abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 januari 2015 @ 11:21:25 #251
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148669052
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 11:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Zijn er binnen de TUI-Group toevallig geen andere maatschappijen die ook met 767's vliegen?
Lijkt mij dat ze dan iets gezamenlijk kunnen regelen voor onderhoud van de vloot?
Niet alleen onderhoudskosten natuurlijk. Ook de inzet van bemanning. Dat kan vee flexibeler en goedkoper als je met 1 type vliegt.
pi_148670098
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 11:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Zijn er binnen de TUI-Group toevallig geen andere maatschappijen die ook met 767's vliegen?
Lijkt mij dat ze dan iets gezamenlijk kunnen regelen voor onderhoud van de vloot?
Jetairfly, Thomson en Tuifly Nordic hebben ook (nog) 767s. Onderhoud gebeurt sowieso gezamenlijk, ook voor de Dreamliners :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_148670758
En vluchten en personeel wordt ook tussen elkaar verdeelt.
Geregeld dat een Jetairfly kist vanuit Amsterdam wat vluchten doet of iets dergelijks.
  woensdag 14 januari 2015 @ 12:43:25 #254
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_148671364
Collega zit nu in de 787 onderweg naar Curacao.

Ik wil ook ;(
Tics van je petten.
pi_148673177
Kennen jullie dat verhaal van die Air Bridge Cargo die naar Eelde zou komen.

Die kwam niet..... :')

Net voor een weekendje in maart vlucht naar Barca geboekt bij de blauwe trots. Geen cheap ass maatschappijen voor mij.
pi_148684123
quote:
Op dinsdag 13 januari 2015 18:55 schreef zlotka het volgende:
[ afbeelding ]

45 hele kilometers :7
En dan een kwartier taxien omdat je op 18R bent geland...
--
pi_148688199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 19:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

We hebben Heathrow gehad, Dubai (nog steeds overigens) en nu ook Brussel:

Vanaf vanavond; 20:40 - 21:10 uur op Een.

Vanavond aflevering 2. Nu om 20:35 uur.
quote:
Elke dag landen op hetzelfde ogenblik 4 vliegtuigen van Jetairways op Brussels Airport. Nog geen 2 uur later vertrekken ze opnieuw. Voor coördinator Roopa een race tegen de tijd, maar ook voor Kristof die met zijn team 40 minuten krijgt om het vliegtuig van boven tot onder te poetsen. Alles moet piekfijn in orde zijn want Europees president Herman Van Rompuy vliegt mee. Terwijl de vliegtuigen landen pakken Mario en Stefaan een konijnenplaag aan.
pi_148690954
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 13:39 schreef El_Grando101 het volgende:
Kennen jullie dat verhaal van die Air Bridge Cargo die naar Eelde zou komen.

Die kwam niet..... :')

Net voor een weekendje in maart vlucht naar Barca geboekt bij de blauwe trots. Geen cheap ass maatschappijen voor mij.
Ik weet nog dat het verschil tussen KLM en de prijsvechters op die verbinding minimaal was toen ik ging, en met KLM vlieg je tenminste echt op Barca :P

Net overigens rondleiding over beveiligde gebied Schiphol Oost en OCC KLM gehad. Gaaf om een keer mee te krijgen wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
pi_148696480
Vandaag in de geschiedenis:



- 15 januari 2002: De eerste vlucht van de Airbus A318.
Vanaf Toulouse maakt F-WWIA een vlucht van 3 uur een 44 minuten.
De kleinste variant van de A320 familie en hiermee ook de kleinste Airbus biedt plaats aan maximaal 132 passagiers.
Ten opzichte van de hele A320 familie zijn er relatief weinig orders binnengekomen voor de A318; slechts 79 orders waarvan er vandaag nog 68 rondvliegen.
De eerste A318 werd in juli 2003 aan Frontier Airlines geleverd. (in 2013 gesloopt)
Het is het grootste commerciėle vliegtuig dat goedgekeurd is voor steep approach operations waardoor het op bijvoorbeeld London City Airport kan landen.
Dit is ook de basis voor de twee bekendste A318 toestellen: G-EUNA en G-EUNB van British Airways die ze in full business layout (32 stoelen) inzetten op de LCY - JFK route met op de heenweg een stop in Shannon.



- 15 januari 2009: "Miracle on the Hudson"
Vlucht 1549 van US Airways vertrekt van LaGuardia Airport in de wijk Queens van New York.
De vlucht wordt gemaakt in een 9 jaar jonge Airbus A320-200 (N106US).
Co-piloot Jeffrey B. Skiles zit aan de controls (na training zijn eerste vlucht op de A320); gezagvoerder is Chesley "Sully" Sullenberger.
Verder zijn er 3 cabin crew en 150 passagiers aan boord.

Om 15:25 uur vertrekt de A320 van baan 4 richting het Noordoosten. Tijdens de klim ziet de copiloot een groep vogels richting het toestel komen en 2 minuten na takeoff wanneer ze op 860 meter hoogte zitten raken ze de vogels. Het toestel blijft nog even klimmen maar de snelheid loopt terug.
19 seconden na de bird strike stopt het toestel op een hoogte van 930 meter met klimmen en begint het te dalen waarop de snelheid ook weer oploopt.

Beide motoren waren door de bird strike uitgevallen. Hierop neemt de gezagvoerder de controle over en begint de copiloot aan de checklist om de uitgevallen motoren weer op te starten.
Sullenberger heeft ondertussen contact met ATC maar zowel terugkeren op LaGuardia als een andere luchthaven (Teterboro Airport in New Jersey) zijn geen optie meer om op te landen. Hij geeft aan dat ze een noodlanding op de Hudson rivier zullen maken.
Geen van beide motoren krijgen ze aan de gang.



Om 15:31 uur - 6 minuten na takeoff - komt de A320 neer in de ijskoude (watertemperatuur was 2 °C en luchttemperatuur was -7°C) Hudson river, vlakbij het Intrepid Sea, Air and Space Museum.
Direct werden alle passagiers geėvacueerd op de vleugels (via de 4 nooddeuren boven de vleugels) en op een noodglijbaan.
Diverse (veer)boten schieten direct te hulp.
Hoewel er 78 personen behandeld moesten worden (veelal lichte verwondingen) overleven alle 155 inzittenden de noodlanding.
De landing wordt gefilmd door vele CCTV-camera's, waaronder die van de kustwacht:




De A320 blijft drijven en wordt richting Manhatten gesleept en wordt bij Battery Park vastgelegd.
Op 17 januari wordt het toestel uit de Hudson getakeld en naar New Jersey gebracht voor onderzoek.




Uit dit onderzoek zou blijken dat de A320 in een groep Canadese ganzen is gevlogen en hierdoor beide motoren deden uitvallen. Dit soort vogel is groter dan wat een dergelijke motor aankan.
Om dergelijke situaties te voorkomen werden in juni en juli 2009 op 17 locaties 1235 Canadese ganzen gevangen en vergast, later werden nog eens 1739 eieren vernietigd.

De A320 staat sinds november 2011 in het Carolinas Aviation Museum in Charlotte, North Carolina:



Oh, en de ironie :P :



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 15-01-2015 00:52:39 ]
pi_148701451
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Dit is ook de basis voor de twee bekendste A318 toestellen: G-EUNA en G-EUNB van British Airways die ze in full business layout (32 stoelen) inzetten op de LCY - JFK route met op de heenweg een stop in Shannon.

[ afbeelding ]
Iets meer dan 2700 pond voor een retourtje... au...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148705610
quote:
2s.gif Op donderdag 15 januari 2015 09:25 schreef Karstman het volgende:
Iets meer dan 2700 pond voor een retourtje... au...
Tja, business class is niet goedkoop*. Plus US Preclearance in Shannon zodat je in New York niet meer in de rij hoeft te staan.
(overigens alleen op BA001, bij de tweede vlucht - BA003 kan dit niet)

Plus vertrekken uit hartje London, Canary Wharf is vlakbij; dat is ook wat waard.
Is Heathrow ook een optie dan kun je voor een paar honderd pond meer ook First Class gaan met BA...

: Aan de andere kant; je kon/kan ook deze zomer vanaf Kopenhagen Business Class naar New York voor ¤880~ met KLM. Als je even uitzoekt kun je rechtstreekse vlucht krijgen dus alleen even een goedkope retour naar Kopenhagen vinden.
Vlieg je waarschijnlijk nog goedkoper dan de mensen achterin want een economy ticket in hoogseizoen kost net zoveel.
En soms kun je voor een paar honderd euro een upgrade krijgen naar Business bij KLM.
pi_148727292
Qatar Airways voert vandaag de eerste commerciėle vluchten met de A350 uit.
A7-ALA (22 december geleverd) ging van Doha naar Frankfurt en is staat momenteel op het punt weer te landen in Doha.





[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 15-01-2015 21:15:49 ]
  PR/Manusje van alles donderdag 15 januari 2015 @ 21:24:42 #263
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_148727989
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:10 schreef Iemand91 het volgende:
Qatar Airways voert vandaag de eerste commerciėle vluchten met de A350 uit.
A7-ALA (22 december geleverd) ging van Doha naar Frankfurt en is staat momenteel op het punt weer te landen in Doha.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
mooi vliegtuig _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 15 januari 2015 @ 21:33:10 #264
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148728435
Mooi idd. Net zoals de 787.
pi_148728604
Mooie ogen.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_148734582
Vandaag in de geschiedenis:



- 16 januari 1971: Jacob Veldhuyzen van Zanten (juist, die ja) is samen met 2 collega's naar Seattle gegaan om KLM's eerste Boeing 747 in ontvangst te nemen.
De Boeing 747-206B (PH-BUA "Mississipi") is de eerste 747 voor KLM en is de eerste afgeleverde Boeing 747-200. Het is de 96e 747 van de productielijn, maar het is niet de eerste 747-200; dat is 88e 747: N611US van Northwest Airlines maar KLM was de eerste die de -200 afgeleverd kreeg en in gebruik nam.
Tussen 1979 en 2008 zou KLM nog 45 747-toestellen in gebruik nemen; 16 -200B's, 3 -300's, 22 -400's en
4 -400ERF's.

Het zou nog 2 weken duren voordat de Jumbo Jet op Schiphol zal landen, iets waar ik ongetwijfeld op terug zal komen. ;)
Helaas kan ik geen enkel beeldmateriaal hiervan vinden (van de levering in Seattle that is) dus daarom maar een foto van haar op Schiphol uit 1979.
Puur voor de nostalgie hieronder nog 2 afbeeldingen van N611US (de 1e -200) op de productielijn in Seattle en daarbuiten:




Twee jaar eerder, in januari 1969 - toen KLM 50 jaar bestond - verdubbelde KLM haar 747-order van drie naar zes toestellen. Om een idee te geven van de grootte van de 747 (de allereerste 747 was ten slotte nog maar 3 maand eerder de fabriek uitgerold en de eerste vlucht was pas een maand later in februari 1969) werd op Schiphol Oost met 100 kilo verf een silhouet geverfd van de 747. De lijn van 40 centimeter breed en 375 meter lang werd door 2 schilders geverfd waarna 6 vrachtauto's met 46 DAF auto's arriveerde.
Deze auto's werden in het silhouet gezet. Vanuit een helikopter (zicht vanuit 'oude' verkeerstoren was niet goed genoeg) werd de bekende foto geschoten:





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 16 januari 2013: Een AgustaWestland AW109 (G-CRST) raakt een kraan die ingezet wordt bij de bouw van de St George Wharf Tower bezig was. De helikopter was onderweg van Redhill Aerodrome naar Elstree Airfield waar het een passagiers zou oppakken en dan door te vliegen naar Yorkshire.
Deze passagiers - de zakenman Richard Caring - had al tweemaal gebeld om de vlucht te vertragen of niet door te laten gaan wegens de zeer dichte mist, maar de piloot - Peter Barnes - vertrok toch.

Wanneer Barnes niet kan landen in Elstree besluit hij terug te keren naar Redhill, hierna vroeg hij om 07:56 uur ATC om een landing op London Heliport.
Nadat hij boven de Theems in hold bleef kreeg hij toestemming om te landen; echter enkele seconden voor 08:00 uur raakt hij de kraan op 208 meter hoogte en stortte neer en kwam op de straten eronder terecht.
De piloot overleefde het ongeluk niet, tevens kwam Matthew Wood, een voetganger, om het leven.

Peter Barnes was overigens geen onbekende; hij heeft o.a. als piloot voor Saving Private Ryan en Die Another Day gewerkt en heeft tevens prominente personen als David Cameron, de Dalai Lama en Simon Cowell gevlogen.




- 16 januari 2013: All Nippon Airways en Japan Airlines houden hun gehele Boeing 787 vloot aan de grond nadat die woensdag de binnenlandse vlucht 692 van All Nippon Airways van Yamaguchi naar Tokyo, Haneda een noodlanding in Takamatsu moest maken.
De 787-8 (JA804A) had accuproblemen en rook aan boord.
Later bleek dat de accu in brand was gevlogen.



Het was een slechte week voor de 787; op 6 januari keerde een vlucht van Japan Airlines (uitgevoerd door JA822J) vanuit Boston terug nadat er een brandstoflek was gevonden, de dag erna vond United Airlines problemen met bedrading bij een van hun 787's en op 11 januari een brandstoflek bij een andere Japanse 787.
Op 13 januari kreeg weer een 787 een brandstoflek in Tokyo; die bleek dezelfde kist te zijn als die in Boston.

Deze problemen - brandstoflekken, accubranden, problemen met de bedrading, computerglitch in het systeem dat de remmen aanstuurt en een gebroken cockpitraam - doen op 16 januari All Nippon Airways en Japan Airlines besluiten hun gehele vloot van 24 787's aan de grond te houden.
Dezelfde dag stuurt de FAA (Federal Aviation Administration) een Emergency Airworthiness Directive uit en moeten alle Amerikaans geregistreerde 787's ook aan de grond blijven wat neerkomt op 6 toestellen van United Airlines.
Chili houdt de 3 toestellen van LAN Airlines aan de grond, Air India wordt opgedragen hun 6 Dreamliners op de grond te houden en LOT Polish Airlines hield hun 2 787's op de grond.
Op 17 januari stonden alle 50 geleverde 787-toestellen op de grond en op 18 januari stopte Boeing tijdelijk met de levering van 787-toestellen.




Nadat Boeing met verbeteringen kwam en de FAA dit had goedgekeurd, Japan gaf goedkeuring voor vluchten ingaande op 26 april; de dag erna vloog LOT haar eerste vlucht na de modificaties aan het accu-systeem.
Het aan de grond houden van de toestellen kost de maatschappijen tientallen miljoenen;
ANA kost het zo'n 9 miljard yen / $92 miljoen in omzet en JAL zo'n 4.8 miljard yen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-01-2015 16:52:00 ]
  vrijdag 16 januari 2015 @ 08:16:08 #267
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148738639
Worden dit soort dingen niet door Boeing vergoed? De 787's van Arke hebben ook al de nodige tijd stil gestaan door problemen. Je zou toch verwachten dat Boeing daar verantwoordelijk voor is.
pi_148738693
Hoeveel is 25 x 717?

2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_148742183
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 08:16 schreef Sunri5e het volgende:
Worden dit soort dingen niet door Boeing vergoed? De 787's van Arke hebben ook al de nodige tijd stil gestaan door problemen. Je zou toch verwachten dat Boeing daar verantwoordelijk voor is.
Meerdere maatschappijen hebben Boeing om compensatie gevraagd; ik weet alleen niet of en hoe dit is verwerkt.
pi_148744158
Zoals altijd hebben ze er tempo in (foto is van gisteren):



Spooky...

pi_148746201
Is dat de MD11 die als laatste vertrokken is uit Nederland?
Abracadabra, tapate guarra!
pi_148746411
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 13:40 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Is dat de MD11 die als laatste vertrokken is uit Nederland?
Ja.

EDIT: Waar is Tom Hanks? O-)
flightradar24 twitterde op vrijdag 16-01-2015 om 09:48:32 FedEx aircraft at Memphis International Airport seen with Flightradar24 iOS app reageer retweet


[ Bericht 57% gewijzigd door Iemand91 op 16-01-2015 16:46:00 ]
pi_148751032
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 21:10 schreef Iemand91 het volgende:
Qatar Airways voert vandaag de eerste commerciėle vluchten met de A350 uit.
A7-ALA (22 december geleverd) ging van Doha naar Frankfurt en is staat momenteel op het punt weer te landen in Doha.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Fraai toestel! in mijn ogen zelfs mooier dan de 787
"Get busy living, or get busy dying"
  vrijdag 16 januari 2015 @ 16:45:44 #274
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_148751908
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:13 schreef BazZz2 het volgende:

[..]

Fraai toestel! in mijn ogen zelfs mooier dan de 787
Ik ben benieuwd wat ze beide qua brandstof verbruik nou eigenlijk doen.
pi_148752341
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 16:45 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd wat ze beide qua brandstof verbruik nou eigenlijk doen.
Ten opzichte van elkaar?

De 787-10 is ongeveer gelijk aan de A350-900 qua stoelcapaciteit en schijnt p/stoel net wat zuiniger te zijn dan de A350.
Maar zoiets vergelijken is eigenlijk niet te doen; het hangt van heel veel factoren af en dat de A350-900 nog maar 2 dagen in service is helpt ook niet bij de vergelijking. :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')