abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_148599845
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Niet heel spannend, maar: kopietjes uitdelen van een (paar) beroemde redevoering(en) (Obama, Wilders, Timmermans) en ze daarvan de argumentatie laten ontleden? Als er filmbeelden van zijn, kun je die misschien eerst laten zien, ze hun eerste indruk laten geven, dan laten analyseren, en dan kijken of ze van mening zijn veranderd (geen idee of dit werkt met zo'n grote groep, maar voor in mijn eigen klas vind ik het best een aardig idee, eigenlijk).
pi_148602468
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
Zit je in een gebouw waar ze makkelijk een plek kunnen vinden om in kleinere groepen te werken? Dat doe ik redelijk vaak met hoorcollege's met 100 studenten, ze zich in groepjes van 3 of 4 laten verdelen, een opdracht geven, en ze een tijd geven dat ze terug moeten komen met nog genoeg tijd om alles te discusieren achteraf...
pi_148614309
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.

Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148614485
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 18:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dat moet helaas tevoren allemaal gereserveerd worden en dat is best moeilijk. Dan krijg je zalen in verschillende gebouwen of 10 verdiepingen uit elkaar.

Ik zoek inderdaad nog naar opvallende redevoeringen of discussies, alleen moeten die heel specifiek betrekking hebben op de thema's in de collegereeks (bijv. mensverbetering, straf of beroepsethiek).
Kijk eens naar wat TED-talks. Daar kan je ook zoeken op onderwerp.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 11:34:43 #80
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148635674
Ter illustratie van hoe de Vlaamse overheid omgaat met z'n leraren:
quote:
Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil dat leerkrachten al tijdens hun opleiding leren omgaan met kinderen die in armoede leven. Een aantal hogescholen in Vlaanderen hebben samen lespakketten ontwikkeld voor toekomstige kleuteronderwijzers. Daarin leren ze hoe ze de signalen van kleuters in armoede kunnen herkennen.

"Het is niet omdat een kind concentratieproblemen heeft dat het gedesinteresseerd is of lui is, daar kan onevenwichtige voeding aan de basis liggen", zegt minister Crevits. "Dus armoede kan zich op heel verschillende manieren uiten. Het is van belang dat we ook leraren in opleiding gevoelig maken en dat we hen een aantal instrumenten aanreiken om armoede te herkennen en er dan mee aan de slag te kunnen gaan."

Bron: De Redactie
Dit is het zoveelste plan om sociale problemen op het bord van de leraar te leggen. Er moet een brede eerste graad komen en speciale scholen worden veelal afgeschaft, waardoor laagbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen in gewone klassen komen. Zogenaamd omdat iedereen een gelijke kans te geven en om een hiërarchie tussen niveaus te voorkomen. Leraren moeten daarnaast 'oog hebben voor diversiteit': we dienen leerlingen met een gebrekkige integratie toch mee te krijgen.

Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk. De meeste leraren doen al hun uiterste best om de gevolgen van armoede in schoolcontext te remediëren. Het probleem is vooral dat wij die kinderen niet kunnen helpen met hun armoede. Moet ik dan maar uit eigen zak die leerlingen maaltijden gaan geven? Moet ik ze bij mij thuis een veilige slaapplaats bieden?

Wanneer de leraren dan vragen hoe ze het moeten bolwerken zonder extra tijd en geld, krijgen ze te horen dat ze meer aan binnenklasdifferentiatie moeten doen. Maar hoe ze precies binnen één klas moeten differentiëren tussen arme en welvarende kinderen, tussen leerlingen met een talige en/of culturele achterstand en andere leerlingen, en tussen topleerlingen en leerlingen met leerproblemen, daar geven ze dan geen antwoord op...

En dan vragen ze zich af hoe het komt dat een kwart van de nieuwe leraren binnen vijf jaar stopt. :')

Sorry voor de rant, maar ik ben het echt kotsbeu dat het lerarenvak hier onwerkbaar wordt gemaakt door bezuinigingsmaatregelen, vermomd als sociale betrokkenheid.
pi_148653783
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 11:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Nu komt daar dus nog bij dat we het voorhoedegevecht tegen armoede moeten beginnen. Sowieso is de bewering dat leraren er geen rekening mee houden bijna lasterlijk.
Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt. :+

Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 22:11:15 #82
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148657989
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Staat dat er dan in? Ik heb de indruk dat je er meest in leest dan er staat. Geen wonder dat je je zo opwindt. :+
Het wordt toch gesuggereerd. 'Leraren hebben bijscholing nodig omdat ze nu denken dat alle kinderen met concentratieproblemen lui of gedesinteresseerd zijn'. Dat vind ik extreem pijnlijk, juist omdat leerkrachten al veel doen om leerlingen met secundaire leerproblemen te helpen.
quote:
Overigens ben ik het volledig met je eens dat bezuinigingsmaatregelen die worden gebracht als verbeteringen bloedirritant zijn. Ik ben op zich een voorstander van diverse klassen/scholen, maar dan moet er wel heel goed nagedacht zijn over de randvoorwaarden (bijv. de grootte van de groepen).
Precies, en dat is maar zelden.
pi_148903191
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2015 11:23:02 ]
  woensdag 21 januari 2015 @ 11:45:50 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_148903785
quote:
6s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Oh, toch wel?

Gefeliciteerd ^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_148904213
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Oh, toch wel?

Gefeliciteerd ^O^
Ja, toch wel. Men was na een kort beraad toch van mening dat ik startklaar was. Tsja, we zullen het maar gauw vergeten allemaal.
pi_148907941
quote:
6s.gif Op woensdag 21 januari 2015 11:22 schreef Friek_ het volgende:
Geslaagd als eerstegraads docent filosofie. Op naar het UWV.
Gefeliciteerd! En succes met de banenjacht.
pi_148907979
Zit hier trouwens iemand die Nederlands geeft op de havo?
pi_148998805
Ja, ik. :-)
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:28:56 #89
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_149002789
Hoe gaan jullie om met projecten en het behalen van de eindtermen.En dan bedoel ik dus niet het aloude taaldorp, maar projecten die gebruik maken van flipping the classroom of de scrummethode enzo. Zeker met talen moeten ze toch bepaalde woorden kennen en grammatica beheersen. Ik vind het zo jammer dat je altijd maar vast moet zitten aan een methode terwijl ik nog niet de perfecte methode heb gevonden.

Bovendien ben ik geen fan van klassikaal onderwijs met de focus op de "academische" vakken.
pi_149056224
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:28 schreef Netelig het volgende:
Ja, ik. :-)
Ha mooi. Wat leren havisten ongeveer over schrijfdoelen, (soorten) centrale vragen en de koppeling daartussen?
pi_149112592
Ik ben even benieuwd naar jullie mening... Geschiedenis is bij ons op school (gymnasium) verplicht tot en met klas 4 (is 1 jaar meer dan op andere scholen). Nu is er discussie gaande in hoeverre dit zo moet blijven. Als sectievoorzitter geschiedenis heb ik mijn argumenten natuurlijk wel op een rij, maar goed: schoolleiding gaat binnenkort beslissing nemen en dan moet het nog langs de mr.

Nu heeft de schoolleiding ineens besloten dat, met het oog op de mogelijk nieuwe ontwikkelingen, ik mijn leerlingen in klas 3 binnen een week een advies moet geven over mijn vak (wel of niet kiezen). Dit advies geven wij normaalgesproken dus in klas 4. Ik heb nu ingebracht dat ik het absurd vind dat ik binnen een week een advies klaar moet hebben, aangezien ik daar niet eerder van op de hoogte was. Met andere woorden: als ik het had geweten dan had ik in mijn lessen en bij het nakijken van toetsen bij bepaalde leerlingen wat meer opgelet of aantekeningen gemaakt. Ik vind dat je zo'n advies goed moet kunnen onderbouwen.

Volgens de schoolleiding zijn mijn bezwaren maar een beetje 'moeilijk gedoe' want ik heb toch inmiddels wel een goed beeld van de leerlingen? :') . |:( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_149117265
Tja. Ik denk dat je halverwege een schooljaar op basis van de tot dan toe behaalde cijfers en wat je van ze gezien hebt in de les wel een aardig beeld hebt of leerlingen het vak in de bovenbouw wel of niet aan kunnen. Maar echt een sterk onderbouwd advies zal het niet worden. Het is wel heel fijn gecommuniceerd, zo een week van tevoren. Het lijkt onze schoolleiding wel :') ! Kortom; ik zou er niet blij mee zijn en het advies vooral niet-bindend maken, aangezien je het wel heel plotseling moet geven.

Heerst er bij jullie op school ook zo'n OpenDagStress? Jeetje zeg.. bij ons komen vrijdag de groep 8 (en 7 :o elk jaar meer!) leerlingen kijken. In het kader van "je personeel opvoeden" zijn we vandaag uitvoerig geīnstrueerd door de schoolleiding over hoe we ons moeten gedragen, kleden, opstellen, uitlaten. Nogal kinderachtig, als je het mij vraagt. Ik voel me tenminste niet heel serieus genomen wanneer mijn rector mij uitlegt dat ik wel "vriendelijk" naar ouders moet zijn en me "netjes" moet kleden :{ -O- .
  dinsdag 27 januari 2015 @ 20:59:47 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_149117389
Tja, het is wel je eigen boterham he.. Hoe meer leerlingen je binnenhaalt, des te beter ;)
.
pi_149117528
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
pi_149117915
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:02 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, ik zie het belang ook wel. Maar ik was net van plan me dit jaar schandalig te gaan misdragen en ouders uit te gaan schelden enzo. Big fat bummer.
_O- ik loop m mis dit jaar... Bummer!! :+

Wij hebben idd vooraf ook de nodige instructie centraal en vergdering met de sectie en op vrijdag helpen dingen klaarzetten en op zaterdag de halve dag rondleidingen geven langs allerlei banners met info enzo.

Vorig jaar zat ik lekker bij de inachrijftafels, dat vond ik wel tof.

Onze school is vrij populair en er wordt geloot, dus altijd vermoeiend veel vragen over hoeveel kans een kind maakt die ik niet kan beantwoorden...
Kwak
pi_149118336
Ik heb wel collega's die je beter ver bij ouders uit de buurt kunt houden, :X . Maar daar werkt het ook niet bij als je ze op het hart drukt vooral 'vriendelijk' te doen. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 27 januari 2015 @ 21:31:58 #97
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_149118695
Wel gęnant dat ze dat jaar geschiedenis gaan afschaffen zeg. Eigenlijk zou dat tot de zesde klas verplicht moeten zijn. :(
  dinsdag 27 januari 2015 @ 21:35:37 #98
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_149118891
Hier ook een aparte, tamelijk bettutelende, instructie voor de open dagen van afgelopen weekend gehad.

Hier was het vrijdagavond en zaterdag prijs met de open dagen. Hopelijk gaan ze volgend jaar terug naar 1 langere open middag op vrijdag, want dit hakt er wel in bij mij en de meeste collega's. Je kan zo namelijk niet echt lekker bijkomen in je weekend.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_149119491
Hier zaterdag open dag van 10.00 tot 15.00. Sta dit jaar ingedeeld bij de VWO-voorlichtingsronden. Ook leuk om te doen!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 27 januari 2015 @ 22:07:30 #100
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_149120413
Wij hadden altijd op zaterdag open dag, dit jaar voor het eerst op woensdagmiddag en -avond. Wat werktijden betreft wel fijn, maar ik hoop wel dat we de nodige bezoekers weten te krijgen. Zoals Baba-O-Riley al aangaf, we verdienen er wel onze boterham mee.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')