Ik weet t de directeur is ook superbevlogen, echt mooi om te zien. Maar goed, buiten t 'proefkonijn'dilemma speelt dus ook de accommodatie/voorzieningen, èn dze school is niet zo in de buurt als de school waar ze ingeschreven staat nu (wat al niet eens de meest dichtstbijzijnde school is), alles bij elkaar heeft ons (voorlopig) doen besluiten haar niet naar de SJ school te doenquote:Op zondag 9 oktober 2016 20:00 schreef Soof-87 het volgende:
[..]
Het is iig niet de eerste school die dit doen. Ze hebben vast ook bij andere scholen gekeken en geleerd van de fouten die zijn hebben gemaakt in het begin. Ze worden vast goed begeleid anders zou de directeur ook niet goed slapen vermoed ik.
Ze komen vast nog wel dingen tegen die ze niet helemaal verwacht hadden, maar komt vast goed.
Dat hangt heel erg af van de school, en ook van waar die school staat. I gaat naar de buurtschool. In onze wijk wonen veel verschillende nationaliteiten en geloven. Formeel is het ook een achterstandswijk/Vogelaarwijk, of hoe het tegenwoordig ook genoemd wordt. . Afgelopen tien jaar is er wel een grote instroom geweest van hoogopgeleiden in de wijk. Al die kinderen mixen nu op die school. Het is wel een prot-christelijke school en die identiteit houden ze ook in ere. Ze zijn daar duidelijk in, dat ze vanuit een christelijke traditie onderwijs geven en al is er, en dat kan ook eigenlijk niet anders in zo'n wijk, ook veel aandacht voor andere religies en culturen. Toen we I inschreven, hebben we een soort contract moeten tekenen. Dat gaat over wat de ouders van school kunnen verwachten en wat de school van ouders verwacht, bijvoorbeeld iets simpels als dat je je kind ontbijt geeft voordat het naar school gaat. Ik snap dat ze dat zo doen, want in een achterstandswijk waar je met heel veel verschillende soorten ouders te maken krijgt, is het denk ik van belang om duidelijk te maken waar de school voor staat en als je voor die school kiest dan houdt dat het eea in. Bijvoorbeeld ook dat kerst gevierd wordt met alle kinderen in een kerk.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:22 schreef Chanty het volgende:
En ik vind het ook belangrijk dat er niet alleen blanke kindjesnin de klas zitten maar ook gekleurde en andersgelovigen. In de huidige tijd m.i. Enorm van belang om de angst voor alles dat anders denkt niet te vergroten. Goed dat er bij jullie moslimkindjes op school zitten in ieder geval, dat vroeg ik me namelijk idd af in hoeverre dat is op een christelijke school.
Dat zou ik dus echt totaal niet laten meewegen in de keuze.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:41 schreef GotC het volgende:
In hoeverre vinden jullie het gebruik van tablets/laptops etc op school belangrijk bij de keuze van een school?
Ik vind het een groot minpunt als het veel wordt ingezet. Er vertrouwd mee raken door er af en toe mee te werken: prima. Maar scholen die het echt fulltime inzetten: daar wil ik mijn kind(eren) niet naartoe hebben. Ik vind leren iets dat je niet alleen met je hoofd doet, maar ook met je handen, je lichaam, met alles om je heen (de natuur, de maatschappij, de wereld) en al die aspecten worden niet benut als jij zes uur per dag op een tablet onderwijs krijgt. Ik ben dus geen fan.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:41 schreef GotC het volgende:
In hoeverre vinden jullie het gebruik van tablets/laptops etc op school belangrijk bij de keuze van een school?
https://www.kennisnet.nl/(...)nkzij-slimme-tablet/quote:Op zaterdag 5 november 2016 21:57 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind het ook niks, liever minder dan meer schermtijd op school
Maar scores verbeteren is toch niet het ultieme of enige doel van onderwijs? Een van de belangrijkste redenen dat ik mijn kind naar school laat gaan (en bijvoorbeeld niet kies voor thuisonderwijs) is dat ik het sociale aspect zo waardevol vind. Hoe hou je je staande in een groep, hoe ga je om met teleurstelling, met mensen die je niet perse uitkiest als je vrienden, wat is je plekje in deze wereld, hoe geef je grenzen aan en hoe leer je de grenzen van een ander inschatten en respecteren? Al die vaardigheden verkrijg je via intermenselijk contact, niet via een scherm. Dat mijn kind leert lezen en rekenen: dat geloof ik echt wel, wanneer hij dat doet vind ik niet heel erg van belang. Ik ervaar het echt als heel fijn dat hij op jonge leeftijd (hij is nu 8) lichamelijke rekenspelletjes doet (als we dan toch met onderzoeken gaan smijten was er niet laatst een onderzoek dat stelde dat kinderen beter informatie opnemen als ze in beweging zijn?)quote:Op zondag 6 november 2016 09:02 schreef Loj het volgende:
Ik snap de "aversie" tegen de beeldschermtijd. Maar toch ik denk niet dat we er onderuit gaan komen.
Ik denk dat het steeds meer gaat worden geïntroduceerd in het onderwijs. En er zijn veel meer onderzoeken zoals die van amaranta en uit bijna allemaal blijkt dat de scores van de leerlingen verbeteren.
Ik denk dat het (bijvoorbeeld snappet uit het onderzoek, dat gebruiken wij ook) nog niet is geperfectioneerd. Er wordt nog geen rekening gehouden met dyslexie, dyscalculie en faalangst.
En de kinderen werken natuurljk ook nog met de handen. Wij gebruiken het alleen voor taal/spelling/rekenen/technisch lezen en afwisselend begrijpend lezen. Kinderen werken met een kladschrift ernaast en extra instructies gebeuren natuurlijk met materiaal. In groep 1 t/m 3 hebben wij zeer weinig beeldschermtijd. Dan zijn ze nog echt aan het ontdekken.
Dus ik snap de gevoelens tegen tablets en eerlijk ik heb ze zelf ook. Maar ik denk dat je het steeds meer gaat zien.
De druk 'van bovenaf' is tegenwoordig erg hoog...quote:Op zondag 6 november 2016 11:02 schreef L-E het volgende:
[..]
Maar scores verbeteren is toch niet het ultieme of enige doel van onderwijs?
Eens. Maar daar ligt niet voor elke leerkracht de focus op. Tenminste, dat is mijn ervaring met collega's. Op papier en in gesprekken wel hoor, maar in de praktijk blijkt toch regelmatig anders...quote:Een van de belangrijkste redenen dat ik mijn kind naar school laat gaan (en bijvoorbeeld niet kies voor thuisonderwijs) is dat ik het sociale aspect zo waardevol vind. Hoe hou je je staande in een groep, hoe ga je om met teleurstelling, met mensen die je niet perse uitkiest als je vrienden, wat is je plekje in deze wereld, hoe geef je grenzen aan en hoe leer je de grenzen van een ander inschatten en respecteren? Al die vaardigheden verkrijg je via intermenselijk contact, niet via een scherm.
Yup.quote:Dat mijn kind leert lezen en rekenen: dat geloof ik echt wel, wanneer hij dat doet vind ik niet heel erg van belang. Ik ervaar het echt als heel fijn dat hij op jonge leeftijd (hij is nu 8) lichamelijke rekenspelletjes doet (als we dan toch met onderzoeken gaan smijten was er niet laatst een onderzoek dat stelde dat kinderen beter informatie opnemen als ze in beweging zijn?)
Met 'ik geloof het wel' bedoel ik dat ik zie en merk dat hij het aankan en onder de knie heeft, het is natuurlijk niet het geval dat we er niet naar omkijken omdat we het sociale aspect zo waardevol vinden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.quote:Op zondag 6 november 2016 12:46 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het dan vanuit mijn ervaring als vo docent weer wat te simpel om te zeggen: ik geloof het wel dat mijn kind leert rekenen en lezen en schrijven. Ik heb regelmatig kinderen in de klas die op die vlakken achterstanden hebben opgelopen en daardoor slecht presteren. Dat is voor die kinderen heel lastig, want zo'n achterstand inhalen valt niet mee als je 14 bent en het kan dus ook zijn dat leerlingen daardoor een niveau afzakken. En dan kun je dat ook relativeren (ach, dan maar een niveau lager) maar voor het zelfvertrouwen is het meestal niet zo best en het is ook frustrerend als je dan moet concluderen dat het oa te maken heeft met het onderwijs op de basisschool. Dan kun jij als ouder zeggen: voor mij lag de prioriteit ergens anders maar misschien denkt jouw kind daar anders over dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |