.
De A380 vloog op zo'n 15-30 min. achter de A350 richting Doha gisteren.

pi_147939508
Vandaag in de geschiedenis:

- 25 december 1946: Black Christmas.
2 Douglas C-47 Skytrains van China National Aviation Corporation en een Curtiss C-46 Commando van Civil Air Transport crashen in dichte mist op Luchthaven Shanghai Hongqiao.
Er vallen zo'n 60-70 doden. Verder heel weinig over bekend.
De dag gaat de geschiedenis in als China's Black Christmas.

- 25 december 2009: Op kerstavond 2009 stapt de 23-jarige Nigeriaanse Umar Farouk Abdulmutallab aan boord van KLM vlucht 588 van Lagos naar Amsterdam. De vlucht werd uitgevoerd door KLM's Boeing 777-200ER PH-BQK.
Om 05:37 uur op eerste kerstdag landt hij op Schiphol.
Hier verblijft hij een kleine 3 uur voordat hij aan boord van Northwest Airlines-vlucht 253 naar Detroit stapt; uitgevoerd door de Airbus A330-300 N820NW.
Deze 2 jaar oude A330 was net de vorige maand overgeschilderd in de nieuwe Delta livery (Northwest was immers overgenomen door Delta).
Het was de 5e keer dat deze A330 op Schiphol kwam.

A330 vertrekt om 08:29 uur vanaf Schiphol richting Detroit. Aan boord zijn 279 passagiers, 3 piloten en 8 cabin crew.
De vlucht zou zo'n 9 uur moeten duren en rond 11:40 uur lokale tijd moeten landen in Detroit.
Wanneer de A330 Detroit nadert gaat Abdulmutallab 20 minuten lang het toilet binnen.
Hierna keert hij terug naar zijn stoel (19A, aan de rand van het vliegtuig en naast de brandstoftank in de linkervleugel; de A333 heeft geen center fuel tank) en nadat hij verteld dat hij maagklachten had trok hij een kleed over zich heen.



Zo'n 20 minuten voor de landing probeerde hij zuur in 80 gram pentaerythritoltetranitraat (PETN) te spuiten die hij in zijn onderbroek had verstopt om zo een explosie te veroorzaken.
Hoewel er een kleine ontploffingen en brand uitbreekt explodeert het niet. Een aantal passagiers (waaronder de Nederlander Jasper Schuringa) en cabin crew overmeesteren de man en het vliegtuig maakt een noodlanding op de luchthaven van Detroit.
De A330 raakte slechts lichtbeschadigd, Abdulmutallab liep brandwonden op.
Schuringa en een andere passagier raakten lichtgewond.




Op 28 december eistte een Arabische vleugel van Al Qaida de aanslag op.
Op 30 december maakte Minister van Binnenlandse Zaken, Guusje ter Horst, tijdens een persconferentie bekend dat bodyscanners naar aanleiding van deze poging tot een aanslag binnen drie weken in gebruik zullen worden genomen op Schiphol voor vluchten naar de Verenigde Staten.

Op 16 januari 2012 werd Abdulmutallab veroordeeld tot viermaal levenslang plus 50 jaar zonder kans op vervroegde vrijlating die hij in een gevangenis in Colorado uitzit.
N820NW vliegt nog altijd voor Delta Airlines en kwam afgelopen dinsdag nog op Schiphol.
Op dit moment vliegt het van Seattle naar Tokyo, Narita.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 25-12-2014 00:06:53 ]
pi_147964137
Vandaag in de geschiedenis:


Vracht en post wordt geladen voor de 3e vlucht in 1976

- 26 december 1975: Introductie van de Tupolev Tu-144.
CCCP-77106 vliegt van Moskou naar Almaty, Kazachstan. Aan boord post en vracht.
Het is de 1e productie Tu-144 en de eerste supersonische toestel in commerciële service.
Een kleine 2 jaar later volgt op 1 november 1977 de eerste passagiersvlucht.

Op 4 maart 1975 had CCCP-77106 haar eerste vlucht gemaakt en op 29 februari 1980 was alweer de laatste vlucht toen het naar het Central Air Force Museum in Monino vloog.



- 26 december 1982: De eerste vlucht van de Antonov An-124 Ruslan.
Het stoot de Lockheed C-5 Galaxy van de troon als grootste toestel ter wereld, totdat hun eigen An-225 Mriya een kleine 6 jaar later voor het eerst de lucht in brengt: Geschiedenispost van 21 december

  Moderator vrijdag 26 december 2014 @ 18:23:43 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147980215
Ja bijzonder stukje techniek is dat toch idd de Concordski
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_147980730
Die onderste Tupolev lijkt een ander kielvlak te hebben dan de bovenste terwijl het hetzelfde serienummer is
Wie dit leest is gek
pi_147990314
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.

Deze 767 werd begin 2004 aan Air Holland geleverd en nadat deze in maart 2004 failliet ging, ging deze 767 naar Holland Exel en nadat deze een 2 maand later óók failliet ging, ging de 767 naar Arkefly.



De 767 zal morgen om 12:40 uur vertrekken voor een laatste rondje Varadero, Cuba - Cancun, Mexico en weer naar Schiphol waar die zondagmiddag rond de middag zal moeten aankomen.
Daarna gaat de 767 met ruim 100.000 vlieguren de woestijn in en hiermee de laatste kist van Air Holland / HollandExel die van de Nederlandse bodem verdwijnt.



Aan de andere van de wereld vertrekt over zo'n 7 uur de laatste 767-vlucht van Qantas.
VH-OGL zal de laatste vlucht maken met het toepasselijke vluchtnummer QF767 van Melbourne naar Sydney. De vlucht van een uur zal om 17:00 uur lokale tijd vertrekken. Dat is 07:00 uur hier.



Dit wordt de laatste 767 vlucht voor Qantas na ruim 29 jaar. Het doet bij een flink aantal luchtvaartgekken wel wat, want veel van die 29 jaar heeft het veel tussen de grote steden van Australië gependeld.


pi_148030503
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 23:41 schreef Iemand91 het volgende:
Morgen de laatste uitgaande vlucht van PH-AHQ.
Deze Boeing 767-383ER die in november 1990 aan Scandinavian Airlines werd geleverd zal hierna uit de Arke vloot gehaald worden.

Deze 767 werd begin 2004 aan Air Holland geleverd en nadat deze in maart 2004 failliet ging, ging deze 767 naar Holland Exel en nadat deze een 2 maand later óók failliet ging, ging de 767 naar Arkefly.

[ afbeelding ]

De 767 zal morgen om 12:40 uur vertrekken voor een laatste rondje Varadero, Cuba - Cancun, Mexico en weer naar Schiphol waar die zondagmiddag rond de middag zal moeten aankomen.
Daarna gaat de 767 met ruim 100.000 vlieguren de woestijn in en hiermee de laatste kist van Air Holland / HollandExel die van de Nederlandse bodem verdwijnt.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)53826.jpg]afbeelding[/url] ]

Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
  zondag 28 december 2014 @ 03:19:43 #42
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148036700
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:29 schreef kleineik het volgende:

[..]

Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
Met die "bak" ben ik een paar maanden geleden naar CUR gevlogen omdat het andere toestel dat ingeroosterd stond (ik weet uit mijn hoofd niet meer welke) met pannen in Londen stond. Wat een lomp uitgeleefd toestel is dat zeg.
pi_148050963
Dat was de TFK. Was met de kerst weer in LTN maar is afgelopen etmaal naar CUR op en neer geweest. De AHQ was waarschijnlijk nog in gebruik omdat de TFL niet beschikbaar was.
--
pi_148055153
Ik neem aan dat dit hier al bekend is...

Airbus AirAsia met 155 passagiers vermist
quote:
JAKARTA - Een Airbus A320 van AirAsia, met aan boord 155 passagiers, wordt vermist. De luchtverkeersleiding verloor zondagochtend het contact met het vliegtuig, dat onderweg was van het Indonesische Surabaya naar Singapore.

Aan boord van het toestel waren 149 Indonesiërs, 3 Koreanen, 1 Singaporees, 1 Brit en 1 Maleisiër. Daarnaast waren er zeven bemanningsleden.

Het gaat om vluchtnummer QZ 8501. Het vliegtuig zou rond 8.30 lokale tijd (1.30 uur Nederlandse tijd) moeten landen in Singapore. Het contact verdween om 7.24 lokale tijd (0.24 uur Nederlandse tijd), zo meldt AirAsia op Twitter. Dat was ongeveer drie kwartier nadat het was opgestegen. Op dat moment vloog het toestel vermoedelijk boven de Javazee.

De bemanning vroeg om een ongebruikelijke route vlak voordat het vliegtuig van de radar verdween, zo vertelde een functionaris van het ministerie van Verkeer.

AirAsia, een populaire prijsvechter, laat weten dat het een zoek- en reddingsactie op touw heeft gezet. Wat er is mis gegaan, is nog geheel onduidelijk. De luchtvaartautoriteiten in Singapore gaan helpen bij het opsporen van de Airbus.

De Vermiste Airbus A320-200 is de MSN 3648 met callsign PK-AXC. Het toestel vliegt met een Indonesische AOC.

pi_148055591
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148055644
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 23:29 schreef kleineik het volgende:
Met deze bak ben ik nog ooit naar Brazilie gevlogen. Was in juli augustus 2004, was toen van excel
Volgens mij ben ik er in 2007 mee naar Rhodos gevlogen, de terugreis met een 767 van Martinair, met een gratis upgrade omdat economy vol was, was een stuk beter te doen! Persoonlijke film/muziek speler erbij, gratis hoofdtelefoon en een ontbijtje, en natuurlijk veel betere stoelen en meer ruimte.
  zondag 28 december 2014 @ 18:07:22 #47
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148056766
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 17:38 schreef Karstman het volgende:
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
Maar dan zou dat toch direct al duidelijk moeten zijn? Als je motoren uitvallen omdat je vulkaanas in motoren hebt zitten heb je nog wel contact met de verkeersleiding.
pi_148057328
Goed punt. De andere verklaring die ik heb is dat de bermuda driehoek is verhuisd :)
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148057733
quote:
2s.gif Op zondag 28 december 2014 17:38 schreef Karstman het volgende:
Zou zomaar een gevalletje KL867 of Speedbird 9 kunnen zijn geweest omdat deze vulkaan activiteit vertoont: http://www.volcanodiscovery.com/gamalama/news.html
Veel onweer en turbulentie in dat gebied. Vroeg ook nog om een andere route vlak voor verdwijning.
Maar goed; de crew van die KLM vlucht dachten ook dat ze een 'normale' wolk invlogen voordat een aswolk leek...
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 18:07 schreef Sunri5e het volgende:
Maar dan zou dat toch direct al duidelijk moeten zijn? Als je motoren uitvallen omdat je vulkaanas in motoren hebt zitten heb je nog wel contact met de verkeersleiding.
Niet per se.

Aviate, Navigate, Communicate.
pi_148061766
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 03:19 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Met die "bak" ben ik een paar maanden geleden naar CUR gevlogen omdat het andere toestel dat ingeroosterd stond (ik weet uit mijn hoofd niet meer welke) met pannen in Londen stond. Wat een lomp uitgeleefd toestel is dat zeg.
Dat idee had ik in 2004 al haha
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')