abonnement Unibet Coolblue
pi_147214230
Welkom bij alweer het tweede deel van mijn topic waarin ik de bouw van mn garage bij houd.

Link naar deel 1: K&W / Makrolon's bouw van garage

Goed, even een kort overzichtje.

Ongeveer een half jaar geleden begonnen met de bouw van mijn garage, Het word een garage van 9 bij 5 volledig geisoleerd met een smeerput.

Vooraanzicht huis:


In het verlengde vd oprit net achter het huis komt dan de garage *D

Plek vd garage en begonnen met t gat:



Graven:


Laatste loodjes:


Bekisting, isolatie, en wapening vloer put af:


Beton er in:


Muren metselen:


Bijna af:


Roosters er op:


Bekisting klaar, bezig met isolatie leggen:


Bewapening er in, bijna stortklaar:


POMPEN:




klaar:


Binnenmuur lijmen:


Lijmen tot de balklaag klaar, balken er op:


Zeiltje er op, wachten tot de winter voorbij is ;(


En dat is dus hoe het er nu bij staat.
pi_147214473
En dan nog even een update van de laatste dagen:

Vorige week vrijdag is t hout binnen gekomen. Zaterdags meteen begonnen met op maat zagen en in de menie zetten vd kopse kanten. Zondag en de dinsdag er na druk geweest met balken leggen.









Heb alle balken met een strip en 4 houtdraadbouten vast gezet. Die rotdingen hebben me mn knokkels gekost. Had al mn goeie gereedschap ergens anders liggen dus heb alles met een steeksleuteltje aangedraait. :+ Had een slagschroevendraaier besteld, maar die kwam binnen een uurtje nadat ik met de balken klaar was. :9 geweldig mooi apparaat trouwens!

Nu een zeiltje er overheen getrokken:





Wou eigenlijk vandaag de 2 muren aan de kopse kanten nog oplijmen en daar de balken nog tegenaanzetten, maar heb geen ***** zin dus denk dat ik dat lekker uit stel tot na de winter.

Wat ik nu nog wil doen:

Stelkozijnen maken, kozijnen plaatsen
bitumen tegen de binnenmuur aan branden
electra wat door de spouw komt klaar maken
zorgen dat ik isolatie en metselstenen klaar heb liggen

Dan kan ik als t weer weer wat beter word starten met metselen.

Nog even 2 vraagjes aan jullie

De spouwlatten, ik wou die 2 keer gronden, en dan beide kanten welke tegen de binnenmuur en buitenmuur komen in de menie zetten. Heb ik dat goed bedacht?

de spouwisolatie. Wat zal ik doen, 70 a 80 mm isolatie, zodat ik nog 2 a 3 cm luchtspouw over houd? of de spouw volledig vullen en 100mm isolatie pakken?
Heb ik eigenlijk nog een dampopen/dampdichte folie nodig in de spouw? Nee toch?
pi_147215161
Waarvoor is die put?
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:58:28 #4
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_147215252
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:55 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarvoor is die put?
pi_147215296
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 december 2014 12:58 schreef Joran-Joran het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ja daar dacht ik al aan, maar waarom zit er dan een rooster op :P
pi_147215503
Omdat ik als de put niet in gebruik is de garage gewoon volledig wil kunnen gebruiken zonder rekening te houden met een gat van 2 meter diep :9

de roosters kunnen er gewoon uit ;)
  dinsdag 2 december 2014 @ 20:50:32 #7
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147229746
En hij breekt wat minder benen/armen/etc aangezien hij tijdens het bouwen niet telkens in die put flikkert. ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Moderator zondag 7 december 2014 @ 18:56:14 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147366913
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 13:06 schreef Makrolon het volgende:
Omdat ik als de put niet in gebruik is de garage gewoon volledig wil kunnen gebruiken zonder rekening te houden met een gat van 2 meter diep :9

de roosters kunnen er gewoon uit ;)
Ik heb dit topic even aan het oude deel gereektst :) *O*
  Knikkerking zondag 7 december 2014 @ 19:10:35 #9
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_147367431
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 20:50 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
En hij breekt wat minder benen/armen/etc aangezien hij tijdens het bouwen niet telkens in die put flikkert. ;)
lol, zoiets ja O-) :P

Maareh: mooi topic!!
Prachtig om te zien hoe dit verloopt.
Veel succes maar weer, we kijken uit naar de volgende update c.q. foto's ^O^ *O*
pi_147372238
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik heb dit topic even aan het oude deel gereektst :) *O*
Dankje!

@atmoz
Thnx! *D wat kleine dingen gedaan, nietecht wat bijzonders... Vandaag wat offerteaanvragen de deur uit gedaan voor de isolatie.

Er zal nu tot t voorjaar weinig gebeuren ben ik bang... :( maar daarna volgas metselen!
pi_147396980
Effe jullie mening horen,

Ik heb wat offertes binnen, goedkoopste is alles glaswol, duurste is pir muur isolatie en steenwol dak isolatie.

Tussen de muurisolatie zit een prijsverschil van 500 euro, de rd van pir is 3.5 en de rd van glaswol is 2.15

Wat zouden jullie doen, die 500 extra betalen voor de extra isolatie van pir? Of gewoon glaswol dr in? Zou het verschil goed te merken zijn?
pi_147397235
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 17:46 schreef Makrolon het volgende:
Effe jullie mening horen,

Ik heb wat offertes binnen, goedkoopste is alles glaswol, duurste is pir muur isolatie en steenwol dak isolatie.

Tussen de muurisolatie zit een prijsverschil van 500 euro, de rd van pir is 3.5 en de rd van glaswol is 2.15

Wat zouden jullie doen, die 500 extra betalen voor de extra isolatie van pir? Of gewoon glaswol dr in? Zou het verschil goed te merken zijn?
Even wat anders, de garagedeur zelf kan behoorlijk veel koude doorgeven. isoleer je garagedeur goed en je bent al halverwege ;)

* hoe dat weet ik dan weer niet :@
pi_147397512
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 17:46 schreef Makrolon het volgende:
Effe jullie mening horen,

Ik heb wat offertes binnen, goedkoopste is alles glaswol, duurste is pir muur isolatie en steenwol dak isolatie.
En EPS (piepschuim) voor de wanden, zit dat ook bij de offerte ?
Pir lijkt mij een beetje overdreven voor een schuur.
quote:
14s.gif Op maandag 8 december 2014 17:56 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Even wat anders, de garagedeur zelf kan behoorlijk veel koude doorgeven. isoleer je garagedeur goed en je bent al halverwege ;)
* hoe dat weet ik dan weer niet :@
Hoe is niet zo moeilijk natuurlijk ;)
Een geisoleerde garagedeur natuurlijk.
Tip, kijk eens op Marktplaats voor een sectionaaldeur.
pi_147397672
Ik heb al een geisoleerde roldeur klaar liggen!

Eps is me ook aangeboden, maar duurder dan wol, en zelfde isolatiewaarde. Lijkt me ook laatiger te verwerken? (Is een wilde gok)

Ik neig naar de goedkoopste oplossing, het blijft 'maar' een garage natuurlijk :p
pi_147401236
Wat gaat dit grapje straks ongeveer hebben gekost?
pi_147402960
Ik zit nu op 9k. Denk dat ik op zon 13 k zal uitkomen.
pi_147403058
Ter vergelijking, mn buurman had een offerte laten maken van een schuur met ongeveer dezelfde maten, maar ongeisoleerd en geen smeerput en daar kwamen ze op 60k. Dan word wel alles gedaan natuurlijk.
pi_147408156
Ja, arbeid is heel erg duur in Nederland.
Plus potje winst voor de aannemer, potje onvoorzien, en dan komt er vast ook een fancy tekening bij.

Jij hebt bijvoorbeeld die kunststof kozijnen opgescharreld, dat scheelt ook alweer.
pi_147412061
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 17:46 schreef Makrolon het volgende:
Effe jullie mening horen,

Ik heb wat offertes binnen, goedkoopste is alles glaswol, duurste is pir muur isolatie en steenwol dak isolatie.

Tussen de muurisolatie zit een prijsverschil van 500 euro, de rd van pir is 3.5 en de rd van glaswol is 2.15

Wat zouden jullie doen, die 500 extra betalen voor de extra isolatie van pir? Of gewoon glaswol dr in? Zou het verschil goed te merken zijn?
500 ten opzichte van wat?
En heb je ook keuze in de dikte?

Meestal is het goedkoopste spul maar dan extra dik de beste oplossing.
pi_147415462
Pir is 500 duurder dan glaswol. Mn spouw is 100 mm dus meer dan 80 mm kan ik niet kwijt. Mn dakisolatie word 160 mm dik dus dat zit wel goed. T is die muurisolatie waar ik over twijfel.
pi_147415486
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 22:31 schreef bluemoon23 het volgende:
Ja, arbeid is heel erg duur in Nederland.
Plus potje winst voor de aannemer, potje onvoorzien, en dan komt er vast ook een fancy tekening bij.

Jij hebt bijvoorbeeld die kunststof kozijnen opgescharreld, dat scheelt ook alweer.
Ja klopt, maar daarom vind ik t wel leuk dat er zon groot verschil in zit. :p niet alleen de kozijnen, de eps platen heb ik van marktplaats, de wapeningsnetten, de sectionaaldeur. Scheelt allemaal weer.
pi_147415559
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 09:27 schreef Makrolon het volgende:
Pir is 500 duurder dan glaswol. Mn spouw is 100 mm dus meer dan 80 mm kan ik niet kwijt. Mn dakisolatie word 160 mm dik dus dat zit wel goed. T is die muurisolatie waar ik over twijfel.
Behalve het feit dat PIR veel beter isoleert (bijna 2x zo goed) is het ook veel ongevoeliger voor vocht en de platen zijn veel stabieler dan jeukwol in welke vorm dan ook. Voor die 500 euro verschil moet je altijd voor PIR isolatie gaan. Vooral in dit jaargetijde zie je dat wol de neiging heeft iets uit te zakken waardoor je later met isolatielekken komt te zitten.

Kan je aangeven welke prijs je moet betalen voor de PIR isolatie, misschien kan ik iets voor je regelen.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147415618
Ik heb een offerte waar ze pir aanboden, dat zou 800 gaan kosten. 85m2
pi_147416066
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 09:39 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb een offerte waar ze pir aanboden, dat zou 800 gaan kosten. 85m2
incl. of excl. BTW?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147416141
Incl
pi_147416197
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 10:13 schreef Makrolon het volgende:
Incl
Da's een hele goede prijs, wij betalen voor PIR 80 mm met aluminium cachering ca. 9,00 p/m2 excl. BTW. Het klinkt als een boel geld maar vergeet niet dat je voor de duur van het bouwwerk plezier heb van de extra investering. Naïsoleren kan met een dak wel, maar met een gevel niet......
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147416421
Daar heb je gelijk in, ik ga het eens in overweging nemen. Thanks! :)
pi_147417847
Als ik nu weer een garage zou bouwen, zou ik ook altijd vaste vorm van isolatie nemen. Nog is het hobbyhok gedeelte van mijn garage nog met glaswol gedaan. Net nog mijn platte dak geïsoleerd en daar harde persing eps op gelegd.

Makkelijk te verwerken, stabiel, makkelijk op maat te maken. Zou dus harde persing zeker in optie nemen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_147427056
Hmm, druk je zulke pir platen wel een beetje makkelijk over spouwankers heen?? En eventuele gaten, vul je die dan op met pur oid?
  dinsdag 9 december 2014 @ 18:11:06 #30
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147428192
Pir is topspul, isoleert als een gek tov tempex of glaswol. Over de spouwankers is geen immens probleem. Even duwen. Naden leg je mooi sluitend (mes/groef) of gebruik je pur-lijm voor (zet minder uit en plakt het aan elkaar, sudo-bond easy bijvoorbeeld).

Ik heb er de vloer in huis mee gedaan, juist ook pir ivm hoogte (bestaande betonvloer op zand). Heb eventueel zelfs een adresje in Brabant waar je nog een stuk onder die 9,- ex btw kan duiken. Wel b-keus maar weinig verschil met A-keus (wat lijnen scheef gedrukt, paar mm dikteverschil dat soort afkeurpunten). En zelf afhalen in de middle of nergens.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147428638
Ik hoor graag dat adresje van je! *D
pi_147428701
Marktplaats staat vol met B keuze PIR!
Laat die handjes wapperen!
pi_147474950
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 17:28 schreef Makrolon het volgende:
Hmm, druk je zulke pir platen wel een beetje makkelijk over spouwankers heen?? En eventuele gaten, vul je die dan op met pur oid?
Normaal gesproken is de werkwijze bij PIR isolatie in de gevel omgekeerd. Je monteert eerst de isolatieplaten en daarna worden speciale spouwankers aangebracht door de isolatie. Hier is vast wel iets over te vinden op internet.

Zie hier, onderaan de uitleg.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147476614
Makrolon. Hoe dik/hoog/lang zijn je houtenbalken?
Wat voor dak materiaal ga je gebruiken?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_147477253
Ik zal die filmpjes vanavond eens bekijken!

Balklaag is 250x75 4.80 lang, spanten zijn 200x75 per balk 390 lang, gordingen 160x60 3m lang, osb dakbeschot en gewone dakpannen.
pi_147547749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 08:30 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Normaal gesproken is de werkwijze bij PIR isolatie in de gevel omgekeerd. Je monteert eerst de isolatieplaten en daarna worden speciale spouwankers aangebracht door de isolatie. Hier is vast wel iets over te vinden op internet.

Zie hier, onderaan de uitleg.
Net effe dat filmpje gekeken, mooi systeem ja! Bij mij dus al te laat. :') Dat zal dus wel kloten worden als ik voor pir isolatie ga,,,
pi_147547783
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 18:30 schreef Gieliovd het volgende:
Marktplaats staat vol met B keuze PIR!
Heb me rot gezocht/gemailed, nergens een stuk goedkoper dan 800 inc...
pi_147550860
O geen idee maar als jij maar happy bent met de prijs!
Laat die handjes wapperen!
pi_147553605
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 18:50 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Net effe dat filmpje gekeken, mooi systeem ja! Bij mij dus al te laat. :') Dat zal dus wel kloten worden als ik voor pir isolatie ga,,,
Misschien is het een idee om de aanwezige spouwankers af te slijpen?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147555108
Dat vind ik een beetje zonde als ik eerlijk ben... Dan maar wat meer prutsen om de isolatie er overheen te krijgen.
pi_147563224
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 08:30 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Normaal gesproken is de werkwijze bij PIR isolatie in de gevel omgekeerd. Je monteert eerst de isolatieplaten en daarna worden speciale spouwankers aangebracht door de isolatie. Hier is vast wel iets over te vinden op internet.

Zie hier, onderaan de uitleg.
Klopt, zijn een soort plastic hulzen waar je laten een plastic pin in slaat, soort van plastic twee delen inslagplug.

Al naar gelang hoe dik je de platen neemt zou ik de pluggen 3 a 4 cm langer nemen, uit ervaring kan ik je vertellen dat als je ze 2 cm neemt sommige los komen.

En helaas zijn die dingen relatief duur dus gebruik ze efficient ;)
pi_147563296
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 08:55 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Klopt, zijn een soort plastic hulzen waar je laten een plastic pin in slaat, soort van plastic twee delen inslagplug.

Al naar gelang hoe dik je de platen neemt zou ik de pluggen 3 a 4 cm langer nemen, uit ervaring kan ik je vertellen dat als je ze 2 cm neemt sommige los komen.

En helaas zijn die dingen relatief duur dus gebruik ze efficient ;)
Wat doe jij voor werk dat je overal van op de hoogte lijkt te zijn? :p had ik nooot verwacht van de fub van mf :+

Maar ik pruts die platen wel over de huidige spouwankers heen. Afslijpen kan altijd nog.
pi_147563337
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 09:05 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat doe jij voor werk dat je overal van op de hoogte lijkt te zijn? :p had ik nooot verwacht van de fub van mf :+

Maar ik pruts die platen wel over de huidige spouwankers heen. Afslijpen kan altijd nog.
Ik zit nu in de bouw. 2 jaar geleden begonnen en inmiddels van fundering graven tot dak plaatsen en alles wat er tussen zit :+
(en wij houden van duurzame technieken en die PIR platen zijn echt een must ;))

maar je kunt beter de ankers afslijpen en die speciale pluggen halen. die platen moeten echt strak tegen de muur zitten en met die spouwankers gaat dat je niet goed lukken. Ohw en kieren in de platen afpurren en dan alutape over de naad heen. eigenlijk moet je voor optimaal resultaat alle naden aftapen met alu-tape. (maar voor een schuur is dat wellicht overkil. Een van onze huizen was zo luchtdicht dat als je de woonkamer deur dicht trok de deur van de hal open ging ;)
pi_147563387
Ik ben lekker eigenwijs en ga t toch zo proberen;) alutape is gewoon t zelfde spul als ze voor laminaat ondervloeren gebruiken? Enne die pir platen hoef ik ook niet tegen vocht te beschermen als het halverwege t metselen gaat regenen bv? Druk je met purschuim die platen niet helemaal uit fatsoen als t gaat uitzetten?
pi_147563463
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 09:21 schreef Makrolon het volgende:
Ik ben lekker eigenwijs en ga t toch zo proberen;) alutape is gewoon t zelfde spul als ze voor laminaat ondervloeren gebruiken? Enne die pir platen hoef ik ook niet tegen vocht te beschermen als het halverwege t metselen gaat regenen bv? Druk je met purschuim die platen niet helemaal uit fatsoen als t gaat uitzetten?
ja, nee, vocht kunnen ze hebben. je moet wel platen met groef nemen, die passen dan als puzzelstukjes in elkaar, werkt mooitste. en pur moet je met beleid gebruiken, alleen bij grote kieren en dan een streepje zoals tandpasta op je tandenborstel.

Maar ik zou echt gaan voor die originele ankers, je wil dat het spul stevig tegen de muur zit en dat gaat je niet lukken met die ankers. op zo'n verbouwing is dat een keer 50 a 75 euro meer. Als je al voor die duurdere pir platen gaat dan ga je toch niet besparen op een paar pluggen ;)
pi_147564408
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 09:33 schreef hans1985 het volgende:

[..]

ja, nee, vocht kunnen ze hebben. je moet wel platen met groef nemen, die passen dan als puzzelstukjes in elkaar, werkt mooitste. en pur moet je met beleid gebruiken, alleen bij grote kieren en dan een streepje zoals tandpasta op je tandenborstel.

Maar ik zou echt gaan voor die originele ankers, je wil dat het spul stevig tegen de muur zit en dat gaat je niet lukken met die ankers. op zo'n verbouwing is dat een keer 50 a 75 euro meer. Als je al voor die duurdere pir platen gaat dan ga je toch niet besparen op een paar pluggen ;)
sowieso zijn sponningplaten niet bruikbaar als je de isolatieplaten over de huidige ankers wil duwen. :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_147569410
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 09:33 schreef hans1985 het volgende:

[..]

ja, nee, vocht kunnen ze hebben. je moet wel platen met groef nemen, die passen dan als puzzelstukjes in elkaar, werkt mooitste. en pur moet je met beleid gebruiken, alleen bij grote kieren en dan een streepje zoals tandpasta op je tandenborstel.

Maar ik zou echt gaan voor die originele ankers, je wil dat het spul stevig tegen de muur zit en dat gaat je niet lukken met die ankers. op zo'n verbouwing is dat een keer 50 a 75 euro meer. Als je al voor die duurdere pir platen gaat dan ga je toch niet besparen op een paar pluggen ;)
Ik neem gewoon de goedkoopste die worden aangeboden, dus of ze tong en groef hebben is dan maar afwachten.. anders lijm ik ze gewoon allemaal aan elkaar.

Ik kijk nog wel wbt pluggen. Anders zet ik elke plaat gewoon nog een keer apart strak tegen de geven vast oid.
pi_147569491
Effe wat anders, heb ik het zo goed begrepen wat betreft de DPC folie??









Er moeten nog meer nietjes in hoor, ik dacht als t toch verkeerd is hoef ik er niet zoveel weer uit te halen. :P

Ik dacht er aan om een laag hoger nog een strook dpc folie in de lijmlaag op te nemen, die laat ik dan boven de rollaag in het buitenblad uitkomen, zo heb ik nooit vocht bovenop mijn kozijn en hoef ik ook geen lateislab te gebruiken. Is dat een goed idee??
  zondag 14 december 2014 @ 17:10:05 #49
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147573191
Ik zou de ankers er ook afslijpen. Werkt gewoon fijner.
De iso opa heeft over het algemeen met tong en groef.

Als je het echt sjiek wil doen pur je ze niet maar gebruik je pu-lijm (ook pur maar dan meer een lijm, zet ook minder uit en is voor dit soort doel gemaakt).

Alu tape is bij de action super cheap ;) 2,- per rol. Kom voor dat soort prijzen maar eens bij de bouwmarkt.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147581304
Ik kijk nog wel even met die ankers. Komt wel goed jongens (K)

Zal dan ook achter zulke pu lijm aan gaan, ik vind pur eigenlijk maar niks omdat t altijd alles helemaal uit t fatsoen drukt als het gaat uitzetten...
pi_147581547
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 20:28 schreef Makrolon het volgende:
Ik kijk nog wel even met die ankers. Komt wel goed jongens (K)

Zal dan ook achter zulke pu lijm aan gaan, ik vind pur eigenlijk maar niks omdat t altijd alles helemaal uit t fatsoen drukt als het gaat uitzetten...
Je kunt ook beter een pistool gebruiken ipv. die bussen. Werkt een stuk netter, beter te doseren en zet veel minder uit..
pi_147581716
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Je kunt ook beter een pistool gebruiken ipv. die bussen. Werkt een stuk netter, beter te doseren en zet veel minder uit..
Is dat ander spul dan wat er in zit?

Daar heb ik ooit eens een ongelukje mee gehad op stage. :+ Dacht dat de bus leeg was maar t pistool zat verstopt, draaide de bus er onderuit waarna hij zich helemaal leegde bij de klant in de keuken. :') Oeps
  Moderator zondag 14 december 2014 @ 21:20:46 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_147583792
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 17:10 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Alu tape is bij de action super cheap ;) 2,- per rol. Kom voor dat soort prijzen maar eens bij de bouwmarkt.
En het is prima spul ! Hier ook verschillende meters tijdens het verbouwen weggeplakt *O* :Y
pi_147583852
Thanks voor de tip! Als ik er weer ben voor handschoenen zal ik wat rollen meenemen!
  zondag 14 december 2014 @ 23:50:05 #55
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147590244
Sinds ik ooit voor het eerst een pistool in handen heb gehad geen bussen met tuutje meer hier.
Pistool is veel preciezer/netter/fijner werken.
Ook kun je die uren/dagen aan de kant leggen en weer doorwerken. Kom daar maar eens om met je bus met tuutje.

En als je je pistool schoonhoudt (koop genoeg bussen pur reiniger, ook enige redmiddel om die zooi van je handen te krijgen) kun je je bus er zonder probleem uithalen. Wel snel draaien ;) anders leegt hij zichzelf halverwege nog, en altijd even buiten boven de speciekuip/afvalkuip ;)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147593542
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 23:50 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Sinds ik ooit voor het eerst een pistool in handen heb gehad geen bussen met tuutje meer hier.
Pistool is veel preciezer/netter/fijner werken.
Ook kun je die uren/dagen aan de kant leggen en weer doorwerken. Kom daar maar eens om met je bus met tuutje.

En als je je pistool schoonhoudt (koop genoeg bussen pur reiniger, ook enige redmiddel om die zooi van je handen te krijgen) kun je je bus er zonder probleem uithalen. Wel snel draaien ;) anders leegt hij zichzelf halverwege nog, en altijd even buiten boven de speciekuip/afvalkuip ;)
na gebruik de stelschroef helemaal dicht draaien achter. dan kun je hem weken weg leggen.

maar idd lange tijd is bus eraf en schoof maken, heb zo al 3 van die krengen weg kunnen tiefen, en ze zijn niet bepaald goedkoop ±)
pi_147594112
quote:
Ik kijk nog wel even met die ankers. Komt wel goed jongens (K)

Zal dan ook achter zulke pu lijm aan gaan, ik vind pur eigenlijk maar niks omdat t altijd alles helemaal uit t fatsoen drukt als het gaat uitzetten...
Je hebt ook low expansion pur.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_147687344
Nou, de pir platen zijn binnen! Vanavond opgehaald bij t adresje van knutselsmurf.



Had me toch een beetje verkeken op hoeveel t was. :+ maar het paste!
pi_147696681
Haha, held!

Lekker bezig. Vielen de kosten mee?
Laat die handjes wapperen!
pi_147754465
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 06:55 schreef Gieliovd het volgende:
Haha, held!

Lekker bezig. Vielen de kosten mee?
Hehe.
Ja! Alsnog een stuk duurder dan glas of steenwol maar een paar tientkes goedkoper dan de goedkoopste offerte die ik had gekregen. Denk wel dat ik t echt niet goedkoper had kunnen krijgen.

Wat denken jullie trouwens, eerst kap er op of eerst buitenmuur er omheen? Zou t stevig genoeg zijn, de kap er op terwijl alleen de binnenmuur nog staat?
  PR/Manusje van alles vrijdag 19 december 2014 @ 21:00:55 #61
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_147755018
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2014 20:49 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Hehe.
Ja! Alsnog een stuk duurder dan glas of steenwol maar een paar tientkes goedkoper dan de goedkoopste offerte die ik had gekregen. Denk wel dat ik t echt niet goedkoper had kunnen krijgen.

Wat denken jullie trouwens, eerst kap er op of eerst buitenmuur er omheen? Zou t stevig genoeg zijn, de kap er op terwijl alleen de binnenmuur nog staat?
Kap kan dr op hoor. :Y
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Knikkerking vrijdag 19 december 2014 @ 21:04:42 #62
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_147755184
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 22:26 schreef Makrolon het volgende:
Nou, de pir platen zijn binnen! Vanavond opgehaald
Haha :7 nice!! Ziet d'r wel kicks uit zo 8-)

quote:
bij t adresje van knutselsmurf.
Topper! ^O^

quote:
Had me toch een beetje verkeken op hoeveel t was. :+ maar het paste!
Gaaf om te zien, al dat gesjagger. Mooi *;
pi_147777161
had je wat last van toegenomen verbruik met de wagen ? Dat je je pirplaten bij een pomp op de foto moet zetten ? haha Nee prima beslissing. Stuk betere isolatie dan was of steenwol :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_147794090
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 21:04 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Haha :7 nice!! Ziet d'r wel kicks uit zo 8-)

[..]

Topper! ^O^

[..]

Gaaf om te zien, al dat gesjagger. Mooi *;
Haha, vind t ook wel leuk om te den, materialen zo goedkoop mogelijk van marktplaats ed afhalen. Heb de vloerisolatie, wapeningsnetten, deur en raamkozijnen en nu dus de isolatie al op die manier geregeld. Toch aardig wat km's voor gereden al. :p
pi_147794098
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2014 16:32 schreef Cybersijp het volgende:
had je wat last van toegenomen verbruik met de wagen ? Dat je je pirplaten bij een pomp op de foto moet zetten ? haha Nee prima beslissing. Stuk betere isolatie dan was of steenwol :)
Haha, het gebruik was wel en flink stuk hoger ja met die grote stapel.
pi_147799479
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 09:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Haha, het gebruik was wel en flink stuk hoger ja met die grote stapel.
wee blij dat je baksteens vriendjes niet bent tegen gekomen, want volgensmij mag je zo geen lading vervoeren ;)
pi_147800753
baksteen zit alleen op motor-forum :W _O-
pi_147804370
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:48 schreef hans1985 het volgende:

[..]

wee blij dat je baksteens vriendjes niet bent tegen gekomen, want volgensmij mag je zo geen lading vervoeren ;)
En waarom dan wel niet? ;) alles zat goed vast en niet hoger dan 4m

@bluemoon
Nog een mfer? :p
pi_147805259
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 13:48 schreef hans1985 het volgende:

[..]

wee blij dat je baksteens vriendjes niet bent tegen gekomen, want volgensmij mag je zo geen lading vervoeren ;)
Kwartje viel wat laat maar moest lachen _O-

MF al tijdje niet geweest...
Laat die handjes wapperen!
pi_147806029
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 15:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

En waarom dan wel niet? ;) alles zat goed vast en niet hoger dan 4m

@bluemoon
Nog een mfer? :p
ohw, zag er beetje overladen uit, wist niet dat 4m de max was.
pi_147823490
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 16:22 schreef hans1985 het volgende:

[..]

ohw, zag er beetje overladen uit, wist niet dat 4m de max was.
En als je over die max zit merk je dat vanzelf. :p
  maandag 22 december 2014 @ 00:09:20 #72
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147827610
quote:
1s.gif Op zondag 21 december 2014 16:08 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Kwartje viel wat laat maar moest lachen _O-

MF al tijdje niet geweest...
Half fok hangt ook op MF?
(Ook schuldig ;) )
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147849182
Haha best veel mfers hier, leuk!

Weet iemand of glaswol 'strak' verpakt word zegmaar? Maw, is het in de verpakking net zo groot als tijdens het verwerken?

De bedoeling is om morgen de dak isolatie op te gaan halen, maar als het niet kleiner in de verpakking zit is het ruim 15 kuub. :+ Dat ga ik niet mee krijgen

Oh, en de wind moet ophouden, het sloopt mn hele bouwzeil wat over de schuur heen ligt... Zit er sterk aan te denken de kap er op te maken zodat ik daar fatsoenlijk zeil tegenaan kan spannen.
pi_147849456
Ligt aan je type glaswol maar gebruikelijk is dat behoorlijk gecomprimeerd.

Ik had zelf Cladisol en dat was geloof ik factor 4 gecomprimeerd!

Als ik die pakken open sneed dan was het WHAM!! En stond de woonkamer vol.
Laat die handjes wapperen!
pi_147856797
Haha, als ik dat zo hoor moet ik voorzichtig zijn met het open maken van die pakken op onze veel te kleine vliering :+
pi_147858922
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 21:37 schreef Makrolon het volgende:
Haha, als ik dat zo hoor moet ik voorzichtig zijn met het open maken van die pakken op onze veel te kleine vliering :+
valt wel mee maar ze barste wel los. hoe gaat met bevestigijng pir platen?
pi_147860452
Nog niet mee bezig. Moet eerst nog bitumen tegen de binnenmuur aan branden als vochtkering en de electra in de spouw aanleggen. Daarna pas bezig met die platen en dan metselen.

Moeten alleen nog stenen uitzoeken. Ik ben vrij makkelijk maar t vriendinnetje wil percee stenen die op die van het huis lijken...
pi_148230733
Zal ik dan toch die zorgvuldig geplaatste spouwankers er maar af slijpen en de speciale ankers kopen? :{

Als ik het goed heb heb ik dit nodig, klopt dat? (hans?)

http://www.isolatieverkoop.nl/toebehoren/slagspouwankers/155

in combinatie met deze:

http://www.isolatieverkoop.nl/toebehoren/uni-flexplug/144

Ze hebben het over een buisje om die dingen er in te kunnen slaan, hoe moet ik dat zien, en heb ik die echt nodig?

Oh, en de beste wensen allemaal voor 2015! Dat de garage dit jaar maar af mag komen. :9
  donderdag 1 januari 2015 @ 23:27:57 #79
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_148232278
Ondanks dat het geen goedkoop spul is zou ik het doen! PIR over je ankers frutten is drama.
En wees zuinig op je slagpijpje!! Niets zo vervelend als "eruit liggen" omdat iemand je slagpijpje sloopt (vraag niet hoe, maar hij sloeg hem krom).
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_148233563
Je kan daar inderdaad het beste slagankers voor gebruiken. Je kan ook overwegen om je huidige ankers te gebruiken, maar zoals gezegd, harde isolatie over lijmankers is een drama. Je blijft die ankers door je isolatie trekken om je platen goed te positioneren dat je flink met PUR aan de gang moet om het dicht te krijgen. Niet bevordelijk voor je isolatiewaarde.
Beter met die flexpluggen en slagankers.

Slagpijpje heb je echt nodig. Probeer er maar eens een paar direct met je hamer in te tikken. Niet fijn.
Je kan ook zo'n hulpstuk voor een SDS+ boorhamer aanschaffen. Dan tik je ze er helemaal makkelijk in. Maar voor 1 schuurtje ben je met een slagpijpje wel het goedkoopst uit.

[ Bericht 8% gewijzigd door Drexciyan op 02-01-2015 00:38:12 ]
  vrijdag 2 januari 2015 @ 08:34:31 #81
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148236629
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 22:47 schreef Makrolon het volgende:

Moeten alleen nog stenen uitzoeken. Ik ben vrij makkelijk maar t vriendinnetje wil percee stenen die op die van het huis lijken...
Als je niet exact dezelfde stenen kunt vinden, neem dan stenen die sterk afwijken.
Als je probeert er dicht bij te komen met de steensortering en het lukt net niet, gaat dat echt storen. Dan kun je beter sterk afwijken dan zo dicht mogelijk benaderen.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 09:08:04 #82
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148236880
Je zou ook dezelfde soort steen kunnen uitzoeken (vorm, uitstraling), maar in een contrasterende kleur. Dit geeft misschien wel meer eenheid dan een steen die net niet hetzelfde is...
pi_148237437
Ja, ik zie nu ook wel in dat die slagpluggen veel mooier werken. Zonde dat ik de beslissing voor pir en de pluggen niet eerder heb gemaakt, maar al doende leert men. :p

Wat moet ik me voorstellen bij t slagpijpje? Is dat gewoon een pijpje die aan een kant dicht is en die strak over de ankers valt?

Volgende week willen we een rondje stenenboeren gaan doen om de stenen uit te zoeken. Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
pi_148237465
Goede tip trouwens uber! Zo had ik t nog niet bekeken.
pi_148237648
Even voor mijn beeldvorming; hoeveel ankers heb je voor dit project nodig?
pi_148237718
T is 85m2 muur, was uit gegaan van 5 per m2 dus 425 stuks.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 11:21:15 #87
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148238804
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:59 schreef Makrolon het volgende:Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
¤300/1000 is toch prima te doen? Daar kun je best wat leuks voor uitzoeken hoor. En om hoeveel stenen gaat het hier, een duizendje of 6? Stenen koop je eenmalig, dus zoek goed uit wat je mooi vind en bezuinig niet op de laatste 50 euro.
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 13:39:28 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148241739
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:34 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Als je niet exact dezelfde stenen kunt vinden, neem dan stenen die sterk afwijken.
Als je probeert er dicht bij te komen met de steensortering en het lukt net niet, gaat dat echt storen. Dan kun je beter sterk afwijken dan zo dicht mogelijk benaderen.
Beter compleet wat anders kiezen; dan net niet op de goede kleur komen.
Dat stoort veel minder :)
pi_148244619
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:24 schreef Makrolon het volgende:
T is 85m2 muur, was uit gegaan van 5 per m2 dus 425 stuks.
Dat is, rekentechnisch gezien, ruim bemeten :) Helemaal als ze 5 mm in diameter zijn.

Ga trouwens ook voor RVS spouwankers ipv verzinkt.
pi_148250377
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:59 schreef Makrolon het volgende:
Ja, ik zie nu ook wel in dat die slagpluggen veel mooier werken. Zonde dat ik de beslissing voor pir en de pluggen niet eerder heb gemaakt, maar al doende leert men. :p

Wat moet ik me voorstellen bij t slagpijpje? Is dat gewoon een pijpje die aan een kant dicht is en die strak over de ankers valt?

Volgende week willen we een rondje stenenboeren gaan doen om de stenen uit te zoeken. Budget is er ook niet om voor stenen van 40-50 ct per stuk te gaan.
Een slagpijpje is inderdaad niet meer dan een pijpje wat aan één kant dicht is.
Je zou het ook het zelf kunnen maken.
Er zijn overigens wel verschillende qua lengte. Neem niet een té korte want dan heb je kans dat het anker knikt bij het inslaan. Dan krijg je hem er niet zo fijn meer in.

.
pi_148259972
Ok, slagpijpje maak ik wel zelf dan. Misschien dat ik van een oude boor wel iets maak voor op de sds boormachine. :9

Ueberduitser
30ct per steen gaat idd nog wel. Heb er zon 6400 nodig. 40 of 50 ct gaat echter wel snel in de papieren lopen... Maar je hebt ook wel gelijk dat ik daar niet op moet bezuinigen.

@vonkenboer jij ook thanks voor de tip. :) zo had ik t nog niet bekeken.

@void dus 5 per m2 is overdone? Enne is rvs echt nodig? Waar vind ik die?? Heb alleen maar verzonken gevonden?
pi_148276829
ik zou uitgaan van 4 ankers per vierkante meter. Dat is nog steeds veel, maar wel een makkelijk patroon (50x50).

RVS is met het oog op duurzaamheid wel beter. Van gebroeders bodegraven kun je die gewoon bestellen hoor. Zorg wel voor spouwankers met voldoende lengte. Als ze in het binnenblad zitten, moeten ze nog minimaal 30 mm in het buitenblad opgenomen worden.
pi_148352644
Ik zou het zonde vinden om die spouwankers die je al gelegd hebt, af te moeten slijpen.

Je kan wel alle posities van de huidige spouwankers opmeten en dan deze posities op de pir platen voorboren, maar het achteraf isoleren zal wel geen eenvoudig klusje worden. Pur schuim is niet watervast en dan zou er wat anders op gezocht moeten worden. Lijkt me ook geen eenvoudig klusje. 8)7

Wanneer je de huidige spouwankers afslijpt, moeten die miniscule gaatjes dan ook geisoleerd worden of hoeft dat niet?

@ Markolon: Mag ik vragen wat je tot nu toe ongeveer kwijt bent aan deze garage?
  maandag 5 januari 2015 @ 14:14:16 #94
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148354949
Er wordt hier teveel geluld en te weinig gebouwd, kom maar op met die foto-updates ~O> :9~
pi_148360397
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 14:14 schreef Barrah het volgende:
Er wordt hier teveel geluld en te weinig gebouwd, kom maar op met die foto-updates ~O> :9~
pi_148361935
Ik meld me hier ook even, erg interessant topic. Heel indrukwekkend wat je (bijna) in je eentje voor elkaar krijgt!
pi_148367532
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 13:01 schreef Gruj0 het volgende:
Ik zou het zonde vinden om die spouwankers die je al gelegd hebt, af te moeten slijpen.

Je kan wel alle posities van de huidige spouwankers opmeten en dan deze posities op de pir platen voorboren, maar het achteraf isoleren zal wel geen eenvoudig klusje worden. Pur schuim is niet watervast en dan zou er wat anders op gezocht moeten worden. Lijkt me ook geen eenvoudig klusje. 8)7

Wanneer je de huidige spouwankers afslijpt, moeten die miniscule gaatjes dan ook geisoleerd worden of hoeft dat niet?

@ Markolon: Mag ik vragen wat je tot nu toe ongeveer kwijt bent aan deze garage?
Ja, ik vond t idee om ze er maar O weer af te slijpen ook echt kut... Maarrr, ze zijn er allemaal al af! Kan niet meet terug dus. De isolatie komt er gewoon voor dus ik hoef niets meer met de gaatjes te doen. ;)

Helaas gebeurt er weinig de laatste tijd... Veel dagen ontbreekt t me effe aan motivatie, andere dagen is het kutweer of moet ik werken. Morgen gaan we stenen uit zoeken en als ik ze op de oprit heb staan zal de motivatie wel snel terug komen.
pi_148367593
Oh, ik denk dat ik nu op zon 14000 euro zit. Gokje hoor, heb mn administratie even niet bij de hand.
pi_148367639
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 17:45 schreef RB42 het volgende:
Ik meld me hier ook even, erg interessant topic. Heel indrukwekkend wat je (bijna) in je eentje voor elkaar krijgt!
Thanks! :D leuk om te lezen dat mensen t ook echt interessant vinden wat ik allemaal uitspook.
  maandag 5 januari 2015 @ 23:34:03 #100
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_148376438
Je bent gemotiveerd en dat is te merken, plus ik wil zelf ooit/binnenkort mijn garage uitbouwen of herbouwen.
Zeil moet je proberen op meerdere plekken vast te zetten. Ik heb dat laatst met 22x48 latten opgelost. Paar gaatjes in het zeil geschroefd maar dat is geen ramp.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_148397497
Zo, eerst vandaag naar 2 steenhandels in de buurt geweest, ze komen allebei even langs om te kijken naar de stenen van ons huis.

Toen zin gemaakt en het hek wat in geplaatst heb tegen inkijk een meter naar achter verplaatst zodat de steiger er tussen past. Daarna 2 metselprofielen geplaatst zodat ik daar tussen de nok er in kan gaan lijmen.





Deze nok lijm ik vanaf de steiger, dan zet ik de 2 spanten overeind, en dan lijm ik de andere nok vanaf de zoldervloer. Aan de andere kant heb ik namelijk echt geen ruimte. De buitenmuur metselen daar word nog een uitdaging :9

En ik was van de week al bezig geweest om alle spouwankers af te slijpen, en met de flex langs de muur gegaan om alle lijmresten er af te slijpen

Voor:


na:


Ook heb ik vandaag nog bitumen gekocht voor onderin de spouw. Kan iemand me makkelijk uitleggen hoe ik dat spul op zn plek brand? Volgens mij maak je dat aan de achterkant warm en druk je t dan tegen de muur aan. Klopt dat?
pi_148397601
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 23:34 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Je bent gemotiveerd en dat is te merken, plus ik wil zelf ooit/binnenkort mijn garage uitbouwen of herbouwen.
Zeil moet je proberen op meerdere plekken vast te zetten. Ik heb dat laatst met 22x48 latten opgelost. Paar gaatjes in het zeil geschroefd maar dat is geen ramp.
Mja, zeil is al helemaal naar de klote... Ik denk maar zo snel mogelijk zien dat ik die kap er op krijg. Als ik daar dan zeil overheen span zal dat een stuk minder te lijden hebben omdat t schuin afloopt en er iig geen water in kan blijven staan.
pi_148399099
Net ook deze besteld:

http://www.gyzs.nl/gb-uni-flexplug-nylon-polyamide-120-330120

en toch maar voor rvs gegaan, ook al woon ik hier wss al niet meer als er problemen zouden komen met verzinkte :P

http://www.gyzs.nl/gb-uni-slagspouwanker-rvs-304-220x4-37063

en 2 slagpijpjes

http://www.gyzs.nl/gb-slagpijp

Wel een bult geld weer voor iets wat je (als t goed is) nooit meer terug ziet
  Knikkerking dinsdag 6 januari 2015 @ 19:19:57 #104
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_148399230
Gaat hard hier, goed bezig ^O^

Keep it up, binnenkort kun je gaan genieten ervan 8-)
pi_148403226
Ach, gaat allemaal lang niet hard genoeg. :+ Als ik dan denk aan hoeveel tijd het metselen me nog gaat kosten.

Maar dat maakt ook niet uit, hoop halverwege volgend jaar lekker warm en droog te kunnen klussen aan mn motor, auto en andere dingen. Wil nog een kledingkast maken enzo wat ik allemaal uitstel tot de garage klaar is.

Soms sta ik na dat ik bezig ben geweest gewoon effe een paar minuten bij de garage te dromen hoe alles gaat worden enzo. Heerlijk is dat!
  Knikkerking dinsdag 6 januari 2015 @ 20:52:27 #106
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_148403604
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 20:45 schreef Makrolon het volgende:
Ach, gaat allemaal lang niet hard genoeg. :+ Als ik dan denk aan hoeveel tijd het metselen me nog gaat kosten.

Maar dat maakt ook niet uit, hoop halverwege volgend jaar lekker warm en droog te kunnen klussen aan mn motor, auto en andere dingen. Wil nog een kledingkast maken enzo wat ik allemaal uitstel tot de garage klaar is.

Soms sta ik na dat ik bezig ben geweest gewoon effe een paar minuten bij de garage te dromen hoe alles gaat worden enzo. Heerlijk is dat!
Hahaha, toppie ^O^ ik ken het! Weet precies wat je bedoeld, doe dat zelf ook geregeld. Dan loop ik naar boven (waar ik al meer dan een jaar bezig ben op de slaapkamer) om gewoon eens te kijken. Echt heerlijk om te fantaseren inderdaad O+

Succes man! Komt helemaal goed.
pi_148410149
Heb net allebei je topics door zitten lezen, mooi project man! _O_

Geen ervaring en maar zo wat info op internet uitzoeken, en af en toe de plannen nog wat aanpassen als het beter uitkomt. En je rijdt ook al KTM :7, even de boel omploegen. _O-

Ik wil het schuurtje wat ik nu heb staan waarschijnlijk ooit eens plat gooien en er wat anders neerzetten, dus ik blijf je project wel in de gaten houden. Succes ermee. ^O^
pi_148543856
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 20:24 schreef Makrolon het volgende:
Oh, ik denk dat ik nu op zon 14000 euro zit. Gokje hoor, heb mn administratie even niet bij de hand.
Ik vind dat aardig wat geld voor een DHZ garage, maar ik heb dan ook geen verstand van alledaagse bouwkosten.
pi_148560298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 16:47 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Ik vind dat aardig wat geld voor een DHZ garage, maar ik heb dan ook geen verstand van alledaagse bouwkosten.
Ach, ik had m ook voor de helft kunnen zetten, enkelsteens, platdak, stoeptegels als vloer dr in. :9 maar als je dan bezig gaat en t budget is er moet t ook gewoon goed. En t is ook een inverstering. Als t goed is zie ik dit geld gewoon weer terug als we het huis ooit verkopen.
pi_148560302
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 23:08 schreef Tom_ het volgende:
Heb net allebei je topics door zitten lezen, mooi project man! _O_

Geen ervaring en maar zo wat info op internet uitzoeken, en af en toe de plannen nog wat aanpassen als het beter uitkomt. En je rijdt ook al KTM :7, even de boel omploegen. _O-

Ik wil het schuurtje wat ik nu heb staan waarschijnlijk ooit eens plat gooien en er wat anders neerzetten, dus ik blijf je project wel in de gaten houden. Succes ermee. ^O^
thanks man! Altijd leuk om te lezen zulke reacties.

Tegen die tijd een topic maken he!
pi_148566264
Ook MF-er :)
pi_148634357
Zo, klein updatetje. :)

T zeil zover terug geklapt dat ik de muur zover kan oplijmen dat ik het 1e spant er op kan zetten.



Ik ga proberen uit te leggen hoe ik t wil doen,

bovenkant balk zit op 2.65. daar boven wil ik de muur gaan oplijmen tot 3.20. het bovenste blok slijp ik in zodat onderkant spant op 3.10 komt. Door de hoek moet die in de buitenmuur dan uitkomen op 2.90 hoogte en kom ik met mn max goothoogte van 3m aardig weg.

Bovenin de spanten zet ik een trekbalk met een makelaar, om de krachten zo veel mogelijk op te vangen. Dan verbind ik aan de onderkant het spant ook nog met de vloerbalk met een schuine balk om daar een goede verbinding te krijgen en ook nog krachten op te vangen.

Dit lijkt mij meer dan voldoende om te zorgen dat mn muren niet uit elkaar gedrukt gaan worden. En ik creeer zo kostbare ruimte op de zolder er bij omdat de muren niet meteen schuin beginnen maar eerst 45 cm recht omhoog lopen.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is, in mn hoofd is t allemaal perfect duidelijk maar t kost een beetje moeite dat net zo duidelijk naar buiten te brengen. :+

Verder heb ik de nok alvast 4 lagen opgemetselt:





wou vandaag verder met lijmen, maar het weer werkt niet echt mee... De temperaturen wel, laat t maar mooi de rest vd winter zo blijven qua temperatuur!
pi_148664879
Goed beZig! Kijk je wel uit met die Storm? Zonde als de bende eruit waait en je hele nok straks op had zand ligt :)
Laat die handjes wapperen!
pi_148668121
Komt wel goed! Dinsdag komen de metselstenen en ga ik waarschijnlijk eerst een start maken met de buitenmuren.
pi_148784014
Het gaat weer vriezen :/ Dus die buitenmuren moeten toch wachten!

Gister morgen en vanochtend aan beide kanten tot aan het 1e spant de muren naar de uiteindelijke hoogte gelijmt:







Toen begonnen met de spanten. Wat een meetwerk zeg, ben er achter dat ik mn wiskunde aardig verleerd heb. :+ Veel gebruik gemaakt van http://www.driehoekberekenen.be/, ideaal!

Oprit even omgetoverd tot werkplaats



De verbinding van de 2 balken:



ziet er niet uit maar t word wel stevig. Aan de andere kant doe ik in t midden ook nog een strip, ik heb ze iets in t hout gefreest. En dan lijm/schroef ik hierboven overheen nog een plaat 12 mm multiplex.

Toen de trekbalk er in gemaakt:



Ziet er zo op de foto nog best netjes uit, in t echt is er wel wat meer kiervorming. :+ Behoorlijk lastig om dat mooi recht te krijgen met de reciprozaag... en mn afkortzaag redde het nét niet.

andere kant




Ik ga die op dezelfde manier verbinden als de 2 lange balken, en ik zet er nog een klein balkje in die vanaf de trekbalk afsteunt naar boven (een makelaar)

Twijfel alleen nog over t multiplex, het zal effe duren tot er zeil overheen komt, kan dat spul tegen natworden? Of kan ik t beter even gronden oid?
  zondag 18 januari 2015 @ 10:11:20 #116
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148799187
Die plaatjes zien er niet uit inderdaad. Ik had er aan beide kanten een driehoekje van underlayment tegenaan geslagen met flink wat nagels. Als je die plaatjes van een redelijke grootte had genomen had je zelfs dat trekbalkje achterwege kunnen laten.
  Moderator zondag 18 januari 2015 @ 11:53:38 #117
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148800835
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:11 schreef Barrah het volgende:
Die plaatjes zien er niet uit inderdaad. Ik had er aan beide kanten een driehoekje van underlayment tegenaan geslagen met flink wat nagels. Als je die plaatjes van een redelijke grootte had genomen had je zelfs dat trekbalkje achterwege kunnen laten.
Voor het oog kan Makrolon natuurlijk altijd nog een plaatje underlayment aanbrengen.
Maar voor de sterkte maakt dat toch verder eigenlijk niet uit ? :?
pi_148806956
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:11 schreef Barrah het volgende:
Die plaatjes zien er niet uit inderdaad. Ik had er aan beide kanten een driehoekje van underlayment tegenaan geslagen met flink wat nagels. Als je die plaatjes van een redelijke grootte had genomen had je zelfs dat trekbalkje achterwege kunnen laten.
Ik heb juist multiplex gekocht omdat jij zei dat dat t beste was. :+



T ziet er nu niet uit idd, die strips. Maar kwaad kan t ook niet lijkt me? Multiplex dr overheen en niemand ziet t meer.

@vonkenboer
Volgens mij is zon plaat er overheen ook gewoon contructief hoor. Zorgt toch weer voor extra stijfheid in de verbinding.
  zondag 18 januari 2015 @ 19:51:59 #119
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148816034
AH er komt nog multiplex overheen, zo had ik het niet begrepen. Lijkt een beetje dubbelop allemaal, maar beter dubbel dan half werk ;)
pi_148820959
Ja, is ook dubbel op, maar better safe then sorry!
pi_148825266
Zit die spantbalk niet veel te hoog? Nu is je driehoek erg klein.
En waarom niet twee spantbalken, aan weerszijden aan de spant maken en deze met lange bouten en moeren vast zetten dwars door spantbalken? dan kun je makkelijkere de makelaar ertussen zetten en je hoeft minder te meten. dan hoef je geen inkepingen te maken en je haalt de uitstekende delen van de spantbalken weg met de kettingzaag.

Is de hoek in je kap 90 graden? tussen de spanten?
Als dat zo is kun je de 60/80/100 methode toepassen of 120/160/200.
pi_148825581
Hij zit nu op zon hoogte dat hij op 2m van de zoldervloer komt, lager kon dus echt niet. ;)

En ik vond dit een mooiere oplossing zo. T was wel wat laatiger dat ben ik met je eens.

Beide spanten zijn overigens al zo goed als klaar. :) fotos volgen nog als ik weer achter de pc zit.
pi_148830316
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 23:19 schreef Makrolon het volgende:
Hij zit nu op zon hoogte dat hij op 2m van de zoldervloer komt, lager kon dus echt niet. ;)

En ik vond dit een mooiere oplossing zo. T was wel wat laatiger dat ben ik met je eens.

Beide spanten zijn overigens al zo goed als klaar. :) fotos volgen nog als ik weer achter de pc zit.
:+
Ja dat meer werk is geloof ik graag maar als je de ruimte niet hebt...
Zou die driehoek wel verstevigen want zeker die metalen strips zien er nu niet echt sollide uit.
waarom geen 4 dikke metalen strips (5 mm a 8 mm) aan weerszijden twee gaten en dan lange bout dwars door spant? zit het iets steviger daar boven in nokje.
zoiets zou ik ook doen bij de spantbalken.
Aan materiaal en tijd kost het weinig extra maar dan weet je dat het wel solide is.
  maandag 19 januari 2015 @ 08:54:28 #124
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_148831061
Ziet er goed uit hoor! Ik verwacht niet snel dat hier iets mee gebeurd. Alleen waarom geen verstek in de kop maar haaks? Verstek had het nog net ietsjes steviger gemaakt.

En als je een driehoek van osb of multiplex maakt in de kop hoef je geen makelaar meer te maken. Gaat geen kant meer heen. Tegen het vocht zou ik even je bouwzeil (wat toch al in stukken is) kleinsnijden en over de nokken maken (vastzetten met wat stukjes afvahout). Weet je zeker dat het niet zeiknat wordt.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  maandag 19 januari 2015 @ 10:21:34 #125
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148832586
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 23:12 schreef hans1985 het volgende:
Zit die spantbalk niet veel te hoog? Nu is je driehoek erg klein.
En waarom niet twee spantbalken, aan weerszijden aan de spant maken en deze met lange bouten en moeren vast zetten dwars door spantbalken? dan kun je makkelijkere de makelaar ertussen zetten en je hoeft minder te meten.
Makelaar? Die heeft hier echt helemaal geen toegevoegde waarde.
spuit elf :P Knutsel-Smurf opperde dat al.

quote:
dan hoef je geen inkepingen te maken en je haalt de uitstekende delen van de spantbalken weg met de kettingzaag.
Jij komt echt teveel in DE _O-

Ben overigens wel benieuwd naar de aansluiting aan de onderzijde, het spant aan de balklaag koppelen.
  maandag 19 januari 2015 @ 11:10:06 #126
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_148833853
Gewoon ouderwets posten om te volgen, leuk project.
pi_148834964
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 08:54 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Ziet er goed uit hoor! Ik verwacht niet snel dat hier iets mee gebeurd. Alleen waarom geen verstek in de kop maar haaks? Verstek had het nog net ietsjes steviger gemaakt.

En als je een driehoek van osb of multiplex maakt in de kop hoef je geen makelaar meer te maken. Gaat geen kant meer heen. Tegen het vocht zou ik even je bouwzeil (wat toch al in stukken is) kleinsnijden en over de nokken maken (vastzetten met wat stukjes afvahout). Weet je zeker dat het niet zeiknat wordt.
thanks! Ik had er nooit bij stilgestaan dat in verstek misschien we lsterker zou zijn eigenlijk. ik hoefde de ene balk maar heel iets schuin af te zagen. De weg van de minste weerstand gekozen dus. :P De makelaar heb ik er al ingemaakt. :) Zeiltje er overheen had ik ook al over nagedacht idd. Alleen zon bouwzeil slaat altijd vocht door waar ie het hout raakt... Maar verzin ik nog wel wat op.
pi_148834992
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 07:07 schreef hans1985 het volgende:

[..]

:+
Ja dat meer werk is geloof ik graag maar als je de ruimte niet hebt...
Zou die driehoek wel verstevigen want zeker die metalen strips zien er nu niet echt sollide uit.
waarom geen 4 dikke metalen strips (5 mm a 8 mm) aan weerszijden twee gaten en dan lange bout dwars door spant? zit het iets steviger daar boven in nokje.
zoiets zou ik ook doen bij de spantbalken.
Aan materiaal en tijd kost het weinig extra maar dan weet je dat het wel solide is.
Mja, maar als de nok in t zicht komt vind ik dat geen porem eigenlijk. :P Lijkt me dat ie zo met die strips, en dan met multiplex met lijm en veel schroeven wel stevig vast zit toch?
pi_148835040
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 10:21 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Makelaar? Die heeft hier echt helemaal geen toegevoegde waarde.
spuit elf :P Knutsel-Smurf opperde dat al.

[..]

Jij komt echt teveel in DE _O-

Ben overigens wel benieuwd naar de aansluiting aan de onderzijde, het spant aan de balklaag koppelen.
Beetje lastig uit te leggen maar ik ga t proberen..

Ik wou een cm of 50 uit de wand een balk recht van het spant naar de balklaag laten lopen, en dan in het midden van die balk een balk schuin naar de balklaag weg laten lopen. Zodat de benen van t spant nooit uit elkaar kunnen buigen zegmaar.

quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:10 schreef mrPanerai het volgende:
Gewoon ouderwets posten om te volgen, leuk project.
Thanks! ;D
  maandag 19 januari 2015 @ 12:13:29 #130
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148835637
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 11:50 schreef Makrolon het volgende:
Ik wou een cm of 50 uit de wand een balk recht van het spant naar de balklaag laten lopen, en dan in het midden van die balk een balk schuin naar de balklaag weg laten lopen. Zodat de benen van t spant nooit uit elkaar kunnen buigen zegmaar.
Als ik je goed begrijp ga je dus een kreupele stijl maken. Tenminste, zo zou ik het doen.
pi_148853445
Hmm, ik wou m eigenlijk laten afsteunen op de balklaag ipv op de spant, maar op t spant laten afsteunen zal dan beter zijn vermoed ik. :9
  maandag 19 januari 2015 @ 21:49:34 #132
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148857701
Nee ik zou echt een kreupele stijl constructie maken zoals het hoort. Zoals jij het wil maken krijg je nooit vormvast. Onderschat de spatkrachten niet! Je kap gaat echt naar buiten willen drukken hoor.
Waarom heb je die trekbalk trouwens in het spant gekeept? Veel werk maar heeft geen nut volgens mij.

Was het trouwens niet gemakkelijker geweest als je een (ben ff de naam kwijt) noodspant of kapuitslag van je spant van steigerplanken op de grond had gemaakt? Dat werkt als mal een stuk makkelijker.
pi_148858039
Oke, dan ga ik het doen zoals het hoort!

Nou, de makelaar houd de punt omhoog, als de benen van de spant uit elkaar willen komt de punt naar beneden ten opzichte van de trekbalk. De makelaar geeft die kracht door aan de trekbalk die door de inkepingen weer geen kant op kan.

Teminste, zo had ik het bedacht. :p

Je bedoeld een hulpmiddel om de spanten te maken? Het ging opzich best goed hoor. Was zonde tijd geweest om eerst zon uitslag te maken denk ik. Ik hoefde ook maar 2 spanten te maken, geen 10 oid.
pi_148858237
Meteen maar even de fotos van de spanten die bijna klaar zijn dan.








De uiteindes zijn nog te lang hoor, die zaag ik pas opmaat als ik de buitenmuur bijna op hoogte heb.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:14:54 #135
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148858795
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:56 schreef Makrolon het volgende:
Oke, dan ga ik het doen zoals het hoort!

Nou, de makelaar houd de punt omhoog, als de benen van de spant uit elkaar willen komt de punt naar beneden ten opzichte van de trekbalk. De makelaar geeft die kracht door aan de trekbalk die door de inkepingen weer geen kant op kan.

Teminste, zo had ik het bedacht. :p

Aangezien je nog hechtplaten gaat maken bovenin zal dat nooit gebeuren.
Een makelaar is een enkele balk zeg maar, die verticaal staat. De trekbalken zijn normaal gesproken dan dubbel, dus aan beide kanten van het spant. De makelaar schiet dan ook onder de trekbalken uit.
Je denkprincipe is wel goed, alleen met enkele balken etc. werkt dat gewoon niet. Je moet alles dan ook doorbouten en niet zoals dit.
Je haalt nu 2 constructieprincipes door elkaar volgens mij. Of je werkt met hechtplaten en maakt zo vormvaste driehoeken, of je maakt een makelaar met trekbalken die vormvaste driehoeken vormen en dat is dus een dubbele constructie.
  maandag 19 januari 2015 @ 22:20:11 #136
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148859031
Zometeen met de kreupele stijl moet je dus de stijl ook enkel uitvoeren, die je keept in de balklaag en het spantbeen. Die zet je dus ook wat schuin, absoluut niet recht!
De horizontale trekkers moet je dus dubbel uitvoeren aan weerszijden van het spantbeen. En dan doorbouten. Snap je dat principe?

Als ik morgen een verloren momentje heb zal ik het je wel even uittekenen, met het verloop van de krachten erin. Dan wordt het wel duidelijk denk ik.
pi_148860369
Ik snap het een beetje... Snap alleen niet waarom de kreupele stijl nu wel enkel moet, en dan de trekbalken dubbel? Tuurlijk is een dubbele balk sterker, maar mujn constructie zal toch ook wel functioneren om de krachten op te vangen? Ik daxht dat ik met de trekbalk bovenin en de kreupele stijl wel voldoende sterkte ingebouwd zou hebben, maar je maakt me een beetje aan t twijfelen nu. :p

Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag! Sowieso word je hulp en input enorm gewaardeerd! (Die van iedereen trouwens!)
  maandag 19 januari 2015 @ 22:59:38 #138
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148860565
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:54 schreef Makrolon het volgende:
Ik snap het een beetje... Snap alleen niet waarom de kreupele stijl nu wel enkel moet, en dan de trekbalken dubbel? Tuurlijk is een dubbele balk sterker, maar mujn constructie zal toch ook wel functioneren om de krachten op te vangen? Ik daxht dat ik met de trekbalk bovenin en de kreupele stijl wel voldoende sterkte ingebouwd zou hebben, maar je maakt me een beetje aan t twijfelen nu. :p

Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag! Sowieso word je hulp en input enorm gewaardeerd! (Die van iedereen trouwens!)
Je kunt het anders niet met elkaar verbinden!
Die dubbelen kunnen wel een stuk slanker, dunner dus, trouwens dan je spantbeen hoor, die hoeven alleen maar trek op te nemen.

Ik vindt oude kapconstructie principes trouwens geweldig, hoe gekker hoe mooier.

[ Bericht 5% gewijzigd door ueberduitser op 19-01-2015 23:05:49 ]
pi_148860874
Want de verbinding zoals ik m maak met die stalen strips en multiplex er overheen gaat niet voldoen denk je?
pi_148860956
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:59 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Je kunt het anders niet met elkaar verbinden!
Die dubbelen kunnen wel een stuk slanker, dunner dus, trouwens dan je spantbeen hoor, die hoeven alleen maar trek op te nemen.

Ik vindt oude kapconstructie principes trouwens geweldig, hoe gekker hoe mooier.

Ik vind t ook erg mooi ja! In ons huis is t ook mooi te zien op de vliering hoe ze dat in 1920 allemaal gemaakt hebben.

Als je t dan zelf moet maken is t toch een stuk minder mooi. :+

De volgende schuur die ik bouw komt een plat dak op. :p
  dinsdag 20 januari 2015 @ 06:17:09 #141
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148864864
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 23:07 schreef Makrolon het volgende:
Want de verbinding zoals ik m maak met die stalen strips en multiplex er overheen gaat niet voldoen denk je?
Bovenin wel, al is de driehoek wel erg kle
in. Onderin moet het het echt wat solider ben ik bang.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 10:28:00 #142
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148867337
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 22:54 schreef Makrolon het volgende:
Als je dat voor me zou willen uittekenen, heel graag!


Dat moet hem in principe zijn.

Nu de verklaring waarom:
De druk 01 wordt via 02 in het spantbeen naar beneden gevoerd en wil dus bij 03 naar buiten gaan, de spatkracht. Maak je blokkeel 04 vast aan het spantbeen en aan de kreupele stijl, trekt het spantbeen dus via het blokkeel aan de kreupele stijl. Laat je de kreupele stijl dus rusten op de in de balklaag ingelaten balk, trekt de kreupele stijl dus horizontaal 05 aan je balklaag, Die gaat dus geen kant meer op.
De kreupele stijl moet dus wel schuin staan en ingekeept worden in het spantbeen.
Het blokkeel is overigens aan weerszijden van het spantbeen/kreupele stijl.

Nu de verklaring boven in de nok.
Druk 01 gaat via de makelaar naar beneden en trekt de trekker dus naar binnen. De trekker is dubbel en zit aan je spantbeen en trekt dus daaraan. Welke dus kracht 02 eigenlijk weer naar boven drukt en de driehoek is dus compleet.

Duidelijk? :P

edit: vergeet je muurplaatankers niet!
pi_148885015
Bedankt voor de uitleg! Het is me duidelijk nu. Die kreupele stijl ook, die ga ik dus ook op die manier maken. :)

De onderkant vd kreupele stijl keep ik dus in de balklaag in? En het schuine gedeelte snap ik. Zit bij ons huis ook zo zie ik net.

Dan moet ik het blokdeel dus dubbel uitvoeren? dus iedere kant een balk en met een bout door en door vast zetten aan de kreupele stijl en aan de spant? wat voor kopmaat zal ik daar voor gebruiken?

Over de muurplaatankers, Ik heb helemaal geen muurplaat. Mn spant rust direct op de binnenmuur. Waar moet ik het anker dan toepassen?
Ik dacht heb gewoon met 2 hoeken tegen de binnenmuur vast te zetten, en er dan een lang opwaaianker aan te zetten.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:28:56 #144
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886078
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:00 schreef Makrolon het volgende:
Bedankt voor de uitleg! Het is me duidelijk nu. Die kreupele stijl ook, die ga ik dus ook op die manier maken. :)

De onderkant vd kreupele stijl keep ik dus in de balklaag in? En het schuine gedeelte snap ik. Zit bij ons huis ook zo zie ik net.

Dan moet ik het blokdeel dus dubbel uitvoeren? dus iedere kant een balk en met een bout door en door vast zetten aan de kreupele stijl en aan de spant? wat voor kopmaat zal ik daar voor gebruiken?

Over de muurplaatankers, Ik heb helemaal geen muurplaat. Mn spant rust direct op de binnenmuur. Waar moet ik het anker dan toepassen?
Ik dacht heb gewoon met 2 hoeken tegen de binnenmuur vast te zetten, en er dan een lang opwaaianker aan te zetten.
Geen dank! :)
Blokkeel inderdaad dubbel uitvoeren en doorbouten met een M16 ofzo. Paar fatsoenlijke ringer eronder. Ik weet zo even niet wat je spantbenen qua maat hebben, maar neem een slag kleiner en smaller, dat moet volgens mij genoeg zijn. Die blokkelen hoeven alleen maar wat trek op te nemen.
Muurplaat zou ik toch wel maken hoor, anders steunt je spant alleen op dat punt en heb je een beste puntlast. De muurplaat verdeeld namelijk de krachten over de hele lengte van je garage.

Hmmmmm, ik twijfel nu zelf trouwens ook over de muurplaat. Ik heb een muurplaat en getekend en een soort muurplaat op/in de balklaag getekend, maar het kan zijn dat dat dubbelop is.Als je geen muurplaat maakt zou ik wel die ene op de balklaag maken en die in de balklaag kepen. Dat zou ik even in de boeken moeten nakijken. :)
Opwaaiankers aan het spantbeen maken heeft volgens mij geen zin, dat spantbeen gaat echt niet omhoog.
pi_148886193
Ook nog maar even een update!

Vandaag weer lekker bezig geweest. Eerst verder gegaan met de spanten, het multiplex er op gemaakt. Had een circelzaag geleent, maar wat een onding zeg. Snel maar eens kijken voor een invalzaag :9 uiteindelijk t meeste met de decopeerzaag gedaan... Toch een stuk minder mooi...

Bovenste al er op, onderste stuk ingelijmt:



enn, ook er op!


Best netjes al zeg ik het zelf.
andere kant:



Mijn domme verstand zegt dat dit de trekkrachten makkelijk moet kunnen opvangen... Maar misschien onderschat ik het wel enorm. T is geen enorm spant, de schuine zijde vanaf nok tot oplegging in de muur is maar 3m20. Maar als jullie echt denken dat dit niet voldoet ga ik 2 stalen strips (zoals hans voorstelde) langs de trekbalk maken en vastbouten in beide spantbenen om de trekkrachten op te vangen.

Goed, tussendoor kwam de stenenboer de gevelstenen en 2 bigbags metselzand brengen:



Dit zijn ze geworden. Simpele vormbak waalformaat metselsteen.



Toen had een maat van me wat tijd en hebben we samen even het spant op de garage getilt. Dat ging eigenlijk best soepel en hij stond er dan ook zo op.







toen nog even een zeiltje over de nok getrokken en dat was m alweer voor vandaag. De dag had van mij wel 10 uur langer mogen duren! ging super, dat hout bewerken is ook echt leuk.
pi_148886366
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Geen dank! :)
Blokkeel inderdaad dubbel uitvoeren en doorbouten met een M16 ofzo. Paar fatsoenlijke ringer eronder. Ik weet zo even niet wat je spantbenen qua maat hebben, maar neem een slag kleiner en smaller, dat moet volgens mij genoeg zijn. Die blokkelen hoeven alleen maar wat trek op te nemen.
Muurplaat zou ik toch wel maken hoor, anders steunt je spant alleen op dat punt en heb je een beste puntlast. De muurplaat verdeeld namelijk de krachten over de hele lengte van je garage.

Hmmmmm, ik twijfel nu zelf trouwens ook over de muurplaat. Ik heb een muurplaat en getekend en een soort muurplaat op/in de balklaag getekend, maar het kan zijn dat dat dubbelop is.Als je geen muurplaat maakt zou ik wel die ene op de balklaag maken en die in de balklaag kepen. Dat zou ik even in de boeken moeten nakijken. :)
Opwaaiankers aan het spantbeen maken heeft volgens mij geen zin, dat spantbeen gaat echt niet omhoog.
Mn spantbenen zijn 200 x 70. Zelfde maat als mn gordingen gebruiken? 60 maal 160 zijn die.

Hmm... Zoals je ziet op de foto's in mn vorige post is dat best lastig te maken nu, ik heb de bovenste blokken namelijk 10 centimeter ingeslepen waar mn spanten tussen komen. Ik zou natuurlijk de slijptol er langs kunnen halen en t alsnog doen. als t echt nodig is..
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:39:35 #147
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886542
Netjes!!!
Hout is mooi werken hè! :)

Misschien zeur ik nu hoor, maar waarom niet een hele driehoek hechthout bovenin gemaakt? ;) dit zal het wel houden hoor, maar is volgens mij echt minder sterk.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:42:58 #148
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148886685
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:35 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Mn spantbenen zijn 200 x 70. Zelfde maat als mn gordingen gebruiken? 60 maal 160 zijn die.

Hmm... Zoals je ziet op de foto's in mn vorige post is dat best lastig te maken nu, ik heb de bovenste blokken namelijk 10 centimeter ingeslepen waar mn spanten tussen komen. Ik zou natuurlijk de slijptol er langs kunnen halen en t alsnog doen. als t echt nodig is..
60x160 moet het wel doen hoor.
Laat dat spant maar staan zo zonder muurplaat, maar leg dan de muurplaat zogezegd op/in je balklaag.
pi_148886889
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:39 schreef ueberduitser het volgende:
Netjes!!!
Hout is mooi werken hè! :)

Misschien zeur ik nu hoor, maar waarom niet een hele driehoek hechthout bovenin gemaakt? ;) dit zal het wel houden hoor, maar is volgens mij echt minder sterk.
Thanks! Ja, echt super! Wil ik echt meer mee gaan doen als de garage af is, meubeltjes maken enzo.

We vonden dit mooier, en ik dacht eigenlijk ook dat ik een heel groot stuk nodig had, achteraf viel dat wel mee en had t best gekunt ja. Had t multiplex al doormidden laten zagen bij de houthandel omdat ik anders niet meekreeg. anders had ik t nog overwogen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

60x160 moet het wel doen hoor.
Laat dat spant maar staan zo zonder muurplaat, maar leg dan de muurplaat zogezegd op/in je balklaag.
hoe moet ik dat zien, die muurplaat in/op mn balklaag?

sorry voor al mn vragen :')

wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag? Je weet er zoveel vanaf.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 20:56:13 #150
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148887306
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:47 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Thanks! Ja, echt super! Wil ik echt meer mee gaan doen als de garage af is, meubeltjes maken enzo.

We vonden dit mooier, en ik dacht eigenlijk ook dat ik een heel groot stuk nodig had, achteraf viel dat wel mee en had t best gekunt ja. Had t multiplex al doormidden laten zagen bij de houthandel omdat ik anders niet meekreeg. anders had ik t nog overwogen.

[..]

hoe moet ik dat zien, die muurplaat in/op mn balklaag?

sorry voor al mn vragen :')

wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag? Je weet er zoveel vanaf.
Zoals ik het getekend heb eigenlijk, je kunt aardig inzoomen op het plaatje hoor.
Ik ben trouwens bouwkundige, tekenaar, bestekschrijver, 3d-tekenaar, maak epc berekeningen, ventilatie-en daglichtberekeningen en af en toe speel ik voor projectleider. :) Thuis speel ik dan ook nog voor klusser. ;)
pi_148887468
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:56 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Zoals ik het getekend heb eigenlijk, je kunt aardig inzoomen op het plaatje hoor.
Ik ben trouwens bouwkundige, tekenaar, bestekschrijver, 3d-tekenaar, maak epc berekeningen, ventilatie-en daglichtberekeningen en af en toe speel ik voor projectleider. :) Thuis speel ik dan ook nog voor klusser. ;)
Ah, die balk bij 05? Die laat ik dan gewoon ter hoogte van de kreupele stijl over alle balken doorlopen? Dan verdeelt die de kracht over alle balken zegmaar?

zo, das niet niks. :P Klinkt leuk, afwisselend.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 21:04:56 #152
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148887703
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:59 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ah, die balk bij 05? Die laat ik dan gewoon ter hoogte van de kreupele stijl over alle balken doorlopen? Dan verdeelt die de kracht over alle balken zegmaar?

zo, das niet niks. :P Klinkt leuk, afwisselend.
Juustem! Wel even inkepen, hij drukt dan tegen de balklaag aan. Als je hem erboven op zou leggen en allen vast schroeft zeg maar, komt de kracht op de schroeven te staan.

Ja best leuk en erg afwisselend inderdaad. Van kleine verbouwingen als serres of erkertjes tot grote bankgebouwen, superdeluxe woningen en fabriekshallen.
pi_148887958
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 21:04 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Juustem! Wel even inkepen, hij drukt dan tegen de balklaag aan. Als je hem erboven op zou leggen en allen vast schroeft zeg maar, komt de kracht op de schroeven te staan.

Ja best leuk en erg afwisselend inderdaad. Van kleine verbouwingen als serres of erkertjes tot grote bankgebouwen, superdeluxe woningen en fabriekshallen.
Oke, helemaal duidelijk! Welke kopmaat zal ik daar voor gebruiken?

Tof! Al lijken me de kleinere verbouwingen toch leuker. Zou bij zon groot project echt door de bomen het bos niet meer zien.
  dinsdag 20 januari 2015 @ 21:28:45 #154
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148888831
In ieder geval 70mm hoog en dan minimaal 20mm inlaten. Dan blijft er sowieso 50mm over om je kreupele stijl op af te steunen.

Grote projecten zijn ook wel leuk hoor, alles is de stressfactor dan vaak ook wat groter. ;)
  PR/Manusje van alles dinsdag 20 januari 2015 @ 21:53:53 #155
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_148890201
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 10:28 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Dat moet hem in principe zijn.

Nu de verklaring waarom:
De druk 01 wordt via 02 in het spantbeen naar beneden gevoerd en wil dus bij 03 naar buiten gaan, de spatkracht. Maak je blokkeel 04 vast aan het spantbeen en aan de kreupele stijl, trekt het spantbeen dus via het blokkeel aan de kreupele stijl. Laat je de kreupele stijl dus rusten op de in de balklaag ingelaten balk, trekt de kreupele stijl dus horizontaal 05 aan je balklaag, Die gaat dus geen kant meer op.
De kreupele stijl moet dus wel schuin staan en ingekeept worden in het spantbeen.
Het blokkeel is overigens aan weerszijden van het spantbeen/kreupele stijl.

Nu de verklaring boven in de nok.
Druk 01 gaat via de makelaar naar beneden en trekt de trekker dus naar binnen. De trekker is dubbel en zit aan je spantbeen en trekt dus daaraan. Welke dus kracht 02 eigenlijk weer naar boven drukt en de driehoek is dus compleet.

Duidelijk? :P

edit: vergeet je muurplaatankers niet!
_O_ ^O^ +100 voor deze post.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_148890275
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 21:28 schreef ueberduitser het volgende:
In ieder geval 70mm hoog en dan minimaal 20mm inlaten. Dan blijft er sowieso 50mm over om je kreupele stijl op af te steunen.

Grote projecten zijn ook wel leuk hoor, alles is de stressfactor dan vaak ook wat groter. ;)
Oke, dan gaan we het zo doen!

Nogmaals enorm bedankt voor alle hulp _O_ _O_ _O_
  dinsdag 20 januari 2015 @ 22:00:04 #157
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148890510
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 21:53 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

_O_ ^O^ +100 voor deze post.
:) dank!

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 21:55 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Oke, dan gaan we het zo doen!

Nogmaals enorm bedankt voor alle hulp _O_ _O_ _O_
Erg graag gedaan!
Ik ga normaal gesproken echt niet zover in hulp bieden of commentaar geven, maar dit moest toch echt wel even :)
pi_148897320
Ik lees al een tijdje mee, dus tijd om eens te reageren:

Hulde en heel veel complimenten! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het mogelijk is om dit met je eigen twee handen neer te zetten; voor mij werkelijk niet te geloven dat je dit zo voor elkaar krijgt!
Om ape-trots op te zijn!
Wat een moed, doorzettingsvermogen, ijver en alles wat je verder nodig hebt.
Ik blijf het volgen...

Trouwens ook erg leuk om te lezen dat andere Fokkers zo meedenken en goede tips geven, zoals o.a. ueberduitser en surveillance-fiets.
Makrolon heeft jullie al uitbundig bedankt, maar ook hier: complimenten.
Leuk om te lezen allemaal, ook voor a-technische mensen.
  woensdag 21 januari 2015 @ 07:53:09 #159
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_148899236
Die driehoek in twee stukken is jammer, zo had ik het niet gedaan... Om stijfheid te geven heb je juist zo veel mogelijk oppervlakte nodig.

Nu ik je dakspanten zo onafgezaagd zie had je je vloerbalken best door kunnen laten lopen, voor een lagere goot, meer ruimte op zolder en een bescheiden afdakje rond je garage. Maar goed, keuzes, en vanaf hier is het makkelijk om te bepalen wat je anders had kunnen doen :)
pi_148899656
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 01:17 schreef Vermar het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, dus tijd om eens te reageren:

Hulde en heel veel complimenten! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het mogelijk is om dit met je eigen twee handen neer te zetten; voor mij werkelijk niet te geloven dat je dit zo voor elkaar krijgt!
Om ape-trots op te zijn!
Wat een moed, doorzettingsvermogen, ijver en alles wat je verder nodig hebt.
Ik blijf het volgen...

Trouwens ook erg leuk om te lezen dat andere Fokkers zo meedenken en goede tips geven, zoals o.a. ueberduitser en surveillance-fiets.
Makrolon heeft jullie al uitbundig bedankt, maar ook hier: complimenten.
Leuk om te lezen allemaal, ook voor a-technische mensen.
Ahh, super toffe reactie! Thanks! ;D

En inderdaad, ik ben erg blij met alle hulp. Sommige dingen kom je gewoon niet achter als je het niet weet. Je denkt dat je t goed doet terwijl je nog iets belangrijks vergeet oid.
pi_148899706
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 07:53 schreef Barrah het volgende:
Die driehoek in twee stukken is jammer, zo had ik het niet gedaan... Om stijfheid te geven heb je juist zo veel mogelijk oppervlakte nodig.

Nu ik je dakspanten zo onafgezaagd zie had je je vloerbalken best door kunnen laten lopen, voor een lagere goot, meer ruimte op zolder en een bescheiden afdakje rond je garage. Maar goed, keuzes, en vanaf hier is het makkelijk om te bepalen wat je anders had kunnen doen :)
Ik zit net te kijken, en je hebt gelijk idd. Afstand van vloerbalk naar spant is zo groot niet meer... Maar toen dit ter sprake kwam was t hout al bezorgd en lagen de balken er volgens mij zelfs al in...


Ik heb overigens nog eens zitten denken en denk toch dat ik de blokken afslijp en er een muurplaat op leg. Lijkt me een atuk beter voor de krachtverdeling op de muur. Anders komt de complete kap op 4 punten te staan.

Dan laat ik de muurplaat in de balklaag weg. Die balken zitten zometeen toch goed met elkaar verbonden door de 18mm osb platen.
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:23:48 #162
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148900416
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 08:37 schreef Makrolon het volgende:
Dan laat ik de muurplaat in de balklaag weg. Die balken zitten zometeen toch goed met elkaar verbonden door de 18mm osb platen.
^O^ Lekker veel schroeven erin jassen, dan gaat de vloer als 1 grote schijf werken en dat is wel fijn.
pi_148900535
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 09:23 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

^O^ Lekker veel schroeven erin jassen, dan gaat de vloer als 1 grote schijf werken en dat is wel fijn.
Ga ik doen!
pi_148923532
In plaats van die muurplaatankers kan ik de muurplaat toch ook gewoon vast zetten met lange schroeven dwars door t hout in een plug in de muur?

Snap sowieso niet echt hoe die ankers gebruikt moeten worden... Zie alleen dat ze erg duur zijn. :+
pi_148923571
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 01:17 schreef Vermar het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, dus tijd om eens te reageren:

Hulde en heel veel complimenten! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het mogelijk is om dit met je eigen twee handen neer te zetten; voor mij werkelijk niet te geloven dat je dit zo voor elkaar krijgt!
Om ape-trots op te zijn!
Wat een moed, doorzettingsvermogen, ijver en alles wat je verder nodig hebt.
Ik blijf het volgen...

Trouwens ook erg leuk om te lezen dat andere Fokkers zo meedenken en goede tips geven, zoals o.a. ueberduitser en surveillance-fiets.
Makrolon heeft jullie al uitbundig bedankt, maar ook hier: complimenten.
Leuk om te lezen allemaal, ook voor a-technische mensen.
Ik denk hier hetzelfde over, het moet toch tof zijn om straks in die schuur te staan sleutelen met de gedachte dat je iedere balk en steen daar zelf op z'n plek hebt gelegd. :7

Alle tips van anderen probeer ik ook te volgen, maar ik heb er wel een 2e tabblad met google naast openstaan. :+
Makelaar, spatkrachten, blokkeel, kreupele stijl.. ik leer nog eens wat zo. :P
pi_148923915
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:23 schreef Makrolon het volgende:
In plaats van die muurplaatankers kan ik de muurplaat toch ook gewoon vast zetten met lange schroeven dwars door t hout in een plug in de muur?

Snap sowieso niet echt hoe die ankers gebruikt moeten worden... Zie alleen dat ze erg duur zijn. :+
Muurplaatankers neem je eigenlijk mee in je metselwerk, maar dat kan bij jou niet meer. Het idee is dat de muurplaat niet vast zit aan de bovenste metsellaag, maar een stuk daaronder. Even kort door de bocht: dat is steviger. Wat ik zou doen is een zo diep mogelijk gat boren en daar een draadeind in vast zetten met een injectiemortel. Daar dan je muurplaat overheen laten vallen en vastbouten..
pi_148924532
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 20:56 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Zoals ik het getekend heb eigenlijk, je kunt aardig inzoomen op het plaatje hoor.
Ik ben trouwens bouwkundige, tekenaar, bestekschrijver, 3d-tekenaar, maak epc berekeningen, ventilatie-en daglichtberekeningen en af en toe speel ik voor projectleider. :) Thuis speel ik dan ook nog voor klusser. ;)
Veel functies. Curcussen of praktijk?

Maar m16 om de muurplaat vast te zetten? Is dat niet erg zwaar?

Maar chemische ankers zijn super. Hoe vast dat zit.
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:50:26 #168
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148924653
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:31 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Muurplaatankers neem je eigenlijk mee in je metselwerk, maar dat kan bij jou niet meer. Het idee is dat de muurplaat niet vast zit aan de bovenste metsellaag, maar een stuk daaronder. Even kort door de bocht: dat is steviger. Wat ik zou doen is een zo diep mogelijk gat boren en daar een draadeind in vast zetten met een injectiemortel. Daar dan je muurplaat overheen laten vallen en vastbouten..
Muurplaatankers zet je toch normaal in het binnenspouwblad vast, dus dat kan nog prima lijkt me. Je moet ze even inboren zoals je beschrijft, maar er is nog geen man over boord nu.
  woensdag 21 januari 2015 @ 21:52:46 #169
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148924746
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:47 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Veel functies. Curcussen of praktijk?

Maar m16 om de muurplaat vast te zetten? Is dat niet erg zwaar?

Maar chemische ankers zijn super. Hoe vast dat zit.
ik oefen dat in de praktijk uit.

M16 niet om de muurplaat vast te zetten, maar om het hout te koppelen aan elkaar, doorbouten. Dus blokkelen aan spantbeen en kreupele stijl. Muurplaatankers kunnen wel wat slanker.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:23 schreef Tom_ het volgende:

[..]
Alle tips van anderen probeer ik ook te volgen, maar ik heb er wel een 2e tabblad met google naast openstaan. :+
Makelaar, spatkrachten, blokkeel, kreupele stijl.. ik leer nog eens wat zo. :P
^O^
Veel termen zijn nog standaard kennis voor me, maar de benaming voor blokkeel moest ik ook even weer opzoeken hoor. ;)

[ Bericht 21% gewijzigd door ueberduitser op 21-01-2015 22:00:01 ]
pi_148925269
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:50 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Muurplaatankers zet je toch normaal in het binnenspouwblad vast, dus dat kan nog prima lijkt me. Je moet ze even inboren zoals je beschrijft, maar er is nog geen man over boord nu.
Ligt aan het anker, kan zowel binnen als buiten. Sommige ankers zowel binnen als buiten. Maar aangezien de muurplaat op de buitenmuur rust en het binnenblad nog niet staat...
  woensdag 21 januari 2015 @ 22:09:55 #171
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148925575
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 22:03 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Ligt aan het anker, kan zowel binnen als buiten. Sommige ankers zowel binnen als buiten. Maar aangezien de muurplaat op de buitenmuur rust en het binnenblad nog niet staat...
Draai je die 2 bladen even om ;)
het buitenblad staat nog niet.

De muurplaat rust hier op beide trouwens, ook niet meer dan normaal.
pi_148927637
quote:
1s.gif Op woensdag 21 januari 2015 22:09 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Draai je die 2 bladen even om ;)
het buitenblad staat nog niet.

De muurplaat rust hier op beide trouwens, ook niet meer dan normaal.
My bad.. Hoort ook op beide te liggen, maar dan moet Makrolon eerst ff stukje metselen..
pi_148928462
Oh... Ik wou eigenlijk een balk 70 x 100 pakken die op de binnenmuur leggen. Als ik een balk op zowel de binnen en de buitenmuur wil leggen heb ik een 70 x 250 mm balk nodig. Dat word flink lomp lijkt me???

Daarbij als ik m op zowel de binnen als de buitenmuur ga leggen kan ik nu niet meer verder tot de vorst weg is...
pi_148928540
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 21:23 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Ik denk hier hetzelfde over, het moet toch tof zijn om straks in die schuur te staan sleutelen met de gedachte dat je iedere balk en steen daar zelf op z'n plek hebt gelegd. :7

Alle tips van anderen probeer ik ook te volgen, maar ik heb er wel een 2e tabblad met google naast openstaan. :+
Makelaar, spatkrachten, blokkeel, kreupele stijl.. ik leer nog eens wat zo. :P
Haha ja. Ik vind t nu al prachtig! Laat staan als t helemal af is dalijk.

Ik google ook een hoop hoor. :p leer wel echt een hele hoop van dit project.
pi_148934135
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 23:18 schreef Makrolon het volgende:
Oh... Ik wou eigenlijk een balk 70 x 100 pakken die op de binnenmuur leggen. Als ik een balk op zowel de binnen en de buitenmuur wil leggen heb ik een 70 x 250 mm balk nodig. Dat word flink lomp lijkt me???

Daarbij als ik m op zowel de binnen als de buitenmuur ga leggen kan ik nu niet meer verder tot de vorst weg is...
De balk hoeft niet net zo breed te zijn als de beide bladen plus spouw.

Op zich is het geen probleem om hem op je binnenmuur te leggen. Dan kun je gewoon verder. Het is al een verbetering van wat je had. Alleen kom je dan met die ankers niet weg. Vandaar dat ik voorstelde om de muurplaat goed te verankeren met draadeinden zodat deze niet puur vastzit in de bovenste metsellaag.
  donderdag 22 januari 2015 @ 08:25:49 #177
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148934264
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 08:08 schreef bbtb77 het volgende:
Op zich is het geen probleem om hem op je binnenmuur te leggen. Dan kun je gewoon verder. Het is al een verbetering van wat je had. Alleen kom je dan met die ankers niet weg. Vandaar dat ik voorstelde om de muurplaat goed te verankeren met draadeinden zodat deze niet puur vastzit in de bovenste metsellaag.
Exact dat dus ^O^
pi_148935467
Gaan we t zo doen!

Bedankt weer heren.
pi_148943435
(Knutselsmurf (of makrolon) ik zou ook best dat adresje voor die pir-platen kunnen gebruiken) kan je me dit eventueel kunnen bezorgen?

Alvast bedankt
pi_148943653
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:30 schreef knusselsmurf het volgende:
(Knutselsmurf (of makrolon) ik zou ook best dat adresje voor die pir-platen kunnen gebruiken) kan je me dit eventueel kunnen bezorgen?

Alvast bedankt
En je kon niet even een originele naam verzinnen?
pi_148944039
(Knussel heeft, hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt, niets met knutsel te maken)

[ Bericht 1% gewijzigd door knusselsmurf op 22-01-2015 15:51:26 ]
pi_148944153
Als je nou een nieuwe username maakt die op de mijne lijkt krijg je het adres.

Voel me toch een beetje gepasseerd in deze...
pi_148944171
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 08:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Exact dat dus ^O^
je zou twee chemische ankers achter elkaar kunnen doen dan heb je al snel 3 a 4 lagen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 22 januari 2015 @ 14:52:59 #184
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_148944206
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:51 schreef Makrolon het volgende:
Voel me toch een beetje gepasseerd in deze..
_O-
pi_148944522
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:30 schreef knusselsmurf het volgende:
(Knutselsmurf (of makrolon) ik zou ook best dat adresje voor die pir-platen kunnen gebruiken) kan je me dit eventueel kunnen bezorgen?

Alvast bedankt
Dit mannetje moet je even opbellen. ;)

bodemprijs pir isolatie 70 mm.
Op aanvraag
http://link.marktplaats.nl/887880491
  donderdag 22 januari 2015 @ 23:23:22 #186
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_148963841
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 14:51 schreef Makrolon het volgende:
Als je nou een nieuwe username maakt die op de mijne lijkt krijg je het adres.

Voel me toch een beetje gepasseerd in deze...
Ik voel me geïntimideerd ;) ruilen?
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_148982599
Ik kijk wel eens naar Timmerman Koos op youtube en die geeft in timmertip 331 en 333 meer info over spanten en hoe de krachten lopen. Misschien ben je er al uit maar in het tweede filmpje heeft hij een balkenconstructie op schaal nagemaakt om te zien om de krachten worden verdeeld.

https://www.youtube.com/user/timmermankoos/videos
pi_148991286
Ha wat interessant! Vooral die 333 laat goed zien wat de krachten doen. Ook wat ie zei dat een trekbalk ook een duwbalk lan zijn had ik me nooit gerealizeert.

Ik was er al uit maar even goed leuk om te zien!
pi_148991741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 16:36 schreef RM27 het volgende:
Ik kijk wel eens naar Timmerman Koos op youtube en die geeft in timmertip 331 en 333 meer info over spanten en hoe de krachten lopen. Misschien ben je er al uit maar in het tweede filmpje heeft hij een balkenconstructie op schaal nagemaakt om te zien om de krachten worden verdeeld.

https://www.youtube.com/user/timmermankoos/videos
Ja, timmerman koos is echt fantastisch. Heb ik helemaal uitgekeken deze zomer, humor en vakmanschap.
pi_148997348
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:28 schreef machtpen het volgende:
Ja, timmerman koos is echt fantastisch.
Dit dus :)
pi_149051625
Zo, van t weekeind weer lekker bezig geweest. Niet extreem veel gedaan, maar toch weer wat opgeschoten. :)

Eerst naar de bouwmaat geweest hout halen.
Dakdragers _O_ _O_ _O_


Toen de muurplaten aan de kant waar ze op de muur komen in de menie gezet



Vervolgens al mn zorgvuldig geplaatste blokken op de bovenste laag losgeslepen en er af geslagen... ;(

Toen de gaten geboord, tot onderin de 2e laag van boven. Dus 400 mm diep. Daar de pluggen en injectiemortel in gedaan en de draadeinde's er in gedrukt.

Mooi spul is dat zeg, die mortel. die vent bij de bouwmaat zei al dat je er een huis aan op kan hangen. nou, volgens mij heeft ie gelijk. :+

Daarna de balken er overheen geschoven en aangedraait:





Ik heb trouwens balken van 69 x 94 mm gehaald. Leek me voldoende.

toen begonnen aan de kreupele stijlen. Of de 'luciel wernertjes'.

Ben eerst bij ons in t huis met de digitale waterpas gaan meten welke hoek de kreupele stijl maakte. Dat was 73 graden. Aangezien de hellingshoek van t huis ongeveer wel gelijk is aan die vd garage heb ik dat gewoon aangehouden. Toen meten meten meten, ladder op, naast t spant houden, weer naar beneden, af tekenen. Maarr, t resultaat mag er volgens mij wezen!











Ik ben iig meer dan tevreden!

Gelijk even een vraag, hoe zouden jullie t vast zetten? Ik kan er natuurlijk multiplex aan beide kanten tegenaan zetten. Maar ik hou vooral die verbinding met t spant liever in t zicht. Zou t volstaan als ik het met houtlijm verbind en een paar schroeven op de plekken waar dat lukt? Door de kracht die er op komt zou t zichzelf toch vast moeten zetten.

Dinsdag ga ik verder met de blokkeel.
  Knikkerking zondag 25 januari 2015 @ 19:57:04 #192
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_149051790
Gaat weer super goed hier. Echt top man ^O^

Sjiek om te volgen dit prachtige werk.
Als ik soms even geen puf/zin heb om zelf aan de slag te gaan, hoef ik maar naar dit soort topic te kijken en de zin komt vanzelf weer terug *O*

Keep up the good work c.q. succes verder weer 8-) :7
pi_149052088
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 19:57 schreef Atmoz het volgende:
Gaat weer super goed hier. Echt top man ^O^

Sjiek om te volgen dit prachtige werk.
Als ik soms even geen puf/zin heb om zelf aan de slag te gaan, hoef ik maar naar dit soort topic te kijken en de zin komt vanzelf weer terug *O*

Keep up the good work c.q. succes verder weer 8-) :7
Thanks man! Volg jouw project ook met plezier.

Als ik je dan zo bezig zie en mooie dingen zie maken met mdf enzo krijg ik zelf ook meteen zin om binnen dingen te gaan aanpakken. :+ Maar ik kan me maar beter met een project tegelijk bezig houden. :P
pi_149065346
Mooi werk hoor, vroeger deden ze of spijkers(maat GROOT) of houten proppen door en door om e.e.a vast te zetten . :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  maandag 26 januari 2015 @ 09:56:50 #195
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149066107
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 19:53 schreef Makrolon het volgende:
Dinsdag ga ik verder met de blokkeel
^O^ ^O^ ^O^

Ziet er goed uit!
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 19:53 schreef Makrolon het volgende:
Zou t volstaan als ik het met houtlijm verbind en een paar schroeven op de plekken waar dat lukt?
Dat en meer ook niet. Als het blokkeel er straks aan zit gaat het geen kant meer op, mooi zo, niks meer aan doen!
pi_149111210
Zoo, weer een klusdagje er op zitten! T ging weer mooi. Leuk werk vind ik t, die kap er op maken.

Eerst hout gehaald en de blokkelen (?) er op gezet aan beide kanten.





Vind t echt mooi geworden! En t ziet er ook echt super stevig uit. Volgens mij kan er wel een olifant bovenop de spant gaan zitten nu!

Toen de verdeling gemaakt voor de gordingen. Als ik t gelijk zou verdelen kwam ik op 1.18 oid tussen de gordingen uit. Dus toen bedacht dat ik dan beter ze op 1.22 kan zetten zodat de osb platen met de naden er mooi op komen. Zou graag jullie mening horen wat jullie vinden vd verdeling zo.


Aan de onderkant moet er nog een hoor.

Daar had ik dit voor bedacht:

(Ook zie je hier de verbinding vd spant met de muurplaat.)

De laatste gording zegmaar precies boven de buitenmuur, en dan waterpas ipv in de dakhellingshoek.

Dan kan ik de buitenmuur opmetselen tot tegen de gording, daar dan trespa tegenaan oid als afwerking en daar monteer ik de goot dan weer aan.

Goed idee? Of hebben jullie een beter idee?

Goed, daarna van 44x44 vuren een nood spant gemaakt omdat me de werkwijze van betyar uit dit topic: K&W / Bouw van een schuurtje. wel handig leek.


en in actie:

Alleen de bovenste 2 gordingen moeten er nog op.

Wou eerst t zeil er al overheen trekken. Maar lijkt me toch beter om daar even mee te wachten tot de nok opgelijmt is. :+

nog een overzichtsfototje vd andere kant:


Van t weekeind de bovenste 2 gordingen er nog op leggen en dan hopen op temperaturen boven 0 zonder nachtvorst zodat ik verder kan lijmen!
pi_149111300
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:56 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

^O^ ^O^ ^O^

Ziet er goed uit!

[..]

Dat en meer ook niet. Als het blokkeel er straks aan zit gaat het geen kant meer op, mooi zo, niks meer aan doen!
Thanks!

Daar ben ik nu ook wel achter ja. :P Heb er wat lijm tussen gedaan en verder niks. Gebeurt niets mee!
  dinsdag 27 januari 2015 @ 18:15:33 #198
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149111751
Einfach geil... :)
  woensdag 28 januari 2015 @ 01:06:19 #199
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_149127457
Ziet er goed uit!! En erg mooi om te volgen en tevens óók nog eens leerzaam :D.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_149128919
^O^ _O_
Laat die handjes wapperen!
  PR/Manusje van alles woensdag 28 januari 2015 @ 07:37:39 #201
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_149129086
leuk leuk leuk _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  woensdag 28 januari 2015 @ 09:46:48 #202
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_149130715
Wordt dat nou jou zolderkamer waar je gaat Fokken :?
^O^
  woensdag 28 januari 2015 @ 11:01:17 #203
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_149132458
Gaaf man zo! Dat is wel spanten maken voor gevorderden op deze manier :D .
Wordt ook een mooie opslagruimte bovenin je garage.
pi_149149770
Ziet er tof uit!
Persoonlijk denk ik dat die verbinding met je muurplaat wel iets steviger kan, alleen een badhoek lijkt me super sterk..
pi_149152371
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 18:15 schreef ueberduitser het volgende:
Einfach geil... :)
Thanks!

quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:06 schreef -Richard- het volgende:
Ziet er goed uit!! En erg mooi om te volgen en tevens óók nog eens leerzaam :D.
Thanks!

Ik vind t zelf ook erg leerzaam. :+ Ik hoop dat in de toekomst mensen wat hebben aan mn topic.
Ik had gewild dat ik zon topic als deze had om precies te zien hoe alles moet. Al is elke situatie natuurlijk wel anders...

quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 07:04 schreef Gieliovd het volgende:
^O^ _O_
Thanks! *D

quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 07:37 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
leuk leuk leuk _O_
Thanks! *D

quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:46 schreef ikweethetookniet het volgende:
Wordt dat nou jou zolderkamer waar je gaat Fokken :?
^O^
Hehe, zou wel moeten he. :+ Maar word deels opslag, deels hobbyruimte van mn vriendin. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:01 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf man zo! Dat is wel spanten maken voor gevorderden op deze manier :D .
Wordt ook een mooie opslagruimte bovenin je garage.
Thanks! *D haha ja, Is mn 1e spant in mn leven dat ik maak. :+

En zoals hierboven gezegd, word hobbyruimte voor mn vriendin. :) wil er een scheidingswandje in maken, 2/3e vd zolder voor mn vriendin, 1/3e zolder voor mij, kijken of ik er de compressor kwijt kan, de afzuiginstalatie vd smeerput, en wat opslag idd. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 20:26 schreef Zonnekoning het volgende:
Ziet er tof uit!
Persoonlijk denk ik dat die verbinding met je muurplaat wel iets steviger kan, alleen een badhoek lijkt me super sterk..
Thanks! *D

Ik heb badhoek even gegoogled, maar kom alleen bij hoekbaden uit. :+ Hoe had jij de verbinding gemaakt dan als ik vragen mag?

Overigens vind ik t erg leuk om jullie reacties te lezen! (Y)
  woensdag 28 januari 2015 @ 21:44:29 #206
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149153142
Hij bedoeld denk ik Bat-hoek of Bat-anker, maar die bestaan niet meer.
pi_149155371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 21:44 schreef ueberduitser het volgende:
Hij bedoeld denk ik Bat-hoek of Bat-anker, maar die bestaan niet meer.
Die bedoel ik inderdaad!

Ik zou het in ieder geval vastzetten met zwaardere schroeven, bv houtdraadbouten! Maar is puur op gevoel hoor, kan het niet onderbouwen. Andere optie zou ik ook niet hebben, daar moet je meer een aannemer voor hebben!
pi_149241400
Makrolon _O_ .

Ben benieuwd hoe stapelen van bakstenen zal vergaan. Lijkt me een behoorlijke klus alles netjes recht te houden. 8)7
pi_149251104
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 22:37 schreef Zonnekoning het volgende:

[..]

Die bedoel ik inderdaad!

Ik zou het in ieder geval vastzetten met zwaardere schroeven, bv houtdraadbouten! Maar is puur op gevoel hoor, kan het niet onderbouwen. Andere optie zou ik ook niet hebben, daar moet je meer een aannemer voor hebben!
Ik zal er nog effe wat schroeven bijdoor jagen. :P Misschien kan ik aan de achterkant ook nog wel zon hoekje kwijt oid. Maar als t goed is komt er alleen maar drukkracht recht van boven op die verbinding natuurlijk...

quote:
14s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 18:29 schreef Gruj0 het volgende:
Makrolon _O_ .

Ben benieuwd hoe stapelen van bakstenen zal vergaan. Lijkt me een behoorlijke klus alles netjes recht te houden. 8)7
Thanks! ach, dat recht blijven is niet zon punt hoor. Profielen netjes stellen en gewoon lang t lijntje blijven werken.
pi_149251157
Zijn jullie trouwens beter in googelen dan ik misschien? :P Ik heb schlamann kalkzandsteenlijm DB-KS UNIVERSAL. Maar ik kan nergens vinden tot welke temperaturen ik hiermee mag lijmen...
pi_149251671
Ik zag het net ook inderdaad. Heb eerder gekeken en toen kon ik het niet vinden.

Die 5 graden zal t voorlopig wel niet meer worden... Vraag me af wat de gevolgen zijn als je t verwerkt net boven nul. Heb nog zeker 10 zakken liggen en vind t eigenlijk ook weer zonde om winterlijm te halen. Misschien wacht ik nog wel gewoon eventjes.
pi_149255377
Mooie vooruitgang hoor!

En goed om te volgen voor het nieuwe dak op mijn toekomstige schuur ;)
pi_149255408
ziet er echt mooi uit. kun je nog een mooie bergruimte maken of een mancave :+
pi_149256407
Word een mooie ruumte idd. Ben achteraf erg blij dat ik de extra moeite heb gedaan om de maximale hoogte er uit te halen.
pi_149356864
Prachtig! Echt een mooi project, moet fantastisch zijn als het af is en je in de smeerput van je zelf gebouwde garage staat.

Kwam laatst via de Google-term "motor op het strand' nog op een topic van je op MF terecht geloof ik, haha, mooi topic is dat.
pi_149357103
Op basis van de UI's denk ik de hele tijd dat Makrolon een gesprek met zichzelf heeft :')
pi_149365248
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 14:13 schreef B2P het volgende:
Prachtig! Echt een mooi project, moet fantastisch zijn als het af is en je in de smeerput van je zelf gebouwde garage staat.

Kwam laatst via de Google-term "motor op het strand' nog op een topic van je op MF terecht geloof ik, haha, mooi topic is dat.
thaaanks!

Haha, das effe geleden. :p nog altijd niet met mn motor t strand op geweest. :+
pi_149365277
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 14:22 schreef Puala het volgende:
Op basis van de UI's denk ik de hele tijd dat Makrolon een gesprek met zichzelf heeft :')
Uis? Ik ben niet zon doorgewinterde fokker. Je moet me even helpen ;p
pi_149378427
quote:
1s.gif Op woensdag 4 februari 2015 19:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Uis? Ik ben niet zon doorgewinterde fokker. Je moet me even helpen ;p
User icons. Dat plaatje bij de usernames ;) Jij hebt er geen toegevoegd, maar B2P, Hans, Gruj en Zonnekoning ook niet. En normaal gebruik ik (en met mij nog heel veel) om gebruikers te herkennen en gesprekken uit elkaar te houden ;)
pi_149430782
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 07:24 schreef Puala het volgende:

[..]

User icons. Dat plaatje bij de usernames ;) Jij hebt er geen toegevoegd, maar B2P, Hans, Gruj en Zonnekoning ook niet. En normaal gebruik ik (en met mij nog heel veel) om gebruikers te herkennen en gesprekken uit elkaar te houden ;)
haha, ik snap het. Zal eens kijken voor een ui. ;)
pi_149475862
Zoo, een update van 3 dagen werk!

Afgelopen Dinsdag scheen t zonnetje lekker, al was t nog wel wat fris. even de thermometer er bij gepakt



We kunnen lijmen! ;D

eindstand van Dinsdag:





Let niet op het stukje aan de linkerkant. Dat lijkt nergens naar. :+ Gelukkig zie je t niet weer terug.

toen gister eerst mn steiger een beetje getuned:



De poten effe 50 cm verder uitgeschoven en geborgd met een bout. Werd wel een beetje instabiel dus heb m met een lijmklem tegen de garage geklemd. Dat ging prima! En was net effe de extra hoogte die ik nodig had.

En de eindstand van gister, valt toch tegen als je dan bedenkt dat dit een dag werk is... Maarja, met de blokken naar boven sjouwen, meter, naar beneden, slijpen, weer naar boven, past net niet, naar beneden, slijpen, weer naar boven. tja, dat kost tijd...





Vanochtend de blokken boven de latei met wiggen mooi waterpas gesteld





Daarna gedeeltlijk afgevuld met metselspecie:


Dinsdag haal ik de wiggen er tussenuit en doe ik de overgebleven gaten.

Toen werd t echt te hoog om vanaf de steiger te doen. dus 2 steigerplanken op de balklaag gelegd en daar een trappetje op. Af en toe toch met knikkende knietjes naar boven hoor. :+ Ben niet zon held met hoogte's...



En toen t laatste stukje er op gezet *D


Meteen even afgedekt tegen de regen. :)
pi_149483585
Gaaf man! Begint echt wat te worden!
Wanneer denk je je dakplaten erop te leggen? Paar weken nog?
  zondag 8 februari 2015 @ 20:13:18 #224
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_149484064
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:01 schreef Zonnekoning het volgende:
Gaaf man! Begint echt wat te worden!
Wanneer denk je je dakplaten erop te leggen? Paar weken nog?
Wanneer denk je te kunnen Fokken vanaf de zolder :+
pi_149484166
Thanks!

Dat ga ik als laatste doen. Eerst trek ik er een zeil over en als de buitenmuren dan ook staan ga ik t dak pas verder afmaken.
pi_149484203
quote:
6s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:13 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Wanneer denk je te kunnen Fokken vanaf de zolder :+
Vanmiddag al gedaan via mn telefoon. Even sfeer proeven. :+
pi_149502840
Ziet er goed uit!

Heb je een detail foto van de latei?
pi_149504094
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 11:27 schreef jdel het volgende:
Ziet er goed uit!

Heb je een detail foto van de latei?
Danku!

Heb ik niet, wat had je graag willen zien? Dan maak ik morgen even een foto. :)
pi_149505405
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 12:10 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Danku!

Heb ik niet, wat had je graag willen zien? Dan maak ik morgen even een foto. :)
Graag wat voor latei je gebruikt hebt een hoe deze precies op zijn plaats zit :)
  maandag 9 februari 2015 @ 13:24:42 #230
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149506185
quote:
1s.gif Op maandag 9 februari 2015 12:59 schreef jdel het volgende:
Graag wat voor latei je gebruikt hebt een hoe deze precies op zijn plaats zit
Dat is toch gewoon een betonlatei en ligt gewoon op de kalkzandsteen, niets bijzonders toch?
pi_149514757
Dat kon ik juist niet zien. Of iig niet op mijn telefoon dat kan ook haha.
pi_149551781
Zoo, weer lekker bezig geweest vandaag. :)

Eerst de Gordingen vast gezet met hoeijzertjes, en af gesmeerd met specie.

Effe geen fotos van, op een foto van later zie je die bevestigingen ook wel. :)

Daarna de vloerbalk die tegen de muur kwam er in gelegd, waterpas gestelt, op de kopse kanten vast gezet en daarna elke 80 cm met een M10 draadeind tegen de muur vast gezet.


Vervolgens de eerste OSB platen er op gelegd. Meteen een heel ander gezicht, t voelt allemaal ook echt super stevig en solide als je er op loopt. _O_



Wat zijn die krengen zwaar en onhandelbaar in je eentje zeg. :+

Toen meteen maar even t zeil er overheen getrokken, wil die osb platen t liefst niet nat laten worden.


Heb t er nog strakker op getrokken hoor ;)


Daar kan je ook de bevestiging zien vd gordingen.

en natuurlijk nog even met mn gereedschap zwaaien als t vriendinnetje kijkt. :+



Dat was m weer! Van t weekeind wil ik de osb platen op maat maken en t 1e gedeelte dan helemaal dicht leggen. Dan kunnen de osb platen vast naar boven en de glaswol isolatie en heb ik weer wat ruimte beneden.

Daarna verder met de voorbereidingen om t 2e spant op zn plek te kunnen zetten.


quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 18:16 schreef jdel het volgende:
Dat kon ik juist niet zien. Of iig niet op mijn telefoon dat kan ook haha.
Is t nu duidelijk dan? Of wil je nog wat weten? Ik ben vergeten om een foto te maken...
pi_149552497
Voor mij ben je een held, wordt een pracht tent!
Laat die handjes wapperen!
  PR/Manusje van alles dinsdag 10 februari 2015 @ 21:29:21 #234
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_149552538
Mooi om te zien dat alles gewoon goed aan wordt gepakt. ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 10 februari 2015 @ 21:37:09 #235
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_149552818
quote:
nog even met mn gereedschap zwaaien als t vriendinnetje kijkt
Zulke foto's hou je maar mooi privé ;)

Schiet weer mooi op! Weet je zeker dat je met die platen niet eerder aan het dak wilt beginnen?
  dinsdag 10 februari 2015 @ 22:07:47 #236
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_149554324
Een echte Fokker :P
Op zolder bericht posten en ondertussen met zijn gereedschap (30 cm) spelen _O-
pi_149554329
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Mooi om te zien dat alles gewoon goed aan wordt gepakt. ^O^
Ik doe mn best. :) Al vind ik t wel moeilijk om de dingen die ik niet zo leuk vind toch even goed te doen. Ik merk dat ik zulke dingetjes snel afraffel terwijl ik daar toch ook gewoon even de tijd voor moet nemen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:27 schreef Gieliovd het volgende:
Voor mij ben je een held, wordt een pracht tent!
Thanks!

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:37 schreef Barrah het volgende:

[..]

Zulke foto's hou je maar mooi privé ;)

Schiet weer mooi op! Weet je zeker dat je met die platen niet eerder aan het dak wilt beginnen?
Hoezo dan? Ik wil eigenlijk nu eerst de kapconstructie af gaan maken en dan beginnen met de buitenmuren. Als ik de buitenmuren op hoogte heb weet ik ook exact hoe ik met t dak moet uitkomen enzo. Daarbij vind ik t een fijner idee om de buitenmuren er omheen te hebben staan voor die zware kap er op komt te liggen.
pi_149558747
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 21:05 schreef Makrolon het volgende:


Is t nu duidelijk dan? Of wil je nog wat weten? Ik ben vergeten om een foto te maken...
Helemaal duidelijk.
Lag meer aan mijn telefoon denk ik.
pi_149561800
Denk nog ff na over je vraag "hoezo dan" ;) :9
Laat die handjes wapperen!
pi_149561982
Als je wacht met je kap tot je buitenmuren staan.. had je dan niet beter kunnen wachten met je platen?
  woensdag 11 februari 2015 @ 07:41:10 #241
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_149561999
Precies dat!
pi_149564219
Ohh. Tja, ik heb ruimte nodig waar ik sommige spullen droog kan stallen, oa de osb platen, ik heb een kast staan, de kalkzandsteen blokken en de glaswol. Als ik de zijmuren oplijm tot uiteindelijke hoogte zodat de spanten er op kunnen komen ze 40 cm boven de balklaag uit en creer ik dus een enorme bak voor t regenwater, dus zeil moest sowieso over de spanten heen getrokken worden. Dan kan ik net zogoed die osb platen er vast inleggen, kan ik daar ook zooi op donderen en heb ik beneden weer wat ruimte.

Daarbij vind ik t ook gewoon leuk om te doen, die platen er mooi in leggen. :9 en vind ik t gaaf om te zien als ze er in liggen. Dat speelt ook mee. :+
  woensdag 11 februari 2015 @ 11:09:18 #243
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_149565220
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 10:20 schreef Makrolon het volgende:
.............
Daarbij vind ik t ook gewoon leuk om te doen, die platen er mooi in leggen. :9 en vind ik t gaaf om te zien als ze er in liggen. Dat speelt ook mee. :+
:|W jongens dit is Fok!
Hij wil gewoon een zolderkamer om te kunnen Fokken :7
Rest van de verhalen :{w :O
pi_149565430
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 07:24 schreef Puala het volgende:

[..]

User icons. Dat plaatje bij de usernames ;) Jij hebt er geen toegevoegd, maar B2P, Hans, Gruj en Zonnekoning ook niet. En normaal gebruik ik (en met mij nog heel veel) om gebruikers te herkennen en gesprekken uit elkaar te houden ;)
daarom de TS altijd een ander kleurtje laten geven dan de rest ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_149923699
Stil hier! Gebeurt er dan niks?? Jazeker wel! Weer druk geweest de laatste dagen. :)

Zeil er af gehaald, beide zijmuren naar de uiteindelijke hoogte gelijmt, en de muurplaten bevestigd met chemische ankers:



Mijn kunstige houtverbinding. :')


Toen gister druk geweest om het 2e spant af te maken. Was al grotendeels klaar alleen de verbindingsstrips en de multiplex platen moesten er nog op.

Helaas was t minder weer, dus een knus werkplekje gecreeerd!



Toen met zn 2e dat #$@^$%#^ ding op zn plek getilt





Even geen foto dat ie op zn plek staat :') Maar dat zien jullie zo wel!

Mn helpende hand ook maar even lief aangekeken of ie zin had om 20 osb platen naar boven te tillen. :+ Gelukkig had ie dat... een soort van :P



Mooi beetje ruimte nu weer beneden! ^O^

Omdat t nogal inregende maar even t stelkozijn voor het raampje in de nok gemaakt en die dicht geniet met folie:





Toen de kreupele stijlen gemaakt. Kon mooi gebruik maken van mn invalzaag! Heb met de digitale waterpas de hoeken opgemeten, de invalzaag er op ingesteld en toen gezaagd. Superstrak!



toen de dwarszaagsnedes, weet niet of dit helemaal de bedoeling is van een invalzaag, maar t ging aardig met enig kunst en vliegwerk. :P







Van beide kanten ingezaagd omdat ie anders niet diep genoeg kwam.

En dit is dan t resultaat!





Daarna het hulpspantje er bij gepakt, en alvast begonnen met t stellen van de gordingen die in de muur gelijmt worden. Toen stond het geheel er zo bij:







Ben super tevreden! Leuk werk, die punt er op zetten. Ook omdat je redelijk snel grote stappen maakt.

Wil nu de andere nok er in lijmen, zodat de hele kap constructie af is. Daarna het bitumen onderin de spouw branden, de electra wat ik door de spouw wil hebben aanleggen en dan kan ik starten met metselen *O*
  zondag 22 februari 2015 @ 17:30:43 #246
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_149924778
Gaaf! Mooie schuur wordt het :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_149925792
Mooi hoe je die kreupele stijl hebt gemaakt! Beetje creatief met je GKT 55 :)
pi_149931557
Strak werk!
  zondag 22 februari 2015 @ 22:49:29 #249
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_149938969
Zijn de hulp spanten al goedgekeurd door Lucille Werner :? :+
pi_149945386
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 22:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zijn de hulp spanten al goedgekeurd door Lucille Werner :? :+
alleen aan 1 kant :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 23 februari 2015 @ 08:20:27 #251
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_149945687
Moo werk weer Markrolon, ik ben straks benieuwd naar je mestel-skills :P
pi_149965701
Mooie update, inderdaad dit zijn grote stappen-snel thuis dus ook leuk!
Ben ook benieuwd naar je metselwerk, zal nog wel een flinke klus zijn!
pi_149969508
Thanks weer allemaal!

Ik bem zelf ook erg benieuwd naar mn metselwerk. :+ k begin met de grote muur zonder ramen die niet in het zicht zit. Heb ik mooi de tijd om t een beetje te leren.

Denk als ik maar de tijd er voor neem het moet lukken! Het gaat lukken, netjes. Want ik wil tegen al die mensen die zeiden 'huur maar een metselaar in' kunnen zeggen, zie je wel dat het best goed komt!

Lijkt me wel hel gaaf, als t zometeen echt netjes word. Met de ook rollagen enzo.

Hoop alleen dat ik na, zeg, 1000 stenen de handigheid een beetje te pakken heb en t iets sneller gaat. :p

Wil de garage eigenlijk augustus af hebben. De ruwbouw dan.

Had gedacht eind maart de kap cpnstructie helemaal klaar te hebben en dan heb ik nog 4 mnd de tijd voor t metselwerk. Dan kunnen in augustus de pannen er op. Hoop dat t lukt.
  maandag 23 februari 2015 @ 22:19:55 #254
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_149972067
Wel gaaf als gevoel als je dadelijk kan zeggen: kijk, helemaal zelf gebouwd. 8-)
pi_150260720
Zo, mijlpaal bereikt. De binnenmuur is AF! Als ie vannacht niet omwaait dan. :+



*O* *O* *O* *O* *O*

Nog wel ergens rekenfoutje gemaakt, ik heb 105 blokken over. :+ Das bijna 10 vierkante meter, waar die gebleven is. :9 en ik heb geen 10 % extra besteld oid. :')

Maargoed. Voor ik met de muur verder kon had ik nog het laatste raampje nodig. We hadden geen raam bedacht om in de achterste nok te zetten omdat die toch tegen de schuur vd buurman aan staat. Maar we hadden niet bedacht dat de nok boven de schuur vd buurman uit zou komen. en dus toch wel voor flink wat licht op zolder zou zorgen. :)

Dit kozijntje komt er in:


Iets kleiner dan t kozijn in de voorste nok, want die was toch wel wat groot...

Volgende update gaat met de buiten muur te maken hebben *O*
  dinsdag 3 maart 2015 @ 21:24:51 #256
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150262585
10m2 over -> Iets meer lijm gebruikt dan verwacht soms? :')

Mooie mijlpaal weer, succes met doorstapelen aan de buitenkant!
pi_150263738
Lijmdikte van 10 mm was het toch? ;)

Thanks!
  woensdag 4 maart 2015 @ 17:39:12 #258
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_150288945
Raampartijen en deuren vergeten van het totaal af te halen? Zo ruw geschat klopt het dan ongeveer ;)
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_150289109
Metselen kon ik ook niet. Eerste muurtje dat ik zette was drama. Maar kwam toch voorzettend voor. Daarna krijg je snel slag te pakken al zul je ws nooit zo snel zijn als prof. Profielen goed stellen metselkoord goed en niet teveel lagen per keer anders gaat die wellicht buiken. En vaak verankeren. Een van de essentiële draagmuren in een pand heb ik zelf gemetseld. Was best spannend toen we het weer belasten. 😜

En stenen goed afdekken want met vochtige stenen is het kut.
pi_150294758
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:43 schreef hans1985 het volgende:


En stenen goed afdekken want met vochtige stenen is het kut.
Daarentegen, te droge stenen onttrekken teveel vocht aan de mortel...
pi_150296124
Je weet dat dat raam officieel illegaal is? Je mag geen raam plaatsen op een x meter van de erfgrens waarbij je op het terrein van je buren kunt kijken.
  woensdag 4 maart 2015 @ 20:50:25 #262
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150296457
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:41 schreef icloud het volgende:
Je weet dat dat raam officieel illegaal is? Je mag geen raam plaatsen op een x meter van de erfgrens waarbij je op het terrein van je buren kunt kijken.
Illegaal is het zeker niet, ligt er maar net aan hoe het in het bestemmingsplan of gemeente bouwverordening staat.
Meestal heb je bij ramen minder dan 2 meter van de erfgrens een verklaring geen bezwaar van de buren nodig. Maar illegaal is een beetje overtrokken.
En zo te zien kijkt het raam over het schuine dak van het bijgebouw van de buren, dus ik zou me er niet druk om maken.
pi_150296596
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:50 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Illegaal is het zeker niet, ligt er maar net aan hoe het in het bestemmingsplan of gemeente bouwverordening staat.
Meestal heb je bij ramen minder dan 2 meter van de erfgrens een verklaring geen bezwaar van de buren nodig. Maar illegaal is een beetje overtrokken.
En zo te zien kijkt het raam over het schuine dak van het bijgebouw van de buren, dus ik zou me er niet druk om maken.
Het is gewoon per wet verboden, en of je nu op het dak of op de blote tetten uitkijkt in beide gevallen is het verboden om binnen de twee meter een raam te plaatsen met uitzicht op de buren.

Een apv kan dat niet overrullen
pi_150296899
Artikel 5.50 lid 1 can het burgelijk wetboek is meer dan duidelijk.
  PR/Manusje van alles woensdag 4 maart 2015 @ 21:05:10 #265
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_150296981
Nee want je ziet ineens niets meer als het raam 2 meter van de erfgrens staat. Geeft gelijk al aan wat een onzin regel dat weer is.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_150297169
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:05 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Nee want je ziet ineens niets meer als het raam 2 meter van de erfgrens staat. Geeft gelijk al aan wat een onzin regel dat weer is.
Het kan wel een onzinregel zijn maar het blijft de wet en een recht voor een ieder die daar woont de komende twintig jaar
  woensdag 4 maart 2015 @ 21:22:39 #267
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150297594
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 20:54 schreef icloud het volgende:

[..]

Het is gewoon per wet verboden, en of je nu op het dak of op de blote tetten uitkijkt in beide gevallen is het verboden om binnen de twee meter een raam te plaatsen met uitzicht op de buren.

Een apv kan dat niet overrullen
Ik zie het ja, nooit geweten dat dat zo in het bw stond. Ik weet wel dat je dan toestemming moet hebben van de buren, dan mag het wel. Zo doen wij dat in ieder geval altijd, komt regelmatig voor.
pi_150298085
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:22 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik zie het ja, nooit geweten dat dat zo in het bw stond. Ik weet wel dat je dan toestemming moet hebben van de buren, dan mag het wel. Zo doen wij dat in ieder geval altijd, komt regelmatig voor.
Zelfs dat kan niet zomaar een lullige goedgekeuring of ondertekend briefje van de buurman kan niet voorkomen dat eventuele nieuwe buren hun recht kunnen eisen.

Dan moet je al een dure akte laten maken bij de notaris.
pi_150298663
En als ik er nou folie op plak dat ie ondoorzichtig word? ;) overigens verwacht ik geen problemen. Zoals gezegr, door dat raam is niets te zien behalve het dak vd schuur. Oh, en de hemelwaterafvoer van die schuur zit bij mij aangesloten. Dus zo moeilijk zullen ze er wel niet over gaan doen, anders mogen ze die ook gaan omleggen. ;)
pi_150298707
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:43 schreef hans1985 het volgende:
Metselen kon ik ook niet. Eerste muurtje dat ik zette was drama. Maar kwam toch voorzettend voor. Daarna krijg je snel slag te pakken al zul je ws nooit zo snel zijn als prof. Profielen goed stellen metselkoord goed en niet teveel lagen per keer anders gaat die wellicht buiken. En vaak verankeren. Een van de essentiële draagmuren in een pand heb ik zelf gemetseld. Was best spannend toen we het weer belasten. 😜

En stenen goed afdekken want met vochtige stenen is het kut.
Ik begin met de muur uit het zicht en hoop t als ik bij de muren in t zicht aangekomen ben onder de knie te hebben. :p heb er wel zin in!
pi_150298907
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:50 schreef Makrolon het volgende:
En als ik er nou folie op plak dat ie ondoorzichtig word? ;) overigens verwacht ik geen problemen. Zoals gezegr, door dat raam is niets te zien behalve het dak vd schuur. Oh, en de hemelwaterafvoer van die schuur zit bij mij aangesloten. Dus zo moeilijk zullen ze er wel niet over gaan doen, anders mogen ze die ook gaan omleggen. ;)
Alleen maar het dak van de schuur is ook inbreuk op de privacy zoals bedoeld in artikel 5.50 lid 1 ondankds dat er niemand ooit op het dak gaat zitten.

folie mag idd mits het ondoorzichtig is en je dus niet meer op het terrein van de buren kunt kijken.

Is die hemelafvoer in een akte vastgelegd?
pi_150299053
Mochten er ooit problemen door komen dat plak ik t gewoon dicht met folie dan. T raam is puur voor daglicht. Bedankt iig, wel handig om te weten. Ben je toch een beetje voorbereid mochten er ooit problemen door komen.


Die hemelwaterafvoer is volgens mij niets over vastgelegd. Ik ben er bij toeval achter gekomen toen ik bezig was met de afvoer vd garage. Anders had ik t niet geweten.
  woensdag 4 maart 2015 @ 22:02:12 #273
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150299091
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:35 schreef icloud het volgende:

[..]

Zelfs dat kan niet zomaar een lullige goedgekeuring of ondertekend briefje van de buurman kan niet voorkomen dat eventuele nieuwe buren hun recht kunnen eisen.

Dan moet je al een dure akte laten maken bij de notaris.
Nog nooit gedonder mee gehad, en zo als we het doen wordt door de gemeente zelfs voorgesteld. ;)
Maar kan me er wel wat bij voorstellen ja, dat nieuwe eigenaren hun recht kunnen opeisen ja.
Hoe zit dat eigenlijk als de gemeente er gewoon een vergunning op af geeft? Geeft dat nog enig recht, of is de gemeente daar sowieso niet op aan te spreken?
pi_150299292
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 22:02 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Nog nooit gedonder mee gehad, en zo als we het doen wordt door de gemeente zelfs voorgesteld. ;)
Maar kan me er wel wat bij voorstellen ja, dat nieuwe eigenaren hun recht kunnen opeisen ja.
Hoe zit dat eigenlijk als de gemeente er gewoon een vergunning op af geeft? Geeft dat nog enig recht, of is de gemeente daar sowieso niet op aan te spreken?
Nee de gemeente toets de plannen aan het bestemmingsplan, welstand en constructie.

Ik heb ooit een vergunning aangevraagd voor een bouwwerk 5 meter op de grond vn de buren, en gekregen maar dat gaf me niet het recht om het ook uit te voeren.
pi_150505516
Hoofdstuk 3: De buitenmuur *O* *O* *O*

Zodan, de buitenmuur. Eerst zaterdag maar de bitumen tegen de binnenmuur gebrand. Wat een kutwerk was dat zeg... Daar had ik me even goed op verkeken... Zit er ook lang niet mooi tegenaan. Daarom ook geen foto's *O* :W Snel weer vergeten :9

Toen de isolatieplaten tegen de muur aan gemaakt. Mooi spul zeg, stuk steviger dan eps.

En jullie hadden gelijk (Grr) met mn oude spouwankers was t echt kut geworden, dit systeem met die pluggen en slagspouwankers werkt zo mooi!

Beetje klote foto, maar hier zit de onderste rij tegen de muur:


De kopse kanten heb ik gelijmt met purlijm, daar aluminiumtape overheen, en de onderkant heb ik met normale pur afgepurt. Moest ik hier nog weg snijden.

Nog effe een buisje voor de schakelaar van de zolderverlichting op zn plek gezet



Hoef ik die aan de binnenkant niet in de frezen.

Verder zondag de profielen gestelt, vanochtend de lagemaat bepaald zodat ik zo mooi mogelijk bij de rollagen uit kom met een hele laag, en toen was het eindelijk zover. Metselenn!

Ik ben zeker niet ontevreden, gaat best vlot nog. (van 11 tot 6 zon 300 stenen weg gestapelt. In een hele dag moet 500 dus te doen zijn) En ik vind het eigenlijk best heel erg mooi geworden :D :D

tuurlijk, zitten best wat schoonheidsfoutjes in. Maar overall ben ik dik tevreden. Oordeel zelf:







Van t weekeind weer verder, en eigenlijk effe kijken of ik woensdag vrij kan krijgen. kan ik een beetje meters maken!
pi_150508499
ziet er goed uit
  dinsdag 10 maart 2015 @ 20:55:58 #277
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150508582
Wow niet slecht! En dit is nog maar de achterkant ;)
pi_150509171
Thanks! Haha, inderdaad. :9 Ik kan mn skills nog even perfectioneren voor ik bij de voorgevels kom. :P
  dinsdag 10 maart 2015 @ 22:44:05 #279
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_150514385
Ziet er goed uit!!
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_150517268
Nou neem me niet kwalijk hoor, maar dat vind ik er TOP uitzien voor je eerste keer metselen !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150519990
Skills!!! Mooi man _O_
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 11 maart 2015 @ 07:33:31 #282
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150520263
Mooi hoor, strak werk zo voor een eerste keer! Rust en je koppie erbij houden en dan is het prima te doen toch?
  woensdag 11 maart 2015 @ 07:39:36 #283
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_150520300
Wauw, mooi hoor!
klerkje
  PR/Manusje van alles woensdag 11 maart 2015 @ 08:08:40 #284
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_150520518
doe het je zeker niet na. Netjes! ^O^
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_150522098
Zo! Dat ziet er goed uit zeg. Klasse _O_
pi_150522750
Zo dan! Netjes gedaan!
pi_150537256
Wauw wat een reacties! :D thanks allemaal.

Net nog even verliefd naar t stukje muur gekeken, ben echt tevreden met t resultaat! Was een beetje ongerust over de nachtvorst, maar t muurtje voelt gewoon stevig aan.


quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 07:33 schreef ueberduitser het volgende:
Mooi hoor, strak werk zo voor een eerste keer! Rust en je koppie erbij houden en dan is het prima te doen toch?
Dankje! Ja precies. En als t resultaat mooi word is t meteen ook een stuk leuker om te doen. :)
  woensdag 11 maart 2015 @ 18:28:20 #289
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150537335
quote:
1s.gif Op woensdag 11 maart 2015 18:25 schreef Makrolon het volgende:
Wauw wat een reacties! :D thanks allemaal.

Net nog even verliefd naar t stukje muur gekeken, ben echt tevreden met t resultaat! Was een beetje ongerust over de nachtvorst, maar t muurtje voelt gewoon stevig aan.

[..]

Dankje! Ja precies. En als t resultaat mooi word is t meteen ook een stuk leuker om te doen. :)
Regen zit er niet aan te komen denk ik, maar dek je je metselwerk wel even aan de bovenkant af? ;)
pi_150538495
Leek me nu niet nodig omdat geen felle zon er direct op en geen regen. Maar ga ik als t nodig is zeker doen!
pi_150657332
Wow dat ziet er erg goed uit!
pi_150657751
Waar is dat rooster voor bedoeld?
pi_150658171
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 11:57 schreef Snoepje5 het volgende:
Waar is dat rooster voor bedoeld?
Zodat ik mn nek niet breek als ik een keer dronken uit de stad kom en ik mn fiets in de garage wil zetten. :+
pi_150682216
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Zodat ik mn nek niet breek als ik een keer dronken uit de stad kom en ik mn fiets in de garage wil zetten. :+
_O-

Keep up the good work. ^O^

Zie ik goed dat je direct tegen de pir-isolatie aan metselt en geen spouw hebt?
Da's wel een stuk makkelijker dan zo, dan metselen met een spouw ertussen.

Een vraag van mijn kant; waarom heb je de kopse kanten van de balken oranje geschildert?
pi_150684766
Weekend is voorbij ..... ~O> laat maar rollen die camerarol!
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  maandag 16 maart 2015 @ 07:54:00 #296
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_150687039
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 22:58 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

_O-

Keep up the good work. ^O^

Zie ik goed dat je direct tegen de pir-isolatie aan metselt en geen spouw hebt?
Da's wel een stuk makkelijker dan zo, dan metselen met een spouw ertussen.
Dat lijkt misschien zo, maar het lijkt me dat er wel een spouw is hoor.
quote:
Een vraag van mijn kant; waarom heb je de kopse kanten van de balken oranje geschildert?
Het beschermt het hout wat in aanraking komt met metselwerk tegen rotten
pi_150688033
Spouw is 100 mm, pir platen zijn 80. Ik heb dus een kleine spouw van 2 cm. :)

Enne, heb nog effe geen goeie fotos... Zal morgen goeie maken! Ben nu op 125cm hoog. Gaat best aardig! Moeilijkste vind ik om de stootvoegen boven elkaar te houden
pi_150719954
Raak ook door het metselen van makrolon geinspireerd ! Zit wat te denken aan een schurtje erbij in de tuin . Moet iets van 5x5 mtr worden met gemetselde opstanden.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150725017
Wel een topic openen he!
pi_150742728
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 08:24 schreef Makrolon het volgende:
Wel een topic openen he!
eh....... kijk eens in mij postgeschiedenis ;)


De renovatietopics (8 stuks) van mijn hand, betreft onze woning. Alle foto's zijn nog online(althans wat ik zelf gepost heb qua foto's)

Ik loop hier al even rond.... *O*
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_150750298
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 18:48 schreef Cybersijp het volgende:

[..]

eh....... kijk eens in mij postgeschiedenis ;)

De renovatietopics (8 stuks) van mijn hand, betreft onze woning. Alle foto's zijn nog online(althans wat ik zelf gepost heb qua foto's)

Ik loop hier al even rond.... *O*
Haha, sorry. :P Zit hier nog niet zo gek lang.

ENNN VOL! Nieuwe komt er aan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')