abonnement Unibet Coolblue
pi_146735171


Zelf broodbakken is weer helemaal terug van weggeweest. Waar het vroeger geen keuze was, wordt zelf brood bakken tegenwoordig meer een hobby. Na de hype met de broodbakmachines van een aantal jaren geleden is de populariteit wel weer wat gedaald, maar is er toch weer een hele grote groep geinteresseerd geraakt in brood bakken. Omdat het brood bakken in een broodbakmachine vrij beperkt is, gaat dit topic over brood bakken in een gewone oven.
Hieronder staan enkele tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten.

Basisprincipes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:
Vooral de eerste twee zijn aanraders!

http://www.thefreshloaf.com/
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm

Wat resultaten van uit het vorige topic
Binnenkort!


Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Deel 17 alweer!

Groetjes,
Unites

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2014 09:18:36 ]
pi_146750639
Unites ze waren absoluut niet rauw. Ze waren prima gaar, hadden alleen geen mooie bruine korst.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_146765905
Edit: foutje

[ Bericht 37% gewijzigd door minilot op 18-11-2014 09:16:46 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_146766044
Uit de batch van vanmorgen: sesamtriangels met aaibaar zacht kruim:





Ik heb maar een snufje gist gebruikt (⅛ tl op 400 gr. bloem ongeveer) maar het deeg heeft wel twintig uur staan borrelen in de bijkeuken en na het vormen vanmorgen nog eens een uurtje. :9

[ Bericht 1% gewijzigd door minilot op 18-11-2014 09:33:00 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_146800336
Ook vanmorgen broodjes, maar dan nog veel kleiner. Kabouterformaat - een forse plak leverworst paste er goed tussen. :)

Half volkoren en met wat semolina in het deeg:


Kruimshot voor de liefhebbers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146800399
Waar is de kruimfoto mini?!
Sterkheidsbaas van alles.
pi_146800414
Lonaa, altijd even wachten op mijn ninja-edits hè? ;) *)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146800434
Maar goed, na de afgelopen paar weken drieduizend kleine broodjes gebakken te hebben is het misschien weer eens tijd voor iets anders. :+

(Ik kwam op Instructables dit tegen, leek me wel een leuk volgend broodproject:
http://www.instructables.com/id/Serbian-Bread/ )
Let me see you stripped down to the bone
pi_146848394
Dit weekend gaan mn vriendin en ik ook een poging wagen om ons 1e brood te maken. Dus als iemand nog een beginners recept heeft (op degene in de 1e post na) dan lezen we dat graag :)
pi_146863636
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 18:50 schreef Questular het volgende:
Dit weekend gaan mn vriendin en ik ook een poging wagen om ons 1e brood te maken. Dus als iemand nog een beginners recept heeft (op degene in de 1e post na) dan lezen we dat graag :)
Wat voor soort brood zou je willen maken? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146863695
Aangezien we echt beginners zijn, zou een eenvoudig bruin of witbrood op water basis al fijn zijn :)
pi_146863763
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 10:28 schreef Questular het volgende:
Aangezien we echt beginners zijn, zou een eenvoudig bruin of witbrood op water basis al fijn zijn :)
En hem je een kneedmachine/standmixer? Zo niet, lijkt het je leuk om te kneden of juist niet? En wil je een 'vrije vorm' als in een vloerbrood, of heb je een broodblik als vorm voor in de oven? :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146863787
(Ik vraag het vooral zodat de rest advies kan geven hoor - ik maak zelf eigenlijk nooit grote gewone broden, alleen broodjes en baguettes en brioches en dat soort dingen
Let me see you stripped down to the bone
pi_146863796
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 10:31 schreef minilot het volgende:

[..]

En hem je een kneedmachine/standmixer? Zo niet, lijkt het je leuk om te kneden of juist niet? En wil je een 'vrije vorm' als in een vloerbrood, of heb je een broodblik als vorm voor in de oven? :)
We hebben een kneedmachine dus die kunnen we gebruiken maar met de hand kneden lijkt me wel leuker. , broodblik hebben we niet dus het zal vrije vorm moeten worden :)
pi_146863808
O ja, heb vanmorgen vroeg toch nog een keertje ge-no knead, dit keer min of meer in bolletjesvorm.

Met maïsmeel en met pompoenpitten (slordige foto, want sliep nog half):


Geen kruimfoto, want na het bakken ging ik terug naar bed en toen ik weer wakker werd waren ze al opgegeten/meegenomen. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 21-11-2014 10:48:22 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_146867868
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 18:50 schreef Questular het volgende:
Dit weekend gaan mn vriendin en ik ook een poging wagen om ons 1e brood te maken. Dus als iemand nog een beginners recept heeft (op degene in de 1e post na) dan lezen we dat graag :)
Ik zou denk ik inderdaad gewoon met een simpel wit of bruin brood beginnen. Zelf ben ik fan van de recepten van Levine: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/. Vrije vorm is wel lastiger dan in een broodblik, imho. Hebben jullie geen cakevorm in huis? Die kan je ook best gebruiken om brood in bakken. En zoek anders in elk geval een filmpje op over het opbollen en vormen van deeg (volgens mij heeft Levine daar ook wel wat over), anders heb je een heel plat brood.
  vrijdag 21 november 2014 @ 13:38:32 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146868152
Als het je gaat om resultaat, neem een bakmix
Als je brood wilt leren bakken, neem bloem, water, zout en gist.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146868555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het je gaat om resultaat, neem een bakmix
Als je brood wilt leren bakken, neem bloem, water, zout en gist.
Ik dank dat ik inderdaad voor het recept in de openingspost ga, maar is het dan aan te raden het in een vorm te maken of zoals daar staat zonder vorm?
  vrijdag 21 november 2014 @ 14:00:55 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146868600
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:58 schreef Questular het volgende:

[..]

Ik dank dat ik inderdaad voor het recept in de openingspost ga, maar is het dan aan te raden het in een vorm te maken of zoals daar staat zonder vorm?
Zou het eerst in vorm doen, brooddeeg zonder broodverbetermiddelen is een gevoelig kindje, in de vorm gaat dat wat gemakkelijker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146868634
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou het eerst in vorm doen, brooddeeg zonder broodverbetermiddelen is een gevoelig kindje, in de vorm gaat dat wat gemakkelijker.
Thx :)
pi_146868764
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:02 schreef Questular het volgende:

[..]

Thx :)
Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen ondervonden zonder bakblik, maar misshcien gewoon geluk gehad.

Dit is in elk geval een goede basisinstructie voor een wit brood, vind ik :) http://www.thefreshloaf.com/lessons/yourfirstloaf
Het gaat er vanuit dat je nog nooit zoiets gemaakt hebt, en het is helemaal stap voor stap.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146868817
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:02 schreef Questular het volgende:

Ik weet dat Piet vindt dat brood bakken een soort hogere wiskunde is, maar laat je daardoor niet afschrikken! Mensen maken al dertigduizend jaar brood en ik vind het zelf juist een makkie. En leuk! En lekker! :9 Het hoeft ook niet meteen perfect, je krijgt er vanzelf gevoel voor.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146868848
De vader van mn vriendin is jaren brood- en banketbakker geweest dus ik kan altijd om een praktijk lesje vragen mocht het niet lukken :)
  vrijdag 21 november 2014 @ 14:13:12 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146868888
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik weet dat Piet vindt dat brood bakken een soort hogere wiskunde is, maar laat je daardoor niet afschrikken! Mensen maken al dertigduizend jaar brood en ik vind het zelf juist een makkie. En leuk! En lekker! :9 Het hoeft ook niet meteen perfect, je krijgt er vanzelf gevoel voor.
Welnee, ik vind het een vak. Een eetbaar acceptabel brood zet je met een een mix zo neer, met een brood of 20 oefenen bak je beter brood dan van de doorsnee NL bakker, maar een echt goed brood, zoals goede Zwitserse Duitse of Franse bakkers dat kunnen, das wat anders
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146868949
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welnee, ik vind het een vak. Een eetbaar acceptabel brood zet je met een een mix zo neer, met een brood of 20 oefenen bak je beter brood dan van de doorsnee NL bakker, maar een echt goed brood, zoals goede Zwitserse Duitse of Franse bakkers dat kunnen, das wat anders
Maar juist heel basic brood van goedkope standaardbloem, zout, water en gist is gewoon heel makkelijk heel lekker te krijgen mits je het urenlang de tijd geeft om zich te ontwikkelen. En het gewoon dezelfde dag opeten uiteraard. :)
Ik heb het idee dat broodverbeteraars tegenover 'mijn' brood vooral zorgen voor een langere houdbaarheid, niet voor een betere smaak.
Let me see you stripped down to the bone
pi_146868975
Natuurlijk produceren vakbekwame Zwitserse, Duitse en Franse bakkers geniale broden, maar zelf thuis iets produceren dat wat beter smaakt dan wat er in de supermarkt ligt is een eitje. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 21 november 2014 @ 14:24:16 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146869142
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Maar juist heel basic brood van bloem, zout, water en gist is gewoon heel makkelijk heel lekker te krijgen mits je het urenlang de tijd geeft om zich te ontwikkelen. En het gewoon dezelfde dag opeten uiteraard. :)
Ik heb het idee dat broodverbeteraars tegenover 'mijn' brood vooral zorgen voor een langere houdbaarheid, niet voor een betere smaak.
Oh, zeker, maar je moet leren goed te kneden, wanneer het optimaal is, als het gerezen is er voorzichtig mee omgaan want zonder al die broodverbeteraars ploft het sneller in elkaar (reden waarom het erin zit voor de machinale verwerking)
Smaak verbeteren ze zeker niet, ze zorgen voor een eenvoudiger proces
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146869175
Ik ga het dit weekend eens proberen met het bloem,zout, gist water principe en de resultaten zal ik hier delen :)
pi_146869212
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:25 schreef Questular het volgende:
Ik ga het dit weekend eens proberen met het bloem,zout, gist water principe en de resultaten zal ik hier delen :)
http://www.thefreshloaf.com/lessons/yourfirstloaf

Die dus! ;) ^O^ Goed lezen, hoppa, maken, supersimpel en een lekker broodje :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146869371
Wat overigens lang niet altijd vermeld staat, maar wat wél goed is om te weten voor beginners: je brood na het bakken op een rooster goed laten afkoelen voordat je 't aansnijdt scheelt enorm voor de structuur van het broodkruim. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146870195
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Maar juist heel basic brood van goedkope standaardbloem, zout, water en gist is gewoon heel makkelijk heel lekker te krijgen mits je het urenlang de tijd geeft om zich te ontwikkelen. En het gewoon dezelfde dag opeten uiteraard. :)
Ik heb het idee dat broodverbeteraars tegenover 'mijn' brood vooral zorgen voor een langere houdbaarheid, niet voor een betere smaak.
Het is niet langer houdbaar, het lijkt langer vers omdat het vetter is :P

Maar ook niet onbelangrijk van de verbeteraars is dat het er in gaat om:
- Niet vast te plakken aan industriële bakinstallaties (losmiddel)
- Extreem luchtig te worden
- Stevige structuur heeft zodat het op lage temperatuur gebakken kan worden
- Korte rijstijd

Het is er vooral op gericht om het proces zo goedkoop mogelijk te laten verlopen.
pi_146870257
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:33 schreef minilot het volgende:
Wat overigens lang niet altijd vermeld staat, maar wat wél goed is om te weten voor beginners: je brood na het bakken op een rooster goed laten afkoelen voordat je 't aansnijdt scheelt enorm voor de structuur van het broodkruim. :)
Je kan dat ook 'meten' he. Gooi je brood direct uit de oven op de weegschaal, en een uur later nog eens.
pi_146870267
quote:
2s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:10 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Het is niet langer houdbaar, het lijkt langer vers omdat het vetter is :P

Maar ook niet onbelangrijk van de verbeteraars is dat het er in gaat om:
- Niet vast te plakken aan industriële bakinstallaties (losmiddel)
- Extreem luchtig te worden
- Stevige structuur heeft zodat het op lage temperatuur gebakken kan worden
- Korte rijstijd

Het is er vooral op gericht om het proces zo goedkoop mogelijk te laten verlopen.
Ja, klopt, en dat weet ik wel. Ik bedoelde alleen dat al die zaken voor mij als thuisbakker met genoeg tijd omhanden geen extra voordelen opleveren, behalve dan dat je brood met broodverbeteraard de volgende dag nog kunt opeten en dat van mij niet. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146870294
Is nóg een voordeel van kleine broodjes maken in plaats van zo'n joekel van een groot brood: kleine broodjes zijn veel sneller afgekoeld en dus veel sneller eetbaar :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146870342
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 15:14 schreef minilot het volgende:
Is nóg een voordeel van kleine broodjes maken in plaats van zo'n joekel van een groot brood: kleine broodjes zijn veel sneller afgekoeld en dus veel sneller eetbaar :)
De baktijd kan ook nog eens korter, bij kleine broodjes.
pi_146870396
Yup, ik bakte de afgelopen weken zo'n honderd no-kneadbroodjes in krap twintig minuten af. Minuut of dertien in een loeihete oven op 250 graden en dan nog een minuut of vijf op 210 graden en klaar is kees.
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 22 november 2014 @ 15:44:20 #37
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_146899971
No-knead brood van licht volkorenmeel van Molen de Walvisch, te Schiedam. Ik ben er best tevreden over, knapperige en smaakvolle korst en een redelijke kruim. :)



pi_146963141
Mooie korst :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:58 schreef Questular het volgende:

Hee, hoe is het broodbakken dit weekend afgelopen? *O*
Let me see you stripped down to the bone
pi_146978783
Het is een weekend opgeschoven, dit weekend vond mn vriendin het nodig om chocolade taart en appel speculaas taart te maken :)
pi_146978809
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 08:24 schreef Questular het volgende:
Het is een weekend opgeschoven, dit weekend vond mn vriendin het nodig om chocolade taart en appel speculaas taart te maken :)
Ook niet vervelend :)
Succes alvast!
Let me see you stripped down to the bone
pi_146981143
Aiii, mijn lief heeft nu geloof ik ook echt het broodjesbakvirus opgelopen! Ik krijg net via Whatsapp deze broodjes met kaaskorst door:


:+

#trots
Let me see you stripped down to the bone
pi_146982983
Dit weekend ook maar eens die no-kneadbroodjes gebakken. Ze zagen er van buiten prima uit, maar waren net niet gaar.



En een Frans landbrood, met 50% volkoren en 50% tarwemeel. Heb ik al vaker gemaakt, is gewoon een lekker brood.




(laatste foto is niet helemaal scherp zie ik nu, nou ja, voor het idee)
pi_146983656
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 11:35 schreef Bleie het volgende:
Dit weekend ook maar eens die no-kneadbroodjes gebakken. Ze zagen er van buiten prima uit, maar waren net niet gaar.
O?
Wel een kwartier loeiheet op 250 graden gebakken, dan nog vijf minuten op 210 en daarna goed laten afkoelen?

Ik heb er al heel veel gebakken, en altijd helemaal gaar..
Let me see you stripped down to the bone
pi_146984199
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 14:27 schreef minilot het volgende:

[..]

http://www.thefreshloaf.com/lessons/yourfirstloaf

Die dus! ;) ^O^ Goed lezen, hoppa, maken, supersimpel en een lekker broodje :)
Die ben ik nu ook maar eens aan het proberen :)
Liefde en infectie
pi_146984334
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 11:51 schreef minilot het volgende:

[..]

O?
Wel een kwartier loeiheet op 250 graden gebakken, dan nog vijf minuten op 210 en daarna goed laten afkoelen?

Ik heb er al heel veel gebakken, en altijd helemaal gaar..
Yep. Ik snapte het ook niet. Binnenkort nog maar eens proberen. Wel een heerlijk simpel recept.
pi_146984418
Oventemperatuur misschien even controleren :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_146984803
quote:
Shape it, either by putting it in a greased loaf pan or by rolling it out into a long loaf and putting it on the back of a cookie sheet.
In de OP staat een basis recept met deze tekst. Wat wordt er precies bedoeld met "on the back of a cookie sheet" ?
pi_146988953
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 12:24 schreef Questular het volgende:

[..]

In de OP staat een basis recept met deze tekst. Wat wordt er precies bedoeld met "on the back of a cookie sheet" ?
ik ga er vanuit dat dat een vel bakpapier is :P
Liefde en infectie
pi_146989235
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:29 schreef lucky_m3 het volgende:

[..]

ik ga er vanuit dat dat een vel bakpapier is :P
nou een cookie sheet is dit:
pi_146989446
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:38 schreef computergirl het volgende:

[..]

nou een cookie sheet is dit:
[ afbeelding ]
sorry, t leek me logisch daar het bakpapier op te doen :P
Maar wel weer geleerd dat dat dus een cookiesheet is :)
Liefde en infectie
pi_146989490
gewoon een bakplaat omgekeerd in de oven doen. Die fungeert ook een beetje als baksteen. Niet echt, maar hij geeft ook hitte door. Dan wel de bakplaat al in de oven doen bij het voorverwarmen, en je brood direct op de plaat schuiven.
pi_146989497
waarom je hem moet omdraaien is mij niet duidelijk, misschien omdat anders het kleine randje het bakproces verstoord?
pi_146989524
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:45 schreef computergirl het volgende:
waarom je hem moet omdraaien is mij niet duidelijk, misschien omdat anders het kleine randje het bakproces verstoord?
zodat je makkelijk je brood erop kunt schuiven. Het is lastiger schuiven als je over een randje heen moet gaan.
pi_146989594
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:46 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

zodat je makkelijk je brood erop kunt schuiven. Het is lastiger schuiven als je over een randje heen moet gaan.
aha! :Y)
pi_146989740
Ik heb een pizzasteen voor in de oven daar zou ik dus ook het brood op kunnen bakken?
pi_146989883
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:53 schreef Questular het volgende:
Ik heb een pizzasteen voor in de oven daar zou ik dus ook het brood op kunnen bakken?
dat is nog veel beter!
pi_146992391
Jeej, eerste versie meteen gelukt, bedankt voor het recept.
Liefde en infectie
  dinsdag 25 november 2014 @ 16:55:24 #58
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_146994208
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:53 schreef Questular het volgende:
Ik heb een pizzasteen voor in de oven daar zou ik dus ook het brood op kunnen bakken?
Ja, die zijn ideaal!
  dinsdag 25 november 2014 @ 16:59:42 #59
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_146994343
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:04 schreef minilot het volgende:
Mooie korst :)

[..]

Hee, hoe is het broodbakken dit weekend afgelopen? *O*
Dank. :)
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 25 november 2014 @ 22:21:52 #60
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147006303
Ik zie hier in dit topic allemaal mooie broodjes en ik heb momenteel verse gist liggen. Wat ik echter niet heb is een kneedmachine.. Nu lees ik hier over deeg wat niet gekneed hoeft te worden? Is dat simpel te maken?
pi_147006457
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 22:21 schreef qltel het volgende:
Ik zie hier in dit topic allemaal mooie broodjes en ik heb momenteel verse gist liggen. Wat ik echter niet heb is een kneedmachine..
Beetje flauw, maar al eeuwen lang is het mogelijk om met een linker en een rechterhand deeg te kneden :D
pi_147010977
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 22:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

Beetje flauw, maar al eeuwen lang is het mogelijk om met een linker en een rechterhand deeg te kneden :D
En ook al eeuwen lang is er de tijd om het voor je te laten doen: gewoon kwestie van geduld en laat het gist maar lekker ploeteren / fermenteren :P
mag het weten
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 november 2014 @ 06:42:26 #63
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147012165
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 22:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

Beetje flauw, maar al eeuwen lang is het mogelijk om met een linker en een rechterhand deeg te kneden :D
Een vriend van me is bakker en die heeft me eens verteld hoeveel kneedbewegingen er nodig zijn om een brood te kneden. Het precieze aantal is me helaas ontschoten, maar dat waren er veel. 8)7
pi_147012389
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 22:21 schreef qltel het volgende:
Ik zie hier in dit topic allemaal mooie broodjes en ik heb momenteel verse gist liggen. Wat ik echter niet heb is een kneedmachine.. Nu lees ik hier over deeg wat niet gekneed hoeft te worden? Is dat simpel te maken?
no knead broodjes. Linkje stond in het vorige deel: http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

kan iemand deze link in de OP zetten? Of alleen naar deze site want er staan toffe andere recepten op.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 november 2014 @ 07:44:43 #65
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147012437
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 07:36 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

no knead broodjes. Linkje stond in het vorige deel: http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

kan iemand deze link in de OP zetten? Of alleen naar deze site want er staan toffe andere recepten op.
Bedankt.

Lijkt me inderdaad goed om 'm in de OP te zetten, daar had ik zoiets ook verwacht, maar kon 'm niet vinden.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 november 2014 @ 08:54:45 #66
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147013035
Ik kom trouwens ook no-knead-variaties tegen met een pan. Zoals deze bijvoorbeeld:


Is dat nog aan te raden? Of beter gewoon zo in de oven?
  woensdag 26 november 2014 @ 09:09:03 #67
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_147013228
Deze is ook goed. :)

pi_147013412
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 15:44 schreef Redcoon het volgende:
No-knead brood van licht volkorenmeel van Molen de Walvisch, te Schiedam. Ik ben er best tevreden over, knapperige en smaakvolle korst en een redelijke kruim. :)

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Nice :D
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 26 november 2014 @ 09:28:35 #69
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147013523
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 09:09 schreef Redcoon het volgende:
Deze is ook goed. :)

Dat ziet er inderdaad wel simpel uit, ja. En met pan. Ik ga het binnenkort (snel, want ik heb verse gist in huis) ook maar eens proberen.
pi_147032754
Hier iemand goede maïs of roggebrood recepten? Bij maïs met name eentje, die niet te droog wordt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_147033083
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 09:09 schreef Redcoon het volgende:
Deze is ook goed. :)

Die bracht mij er toe aan om brood in de braadpan te flikkeren en als eerste eigen brood te gaan bakken :D Zo aanstekelijk, dat muziekje en zijn manier van doen :Y)
mag het weten
  woensdag 26 november 2014 @ 22:07:50 #72
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147038431
Vincent Talleu. _O_
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147040229
En sinds ik door heb dat rijstijden het werk voor je doen, ben ik echt van de no-knead-breadschool.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:07 schreef Isegrim het volgende:
Vincent Talleu. _O_
Dat sowieso, ander filmpje van hem is ook grappig


Das pas echt bakken in het groot :D
mag het weten
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 11:29:49 #74
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147050454
Het is zo te zien gelukt! Gemaakt volgens de "Methode Vincent" en ook met zijn hoeveelheden (kilo bloem, 700 ml water, zout en heel weinig (verse) gist..





Ik vind het er mooi uitzien.
pi_147050519
Ik ook ^O^
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 11:59:09 #76
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147051080
En een kruimshot:

  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 27 november 2014 @ 12:01:38 #77
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_147051130
En het smaakt heerlijk :9~
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 27 november 2014 @ 19:20:55 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147063442
Nice!
Briljant filmpje trouwens van die gast. Ik word er direct enthousiast van O+
Dit weekend maar eens doen ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 20:15:16 #79
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147065575
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 19:20 schreef Molo het volgende:
Nice!
Briljant filmpje trouwens van die gast. Ik word er direct enthousiast van O+
Dit weekend maar eens doen ^O^
Zeker doen! Mijn brood is prima gelukt. En als ik het kan, moet iedereen het kunnen.. :P
  donderdag 27 november 2014 @ 20:17:24 #80
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147065657
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:15 schreef qltel het volgende:

[..]

Zeker doen! Mijn brood is prima gelukt. En als ik het kan, moet iedereen het kunnen.. :P
Laatste foolproof receptje wat ik gebruikte voor brood bleef 1 bonk hard deeg dus ik weet het zo net nog niet :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 20:19:08 #81
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147065745
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:17 schreef Molo het volgende:

[..]

Laatste foolproof receptje wat ik gebruikte voor brood bleef 1 bonk hard deeg dus ik weet het zo net nog niet :D
Dat had ik ook verwacht. Ik heb het deeg gisteravond gemaakt en het eerste wat ik vanmorgen deed was kijken of het wel gerezen was. En dat was het... Gewoon het filmpje volgen en het komt waarschijnlijk wel goed.
pi_147065860
Hoogstens rijst het minder snel omdat de huiskamertemperatuur is gezakt, nu het 's nachts vriest en overdag dadelijk in het weekend 3-4 graden is. Op een zomerse dag rijst de boel buiten de koelkast sneller dan in de winter. Zolang je het gist maar niet dood met het zout of heet water moet het wel goed komen :)
mag het weten
  donderdag 27 november 2014 @ 20:23:13 #83
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147065937
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:19 schreef qltel het volgende:

[..]

Dat had ik ook verwacht. Ik heb het deeg gisteravond gemaakt en het eerste wat ik vanmorgen deed was kijken of het wel gerezen was. En dat was het... Gewoon het filmpje volgen en het komt waarschijnlijk wel goed.
Misschien dat de keuken toen te koud was, maar jammer was het wel. Nul rijs ;(

Maar volgende keer beter :)

Ga ik wel even lekker meel/bloem scoren, eens kijken waar ze dat hier in de buurt hebben.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 20:28:49 #84
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147066205
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:23 schreef Molo het volgende:

[..]

Misschien dat de keuken toen te koud was, maar jammer was het wel. Nul rijs ;(

Maar volgende keer beter :)

Ga ik wel even lekker meel/bloem scoren, eens kijken waar ze dat hier in de buurt hebben.
Ik had 'm in de redelijk warme huiskamer gezet, maar de 2e rijs (na het vouwen) in onze niet zo warme keuken ging ook goed.

Voor bloem heb ik gelukkig een goede bron. Een vriend van me die bakker is, koopt regelmatig een paar zakken graan en laat dat malen in een molen voor eigen gebruik.
  donderdag 27 november 2014 @ 20:30:37 #85
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147066296
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 20:28 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik had 'm in de redelijk warme huiskamer gezet, maar de 2e rijs (na het vouwen) in onze niet zo warme keuken ging ook goed.

Voor bloem heb ik gelukkig een goede bron. Een vriend van me die bakker is, koopt regelmatig een paar zakken graan en laat dat malen in een molen voor eigen gebruik.
Hier was ik direct erna naar bed gegaan dis boel koelde wel af, open keuken situatie hier.

Tof van die bloem, zoiets is wel echt gaaf.
Ik woon praktisch naast een molen, maar die is niet meer in bedrijf helaas.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 21:22:48 #86
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147069029
Ik vraag misschien naar de bekende weg, maar ons brood is nog wat stevig. Als we het langer laten rijzen, dan wordt het luchtiger neem ik aan. Kan ik dan het beste de 2e rijs (na het vouwen) nemen hiervoor? En heeft het nog nadelen?
pi_147070861
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 21:22 schreef qltel het volgende:
Ik vraag misschien naar de bekende weg, maar ons brood is nog wat stevig. Als we het langer laten rijzen, dan wordt het luchtiger neem ik aan. Kan ik dan het beste de 2e rijs (na het vouwen) nemen hiervoor? En heeft het nog nadelen?
Deeg kan ook overrijzen en dan zakt het weer in. Een tweede keer rijzen van 1-2 uur, afhankelijk tot het weer omhoog komt zetten kan nooit geen kwaad.

Ik ben nu bezig met krentenbollen voor de eerste keer :)
mag het weten
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 27 november 2014 @ 22:07:59 #88
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147071173
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 22:01 schreef Joosie200 het volgende:

[..]
Ik ben nu bezig met krentenbollen voor de eerste keer :)
Ah, dat ziet er goed uit. Ik heb een tijdje geleden een krentenbrood gebakken, maar dat was met een professionele mengmachine en bakkersmix.
pi_147071209
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 22:07 schreef qltel het volgende:

[..]

Ah, dat ziet er goed uit. Ik heb een tijdje geleden een krentenbrood gebakken, maar dat was met een professionele mengmachine en bakkersmix.
Foto's zijn niet van mij, blog is evenmin van mij. Volg gewoon dat recept ;)
mag het weten
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 29 november 2014 @ 13:46:57 #90
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147116235
Vandaag broodjes gemaakt.. Aan de vorm moet ik nog even werken, maar ze smaken weer prima.



Gisteren trouwens ook oliebollen gemaakt met gist, bloem en nog wat ingrediënten.
pi_147118111
Vandaag een nieuw experiment gestart. Na bierbrouwen hou je bostel over. Bostel zijn de uitgekookte granen. En daar ben ik nu een brood van aan het bakken.
pi_147153384


1e keer brood ooit :) Ik mag niet klagen :P
De korst had wat steviger gemogen maar voor de rest smaakt het brood prima.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 november 2014 @ 17:32:04 #93
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_147153500
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 15:15 schreef Oceanonix het volgende:
Vandaag een nieuw experiment gestart. Na bierbrouwen hou je bostel over. Bostel zijn de uitgekookte granen. En daar ben ik nu een brood van aan het bakken.
Hoe is dat gegaan?

quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:28 schreef Questular het volgende:
[ afbeelding ]

1e keer brood ooit :) Ik mag niet klagen :P
De korst had wat steviger gemogen maar voor de rest smaakt het brood prima.

Ziet er goed uit ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_147153857



Eerste batch aan rozijnenbollen. Niet echt de bollen die je in de super tegen komt.
mag het weten
  zondag 30 november 2014 @ 17:43:42 #95
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147153905
Oh die zien er lekker uit :9

Die uit de super vind ik niet zo, ik hou van steviger brood
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147153978
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:32 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Hoe is dat gegaan?

ik had meer bostel moeten bewaren..... Het brood is erg goed gelukt. Ik kan nu nog twee keer brood maken met bostel en dan zal ik echt opnieuw moeten brouwen. :P
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 november 2014 @ 17:46:25 #97
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_147154012
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:45 schreef Oceanonix het volgende:

ik had meer bostel moeten bewaren..... Het brood is erg goed gelukt. Ik kan nu nog twee keer brood maken met bostel en dan zal ik echt opnieuw moeten brouwen. :P
Wat vervelend O-)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_147154294
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:46 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wat vervelend O-)
ja maar dat wordt er een rokerig bier gemaakt het rookmout en dat is voor brood vast niet lekker.
pi_147154342
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:55 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ja maar dat wordt er een rokerig bier gemaakt het rookmout en dat is voor brood vast niet lekker.
Ik las ergens dat er veel kleine brouwers dat spul gratis weggeven, misschien eens rondvragen?
pi_147154367
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2014 17:57 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik las ergens dat er veel kleine brouwers dat spul gratis weggeven, misschien eens rondvragen?
ik ben een kleine brouwer.. :P
pi_147154391
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:57 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik ben een kleine brouwer.. :P
Ja maar niet de enige, toch?
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 30 november 2014 @ 18:09:01 #102
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147154749
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 17:28 schreef Questular het volgende:
[ afbeelding ]

1e keer brood ooit :) Ik mag niet klagen :P
De korst had wat steviger gemogen maar voor de rest smaakt het brood prima.

Mooi brood. Hoe heb je die gebakken?

Mijn eerste had een heel erg stevige korst. Deze heb ik eerst een half uur in een pan met deksel gebakken, toen een kwartier met het deksel wat geopend zodat de stoom eruit kon en daarna nog een kwartier zonder pan.Resultaat, een erg lekker maar wel vrij stevig brood. Als ik 'm zonder de pan had gebakken (en dan had ik de instructies niet gevolgd) was hij naar mijn idee nog steviger geworden.

Nouja, het is allemaal leerproces.. :)
pi_147155025
Na jarenlang met gist gebakken te hebben wil ik eens zelf een zuurdesem maken. Iemand hier tips hiervoor?
pi_147158628
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:09 schreef qltel het volgende:

[..]

Mooi brood. Hoe heb je die gebakken?

Mijn eerste had een heel erg stevige korst. Deze heb ik eerst een half uur in een pan met deksel gebakken, toen een kwartier met het deksel wat geopend zodat de stoom eruit kon en daarna nog een kwartier zonder pan.Resultaat, een erg lekker maar wel vrij stevig brood. Als ik 'm zonder de pan had gebakken (en dan had ik de instructies niet gevolgd) was hij naar mijn idee nog steviger geworden.

Nouja, het is allemaal leerproces.. :)
Nou ik ben begonnen met het basis recept in de OP. Vervolgens heb ik de vader van mn vriendin erbij geroepen (20+ jaar bakker geweest) en die heeft me hier en daar geholpen en het op sommige punten toch net iets anders gedaan als hoe het op de site staat :)
  maandag 1 december 2014 @ 18:25:41 #105
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_147191986
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 18:17 schreef cafca het volgende:
Na jarenlang met gist gebakken te hebben wil ik eens zelf een zuurdesem maken. Iemand hier tips hiervoor?
Ik ben zelf bezig met het opstarten van:
http://www.thefreshloaf.com/node/233/wild-yeast-sourdough-starter

of je zou ook deze kunnen proberen (iets grotere hoeveelheden)
http://uitdekeukenvanarde(...)ak-je-zuurdesem.html
pi_147197644
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 18:25 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Ik ben zelf bezig met het opstarten van:
http://www.thefreshloaf.com/node/233/wild-yeast-sourdough-starter

of je zou ook deze kunnen proberen (iets grotere hoeveelheden)
http://uitdekeukenvanarde(...)ak-je-zuurdesem.html
Die onderste had ik inderdaad al gevonden. Ga ik morgen mee beginnen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 1 december 2014 @ 20:44:46 #107
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147198624
Zaterdag broodjes gebakken die een erg stevige buitenkant hadden. Vandaag broodjes gebakken op een lagere temperatuur die juist een heel dun korstje had. Ze smaken overigens prima.



Morgen dus maar eens op een temperatuur die tussen die van zaterdag en vandaag ligt.
pi_147200902
quote:
0s.gif Op maandag 1 december 2014 20:44 schreef qltel het volgende:
Zaterdag broodjes gebakken die een erg stevige buitenkant hadden. Vandaag broodjes gebakken op een lagere temperatuur die juist een heel dun korstje had. Ze smaken overigens prima.

[ afbeelding ]

Morgen dus maar eens op een temperatuur die tussen die van zaterdag en vandaag ligt.
Zien er goed uit! Welke temperatuur heb je deze gebakken?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 1 december 2014 @ 22:16:21 #109
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147203321
quote:
1s.gif Op maandag 1 december 2014 21:29 schreef cafca het volgende:

[..]

Zien er goed uit! Welke temperatuur heb je deze gebakken?
180 graden. Ik heb weer een deeg wat nu staat te rijzen, die ga ik morgen op 200 a 220 proberen.
pi_147210664
Ik bakte (gisterenavond begonnen) vanmorgen vroeg een soortement van brioche. Geen recept gebruikt, maar ik had nog een restje slagroom en wat eidooiers over dus ik dacht, ik probeer eens zoiets.

Tadaa:


Daarnet opgegeten met curd van yuzu:


Errrrrrrg lekker! En heel zacht! Wat ook wel logisch is met zoveel room, dooier en boter in het deeg maar enfin. Mjam! :9
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 2 december 2014 @ 10:00:18 #111
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147211293
Wauw, dat ziet er fraai (en lekker) uit!
pi_147211377
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:25 schreef minilot het volgende:
Ik bakte (gisterenavond begonnen) vanmorgen vroeg een soortement van brioche. Geen recept gebruikt, maar ik had nog een restje slagroom en wat eidooiers over dus ik dacht, ik probeer eens zoiets.

Tadaa:
[ afbeelding ]

Daarnet opgegeten met curd van yuzu:
[ afbeelding ]

Errrrrrrg lekker! En heel zacht! Wat ook wel logisch is met zoveel room, dooier en boter in het deeg maar enfin. Mjam! :9
Ziet er erg lekker uit!!!
Dat je daar ´s morgens tijd voor hebt..... :@
pi_147211400
Ik maak er tijd voor, want heb momenteel even heel veel lol in 's morgens vroeg brood bakken voor mijn lief. Dat waait wel weer over.
Ik doe het trouwens alleen op de dagen dat ik qua werk een late dienst heb, dus dan ga ik na het bakken rond 06:00 gewoon weer lekker terug naar bed tot ik er zelf uit moet. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_147211584
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:05 schreef minilot het volgende:
Ik maak er tijd voor, want heb momenteel even heel veel lol in 's morgens vroeg brood bakken voor mijn lief. Dat waait wel weer over.
Ik doe het trouwens alleen op de dagen dat ik qua werk een late dienst heb, dus dan ga ik na het bakken rond 06:00 gewoon weer lekker terug naar bed tot ik er zelf uit moet. :)
Goed hoor, ik heb daar echt geen tijd voor, om 6 uur op en half 7 weg....
pi_147211643
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:13 schreef soapie het volgende:

[..]

Goed hoor, ik heb daar echt geen tijd voor, om 6 uur op en half 7 weg....
Moet ik ook als ik vroege dienst heb (dan om 05:30 op). Dan bak ik inderdaad geen brood. Maar aangezien ik zelf ons rooster maak, heb ik dat maar hoogstens één keer per week, zolang deze bakobsessie voortduurt ;)
Let me see you stripped down to the bone
pi_147211694
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:15 schreef minilot het volgende:

[..]

Moet ik ook als ik vroege dienst heb (dan om 05:30 op). Dan bak ik inderdaad geen brood. Maar aangezien ik zelf ons rooster maak, heb ik dat maar hoogstens één keer per week, zolang deze bakobsessie voortduurt ;)
^O^ Gaaf hoor, blijf maar lekker foto´s posten, ik blijf gewoon meegenieten ervan!!
pi_147211726
Zijn er ook betrouwbare internet sites waar je het een en ander kunt bestellen aan ingrediënten (bloem etc)?
pi_147211812
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:19 schreef Questular het volgende:
Zijn er ook betrouwbare internet sites waar je het een en ander kunt bestellen aan ingrediënten (bloem etc)?
Wat spullen betreft vind ik dit wel een aardige:
http://www.weekendbakery.com/webshop/nl/
Althans, een paar keer iets besteld en dat ging goed. :)

Bloem: daarvoor gebruik ik eigenlijk bijna altijd standaard tarwebloem uit de supermarkt, van rond de EUR 0,39 voor een kilozak. :+
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 2 december 2014 @ 12:31:02 #119
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147214614
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 10:19 schreef Questular het volgende:
Zijn er ook betrouwbare internet sites waar je het een en ander kunt bestellen aan ingrediënten (bloem etc)?
http://www.biovoordeel.nl
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147238370


Schots en scheve no-knead ochtendbatch. :O :z
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 3 december 2014 @ 20:15:36 #121
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147258894
Mooi zeg.

Ik heb het nog nooit geprobeerd, dat no knead brood. Is dat nou gewoon voor de luie bakker of zit daar nog een ander voordeel bij? Kneden is toch nodig voor glutenvorming en dus meer luchtigheid?

Hoe dan ook, hebben jullie een fijn receptje voor me? Want ik zie dat wel zitten, zo in een handomdraai wat broodjes tevoorschijn toveren.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147259309
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef -Mellow- het volgende:
Mooi zeg.

Ik heb het nog nooit geprobeerd, dat no knead brood. Is dat nou gewoon voor de luie bakker of zit daar nog een ander voordeel bij? Kneden is toch nodig voor glutenvorming en dus meer luchtigheid?
Voordeel? Geen vieze vingers, gewoon mengen met een pollepel en wegzetten, scheelt dus tijd. Daarnaast fixt het gist de glutenvorming vanzelf.


Ik gebruik geen recept, maar hanteer bakkerspercentages. Als in: bloem 100%, dan water 66,67/70%, gist 0,50% en zout 0,50%. Pak vaak 500 gram bloem, dus 333 gram/350 gram water, 2,5 gram gist en zout. Met die verhoudingen krijg ik prima no knead deeg voor een boule, mini boules of net wat je wilt qua vorm.

[ Bericht 0% gewijzigd door Joosie200 op 03-12-2014 20:51:07 ]
mag het weten
  woensdag 3 december 2014 @ 20:43:31 #123
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147259868
En een deel van het fytinezuur wordt afgebroken toch?

Vorige keer waren mijn tarwe-rogge-pompoen broodjes goed gelukt, keer daarvoor was het drama.
Ik moet nog even goeie manier en goed recept vinden. En weten hoe temperatuur invloed heeft op het proces, zo is de keuken hier overdag steen koud maar 's avonds wel lekker warm.
Ik vind het lastig :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 3 december 2014 @ 20:52:59 #124
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147260255
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:28 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Voordeel? Geen vieze vingers, gewoon mengen met een pollepel en wegzetten, scheelt dus tijd. Daarnaast fixt het gist de glutenvorming vanzelf.


Ik gebruik geen recept, maar hanteer bakkerspercentages. Als in: bloem 100%, dan water 66,67/70%, gist 0,50% en zout 0,50%. Pak vaak 500 gram bloem, dus 333 gram/350 gram water, 2,5 gram gist en zout. Met die verhoudingen krijg ik prima no knead deeg voor een boule, mini boules of net wat je wilt qua vorm.
dat lijkt zo weinig gist en zout niet?
Ik doe altijd 2 theelepels zout en gist op 500g bloem, en volgens mij is dat 10g.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  woensdag 3 december 2014 @ 20:54:22 #125
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147260315
Nederlanders doen relatief veel zout in het brood tov andere landen.
Gist is voldoende omdat het zo lang de tijd krijgt te werken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 3 december 2014 @ 20:54:48 #126
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147260336
Hoe minder gist en hoe meer tijd, hoe lekkerder je brood. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147260437
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:54 schreef Isegrim het volgende:
Hoe minder gist en hoe meer tijd, hoe lekkerder je brood. :Y
Precies, dat geeft een sterkere en lekkere smaak dan veul zout erin mikken.
mag het weten
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 3 december 2014 @ 21:56:37 #128
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147262919
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb het nog nooit geprobeerd, dat no knead brood. Is dat nou gewoon voor de luie bakker [...]
meer voor de bakker zonder kneedmachine.. Voor een goed brood moet je zo'n 2000 kneedbewegingen maken, en da's geen pretje zonder machine.

(er staat hier trouwens weer een deeg klaar waar morgenochtend broodjes van gemaakt worden)

[ Bericht 0% gewijzigd door qltel op 04-12-2014 12:02:29 ]
pi_147272365
Dit weekend weer een nieuwe poging wagen, mn vorige brood was prima te eten maar de kost had wat harder mogen zijn. Is dat gewoon een kwestie van iets langer in de over laten staan?
pi_147272605
Of de oven wat heter :)
pi_147272708
quote:
1s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:54 schreef Molo het volgende:
Nederlanders doen relatief veel zout in het brood tov andere landen.

Nee hoor, omliggende landen is 2% en hier probeert de industrie het omlaag te krijgen naar +/- 1 procent. Lager dan 1,5 zou ik toch echt niet gaan, en dat is toch 3x hoger dan in Joosie200's recept.
pi_147274389
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:56 schreef qltel het volgende:

[..]

meer voor de bakker zonder kneedmachine.. Voor een goed brood moet je zo'n 200 kneedbewegingen maken, en da's geen pretje zonder machine.
Spreek voor jezelf! ;)
Ik heb geen kneedmachine, maar ik draai echt mijn hand niet om (ha!) voor het met de hand kneden van brooddeeg. Is doorgaans voor elkaar in 10-15 minuten en ik vind het juist harstikke leuk om te doen! O+
Het is puur zo dat van die no-knead broodjes qua rijstijd toevallig heel erg handig uitkomen en ze zijn lekker. :)
Maar ik kneed minstens één keer per week brooddeeg met de hand en ik hou daar erg van :)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 december 2014 @ 12:03:45 #133
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147274930
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 11:44 schreef minilot het volgende:

[..]

Spreek voor jezelf! ;)
Vanzelfsprekend.. :)

Ik zag in jouw quote dat ik 200 had geschreven, dat moet 2000 zijn. 8)7

En nu is de oven warm dus er gaan nu broodjes in.. :P
pi_147275135
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 10:22 schreef Questular het volgende:
Dit weekend weer een nieuwe poging wagen, mn vorige brood was prima te eten maar de kost had wat harder mogen zijn. Is dat gewoon een kwestie van iets langer in de over laten staan?
Oven in het begin lekker heet zetten werkt meestal beter. Je krijgt dan een goede 'oven spring' (dat is wanneer je deeg omhoog schiet in de eerste minuten nadat je het in de oven hebt gezet) en er vormt zich een stevige korst. Dan halverwege de baktijd een beetje naar beneden bijstellen voor de rest van de garing.

Kleine broodjes die ik een stevige korst wil geven gaan bijvoorbeeld eerst tien minuten op 250 graden en daarna nog tien minuten op 210.

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 04-12-2014 12:26:58 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_147275435
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 20:15 schreef -Mellow- het volgende:
Hoe dan ook, hebben jullie een fijn receptje voor me? Want ik zie dat wel zitten, zo in een handomdraai wat broodjes tevoorschijn toveren.
Hier is -ie:
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Paar weken geleden dit recept van iemand hier gekregen en sindsdien heeft mijn lief meermaals per week verse broodjes 's ochtends vroeg om mee te ontbijten. :*
Dat lukt qua tijdsplanning gewoon niet met regulier gekneed deeg, hiermee wel. ^O^

(Ik had al wel vaker no-knead broden gemaakt naar dat populaire recept van Jim Lahey, maar deze broodjes vielen veel beter in de smaak en zijn makkelijker).
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 4 december 2014 @ 12:35:30 #136
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147275687
Dank :)
Vanavond/morgenochtend proberen.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 december 2014 @ 12:47:48 #137
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147275997
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:35 schreef -Mellow- het volgende:
Dank :)
Vanavond/morgenochtend proberen.
Het lukt mij ook, en da's een teken dat het vrijwel niet kan mislukken.. :)
pi_147276110
Ik vind het in vieren 'omvouwen' van het kledderige deeg 's morgens vroeg zo leuk om te doen! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_147276138
Deeg moet toch een bepaalde temp. hebben om goed te kunnen rijzen, hoe doe je dat als je hem de hele nacht moet laten staan? Hier in huis koelt het dan aardig af.
pi_147276239
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:53 schreef Questular het volgende:
Deeg moet toch een bepaalde temp. hebben om goed te kunnen rijzen, hoe doe je dat als je hem de hele nacht moet laten staan? Hier in huis koelt het dan aardig af.
Ik maak 't 's avonds vlak voor of vlak na het eten, dan blijft het nog een paar uur rond de 20 graden. 's Nachts koelt het op de benedenverdieping bij ons af tot een graad of zestien/zeventien (goede isolatie hier) en daar rijst het prima bij.

Je kunt een rijsproces dat maar twee uur duurt niet vergelijken met een rijsproces dat twaalf uur of meer duurt. Bij een heel lange rijstijd hoeft het lang zo warm niet te zijn.

Als het echt heel koud bij je wordt in huis dan zet je het deeg toch gewoon op de slaapkamer? Makkelijk zat. :)

Overigens heb ik de afgelopen weken ook een paar keer veel later op de avond, in een al kouder huis, deeg staan maken (aansluitend op mijn werk naar de bios gegaan, of in slaap gevallen op de bank *) ) en dat ging eigenlijk ook altijd wel prima. Als het deeg in elk geval maar minstens een uur of acht te tijd krijgt zit het volgens mij wel snor.
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 4 december 2014 @ 13:00:57 #141
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147276310
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:53 schreef Questular het volgende:
Deeg moet toch een bepaalde temp. hebben om goed te kunnen rijzen, hoe doe je dat als je hem de hele nacht moet laten staan? Hier in huis koelt het dan aardig af.
Ik zet 'm meestal zo rond 20 a 21 uur in de huiskamer. Die koelt 's nachts af naar 13 graden, maar het rijzen is geen probleem.

(de 2e batch broodjes is trouwens bijna klaar)
  donderdag 4 december 2014 @ 13:30:30 #142
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147277053
ja de temperatuur is geen probleem denk ik. Zo heb ik ook wel eens een deeg een nachtje in de koelkast laten rijzen :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147301392
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:25 schreef minilot het volgende:

[..]

Hier is -ie:
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Paar weken geleden dit recept van iemand hier gekregen en sindsdien heeft mijn lief meermaals per week verse broodjes 's ochtends vroeg om mee te ontbijten. :*
Dat lukt qua tijdsplanning gewoon niet met regulier gekneed deeg, hiermee wel. ^O^

(Ik had al wel vaker no-knead broden gemaakt naar dat populaire recept van Jim Lahey, maar deze broodjes vielen veel beter in de smaak en zijn makkelijker).
Hier gebruiken ze 3 soorten bloem, dit kun je ook met 1 soort bloem maken? :)
pi_147302468
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 09:54 schreef Questular het volgende:

[..]

Hier gebruiken ze 3 soorten bloem, dit kun je ook met 1 soort bloem maken? :)
Yep, geen probleem!
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:06:44 #145
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147330660
Vanmorgen het no knead recept geprobeerd. Alleen een beetje jammer dat de oven het hier niet veel heter red dan 230 graden, en daarbij heb ik het idee dat mijn gist dood was omdat het nauwelijks heeft gerezen. Het resultaat was platte maar toch wel smakelijke broodjes. Vooral de korst was heel lekker, superdun en krokant, dat kreeg ik met mijn eerdere broden niet zo voor elkaar. Heeft natuurlijk te maken met het hoge waterpercentage van dit recept.
Zeker nog eens proberen, maar dan met wel werkende gist.

Hebben jullie ideeën over hoe het komt dat mijn gist dood was? Het zat namelijk gewoon in een afgesloten potje. Ik koop altijd "groot"verpakking bij de turk omdat ik die 7g zakjes zo onhandig vind. Deze had ik al een paar maand niet meer gebruikt, maar dat moet toch niet uitmaken mits goed bewaard? Of zou het toch zijn dat die 1g (1/8 theelepel heb ik gebruikt) uit het recept toch te weinig is?

Of misschien beter met verse gist? Ik heb ook het idee dat verse gist veel meer smaak aan een brood geeft en het ruikt ook altijd zo lekker, bijna kazig. Wat jullie?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:20:00 #146
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147330998
In de vriezer bewaren. :Y En het even opstarten met wat lauwwarm water + beetje suiker voordat je het door je deeg doet, dan weet je zeker of het leeft. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147331483
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:06 schreef -Mellow- het volgende:
Vanmorgen het no knead recept geprobeerd. Alleen een beetje jammer dat de oven het hier niet veel heter red dan 230 graden, en daarbij heb ik het idee dat mijn gist dood was omdat het nauwelijks heeft gerezen. Het resultaat was platte maar toch wel smakelijke broodjes. Vooral de korst was heel lekker, superdun en krokant, dat kreeg ik met mijn eerdere broden niet zo voor elkaar. Heeft natuurlijk te maken met het hoge waterpercentage van dit recept.
Zeker nog eens proberen, maar dan met wel werkende gist.

Hebben jullie ideeën over hoe het komt dat mijn gist dood was? Het zat namelijk gewoon in een afgesloten potje. Ik koop altijd "groot"verpakking bij de turk omdat ik die 7g zakjes zo onhandig vind. Deze had ik al een paar maand niet meer gebruikt, maar dat moet toch niet uitmaken mits goed bewaard? Of zou het toch zijn dat die 1g (1/8 theelepel heb ik gebruikt) uit het recept toch te weinig is?

Of misschien beter met verse gist? Ik heb ook het idee dat verse gist veel meer smaak aan een brood geeft en het ruikt ook altijd zo lekker, bijna kazig. Wat jullie?
Ik gebruik altijd die zakjes van zeven gram, dat werkt bij mij echt steevast als een tiet. En ik gebruik per batch broodjes maar een snufje (zelfs nog wel iets minder dan in het recept staat vaak), dus ik doe wel een week met zo'n zakje! :)

Verse gist heb ik nog nooit gebruikt, ik vind die zakjes juist erg makkelijk.
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:55:47 #148
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147331835
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:20 schreef Isegrim het volgende:
In de vriezer bewaren. :Y En het even opstarten met wat lauwwarm water + beetje suiker voordat je het door je deeg doet, dan weet je zeker of het leeft. :)
ja doe ik meestal ook, deze keer alleen niet gedaan.
Ik kan het alleen maar nauwelijks zien, men zegt altijd wel dat het moet bubbelen, maar dat doet het bij mij bij lange na niet altijd, en vervolgens rijst het dan wel als een tiet.

Maar de vriezer is een goeie.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:57:08 #149
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147331861
Oh, bij mij vormt er altijd een enorme schuimlaag bovenop. Dan doe ik het wel met warme melk plus beetje suiker overigens, want ik gebruik gist meestal alleen voor verrijkte broodjes, weet niet of melk misschien beter werkt.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 6 december 2014 @ 13:58:54 #150
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147331912
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd die zakjes van zeven gram, dat werkt bij mij echt steevast als een tiet. En ik gebruik per batch broodjes maar een snufje (zelfs nog wel iets minder dan in het recept staat vaak), dus ik doe wel een week met zo'n zakje! :)

Verse gist heb ik nog nooit gebruikt, ik vind die zakjes juist erg makkelijk.
ik vind die zakjes vooral zo onpraktisch omdat ik soms meer en soms minder nodig heb en dan met van die halve zakjes blijf zitten. Ik bak lang niet elke dag brood en ook niet altijd per se meerdere malen per week. En voor een groot brood gebruik ik dan weer 10g.
Uiteindelijk zijn die zakjes ook weer duurder dan in een keer een groter pak, mits het niet dood gaan dan...
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147331944
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik vind die zakjes vooral zo onpraktisch omdat ik soms meer en soms minder nodig heb en dan met van die halve zakjes blijf zitten. Ik bak lang niet elke dag brood en ook niet altijd per se meerdere malen per week. En voor een groot brood gebruik ik dan weer 10g.
Uiteindelijk zijn die zakjes ook weer duurder dan in een keer een groter pak, mits het niet dood gaan dan...
Ik bak momenteel een paar keer in de week brood en ik plak de zakjes tussendoor gewoon dicht met een plakbandje. :)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:01:41 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147331976
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:57 schreef Isegrim het volgende:
Oh, bij mij vormt er altijd een enorme schuimlaag bovenop. Dan doe ik het wel met warme melk plus beetje suiker overigens, want ik gebruik gist meestal alleen voor verrijkte broodjes, weet niet of melk misschien beter werkt.
ja ik ken die schuimlaag wel.
Vorige week gebruikte ik gist uit zo'n klein zakje, want dat lag hier toevallig, en dat heb ik toen met lauwwarm water en een schepje suiker gemengd. Weinig te zien zo aan t begin, maar dat deeg kwam later de beslagkom bijna uit zo hoog klom t.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:05:31 #153
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147332069
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik bak momenteel een paar keer in de week brood en ik plak de zakjes tussendoor gewoon dicht met een plakbandje. :)
Ik mik het meestal in de koelkast dan.

Je hebt ook grote verpakkingen droge gist, die kocht ik weleens toen ik als student zijnde heel veel brood bakte voor Jan en alleman. Mocht het kostenaspect belangrijk zijn.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:54:46 #154
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147333084
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 14:05 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik mik het meestal in de koelkast dan.

Je hebt ook grote verpakkingen droge gist, die kocht ik weleens toen ik als student zijnde heel veel brood bakte voor Jan en alleman. Mocht het kostenaspect belangrijk zijn.
ja precies, ik heb dus ook altijd grootverpakking.
Blijft het in de koelkast dan "eeuwig" goed?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 6 december 2014 @ 14:57:56 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147333159
Nee dat niet, maar dan kleur je het weg en koop je nieuwe. Zo duur is die zut toch niet
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zaterdag 6 december 2014 @ 15:03:01 #156
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147333277
Nee, zo duur is het niet (en het is overigens ook niet de enige reden waarom weggooien zonde is). Maar als ik weggooien kan voorkomen door beter bewaren dan doe ik dat natuurlijk liever.

Vandaag koop ik in ieder geval nieuwe, en zal eens kijken of het beter gaat in de vriezer.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147353242
Net een maïsbrood gebakken. Alleen mijn man vond hem teveel naar gist smaken. Wellicht heb ik iets teveel gebruikt. Of kan er nog een andere reden zijn?

Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_147353271
Als ik brood bak, kan ik hem dan zonder zak een dag goed houden in een gesloten oven?
  zondag 7 december 2014 @ 10:47:25 #159
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147354301
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 07:18 schreef Tinuviel het volgende:
Net een maïsbrood gebakken. Alleen mijn man vond hem teveel naar gist smaken. Wellicht heb ik iets teveel gebruikt. Of kan er nog een andere reden zijn?

[ afbeelding ]
is dat met alleen maismeel? want aangezien daar nauwelijks gluten in zit heeft de gist qua werking geen enkele zin denk ik. Of heb je er ook tarwe in gedaan?

Wat maisbrood betreft vind ik zelf t lekkerst om een platte "koek" ervan te bakken met veel vet erin en die dan in kleine vierkanten te snijden, een beetje zoals je met een brownie zou doen :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147354370
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 10:47 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

is dat met alleen maismeel? want aangezien daar nauwelijks gluten in zit heeft de gist qua werking geen enkele zin denk ik.
in mais zitten geen gluten
  zondag 7 december 2014 @ 11:36:35 #161
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147354923
quote:
4s.gif Op zondag 7 december 2014 07:33 schreef fotostarter het volgende:
Als ik brood bak, kan ik hem dan zonder zak een dag goed houden in een gesloten oven?
Onaangesneden sowieso geen probleem. Verder hangt het nogal van het brood af.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147355754
quote:
1s.gif Op zondag 7 december 2014 11:36 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Onaangesneden sowieso geen probleem. Verder hangt het nogal van het brood af.
Ik had gisterenavond 2 Kloosterbroden en een maisbrood gebakken :)
Thanks
  zondag 7 december 2014 @ 12:51:03 #163
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147356352
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 10:54 schreef computergirl het volgende:

[..]

in mais zitten geen gluten
oh, ik dacht een heeeeeel laag percentage?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 7 december 2014 @ 12:56:28 #164
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147356482
Ik heb vanochtend een tweede poging no-kneadbroodjes gedaan, half volkoren-half witte tarwe. Dit keer met nieuwe gist. 15 min op 230 en nog 10 min de temperatuur iets lager.
Ze zijn nagenoeg perfect O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147359740
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 12:51 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

oh, ik dacht een heeeeeel laag percentage?
Google vertelt:
De schadelijke gluteneiwitten die het meest voorkomen in voedingsmiddelen zijn afkomstig van tarwe: gliadine en glutenine. Die zitten ook in kamut en spelt, omdat het voorlopers van tarwe zijn. In rogge en gerst zitten gluteneiwitten met andere namen: hordeine in gerst en secaline in rogge. Mensen met coeliakie worden hier ook ziek van. In rijst zit orizaline en in mais zit zeine.
pi_147368748
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 10:47 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

is dat met alleen maismeel? want aangezien daar nauwelijks gluten in zit heeft de gist qua werking geen enkele zin denk ik. Of heb je er ook tarwe in gedaan?

Wat maisbrood betreft vind ik zelf t lekkerst om een platte "koek" ervan te bakken met veel vet erin en die dan in kleine vierkanten te snijden, een beetje zoals je met een brownie zou doen :)
Groter gedeelte tarwemeel zels dan maïsmeel. Mijn bedoeling was ook een meer brood- dan cakeachtig maïsbrood te maken. Een beetje richting degene die ah verkoopt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 7 december 2014 @ 19:58:39 #167
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147369189
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:58 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik vind die zakjes vooral zo onpraktisch omdat ik soms meer en soms minder nodig heb en dan met van die halve zakjes blijf zitten. Ik bak lang niet elke dag brood en ook niet altijd per se meerdere malen per week. En voor een groot brood gebruik ik dan weer 10g.
Uiteindelijk zijn die zakjes ook weer duurder dan in een keer een groter pak, mits het niet dood gaan dan...
Jumbo verkoopt verse gist.

Ik koop het bij de Duitse Lidl en daar kost het 9 cent voor 48 gram.

quote:
4s.gif Op zondag 7 december 2014 07:33 schreef fotostarter het volgende:
Als ik brood bak, kan ik hem dan zonder zak een dag goed houden in een gesloten oven?
Ik heb 3 dagen met een brood gedaan. Wij zetten hem op de kant waar we er boterhammen vanaf snijden met een theedoek eroverheen. Rechtop dus als het ware met de "open kant" op de broodplank.
  zondag 7 december 2014 @ 21:38:46 #168
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147373235
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 19:58 schreef qltel het volgende:

[..]

Jumbo verkoopt verse gist.

Ik koop het bij de Duitse Lidl en daar kost het 9 cent voor 48 gram.

de Turk ook :)
en jeetje, das goedkoop
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147373606
Ik was bij de batch van vanmorgen om de één of andere idiote reden vergeten zout door het deeg te doen! :')
Niet te vreten! :D
Let me see you stripped down to the bone
pi_147373724
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 19:58 schreef qltel het volgende:
Ik koop het bij de Duitse Lidl en daar kost het 9 cent voor 48 gram.
Lees ik nu terwijl ik gisteren in een Duitse lidl stond :o :') Das echt niet duur!
mag het weten
  zondag 7 december 2014 @ 21:57:55 #171
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147374112
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 21:47 schreef minilot het volgende:
Ik was bij de batch van vanmorgen om de één of andere idiote reden vergeten zout door het deeg te doen! :')
Niet te vreten! :D
Vies is dat hè?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147374318
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 15:03 schreef -Mellow- het volgende:
Nee, zo duur is het niet (en het is overigens ook niet de enige reden waarom weggooien zonde is). Maar als ik weggooien kan voorkomen door beter bewaren dan doe ik dat natuurlijk liever.

Vandaag koop ik in ieder geval nieuwe, en zal eens kijken of het beter gaat in de vriezer.
Paar eetlepels er uit en in de koeling, de rest van het zakje in de vriezer. Als je gekoelde voorraad op is, bijvullen uit de vriezer.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 7 december 2014 @ 22:03:47 #173
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147374368
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 21:49 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Lees ik nu terwijl ik gisteren in een Duitse lidl stond :o :') Das echt niet duur!
Als je er de volgende keer bent, goudkleurige pakjes, backhefe staat erop en ze liggen in het koelschap.
  maandag 8 december 2014 @ 16:17:54 #174
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_147393913
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2014 13:06 schreef -Mellow- het volgende:
Vanmorgen het no knead recept geprobeerd. Alleen een beetje jammer dat de oven het hier niet veel heter red dan 230 graden, en daarbij heb ik het idee dat mijn gist dood was omdat het nauwelijks heeft gerezen. Het resultaat was platte maar toch wel smakelijke broodjes. Vooral de korst was heel lekker, superdun en krokant, dat kreeg ik met mijn eerdere broden niet zo voor elkaar. Heeft natuurlijk te maken met het hoge waterpercentage van dit recept.
Zeker nog eens proberen, maar dan met wel werkende gist.

Hebben jullie ideeën over hoe het komt dat mijn gist dood was? Het zat namelijk gewoon in een afgesloten potje. Ik koop altijd "groot"verpakking bij de turk omdat ik die 7g zakjes zo onhandig vind. Deze had ik al een paar maand niet meer gebruikt, maar dat moet toch niet uitmaken mits goed bewaard? Of zou het toch zijn dat die 1g (1/8 theelepel heb ik gebruikt) uit het recept toch te weinig is?

Of misschien beter met verse gist? Ik heb ook het idee dat verse gist veel meer smaak aan een brood geeft en het ruikt ook altijd zo lekker, bijna kazig. Wat jullie?
Ik heb van 't weekend ook geprobeerd met een oud zakje (= een paar maanden oud) 'gedroogde gist' van de turk geprobeerd te bakken, maar er gebeurde 0,0.
Ik denk inderdaad zoals hierboven werd aangegeven dat je met zulke grote batches beter kunt invriezen en gekoeld bewaren.
Zelf gebruik ik van die 7g zakjes en ben ook bezig met een desemcultuur. Vanavond ga ik het eerste brood bakken :)
  maandag 8 december 2014 @ 16:29:40 #175
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147394362
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 16:17 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Ik heb van 't weekend ook geprobeerd met een oud zakje (= een paar maanden oud) 'gedroogde gist' van de turk geprobeerd te bakken, maar er gebeurde 0,0.
Ik denk inderdaad zoals hierboven werd aangegeven dat je met zulke grote batches beter kunt invriezen en gekoeld bewaren.
Zelf gebruik ik van die 7g zakjes en ben ook bezig met een desemcultuur. Vanavond ga ik het eerste brood bakken :)
desem kweken is zoo leuk O+ Ik heb het van de zomer ook gedaan en werd zo blij van de nieuwe geuren elke dag. Na een paar dagen begon het naar bosbessen te ruiken. Het is me toen alleen niet gelukt een echt goede desem te krijgen met veel bubbels, maar het deeg heb ik nog steeds. Het is een preferment geworden dat ik in de vriezer bewaar en af en toe gebruik als ik weer brood bak, en er dan bij elk deeg weer opnieuw 100g afhalen om te bewaren. Het geeft zo veel smaak aan een simpel deeg.
Toevallig ben ik t nu weer aan t ontdooien om bij het no-knead deeg te doen voor morgenochtend. :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147415724
Heeft iemand hier een recept voor een kerststol zonder al te veel toeters en bellen?
pi_147449088
http://www.beginspiration.nl/speltbrood/

Dit wil ik binnenkort eens gaan proberen, Nu staat er:

Doe het bakblik in een schone plastic zak. Laat het voor ongeveer 1 uur rijzen, tot het deeg twee keer zo groot is geworden en terug veert wanneer je er met een vinger in drukt

Waarom wordt hier voor een plastic zak gekozen?
pi_147449416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 12:24 schreef Questular het volgende:

Waarom wordt hier voor een plastic zak gekozen?
iets wat de meeste mensen wel in huis hebben
pi_147451009
Het idee is volgens mij ook dat je een flinke en stevige plastic zak een beetje 'omhoog' kunt zetten zodat het plastic het rijzende deeg niet raakt. Dat lukt met plasticfolie niet zo goed.
Let me see you stripped down to the bone
pi_147452605
Is er dan een verschil tussen laten rijzen in een plastic zak en gewoon een theedoek over de kom leggen?
pi_147452825
quote:
0s.gif Op woensdag 10 december 2014 14:13 schreef Questular het volgende:
Is er dan een verschil tussen laten rijzen in een plastic zak en gewoon een theedoek over de kom leggen?
Als je deeg flinkt rijst komt het op den duur vaak tegen je theedoek aan. En in/onder plastic wordt de warmte en het vocht wat beter vastgehouden.

Maar goed, zoveel maakt het uiteindelijk niet uit. Ik gebruik vaak een hele grote kom en zet daar een flink bord op.

Als het maar een beetje afsluit boeit het verder niet zo wat je gebruikt. Het is vooral wel handig als je de bovenkant van het gerezen deeg niet verstoort door na het rijzen en iets vanaf te moeten pulken dat er aan vast is gaan plakken.
Let me see you stripped down to the bone
pi_147452844
Wederom bedankt ^O^
  woensdag 10 december 2014 @ 14:44:28 #183
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_147453665
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 09:46 schreef Bleie het volgende:
Heeft iemand hier een recept voor een kerststol zonder al te veel toeters en bellen?
deze gisteren gebakken, ziet er goed uit (al heb ik nog niet geproefd)

http://uitdekeukenvanarde(...)rststol-filmpje.html
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 10 december 2014 @ 21:03:59 #184
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147465294
Ik krijg bloem van een vriend van me, wat van lokaal gekweekt graan is en gemalen is in een molen. Ik had alleen de bloem, maar nu heeft hij ook de zemelen (heet dat zo, in elk geval de buitenkant ervan) ervan gegeven. Daarmee heb ik een bruinbrood gebakken.







Het rees wat minder dan het witbrood van vorige week, maar het smaakt weer prima.
  woensdag 10 december 2014 @ 22:48:54 #185
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147469949
Prachtig! :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 14 december 2014 @ 15:37:56 #186
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147570672
En nog een bruin brood.



Bij het vorige brood was het gist kennelijk al niet geweldig meer, dit brood is weer goed gerezen, deze keer met droge gist.. En weer bloem met losse zemelen.
pi_147576665
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 15:37 schreef qltel het volgende:
En nog een bruin brood.

[ afbeelding ]

Bij het vorige brood was het gist kennelijk al niet geweldig meer, dit brood is weer goed gerezen, deze keer met droge gist.. En weer bloem met losse zemelen.
:9
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 14 december 2014 @ 20:33:55 #188
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_147581552
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 18:34 schreef bibi het volgende:

:9
Klopt :D Hij smaakt weer prima!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_147582114
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 20:33 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Klopt :D Hij smaakt weer prima!
Is al dat brood wel goed voor de heupjes? :D
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 14 december 2014 @ 22:20:36 #190
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_147586575
quote:
1s.gif Op zondag 14 december 2014 20:46 schreef computergirl het volgende:

Is al dat brood wel goed voor de heupjes? :D
Zolang ik het er niet van op mijn heupen krijg :P
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_147669443
2 kilo volkoren speltmeel gekocht, dit weekend maar eens kijken of ik een speltbrood kan maken :)
  donderdag 18 december 2014 @ 12:30:49 #192
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147702513



no knead spelt-roggebroodjes :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147702671
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:30 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

no knead spelt-roggebroodjes :)
kwijl!
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_147702708
Zit er trouwens een verschil in rijs-tijd van gewoon spelt of volkoren spelt?
Heb nu een recept voor gewoon spelt brood maar wil het volkoren meel gebruiken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 18 december 2014 @ 12:39:20 #195
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147702709
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:30 schreef -Mellow- het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

no knead spelt-roggebroodjes :)
Wauw, die zijn mooi gerezen! Hoe lang hebben ze gerezen, ook 12 uur?
  donderdag 18 december 2014 @ 12:46:28 #196
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147702889
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 12:39 schreef qltel het volgende:

[..]

Wauw, die zijn mooi gerezen! Hoe lang hebben ze gerezen, ook 12 uur?
Rond middernacht het deeg gemaakt, vanochtend rond tien het deeg uit de kom gestort en nog 45 min laten rijzen, broodjes gevormd en in de oven gedaan :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_147705380
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2014 09:46 schreef Bleie het volgende:
Heeft iemand hier een recept voor een kerststol zonder al te veel toeters en bellen?
Recept voor normaal brood volgen + krenten/rozijnen naar keuze wellen, dagen van te voren alvast eigen spijs maken zodat het qua smaak kan ontwikkelen. Nadat je het normale brooddeeg even de tijd hebt gegeven om te rijzen (zeg 30min tot 1 uur) wat boter + rozijnen/krenten/vulling naar keuze er door heen doen > in omvang laten rijzen tot verdubbeld. Spijs in het midden, omslaan en intukken zodat ie een echt stolvorm krijgt. Nogmaals laten rijzen en bestrijken met ei, in de oven ermee. Afbakken tot ie gaar en met een mooie korst eruit komt. Nadien de korst inkwasten met wat gesmolten boter, laag poedersuiker eroverheen et voila?

Als je al met regelmaat eigen brood maakt, is een stol ook wel te doen. Is gewoon een goed gevuld brood, dus in de basis niet anders dan welk ander brood. Je bepaalt zelf hoeveel toeters en bellen erbij komen qua vulling.
mag het weten
pi_147706015
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:13 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Recept voor normaal brood volgen + krenten/rozijnen naar keuze wellen, dagen van te voren alvast eigen spijs maken zodat het qua smaak kan ontwikkelen. Nadat je het normale brooddeeg even de tijd hebt gegeven om te rijzen (zeg 30min tot 1 uur) wat boter + rozijnen/krenten/vulling naar keuze er door heen doen > in omvang laten rijzen tot verdubbeld. Spijs in het midden, omslaan en intukken zodat ie een echt stolvorm krijgt. Nogmaals laten rijzen en bestrijken met ei, in de oven ermee. Afbakken tot ie gaar en met een mooie korst eruit komt. Nadien de korst inkwasten met wat gesmolten boter, laag poedersuiker eroverheen et voila?

Als je al met regelmaat eigen brood maakt, is een stol ook wel te doen. Is gewoon een goed gevuld brood, dus in de basis niet anders dan welk ander brood. Je bepaalt zelf hoeveel toeters en bellen erbij komen qua vulling.
Dank je, maar ieuw, geen spijs! En voor mij heeft het toch wel een heel ander structuur dan gewoon brood. Ik ga voor het recept van Levine, dat hier eerder al gepost werd.
pi_147706175
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:36 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dank je, maar ieuw, geen spijs! En voor mij heeft het toch wel een heel ander structuur dan gewoon brood. Ik ga voor het recept van Levine, dat hier eerder al gepost werd.
Als zelfs spijs ter discussie staat, is het dan nog wel een traditionele stol? :P Daarom lekker zelf maken adhv Levine bijvoorbeeld ja. Door het beetje aan boter en vulling krijg je inderdaad een andere structuur. :)
mag het weten
pi_147706451
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:42 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Als zelfs spijs ter discussie staat, is het dan nog wel een traditionele stol? :P Daarom lekker zelf maken adhv Levine bijvoorbeeld ja. Door het beetje aan boter en vulling krijg je inderdaad een andere structuur. :)
Nee, het is ook geen traditionele stol, daar heb je gelijk in. Hoewel onze warme bakker in de jaren 80 stollen met en zonder spijs verkocht. Maar goed, niemand in ons gezin vindt spijs lekker, dus het gaat er echt niet door.
pi_147748550
Hier ook een fan van niet kneden brood, ik hou er van om er steeds weer wat anders mee te doen.
Van de week had ik er eens yoghurt door gegooid en er nigellazaadjes op gestrooid, net zoals bij naanbrood zeg maar.
Het resultaat was een erg lekker brood, de yoghurt doet het echt goed in brood en de nigellazaadjes smaken een beetje naar komijnzaad maar dan iets anders, met iets lichts pittigs er in.
De korst wordt ook prachtig van kleur, al zeg ik het zelf, daar is dus geen extra ei of wat dan ook op gegaan.
Ik bak het tegenwoordig altijd in een gietijzeren pan volgens de orginele methode en laat het 12-48 uur rijzen.


Net voorbereidingen getroffen voor een niet kneden "kerststol", wat meer een kruizing tussen een brioche en een krentenbrood wordt zeg maar.
Ik heb spijs gemaakt met sinaasappelextract van echte sinaasappelschilletjes die al een half jaar in de wodka staan, superlekker door je gebak en zo heen.
Ik wilde het niet door het deeg heen gooien omdat ik bang was dat de gist dan dood zou gaan door de alcohol, heeft iemand wel eens zoiets geprobeerd?
Twee kleuren rozijnen staat ook lekker te soppen in de vanille-extract, ook zelfgemaakt met vanillestokjes in wodka.

Morgen maak ik het deeg, gewoon drie cups bloem, 1 tsp zout, 1 tsp gist, ongeveer 100 gram gesmolten roomboter, een ei en suiker plus de spijs en de rozijnen natuurlijk.
En in plaats van water zal ik er eens melk door gooien, lekker romig=lekker.
Het zal wel goedkomen hoor, dat is juist het mooie van de niet kneden methode, het kan bijna niet mislukken.
Brioche bak ik trouwens wel af op 200 graden en niet op 250, dan gaat het te hard.
pi_147787718
Vandaag een kerststol gebakken :9 foto komt met kerst hij zit tot dan in de diepvries -O-
  zaterdag 20 december 2014 @ 22:12:26 #203
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_147787792
Die broden hier O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_147794830


De overnight rolls!
pi_147801206
Leuk die kleine broodjes, ga ik ook eens proberen.
Bak je ze gewoon op een bakplaat?
Ik heb hier een pizzasteen en daar krijg ik atlijd heel lekkere pizza's van dus ga ik het daar wel eens op proberen.

Als ik bruinbrood bak, met zeg maar meer dan de helft volkorenmeel, blijft het altijd zo droog smaken, hoe doen jullie dat?
Ik vind witbrood veel meer chewy zeg maar en ook langer vers, ook al doe ik meestal maar twee dagen met een brood.

Vanochtend/vannacht eigenlijk, heb ik mijn kerststol/bol in de oven gedaan op 180 graden in een voorverwarmde gietijzeren pan.
3 cups bloem, 100g gesmolten boter, een ei, tlp zout, tlp gist, twee zakjes vanillesuiker, rozijnen geweekt in vanillewodka, stukjes gedroogde papaya en spijs met sinaasappelwodka (zoals al eerder vermeld alleen die vanillesuiker had ik vergeten te melden).

Na het bakken meteen ingesmeerd met boter, gewoon een stuk boter er op houden en met een kwastje uitsmeren, daarna poedersuiker er op.
Hij is lekker geworden.
Ik verbaas me toch steeds weer hoe enorm simpel een brood bakken eigenlijk is en hoe verassend het toch weer altijd is dat het zo lekker is, vers uit de oven.

Helemaal blij met mijn kindje, sorry voor de spam.







pi_147807086
Mooi geworden Knutsenaar!

Ik heb ook een kerststol gebakken vandaag. Recept van Levine, vulling aangepast naar onze smaak (alleen krenten en rozijnen, geen spijs). Is echt heerlijk geworden!



  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 21 december 2014 @ 17:14:38 #207
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147807969
Wauw! Mooie broden/stollen. Misschien toch ook maar eens proberen..
pi_147809083
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 17:14 schreef qltel het volgende:
Wauw! Mooie broden/stollen. Misschien toch ook maar eens proberen..
Zeker doen!

Ik heb zojuist kerstcadeautjes besteld voor het hele gezin (volgens traditie krijgt iedereen een boek), en doe mezelf dan 'Brood uit eigen oven' van Levine cadeau. Ik hou erg van haar blog, dus denk dat haar boek me ook wel goed zal bevallen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 22 december 2014 @ 15:48:00 #209
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147844977
Aangezien het goede meel van mijn vriend de bakker op is (en hij woont 2 uur rijden hier vandaan) toch eens een poging gedaan om het allergoedkoopste bloem te gebruiken wat ik tegenkwam: dat van de Aldi. Ondanks dat het 35 cent per kilo kost heb ik er dit weekend een prima witbrood mee gemaakt. En voor de verandering vandaag een bruinbrood met zemelen. Die zemelen komen wel van die vriend die bakker is.. :) Ik vond er de vorige keer wat veel in zitten (33%) vandaar dat ik nu 25% heb gebruikt.





De baktijd ook wat aangepast. Ik merkte dat de narijs beter ging op 250 graden dan op lagere temperatuur, bij 250 kreeg ik echter een knalharde korst. vandaag eerst een kwartier op 250, toen een kwartier op 210, toen deksel van de pan en nog een kwartier op 210. Resultaat: een prima te snijden brood wat er lekker uitziet en vast ook lekker smaakt.

(overigens, mijn brood van Aldi-meel is wel snel oud, de broden met het goede meel blijven veel langer vers)
pi_147849356
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 15:48 schreef qltel het volgende:
Aangezien het goede meel van mijn vriend de bakker op is (en hij woont 2 uur rijden hier vandaan) toch eens een poging gedaan om het allergoedkoopste bloem te gebruiken wat ik tegenkwam: dat van de Aldi. Ondanks dat het 35 cent per kilo kost heb ik er dit weekend een prima witbrood mee gemaakt. En voor de verandering vandaag een bruinbrood met zemelen. Die zemelen komen wel van die vriend die bakker is.. :) Ik vond er de vorige keer wat veel in zitten (33%) vandaar dat ik nu 25% heb gebruikt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De baktijd ook wat aangepast. Ik merkte dat de narijs beter ging op 250 graden dan op lagere temperatuur, bij 250 kreeg ik echter een knalharde korst. vandaag eerst een kwartier op 250, toen een kwartier op 210, toen deksel van de pan en nog een kwartier op 210. Resultaat: een prima te snijden brood wat er lekker uitziet en vast ook lekker smaakt.

(overigens, mijn brood van Aldi-meel is wel snel oud, de broden met het goede meel blijven veel langer vers)
Ziet er goed uit! Fijn ook dat je met zulk goedkoop meel ook goed brood krijgt. Ik gebruik altijd het meel van puur en eerlijk van AH.Vind ik ook prima.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 22 december 2014 @ 18:25:55 #211
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147849572
quote:
1s.gif Op maandag 22 december 2014 18:17 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ziet er goed uit! Fijn ook dat je met zulk goedkoop meel ook goed brood krijgt. Ik gebruik altijd het meel van puur en eerlijk van AH.Vind ik ook prima.
Ik heb die vriend die bakker is. Over 3 weken zie ik hem weer en dan krijg ik een hele zak van hem. Hij laat het elk jaar malen bij een molen en heeft teveel. Komend jaar wil ik daar ook aan meedoen, dan bestel gelijk een jaarvoorraad. Het is niet eens dat het goedkoper is, maar het is uitstekende kwaliteit en lokaal geproduceerd (en dat vind ik belangrijk).

Tot die tijd maar eens experimenteren met dit goedkope meel. We hadden vorige week een niet helemaal gelukt brood en dat kun je dan ook gerust weggooien.
  woensdag 24 december 2014 @ 12:30:43 #212
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147914566


Vijgen-walnotenbroodjes :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 25 december 2014 @ 09:43:01 #213
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147944711
Desem witbrood gevuld met een royale hoeveelheid maanzaad:

Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147944750
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Desem witbrood gevuld met een royale hoeveelheid maanzaad:

[ afbeelding ]
mooi hoor
pi_147945209
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Desem witbrood gevuld met een royale hoeveelheid maanzaad:

[ afbeelding ]
Prachtig! Hier staan de no-kneadbroodjes in de oven, voor de lunch straks. Ze zien er in elk geval niet uit, het deeg was zo plakkerig dat ik ze absoluut niet kon vormen. Hopelijk is de smaak wel goed.
  donderdag 25 december 2014 @ 22:33:38 #216
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147960509
quote:
1s.gif Op donderdag 25 december 2014 10:38 schreef Bleie het volgende:

[..]

Prachtig! Hier staan de no-kneadbroodjes in de oven, voor de lunch straks. Ze zien er in elk geval niet uit, het deeg was zo plakkerig dat ik ze absoluut niet kon vormen. Hopelijk is de smaak wel goed.
heb je je werkblad goed bebloemd? en daarna de bovenkant van het deeg ook? dan kun je m daarna heel makkelijk in de gewenste stukken snijden en ze zo op de bakplaat leggen. Je moet er denk ik niet te veel meer mee vormen na het storten en de laatste rijs.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 25 december 2014 @ 22:34:49 #217
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_147960554
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 09:43 schreef Isegrim het volgende:
Desem witbrood gevuld met een royale hoeveelheid maanzaad:

[ afbeelding ]
Heel mooi. Lekker ook lijkt me, ik hou van maanzaad. En desem O+
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  donderdag 25 december 2014 @ 22:52:40 #218
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_147961219
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 22:34 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Heel mooi. Lekker ook lijkt me, ik hou van maanzaad. En desem O+
Smaakte prima! :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_147967535
quote:
0s.gif Op donderdag 25 december 2014 22:33 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

heb je je werkblad goed bebloemd? en daarna de bovenkant van het deeg ook? dan kun je m daarna heel makkelijk in de gewenste stukken snijden en ze zo op de bakplaat leggen. Je moet er denk ik niet te veel meer mee vormen na het storten en de laatste rijs.
Ik dacht van wel, maar niet goed genoeg dus. Ze smaakten prima, al ben ik geloof ik toch wat meer van zachtere broodjes. En de kinderen zeker.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 26 december 2014 @ 19:42:39 #220
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147981909
Vandaag matzes gemaakt. Ze zien er niet uit, maar smaken prima.



De volgende serie zal ik proberen rond te maken.. :)
  zaterdag 27 december 2014 @ 09:57:20 #221
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_147999644
Ik ben nieuw met brood bakken in de oven. Heb wel een bakmachine, daar lukt het goed in, maar ik wil ook graag kleine broodjes kunnen maken.
Gisteravond dus, na het lezen van het topic, optimistisch het no knead recept gemaakt. Ik heb alleen de hoeveelheden gehalveerd (qua gist dan wel iets meer gok ik, ik heb geen weegschaal die halve grammen aangeeft). In de woonkamer weggezet vannacht, maar nu is het helemaal niet gerezen!
Het voelt wel heel 'fluffy' aan, maar het ziet er niet uit zoals moet.
Ik heb gist uit een zakje gebruikt, kan dat ook doodgaan, nee toch? Komt het doordat ik de ingrediënten heb gehalveerd?
Heeft het nu nog zin om het alsnog af te bakken? Ik kan niet even snel een nieuwe maken voor vandaag ;(
L'Enfer, c'est les autres.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 10:02:51 #222
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_147999717
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 09:57 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb gist uit een zakje gebruikt, kan dat ook doodgaan, nee toch? Komt het doordat ik de ingrediënten heb gehalveerd?
Heeft het nu nog zin om het alsnog af te bakken? Ik kan niet even snel een nieuwe maken voor vandaag ;(
Ik zou het gewoon bakken. Er zijn 2 mogelijkheden, of het lukt, of het lukt niet.

Gist uit een zakje blijft een paar jaar goed. Op dat van mij staat een datum in 2016. Ruikt het deeg naar gist? Gist ruikt namelijk best sterk.
  zaterdag 27 december 2014 @ 10:06:49 #223
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_147999783
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:02 schreef qltel het volgende:

[..]

Ik zou het gewoon bakken. Er zijn 2 mogelijkheden, of het lukt, of het lukt niet.

Gist uit een zakje blijft een paar jaar goed. Op dat van mij staat een datum in 2016. Ruikt het deeg naar gist? Gist ruikt namelijk best sterk.
Het heeft die typische verse brooddeeg-geur, dus ik neem aan dat dat gist is.
Verder ziet het er goed uit en voelt het luchtig, alleen het volume is vrijwel hetzelfde en het is niet gaan 'bubbelen' zoals op de foto's.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_147999988
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:06 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Het heeft die typische verse brooddeeg-geur, dus ik neem aan dat dat gist is.
Verder ziet het er goed uit en voelt het luchtig, alleen het volume is vrijwel hetzelfde en het is niet gaan 'bubbelen' zoals op de foto's.
Was het misschien best koud waar het stond? Bij ons in huis is het dat nu wel dus ik pak m'n deegjes lekker in met een fleecedeken O+
  zaterdag 27 december 2014 @ 10:19:48 #225
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148000052
Ik heb hem in de woonkamer gezet, daar wordt het ivm de honden niet kouder dan 17 graden 's nachts.
Ik heb er een theedoek overheen gelegd, wel een vochtige. Zou dat het probleem misschien zijn?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_148000320
Misschien dat het toch iets te koud was door het vochtige, het zou kunnen :)

Hier een snelle telefoon foto van mijn Kerstbrood, de hele familie vond hm lekker! *O*

pi_148000402
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:31 schreef Zo-is-dat het volgende:
Misschien dat het toch iets te koud was door het vochtige, het zou kunnen :)

Hier een snelle telefoon foto van mijn Kerstbrood, de hele familie vond hm lekker! *O*

[ afbeelding ]
Met stukjes kerstboom erin :D
pi_148000748
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:34 schreef computergirl het volgende:

[..]

Met stukjes kerstboom erin :D
8-) geeft een extra kerstig aroma

Ook nog een noten spelt brood geserveerd deze dagen



  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 27 december 2014 @ 10:53:35 #229
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148000806
Ziet er goed uit :9
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 27 december 2014 @ 10:54:53 #230
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148000850
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:19 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik heb hem in de woonkamer gezet, daar wordt het ivm de honden niet kouder dan 17 graden 's nachts.
Ik heb er een theedoek overheen gelegd, wel een vochtige. Zou dat het probleem misschien zijn?
Hm, het koelt hier 's nachts af tot ongeveer 13 graden en het deeg rijst wel. Maar met een droge theedoek. In principe zou het met 17 graden dus wel moeten lukken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 27 december 2014 @ 11:04:53 #231
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148001091
Vannacht probeer ik het gewoon met normale hoeveelheden en een droge theedoek.
Voor nu ligt mijn deeg op de werkplank met een kom er overheen voor de tweede rijs. Het is wel flink koud in de keuken nu, maar mijn plank is te groot om in de woonkamer te zetten. Bovendien...4 honden en deeg. Disaster waiting to happen.
Dus op hoop van zegen maar. Om half 12 gaat hij de oven in en dan hoop ik toch vers brood te eten.

Mijn oven gaat trouwens tot 230. Is het dan slim om hem 15 mins op 230 te doen en nog 5 mins op 210?
L'Enfer, c'est les autres.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 27 december 2014 @ 11:06:23 #232
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148001138
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:04 schreef Maria2.0 het volgende:
Vannacht probeer ik het gewoon met normale hoeveelheden en een droge theedoek.
Voor nu ligt mijn deeg op de werkplank met een kom er overheen voor de tweede rijs. Het is wel flink koud in de keuken nu, maar mijn plank is te groot om in de woonkamer te zetten. Bovendien...4 honden en deeg. Disaster waiting to happen.
Dus op hoop van zegen maar. Om half 12 gaat hij de oven in en dan hoop ik toch vers brood te eten.

Mijn oven gaat trouwens tot 230. Is het dan slim om hem 15 mins op 230 te doen en nog 5 mins op 210?
Is 20 minuten totaal niet wat kort?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 27 december 2014 @ 11:13:23 #233
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148001320
Volgens het recept dat ik volgde niet, en dat is zelfs nog voor de dubbele hoeveelheid.
L'Enfer, c'est les autres.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 11:44:28 #234
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148002295
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:04 schreef Maria2.0 het volgende:

Mijn oven gaat trouwens tot 230. Is het dan slim om hem 15 mins op 230 te doen en nog 5 mins op 210?
230 gaat hier prima. Ik krijg dan een niet al te stevige korst. Op 250 krijg ik een erg dikke en harde korst. Meestal bak ik dus eerst een kwartier op 250 en dan afbakken op 220
  zaterdag 27 december 2014 @ 11:46:09 #235
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148002352
Nou, ik vrees dat het echt niks wordt. Hij staat in de oven nu, maar het is een slappe lel. Wordt hem echt niet. Mooi balen dus, het lijkt me gewoon nooit te lukken :{
Ik ga straks maar even nieuw gist halen en vanavond een nieuwe poging doen. Ik voel me echt een beetje dom :')
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 27 december 2014 @ 11:51:49 #236
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148002559
Hee, dat is verrassend! Ging naar de keuken om de oven terug te draaien, zijn het ineens 2 bolletjes geworden ipv de plasjes die ik in de oven deed :D
Ik denk niet dat ze erg lekker zijn maar ik heb ineens weer wat hoop.
L'Enfer, c'est les autres.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 27 december 2014 @ 11:58:18 #237
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148002784
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:51 schreef Maria2.0 het volgende:
Hee, dat is verrassend! Ging naar de keuken om de oven terug te draaien, zijn het ineens 2 bolletjes geworden ipv de plasjes die ik in de oven deed :D
Ik denk niet dat ze erg lekker zijn maar ik heb ineens weer wat hoop.
Deeg wordt altijd eerst vloeibaarder tijdens het bakken ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 27 december 2014 @ 12:03:37 #238
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148002956
Het was al vloeibaar voor het bakken :P
Maar ze zien er best aardig uit. Korst is flink stevig, ik ben benieuwd hoe ze er aan de binnenkant uitzien en hoe ze smaken :D
L'Enfer, c'est les autres.
  zaterdag 27 december 2014 @ 12:07:25 #239
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_148003068
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:04 schreef Maria2.0 het volgende:
Vannacht probeer ik het gewoon met normale hoeveelheden en een droge theedoek.
Voor nu ligt mijn deeg op de werkplank met een kom er overheen voor de tweede rijs. Het is wel flink koud in de keuken nu, maar mijn plank is te groot om in de woonkamer te zetten. Bovendien...4 honden en deeg. Disaster waiting to happen.
Dus op hoop van zegen maar. Om half 12 gaat hij de oven in en dan hoop ik toch vers brood te eten.

Mijn oven gaat trouwens tot 230. Is het dan slim om hem 15 mins op 230 te doen en nog 5 mins op 210?
Hier gaat de oven ook maar tot 230. Dus ik doe altijd 15 min op 230 en nog 10 min op 210. Ik bak nu elke paar dagen die no knead broodjes en ze zijn altijd perfect :Y
Ik denk echt dat het niet zo erg is als het deeg een beetje in de kou staat aangezien het de hele nacht aan het rijzen is. Ik heb ook wel eens deeg een nachtje in de koelkast laten staan en dan 's ochtends nog de tweede rijs. Het deeg voor de no knead broodjes verschilt bij mij elke keer van uiterlijk, soms lijkt het helemaal niet te zijn gegroeid, maar dan schieten ze in de oven ineens alsnog omhoog. En de eerste keer dat ik ze probeerde was mijn gist per ongeluk ook dood. Het resultaat waren platte broodjes, maar zelfs toen waren ze van smaak erg lekker.

Hoe zijn ze nou uiteindelijk geworden?
Niet opgeven hoor. Die broodjes zijn echt de makkelijkste ooit. Iedereen kan het :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 12:10:24 #240
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148003146
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 11:51 schreef Maria2.0 het volgende:
Hee, dat is verrassend! Ging naar de keuken om de oven terug te draaien, zijn het ineens 2 bolletjes geworden ipv de plasjes die ik in de oven deed :D
Ik denk niet dat ze erg lekker zijn maar ik heb ineens weer wat hoop.
Kijk, dat gaat al de goede kant op. Lekker laten staan en als je ze eruit wil halen even op de onderkant kloppen om te luisteren of ze hol klinken.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 12:10:57 #241
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148003163
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 december 2014 10:31 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hier een snelle telefoon foto van mijn Kerstbrood, de hele familie vond hm lekker! *O*

[ afbeelding ]
Wat een prachtig brood, mooie kleur ook.
  zaterdag 27 december 2014 @ 12:11:27 #242
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148003178
Uiteindelijk zijn ze zo uit de oven gekomen


Valt dus nog alles mee. Ik ga er eens even eentje opensnijden.

Edit. Mijn telefoon en ik maken slechte foto's. Maar voor het idee.
L'Enfer, c'est les autres.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 27 december 2014 @ 12:15:10 #243
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148003315
Het lijkt in elk geval op broodjes ;) Ben benieuwd naar de binnenkant!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 27 december 2014 @ 12:29:07 #244
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148003850
Foto van de binnenkant maken lukt niet, hij stelt niet scherp. Maar het ziet er gewoon goed uit. Flink wat gaten, redelijk luchtig. De korst is redelijk taai, maar de smaak is prima eigenlijk.
Doet een beetje denken aan zo'n rustiek pistoletje.
L'Enfer, c'est les autres.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 12:33:46 #245
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148004011
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 12:29 schreef Maria2.0 het volgende:
Foto van de binnenkant maken lukt niet, hij stelt niet scherp. Maar het ziet er gewoon goed uit. Flink wat gaten, redelijk luchtig. De korst is redelijk taai, maar de smaak is prima eigenlijk.
Doet een beetje denken aan zo'n rustiek pistoletje.
Foto zal waarschijnlijk wel lukken op wat grotere afstand en dan wat inzoomen.

Maar mooi dat ze smaken, op naar de volgende!! Ik gooi er over ruim een half uur 1 in.
  zaterdag 27 december 2014 @ 16:25:19 #246
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148012188
Hier staat het volgende no-knead deeg alweer klaar :P
Dit keer met spelt en tarwebloem. Heb nu het recept gevolgd wat hier in een linkje stond, de overnight rolls. Was al wat smeuïger dan het recept dat ik gister had (van Levine). Ditmaal ook eerst het zout in water opgelost, in plaats van het aan de rand te strooien. Wie weet.
Ik hoop dat het wat luchtiger wordt, het broodje van vandaag was een hele maaltijd :D
L'Enfer, c'est les autres.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 27 december 2014 @ 16:34:51 #247
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148012462
De mijne is intussen ook klaar. En ik heb ook nog matzes gemaakt (de oven stond toch aan). Ik zal straks even foto's maken (alhoewel hij er vast hetzelfde uitziet als de vorigen.. :) )
  zondag 28 december 2014 @ 09:29:51 #248
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148037928
*O* Er zitten gaatjes in mijn deeg en het is gerezen! Ik ga hem nu even vormen en dan nog 45 minuutjes laten staan.
Ik wilde hem ditmaal gewoon groot houden, dus geen kleine broodjes van maken. Wat raden jullie dan aan qua baktijd? Ik heb het recept gevolgd van de overnight rolls, met een klein deel bloem en de rest speltmeel.
L'Enfer, c'est les autres.
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 28 december 2014 @ 09:37:05 #249
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148038044
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 09:29 schreef Maria2.0 het volgende:
gewoon
Is het een "normaal" brood? Die bak ik altijd een half uur in een braadpan, dan een kwartier zonder deksel op de pan. Dan haal ik 'm eruit en klop even op de onderkant (als het hol klinkt is het goed). Meestal moet hij dan nog een kwartiertje.

Het eerste kwartier bak ik op 250 graden en dan zet ik de oven terug naar 220 graden.
  zondag 28 december 2014 @ 09:40:50 #250
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148038096
Het is een no knead speltbrood. Braadpan is dan het beste? Of kan het ook zo op de plaat?
L'Enfer, c'est les autres.
pi_148038400
Prachtige kerststollen en broden zeg.

Hier mijn eerste roggebroodje gemaakt:


Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 28 december 2014 @ 10:19:53 #252
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148038781
Ziet er prima uit ^O^

Het verbaast me steeds weer hoeveel lekkerder eigengebakken brood is :9 En hoe het veel meer vult dan supermarktbrood.

Ik ben dan ook erg blij met qltels nieuwe hobby :D En ik kan het zelf inmiddels ook, het is echt zo simpel dat no knead brood :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_148038849
quote:
0s.gif Op zondag 28 december 2014 10:00 schreef Tinuviel het volgende:
Prachtige kerststollen en broden zeg.

Hier mijn eerste roggebroodje gemaakt:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit! Recept?
  zondag 28 december 2014 @ 10:24:13 #254
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148038870
Dat ziet er lekker uit zeg!

Ik heb mijn broodje in de oven staan nu, in de braadpan. Ik hoop dat hij lukt, ik heb honger :D
L'Enfer, c'est les autres.
pi_148084628
Vandaag mijn eerste brood gebakken. Het is een Maisbrood gemaakt met een kant en klare mix (ja...) ziet er goed uit, nu nog even laten afkoelen en kijken of hij gelukt is!

Maar meteen écht zelf een deeg gemaakt (het standaard recept) om het eens zelf te proberen.

Ik lees op internet veel over zo een stenen plaat om op te bakken. Is dit echt beter/een must?
pi_148084886
quote:
9s.gif Op maandag 29 december 2014 09:26 schreef benkruk het volgende:
Vandaag mijn eerste brood gebakken. Het is een Maisbrood gemaakt met een kant en klare mix (ja...) ziet er goed uit, nu nog even laten afkoelen en kijken of hij gelukt is!

Maar meteen écht zelf een deeg gemaakt (het standaard recept) om het eens zelf te proberen.

Ik lees op internet veel over zo een stenen plaat om op te bakken. Is dit echt beter/een must?
Nee das geen must. Heb jaren zonder steen gebakken.

Ik heb gister stokbrood gebakken volgens een recept uit het boek van Levine.

Echt zoveel lekkerder dan een afbakstokbroodje van de lidl!
pi_148085326
Ik bak alleen pizza op een steen, om precies te zijn een steen die in een Bestron-pizzaoventje zit dat 350 graden wordt. :)

Brood en broodjes gewoon in de oven op een normale bakplaat, met een bakpapiertje eronder.
Let me see you stripped down to the bone
pi_148088817
Ik heb gisteren eindelijk een feestbrood gebakken. Het is een brood geworden uit de Foodies van dec-2014







Ik heb de amarenekersen weggelaten die nog op het spijs moesten liggen.
  maandag 29 december 2014 @ 12:16:51 #259
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_148089329
Ziet er mooi uit. Hoe was de smaak?
pi_148089747
De smaak is heel erg goed. Het spijs erg smeuiig doordat ik dat moest aanmaken met banketbakkersroom.
pi_148092084
Hier het resultaat van de kant-en-klaar mix voor Maisbrood en het basis recept witbrood 100% zelf gemaakt:

Links is het witbrood, rechts het maisbrood:





Is het brood nog te compact of goed zo? Alle commentaar is welkom!

Smaak is overigens erg goed.
  maandag 29 december 2014 @ 13:36:57 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148092205
Smaak is het belangrijkste
Compacte structuur is een kwestie van voorkeur, ik heb liever een compacter brood dan dat schuim wat veel bakkers verkopen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 29 december 2014 @ 13:52:11 #263
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148092878
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2014 13:33 schreef benkruk het volgende:
Is het brood nog te compact of goed zo? Alle commentaar is welkom!

Smaak is overigens erg goed.
Het brood moet zo compact zijn als jij het wilt. Als je het zo lekker vind is het goed en als je het niet luchtig genoeg vind moet je het nog wat verder laten rijzen de volgende keer.

[ Bericht 0% gewijzigd door qltel op 29-12-2014 13:59:52 ]
pi_148095235
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2014 13:33 schreef benkruk het volgende:
Hier het resultaat van de kant-en-klaar mix voor Maisbrood en het basis recept witbrood 100% zelf gemaakt:

Links is het witbrood, rechts het maisbrood:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Is het brood nog te compact of goed zo? Alle commentaar is welkom!

Smaak is overigens erg goed.
Petje af voor je eerste broden. Ik vind ze er prima uitzien.
pi_148108896
Iemand tips waar je het beste/goedkoopste ingrediënten (meel etc) kan kopen? Online of een bekende winkel/supermarkt.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 29 december 2014 @ 20:20:53 #266
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_148109309
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:12 schreef benkruk het volgende:
Iemand tips waar je het beste/goedkoopste ingrediënten (meel etc) kan kopen? Online of een bekende winkel/supermarkt.
Ik heb al een paar broden gemaakt met meel van de Aldi. Smaakte prima en dat meel kost maar 35 cent per kilo.
pi_148130327
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/

Ik heb nog speltbloem, kan dit recept gemaakt worden met een combinatie van speltbloem en gewone bloem? Zo ja is er een verhouding die het best gehanteerd kan worden?
  dinsdag 30 december 2014 @ 10:42:06 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148130504
Spelt is een harde tarwesoort, bloem is tarwebloem, dus je kan het gewoon verwisselen met elkaar. Spelt heeft wel wat meer gluten dan het doorsnee koekjesbloem van zachte tarwe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148131322

broodjes gemaakt van 5-granenmeel van de Windhond (Soest). Het is weer een compact broodje geworden. Ga van de week toch maar naar mijn vertrouwde molen (Winterotter, IJsselstein). Krijg met dat meel uit Soest geen fatsoenlijk brood gebakken.
pi_148131629
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:12 schreef benkruk het volgende:
Iemand tips waar je het beste/goedkoopste ingrediënten (meel etc) kan kopen? Online of een bekende winkel/supermarkt.
Koopmans Bio (Jumbo), is ongebleekt, bij een biowinkel kijken of ze De Nieuwe Band hebben (steengemalen ongebleekt), of www.biovoordeel.nl.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:27:17 #271
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148138893
Meel van de Windotter is dus wel aan te raden? Is hier vlakbij, maar ik kom er eigenlijk alleen voor kadootjes.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_148139538
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 december 2014 14:27 schreef Maria2.0 het volgende:
Meel van de Windotter is dus wel aan te raden? Is hier vlakbij, maar ik kom er eigenlijk alleen voor kadootjes.
Ik kan daar altijd mooi en lekker brood van maken. En ze hebben een ruim assortiment.
  dinsdag 30 december 2014 @ 14:48:04 #273
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_148140019
Ja dat zeker. Ik ga er eens kijken, bedankt!
L'Enfer, c'est les autres.
pi_148190476


Ham-kaasbroodjes, naar recept van Levine.
pi_148217786

kaneelbroodjes naar recept van Levine. Ze lijken wat donker op de foto maar dat valt in het echt reuze mee.
pi_148217838
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 15:45 schreef Oceanonix het volgende:
[ afbeelding ]
kaneelbroodjes naar recept van Levine. Ze lijken wat donker op de foto maar dat valt in het echt reuze mee.
Lekker! Die moet ik ook nog eens maken.
pi_148230210
Zo, vandaag mijn 3e brood gebakken. Ditmaal van Bio tarwemeel met een handje tarwezemelen en een handje gemixte zaden.

Ditmaal ook een rijsmandje gebruikt waardoor de vorm veel beter is!

Echter is het brood wel gescheurd tijdens het bakken. Had ik het deeg een langere 2e rijs moeten geven??

Het brood:


Binnenin, veel minder compact dan mijn eerste twee broden!:
  donderdag 1 januari 2015 @ 22:21:43 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148230284
Mooi brood hoor, en tegen dat scheuren kan je het brood insnijden met een scheermesje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148230701
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi brood hoor, en tegen dat scheuren kan je het brood insnijden met een scheermesje
Ik had het deeg dus al ingesneden (groot kruis) maar nog scheurde het brood helemaal tot aan beneden.

Is het deeg dan te strak gespannen of is het teveel gerezen in de oven door een te korte 2e rijs?
  donderdag 1 januari 2015 @ 23:10:34 #280
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148231721
Niet diep genoeg ingesneden. Mag echt behoorlijk diep.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_148233031
En in dit geval ook verder doorsnijden naar de zijkanten.
pi_148236750
quote:
0s.gif Op donderdag 1 januari 2015 23:10 schreef Isegrim het volgende:
Niet diep genoeg ingesneden. Mag echt behoorlijk diep.
Geeft insnijden uiteindelijk het zelfde resultaat als openscheuren, alleen iets mooier?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 08:53:13 #283
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148236752
Wat is het voordeel van een rijsmandje?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_148237188
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:53 schreef Rewimo het volgende:
Wat is het voordeel van een rijsmandje?
Brood blijft beter in vorm, makkelijker als je tweede rijs in de koelkast wilt doen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 09:49:16 #285
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148237289
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:39 schreef Bleie het volgende:

Brood blijft beter in vorm, makkelijker als je tweede rijs in de koelkast wilt doen.
Thanks :) Wij gebruiken een beslagkom, dat werkt tot nu toe prima. Ik dacht dat zo'n rijsmandje misschien magische deegverbetereigenschappen bezat ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 2 januari 2015 @ 09:50:31 #286
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148237302
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:49 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Thanks :) Wij gebruiken een beslagkom, dat werkt tot nu toe prima. Ik dacht dat zo'n rijsmandje misschien magische deegverbetereigenschappen bezat ;)
Deeg plakt niet aan een rijsmandje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148237323
Neuh een rijsmandje is inderdaad voor de vorm. Neemt wel ook lichtjes vocht op waardoor de buitenkant vh deeg minder plakt en dus beter hanteerbaar (zegt men..).

Volgend brood ga ik dieper en verder insnijden!

Nu staat er een no knead deeg te rijzen, ben benieuwd!
pi_148237353
Dit weekend no knead broodjes maken, weet alleen niet of ik dat allemaal met gewone bloem ga doen of een combi volkeren spelt / gewone bloem ga maken.
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:32:44 #289
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148237829
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 08:52 schreef computergirl het volgende:

[..]

Geeft insnijden uiteindelijk het zelfde resultaat als openscheuren, alleen iets mooier?
Yep! :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 10:33:30 #290
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148237840
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:

Deeg plakt niet aan een rijsmandje
Aha, dat is dan wel weer handig ^O^

Weet jij de Duitse naam voor zo'n ding?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_148237912
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:33 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Aha, dat is dan wel weer handig ^O^

Weet jij de Duitse naam voor zo'n ding?
Reisekorbchen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 10:40:05 #292
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148237939
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:38 schreef computergirl het volgende:

Reisekorbchen?
Dan kom je denk ik met een reismand thuis :D Ik weet niet of reizen en rijzen hetzelfde zijn in het Duits.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Moderator vrijdag 2 januari 2015 @ 10:40:14 #293
5428 crew  miss_sly
pi_148237941
Ik wil ook eens zelf brood maken.
Ik heb er hier en daar al wat over gelezen, maar ik vind het nogal moeilijk te bepalen wanneer ik nou het beste kan beginnen, hoe lang een brood nou bezig is met rijzen en gekneed worden voor het in de oven gaat, dus.
Als ik nu aan een brood begin, wanneer kan ik het dan eten?
Of als ik morgenvroeg bij het ontbijt brood wil, wanneer moet ik dan beginnen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:42:38 #294
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148237989
Brotform. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:43:22 #295
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148238004
Dit zijn de beste:

http://www.brotformen24.de
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:43:33 #296
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_148238013
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook eens zelf brood maken.
Ik heb er hier en daar al wat over gelezen, maar ik vind het nogal moeilijk te bepalen wanneer ik nou het beste kan beginnen, hoe lang een brood nou bezig is met rijzen en gekneed worden voor het in de oven gaat, dus.
Als ik nu aan een brood begin, wanneer kan ik het dan eten?
Of als ik morgenvroeg bij het ontbijt brood wil, wanneer moet ik dan beginnen?
Ken je deze website: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/?m=1

Hele fijne goed uitgewerkte recepten met duidelijke tijdsindicatie (het is uiteindelijk altijd afhankelijk van temperatuur, activiteit gist, soort deeg etc hoe lang het precies duurt) ze heeft duidelijke beschrijvingen over alles rondom bakken.

Ze heeft ook een boek sinds kort trwns, gekregen met kerst :D wil er morgen voor t eerst uit bakken
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 10:43:38 #297
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148238015
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook eens zelf brood maken.
Ik heb er hier en daar al wat over gelezen, maar ik vind het nogal moeilijk te bepalen wanneer ik nou het beste kan beginnen, hoe lang een brood nou bezig is met rijzen en gekneed worden voor het in de oven gaat, dus.
Als ik nu aan een brood begin, wanneer kan ik het dan eten?
Of als ik morgenvroeg bij het ontbijt brood wil, wanneer moet ik dan beginnen?
Je kunt een no knead bread proberen, dat kan vrijwel niet mislukken maar dat kost wel veel rijstijd. Zijn diverse filmpjes van maar ik heb er zo snel geen bij de hand. Zal even zoeken voor je.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 januari 2015 @ 10:44:13 #298
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_148238027
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:43 schreef Isegrim het volgende:
Dit zijn de beste:

http://www.brotformen24.de
Dank je wel, eens even kijken :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:45:45 #299
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148238053
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Ik wil ook eens zelf brood maken.
Ik heb er hier en daar al wat over gelezen, maar ik vind het nogal moeilijk te bepalen wanneer ik nou het beste kan beginnen, hoe lang een brood nou bezig is met rijzen en gekneed worden voor het in de oven gaat, dus.
Als ik nu aan een brood begin, wanneer kan ik het dan eten?
Of als ik morgenvroeg bij het ontbijt brood wil, wanneer moet ik dan beginnen?
Dat hangt helemaal af van wat voor brood je wilt. Je kunt eens beginnen met de no knead-broodjes die minilot vaak maakt. Die zijn aardig foolproof en makkelijk om mee te beginnen. :Y

Stelregel: hoe langer een deeg rijst, hoe smakelijker het brood.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:46:27 #300
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_148238068
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:44 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dank je wel, eens even kijken :)
Ik heb mijn rijsmandjes van weekend bakery http://www.weekendbakery.com/webshop/nl/ ook top! Vind rijsmandjes en het brood eruit ook zo mooi :@
  vrijdag 2 januari 2015 @ 10:49:09 #301
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_148238128
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 januari 2015 10:46 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ik heb mijn rijsmandjes van weekend bakery http://www.weekendbakery.com/webshop/nl/ ook top! Vind rijsmandjes en het brood eruit ook zo mooi :@
:Y De persvezelmandjes die ik net linkte zijn wel minder mooi dan die prachtige rieten mandjes, maar ze zijn makkelijke schoon te maken en deeg plakt er minder gauw aan vast.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')