Vandaag in de geschiedenis:
- 16 januari 1971: Jacob Veldhuyzen van Zanten (juist, die ja) is samen met 2 collega's naar Seattle gegaan om KLM's eerste Boeing 747 in ontvangst te nemen.
De Boeing 747-206B (PH-BUA "
Mississipi") is de eerste 747 voor KLM en is de eerste afgeleverde Boeing 747-200. Het is de 96e 747 van de productielijn, maar het is niet de eerste 747-200; dat is 88e 747: N611US van Northwest Airlines maar KLM was de eerste die de -200 afgeleverd kreeg en in gebruik nam.
Tussen 1979 en 2008 zou KLM nog 45 747-toestellen in gebruik nemen; 16 -200B's, 3 -300's, 22 -400's en
4 -400ERF's.
Het zou nog 2 weken duren voordat de Jumbo Jet op Schiphol zal landen, iets waar ik ongetwijfeld op terug zal komen.
Helaas kan ik geen enkel beeldmateriaal hiervan vinden (van de levering in Seattle that is) dus daarom maar een foto van haar op Schiphol uit 1979.
Puur voor de nostalgie hieronder nog 2 afbeeldingen van N611US (de 1e -200) op de productielijn in Seattle en daarbuiten:
Twee jaar eerder, in januari 1969 - toen KLM 50 jaar bestond - verdubbelde KLM haar 747-order van drie naar zes toestellen. Om een idee te geven van de grootte van de 747 (de allereerste 747 was ten slotte nog maar 3 maand eerder de fabriek uitgerold en de eerste vlucht was pas een maand later in februari 1969) werd op Schiphol Oost met 100 kilo verf een silhouet geverfd van de 747. De lijn van 40 centimeter breed en 375 meter lang werd door 2 schilders geverfd waarna 6 vrachtauto's met 46 DAF auto's arriveerde.
Deze auto's werden in het silhouet gezet. Vanuit een helikopter (zicht vanuit 'oude' verkeerstoren was niet goed genoeg) werd de bekende foto geschoten:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- 16 januari 2013: Een AgustaWestland AW109 (G-CRST) raakt een kraan die ingezet wordt bij de bouw van de St George Wharf Tower bezig was. De helikopter was onderweg van
Redhill Aerodrome naar
Elstree Airfield waar het een passagiers zou oppakken en dan door te vliegen naar Yorkshire.
Deze passagiers - de zakenman Richard Caring - had al tweemaal gebeld om de vlucht te vertragen of niet door te laten gaan wegens de zeer dichte mist, maar de piloot - Peter Barnes - vertrok toch.
Wanneer Barnes niet kan landen in Elstree besluit hij terug te keren naar Redhill, hierna vroeg hij om 07:56 uur ATC om een landing op
London Heliport.
Nadat hij boven de Theems in hold bleef kreeg hij toestemming om te landen; echter enkele seconden voor 08:00 uur raakt hij de kraan op 208 meter hoogte en stortte neer en kwam op de
straten eronder terecht.
De piloot overleefde het ongeluk niet, tevens kwam Matthew Wood, een voetganger, om het leven.
Peter Barnes was overigens geen onbekende; hij heeft o.a. als piloot voor
Saving Private Ryan en
Die Another Day gewerkt en heeft tevens prominente personen als David Cameron, de Dalai Lama en Simon Cowell gevlogen.
- 16 januari 2013: All Nippon Airways en Japan Airlines houden hun gehele Boeing 787 vloot aan de grond nadat die woensdag de binnenlandse vlucht 692 van All Nippon Airways van Yamaguchi naar Tokyo, Haneda een noodlanding in Takamatsu moest maken.
De 787-8 (JA804A) had accuproblemen en rook aan boord.
Later bleek dat de accu in brand was gevlogen.
Het was een slechte week voor de 787; op 6 januari keerde een vlucht van Japan Airlines (uitgevoerd door JA822J) vanuit Boston terug nadat er een brandstoflek was gevonden, de dag erna vond United Airlines problemen met bedrading bij een van hun 787's en op 11 januari een brandstoflek bij een andere Japanse 787.
Op 13 januari kreeg weer een 787 een brandstoflek in Tokyo; die bleek dezelfde kist te zijn als die in Boston.
Deze problemen - brandstoflekken, accubranden, problemen met de bedrading, computerglitch in het systeem dat de remmen aanstuurt en een gebroken cockpitraam - doen op 16 januari All Nippon Airways en Japan Airlines besluiten hun gehele vloot van 24 787's aan de grond te houden.
Dezelfde dag stuurt de FAA (Federal Aviation Administration) een Emergency Airworthiness Directive uit en moeten alle Amerikaans geregistreerde 787's ook aan de grond blijven wat neerkomt op 6 toestellen van United Airlines.
Chili houdt de 3 toestellen van LAN Airlines aan de grond, Air India wordt opgedragen hun 6 Dreamliners op de grond te houden en LOT Polish Airlines hield hun 2 787's op de grond.
Op 17 januari stonden alle 50 geleverde 787-toestellen op de grond en op 18 januari stopte Boeing tijdelijk met de levering van 787-toestellen.
Nadat Boeing met verbeteringen kwam en de FAA dit had goedgekeurd, Japan gaf goedkeuring voor vluchten ingaande op 26 april; de dag erna vloog LOT haar eerste vlucht na de modificaties aan het accu-systeem.
Het aan de grond houden van de toestellen kost de maatschappijen tientallen miljoenen;
ANA kost het zo'n 9 miljard yen / $92 miljoen in omzet en JAL zo'n 4.8 miljard yen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 16-01-2015 16:52:00 ]