abonnement Unibet Coolblue
pi_148716747
Wanneer je je pomp niet maximaal en minimaal afsteld:
Pomp op maximaal geeft radiatoren niet volledig de kans om het retourwater af te koelen. Je retour loopt dan te snel op wat kan zorgen voor een pendelende ketel(aan/uit/aan/uit). Wanneer deze retour ook nog boven de 50 graden komt dan condenseert de ketel ook bijna niet meer wat slecht is voor je rendement.

Pomp op minimaal(te langzaam) zorgt dat er te weinig aanvoer voor de radiatoren om het snel en goed warm te krijgen. Je retour zal laag zijn wat voor het condenseren optimaal is echter je aanvoer zal nauwelijks toenemen omdat de gemiddelde ketel ergens Dt max heeft van 15-25 graden. Wanneer je een retour van 20 graden hebt zal je max aanvoer op dat moment ergens tussen de 35 en 45 graden liggen. Niet echt genoeg om het snel warm te maken. Je ketel zal niet snel afslaan bij een te lage pompsnelheid.

De kunst is om een balans te vinden. Te snel is snel warm maar niet efficient omdat je retour veel te hoog wordt.
pi_148725260
Bij mij slaat de ketel heel snel af met een lage pompsnelheid, omdat hij dan zijn vermogen niet snel genoeg wegpompt en de aanvoer bij de ketel dus snel oploopt. Kan dan ook niet verder terugmoduleren dan 11kW helaas.
pi_148748609
Ik heb een HGI80 gekocht en wil deze pairen met mijn evohome. Bij andere componenten zoals een HRE92, OpenTherm module etc is dat geen probleem. Maar waar vind ik in de evotouch een optie om een HGI80 te pairen? Iemand een idee?
pi_148764947
Wat weten jullie van de "warmwaterregeling" ?? Is nergens wat van te vinden.
pi_148777961
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 16:59 schreef Appie_Heijn het volgende:
Wanneer je je pomp niet maximaal en minimaal afsteld:
Pomp op maximaal geeft radiatoren niet volledig de kans om het retourwater af te koelen. Je retour loopt dan te snel op wat kan zorgen voor een pendelende ketel(aan/uit/aan/uit). Wanneer deze retour ook nog boven de 50 graden komt dan condenseert de ketel ook bijna niet meer wat slecht is voor je rendement.

Pomp op minimaal(te langzaam) zorgt dat er te weinig aanvoer voor de radiatoren om het snel en goed warm te krijgen. Je retour zal laag zijn wat voor het condenseren optimaal is echter je aanvoer zal nauwelijks toenemen omdat de gemiddelde ketel ergens Dt max heeft van 15-25 graden. Wanneer je een retour van 20 graden hebt zal je max aanvoer op dat moment ergens tussen de 35 en 45 graden liggen. Niet echt genoeg om het snel warm te maken. Je ketel zal niet snel afslaan bij een te lage pompsnelheid.

De kunst is om een balans te vinden. Te snel is snel warm maar niet efficient omdat je retour veel te hoog wordt.
de instelling is 40-80% . Het is een modulerende pomp. Is de normale instelling 0-100% afhankelijk van hoeveel vermogen er gevraagd wordt?

probleem bij ons is een te hoge flow door een vloerverwarming die hemelsbreed 3meter vd ketel zit met op de retourleiding een retour -thermostaatknop (RTV) en tevens op 3 meter een radiator die onze zolderverdieping moet verwarmen met een HR92 knop.
Gevolg van te hoge flow is cavitatie in de pomp , met geratel tot gevolg. Dit ontstaat met name als de HR92 aanvoer gaat knijpen wanneer de gevraagde temperatuur bijna bereikt is.
Is het normaal/ standaard/ dat er een minimum en een maximum vermogen is ingesteld? oof is dat achteraf gebeurd? (dat weet ik nl niet)

[ Bericht 15% gewijzigd door themullnl op 17-01-2015 17:39:11 ]
pi_148812190
HELP: ”De communicatie met het systeem is verloren gegaan

Drie weken werkte de Round Modulation Plus goed samen met de Gataway en de Comfort Connect app.

Nu sinds twee weken de melding: ”De communicatie met het systeem is verloren gegaan” Dit staat continue op het scherm van de app.

De app geeft wel de huidige en de ingestelde temperatuur aan (deze verandert ook en klopt met wat er op de Round ingevoerd wordt) maar ik kan niets wijzigen via de app. Ik kan ook niet bij het weekoverzicht of de snel functies komen.

De gateway (3 groene lampjes) is goed verbonden met de thermostaat (verbindings-icoontje zichtbaar) en ik heb goede internet verbinding.

Ik heb alles geprobeerd wat op site van Honeywell staat over het oplossen van dit probleem. Ook de app opnieuw geïnstalleerd. Niets helpt.

De service desk van Honeywell reageerd niet op mijn mail.
Heeft iemand een oplossing?
pi_148816375
@fluiter

heeft u al geprobeerd om de Round opnieuw aan te melden bij de gateway?
pi_148816470
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 14:54 schreef Xanlle het volgende:
Ik heb een HGI80 gekocht en wil deze pairen met mijn evohome. Bij andere componenten zoals een HRE92, OpenTherm module etc is dat geen probleem. Maar waar vind ik in de evotouch een optie om een HGI80 te pairen? Iemand een idee?
kun je hier iets mee:
http://www.rolluiktools.c(...)s-EvoHome-Colour.pdf
pi_148862020
Hierbij 2 gebruikerservaringen voor Evohome in combinatie met een Nefit ketel:

a. Vanaf het begin (2012) stoorde ik mij aan het feit dat het Aan/Uit ketelrelais bij aanschakelen direct de ketel op vol vermogen liet branden en pas bij de retour temperatuur ging moduleren. Bij de originele Nefit Moduline thermostaat brandde de ketel veel "rustiger". Na een tip op dit forum heb ik een Nefit AM10 module tussen de BDR91 ketelrelais en de opentherm aansluiting op de ketel geplaatst. De AM10 module zet blijkbaar het aan/uit signaal van Evohome om naar het Nefit opentherm protocol. De ketel brandt nu weer als vanouds op een "rustig" niveau. De maximale keteltemperatuur wordt op basis van een buitenthermometer geregeld en is met een stooklijn instelbaar. Ik draai er nu ca. 1 maand mee en het experiment lijkt geslaagd.

b. Bij de oude (1e generatie) Evotouch had ik er geen last van maar bij de nieuwe Color Evotouch zaten de Evotouch instelling van 6x per uur een warmtevraag doorgeven en de antipendel instelling van 10 minuten op de Nefit ketel elkaar regelmatig in de weg. Het gebeurde mij regelmatig dat bij een ingestelde temperatuurverhoging van 1 graad van 19 naar 20 graden de ketel in de antipendelmodus schoot waardoor de ketel niet ging branden. Dit duurde vaak langer dan een uur. Ik heb de Evotouch instelling nu teruggezet naar 3x per uur en het probleem is sindsdien niet meer opgetreden en alle zones blijven netjes op temperatuur.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 10:15:36 #260
438101 alleszinskrom
Krom, krommer, kromst
pi_148867061
Okay,

Ik moest even geduld hebben maar de OT-bridge, met deHR92 knoppen zijn dan toch binnen.

Gestart met koppelen van de HR92 aan het evohome paneel. Tevens (zeg maar meteen) 1 knop in de badkamer gemonteerd. (OT-bridge nog niet aangesloten) Programmatje gemaakt en waarempel: De badkamer was lekker warm (ingestelde temperatuur: 22gr. Gemeten temperatuur: 25gr). De "oude" isense thermostaat had dus blijkbaar opgemerkt dat het op de benede verdieping (vloerverwarming) koud werd, en is warmte gaan vragen. Toevallig dat de badkamer dus warm werd. Evohome systeem leert wel blijkbaar, want de volgende dag was de badkamer wél "gewoon" 22gr.

vervolgens. Systeem uitgebreid met 2 slaapkamers. OT-bridge nog steeds niet aangesloten. Ook hier werkt het prima.

Afgelopen zaterdag de OT-bridge gemonteerd: Isens verwijderd.
evohome ingesteld als temperatuurmeter voor de woonkamer, en stuurt direct de vloerverwarming aan. Lijkt vooralsnog goed te gaan. Ik heb alleen nog geen regelunit bij de vloerverwarming staan. Dus in het ergste geval (ik ben lekker de houtkachel aan het stoken) en er wordt in een slaap- of badkamer warmte gevraagd, gaat de vloer lekker meedoen. Van het weekend eens kijken of ik het voor elkaar krijg om de vloerverwarming te voorzien van een regelunit.

nu ik dit zo omschrijf borrelt bij mij echter wel een vraag. Het fijne aan vloerverwarming is de warme voetjes. Ik moet echter wel een regelunit plaatsen bij de vloerverwarming, omdat ik mezelf met het stoken van de houtkachel anders buiten stook (de vloerverwarming verwarmt dan ook gewoon omdat er boven ergens warmte gevraagd word). Met het plaatsen van een regelaar zou dit probleem verholpen moeten zijn. maar........
Stel ik stook een hele dag (van 'smorgens vroeg tot 's avonds laat) de houtkachel. Dan gaat de houtkachel warmte leveren. Vloerverwarming niet. Ik ben bang dat de vloer af gaat koelen en ik mijn warme voetjes verlies. Is dit ook zo drastisch als het lijkt? De vloer is wel geïsoleerd, niet supper goed naar mijn inziens.
Stel dti gaat gebeuren, is er dan een alternatief? Ikzelf zit te denken om 1x per uur de kamertemperatuur op 25gr of zo in te stellen, zodat er toch een beetje warm water doorheen gaat lopen. Lijkt me echter niet een optimale situatie.

Tot zover: mijn update en mijn vragen.
pi_148877196
Of je vloerverwarming altijd open zetten, maar dan op lage temperatuur, of heel erg geknepen (weinig flow). Geeft ie nog wel warmte voetjes, maar gaat er weinig energie 'verloren'.
pi_148890904
Hallo allemaal,

ik lees al een klein jaartje mee op dit forum, ben niet technisch onderlegd, maar heb sinds half april 2014 een compleet nieuwe cv installatie. Nefit Trendline + OT converter + Bypass + Honeywell Evohome kleurenscherm met Modulerend systeem en 6x HR92. Ik heb beneden 4 radiatoren die het meest actief gebruikt worden. Boven wordt gebruik gemaakt van normale thermostaat knoppen die normaal dichtstaat en in de douche nog een hr92. Ik gebruik overigens de temperatuurmeter van de HR92, ook in de woonkamer waar het touch screen paneel staat. Ik heb op het touchscreen paneel ingesteld staan dat hij 3x per uur mag aanslaan voor minimaal 1 minuut, maar ook ik merk dat de cv ketel gewoon iedere 10 minuten aanspringt. De maximale cv water temperatuur staat op de ketel ingesteld op 75 graden en de pompsnelheid op maximaal 70%.
Waar ik mij vooral aan erger is het stoomgeluid/ruisen wat ik steeds hoor als het systeem weer actief wordt. Wat kan ik hier het beste aan doen?
pi_148891460
De aantal-per-uur-instelling wordt genegeerd als je Opentherm gebruikt inderdaad.

Stroomgeluiden kan pomp zijn die toch nog te snel pompt, je kunt die lager zetten. Wel kijken/proberen of je dan nog genoeg vermogen overhoudt. Kan bijvoorbeeld ook zijn dat je radiators teveel geknepen hebt met voetventielen. Had je dit niet voor je Evohome had? Of heb je Evohome gelijk met de ketel genomen en weet je dus niet of het aan de ketel ligt of aan Evohome?
pi_148892178
Ik heb alles in een keer geinstalleerd gekregen. Kan het verlagen van de maximale pompsnelheid naar 60% problemen veroorzaken voor de ketel? En kun je zonder problemen de voetventielen verder opendraaien? Ik heb het er al een keer met de installateur over gehad. Die zegt "jij wilde toch dit systeem?" Ze hadden het namelijk nog nooit geïnstalleerd. Zij geven aan dat je stroomgeluiden krijgt als er bijvoorbeeld maar 1 radiator om warmte vraagt en er vanuit de ketel teveel power vrijkomt. De trenline is trouwens teruggeregld naar 15 Kwh.
pi_148898820
Pomp verlagen kan denk ik kwaad als ketel zijn warmte niet kwijt kan (aanvoer loopt te hoog op) of als je huis niet meer warm wordt (te weinig vermogen uit je radiators). Vraag is echter of het geen automatische pomp is, en of die sowieso niet al op zijn minimum loopt. Waar staat het minimum op? Kan die niet lager? En draait hij ook echt op dat minimum? Moet je ff bij de ketel in de gaten houden.

Als je niks veranderd hebt aan de voetventielen, zijn die het probleem niet.

En hij heeft gelijk dat hoe minder radiators je open zet, hoe meer stroomgeluiden je kunt krijgen. Minder ruimte om water in rond te pompen, dus gaat als gauw 'te hard'. Een automatische pomp die op een lage staat gaat draaien in zo'n geval is dus erg prettig. Als je net zoveel radiators openzet als in de oude situatie, is het geluid er dan niet?
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:59:24 #266
438101 alleszinskrom
Krom, krommer, kromst
pi_148901089
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:06 schreef woekele het volgende:
Of je vloerverwarming altijd open zetten, maar dan op lage temperatuur, of heel erg geknepen (weinig flow). Geeft ie nog wel warmte voetjes, maar gaat er weinig energie 'verloren'.
Jij bedoelt het systeem gewoon te laten zoals het is (zonder regelaar) en dan de vw-thermostaat (die de max warmte van de vloer bepaald) op b.v. 20 zetten?
Klinkt anzich als een optie, maar ga ik het dan wel warm krijgen als ik alleen op de vloerverwarming stook?
pi_148901831
nee, dan niet.
pi_148905643
@woekele hiervoor zat er een gaskachel in de woning dus er is geen "oude" situatie. Als ik alles wat je hebt gepost teruglees hebben we hetzelfde probleem wat betreft warmtevraag, hij gaat bij mij ook gewoon één keer in de tien minuten effe op full power. Volgens mij houdt hij bij mij ook geen rekening met de huidige kamertemperatuur (warmtevraag). Ik vindt dit wel jammer. Ik zeg niet dat ik van het systeem afstap, want de zoneregeling werkt perfekt. We hebben een hond en die gun ik 's nachts nog wat extra warmtein de keuken. Vandaar dat ik voor dit systeem heb gekozen.
pi_148907035
Dat hij elke 10 minuten aanspringt, dat hoort hij volgens de theorie te doen vlak rond je setpoint, om zo telkens de boel netjes op temperatuur te houden. Dat is opzich geen probleem, zo werken de thermostaten van Honeywell nou eenmaal. Mijn probleem is dat hij het ook blijft doen als ik al 0.5 graad boven setpoint zit. Als ik 1.0 graad erboven zit, doet hij het niet meer.

Stromingsgeluiden kunnen ook komen door te dunne buizen. Of buizen met bramen erin.

[ Bericht 11% gewijzigd door woekele op 21-01-2015 14:49:07 ]
pi_148924712
Hier stookt het systeem ook ruimschoots over de opgegeven waarde heen. Ik heb voor de kamer op dit moment op beidde radiatoren 20 Graden ingesteld en m'n digitale thermometer (week geleden aangeschaft voor dit doeleinde) geeft 21,1 graden aan. De hr92's zitten er dus een graad naast of zie ik dat verkeerd?

De pompsnelheid stond al op 60% dus ik weet niet of ik die nog verder kan/mag verlagen zonder dat hier problemen door ontstaan.
pi_148933902
Dat ze er een graad naast zitten, dat kan. Maar dan zouden ze nog altijd moeten regelen zodat de temperatuur volgens hun eigen meting klopt. Dat doen ze bij mij dus niet goed. Zelfs de meting van het systeem gaat langzaam (periode van 2 uur of zo) 0.5 tot 1.0 over de gewenste temp heen. Vervolgens laat hij het afkoelen en begint pas weer met verwarmen als hij door de gewenste temp heen dreigt te zakken.

Je kunt de sensor van de HR92 naar boven en beneden bijstellen als het enige probleem is dat hij een afwijking in temp meten heeft. Als je een probleem hebt met regelen (zoals ik), dan helpt dat niet (ik kan hem wel .5 graad hoger laten meten, zodat hij op tijd stopt met verwarmen, maar dan gaat hij pas weer te laat beginnen met verwarmen als het afkoelt).

Ik vraag je niet naar de maximale pompsnelheid, maar naar de minimale. Meestal zijn dat 2 verschillende instellingen. Daarnaast kun je op de ketel vaak aflezen hoeveel procent hij daadwerkelijk op werkt op een gegeven moment.
pi_148935015
De minimale pompsnelheid staat op 30% standaard. De maximale pompsnelheid is van 70% naar 60% verlaagd. Ik zal eens kijken of ik de minimale pompsnelheid kan uitlezen
pi_148935052
ok, daarnaast is het dus interessant om te zien welke stand de ketel daadwerkelijk kiest. Als het minumum op 30 staat, maar hij pompt toch altijd op 60... dan is dat interessant om te weten ;)
pi_148935836
Ik ga het vandaag bekijken. Hoe zat het ook weer met het kalibreren van de hr92? Knop eraf en dan zwarte knop helemaal opendraaien en dan de knop er weer op of moet er ook nog naar de parameter gekeken worden in de instelling. Ik haalde net een knop eraf van een radiator die ruist en kwam er toen achter dat hij niet helemaal opengedraaid werd door de hr92. Dus alles even langslopen.
pi_148937007
Heb net even gekeken. Pomp sprong aan en werd binnen paar seconden naar 30% gemoduleerd en ik zag ook bij de brandermodulatie 54% was dus er wordt toch niet op vol gestookt/gepompt. Heb nog even alle hr92 knoppen opnieuw gekalibreerd, wellicht dat dit het ruisen ook verminderd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')