"Zou moeten zijn", wat houdt dat in? Ik bepaal zelf wel hoe ik iets zie, en wat iemand verdient is een zaak tussen werkgever en werknemer. Vraag en aanbod. Helaas wordt dat ernstig verstoord door zo veel overheidscontrole over de economie (de zorg id een goed voorbeeld). Jij hebt het over lonen verdubbelen, ik zou zeggen het staat je vrij om mensen geld te geven.quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:39 schreef Woestenijhumor het volgende:
Het minder verdienen van vrouwen inzage het groter aantal vrouwen in bepaalde beroepen, zoals in de zorgsector, dient te worden gemodifieerd door deze beroepen als evenwaardig te zien, want dat zijn ze ook. Zo zou een zorgverlener in privé-aangelegenheden, zoals thuisblijvende ouder, mantelzorger, sandwichers, een volwaardige job moeten zijn.
Bij mij persoonlijk hangt het af in hoeverre mijn identiteit, met diens persoonlijke competenties, matchen met de jobinhoud. Ik merk het alleen al in mijn taalgebruik. Er zitten geen verkoopstechnieken in me en ik ben best wel slordig, dus ik heb ooit nog gewerkt als verkoper en schoonmaker, maar leerkracht Nederlands, freelance vertaler, educatief medewerker, wàs ik wel daadwerkelijk. Toch is dat ook wel cultureel bepaald. In Zweden zegt men veel vaker "ik werk als (beroep)" en hier in België "ik ben (beroep)". In het Frans "je suis..." en Duits "ich bin..." terwijl de Engelsen dan weer mixen met "I am..." en "I'm working as a..."quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:37 schreef Seven. het volgende:
Even een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid: zou je vaker kiezen voor tijd met je gezin als het je carrierekansen niet zou bedreigen?
Ik als vrouw zou denk ik uit de grond van mijn hart nee zeggen, maar ik heb geen kinderen, geen kinderwens. Ik heb wel een leuke vent en twee honden maar eigenlijk vind ik mijn werk gewoon verdomd leuk en ik ontleen een groot deel van mijn identiteit uit mijn werk. Dus als ik moet kiezen tussen een zakenreis of een bezoekje aan schoonfamilie, dan weet ik het wel.
Die balans van 'wie ben je' is 100% mezelf maar dat bestaat dus voor een groot deel uit 'partner van', 'logistiek' (mijn werk), 'behoort tot vriendenkring x' en 'komt voort uit familie x'. Daarbij nog wat karaktertrekken, eigenaardigheden, huisdieren, hobbies en andere triviale dingen. Dat ben ik. Zonder mijn werk valt een heel stuk van die identiteit weg.
In het licht van deze discussie ook wel interessant om het van de emotionelere kant te bekijken:
In hoeverre verschilt identiteitsbeleving, en dan met name het professionele aspect, tussen man en vrouw. Heeft dat gevolgen voor de arbeidsparticipatie van vrouwen?
Ik ben geen typisch voorbeeld. Maar ik heb een gut feeling dat mannen veel sterker dan vrouwen hun werk als onderdeel van hun identiteit zien, en derhalve ook veel ambitieuzer zijn.
Kinderen zijn inderdaad een hekele discussie, gesteld dat je er honderd procent voor koos en ze allemaal in topvorm zijn en de verhouding met je partner splendide verloopt, gelijke taakverdeling aanwezig is, enzovoort. De realiteit is echter een ander paar mouwen.quote:Op dinsdag 9 december 2014 23:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een baan is iets waar je voor betaald krijgt, dus thuisblijven bij je eigen kinderen is geen baan.
quote:Op woensdag 10 december 2014 14:38 schreef robin007bond het volgende:
https://decorrespondent.n(...)56759003093-50ed9620
Of er nou een hoogopgeleide man of hoogopgeleide vrouw zit, er wordt evenveel hoogopgeleid talent verspild.quote:Het quotum is bedoeld om het aantal vrouwen aan de top te vergroten – om emancipatoire redenen, maar vooral omdat het zonde is al dat hoogopgeleide talent niet te benutten.
Bron?quote:En ook omdat bedrijven met een diversere boardroom zowel financieel als organisatorisch beter zouden presteren.
Opnieuw: bron?quote:Zeker als we ons doordringen van het feit dat diversiteit uiteindelijk beter is voor een bedrijf
Dat is bullshit. Dat veel feministische verworvenheden met wetgeving gepaard gingen, was vooral omdat die wetgeving zelf seksistisch was. Die moest dus aangepast. Maar nu is het niet de wetgeving maar de samenleving.quote:Want grote veranderingen komen meestal niet ‘vanzelf.’ Daar zijn debat, protest én wetgeving voor nodig.
Misleidend: er zit nog een stap tussen. Dankzij seksisme kiezen minder vrouwen voor een opleiding die leidt tot een topfunctie. Dus is er naar verhouding een kleinere pool om vrouwen uit te kiezen voor een topfunctie dus zullen er naar verhouding minder geschikte vrouwen zijn. Dat los je niet op door een quotum, want de pool is simpelweg niet groot genoeg.quote:De huidige situatie – er zijn meer hoogopgeleide vrouwen dan mannen, maar die vrouwen bekleden aanzienlijk minder topfuncties – kwam tot stand dankzij eeuwen geïnstitutionaliseerd seksisme.
Die dwang hoeft echter niet van de overheid te komen. Er bestaat ook zoiets als sociale druk. Overigens is er al een boel dwang vanuit de overheid: discriminatie op basis van gender is al verboden. De overheid dwingt mensen al om daarvan af te zien.quote:Wanneer we niet gedwongen worden dingen anders te doen, kiezen we automatisch voor de status quo, al onze goede bedoelingen ten spijt.
Ik betwijfel of er in die veel gevallen veel sociale druk is. Als je ziet hoe men tegenwoordig over allochtonen spreekt...quote:Op donderdag 11 december 2014 19:09 schreef robin007bond het volgende:
Eigenlijk ben ik het wel met je eens Ser, maar zeer matig is naar mijn mening wat overdreven. Sociale druk is helaas niet altijd afdoende, dat zie je ook met allochtonen die veel meer succes hebben als ze anoniem solliciteren.
Daar was dit artikel (of eigenlijk de brief erin) wel een mooi voorbeeld van http://www.geenstijl.nl/m(...)rt_met_vrouwenb.htmlquote:Op woensdag 10 december 2014 16:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Misleidend: er zit nog een stap tussen. Dankzij seksisme kiezen minder vrouwen voor een opleiding die leidt tot een topfunctie. Dus is er naar verhouding een kleinere pool om vrouwen uit te kiezen voor een topfunctie dus zullen er naar verhouding minder geschikte vrouwen zijn. Dat los je niet op door een quotum, want de pool is simpelweg niet groot genoeg.
De brief illustreert inderdaad wat ik wilde zeggen, maar er komen ook weer een paar foute stokpaardjes naar voren:quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:49 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Daar was dit artikel (of eigenlijk de brief erin) wel een mooi voorbeeld van http://www.geenstijl.nl/m(...)rt_met_vrouwenb.html
Pijnlijke opmerking, omdat die veel te vaak misbruikt is om vrouwen te negeren: "We kunnen Truus wel bevorderen, maar waarschijnlijk wil ze dat helemaal niet." Speculeren naar hoe veel (of hoe weinig) vrouwen zo'n functie ambiëren is in dezen dus irrelevant: zo'n vrouw geeft dat zelf wel aan.quote:Bovendien is het nog maar de vraag of vrouwen een positie als UD wel ambiëren
De enige zin waarin het onderwijs gefeminiseerd is, is dat er meer vrouwen zijn gaan werken. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het onderwijs op een meer vrouwelijke manier geregeld is, noch dat een vrouwelijkere aanpak slechter is voor jongens.quote:Het is beter om het probleem bij de wortel aan te pakken, namelijk het omkeren van de feminisering die het onderwijs afgelopen jaren heeft ondergaan
er is onderzoek gedaan of veel vrouwen in het onderwijs verschil uit maakt voor jongens en inderdaad daar lijkt geen spraken van te zijn. maar de onderwijsmethodes die vooral gericht zijn op meisje lijken wel degelijk nadelig te zijn voor jongens. dat blijk ook uit alle cijfers, van hong-kong tot en met noorwegen.quote:Op vrijdag 12 december 2014 17:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De enige zin waarin het onderwijs gefeminiseerd is, is dat er meer vrouwen zijn gaan werken. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het onderwijs op een meer vrouwelijke manier geregeld is, noch dat een vrouwelijkere aanpak slechter is voor jongens.
Hoe zijn de onderwijs methoden dan bewust op meisjes gericht?quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:46 schreef wipes66 het volgende:
[..]
er is onderzoek gedaan of veel vrouwen in het onderwijs verschil uit maakt voor jongens en inderdaad daar lijkt geen spraken van te zijn. maar de onderwijsmethodes die vooral gericht zijn op meisje lijken wel degelijk nadelig te zijn voor jongens. dat blijk ook uit alle cijfers, van hong-kong tot en met noorwegen.
Dit lijkt me sterk (overdreven)quote:Op vrijdag 12 december 2014 18:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Vooral omdat veel van de "achterstand" van jongens komt omdat ze de concentratieboog van een ui hebben.
Is echt zo, ze hebben moeite met dat geconcentreerd blijven, veel meer dan meisjes in die leeftijdsklasse.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit lijkt me sterk (overdreven)
Heb je een bron hiervan?quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Is echt zo, ze hebben moeite met dat geconcentreerd blijven, veel meer dan meisjes in die leeftijdsklasse.
Nogmaals, bron?quote:Jongens kunnen gemiddeld genomen slechter langer stilzitten, slechter hun aandacht houden bij drogere stof en nog wel meer van dat soort dingen. Jongens hebben veel meer stimulans nodig om de aandacht erbij te kunnen houden(vandaar dat meer visueel werken, of met de praktijk erbij werken waardoor ze in actie kunnen komen zo goed werkt).
Ik kan dus in niks terugvinden dat mannen stelselmatig een slechtere concentratie hebben dan vrouwen. Integendeel, enige wat ik vind is dat mannen blijkbaar beter konden jagen dan vrouwen omdat ze zich beter op 1 ding tegelijk konden concentreren (namelijk de jacht).quote:De vraag is alleen, werkt dat dan slechter bij meisjes, of blijven die "voorlopen" omdat ze ook daar beter hun aandacht erbij kunnen houden. Dat weet ik dus niet.
je had hem nog niet bekekenquote:Op vrijdag 12 december 2014 18:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe zijn de onderwijs methoden dan bewust op meisjes gericht?
Want het is niet dat het systeem nu zo afschuwelijk anders is dan vroeger toen voornamelijk alleen jongens naar school gingen.
Het is meer zo dat blijkt dat meisjes het gewoon beter doen in dat systeem, significant beter zelfs. Er is nog niet echt goed getest of er andere methoden zijn waarbij jongens het dan weer beter zouden doen. Vooral omdat veel van de "achterstand" van jongens komt omdat ze de concentratieboog van een ui hebben.
Linkquote:Do Men Have Shorter Attention Spans Than Women?
He doesn't have a shorter attention span; women are just biologically wired to pay attention to different things than men are, says Kathleen Nadeau, Ph.D., director of the Chesapeake ADHD Center of Maryland, in Annapolis. Researchers have found that male brains tend to be attracted to things that are analytical (sports scores) and visual (Heidi Klum), while female brains focus more on nonverbal and verbal communication (a stimulating conversation).
Ik wou expres niet daarnaar zoeken, maar iets algemeners vinden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:22 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je had hem nog niet bekeken
overigens als je googled op 'education methods boys girls' kom je ook genoeg tegen, dus het is zeker niet zo dat de oorzaken een soort mysterie is. daarnaast ligt het (lijkt mij) erg voor de hand dat het onderwijs ingericht op een manier dat het goed doet voor meisjes en niet voor jongens, als jongen en meisjes verschillen en de uitkomsten zo eveneens behoorlijk verschillen.
quote:Te weinig beweging en teveel passiviteit
Vaker dan meisjes zijn jongens ingesteld op fysieke actie en beweging om hun energie kwijt te kunnen.
Op school lukt dat steeds minder. Schoolzwemmen is wegbezuinigd en gymnastiek wordt steeds minder een volwaardig vak. Daarnaast zien we de opkomst van sociale media, games, tv en internet die maken dat jongens vaker op de bank blijven zitten in plaats van aan sport te doen of bij een vereniging te gaan. Dit is mogelijk een factor die hout snijdt, maar is daarmee ook verklaard dat in heel Europa jongens in het onderwijs achterlopen op meisjes? En waarom speelt deze factor niet in het basisonderwijs?
quote:Het Studiehuis
Met de komst van Studiehuis/tweede fase in het vo is er een groter beroep gedaan op zelfdiscipline, planning en zelfstandigheid. Jongens zijn daar minder goed in (Coenen, Meng en van der Velden, 2011). Haverkamp
zegt hierover: ‘Scholieren moeten zelf plannen en organiseren. Jongens zouden hier slechter in zijn omdat die zichzelf overschatten. Meisjes zijn nu eenmaal braver en vlijtiger; als het op discipline aankomt rennen ze de andere sekse al snel voorbij. Ze zijn ook taliger. Een voordeel in het tweedefaseonderwijs, waarin het schrijven van werkstukken een belangrijke rol kreeg’
quote:Er zijn boekenkasten vol geschreven over verschillen tussen jongens/meisjes en mannen/vrouwen: in fysieke kenmerken, gedrag en schoolprestaties. Recent nog door Annemarie Boschloo in haar proefschrift uit 2012:
Schoolperformance in adolescents: an educational neuropsychology perspective.
Ook de verschillen in de ontwikkeling van jongens en meisjes krijgen ruim aandacht. Uit Jolles 2013: ‘Er wordt geschat dat drie kwart van de meisjes in emotionele en sociale ontwikkeling voorloopt op drie kwart van de jongens gedurende een behoorlijk deel van de adolescentie. Uit hersenonderzoek blijkt ook, dat bepaalde hersendelen bij (de meeste) meisjes enkele jaren eerder zijn uitgerijpt dan bij de (meeste) jongens. Jongens hebben een langere ontwikkeling die nog kan doorlopen tot ongeveer 25 jaar. De meeste meisjes zijn enkele jaren eerder in alle opzichten volwassen.’
Natuurlijk zullen ze het niet zo cru zeggen als dat ik deed, maar dat jongens meer moeite hebben met stilzitten en zich langer op die saaie taak concentreren.quote:De onderbouw is de kritieke periode. Jongens hebben vaker dan meisjes problemen met het invullen van hun agenda, het opruimen van het bureau, het maken van een planning en met het vooruit werken bij grote stukken lesstof. Als zij zich in de onderbouw een of twee jaar beperkt inzetten, krijgen ze in het bijzonder problemen met de talen. Door een gebrekkige woordenschat en grammaticakennis verliezen ze de moed, scoren ze laag en kunnen ze blijven zitten. Als ze naar een lager schoolniveau worden verwezen raken ze vaak teleurgesteld door het gebrek aan uitdaging. Extra ondersteuning voor jongens in de onderbouw is daarom geboden.
Ik heb hem wel bekeken, maar een hoop is baarlijke onzin.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:22 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je had hem nog niet bekeken
overigens als je googled op 'education methods boys girls' kom je ook genoeg tegen, dus het is zeker niet zo dat de oorzaken een soort mysterie is. daarnaast ligt het (lijkt mij) erg voor de hand dat het onderwijs ingericht op een manier dat het goed doet voor meisjes en niet voor jongens, als jongen en meisjes verschillen en de uitkomsten zo eveneens behoorlijk verschillen.
Het woord "concentreren" staat echter nergens in de door jou gequote stukken tekst, er worden andere oorzaken (en andere eventuele gevolgen) genoemt die meer te maken hebben met de manier waarop tegenwoordig onderwijs gegeven wordt dan over concentratiequote:Op vrijdag 12 december 2014 19:27 schreef erodome het volgende:
http://www.eurocollege.nl(...)25f8597834fa83a4.pdf
http://www.pedagogiek-onl(...)cle/viewFile/418/414
Uit de eerste link:
[..]
[..]
[..]
[..]
Natuurlijk zullen ze het niet zo cru zeggen als dat ik deed, maar dat jongens meer moeite hebben met stilzitten en zich langer op die saaie taak concentreren.
het gaat toch ook om concentratievermogen in een onderwijssetting (wat vooral gerelateerd aan sociale situaties)? dus dan is er toch wel een verschil (afhankelijk van de situatie)?quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Link
Het is niet veel, maar wel het 1e wat ik tegenkom m.b.t. de sekseverschillen in concentratie.
Blijkbaar...is dat verschil er niet, maar is het meer afhankelijk van de omstandigheden waarin mannen en vrouwen zich moeten concentreren.
Ik zoek nog even verder...
Maar was dat vroeger zo anders dan? Toen was het nog meer dan nu stilzitten en opletten. Toen meisjes het minder deden in die vorm werd er gezegd, ja tja, dat zijn nu eenmaal meisjes he, die zijn gewoon wat minder slim...quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:26 schreef TerryStone het volgende:
Jongensprobleem gevolg van vrouwelijke cultuur
Vrouwelijke leraren zouden volgens sommige deskundigen vooral eigenschappen stimuleren die men traditioneel ook meer als vrouwelijk beschouwt. Rustig blijven en veel praten wordt beloond, terwijl er weinig ruimte is voor typisch jongensgedrag zoals stoeien, ontdekkingsdrift, leiderschap en competitief gedrag. Daardoor zouden jongens tekort komen in hun sociale en emotionele ontwikkeling. Omdat ze zich niet prettig voelen in de klas zou hun motivatie verslechteren en hun prestaties teruglopen. Volgens Louis Tavecchio (hoogleraar Kinderopvang aan de Universiteit Amsterdam) en Lauk Woltring, (jongensspecialist van de Hogeschool van Amsterdam) heeft deze heersende vrouwelijke cultuur grote gevolgen. Jongens blijven vaker zitten, gebruiken meer drugs en alcohol en verkeren meer in het criminele circuit dan meisjes. Jongens zouden meer mannelijke voorbeeldfuncties nodig hebben om hun eigen (mannen)gedrag te kunnen ontwikkelen.
https://www.leraar24.nl/dossier/3606/jongens-in-het-onderwijs
Het woord hoeft er ook niet te staan, het komt namelijk daar gewoon op neer. Jongens zijn snel afgeleid, hebben moeite met stil zitten(te lang) en de aandacht bij de stof te houden.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:30 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het woord "concentreren" staat echter nergens in de door jou gequote stukken tekst, er worden andere oorzaken (en andere eventuele gevolgen) genoemt die meer te maken hebben met de manier waarop tegenwoordig onderwijs gegeven wordt dan over concentratie
Alsof competitief gedrag, leiderschap en ontdekkingsdrift mannelijke eigenschappen zijn, wat een belachelijke quote.quote:Op vrijdag 12 december 2014 19:26 schreef TerryStone het volgende:
Jongensprobleem gevolg van vrouwelijke cultuur
Vrouwelijke leraren zouden volgens sommige deskundigen vooral eigenschappen stimuleren die men traditioneel ook meer als vrouwelijk beschouwt. Rustig blijven en veel praten wordt beloond, terwijl er weinig ruimte is voor typisch jongensgedrag zoals stoeien, ontdekkingsdrift, leiderschap en competitief gedrag. Daardoor zouden jongens tekort komen in hun sociale en emotionele ontwikkeling. Omdat ze zich niet prettig voelen in de klas zou hun motivatie verslechteren en hun prestaties teruglopen. Volgens Louis Tavecchio (hoogleraar Kinderopvang aan de Universiteit Amsterdam) en Lauk Woltring, (jongensspecialist van de Hogeschool van Amsterdam) heeft deze heersende vrouwelijke cultuur grote gevolgen. Jongens blijven vaker zitten, gebruiken meer drugs en alcohol en verkeren meer in het criminele circuit dan meisjes. Jongens zouden meer mannelijke voorbeeldfuncties nodig hebben om hun eigen (mannen)gedrag te kunnen ontwikkelen.
https://www.leraar24.nl/dossier/3606/jongens-in-het-onderwijs
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |