abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 december 2014 @ 02:27:34 #1
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_147660904



danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant O+ )
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant O+ ).
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ ).


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.



[ Bericht 99% gewijzigd door Anne op 17-12-2014 09:37:31 ]
  woensdag 17 december 2014 @ 02:31:43 #2
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_147660922
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 02:27 schreef hhh38 het volgende:
Kan een mod hier de OP plaatsen? Hij verscheen niet automatisch (mobiel).
Als je nu gewoon leest lulhannes dan had ik het gewoon kunnen fiksen, eikel! :( :X :o :P

^O^ ^O^ thx @ modjes

[ Bericht 14% gewijzigd door bork op 17-12-2014 10:24:21 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_147661069
Wat een 1e wereld ellende.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 07:07:34 #4
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147661382
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:11 schreef James1988 het volgende:

[..]

Of bedoelen ze misschien 3 tot 6 miljoen (kg CO2?)
316 miljoen. Euro nettowinst.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 07:11:08 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147661399
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 03:16 schreef Adrie072 het volgende:
Wat een 1e wereld ellende.
Lapohunten is gewoon lame.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 07:35:31 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147661518
Zes bakjes virm, toe maar. :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147661596
10 bakken ICM van Zwolle naar Rotterdam. Heb vanwege de tijden en trajecten van vandaag overgeschakeld naar 1e klas maar het lijkt echt absoluut niet nodig.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 08:09:17 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147661676
Valt niet mee natuurlijk. Tientallen jaren reizigersonderzoek omzetten in zinnige capaciteitsverdeling.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147661710
Misschien dat het van Amersfoort naar Utrecht wel handig is, dat weet ik niet. De treinen 's middags die kant uit puilen meestal wel uit.
Bier.
  woensdag 17 december 2014 @ 08:15:09 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147661711
De trein Rotterdam - Utrecht komt blijkbaar standaard aan op 18b nu.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 17 december 2014 @ 08:24:58 #11
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
  woensdag 17 december 2014 @ 08:38:33 #12
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_147661875
Flinke fik in Roermond geweest vannacht, centrum ligt nu bezaaid met asbest.

Redelijk unieke situatie op het spoor voor zover ik weet:
- Intercity's die langs Roermond komen rijden wel, maar stoppen er niet
- Treinen die in Roermond zouden eindigen stoppen elders
- Géén alternatief voor reizigers van en naar Roermond, omdat de binnenstad op slot zit kunnen er blijkbaar ook geen bussen stoppen in de buurt van het station.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_147661977
quote:
9s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:15 schreef Duvel het volgende:
De trein Rotterdam - Utrecht komt blijkbaar standaard aan op 18b nu.
Ja blijkbaar omdat 18b langer is dan 18a en ze daardoor langere treinen kunnen binnen nemen, en dat meer lucht geeft ofzo....
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 08:50:36 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147661980
Tijd stilgestaan bij Bruinsma, +10 binnengekomen, op een volstrekt ander spoor. Info nul.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147662055
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 22:20 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat is er ook wel, als er meerdere HC's op een trein zijn is er eentje de 'chef trein' (in de Railpocket: "Tps1").
fout. ga niet langs start. u ontvangt geen gratis koffie.

TPS1 komt sowieso niet voor in de railpocketdienstkaartjes. TPS2 & TPS3 is allleen een indicatie van treinlengte en hoeveel HC's er op de trein zitten.

de chef trein is de HC die het langste traject aflegt met die trein en als beide HC's hetzelfde traject afleggen diegene met de meeste dienstjaren.

het kan dus zijn zijn HC1 die net vorige week zijn opleiding heeft afgerond tps2 op dienstkaartje heeft staan met de IC van den haag c naar eindhoven gaat samen met HC2 die volgende week met pensioen gaat en van den haag c naar rotterdam gaat.

volgens het handboek is HC1 chef trein. in de praktijk merk je er niet zoveel van omdat pas bij calamiteiten de rol chef trein naar boven komt.

vroeger had de conducteurstas een zwarte schouderband die je om kon draaien en dan rood was. Rood was dan de chef van de trein en de andere had de zwarte kant boven.

kern van het verhaal: de afkorting TPS2,3, zegt niks over wie de chef van de trein is :)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 09:20:09 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147662325
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:57 schreef Salatrel het volgende:

[..]

fout. ga niet langs start. u ontvangt geen gratis koffie.
nee jullie moeten altijd 15 cent betalen he :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147662345
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 02:27 schreef hhh38 het volgende:
Kan een mod hier de OP plaatsen? Hij verscheen niet automatisch (mobiel).
:')
  woensdag 17 december 2014 @ 09:26:56 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147662427
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:57 schreef Salatrel het volgende:

[..]

fout. ga niet langs start. u ontvangt geen gratis koffie.

TPS1 komt sowieso niet voor in de railpocketdienstkaartjes. TPS2 & TPS3 is allleen een indicatie van treinlengte en hoeveel HC's er op de trein zitten.

de chef trein is de HC die het langste traject aflegt met die trein en als beide HC's hetzelfde traject afleggen diegene met de meeste dienstjaren.

het kan dus zijn zijn HC1 die net vorige week zijn opleiding heeft afgerond tps2 op dienstkaartje heeft staan met de IC van den haag c naar eindhoven gaat samen met HC2 die volgende week met pensioen gaat en van den haag c naar rotterdam gaat.

volgens het handboek is HC1 chef trein. in de praktijk merk je er niet zoveel van omdat pas bij calamiteiten de rol chef trein naar boven komt.

vroeger had de conducteurstas een zwarte schouderband die je om kon draaien en dan rood was. Rood was dan de chef van de trein en de andere had de zwarte kant boven.

kern van het verhaal: de afkorting TPS2,3, zegt niks over wie de chef van de trein is :)
Ah, dat is bij NSR dus net iets anders dan bij NSH. :P
  woensdag 17 december 2014 @ 09:32:48 #19
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147662515
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ja blijkbaar omdat 18b langer is dan 18a en ze daardoor langere treinen kunnen binnen nemen, en dat meer lucht geeft ofzo....
Raar. Zo lang zijn die treinen niet en met zo'n korte kering geeft het juist minder lucht als je verder moet rijden.
  woensdag 17 december 2014 @ 10:19:12 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147663324
Treinen stoppen niet in Roermond, en rijden daar allemaal door. Binnenstad is hermetisch afgegrendeld vanwege asbestalarm, moet gereinigd worden.

quote:
Van en naar Roermond
(Brandweerinzet vanwege asbest)
Afgelopen nacht heeft in Roermond een brand gewoed waarbij asbest is vrijgekomen. Dit is in delen van de binnenstad, zoals het stationsgebied, teruggevonden. Dit wordt schoongemaakt door de brandweer.Tijdens het schoonmaakwerk mogen er geen treinen stoppen in Roermond. IC's tussen Eindhoven en Sittard rijden wel, maar stoppen niet te Roermond. De Sprinter Maastricht-Roermond rijdt tot Echt. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt, maar vermoedelijk tot na het middaguur en wellicht de hele dag. We hopen hier later in de ochtend meer duidelijkheid over te kunnen geven.Er worden bussen ingezet vanaf Roermond Wilhelminaplein naar Swalmen, Echt en Weert v.v. Er rijden ook bussen tussen Swalmen en Weert en tussen Swalmen en Echt (stoppen niet in Roermond).
  woensdag 17 december 2014 @ 10:27:13 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147663504
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:32 schreef ReisT het volgende:

[..]

Raar. Zo lang zijn die treinen niet en met zo'n korte kering geeft het juist minder lucht als je verder moet rijden.
Het is niet echt slim. Enige voordeel is dat de kerende IC naar Leiden nu op 18a kan binnenkomen. Mits spoor 16 gebruikt kan worden om de vertraagde Rotterdammer eruit te laten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_147663678
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 10:19 schreef greavy het volgende:
Treinen stoppen niet in Roermond, en rijden daar allemaal door. Binnenstad is hermetisch afgegrendeld vanwege asbestalarm, moet gereinigd worden.

[..]

De treinen van Veolia naar Venlo en Nijmegen bestaan niet voor de NS? :P
  woensdag 17 december 2014 @ 10:37:48 #23
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147663750
Jawel, lees nog maar eens.
quote:
Er rijden ook bussen tussen Swalmen en Weert en tussen Swalmen en Echt (stoppen niet in Roermond).
  woensdag 17 december 2014 @ 10:51:45 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147664087
Burgemeester van Roermond had om half 11 op de tv gezegd dat zeker tot morgen Roermond afgesloten blijft voor het reinigen, en ook zullen er voor donderdag geen treinen of bussen in het afgesloten gebied stoppen. Het afgesloten gebied wordt uitgebreid met een gebied achter het station. Voorlopig kan je dus wél langs Roermond met de trein, maar niet stoppen.
pi_147664427
quote:
9s.gif Op woensdag 17 december 2014 08:15 schreef Duvel het volgende:
De trein Rotterdam - Utrecht komt blijkbaar standaard aan op 18b nu.
uhu. Erg fijn...
  woensdag 17 december 2014 @ 11:26:20 #26
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_147664945
quote:
13s.gif Op woensdag 17 december 2014 02:31 schreef bork het volgende:

[..]

Als je nu gewoon leest lulhannes dan had ik het gewoon kunnen fiksen, eikel! :( :X :o :P

^O^ ^O^ thx @ modjes
Excuses, was al bezig met mijn post en had het dus niet gelezen. Normaal gesproken kan ik gewoon een nieuw topic openen mobiel, maar nu gaf ie alleen een volledig wit vlak.

Bedankt mods! ^O^
  woensdag 17 december 2014 @ 11:31:01 #27
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147665070
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 00:33 schreef James1988 het volgende:
De start van vlexx, de vervoerder die sinds afgelopen zondag het dieselnet in het zuidwesten heeft overgenomen van DB Regio, verloopt allerminst vlekkeloos. De afgelopen dagen zijn veel treinen vertraagd of uitgevallen.

In een poging om de boel te stabiliseren heeft het management van vlexx besloten om t/m 4 januari op een aantal trajecten sommige of zelfs alle treinen te schrappen, voor vervangend vervoer wordt niet op alle trajecten gezorgd. Je zal er maar van afhankelijk zijn... :{
Vlexx heeft laten weten in een persbericht dat het tot zeker half januari "problematisch" op hun nieuwe lijnen wordt, want het personeel is nog niet genoeg geschoold. Ze zitten net op de helft....
  woensdag 17 december 2014 @ 11:36:35 #29
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147665211
quote:
2s.gif Op woensdag 17 december 2014 10:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het is niet echt slim. Enige voordeel is dat de kerende IC naar Leiden nu op 18a kan binnenkomen. Mits spoor 16 gebruikt kan worden om de vertraagde Rotterdammer eruit te laten.
Via spoor 16 rijden is sinds de verbouwing van afgelopen voorjaar niet meer mogelijk.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 11:51:28 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147665579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

Via spoor 16 rijden is sinds de verbouwing van afgelopen voorjaar niet meer mogelijk.
Clever thinking! ^O^

Taste taht sarkazm ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 12:00:37 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147665821
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:36 schreef ReisT het volgende:

[..]

Via spoor 16 rijden is sinds de verbouwing van afgelopen voorjaar niet meer mogelijk.
Daarom de "mits". ;(
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 17 december 2014 @ 12:16:10 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147666199
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 11:31 schreef greavy het volgende:

[..]

Vlexx heeft laten weten in een persbericht dat het tot zeker half januari "problematisch" op hun nieuwe lijnen wordt, want het personeel is nog niet genoeg geschoold. Ze zitten net op de helft....
Een beetje jammer, op z'n zachtst gezegd.
pi_147666263
Domme vraag misschien, maar ik heb online een ticket bij DB gekocht voor een langeafstandtrein (ICE). Nu heb ik vrije zitplaatsen gekozen in plaats van gereserveerd. Kun je eenmaal in de trein zien of een zitplaats gereserveerd is, of moet je gewoon hopen dat je later niet voor iemand hoeft op te staan?
  woensdag 17 december 2014 @ 12:19:10 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147666268
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een beetje jammer, op z'n zachtst gezegd.
Ik kan me nog ergens een nieuwsbericht herinneren van eind november/begin december, dat zij toen al aangaven "dat het lastig gaat worden om op tijd de gewenste dienstregeling te rijden"...
  woensdag 17 december 2014 @ 12:19:48 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147666275
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:18 schreef Aurelius het volgende:
Domme vraag misschien, maar ik heb online een ticket bij DB gekocht voor een langeafstandtrein (ICE). Nu heb ik vrije zitplaatsen gekozen in plaats van gereserveerd. Kun je eenmaal in de trein zien of een zitplaats gereserveerd is, of moet je gewoon hopen dat je later niet voor iemand hoeft op te staan?
Je kan in de trein op de schermpjes boven de zitplaatsen zien op welk traject die plaats is gereserveerd.
pi_147666288
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:18 schreef Aurelius het volgende:
Domme vraag misschien, maar ik heb online een ticket bij DB gekocht voor een langeafstandtrein (ICE). Nu heb ik vrije zitplaatsen gekozen in plaats van gereserveerd. Kun je eenmaal in de trein zien of een zitplaats gereserveerd is, of moet je gewoon hopen dat je later niet voor iemand hoeft op te staan?
Boven de stoelen staan de gereserveerde trajecten, over het algemeen is er voldoende plek om een plekje te vinden :)
pi_147666802
Thanks! Staat er "reserviert" of is het gewoon een lampje aan/uit?
pi_147666894
Er staat bijvoorbeeld "Koln Hbf - Frankfurt Flughafen Fernbahnhof" op de schermpjes :)



Dit bijvoorbeeld :)
pi_147666999
Ah ok, en deze is vrij of gereserveerd?
pi_147667019
Deze zijn gereserveerd dan
pi_147667083
Duidelijk. Bedankt. ^O^
  Redactie Sport woensdag 17 december 2014 @ 13:03:11 #42
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_147667299
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:50 schreef b2py het volgende:
Deze zijn gereserveerd dan
En dan alleen op het genoemde traject. Reis je dus van Amsterdam naar Frankfurt en staat er Frankfurt-Basel op het scherm dan kun je daar rustig gaan zitten :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_147668955
Het zegt niet alles trouwens want gereserveerde plaatsen kunnen tot 5 minuten voor vertrek gereserveerd worden maar dan worden de displays niet geüpdatet.
Bier.
pi_147668973
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

nee jullie moeten altijd 15 cent betalen he :D
dat is een keuze. in de verblijven is de koffie gratis en daar staan ook van die luxe bonenmachines :P bovendien krijgen we gewoon tientje koffiegeld voor onderweg
pi_147669152
ik het dubbele, en laat sala altijd koffie kopen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 14:11:14 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147669175
_O-

KoffieMeester <> KoffieSlaafje ~O>
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147669296
quote:
10s.gif Op woensdag 17 december 2014 14:10 schreef Maegrim het volgende:
ik het dubbele, en laat sala altijd koffie kopen
zie jij eerst maar eens of je nog werk hebt volgende maand :P
pi_147669572
nog zeker 3 maanden ja
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 16:31:47 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147673256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 12:44 schreef b2py het volgende:
Er staat bijvoorbeeld "Koln Hbf - Frankfurt Flughafen Fernbahnhof" op de schermpjes :)

[ afbeelding ]

Dit bijvoorbeeld :)
in Ierland staat er dan ook nog je naam bij O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 18:44:50 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147677074
Ik wist niet dat de HSA-Traxx'en ook voor de Benelux gebruikt konden/mochten worden :?

Trekkracht van de trein waar ik nu in zit is een grijze Traxx (186.142 voor de specialisten hier)
pi_147677145
Daar zijn ze toch juist voor aangeschaft, of niet?
  woensdag 17 december 2014 @ 18:48:08 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147677166
Ja, maar de Traxxen die op de HSL worden gebruikt hebben software die in ieder geval tot voor kort niet was toegelaten in België. :)
pi_147677483
Vanmiddag weer een mooi Fyra testtreintje gezien op Utrecht CS.

Vind die nieuwe locs best mooi.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_147677670
Aha. Zekers, ziet er stoer uit.
  woensdag 17 december 2014 @ 19:29:54 #55
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147678718
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 18:44 schreef James1988 het volgende:
Ik wist niet dat de HSA-Traxx'en ook voor de Benelux gebruikt konden/mochten worden :?

Trekkracht van de trein waar ik nu in zit is een grijze Traxx (186.142 voor de specialisten hier)
186 142 heeft een 'downgrade' gehad.
pi_147678743


Die had ik hier niet verwacht, hele materieelcarroussel hier in Enschede :D
  woensdag 17 december 2014 @ 19:32:10 #57
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147678790
Nu nog SLT, ICR en DD-AR en de bingo is compleet!
pi_147679790
Iemand riep SLT in Enschede?

  woensdag 17 december 2014 @ 20:21:58 #59
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147680624
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:30 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]

Die had ik hier niet verwacht, hele materieelcarroussel hier in Enschede :D
Hij had alleen niet zoveel zin om weg te gaan uit Enschede _O-

pi_147680817
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 19:59 schreef dartlink het volgende:
Iemand riep SLT in Enschede?

[ afbeelding ]
dat gedrocht hoort in de Rampstad thuis en daar zich gedragen als een "metro" ;-).
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  woensdag 17 december 2014 @ 20:41:53 #61
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147681306
Over ergens horen en niet horen gesproken:

Sinds er VIRM naar Enschede rijdt en ICMm naar Heerlen is NS op twitter en andere social media druk bezig met aan de ene kant de klachten uit het oosten m.b.t. tot het comfort en de ruimte voor de koffers van VIRM en de klachten uit het zuiden m.b.t. de capaciteit van het ICM.
Deze materieel-switch (en de reden) is met uitzondering van een handjevol geïnteresseerden nooit echt bekend geworden of van te voren aangekondigd, waardoor het eigenlijk voor de meeste forensen als een donderslag bij heldere hemel komt, want in het oosten redde men het wel met de capaciteit van ICM en de Limburgers waren wel gewend aan VIRM.

Had de NS dus van te voren op wat voor een manier ook al bekend gemaakt dat deze switch zou plaats vinden (vanwege de capaciteit in Utrecht, als men daar verder gaat klussen) en dat het over een aantal jaar weer terug gedraaid zal gaan worden had men volgens mij lang niet zo veel klachten gekregen

maar goed, wie ben ik... ;(
pi_147682002
NS communiceert nooit over deze zaken.. ze hadden het iig uit kunnen stellen tot april..
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 21:02:10 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147682271
er moet trouwens een hardnekkige aanname even ontzenuwd worden. Het inzetten van Virm zoals dat nu gebeurt is GEEN verhoging van de capaciteit. 12 bakken ICM worden nu vervangen door 6 of 8 bakken Virm. 8 bakken virm = 11,2 bakken ICM. Daarmee gaat de capaciteit dus omlaag. 6 is nogeens een kwart minder.

4 keer 3 bakken ICM: 140 1e klasse, 604 2e klasse
2 keer 4 bakken Virm: 122-126 1e klasse, 652 - 660 2e klasse.

Per saldo marginale uitbreiding dus. Comfort is er aanzienlijk op achteruit gegaan. En dan nog wat: VIRM haalt de rijtijden niet. Nou, de "rij"-tijden strikt genomen misschien wel, maar de halteringstijden niet. Er moeten namelijk veel meer mensen door veel minder deuren de trein uit en in.

[ Bericht 41% gewijzigd door Dr_Flash op 17-12-2014 21:08:45 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147682786
Wel door bredere deuren :)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 21:12:32 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147682918
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:10 schreef b2py het volgende:
Wel door bredere deuren :)
Ja, maar daar gaat het niet sneller van. Dat nodigt alleen maar uit tot duw- en trekwerk tussen organismen "die alvast wel naar binnen kunnen" en normale mensen. Daar wordt het eerder nog langzamer van.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 21:13:41 #66
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147682988
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:57 schreef b2py het volgende:
NS communiceert nooit over deze zaken.. ze hadden het iig uit kunnen stellen tot april..
Laat ze dan daar eens mee beginnen, dan kweken ze misschien iets meer begrip...
pi_147683038
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 20:41 schreef boriq het volgende:
Over ergens horen en niet horen gesproken:

Sinds er VIRM naar Enschede rijdt en ICMm naar Heerlen is NS op twitter en andere social media druk bezig met aan de ene kant de klachten uit het oosten m.b.t. tot het comfort en de ruimte voor de koffers van VIRM en de klachten uit het zuiden m.b.t. de capaciteit van het ICM.
Deze materieel-switch (en de reden) is met uitzondering van een handjevol geïnteresseerden nooit echt bekend geworden of van te voren aangekondigd, waardoor het eigenlijk voor de meeste forensen als een donderslag bij heldere hemel komt, want in het oosten redde men het wel met de capaciteit van ICM en de Limburgers waren wel gewend aan VIRM.

Had de NS dus van te voren op wat voor een manier ook al bekend gemaakt dat deze switch zou plaats vinden (vanwege de capaciteit in Utrecht, als men daar verder gaat klussen) en dat het over een aantal jaar weer terug gedraaid zal gaan worden had men volgens mij lang niet zo veel klachten gekregen

maar goed, wie ben ik... ;(
Wat is de achterliggende reden geweest dan voor deze wissel? Gezien de post van Dr_Flash maakt het qua capaciteit dus vrij weinig uit.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 17 december 2014 @ 21:19:05 #68
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147683319
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:14 schreef Blistering het volgende:

[..]

Wat is de achterliggende reden geweest dan voor deze wissel? Gezien de post van Dr_Flash maakt het qua capaciteit dus vrij weinig uit.
in Utrecht is komend jaar door werkzaamheden minstens één perron minder beschikbaar waardoor de trein naar Rotterdam aan die naar Den Haag wordt gekoppeld.
Den Haag - Enschede en Rotterdam - Utrecht worden dus aan elkaar gekoppeld en ontkoppeld in Utrecht.

Je krijgt dus zoiets als:
Enschede - Deventer: VIRM-4 (1)
Deventer - Utrecht: VIRM-6 (2) + VIRM-4 (1)
Utrecht - Den Haag: VIRM-4 (1)
Utrecht - Rotterdam: VIRM-6 (2)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 21:30:04 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147683936
waar staat die (2) voor? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 21:30:59 #70
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_147683979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
waar staat die (2) voor? :?
Zodat het duidelijker zou worden welk treinstel er bedoeld wordt, maar blijkbaar werkt het averechts :@
pi_147684047
Sinaasappels eten in de trein, net Tsjernobyl hier..
  woensdag 17 december 2014 @ 21:32:35 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147684064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:
waar staat die (2) voor? :?
Treindeel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_147685458
Hier een foto van DD-AR




twee stuurstandrijtuigen ter hoogte van Deurne, op weg naar de opslagloods in Blerick. en een Plan K rijtuig.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 17 december 2014 @ 22:03:38 #74
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_147685847
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:14 schreef Blistering het volgende:

[..]

Wat is de achterliggende reden geweest dan voor deze wissel? Gezien de post van Dr_Flash maakt het qua capaciteit dus vrij weinig uit.
Dat is dus precies de bedoeling, dat het weinig verschil maakt.
  woensdag 17 december 2014 @ 22:08:57 #75
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147686236
De treinen stoppen morgen tot zeker 17:00 ook niet op station Roermond, en rijden allemaal door.
  woensdag 17 december 2014 @ 22:09:34 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147686278
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:08 schreef greavy het volgende:
De treinen stoppen morgen tot zeker 17:00 ook niet op station Roermond, en rijden allemaal door.
Mogen ze van mij ook doen in Dordrecht, Schiedam en Delft. :Y

Oh en Rijswijk. :r
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 december 2014 @ 22:10:25 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147686339
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mogen ze van mij ook doen in Dordrecht, Schiedam en Delft. :Y

Oh en Rijswijk. :r
Anderen zullen dat over Breda zeggen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 17 december 2014 @ 22:10:49 #78
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147686379
quote:
10s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:10 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Anderen zullen dat over Breda zeggen :P
Die mensen weten niet wat ze missen :7
pi_147686448
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:19 schreef boriq het volgende:

[..]

in Utrecht is komend jaar door werkzaamheden minstens één perron minder beschikbaar waardoor de trein naar Rotterdam aan die naar Den Haag wordt gekoppeld.
Den Haag - Enschede en Rotterdam - Utrecht worden dus aan elkaar gekoppeld en ontkoppeld in Utrecht.

Je krijgt dus zoiets als:
Enschede - Deventer: VIRM-4 (1)
Deventer - Utrecht: VIRM-6 (2) + VIRM-4 (1)
Utrecht - Den Haag: VIRM-4 (1)
Utrecht - Rotterdam: VIRM-6 (2)
Duidelijk, thanks.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_147686471
tijdens het doorbladeren van het NS vervoersplan van 2015 dit stukje tegengekomen.
quote:
4.3.3
Programma ERTMS
Het huidige treinbeveiliging systeem ATB wordt in de komende
decennia vervangen door het Europese, computergestuurde
beveiligingssysteem ERTMS. De overgang naar dit systeem is
aanbevolen door de Commissie Kuiken van de Tweede Kamer.
Onder leiding van IenM is met NS en ProRail onderzoek gedaan
dat moet natuurlijk zijn 'De overgang naar dit systeem is aanbevolen door het commissie-kuiken van de Tweede Kamer.'

ben dit stukje tegengekomen omdat in dit plan DDM1 staat beschreven. DDM1 krijgt een revisie:
quote:
 DubbelDeksMaterieel 1 (DDM1)
Om inbouw van ERTMS in de periode 2018-2022 mogelijk
te maken is alternatief materieel nodig. Door het inbouwen
ontstaat anders een materieeltekort in de dienstregeling.
Daarom krijgen ca. 50 tot 70 dubbeldeksrijtuigen van het
type DDM1 zowel een revisie, als een modernisering van
het in- en exterieur. Dan voldoet het materieel weer aan de
eisen van deze tijd. De financiering hiervan vindt plaats in
afstemming met het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 17 december 2014 @ 22:13:11 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147686552
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mogen ze van mij ook doen in DordrechtRotterdam Blaak, Schiedam en Delft. :Y

Oh en Rijswijk. :r
Fixed.
  woensdag 17 december 2014 @ 22:13:40 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147686584
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:13 schreef greavy het volgende:

[..]

Fixed.
Mijn treinen stoppen daar toch al nooit _O-
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 december 2014 @ 22:14:56 #83
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_147686651
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
tijdens het doorbladeren van het NS vervoersplan van 2015 dit stukje tegengekomen.

[..]

dat moet natuurlijk zijn 'De overgang naar dit systeem is aanbevolen door het commissie-kuiken van de Tweede Kamer.'

ben dit stukje tegengekomen omdat in dit plan DDM1 staat beschreven. DDM1 krijgt een revisie:

[..]

Leuk, vergane glorie komt terug :P
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 17 december 2014 @ 22:15:04 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147686656
24 januari. Rondje Duitsland, Niedersachsen. Eerste of tweede IC-Berlijn. Dus 1) Nachtnetten of 2) een overstap van 3 minuten tegemoet zien, óf wederom nachtnetten voor een ruimere overstap. Moeilijk.
  Moderator woensdag 17 december 2014 @ 22:20:05 #85
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_147686956
Ik vind dit net, misschien vinden jullie dit ook interessant

http://www.seinarm.nl/treinsamenstellingen/treinsamplankn.aspx
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:23:04 #86
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147687120
quote:
11s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:30 schreef boriq het volgende:

[..]

Zodat het duidelijker zou worden welk treinstel er bedoeld wordt, maar blijkbaar werkt het averechts :@
Oh dat had ik er nooit achter gezocht. Maakt bovendien geen hol uit voor de capaciteit welke er voorop of achterop zich. En dan nog draait het hele zwikkie in Utrecht om. :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:23:53 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147687176
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:15 schreef greavy het volgende:
24 januari. Rondje Duitsland, Niedersachsen. Eerste of tweede IC-Berlijn. Dus 1) Nachtnetten of 2) een overstap van 3 minuten tegemoet zien, óf wederom nachtnetten voor een ruimere overstap. Moeilijk.
Nachtnetten. 5:00 de pimpel in en verder kateren *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_147687257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
tijdens het doorbladeren van het NS vervoersplan van 2015 dit stukje tegengekomen.

[..]

dat moet natuurlijk zijn 'De overgang naar dit systeem is aanbevolen door het commissie-kuiken van de Tweede Kamer.'

ben dit stukje tegengekomen omdat in dit plan DDM1 staat beschreven. DDM1 krijgt een revisie:

[..]

Beetje mosterd na de maaltijd ;)
  woensdag 17 december 2014 @ 22:28:06 #89
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147687448
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nachtnetten. 5:00 de pimpel in en verder kateren *O*
Dan hebbe we wel veel aan de dag natuurlijk. Dan de Pimpel door naar Hannover ofzo denk ik, en met Niedersachsenticket dan via wat lijntjes omhoogkruipen naar Hamburg enzo.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:30:35 #90
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147687606
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:28 schreef greavy het volgende:

[..]

Dan hebbe we wel veel aan de dag natuurlijk. Dan de Pimpel door naar Hannover ofzo denk ik, en met Niedersachsenticket dan via wat lijntjes omhoogkruipen naar Hamburg enzo.
Daar is geen flikker aan, heb ik ook eens gedaan. Tenminste, de route over Uelzen. Alhoewel je dan wel helemaal je ballen in de berm kan rukken op alle goederenmeuk in Maschen. Dat dan weer wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 22:30:59 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147687646
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:20 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind dit net, misschien vinden jullie dit ook interessant

http://www.seinarm.nl/treinsamenstellingen/treinsamplankn.aspx
Toffe site! Ik heb een stam K+N (Den Haag - Keulen) met stalen D en 1500-loc in model. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:32:29 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147687780
Ik word altijd een beetje bang als ik mensen over "stalen D" hoor praten. Dan denk ik "Uhm, waar is de rest van gemaakt dan? :? :o :X "

Beetje het "De Heek Dutch Rail"syndroom ;(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 22:33:20 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147687838
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
waar is de rest van gemaakt dan?
Peperkoek, papier-mâché en plakband. Made in Italy
  woensdag 17 december 2014 @ 22:33:24 #94
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147687843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar is geen flikker aan, heb ik ook eens gedaan. Tenminste, de route over Uelzen. Alhoewel je dan wel helemaal je ballen in de berm kan rukken op alle goederenmeuk in Maschen. Dat dan weer wel.
Niedersachsen ben ik amper bekend, op de Emsland-strecke, Rheine-Hannover-Bad Harzburg enzo na. Die (diesel)lijntjes onder Hannover/Hildesheim enzo, is dat dan wat de moeite?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 december 2014 @ 22:35:28 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147688006
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die mensen weten niet wat ze missen :7
jawel, een half station :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 17 december 2014 @ 22:36:49 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_147688114
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
tijdens het doorbladeren van het NS vervoersplan van 2015 dit stukje tegengekomen.

[..]

dat moet natuurlijk zijn 'De overgang naar dit systeem is aanbevolen door het commissie-kuiken van de Tweede Kamer.'

ben dit stukje tegengekomen omdat in dit plan DDM1 staat beschreven. DDM1 krijgt een revisie:

[..]

Geen idee hoe relevant het is omdat FLIRT er ook nog tussengevrot is. Dan kan betekenen dat reactivatie van DDM-1 niet meer aan de orde is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:38:14 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147688226
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:33 schreef greavy het volgende:
Niedersachsen ben ik amper bekend, op de Emsland-strecke, Rheine-Hannover-Bad Harzburg enzo na. Die (diesel)lijntjes onder Hannover/Hildesheim enzo, is dat dan wat de moeite?
Ja hoor, Goslar - Kreiensen - Göttingen is wel cool. En het stuk van Seesen naar Herzberg lijkt me prachtig. Ook het stuk Löhne - Rinteln - Hameln en dan omlaag naar Altenbeken is mooi.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 22:40:53 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_147688422
Een brug bouwen? Dat kan ook gewoon terwijl de treinen rijden:

  woensdag 17 december 2014 @ 22:40:56 #99
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_147688424
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja hoor, Goslar - Kreiensen - Göttingen is wel cool. En het stuk van Seesen naar Herzberg lijkt me prachtig. Ook het stuk Löhne - Rinteln - Hameln en dan omlaag naar Altenbeken is mooi.
Dan daar maar ff wat mee plannen. Bedankt ^O^
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 17 december 2014 @ 22:44:29 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_147688663
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:40 schreef greavy het volgende:

[..]

Dan daar maar ff wat mee plannen. Bedankt ^O^
De reest van die lijntjes ken ik niet hoor, maar dat zal ook wel moi zijn. Is een best mooi gebied, hoewel niet zo heuvelaachtig als de Harz zelf natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 december 2014 @ 22:44:35 #101
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_147688669
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik word altijd een beetje bang als ik mensen over "stalen D" hoor praten. Dan denk ik "Uhm, waar is de rest van gemaakt dan? :? :o :X "
Veel getrokken treinen bevatten nog houten coupérijtuigen in die tijd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')