abonnement Unibet Coolblue
pi_147471505


WAT IS EVOHOME?
quote:
Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.

Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.

Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!

Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Bron: Website Honeywell

IN DE PRAKTIJK

Al ruim 300 posts wordt er gesproken over het nut, de installatie, de werking en de optimalisatie van Evohome. Het kost wat moeite om het systeem draaiend te krijgen, maar het lijkt er op dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de mogelijkheden die het systeem biedt.

Zoals bij elk nieuw product zijn er altijd zaken die beter of anders kunnen. De belangrijkste bug die door de meesten in het eerste topic geconstateerd is, is het onnodig aanspringen van de ketel op vaste momenten, zonder dat de ruimtetemperatuur daar om vraagt. Dit is al meerdere malen onder de aandacht van Honeywell gebracht en er lijkt nu eindelijk wat te gaan gebeuren, met dank aan users AJS1 en smv.

Ik weet niet of deze al bekend is, of dat de topicstart aangepast kan worden, maar vond deze wel handig.


Ik kwam ook deze tegen, deze heeft een andere layout?
Edit: nvm, is een instelling van het timeout scherm :P


Q/A

Ik zie handmatige aanpassingen op mijn HR80/HR92 niet terug op het centrale display, klopt dit?

Ja dit klopt dit is op 1 of andere manier niet functioneel.
Wellicht later via een software update.
Vorige monochrome Evohome had zelfde issue.
Wijzigingen op de Round Wireless thermostaat worden WEL zichtbaar op het centrale display

LINKS
- Evohome - internationale website
- Evohome - Nederlandse website

- Installatiedocument 1
- Installatiedocument 2

- Boek 1
- Boek 2
- Boek 3

- Meest recente driver (v21) Installatie op eigen risico

- Online gasmeterstand registratie

[ Bericht 6% gewijzigd door Vonkenboer op 25-12-2014 15:14:47 ]
pi_147471573
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 19:27 schreef woekele het volgende:
dank simonmo en riedje. Erg nuttige info over het inregelen etc. Had ik het maar geweten voor ik alle radiatorkranen vervangen had :) Passen HR92's gewoon op die Exacts trouwens? En wat is het verschil tussen A-exact en V-exact II?

Ik heb nu trouwens de Round Wireless als temp-sensor voor mn woonkamer. Grappige is dat deze gewoon zijn ware meting op het scherm weergeeft en Evohome de waarde met de 'afronding' (richting setpoint). Voorbeeld: Gewenste temp is 18. Round zegt 17. Evohome zegt 17,5.

En nu vraag ik me ineens af, is dat op de HR92 ook zo als je die instelt als temp-sensor? Als je de HR92 instelt om de gemeten temp weer te geven ipv de ingestelde temp... zie je dan ook vaak verschil tussen de waarde op de HR92 en op de Evotouch? En dan om precies te zijn dat de waarde op de Evotouch dichter bij je ingestelde temperatuur ligt dan op de HR92?
Als het goed is moet een HR92 wel passen, zelfs die schrale Lidl dingen passen prima.
V-Exact reageert volgens mij niet op verschil in druk in het systeem. Of eigenlijk wel wat dus niet gewenst is. A-Exact is the way to go met veel verschillende radiatoren welke meerdere malen per 24 uur open een dicht gaan.
pi_147475848
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt :) github komt er zsm aan!

Om nog even op een oudere post terug te komen
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 13:13 schreef Mickroz het volgende:

[..]

Gisteren heb ik hem ingesteld dat het om 7 uur 19 graden moet zijn, met adaptieve start 3 uur.
Nu sloeg de kachel pas om 7 uur aan om te gaan verwarmen.

Hoe krijg ik hem nou dat hij zorgt dat het om 7 uur 19 graden is zoals met de chronoterm?
Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :( :

Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.

Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).

Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
pi_147483213
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.

Ketel: remeha calenta 40C (2013) .
Inmiddels zijn op de retourleiding en op de pommp van de ketel zelf ontluchters geplaatst.

Het lijkt er op dat doordat de warmtevraag nog blijft doorlopen terwijl de knoppen al dichtgedraaid zijn de flow ineens stokt, de ketel zijn vermogen niet meer kwijt kan met alle gevolgen van dien.

ff kort: wij hebben de ketel sinds maart 2014, sindsdien problememn gehad met lucht in het systeem, maar inmiddels zo goed als zeker veroorzaakt doordat de ketel door blijft branden bij dichtgedraaide knoppen en een Evohome die de warmtevraag pas 2 minuten daadwerkelijk stopt terwijl alle zones al uit zijn.

Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
pi_147483294
Bypass plaatsen , want dit is niet bevorderlijk voor je ketel . En de bypass niet te dicht bij de ketel
  donderdag 11 december 2014 @ 14:44:40 #6
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147483329
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.
Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.

[ Bericht 8% gewijzigd door microkid op 11-12-2014 15:07:47 ]
pi_147483615
Bypass is de oplossing!
pi_147484093
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt :) github komt er zsm aan!

Om nog even op een oudere post terug te komen

[..]

Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :( :

Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.

Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).

Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Ik heb de zelfde ervaring maar dan met vloerverwarming waar een HR92 gekoppeld is als zoneklep dan heb ik ook geen optimalisatie als de hr92 op de radiator uit staat. Als ik de hr92 op de radiator aan zet dan geeft evohome wel opt aan. lijkt mij op een bug in evohome.
pi_147485049
Dag allen, ik overweeg mijn oude versie van de Evotouch in te ruilen voor een nieuwe (kleuren)variant. Mijn setting: vloerverwarming via BDR91 en zoneklep (temperatuurmeting via Evotouch), 7 x HR80, ketelsturing via BDR91 (aan/uit).

Op dit moment heb ik geen problemen met overshoot / adaptieve opwarming. Begreep ik uit voorgaande posts goed dat er met de nieuwe Evotouch wel een risico is op te lang doorverwarmen bestaat bij gebruik van de Evotouch als temperatuursensor en een BDR91 voor zoneklep?

Ik heb wel af en toe (eens per 2 weken of zo) last van verbindingsverlies tussen de zoneklep BDR91 en de Evotouch.Dat is nogal raar, want de afstand is nog geen vier meter zonder muur er tussen. Hoe zijn jullie ervaringen met de nieuwe Evotouch? Hebben jullie ook wel eens last van verbindingsverlies? Ik heb een hoopje dat dit in de nieuwe versie wat stabieler is.
pi_147486558
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 09:32 schreef riedje het volgende:
@zerox123 en @Mickroz leuk dat 't werkt :) github komt er zsm aan!

Om nog even op een oudere post terug te komen

[..]

Ik heb de data voor m'n zones van de afgelopen tijd er nog even op nageslagen en ben tot de trieste conclusie gekomen dat de evotouch adaptieve start niet uitvoert voor m'n vloerverwarmingszone :( :

Setpoint verandert pas op het ingestelde tijdstip waardoor een tijd later pas de gemeten temperatuur ook echt begint te stijgen, soms pas tot een uur na ingesteld tijdstip. Optimale stop daarentegen voert ie wel goed uit voor de vloerverwarmingszone.

Voor alle andere zones (radiators met HR92) werkt adaptieve start wel netjes, ik zie dat op het ingestelde tijdstip zonder uitzondering de temperatuur bereikt (gemiddeld wordt er 45 tot 30 minuten van te voren begonnen met stoken).

Heb ook zaken als zone opnieuw instellen, optimalisatie uit en weer aan, opnieuw koppelen van de BDR91 geprobeerd, helaas zonder resultaat.
heb nu net een nieuwe zone toegevoegd weer, en daarin gaat het fout met je script, zal het even naar je pm-en, mijn python kennis reikt niet zover :P

En als je nu vertraagde start doet? gaat hij dan wel eerder aan? kan het nu even niet meer monitoren in je script :D

EDIT: mag nog geen dm's versturen :(

[ Bericht 3% gewijzigd door Mickroz op 11-12-2014 16:55:01 ]
Q: Whats a hash and a root password?
A: hash gets you high, root password gives you god powers, combine the 2 and you are invincible.
pi_147487008
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:40 schreef themullnl het volgende:
Hallo, ik heb sinds ongeveer 6mnd een Evohome systeem met 8HR92 knoppen.
Probleem dat zich voordoet is dat bij einde warmtevraag de HR92 knoppen dichtdraaien, maar dat de warmtevraag op de ketel nog minstens 2 minuten blijft doorlopen. De dan geproduceerde warmte kan de ketel niet kwijt waardoor. De temperatuur gaat dan hard over het setpoint van 65 graden heen, tot bijna koken aan toe. Hierdoor ontstaan luchtbelletjes die na verloop van tijd zeer veel geratel veroorzaken in de ketel.

Ketel: remeha calenta 40C (2013) .
Inmiddels zijn op de retourleiding en op de pommp van de ketel zelf ontluchters geplaatst.

Het lijkt er op dat doordat de warmtevraag nog blijft doorlopen terwijl de knoppen al dichtgedraaid zijn de flow ineens stokt, de ketel zijn vermogen niet meer kwijt kan met alle gevolgen van dien.

ff kort: wij hebben de ketel sinds maart 2014, sindsdien problememn gehad met lucht in het systeem, maar inmiddels zo goed als zeker veroorzaakt doordat de ketel door blijft branden bij dichtgedraaide knoppen en een Evohome die de warmtevraag pas 2 minuten daadwerkelijk stopt terwijl alle zones al uit zijn.

Wie is er bekend met dit prpobleem en wie weet ook hoe je dit evt kan oplossen?
Ik heb hetzelfde gehad. ketel kon zijn warmte niet kwijt en kwam zelfs in storing te hangen. Oplossing is inderdaad bypass of 1 radiator (zonder HR92) constant open laten staan.
pi_147487193
Ik had moeten vermelden dat we een bypass hebben, deze staat op 0,2mbar.

Probleem is dus vooral: er blijft een signaal van warmtevraag naar de ketel gestuurd worden tot zeker 2 minuten nadat ik op de Evohome heb aangegeven dat de temperatuur verlaagd moet worden / of uitgeschakeld in een bepaalde ruimte.
Ik heb vandaag de hele ochtend een monteur van Remeha en een monteur van ons installatiebedrijf over de vloer gehad. Ze hebben met laptop continu de ketel uitgelezen .We hebben sowiso de flow op een 4tal vertrekken vergroot voor betere continue doorstroming. Aldoende hebben we veel oorzaken uitgesloten en lijkt het probleem veroorzaakt te worden door de Evohome die pas te laat aan de ketel aangeeft dat er geen warmte vraag meer hoeft te zijn, terwijl alle HR92 knoppen wel dichtgedraaid worden. Wat kan dit zijn?

Daarnaast: de Evohome hangt nu weer aan zn voeding op de muur, het laad symbool staat in de accustatus en telkens de melding dat de voeding slecht is. Wat kan dit zijn?

quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:

[..]

Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
pi_147491175
Als je een bypass hebt en deze functioneert correct, zou het niet/veel minder uit moeten maken dat de ketel nog even warmte produceert terwijl de radiator dicht is. En je ketel hoort dit eigenlijk ook te detecteren en te stoppen met warmte toevoegen (ivm overschrijden maximum temperatuur). Maar in principe zou het (wat mij betreft) beter zijn als Evohome dit gewoon niet zou doen.

1: functioneert de bypass? Kun je dat zien/horen op het moment dat de radiators dichtgaan? En hoe ver van de ketel zit die?
2: is het een optie om 1 radiator als bypass te gebruiken door deze constant volledig open te zetten (eventueel wat geknepen in voetventiel om niet teveel warmte te 'verspillen'.). In elk geval om te checken of dat het probleem oplost of niet.
3: heb je al geprobeerd de kraanslag van de HR92 op FULL te zetten? Parameter 6, Waarde 1. Mijn ervaring is dat hij dan minder snel volledig dichtdraait namelijk.

@ mcaklein: tot nu toe geen verbindingsverlies gehad, behalve toen ik 2 componenten op 1 cm van elkaar had gezet. Dat vinden ze niet leuk.

Verder weet ik niet of er verschil is tussen oude en nieuwe Evohome wat betreft aansturing. Dus wellicht als je nu geen problemen hebt, heb je dat met de nieuwe ook niet. Maar durf ik dus niks over te zeggen.

[ Bericht 8% gewijzigd door woekele op 11-12-2014 20:59:02 ]
pi_147493249
1: functioneert de bypass? Kun je dat zien/horen op het moment dat de radiators dichtgaan? En hoe ver van de ketel zit die? DAt weet ik niet ik ga er op letten, het is een nieuwe bypass. Deze zit onder de ketel, dus niet ver weg
2: is het een optie om 1 radiator als bypass te gebruiken door deze constant volledig open te zetten (eventueel wat geknepen in voetventiel om niet teveel warmte te 'verspillen'.). In elk geval om te checken of dat het probleem oplost of niet. ja tijdelijk wel,ik heb een HR92 losgehaald en handmatig een radiator open staan, maar dit heeft niet mijn voorkeur ivm onnodig warmte verlies
3: heb je al geprobeerd de kraanslag van de HR92 op FULL te zetten? Parameter 6, Waarde 1. Mijn ervaring is dat hij dan minder snel volledig dichtdraait namelijk. dit hebben we ook gedaan .

Mijn intallateur mailde zojuist dat Honeywell het probleem kent en dat ze nieuwe opentherm ontvangers sturen. Wat hier mee bedoelt wordt weet ik niet, zijn dat de thermostaatkranen?
Daarnaast gaf Honeywell aan opentherm uit te zetten en over te gaan op aan/uit met een max aanvoortemp van 70 graden. Is dit wel een oplossing?

Opentherm vs aan/uit : wij wonen in een oud huis, wel geisoleerd maar we verliezen nog best wat warmte. Loopt je met aan uit niet het risico dat de temperatuur ineens omhoog schiet, en dat eea niet meer geleidelijk gaat? wat is voor-nadeel van opentherm vs aan/uit ?
pi_147494017
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.

Opentherm of aan/uit kan eigenlijk alleen het ketelrelais zijn. Beetje tegenstrijdig dat ze daarna zeggen juist over te gaan op aan/uit, tewijl ze eerst zeggen nieuwe opentherm-ontvangers te sturen?

Of het een oplossing is, weet ik niet. De Evotouch stuurt volgens de engineer van Honeywell exact hetzelfde signaal (warmtevraag in procenten) naar de ketelrelaismodule, of dat nu aan/uit of opentherm is. De module bepaalt vervolgens wat precies te doen met dat percentage. Dus als Evotouch warmtevraag stuurt terwijl de radiators al dicht zijn, dan zal dat zowel bij Opentherm als aan/uit gebeuren, vermoed ik.

Aanvoertemp verlagen kan wel zorgen dat je minder snel kokend water krijgt. Weet niet waar het nu op staat?

Opentherm stuurt je indien mogelijk je ketel zo dat hij continu op een lage temperatuur kan branden. Bij aan/uit schakelt de ketel om de zoveel minuten aan/uit om gemiddeld ongeveer diezelfde temperatuur te bereiken.

Over die slechte voeding: waar haalt de muur-unit zijn voeding vandaan? Waar zit de 4V-adapter? Ik had bij mij thuis de 4V-adapter op zolder geplaatst, en 4V over de oude thermostaatdraad naar mijn woonkamer gestuurd. Als ik hier de Evotouch aan hing, deed hij het ook niet goed. De draad was te lang/dun/beschadigd daarvoor. 24V en een Honeywell Round was geen probleem. Maar 4V en een Evotouch wel. Zal wel meer Amperes trekken.
pi_147494959
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 14:44 schreef microkid het volgende:

[..]

Dit komt doordat de ketel zijn warmte niet kwijt kan. Het water staat immers bijna stil. Je moet een bypass plaatsen, liefst aan het eind van de leiding zodat het water onderweg nog wat kan afkoelen.
Als het goed is geeft je ketel een code 9, dat betekend "blokkade" omdat hij zijn warmte niet kwijt kan. De ketel stopt dan en gaat dan na een aantal minuten opnieuw proberen. Code 9 betekend 100% dat er een bypass in moet.
Eigenlijk is het dat hij z'n water niet kwijt kan ;) warmte niet kwijt is brander uit. Water niet kwijt kunnen is/kan schadelijk zijn.
pi_147495783
Ik heb (heel toevallig :P) ook een Remeha Calenta 40C. Zelfs met bypass (ingesteld op 0.175) en een open radiator krijg ik af en toe een code 9.

Als ik dan bijv. kijk naar de laatste opgeslagen blokkering, dan geeft de ketel aan dat dit betreft Status 3, Substatus 34: stijgingsbeveiliging niveau 2 (laaglast). Oftewel, te weinig afgiftemogelijkheden (denk ik).

Zolang de optredende blokkeringen logisch te beredeneren zijn leg ik me er eerlijk gezegd maar bij neer: het mimumvermogen van deze ketel is 6.3 kW (bij 80/60 °C nota bene), zie dat maar weg te werken met maar 1 radiator en een bypass.

@themullnl: heb je eventueel nog details mb.t. tot die blokkering (status/substatus)?

PS: Ik heb 1 keer gehad dat de ketel echt een error gaf (meteen een rood display en ik geschrokken) en dat was toen bypass niet goed afgesteld stond en er geen bypass-radiator open stond.

[ Bericht 0% gewijzigd door riedje op 11-12-2014 21:36:25 ]
pi_147496311
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:46 schreef Mickroz het volgende:

[..]

En als je nu vertraagde start doet? gaat hij dan wel eerder aan? kan het nu even niet meer monitoren in je script :D

Heb je een PM gestuurd.

Ik heb vertraagde start eerlijk gezegd niet geprobeerd. Volgens dit document is vertraagde start een soort van uitgestelde start en start verwarming niet eerder dan op het ingestelde tijdstip. Het klinkt allemaal erg onlogisch, dus ik sla het maar even over :).

Uit het document:
quote:
How does Delayed Start work?
You set the earliest start time, based on an estimate and Delayed Start will do the rest. Delayed Start will delay the boiler firing time on warmer days, when it is possible to save energy. But, on colder days, the programmed time may prevent your desired temperature being reached. Delayed Start does accrue a 0.15 °C reduction in heating load for calculations under SAP for Building Regulations.
Vrij vertaald: "Schat maar in wanneer je denkt dat de ketel ongeveer zou moeten beginnen en als 't weer mee wil werken lukt het waarschijnlijk wel om je zone op temperatuur te krijgen, en anders heb je het waarschijnlijk koud. Maar, je bespaart wel iets !!1".
pi_147497351
Bij mij wordt de radiator op zolder niet koud :( met een HR 92 knop ondanks lage temp instelling programma en uitstekende verbinding
Huiskamer ook HR 92 knop ook radiator als nu warmte vraag komt in huiskamer dan zolder opeens sauna met 30C :D

Dus gebruiksaanwijzing doorgelezen en schijnt dat de radiator kraan niet volledig sluit dus instelling 6 aanpassen

quote:
De radiator wordt niet koud De radiatorkraan sluit niet volledig Controleer de montage, stel evt. de volledige slag in (parameter6)
quote:
Parameter 6 – KraanslagDe radiatorthermostaat werkt af fabriek met de optimale slag voor de radiatorkraan.Wanneer de volledige slag moet worden benut of de kraan niet volledig opent, kan de volledige slag worden geselecteerd
Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt :?
Instellen lukt mij wel ;)
pi_147497486
quote:
6s.gif Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
Bij mij wordt de radiator op zolder niet koud :( met een HR 92 knop ondanks lage temp instelling programma en uitstekende verbinding
Huiskamer ook HR 92 knop ook radiator als nu warmte vraag komt in huiskamer dan zolder opeens sauna met 30C :D

Dus gebruiksaanwijzing doorgelezen en schijnt dat de radiator kraan niet volledig sluit dus instelling 6 aanpassen

[..]

[..]

Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt :?
Instellen lukt mij wel ;)
Heb al wel diverse keren gelezen dat het wel een oplossing is voor een radiator die niet volledig werd open gedraait
pi_147497563
quote:
6s.gif Op donderdag 11 december 2014 21:52 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]

Iemand ervaring mee met instelling 6 veranderen dat het ook daadwerkelijk helpt :?
Instellen lukt mij wel ;)
Ik had het omgekeerde probleem, de HR92 ging teveel dicht. Na aanpassing is alles nu in orde!

Trouwens, je kunt altijd even gluren naar wat de HR92 denkt dat de stand moet zijn, door menu optie 10 op '1' te zetten zie je wat de stand hoort te zijn (P<nummer>, 00 = dicht, 100 = volledig open). Als de HR92 P00 weergeeft en je voelt dat de radiator warm wordt weet je ook meteen waar je aan toe bent.
pi_147497771
Je kunt ook altijd nog proberen de HR92 opnieuw erop te zetten en opnieuw zijn inleer-cyclus te doen, zoals ik hierboven net beschreef. Daarnaast dus optie 6 op 1 zetten. Kan helpen om klep volledig dicht te draaien, maar kan ook helpen om klep niet te snel volledig dicht te laten gaan blijkbaar.

Daarnaast kan gewoon je radiatorkraan stuk zijn. Gaat hij met een 'normale' knop wel goed dicht?
pi_147497840
quote:
@themullnl: heb je eventueel nog details mb.t. tot die blokkering (status/substatus)?

nee heb ik niet. Dit is wat de Remeha man mij vertelde.

@woekele: ik zal ns kijken naar ketelrelais ipv opentherm
pi_147498323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 20:32 schreef woekele het volgende:
Over puntje 3: heb je ook de HR92 eraf gehaald, handmatig het zwarte ding zover mogelijk linksom gedraaid, HR92 er weer op, minuut wachten vervolgens gezien/gehoord dat hij een volledige CYCLE gaat doen? Daar kalibreert hij zich naar de slag van de kraan.
Dank voor de tip! Heb meteen alle HR92's voor de zekerheid op deze manier behandeld :)
pi_147498465
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 22:03 schreef woekele het volgende:
Je kunt ook altijd nog proberen de HR92 opnieuw erop te zetten en opnieuw zijn inleer-cyclus te doen, zoals ik hierboven net beschreef. Daarnaast dus optie 6 op 1 zetten. Kan helpen om klep volledig dicht te draaien, maar kan ook helpen om klep niet te snel volledig dicht te laten gaan blijkbaar.

Daarnaast kan gewoon je radiatorkraan stuk zijn. Gaat hij met een 'normale' knop wel goed dicht?
Ik had al een nog niet gebruike HR92 geprobeerd ipv de geinstalleerde HR92 zonder resultaatHiervoor zat er een gewone thermostaat knop op en het pennetje ook handmatig bewogen en gaat soepel

Nu maar eens proberen morgen met andere instelling op 6 en ff spieken of via optie 10 ik 00 kan krijgen ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')