Niet heel spannend, maar: kopietjes uitdelen van een (paar) beroemde redevoering(en) (Obama, Wilders, Timmermans) en ze daarvan de argumentatie laten ontleden? Als er filmbeelden van zijn, kun je die misschien eerst laten zien, ze hun eerste indruk laten geven, dan laten analyseren, en dan kijken of ze van mening zijn veranderd (geen idee of dit werkt met zo'n grote groep, maar voor in mijn eigen klas vind ik het best een aardig idee, eigenlijk).quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.
Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Zit je in een gebouw waar ze makkelijk een plek kunnen vinden om in kleinere groepen te werken? Dat doe ik redelijk vaak met hoorcollege's met 100 studenten, ze zich in groepjes van 3 of 4 laten verdelen, een opdracht geven, en ze een tijd geven dat ze terug moeten komen met nog genoeg tijd om alles te discusieren achteraf...quote:Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.
Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Kijk eens naar wat TED-talks. Daar kan je ook zoeken op onderwerp.quote:Op maandag 12 januari 2015 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.
Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
Dit is het zoveelste plan om sociale problemen op het bord van de leraar te leggen. Er moet een brede eerste graad komen en speciale scholen worden veelal afgeschaft, waardoor laagbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen in gewone klassen komen. Zogenaamd omdat iedereen een gelijke kans te geven en om een hiërarchie tussen niveaus te voorkomen. Leraren moeten daarnaast 'oog hebben voor diversiteit': we dienen leerlingen met een gebrekkige integratie toch mee te krijgen.quote:Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat leerkrachten al tijdens hun opleiding leren omgaan met kinderen die in armoede leven. Een aantal hogescholen in Vlaanderen hebben samen lespakketten ontwikkeld voor toekomstige kleuteronderwijzers. Daarin leren ze hoe ze de signalen van kleuters in armoede kunnen herkennen.
"Het is niet omdat een kind concentratieproblemen heeft dat het gedesinteresseerd is of lui is, daar kan onevenwichtige voeding aan de basis liggen", zegt minister Crevits. "Dus armoede kan zich op heel verschillende manieren uiten. Het is van belang dat we ook leraren in opleiding gevoelig maken en dat we hen een aantal instrumenten aanreiken om armoede te herkennen en er dan mee aan de slag te kunnen gaan."
Bron: De Redactie
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk.
Het wordt toch gesuggereerd. 'Leraren hebben bijscholing nodig omdat ze nu denken dat alle kinderen met concentratieproblemen lui of gedesinteresseerd zijn'. Dat vind ik extreem pijnlijk, juist omdat leerkrachten al veel doen om leerlingen met secundaire leerproblemen te helpen.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt.
Precies, en dat is maar zelden.quote:Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
Oh, toch wel?quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Ja, toch wel. Men was na een kort beraad toch van mening dat ik startklaar was. Tsja, we zullen het maar gauw vergeten allemaal.quote:
Gefeliciteerd! En succes met de banenjacht.quote:Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Ha mooi. Wat leren havisten ongeveer over schrijfdoelen, (soorten) centrale vragen en de koppeling daartussen?quote:
ik loop m mis dit jaar... Bummer!!quote:Op dinsdag 27 januari 2015 21:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |