abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 december 2014 @ 13:27:20 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147798854
  zondag 21 december 2014 @ 13:27:38 #2
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147798860
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Sunri5e op 21-12-2014 15:53:37 ]
pi_147800708
Fransen maken er een zooitje van!
Geniet van het leven:):)
pi_147804623
Vandaag in de geschiedenis:



- 21 december 1965: New York Airways begint helikopter vluchten tussen JFK Airport en het dak van het Pan Am gebouw in Manhattan. Een 7-tal helikopters zal dagelijks tientallen vluchten maken tussen het gebouw en de diverse luchthavens van New York.
De vluchten werden tot februari 1968 gevlogen en enkele maanden in 1977.
De opening van het helipad ging ondanks hevige protesten door. De tegenstanders waren fel tegen de service, niet alleen vanwege geluidsoverlast maar ook vanuit veiligheidsredenen:
quote:
"When the eventual accident occurs, the debris will fall among people in the most densely populated area on Earth.
Ze zouden gelijk krijgen; op 16 mei 1977 verongelukte een Sikorsky S-61L op het dak waarbij 4 mensen overleden en nog voetganger op straat ruim 200 meter lager die door een wegvliegende rotorblad werd geraakt. Hierna zijn er nooit meer vluchten uitgevoerd vanaf het gebouw.
(Geschiedenispost van 16 mei)



- 21 december 1988:: De eerste vlucht van de Antonov An-225 Mriya.
De langste, zwaarste vliegtuig met de grootste spanwijdte (in gebruik; spanwijdte van de Hughes H-4 Hercules "Spruce Goose" is groter) maakt een vlucht van 74 minuten vanuit Kiev.
Helaas geen foto's kunnen vinden.
Daarom maar hierboven een foto van de rollout in november 1988.



- 21 december 1988: Terwijl in Kiev de Antonov geschiedenis had gemaakt ontvouwde zich enkele uren later op zo'n 1500 kilometer afstand een drama.

Pan Am vlucht 103 is onderweg van London Heathrow naar New York JFK.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-121 N739PA "Clipper Maid of the Seas"
De 747 is de 15e gebouwde 747 en werd op 15 februari 1970 aan Pan Am geleverd en was hiermee een van de eerste 747's voor Pan Am die op de vroege ochtend van 22 januari 1970 als eerste maatschappij ter wereld met de Boeing 747 vluchten begon.

Om 18:04 uur was de pushback en om 18:25 uur vertrok het van baan 27R op weg naar New York.
Aan boord waren 243 passagiers en 16 crew.
Om 19:02 uur kreeg het clearance voor de vlucht over de Atlantische Oceaan, maar de crew gaf geen antwoord. Hierna verspreide het signaal van de 747 op de radar in 5 aparte stukken.

Op ruim 9000 meter hoogte was een semtex bom, verstopt in een radio, afgegaan in een bagagecontainer op plaats 4L en welke een gat van een halve meter groot in de romp had geslagen.
(recht onder de Pan Am titles op de foto hierboven)

Het gat scheurde over de romp naar boven waardoor binnen 3 seconden de voorkant van 747 afscheurde en naar beneden viel, en hierbij motor #3 meenam. Dit stuk met de cockpit kwam enkele kilometers buiten Lockerbie in een weiland terecht.



Omdat de motoren nog volop draaiden bleef de rest van de romp doorvliegen al dook het wel naar beneden en op een hoogte van 5800 meter dook het recht naar beneden waarna het toestel uit elkaar brak.
De vleugels en de cabine ertussen kwam het eerste neer en storten neer op Sherwood Crescent in Lockerbie. Hier sloeg het een krater van 47 meter lang en 11 mensen op de grond kwamen hierbij om.



Na onderzoek werd op 1991 de Libiër Abdel Basset al-Megrahi verantwoordelijk gehouden voor de aanslag. Pas in 1999 werd hij door de Libische regering op Kamp Zeist overgedragen. Ook werd hier - op neutraal grondgebied - de rechtzaak voor Schotse rechters gehouden.
Op 31 januari 2002 werd Megrahi schuldig bevonden en tot levenslange gevangenistraf veroordeeld.
Echter op 20 augustus 2009 werd hij vrijgelaten omdat hij zou lijden aan prostaatkanker.
Dezelfde dag ging hij nog terug naar Libië waar hij als held werd binnengehaald.

De arts die de diagnose had gesteld had later spijt van zijn besluit; hij zou door Libië onder druk zijn gezet. Ook zou BP een hand in de deal gehad hebben in ruil voor olieboringen voor de kust van Libië.
Megrahi overleed op 20 mei 2012 aan de gevolgen van kanker.

Libië heeft nooit officiëel schuld bekend. In 2011 zei een overgelopen minister tijdens de opstand in Libië dat Moammar al-Qadhafi persoonlijk opdracht had gegeven tot de aanslag.
De aanslag op Pan Am vlucht 103 was de dodelijkste aanslag tegen de VS tot 11 september 2011.

Delen van het wrak dat voor onderzoek werd gebruikt voor onder andere een reconstructie stond 24 jaar lang in een hangar op Farnborough Airport.
Andere resten (onder andere de cockpit) liggen opgeslagen bij een sloperij bij Tattershall:



- 21 december 1992: Vliegramp Faro
De Douglas DC-10-30CF PH-MBN "Anthony Ruys" vertrok om 05:52 uur vanaf Schiphol voor een chartervlucht naar Faro, Portugal. Aan boord bevinden zich 327 passagiers en 13 crew.
De vlucht was met 40 minuten vertraging vertrokken omdat de straalomkeerder van motor #2 (staart) niet werkte. Deze kon niet gerepareerd worden maar desondanks vertrok de DC-10 toch.

Na een vlucht van ruim 2 uur nadert het vliegtuig de luchthaven van Faro. De weersomstandigheden zijn slecht; onweer, stevige regenbuien, bewolking en mogelijke windshear.
De DC-10 komt om 07:33 uur (lokale tijd) hard neer op baan 11 en de rechter hoofdlandingsgestel breekt af; de rechtervleugel boort zich in de grond en breekt ook af.
De romp glijdt door, breekt in tweeën en vliegt in brand.




54 passagiers en 2 stewardessen vonden de dood. 106 inzittenden raken gewond.
Alle omgekomen passagiers zaten in het achterste deel van het vliegtuig dat door brand totaal werd verwoest; het voorste deel bleef voor brand gespaard.

Oorzaak van de crash is (zoals elke crash) een combinatie van factoren; weersomstandigheden en beoordelingsfouten.

De DC-10 was op het moment van de crash al in eigendom van Defensie; het toestel zou worden omgebouwd tot een KDC-10, een tank- en transportvliegtuig.
In plaats van deze kist werd nu N1858U, een oud United en Northwest DC-10 omgebouwd tot T-255.
Dit toestel ging in april dit jaar naar het Engelse Newquay waar het in juni werd gesloopt.

- 21 december 2002: Om deze post toch niet iets positiefs te noemen: op zaterdag 21 december 2002 werd in hangar hangar 14 op Schiphol-Oost officiëel de nieuwe livery van KLM getoont. De verandering is niet groot; de witte streep verdwijnt en de donkerblauwe streep word een dunne cheatline. Ook komt het KLM logo iets naar achteren.
De nieuwe livery wordt getoond op PH-BFI; de eerste kist met de nieuwe livery.

Oud / Nieuw:

pi_147805057
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 15:52 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:



- 21 december 1965: New York Airways begint helikopter vluchten tussen JFK Airport en het dak van het Pan Am gebouw in Manhattan. Een 7-tal helikopters zal dagelijks tientallen vluchten maken tussen het gebouw en de diverse luchthavens van New York.

Eigenlijk is dit best wel stoer.
  zondag 21 december 2014 @ 20:48:22 #6
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147816992
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 10:48 schreef icloud het volgende:
Zou tijd worden, ben benieuwd
Live webcast van de Qatar A350 delivery, morgen om 11:00

http://www.a350xwb.com/delivery/qatar-airways/
pi_147817038
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:48 schreef OEM het volgende:

[..]

Live webcast van de Qatar A350 delivery, morgen om 11:00

http://www.a350xwb.com/delivery/qatar-airways/
11 uur nederlandse tijd? Mooi ga kijken tnnx
  zondag 21 december 2014 @ 20:52:51 #8
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147817260
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:49 schreef icloud het volgende:

[..]

11 uur nederlandse tijd? Mooi ga kijken tnnx
11 uur onze tijd ja. 12 uur dus




[ Bericht 1% gewijzigd door OEM op 22-12-2014 11:59:27 ]
pi_147817341
Aha lokale tijd dus, dan moet ik even gaan rekenen
  zondag 21 december 2014 @ 20:57:44 #10
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147817542
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:54 schreef icloud het volgende:
Aha lokale tijd dus, dan moet ik even gaan rekenen
Omrekenen van de lokale tijd in Toulouse naar die in Nederland zou niet heel veel moeite moeten kosten ;) (Of zit je zelf in een andere tijdzone?)
pi_147817599
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 20:57 schreef OEM het volgende:

[..]

Omrekenen van de lokale tijd in Toulouse naar die in Nederland zou niet heel veel moeite moeten kosten. (Of zit je zelf in een andere tijdzone?)
Aha nee, ik was in de verondestelling dat de overdracht in qatar zou zijn, maar da is niet logisch natuurlijk.
pi_147827189
Vandaag in de geschiedenis:



- 22 december 1964: De eerste vlucht van de Lockheed SR-71 Blackbird.
De Blackbird (61-7950) maakt een vlucht vanaf Air Force Plant 42 in Palmdale, Californië, kwam op hoogtes hoger dan 13.700 meter en vloog sneller dan 1600 km/h voordat het weer lande op Edwards Air Force Base, Californië.

Deze kist ging overigens in januari 1967 verloren bij een testvlucht. De piloot kon ontkomen.
Ik zal de eerder genoemde leuke trivia nog maar eens noemen:

Een paar interessante feiten over de SR-71:
- De SR-71 is voor een groot deel van titanium gemaakt. De Sovjet-Unie (grote vijand van de VS op dat moment) was op dat moment de grootste leverancier van dat materiaal. Het benodigde titanium werd door de CIA gekocht onder allerlei valse namen en bedrijven.

- Het kon 3540 km/h uur halen ofwel Mach 3.3. en vloog tot een hoogte van 25.929 meter. (level flight)
Bovenstaande records werden door 2 verschillende SR-71 gehaald op dezelfde dag; 28 juli 1976.

- Het toestel is in de jaren '60 ontworpen - slechts 2 decennia na de Tweede Wereldoorlog - en de SR-71 behoudt 50 jaar later nog steeds deze records.
(Voor een vliegtuig dat niet aangedreven is door raketmotoren)

- In theorie kun je met deze snelheid ontbijten in New York, vliegen naar Los Angeles en daar ontbijten voordat je in New York vertrok (qua tijd).

- Bovenstaande snelheid en vlieghoogte maakt ontwijking van een (luchtdoel)raket simpel; eigen snelheid verhogen en simpelweg hoger en sneller vliegen dan het vijandelijk vuur/raket kon.

- De SR-71's zijn bijna 4000 keer beschoten, maar van de 32 gebouwd is er geen door vijandelijk vuur neergehaald.

- Ondanks deze vlieghoogte en -snelheid was in staat om een accurate foto te maken van een kentekenplaat.

- De SR-71 is recordhouder voor de route New York - London. Op 1 september 1970 vloog het deze route in 1 uur, 54 minuten en 57 seconden wat een gemiddelde snelheid van Mach 2.68 oplevert.
(iets minder dan 2800 km/h). Dit is inclusief een in-flight refueling.
Ter vergelijking; het record van de Concorde staat op 2 uur en 53 minuten op 7 februari 1996 en reguliere jets zitten rond de 6 uur.

- De bemanning kon in hun drukpakken meer dan 2 kilo afvallen na een 4 uur durende missie.

- In het begin werden de motoren gestart d.m.v. een start cart; een wagen met 2 V8 motoren van een Buick Wildcat.

- De fuselage was zo ontworpen dat het tijdens de vlucht ging uitzetten door de hitte (de fuselage kon ruim 400 graden worden). Doordat de brandstof tanks op de grond dus niet dicht waren lekte de SR-71 brandstof als het op de grond stond.
Daarom vertrok het ook met weinig brandstof; vloog het om op te warmen en werd dan in de lucht bijgetankt om vervolgens de missie uit te voeren.
De SR-71 vloog trouwens op JP-7 brandstof; speciaal ontwikkeld voor de SR-71. Bijgetankt werd er door speciaal omgebouwde Boeing KC-135Q Stratotankers.
Op lange missies kon wel tot zo'n 8 keer bijgetankt worden; in zo'n 80 minuten ging er ruim 36 ton brandstof doorheen.

- 22 december 2013: Vlucht 34 van British Airways staat op het punt te vertrekken voor de 11 uur durende nachtvlucht terug naar London Heathrow.
De vlucht zal uitgevoerd worden door G-BNLL, een Boeing 747-436 die op 14 juni 1990 aan BA geleverd was. Aan boord zijn 182 passagiers en 17 crew.

Maar de crew mist de juiste taxibaan en boort de rechtervleugel in een stenen gebouw.
6 meter van de vleugel snijdt 20 meter door het gebouw en snijd zo het dak los.



Geen van de inzittenden raakt gewoon, maar 4 personen krijgen kleine verwondingen.
Luchtvaartnerd en de nachtbraker die ik ben was ik er snel bij: post van 23 december 2013





G-BNLL had niet lang hiervoor een cabin upgrade gekregen (o.a. nieuwe first class) maar de 747 wordt toch begin 2014 afgeschreven. Het schijnt dat 2 motoren nu onder de vleugel van een Cathay 747 zitten.
G-BNLL staat sindsdien nog steeds op een remote platform van de luchthaven in Johannesburg.

Geen foto's te vinden, behalve deze van juni 2014:


[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 22-12-2014 00:52:56 ]
pi_147827639
22 augustus of 22 december 2013? Zo te zien december en gewoon een typfoutje: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20131222-0

Sneu gezicht dat vliegtuig. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_147840044
Ik ben het compleet vergeten, zal dadelijk op youtube nakijken
pi_147843451
Live vliegtuigjes kijken op Schiphol met het slechte weer.
  maandag 22 december 2014 @ 15:18:16 #16
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147843686
quote:
14s.gif Op maandag 22 december 2014 15:11 schreef Iemand91 het volgende:
Live vliegtuigjes kijken op Schiphol met het slechte weer.
THnx!
pi_147847626
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:
- 22 december 1964: De eerste vlucht van de Lockheed SR-71 Blackbird.
De A-12 'Oxcart' vloog op dat moment natuurlijk al ruim twee jaar rond.. ;)

Laatst nog een docu over Groom Lake gezien, waar een medewerker vertelde dat de prototypes altijd naar binnen werden gereden voordat er een spionagesatelliet over kwam vliegen, maar dat men even vergeten was dat deze satellieten de 'schaduw' op de plek waar het vliegtuig had gestaan nog wel konden zien..
pi_147847687
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

pi_147848005
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Mooi, doe je FsX ook met VATSIM?
pi_147848223
quote:
6s.gif Op maandag 22 december 2014 17:25 schreef Tanden68 het volgende:

Mooi, doe je FsX ook met VATSIM?
Nee, airliners doen mij niet zo veel, ik vlieg voornamelijk klassiek spul.
pi_147852832
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
pi_147853987
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:10 schreef MaxMark het volgende:
Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
Volgens mij gaan de Dreamliners ook dit schema krijgen, sommige Embraers, F70's en 737's hebben dit al.
pi_147857223
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 20:10 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Niet dat ik het lelijk vind, maar hebben alle Dreamliners zo'n golvende lijn voorop? (Dolphin heet het toch?)
Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r

Mag ik even wegdromen? O+

  maandag 22 december 2014 @ 21:53:21 #24
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147857634
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:45 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Alle kisten van KLM krijgen deze lelijke golf. Dus ook de A330's, 777's en een aantal 747's. :r

Mag ik even wegdromen? O+

[ afbeelding ]
Die 748 gaat niet komen denk ik ;)
  Moderator maandag 22 december 2014 @ 21:58:36 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147857912
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 17:13 schreef Ferry_76 het volgende:
FsX impressie van de Dreamliner in KLM kleuren:

[ link | afbeelding ]
Geen winglets?
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')