abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 06:04:45 #1
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146636243
De afgelopen eeuw zijn er een hoop boeken en films verschenen die het onderwerp aandoen, wat gebeurt er als de huidige beschaving opeens stopt te bestaan. Vele schrijvers en regisseurs hebben hier hun eigen invulling aan weten te geven de één wat succesvoller dan de ander. Soms als gevolg van een oorlog, soms als gevolg van een ziekte en soms als gevolg van een totalitaire regering. Het is dan ook mijn favoriete genre (op 80's/90's actiefilms na dan :@ ) omdat het zoveel kanten op kan. Wel heb ik af en toe het idee dat ik ze allemaal heb gezien als vervolgens vanuit het niets een vergeten parel (of prulwerk) tevoorschijn komt. Juist omdat het genre zoveel verschillende vormen aan kan nemen is het soms lastig films te zoeken die erbinnen vallen. Vandaar ook dit topic om een verzamelbak te worden van dit genre. Ik zal zelf een initiële aftrap maken met een aantal films en graag jullie aanvullingen! :)
_____________________________________________________________

Deze films zijn niet gesorteerd op persoonlijke voorkeur, maar gewoon in random volgorde incluis een korte beschrijving (ik zal het zo spoilerfree als mogelijk houden):

Mad Max 2: Road Warrior (1981)


Mad Max 2 (1981) - IMDb

In een Australisch wasteland is het belangrijkste goed brandstof. Max is een eenling die uit eigenbelang een gemeenschap probeert te beschermen tegen een wilde bende.

Blade Runner (1982)


Blade Runner (1982) - IMDb

Een agent met de taak om zogenaamde "replicants" (menselijke klonen/androïde) uit te schakelen maar daar toch wat morele vraagstukken bij stelt. Klink niet heel spannend maar een visueel spektakel met een diepe boodschap.

The Book Of Eli (2010)


The Book of Eli (2010) - IMDb

Die ietwat moralistische ondertoon die pas op het laatst zijn intrede maakt doet niets af aan het geweldige filter gebruik, de botte actie overlevingsverhaal van deze film.

28 Days Later (2002)


28 Days Later... (2002) - IMDb

Hoewel het een zombiefilm is laat het erg goed de menselijke aard zien zodra deze ten einde raad is, op bepaalde momenten beklemmend maar soms heerlijk plat qua Britse humor.

1984 (1984)


Nineteen Eighty-Four (1984) - IMDb

Voor wie het boek van George Orwell heeft gelezen is het misschien wat slapjes in verhaal gezien het het echt beklemmende erin mist. Wel een mooie weergave van hoe je voor zo weinig alles wilt opofferen omdat er toch niks te verliezen valt.

Twelve Monkeys (1995)


Twelve Monkeys (1995) - IMDb

Een dodelijk virus plus tijdreizen samen in één film die ondanks de grote acteurs (Brad Pitt en Bruce Willis) toch een heel eigen karakter heeft.

Brazil (1985)


Brazil (1985) - IMDb

Heeft aardig wat verwijzingen naar 1984 en voor mijn gevoel er ook losjes op gebaseerd, wel veel humor en op momenten enorm trippy.

Doomsday (2008)


Doomsday (2008) - IMDb

Niet heel origineel maar wel enorm vermakend, is voornamelijk een combinatie van veel verschillende films met soms vreemde momenten. Ooit wel eens een ridder in een Bentley zien stappen ;)

9 (2009)


9 (2009) - IMDb

Een animatiefilm die grafisch erg goed in elkaar steekt. In eerste instantie een soort van poppenfilm maar heeft een veel diepere lading.

In Time (2011)


In Time (2011) - IMDb

Nadat je fysiek 25 jaar bent wordt je niet meer ouder, klinkt mooi natuurlijk, het probleem is alleen dat je daarna alles moet betalen met tijd. Wel een vrij actueel onderwerp (de rijken worden rijker en de armen worden armer), niet heel origineel. En ja de hoofdrol is voor Justin Timberlake, maar die speelt zijn rol uitstekend en zou geen excuus mogen zijn om de film niet te kijken.

Escape From New York (1981)


Escape from New York (1981) - IMDb

Er is een muur om New York gebouwd, is een grote gevangenis en er heerst het recht van de sterkste. Onze held krijgt onder dwang een explosief toegediend en dient binnen een bepaalde tijd de gecrashte president te redden

Demolition Man (1993)


Demolition Man (1993) - IMDb

Een toekomst zonder criminaliteit en verkeerd woordgebruik, wat kan er misgaan... Totdat een gevangene uit zijn Cryo-slaap wordt gehaald en de stad terroriseert, alleen een ouderwetse agent kan hem nog stoppen.

Serenity (2005)


Serenity (2005) - IMDb

Ook goed volgbaar voor wie de serie Firefly niet heeft gezien, en voor die het wel hebben gezien een waardige afsluiter. Ook hier weer de "perfecte" wereld (of zonnestelsel in dit geval) met een sterke politiemacht tegen een vijand die niet is wat het lijkt te zijn.

The Road (2009)


The Road (2009) - IMDb

Misschien wel de meest realistische film over wat er gebeurt nadat er een wereldwijde ramp is geweest. De film draait puur om het overleven en proberen de menselijkheid te bewaren, wel een enorm deprimerende film.

Snowpiercer (2013)


Snowpiercer (2013) - IMDb

Er is een ijstijd en de enigen die overleven zijn degenen die in een continu bewegende trein zitten. Hierin ook weer een enorme scheiding tussen arm en rijk aangevuld met wat botte en ietwat gruwelijke actie.

Autómata (2014)


Autómata (2014) - IMDb

De meest recente film uit deze lijst, een treurige wereld waarin het werk voor een groot deel gedaan wordt door robots totdat deze doorkrijgen dat ze intelligenter zijn dan de mens. Niet enorm diepgaand maar qua verhaal een stuk beter uitgewerkt dan I, Robot.

Om de OP niet te onscrollbaar lang te maken laat ik het voorlopig hierbij. Met deze films zal vast niet iedereen het eens zijn dus laat jullie favorieten maar horen :)

Nog een eervolle vermelding voor de volgende films: Omega Man, Resident Evil, Terminator, I Am Legend, Planet Of The Apes, The Matrix, Knowing, Wall-E, (Judge) Dredd, Robocop, Oblivion, District 9, Aeon Flux, World War Z, Elysium, The Day After Tommorow, Equilibrium, A.I., A Clockwork Orange + alle films die jullie hieronder noemen :P
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  vrijdag 14 november 2014 @ 07:52:38 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_146636559
The Divide (2011) hoort er ook nog bij, al vond ik dat niet echt een geweldige film.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  Redactie Frontpage vrijdag 14 november 2014 @ 08:25:37 #3
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146636843
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 07:52 schreef mstx het volgende:
The Divide (2011) hoort er ook nog bij, al vond ik dat niet echt een geweldige film.
Die kende ik nog niet, maar klinkt interessant :). Het gaat mij ook niet zozeer om enkel de echte toppers, ook minder goed beoordeelde films kunnen erg vermakelijk zijn :Y
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  vrijdag 14 november 2014 @ 21:33:35 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146661927
Ik heb ze allemaal al gezien maar goed topic O+.

Kijken of ik nog iets uit mijn erbarmelijke geheugen kan dreggen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_146661991
The Road _O_
  vrijdag 14 november 2014 @ 21:41:44 #6
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146662253
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:35 schreef Morodeepdelver het volgende:
The Road _O_
Als er één film deprimerend maar goed is dan die wel ja.

En de meest spectaculaire vond ik zelf Terminator salvation, gritty special effects spektakel :9.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 14 november 2014 @ 21:44:09 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146662358
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Redactie Frontpage zaterdag 15 november 2014 @ 02:15:30 #8
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146670785
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:35 schreef Morodeepdelver het volgende:
The Road _O_
Onbewust vanavond voor het eerst in een paar jaar gekeken :D

Maar...
quote:
17s.gif Op vrijdag 14 november 2014 21:41 schreef jogy het volgende:
Als er één film deprimerend maar goed is dan die wel ja.
Geen ideale film als je in een depressie zit inderdaad :P Al is ie wel erg menselijk en misschien wel de meest realistische post-apocalyptische film :Y

quote:
Nog nooit gezien, wel bekend met het verhaal, komt voor een deel ook terug in Cloud Atlas (mensen vermalen tot voedsel :P)
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Redactie Frontpage zondag 23 november 2014 @ 01:59:45 #9
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146917449
Eentje die ik jaren heb vermeden omdat ik vanwege de titel geen zin had in verder onderzoek :P. Dacht altijd dat het een horrorfilm was :{

Children Of Men


Children of Men (2006) - IMDb

Vooral erg tof neergezet, visueel gezien een genot en het geweld dat er in zit is ook erg realistisch. Een beetje een apart verhaal, maar met Michael Caine als hippie kan het niet fout gaan :P. Een aanrader voor degene die niet van de extreme excessen houdt die je vaak in zulk soort films terug ziet (zie OP ;))
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_146941253
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 01:59 schreef LTVDK het volgende:
Eentje die ik jaren heb vermeden omdat ik vanwege de titel geen zin had in verder onderzoek :P. Dacht altijd dat het een horrorfilm was :{

Children Of Men
[ afbeelding ]

Children of Men (2006) - IMDb

Vooral erg tof neergezet, visueel gezien een genot en het geweld dat er in zit is ook erg realistisch. Een beetje een apart verhaal, maar met Michael Caine als hippie kan het niet fout gaan :P. Een aanrader voor degene die niet van de extreme excessen houdt die je vaak in zulk soort films terug ziet (zie OP ;))
Deze een maand geleden ofzo ook gezien. Wat een TOPfilm! _O_ ^O^ _O_ Meteen opzetten als je nog niet hebt gezien.
  zondag 23 november 2014 @ 23:00:47 #11
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_146942444
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 22:30 schreef multiplex het volgende:

[..]

Deze een maand geleden ofzo ook gezien. Wat een TOPfilm! _O_ ^O^ _O_ Meteen opzetten als je nog niet hebt gezien.
Alweer 8 jaar oud die film :D . Ik heb hem in de bioscoop gezien, voelt als gisteren. Ik word oud ;(.

Wel een geweldige film.
2000 light years from home
pi_146943844
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 23:00 schreef Merkie het volgende:

[..]

Alweer 8 jaar oud die film :D . Ik heb hem in de bioscoop gezien, voelt als gisteren. Ik word oud ;(.

Wel een geweldige film.
Ik herken dat :P . Ooit een keer als brug- of tweedeklasser In the Name of the Father (1993) - IMDb met school in de bios gezien (was wel paar jaar na première, werd speciaal voor een themaweek of project gedraaid) . Film maakte toen grote indruk op me, meeste klasgenoten vonden het maar een saaie film. Laatst weer een keer opnieuw bekeken en ik vond `m nog net zo geweldig, maar wel besef van ouder worden ;)
  maandag 24 november 2014 @ 07:05:26 #13
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_146946380
quote:
1e waar ik aan moest denken bij het zien van de tt. Nog altijd ijzersterk imho.
pi_146952154
Land of the Blind (2006) - IMDb

Dit is een film die mij is bijgebleven. Geen absolute topper, maar wel eentje die je blifjt kijken, over hoe macht corrupt maakt.

Dat deze nog niet genoemd is verbaast me ook wel:

Equilibrium (2002) - IMDb
  maandag 24 november 2014 @ 13:09:56 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146952436
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:55 schreef Mystikvm het volgende:
Dat deze nog niet genoemd is verbaast me ook wel:

Equilibrium (2002) - IMDb
Die zocht ik ook! O+.

En dat de hele Matrix trilogie hier nog niet staat verbaast me ook wel een beetje :@.
Als er iets dystopisch is dan is het wel dat hele mensheid geconverteerd wordt tot batterij.

The Matrix (1999) - IMDb
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 24 november 2014 @ 13:12:53 #16
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146952499
En een redelijk nieuwe die niet per se post-apocalyptisch is maar tijdens apocalyps en eigenlijk gewoon drama filmerig. is These Final Hours (2013) - IMDb en als bonus: Seeking a Friend for the End of the World (2012) - IMDb
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Redactie Frontpage maandag 24 november 2014 @ 15:39:51 #17
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146957095
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 12:55 schreef Mystikvm het volgende:

Dat deze nog niet genoemd is verbaast me ook wel:

Equilibrium (2002) - IMDb
quote:
10s.gif Op maandag 24 november 2014 13:09 schreef jogy het volgende:

[..]

Die zocht ik ook! O+.

En dat de hele Matrix trilogie hier nog niet staat verbaast me ook wel een beetje :@.
Als er iets dystopisch is dan is het wel dat hele mensheid geconverteerd wordt tot batterij.

The Matrix (1999) - IMDb
Staan beiden al in de OP hoor ;) Had ze al bij de eervolle vermeldingen geplaatst omdat de OP anders wel erg lang ging worden :Y
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  maandag 24 november 2014 @ 15:43:23 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_146957226
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 15:39 schreef LTVDK het volgende:

[..]

[..]

Staan beiden al in de OP hoor ;) Had ze al bij de eervolle vermeldingen geplaatst omdat de OP anders wel erg lang ging worden :Y
Ja, ik zag het later inderdaad :@. :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  maandag 24 november 2014 @ 17:09:32 #19
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_146959968
Interstellar mag ook niet ontbreken vind ik :). Hoewel het post-apocalyptische gedeelte van de film beperkt is.
2000 light years from home
pi_146987841
Hij kwam in de Movie Trivia voorbij:
The Island (2005) - IMDb

Hij blijft vet! _O_
pi_146988787
Ik wacht op eem nieuwe film in de 28 days/weeks lijst..
Uitvinder van de biersmiley.
  Redactie Frontpage dinsdag 25 november 2014 @ 14:38:16 #22
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_146989249
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 13:52 schreef JayHovah het volgende:
Hij kwam in de Movie Trivia voorbij:
The Island (2005) - IMDb

Hij blijft vet! _O_
Verrek ja, die was ik gewoon vergeten _O_
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 14:24 schreef dimmak het volgende:
Ik wacht op eem nieuwe film in de 28 days/weeks lijst..
Gaat er helaas niet komen, waren wel geruchten over trouwens: http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=27541
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_146997768
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 01:59 schreef LTVDK het volgende:
Eentje die ik jaren heb vermeden omdat ik vanwege de titel geen zin had in verder onderzoek :P. Dacht altijd dat het een horrorfilm was :{

Children Of Men
[ afbeelding ]

Children of Men (2006) - IMDb

Vooral erg tof neergezet, visueel gezien een genot en het geweld dat er in zit is ook erg realistisch. Een beetje een apart verhaal, maar met Michael Caine als hippie kan het niet fout gaan :P. Een aanrader voor degene die niet van de extreme excessen houdt die je vaak in zulk soort films terug ziet (zie OP ;))
Vanavond om 22:46 op RTL7 voor diegene die 'm willen zien! :)
  woensdag 26 november 2014 @ 09:59:59 #24
433749 Konijntjuh
Wie wilt er een slokje van mij
pi_147014201
Twee hele grote flop films

-Waterworld
-The Postman

Een paar hele foute films

-Battlefield Earth (2000) John Travolta
-Cyborg (1989) JC van Damme

Ik zag The Hunger Games hier niet naar voren komen, en ook niet de de The Time Machine (1960) en (2002)
Hoe stout is Konijntjuh!
pi_147014485
Waterworld vond ik wel tof. Heb die film ontdekt toen ik als klein Timmetje in Universal Studio's (California) was. Daar was een live-action show die echt geniaal was. Ondanks het feit dat die film zo'n flop was is die attractie er nu nog steeds. Vriend van me was er toevallig laatst nog geweest _O_
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')