abonnement Unibet Coolblue
pi_147662535
Oh wat irritant Razz! Kun je niet in een tussenuur met haar afspreken en dan baby meenemen in de draagzak ofzo? Er is vast wel iemand die even wil knuffelen tussendoor...

Dan een uurtje gaan zitten met de stw en met een marker afstrepen wat ze al heeft gedaan?
Kwak
pi_147662538
Oh vervelend, Razz. Het is altijd wel fijn als je iemand echt even kunt spreken!
Aan de andere kant klinkt het ook alsof de leerlingen blij mogen zijn dat jij weer terug bent. ;) .
Misschien is het een idee om te beginnen met een soort diagnostische toets, om te peilen waar hun niveau ligt? En je kunt ze bijvoorbeeld het werk van elkaar laten nakijken, zodat ze zelf in kaart brengen waar de problemen nog zitten? En op basis daarvan kun jij dan de laatste lessen bepalen? Het is wel fijn/goed als het een gedeelde verantwoordelijkheid wordt: dat de leerlingen snappen dat jullie dit samen goed gaan oplossen en dat ieders inzet daarbij vereist is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147662853
Ik ben zo enthousiast over de lessenserie die ik nu geef in klas 5!

Ze lezen - naast het gewone leerboek - het boek 'El negro en ik'. Daarnaast behandel ik met ze de geschiedenis van kolonisatie, slavenhandel/slavernij/, de Verlichting/abolitionisme, dekolonisatie en de relatie Europa - rest van de wereld en dat is echt een groot succes. We zijn begonnen met een les over de zwartepietendiscussie en we zijn dus eigenlijk aan het onderzoeken wat nu de historische achtergronden zijn (en dan niet zozeer van het Sinterklaasfeest maar van de verhoudingen in de wereld). De leerlingen vinden het boek boeiend om te lezen, de lessen zijn heel interessant, ook voor mij. Ik vind het zo inspirerend!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147663223
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:34 schreef kwakz0r het volgende:
Oh wat irritant Razz! Kun je niet in een tussenuur met haar afspreken en dan baby meenemen in de draagzak ofzo? Er is vast wel iemand die even wil knuffelen tussendoor...

Dan een uurtje gaan zitten met de stw en met een marker afstrepen wat ze al heeft gedaan?
Helaas, zij is niet meer op school deze week omdat ze een project begeleidt. Nouja, ik heb in elk geval nóg een keer al mijn vragen gemaild, met de sectievoorzitter in de CC zodat die ook kan inspringen. En zo'n diagnostische toets is ook een goed idee, daar ga ik mee aan de slag.

Ik ben ook gewoon teveel een controlfreak om heel relaxed 'we zien wel' halverwege een schooljaar in te stappen merk ik.
pi_147663248
Klinkt interessant Franny!

Ik hou ook zo van 5V O+ Kun je echt de diepte mee in zonder de druk van jet eindexamen.
pi_147700225
Ik zou gewoon even bellen, Razz. Dat doe ik in zulke situaties ook.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147700396
quote:
7s.gif Op woensdag 17 december 2014 09:56 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben zo enthousiast over de lessenserie die ik nu geef in klas 5!

Ze lezen - naast het gewone leerboek - het boek 'El negro en ik'. Daarnaast behandel ik met ze de geschiedenis van kolonisatie, slavenhandel/slavernij/, de Verlichting/abolitionisme, dekolonisatie en de relatie Europa - rest van de wereld en dat is echt een groot succes. We zijn begonnen met een les over de zwartepietendiscussie en we zijn dus eigenlijk aan het onderzoeken wat nu de historische achtergronden zijn (en dan niet zozeer van het Sinterklaasfeest maar van de verhoudingen in de wereld). De leerlingen vinden het boek boeiend om te lezen, de lessen zijn heel interessant, ook voor mij. Ik vind het zo inspirerend!
Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).

De afdeling waar ik nu voor werk, is trouwens erg veel bezig met dit type leren (betekenisvol/samenwerkend/onderzoekend leren). Ik ben nu met enkel andere onderzoekers bezig om een onderzoeksvoorstel hieromtrent in te dienen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147700469
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 11:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klinkt heel leuk! Heb je die zelf ontwikkeld? Ik heb toen het boek net uitkwam ook El negro en ik met veel plezier gelezen. (Frank Westerman heeft recentelijk nog een boek uitgebracht dat ik graag wil lezen, Stikvallei - intrigerend verhaal!).

De afdeling waar ik nu voor werk, is trouwens erg veel bezig met dit type leren (betekenisvol/samenwerkend/onderzoekend leren). Ik ben nu met enkel andere onderzoekers bezig om een onderzoeksvoorstel hieromtrent in te dienen.
Ja, zelf ontwikkeld. Dat is echt wat ik het liefste doe. O+ .

Ik ben ook echt heel erg van die manier van leren. Dat boek is daarom ook heel geschikt, want het neemt de leerlingen echt mee op een persoonlijke zoektocht van de schrijver.
Leuk dat je het boek ook kent. Fijne schrijver is het.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_147703462
Ik vind het samen op onderzoek gaan een geweldige werkvorm. Daarom zijn de bachelor- en masterscripties ook zo leuk om te begeleiden. Voor mezelf is het ook leerzaam, want ik ontdek steeds weer nieuwe dingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147798846
quote:
‘Verstand op nul en vooral niet te kritisch zijn’
http://www.vn.nl/Archief/(...)te-kritisch-zijn.htm

Het besproken verhaal van Vrij Nederland is nu ook algemeen toegankelijk.
pi_148314273
Ik moet deze week op mijn lerarenopleiding Nederlands een 'minilesje' van 5 a 10 minuten verzorgen voor mijn medestudenten en ik vind het toch lastiger dan het mij aanvankelijk leek. Nu heb ik op mijn stage al wel een aantal keer voor de klas gestaan, maar dat is anders.

De minilesjes van anderen die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een leuke, originele of dynamische insteek maar ik blijf er een beetje op hangen. Het lijkt mij leuk om iets te doen over het houden van een betoog. Dus dat je uitlegt dat je begint met een stelling en vervolgens met argumenten en bewijzen komt om je stelling te onderbouwen. Maar ik wil er graag ook iets van een interactief element inbouwen om de groep erbij te betrekken. Heeft iemand misschien een ideetje?
  zondag 4 januari 2015 @ 13:44:51 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148315345
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:18 schreef Thomas B. het volgende:
Ik moet deze week op mijn lerarenopleiding Nederlands een 'minilesje' van 5 a 10 minuten verzorgen voor mijn medestudenten en ik vind het toch lastiger dan het mij aanvankelijk leek. Nu heb ik op mijn stage al wel een aantal keer voor de klas gestaan, maar dat is anders.

De minilesjes van anderen die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een leuke, originele of dynamische insteek maar ik blijf er een beetje op hangen. Het lijkt mij leuk om iets te doen over het houden van een betoog. Dus dat je uitlegt dat je begint met een stelling en vervolgens met argumenten en bewijzen komt om je stelling te onderbouwen. Maar ik wil er graag ook iets van een interactief element inbouwen om de groep erbij te betrekken. Heeft iemand misschien een ideetje?
Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:

Inleiding, met stelling (bijv: "een betoog heeft een aantal verplichte argumenten.")
Argumenten voor (je zegt welke elementen, waarom het die opbouw heeft, wat daar makkelijk aan is)
Argumenten tegen met weerlegging (je vertelt hoe je ook kunt afwijken van de elementen, om een bepaald effect te krijgen bijvoorbeeld, maar dat dat niet te vaak kan gebeuren)
Conclusie (bijv. "kortom, een betoog heeft verplichte argumenten, maar je kunt er in uitzonderlijke situaties van afwijken").

Eigenlijk doe je als leraar al precies hetzelfde als je leerlingen een nieuw concept bijbrengt.
pi_148316344
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 13:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Bouw je minilesje op als een klassiek betoog. Begin vooraan, houd op het bord schematisch bij wat je zojuist gedaan hebt. Met andere woorden:

Inleiding, met stelling (bijv: "een betoog heeft een aantal verplichte argumenten.")
Argumenten voor (je zegt welke elementen, waarom het die opbouw heeft, wat daar makkelijk aan is)
Argumenten tegen met weerlegging (je vertelt hoe je ook kunt afwijken van de elementen, om een bepaald effect te krijgen bijvoorbeeld, maar dat dat niet te vaak kan gebeuren)
Conclusie (bijv. "kortom, een betoog heeft verplichte argumenten, maar je kunt er in uitzonderlijke situaties van afwijken").

Eigenlijk doe je als leraar al precies hetzelfde als je leerlingen een nieuw concept bijbrengt.
Dat is een heel goed idee! Ik ga ermee aan de slag. Thanks :)
pi_148330218
Of je print allerlei zinnen op A4 uit die delen van een betoog vormen en je deelt die uit. Aan de leerlingen om ze in een logische volgorde te krijgen, door rond te lopen en te vergelijken. En dan nabespreken: wat was logisch, hoe werkt het? (Desnoods bij grote groep opdelen dmv gekleurde vellen)
  zondag 4 januari 2015 @ 20:37:30 #65
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_148330444
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 20:33 schreef Razztwizzle het volgende:
Of je print allerlei zinnen op A4 uit die delen van een betoog vormen en je deelt die uit. Aan de leerlingen om ze in een logische volgorde te krijgen, door rond te lopen en te vergelijken. En dan nabespreken: wat was logisch, hoe werkt het? (Desnoods bij grote groep opdelen dmv gekleurde vellen)
Leuk! Ook voor leesvaardigheid handig dat soort knipteksten.
Kwak
pi_148554279
M'n laatste onderzoek ingeleverd voor de lerarenopleiding. Het is klaar.

Vreemd moment.
pi_148555660
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 23:20 schreef Friek_ het volgende:
M'n laatste onderzoek ingeleverd voor de lerarenopleiding. Het is klaar.

Vreemd moment.
Feestje *O*
Kwak
pi_148555723
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 00:05 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Feestje *O*
Die geven we zodra alles ook daadwerkelijk is goedgekeurd.

Ondertussen mag ik werken aan mijn sollicitatiebrieven. Die zijn nog steeds ver onder niveau.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2015 00:07:32 ]
pi_148561676
Gefeliciteerd, Friek!

Wat de miniles over het houden van een betoog betreft: je zou bijvoorbeeld een betoog kunnen geven zoals het niet moet (zonder dat tevoren aan te kondigen). Daarna kun je inventariseren met je medestudenten wat er allemaal misging.

Ik heb ook wel eens met studenten samen drogredenen bedacht. Dat vonden ze leuk en ze waren er heel bedreven in. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148561695
Oh wacht, de miniles zit er al op. :+ Hoe ging het?

(Ik ben ook nog ideeën aan het verzamelen, want ik geef volgend blok als onderdeel van een collegereeks argumentatieleer.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 januari 2015 @ 12:06:44 #71
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_148562419
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
Oh wacht, de miniles zit er al op. :+ Hoe ging het?

(Ik ben ook nog ideeën aan het verzamelen, want ik geef volgend blok als onderdeel van een collegereeks argumentatieleer.)
Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.
Dan laat je ze onder strikte begeleiding een stuk schrijven waarbij je telkens delen uitlicht (bijvoorbeeld: (drog)redenen, stijlfiguren in een betoog).
Op basis van dat eerste betoog bekijk je wat er goed en slecht ging bij de leerlingen en laat je ze een tweede betoog schrijven, waarbij je alleen instructie geeft wat betreft de dingen die slecht gaan. Opnieuw beoordeel je en stuur je bij.
Tenslotte laat je een derde betoog volledig autonoom schrijven. Daar kun je eventueel zelfs je examenopdracht van maken.
pi_148563597
Er staat in een levende talen tijdschrift van een paar jaar geleden ook een leuk artikel over schrijfvaardigheid en peer review: leerlingen elkaar laten corrigeren. Uitgevierd op een mbo opleiding volgens mij.

Even zoeken.

Meh. Ik kan het niet meer vinden...

[ Bericht 9% gewijzigd door kwakz0r op 11-01-2015 12:54:41 ]
Kwak
pi_148563993
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Heb je al eens aan het 4C/ID-model gedacht? In grote lijnen: je geeft ze eerst korte instructie over de grote lijnen van het schrijven van een betoog.
Dan laat je ze onder strikte begeleiding een stuk schrijven waarbij je telkens delen uitlicht (bijvoorbeeld: (drog)redenen, stijlfiguren in een betoog).
Op basis van dat eerste betoog bekijk je wat er goed en slecht ging bij de leerlingen en laat je ze een tweede betoog schrijven, waarbij je alleen instructie geeft wat betreft de dingen die slecht gaan. Opnieuw beoordeel je en stuur je bij.
Tenslotte laat je een derde betoog volledig autonoom schrijven. Daar kun je eventueel zelfs je examenopdracht van maken.
Klinkt heel zinvol, maar die mogelijkheden heb ik niet. Het gaat om een hoorcollege van ongeveer 100 studenten. Ik kan niet alle betogen nakijken (laat staan tussentijds feedback geven). Bovendien beginnen we nog veel basaler, namelijk met syllogistisch redeneren. Er komen ook principes als deductie en inductie ter sprake. We eindigen met drogredenen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148564032
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2015 12:48 schreef kwakz0r het volgende:
Er staat in een levende talen tijdschrift van een paar jaar geleden ook een leuk artikel over schrijfvaardigheid en peer review: leerlingen elkaar laten corrigeren. Uitgevierd op een mbo opleiding volgens mij.

Even zoeken.

Meh. Ik kan het niet meer vinden...
Dat heb ik afgelopen periode gedaan. Studenten moesten drie keer een onderwijsadvies schrijven. De eerste keer gaf ik feedback, de tweede keer gaven ze elkaar feedback (en ik keek daar weer naar) en de derde keer was voor een cijfer (en was het een advies over echte leerlingen voor een echte docent, die er zelf ook naar keek). Ze hebben met Google Docs gewerkt en dat was heel leuk om te doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148564163
Ik zoek nu vooral wat aansprekende voorbeelden van bijvoorbeeld logisch geldige en ongeldige redeneringen en werkvormen voor tijdens het hoorcollege. Buiten het hoorcollege doen de meeste studenten de opdrachten niet, dus op een of andere manier moet ik binnen het bestek van het college een vorm van actieve verwerking inbouwen. Dat is vrij lastig met zo'n grote groep.

Oh, in februari gaat m'n BKO-traject van start, dus daar hoop ik in ieder geval zinvolle ideeën voor de volgende reeks op te doen! Al wil ik er vooral werken aan het ontwerpen van een nieuw vak (over digitale media en de ontwikkeling van kinderen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')