abonnement Unibet Coolblue
pi_147039334
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:20 schreef Gulmez het volgende:
wat eens sukkels rij ik rotonde af zit er anonieme popo achter me gelijk 90 euro ofzo boete :')
vergeten richting aan te zetten terwijl er verder niemand reed , als ik iemand zie die staat te wachten geef ik wel gewoon aan, waarschuwing is toch genoeg voor zo een kleine iets..

only in the netherlends _O- terwijl als je mensen doodrijd je taakstraf krijg, wetten zijn niet in verhouding meer
en terecht.. 9/10 keer waarschuwen ze... maar ze zouden 9/10 keer gewoon moeten pennen hier voor.. zoveel mensen die niet snappen waar dat hendeltje voor is.. niet snappen dat richting aangeven de ENIGE manier van communicatie is met andere verkeersdeelnemers..
pi_147039351
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:23 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Voortaan toch beter in je spiegels kijken. :P
Je kan het idd zo herkennen, ik keek net even een boete overzicht maar 370 euro serieus voor het drukken op de toeter? Hebben ze in Den haag nog wel door wat 370 euro betekend.. 37 / 40 euro is een mooie prijs voor zoiets, maar 370 is gewoon echt niet meer uit te leggen....
pi_147039353
Andere irritatie :
Ik rijd rustig van werk naar huis met opkomende koppijn rij 90/95(a4 max 100kph) op de rechter strook, zit er ineens een automobilist druk te seinen en te gebarem dat ik door moet rijden. Ben je tegenwoordig verplicht hard te rijden ofzo, leuk detail linkerstrook was zo goed als leeg...
pi_147039367
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:23 schreef liebherr-machinist het volgende:

[..]

Nope, vorig weekend reed ik bij bathem de a1 op zat denk al zo een vijf seconden op de rechter baan reed 100, auto op de tweede baan ik kijk zomaar naar links want hij bleef naast me hangen zitten oude man (achter stuur) en oude vrouw in de auto. Wat denk je meneer kijkt mijn kant op (ik keek hem aan serieus) en hij komt zo de rechterbaan op zonder blikken of blozen ik reageerde meteen door vol de vluchtstrook op te duiken.
Rem af ga achter die man de snelweg op meneer gaat 120 rijden, ik denk wat een @@##%+%*=+%%% en een|¥$¥|¤|~~^¥¥£ van een bestuurder. Mijn vrouw zegt je zal het wel verkeerd gezien hebben. Ze had het nog niet gezegd of hij douwt een auto rechts de vangrail in..... Ben gestopt om te assisteten en getuigen te spelen (dader reed door) wat denk je dat die vangrail kusser zegt. Hij keek me aan!!!!!!
Beste is in zo;n geval blijven staan, krijg je nog wat van de verzekering.
.
  woensdag 26 november 2014 @ 22:31:58 #130
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_147039636
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:26 schreef Gulmez het volgende:

[..]

Je kan het idd zo herkennen, ik keek net even een boete overzicht maar 370 euro serieus voor het drukken op de toeter? Hebben ze in Den haag nog wel door wat 370 euro betekend.. 37 / 40 euro is een mooie prijs voor zoiets, maar 370 is gewoon echt niet meer uit te leggen....
Gevaarzetting lijkt me het belangrijkste criterium voor het bepalen van een boete. Dat je voor door rood rijden 200+ euro krijgt, is meer dan terecht. 370 euro voor onnodig toeteren is inderdaad buitenproportioneel. Niet richtig aangeven bij het verlaten van een weg, kan best gevaarlijk zijn. Beetje lullig dat ze je in die situatie gelijk op de bon slingeren, maar ik snap wel dat dat 90 euro is.
pi_147039656
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:26 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

en terecht.. 9/10 keer waarschuwen ze... maar ze zouden 9/10 keer gewoon moeten pennen hier voor.. zoveel mensen die niet snappen waar dat hendeltje voor is.. niet snappen dat richting aangeven de ENIGE manier van communicatie is met andere verkeersdeelnemers..
Het gaat erom dat er niemand aankomt, dus dan is een waarschuwing voldoende, ik was laatst in Marokko om een vriend op te zoeken en niemand geeft richting aan en 24/7 getoeter, dat is ook weer niet fijn rijden, maar hier is het naar mijn mening toch echt doorgeschoten met de boete bedragen en de misdaad / overtreding die je begaat,

Als NL net zo streng was voor criminaliteit als ze voor de automobilisten zijn was NL een politiestaat geweest.

370 euro voor het drukken op de toeter , ik las het net en ben nog steeds niet bijgekomen van de schik, je kan tegenwoordig haast geen fout meer maken
pi_147039712
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:26 schreef Fer het volgende:

[..]

Beste is in zo;n geval blijven staan, krijg je nog wat van de verzekering.
Ik had geen schade, was als een wonder optijd op de vluchtstrook. Die ander had meer pech die week uit naar links maar kon dat eigenlijk niet en kuste de vangrail.
Ben benieuwd of ik er wat van hoor als getuigen.
pi_147039738
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:31 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Gevaarzetting lijkt me het belangrijkste criterium voor het bepalen van een boete. Dat je voor door rood rijden 200+ euro krijgt, is meer dan terecht. 370 euro voor onnodig toeteren is inderdaad buitenproportioneel. Niet richtig aangeven bij het verlaten van een weg, kan best gevaarlijk zijn. Beetje lullig dat ze je in die situatie gelijk op de bon slingeren, maar ik snap wel dat dat 90 euro is.
Ben ik mee eens, is wel een normale prijs.
Ook op de busbaan rijden is een normale prijs, maar de prijzen van deze 2 in 1 jaar tijd zo drastisch verhogen
Onnodig claxoneren 350,- naar 370,-
Niet stoppen bij een zebrapad 180,- naar 350,-

Is toch wel enorm .. moet je nagaan hoe de prijzen over 10 jaar zijn.
pi_147039871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:32 schreef Gulmez het volgende:

[..]

Het gaat erom dat er niemand aankomt, dus dan is een waarschuwing voldoende, ik was laatst in Marokko om een vriend op te zoeken en niemand geeft richting aan en 24/7 getoeter, dat is ook weer niet fijn rijden, maar hier is het naar mijn mening toch echt doorgeschoten met de boete bedragen en de misdaad / overtreding die je begaat,

Als NL net zo streng was voor criminaliteit als ze voor de automobilisten zijn was NL een politiestaat geweest.

370 euro voor het drukken op de toeter , ik las het net en ben nog steeds niet bijgekomen van de schik, je kan tegenwoordig haast geen fout meer maken
Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar je kan nog beter iemand doodrijden als een kleine overtreding begaan... 370 euro voor toeteren...ze zijn gek hier
  woensdag 26 november 2014 @ 22:38:51 #135
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_147039992
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:32 schreef Gulmez het volgende:

[..]

Het gaat erom dat er niemand aankomt, dus dan is een waarschuwing voldoende, ik was laatst in Marokko om een vriend op te zoeken en niemand geeft richting aan en 24/7 getoeter, dat is ook weer niet fijn rijden, maar hier is het naar mijn mening toch echt doorgeschoten met de boete bedragen en de misdaad / overtreding die je begaat,

Als NL net zo streng was voor criminaliteit als ze voor de automobilisten zijn was NL een politiestaat geweest.

370 euro voor het drukken op de toeter , ik las het net en ben nog steeds niet bijgekomen van de schik, je kan tegenwoordig haast geen fout meer maken
Ik was laatst in Caïro. Daar hetzelfde verkeersbeeld. Hoorde wel dat daar dagelijks 20 man in het verkeer sterven. Dan toch liever ons overgeorganiseerd verkeer.

Niet stoppen bij een zebrapad is trouwens super aso en gevaarlijk. Terecht dat dat zwaar wordt bestraft. Als het donker en het zicht slecht is, dan rijd ik nooit de max. snelheid over een zebrapad. Ben altijd bang dat iemand vanuit het niets wil oversteken.
  woensdag 26 november 2014 @ 22:49:02 #136
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147040443
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:38 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Ik was laatst in Caïro. Daar hetzelfde verkeersbeeld. Hoorde wel dat daar dagelijks 20 man in het verkeer sterven. Dan toch liever ons overgeorganiseerd verkeer.

Niet stoppen bij een zebrapad is trouwens super aso en gevaarlijk. Terecht dat dat zwaar wordt bestraft. Als het donker en het zicht slecht is, dan rijd ik nooit de max. snelheid over een zebrapad. Ben altijd bang dat iemand vanuit het niets wil oversteken.
In Duitsland zijn de boetes extreem veel lager en de snelheden hoger. Toch is het verkeer daar ongeveer even veilig.

Buigen de bebouwde kom, zoals op de dijken, 100 kunnen we niet doen wegens fietsers. Maar de boetes mogen lager en de snelheden hoger / onbeperkt.
pi_147040607
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:32 schreef Gulmez het volgende:

370 euro voor het drukken op de toeter , ik las het net en ben nog steeds niet bijgekomen van de schik, je kan tegenwoordig haast geen fout meer maken
Dat is voor onnodig claxoneren. Niet om een fietser die ineens voor je auto opduikt duidelijk te maken dat'ie niet handig bezig is. Wel als je 's nachts bij vrienden wegrijdt en ter afscheid nog even de halve wijk wakkertoetert.
pi_147040783
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:49 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

In Duitsland zijn de boetes extreem veel lager en de snelheden hoger. Toch is het verkeer daar ongeveer even veilig.

Buigen de bebouwde kom, zoals op de dijken, 100 kunnen we niet doen wegens fietsers. Maar de boetes mogen lager en de snelheden hoger / onbeperkt.
De rijstroken in Duitsland zijn ook breder. En ja, da's ook een beperkende factor voor de snelheid.
  woensdag 26 november 2014 @ 23:01:58 #139
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147041175
Tsja, mensen kunnen wel klagen over de hoogte van de boetes, maar die overtredingen worden nog steeds per tientallen gemaakt. Dus wat is nu sneu, de hoogte van die boete of de automobilisten die schijt hebben aan de rest van de wereld? Er staan fora vol met doodsverwensingen naar agenten vanwege snelheidscontroles, maar toch rijden tot 30% van de mensen te hard. Maar dat is nou typisch Nederland vandaag de dag. Huilen als een vier jarig meisje, maar eigen verantwoordelijkheid nemen.. NEEEEEEEEE ben je gek, ik ben perfect en de rest van de wereld is fout.

Het beste dat je kunt doen is je gewoon aan de regels houden, dan zijn de wegen veiliger en snelheidscontroles niet lonend genoeg meer en zijn die agenten vrij om aangiftes te behandelen. Dat doen die agenten namelijk ook veel liever.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  woensdag 26 november 2014 @ 23:07:49 #140
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147041469
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:01 schreef twiFight het volgende:
Tsja, mensen kunnen wel klagen over de hoogte van de boetes, maar die overtredingen worden nog steeds per tientallen gemaakt. Dus wat is nu sneu, de hoogte van die boete of de automobilisten die schijt hebben aan de rest van de wereld? Er staan fora vol met doodsverwensingen naar agenten vanwege snelheidscontroles, maar toch rijden tot 30% van de mensen te hard. Maar dat is nou typisch Nederland vandaag de dag. Huilen als een vier jarig meisje, maar eigen verantwoordelijkheid nemen.. NEEEEEEEEE ben je gek, ik ben perfect en de rest van de wereld is fout.

Het beste dat je kunt doen is je gewoon aan de regels houden, dan zijn de wegen veiliger en snelheidscontroles niet lonend genoeg meer en zijn die agenten vrij om aangiftes te behandelen. Dat doen die agenten namelijk ook veel liever.
Zo werkt het niet. De politie is er om het volk te dienen. Dat betekend dat ze doen wat wij als volk willen.

Anders zijn we niet beter dan Syrië :')
  woensdag 26 november 2014 @ 23:08:27 #141
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147041497
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:55 schreef Light het volgende:

[..]

De rijstroken in Duitsland zijn ook breder. En ja, da's ook een beperkende factor voor de snelheid.
Met uitzondering van die dunne stroken links zijn de rijbanen in Nederland breed zat om er hard over te rijden.
  woensdag 26 november 2014 @ 23:14:03 #142
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147041756
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:07 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Zo werkt het niet. De politie is er om het volk te dienen. Dat betekend dat ze doen wat wij als volk willen.

Anders zijn we niet beter dan Syrië :')
Ja en ik als volk wil niet dat mensen met 80 door een woonwijk scheuren of op nog geen 3 meter achter mij hangen op de snelweg. 'Het volk' mekkert wel over betutteling maar laat ook keer op keer zien dat het compleet niet met enige vorm van verantwoordelijkheid om kan gaan. En het volk is blijkbaar ook te dom of te naief om te denken dat zonder verkeershandhaving iedereen braaf zijn knipperlicht blijft gebruiken, na 5 biertjes niet alsnog achter het stuur kruipt of net als nu 130 blijft rijden op de snelweg.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147041874
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 22:49 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

In Duitsland zijn de boetes extreem veel lager en de snelheden hoger. Toch is het verkeer daar ongeveer even veilig.

Buigen de bebouwde kom, zoals op de dijken, 100 kunnen we niet doen wegens fietsers. Maar de boetes mogen lager en de snelheden hoger / onbeperkt.
Kijk je hebt helemaal gelijk !
Een weg hier is laatst gedegradeerd van 80 naar 60, geen aanpassingen verder, de weg is even breed alleen een anderen markering, de weg is kilometers te overzien, en iedereen gaat hier dus sneller, niet omdat het wegpiraten zijn maar omdat de snelheids limiet ongeloofwaardig is.
Zelfde als een heel dorp 30 km maken, en dan vervolgens een auto parkeren en lekker op een hoofdweg gaan flitsen. :{

Al deze mensen riskeren dus hoge boetes, terwijl in Duitsland zo'n weg geen 60 was maar 100.. En ondanks de boetes daar laag zijn, de limiet is hoog genoeg dat er nauwelijks mensen zijn die er overheen gaan .

Ook de wegenbelasting hier, bpm, accijns, ik heb echt even gedacht om in Nordhorn of Gronau net over de grens te gaan wonen, hier in Nederland is auto rijden gewoon niet meer leuk
  woensdag 26 november 2014 @ 23:18:02 #144
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147041902
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:14 schreef twiFight het volgende:

[..]

Ja en ik als volk wil niet dat mensen met 80 door een woonwijk scheuren of op nog geen 3 meter achter mij hangen op de snelweg. 'Het volk' mekkert wel over betutteling maar laat ook keer op keer zien dat het compleet niet met enige vorm van verantwoordelijkheid om kan gaan. En het volk is blijkbaar ook te dom of te naief om te denken dat zonder verkeershandhaving iedereen braaf zijn knipperlicht blijft gebruiken, na 5 biertjes niet alsnog achter het stuur kruipt of net als nu 130 blijft rijden op de snelweg.
Je leest heel selectief :')

De algemene concensus van het volk is dat bumperkleven / dronken rijden / scheuren in een woonwijk niet ok is. Prima zet van die anti bumperkleef flitsers neer en snelheidscontroles ipv drempels in de bebouwde kom.

Maar doe dan ook de a2 op minimaal 130km/u.

Het is toch niet zo gek van je overheid te verlangen dat ze voor je belangen en verlangens uitkomen :')
pi_147042035
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:14 schreef twiFight het volgende:

[..]

Ja en ik als volk wil niet dat mensen met 80 door een woonwijk scheuren of op nog geen 3 meter achter mij hangen op de snelweg. 'Het volk' mekkert wel over betutteling maar laat ook keer op keer zien dat het compleet niet met enige vorm van verantwoordelijkheid om kan gaan. En het volk is blijkbaar ook te dom of te naief om te denken dat zonder verkeershandhaving iedereen braaf zijn knipperlicht blijft gebruiken, na 5 biertjes niet alsnog achter het stuur kruipt of net als nu 130 blijft rijden op de snelweg.
Een moraalridder leuk zeg
Gelijk inspelen op iemands onderbuik, je lijkt net zo'n pvver op de telegraaf die er dingen bij gaat halen wat er niet toe doet.
Het gaat erom dat veel wegen een lager limiet krijgen en de boetes in dit land onbetaalbaar worden, niet omdat er niet gehandhaaft mag worden, wat jij er van maakt.
  woensdag 26 november 2014 @ 23:26:39 #146
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147042250
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:18 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Je leest heel selectief :')

De algemene concensus van het volk is dat bumperkleven / dronken rijden / scheuren in een woonwijk niet ok is. Prima zet van die anti bumperkleef flitsers neer en snelheidscontroles ipv drempels in de bebouwde kom.

Maar doe dan ook de a2 op minimaal 130km/u.

Het is toch niet zo gek van je overheid te verlangen dat ze voor je belangen en verlangens uitkomen :')
Nee, jij wilt dat ze alleen voor JOUW belangen opkomen. Maar jij bent niet het hele volk. De politiek moet er niet alleen rekening mee houden dat jij lekker kunt gassen, maar ook dat de weg veilig is, dat geluids- en milieunormen gehandhaafd worden, dat de doorstroming goed is (en nee, sneller mogen rijden betekent niet altijd dat het verkeer ook sneller doorrijdt), etc. En natuurlijk kan dat geluid en milieu jou niets verrotten. Maar de mensen die langs een snelweg wonen wel, en de politiek is er ook voor dat volk.

En je kunt wel zeggen dat er een algemene consensus is, maar zelfs mét handhaving gebeurt het nog dagelijks op vele wegen. Dus waarom zou je er vanuit gaan dat zonder handhaving dat allemaal koek en ei is?

De meeste mensen hebben het verstandelijk vermogen niet eens om te snappen wat de (natuurkundige) verschillen inhouden tussen rijden met 100 km/u en 130 km/u. Bij een fout heb je veel minder marge (want je rijdt de afstand tussen elkaar sneller dicht) en de energie die bij de crashes betrokken zijn zijn veel hoger. En ja, om 2 uur 's nachts kun je prima 130 rijden over de A2, maar verkeersdeelnemers als geheel hebben het verantwoordelijkheidsgevoel niet om dat goed in te kunnen of willen schatten.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  woensdag 26 november 2014 @ 23:28:45 #147
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147042342
Maar veel gedrag dat asociaal schijnt te zijn stoort mij totaal niet.

Wanneer mensen over de vluchtstrook rijden of over parkeerplaatsen afsnijden moeten ze dat zelf weten. Als ze haast hebben kan dat nodig zijn. Misschien hebben ze een begrafenis / geboorte / meeting om op tijd bij te zijn. Als iemand te hard rijdt boeit mij dat totaal niet. Prima toch.

Vind iemand het leuk een burnout te doen? Prima. Ik vind het wel grappig te zien.

Ik begrijp de problemen van sommige mensen echt niet...
  woensdag 26 november 2014 @ 23:31:58 #148
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_147042481
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:21 schreef Gulmez het volgende:

[..]

Een moraalridder leuk zeg
Gelijk inspelen op iemands onderbuik, je lijkt net zo'n pvver op de telegraaf die er dingen bij gaat halen wat er niet toe doet.
Het gaat erom dat veel wegen een lager limiet krijgen en de boetes in dit land onbetaalbaar worden, niet omdat er niet gehandhaaft mag worden, wat jij er van maakt.
Ik ben geen moraalridder. Ik ben iemand die graag veilig door het verkeer wil kunnen. Laat een priveweg bouwen en je mag er van mij 500 km/u rijden. Maar niet op een weg waar ik ook over moet rijden en dus gevaar loop door andermans onverantwoorde gedrag.

Wegen die lagere limieten krijgen krijgen dat doorgaans met een reden. Zoals ik al noemde veiligheid, doorstroming, milieu, geluidsoverlast. Het kan zijn dat jij het zelf niet met die reden eens bent, maar dat betekent niet dat het niet terecht is.

Ik ben er ook niet trots op dat boetes hoog zijn, maar zolang die overtredingen nog met grote regelmaat begaan worden is het blijkbaar nodig. Wat mensen elke keer vergeten is dat je alleen een boete krijgt als je zelf iets fout doet. Kleef niet, rijd niet te hard, gebruik je richtingaanwijzer en de boete kan je linker nier zijn, je zult er geen last van hebben.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_147042604
Gisteren voor het eerst schade gereden. Ik rij op het sorteervak bij een stoplicht voor rechtdoor + linksaf waar het licht op rood staat. Ik rol rustig door en op eens schiet er een auto van de sorteerstrook voor rechtsaf mijn rijstrook op. Vol in de ankers maar helaas...

Boem = Ho! zou je denken, ik stop, andere auto rijdt rustig door :') Heb die andere auto dus moeten achtervolgen en de de weg af moeten drukken...

Mijn schade:

Enkele krasjes + koplamp kapot

Haar schade:


Reactie van haar nadat ik haar langs de kant van de weg gedrukt had: "Is er wat mis met mijn auto?"

GVD muts, je hebt net een ongeluk veroorzaakt!
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
  woensdag 26 november 2014 @ 23:36:27 #150
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_147042664
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 23:26 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nee, jij wilt dat ze alleen voor JOUW belangen opkomen. Maar jij bent niet het hele volk. De politiek moet er niet alleen rekening mee houden dat jij lekker kunt gassen, maar ook dat de weg veilig is, dat geluids- en milieunormen gehandhaafd worden, dat de doorstroming goed is (en nee, sneller mogen rijden betekent niet altijd dat het verkeer ook sneller doorrijdt), etc. En natuurlijk kan dat geluid en milieu jou niets verrotten. Maar de mensen die langs een snelweg wonen wel, en de politiek is er ook voor dat volk.

En je kunt wel zeggen dat er een algemene consensus is, maar zelfs mét handhaving gebeurt het nog dagelijks op vele wegen. Dus waarom zou je er vanuit gaan dat zonder handhaving dat allemaal koek en ei is?

De meeste mensen hebben het verstandelijk vermogen niet eens om te snappen wat de (natuurkundige) verschillen inhouden tussen rijden met 100 km/u en 130 km/u. Bij een fout heb je veel minder marge (want je rijdt de afstand tussen elkaar sneller dicht) en de energie die bij de crashes betrokken zijn zijn veel hoger. En ja, om 2 uur 's nachts kun je prima 130 rijden over de A2, maar verkeersdeelnemers als geheel hebben het verantwoordelijkheidsgevoel niet om dat goed in te kunnen of willen schatten.
Ik ben inderdaad niet het hele volk. Over de a2 rijden echter meer mensen dan er kansloze boeren naast wonen. Doe een poll. Wil je hier 100, 130 of zo hard als je zelf wilt rijden? Ik weet dat het resultaat niet die 100 gaat zijn.

Natuurlijk weten we wel dat de remweg bij 130 langer is dan die bij 100. En dat een ongeluk ernstiger wordt wanneer het een hardere klap is.

Maar de remweg van je auto is hardstikke kort. Je kunt veel verder kijken en anticiperen dan je remweg lang is. Ook met bijvoorbeeld 200km/u is je remweg nog prima te overzien.

Ook kunnen automobilisten prima de verantwoordelijkheid aan elkaar niet massaal dood te rijden. In de meeste bergpassen mag je bijvoorbeeld 80, 90 of 100 afhankelijk van het land. Iedere automobilist weet echter dat een haarspeldbocht terwijl het sneeuwt niet gaat lukken met 100km/u. Daarom remmen we af.

Op de autobahn overlijden per automobilist niet significant meer mensen dan op de Nederlandse snelwegen. Omdat snelheid niet voor doden zorgt. Idioot rijden zorgt daarvoor.

Dan krijgen we het voorbeeld van de a2 weer. Iedereen appt / mailt / FBT, leest de krant / leest een boek / ontbijt / drinkt daar. Ik heb er ook een speech uit mijn hoofd geleerd van geprinte a4tjes. Met 200km/u op de autobahn zou ik dat nooit doen.

Als mensen accepteren we een bepaald risico. 200 rijden en appen doen we niet. 100 rijden en appen wel. Veilige auto's betekend dat het risico lager wordt en we harder kunnen rijden. Gewoon psychologie en natuurkunde.

Dat zie je trouwens ook in Duitsland. Op sommige plekken liggen er losse steentjes op het asfalt. Daarvoor is er een tijdelijk snelheidslimiet. Echter iedereen heeft schijt want het risico op een sterretje is de vrijheid van hard rijden gewoon dubbel en dwars waard.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')