abonnement Unibet Coolblue
pi_147113247
Nee dus, moslim-zijn is een keuze voor islam. Maar wie islam bekritiseert wordt snel van racisme beschuldigd. Dat gebeurt ook hier op FOK regelmatig, en ik verbaas me er telkens weer om. Waar komt het geloof vandaan dat moslims, een uiterst diverse groep mensen van Afrika tot Azië, een ras zijn? Waarom verwarren moslims (en anderen) kritiek op islam met racisme?

"Ras" (wat dat ook moge zijn) is onveranderlijk, maar je religie is een keuze die je iedere ochtend opnieuw maakt. Echter krijg ik de indruk dat veel moslims hun religieuze identiteit ervaren als onveranderlijk in hun DNA vastgelegd, alsof het inderdaad een ras zou zijn. Een gevaarlijke misvatting die de bron van conflicten met de islam verklaart. Ook de onderlinge conflicten, want als sjiieten en soennieten elkaar als minderwaardige rassen zien, geen wonder dat er pleuris uitbreekt.
pi_147113284
Wel een strakke manier om jouw gedachtegoed goed te praten. Zo rollen meer van je soortgenoten. Niet dat ik veel tijd aan je ga besteden vandaag.
pi_147113306
Omdat het begrip "racisme" te pas en te onpas gebruikt wordt tegenwoordig. Je kunt zeggen dat mensen die specifiek moslims treiteren zich schuldig maken aan discriminatie. Eventueel kun je zeggen dat ze tegen de grondwet ingaan. Maar racisme, nee.

Waarom gebeurt 't dan wel? Omdat racisme harder klinkt dan discriminatie. En omdat sommige mensen denken dat Arabisch hetzelfde is als islamitisch. Dat meer dan 90% van de Arabieren moslim is maakt dit nog niet hetzelfde. Want het is niet zo dat 90% van de moslims Arabisch is. Zeker in Indonesië heb je een enorme Aziatische groep moslims.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_147113309
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:10 schreef koesjkoesj1 het volgende:
Nee dus, moslim-zijn is een keuze voor islam. Maar wie islam bekritiseert wordt snel van racisme beschuldigd. Dat gebeurt ook hier op FOK regelmatig, en ik verbaas me er telkens weer om. Waar komt het geloof vandaan dat moslims, een uiterst diverse groep mensen van Afrika tot Azië, een ras zijn? Waarom verwarren moslims (en anderen) kritiek op islam met racisme?

"Ras" (wat dat ook moge zijn) is onveranderlijk, maar je religie is een keuze die je iedere ochtend opnieuw maakt. Echter krijg ik de indruk dat veel moslims hun religieuze identiteit ervaren als onveranderlijk in hun DNA vastgelegd, alsof het inderdaad een ras zou zijn. Een gevaarlijke misvatting die de bron van conflicten met de islam verklaart. Ook de onderlinge conflicten, want als sjiieten en soennieten elkaar als minderwaardige rassen zien, geen wonder dat er pleuris uitbreekt.
dat komt door de Koran, die heeft nogal wat protectionistische regels. verder; geen ras, het is een geloof.
pi_147113331
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Omdat het begrip "racisme" te pas en te onpas gebruikt wordt tegenwoordig. Je kunt zeggen dat mensen die specifiek moslims treiteren zich schuldig maken aan discriminatie. Eventueel kun je zeggen dat ze tegen de grondwet ingaan. Maar racisme, nee.

Waarom gebeurt 't dan wel? Omdat racisme harder klinkt dan discriminatie. En omdat sommige mensen denken dat Arabisch hetzelfde is als islamitisch. Dat meer dan 90% van de Arabieren moslim is maakt dit nog niet hetzelfde. Want het is niet zo dat 90% van de moslims Arabisch is. Zeker in Indonesië heb je een enorme Aziatische groep moslims.
discriminatie (wikipedia):
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.

ik vind het wel rechtmatig als je zegt dat de Koran haat verspreidt. misschien dat dat mag in het kader van geloofsvrijheid enzo, maar toch.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:19:22 #6
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113365
quote:
In dit Verdrag wordt onder "rassendiscriminatie" verstaan elke vorm van onderscheid,
uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of
etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning het genot of de uitoefening, op voet
van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek,
economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven,
teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge
heeft.
pi_147113368
Moslims zijn geen ras, het is meer een afwijking, net als christenen, katholieken en alle andere imbecielen die denken dat er ergens boven je op een wolk iemand is over je waakt en je vertelt wat je wel- en niet moet/mag doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_147113441
Het is dan ook discriminatie om mensen die een bepaald geloof aanhangen anders te behandelen. En zo wordt het dan ook genoemd. Wat dit in NWS doet is mij een raadsel trouwens.
pi_147113474
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat mensen Moslims als een ras zien :')
Extremistisch gematigd.
pi_147113482
daarom staat het ook in NWS natuurlijk! ^O^
pi_147113512
:D
Extremistisch gematigd.
pi_147113575
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:25 schreef Tja..1986 het volgende:
Het is dan ook discriminatie om mensen die een bepaald geloof aanhangen anders te behandelen. En zo wordt het dan ook genoemd. Wat dit in NWS doet is mij een raadsel trouwens.
kritiek op de inhoud van een geloof lijkt me daarentegen zeer gezond.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:33:23 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113581
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:19 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie waarbij er van uitgegaan wordt dat de ene etnische groep superieur is aan de ander.

Dat is wat breder dan de strikte opvatting die TS er in de OP op nahoudt. Een etnische groep is een volk/deel vd bevolking die op enig kenmerk zo duidelijk onderscheiden kan worden, dat je ze anders kan categoriseren.

Een moslim valt in een andere categorie als een atheïst, agnost, christen etc. Voor moslims is dat onderscheid ook zo duidelijk dat ze zich beduidend anders voelen.
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:34:19 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113595
Ik heb het in F&L proberen te scharen. Lijkt het me meer onder vallen. Als de mods hier straks boos worden, waarschuw me alsjeblieft even. Kan ik onderduiken
Laffe huichelaar
pi_147113620
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie waarbij er van uitgegaan wordt dat de ene etnische groep superieur is aan de ander.

Dat is wat breder dan de strikte opvatting die TS er in de OP op nahoudt. Een etnische groep is een volk/deel vd bevolking die op enig kenmerk zo duidelijk onderscheiden kan worden, dat je ze anders kan categoriseren.

Een moslim valt in een andere categorie als een atheïst, agnost, christen etc. Voor moslims is dat onderscheid ook zo duidelijk dat ze zich beduidend anders voelen.
ja niet iedereen loopt achter dat haatboek aan (gelukkig). ik begrijp wel dat dat groepsgevoel creëert. zijn fokkers ook een etnische groep volgens de door jou gehanteerde definitie? :D
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:37:55 #16
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113663
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:35 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ja niet iedereen loopt achter dat haatboek aan (gelukkig). ik begrijp wel dat dat groepsgevoel creëert. zijn fokkers ook een etnische groep volgens de door jou gehanteerde definitie? :D
Ze zijn wel zo anders dat ze onderscheiden kunnen worden van de rest van de samenleving. Maar de overkoepelende categorie die daarbij past is autisme
Laffe huichelaar
pi_147113685
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:37 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ze zijn wel zo anders dat ze onderscheiden kunnen worden van de rest van de samenleving. Maar de overkoepelende categorie die daarbij past is autisme
ow ja en racisme heeft niets met etniciteit te maken volgens mij maar puur met:

Racism consists of both prejudice and discrimination based in social perceptions of biological differences between peoples. It often takes the form of social actions, practices or beliefs, or political systems that consider different races to be ranked as inherently superior or inferior to each other, based on presumed shared inheritable traits, abilities, or qualities. It may also hold that members of different races should be treated differently.[1][2][3]

Aldus wikipedia.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:40:45 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113703
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:33 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Racisme is een ideologie waarbij er van uitgegaan wordt dat de ene etnische groep superieur is aan de ander.

Dat is wat breder dan de strikte opvatting die TS er in de OP op nahoudt. Een etnische groep is een volk/deel vd bevolking die op enig kenmerk zo duidelijk onderscheiden kan worden, dat je ze anders kan categoriseren.

Een moslim valt in een andere categorie als een atheïst, agnost, christen etc. Voor moslims is dat onderscheid ook zo duidelijk dat ze zich beduidend anders voelen.
Naja dat eerste niet per se, het kan ook 'gewoon' haat/intolerantie jegens andere rassen/etnische groepen zijn. Zo zal de meerderheid van de niet-blanke rassen niet racistisch zijn tegen blanken omdat ze blanken minderwaardig vinden.
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:42:29 #19
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113726
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:39 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ow ja en racisme heeft niets met etniciteit te maken volgens mij maar puur met:

Racism consists of both prejudice and discrimination based in social perceptions of biological differences between peoples. It often takes the form of social actions, practices or beliefs, or political systems that consider different races to be ranked as inherently superior or inferior to each other, based on presumed shared inheritable traits, abilities, or qualities. It may also hold that members of different races should be treated differently.[1][2][3]

Aldus wikipedia.
Als wikipedia het zegt, zal het wel zo zijn. Leuk dat hugecooll met een VN verdrag aankomt wat ook door Nederland geratificeerd is, als wikipedia wat anders zegt houdt het verder op
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:42:32 #20
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113727
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:39 schreef SuperFood het volgende:

[..]

ow ja en racisme heeft niets met etniciteit te maken volgens mij maar puur met:

Racism consists of both prejudice and discrimination based in social perceptions of biological differences between peoples. It often takes the form of social actions, practices or beliefs, or political systems that consider different races to be ranked as inherently superior or inferior to each other, based on presumed shared inheritable traits, abilities, or qualities. It may also hold that members of different races should be treated differently.[1][2][3]

Aldus wikipedia.
Er zijn verschillende definities :P De definitie van de Verenigde Naties omvat zowel ras als etniciteit.
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als wikipedia het zegt, zal het wel zo zijn. Leuk dat hugecooll met een VN verdrag aankomt wat ook door Nederland geratificeerd is, als wikipedia wat anders zegt houdt het verder op
Is wel handig voor werkstukken en zo
;(
pi_147113757
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:42 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Er zijn verschillende definities :P De definitie van de Verenigde Naties omvat zowel ras als etniciteit.

[..]

Is wel handig voor werkstukken en zo
;(
de vn < wikipedia. vn is politics sowieso. :r
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:44:24 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113763
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:44 schreef SuperFood het volgende:

[..]

de vn < wikipedia. vn is politics sowieso. :r
Sowieso
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:46:01 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113793
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:40 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja dat eerste niet per se, het kan ook 'gewoon' haat/intolerantie jegens andere rassen/etnische groepen zijn. Zo zal de meerderheid van de niet-blanke rassen niet racistisch zijn tegen blanken omdat ze blanken minderwaardig vinden.
Nou ja, dat is natuurlijk maar hoe ver je het doorvoert. De meerderheid van de zwarten in Ferguson bijvoorbeeld zullen een hekel hebben aan blanken. Omdat ze vinden ongelijk behandeld te worden. Eigenlijk dus omdat ze hun beoordelingsvermogen en hun gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van de blanken.

Het gaat mis op het moment dat je, dit voorbeeld vasthoudend, de schuld van een incident of reeks van incidenten niet meer bij de verantwoordelijke, in dit geval de agent die schoot, legt, maar het breder trekt naar mensen die er niks mee te maken hebben of te maken willen hebben. Als wij tijdens die rellen met zijn tweeën in ferguson hadden gewandeld, hadden we een probleem gehad. Alleen om mijn mooie kleurtje
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:49:33 #24
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_147113860
Wat ik bedoel te zeggen is dat dat soort dingen pas gebeuren als je zó'n laag/slecht beeld van de totale andere kleur hebt, dat je het gevoel hebt dat dit het enige is wat je kan doen.

Superieur zijn hoeft niet alleen te betekenen jezelf heel goed vinden, maar ook de ander heel slecht vinden.
Laffe huichelaar
  zaterdag 29 november 2014 @ 11:50:35 #25
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_147113882
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 11:46 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou ja, dat is natuurlijk maar hoe ver je het doorvoert. De meerderheid van de zwarten in Ferguson bijvoorbeeld zullen een hekel hebben aan blanken. Omdat ze vinden ongelijk behandeld te worden. Eigenlijk dus omdat ze hun beoordelingsvermogen en hun gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van de blanken.

Het gaat mis op het moment dat je, dit voorbeeld vasthoudend, de schuld van een incident of reeks van incidenten niet meer bij de verantwoordelijke, in dit geval de agent die schoot, legt, maar het breder trekt naar mensen die er niks mee te maken hebben of te maken willen hebben. Als wij tijdens die rellen met zijn tweeën in ferguson hadden gewandeld, hadden we een probleem gehad. Alleen om mijn mooie kleurtje
Naja dat ze hun beoordelingsvermogen en gevoel voor recht en onrecht superieur vinden aan dat van blanken is weer een beetje overdreven :T
Laten we het erop houden dat ze vinden dat ze als 'minder' behandeld worden en dat graag anders zouden zien. Soort van onderdrukking, zeg maar. Machtsmisbruik door 'de blanke man' :')
En dan kan je lekker als een stel apen gaan rellen idd, en dan is iedere blanke een doelwit. Jij ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')