abonnement Unibet Coolblue
pi_165862967
Ik kreeg trouwens van een kennis te horen dat je je kind juist prima naar een school kan doen die 'slecht' beoordeeld is (door de onderwijsinspectie?), omdat zo'n school alle middelen krijgt om te verbeteren, en dus juist goed zal worden... Ofzo :+
Maar goed dat lijkt mij ook niet ideaal voor een kleuter :P
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_165863032
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 20:00 schreef Soof-87 het volgende:

[..]

Het is iig niet de eerste school die dit doen. Ze hebben vast ook bij andere scholen gekeken en geleerd van de fouten die zijn hebben gemaakt in het begin. Ze worden vast goed begeleid anders zou de directeur ook niet goed slapen vermoed ik.

Ze komen vast nog wel dingen tegen die ze niet helemaal verwacht hadden, maar komt vast goed.
Ik weet t :Y de directeur is ook superbevlogen, echt mooi om te zien. Maar goed, buiten t 'proefkonijn'dilemma speelt dus ook de accommodatie/voorzieningen, èn dze school is niet zo in de buurt als de school waar ze ingeschreven staat nu (wat al niet eens de meest dichtstbijzijnde school is), alles bij elkaar heeft ons (voorlopig) doen besluiten haar niet naar de SJ school te doen :)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zondag 9 oktober 2016 @ 22:45:11 #153
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_165863413
Ik werk op een Middelbare school die idd zwak was enige jaren geleden, en er is idd heel erg hard gewerkt om te verbeteren en nu al weer jaren alles in orde.

Ik zou me vooral laten leiden door de sfeer en je indruk.
Kwak
pi_165867376
Sfeer proeven op een school is belangrijk. Vragen die je kunt stellen: gaan ze uit van het klassikale of werken ze meer individueel? Hoe kun je in de praktijk zien dat ze methode x (bijv. Vreedzame School) gebruiken?
Wat ook nog een dingetje zou kunnen zijn, als je kind jarig is in het najaar: hoe gaan ze om met 'herfstkinderen'? Is de insteek dat die langer kleuteren (doubleren) of stromen die in principe door?
pi_165906600
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:22 schreef Chanty het volgende:

En ik vind het ook belangrijk dat er niet alleen blanke kindjesnin de klas zitten maar ook gekleurde en andersgelovigen. In de huidige tijd m.i. Enorm van belang om de angst voor alles dat anders denkt niet te vergroten. Goed dat er bij jullie moslimkindjes op school zitten in ieder geval, dat vroeg ik me namelijk idd af in hoeverre dat is op een christelijke school.
Dat hangt heel erg af van de school, en ook van waar die school staat. I gaat naar de buurtschool. In onze wijk wonen veel verschillende nationaliteiten en geloven. Formeel is het ook een achterstandswijk/Vogelaarwijk, of hoe het tegenwoordig ook genoemd wordt. :') . Afgelopen tien jaar is er wel een grote instroom geweest van hoogopgeleiden in de wijk. Al die kinderen mixen nu op die school. Het is wel een prot-christelijke school en die identiteit houden ze ook in ere. Ze zijn daar duidelijk in, dat ze vanuit een christelijke traditie onderwijs geven en al is er, en dat kan ook eigenlijk niet anders in zo'n wijk, ook veel aandacht voor andere religies en culturen. Toen we I inschreven, hebben we een soort contract moeten tekenen. Dat gaat over wat de ouders van school kunnen verwachten en wat de school van ouders verwacht, bijvoorbeeld iets simpels als dat je je kind ontbijt geeft voordat het naar school gaat. Ik snap dat ze dat zo doen, want in een achterstandswijk waar je met heel veel verschillende soorten ouders te maken krijgt, is het denk ik van belang om duidelijk te maken waar de school voor staat en als je voor die school kiest dan houdt dat het eea in. Bijvoorbeeld ook dat kerst gevierd wordt met alle kinderen in een kerk.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166430022
In hoeverre vinden jullie het gebruik van tablets/laptops etc op school belangrijk bij de keuze van een school?
pi_166430675
Goede,
Ik denk dat daar wel de toekomst ligt.
Wij zijn dit jaar begonnen en het klinkt allemaal fantastisch.
Je kunt (en de kinderen kunnen) zo zien welke doelen ze al hebben behaald en waar ze nog aan moeten werken. Ze krijgen meteen feedback op hun werk zodat ze er ook meteen achterkomen als iets verkeerd gaat.
De leerkracht heeft ieder moment inzicht in het niveau. Extra instructies zijn echt gericht op het doel dat kinderen niet beheersen en werk wordt echt afgestemd op het niveau.
Veel individueler dus en dat is wel superfijn.

Als leerkracht zijnde vind ik het lesgeven tot nu toe nog wel wat minder leuk. Ik mis gesprekken met mijn klas (dan bedoel ik van een taalles over school opeens bij verkiezingen ofzo terecht te komen). Mijn rol is veel kleiner geworden maar waarschijnlijk moet ik nog gewoon wennen :)

Maar ik denk wel dat het belangrijk is.de school waar Ow heen gaat biedt hetzelfde tablet programma als hierboven aan vanaf groep 5. En dat vind ik wel weer fijn :)
pi_166430838
Ik zit nog steeds in dilemma.
Ow mag 1 december (met 29 november een wenochtend) beginnen in een instroomgroep met tien kindjes uit december en januari (hij is van half januari).
Ow is ontzettend toe aan school, je merkt het aan gedrag en hij vraagt er ook telkens om. Dus op dat punt super...
Maar Ow is ook een ontzettend gevoelig persoontje. En ik weet niet of hij de eerste weken met de chaos van december kan omgaan.
(In december een instroomgroep starten vind ik erg bijzonder. Ik ken alleen maar scholen waar ze alle december kinderen afraden te starten in december).
Praktisch gezien is het ook nog een probleem. Op maandag moet hij naar het kdv, want bso begint pas half januari (en vrij nemen is geen optie ;) ).

Dus eigenlijk denk je: gaan we niet doen. Maar de luxe van twee maanden met 10 kindjes in de klas is voor mijn gevoelige jongetje ook wel superfijn.

Ik moet even naar school bellen, maar ik weet het gewoon echt niet :')
pi_166431631
Lastige Loj, maar als hij er zelf wel zin in heeft, dan zou ik het een kans geven. Evt eerst met 3 ochtenden beginnen? maandag KDV en dan wo-vrij naar school? Als het niet gaat kun je altijd nog wat minder dagen doen tot na de feestdagen. Met 10 kinderen lijkt me de drukte ook niet zo heftig.

Hier gebruiken ze vanaf groep3 wel computers en er komen steeds meer tablets in de klas, geloof nu ca 6 schermen op gemiddeld 28 kinderen, dat worden er 10. Maar dat is echt voor erbij. Vol onderwijs op computers/tablets hoeft van mij niet. Maar een deel van de stof kun je heel goed aanbieden op die manier. Dus aanbieden ja, maar genoeg contact met de juffen. Ook omdat er meer dan alleen cognitieve ontwikkeling speelt, sociaal contact, samenwerken etc is ook belangrijk..
  zaterdag 5 november 2016 @ 16:17:50 #160
11682 Moonah
Jolie femme
pi_166432701
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 12:41 schreef GotC het volgende:
In hoeverre vinden jullie het gebruik van tablets/laptops etc op school belangrijk bij de keuze van een school?
Dat zou ik dus echt totaal niet laten meewegen in de keuze.
Qua vaardigheden leren onze kinderen het sowieso veel sneller dan de huidige generatie leerkrachten, wij lopen minimaal een stap achter. En qua kennisoverdracht denk ik dat een leerkracht een enorm toegevoegde waarde heeft.
Bij mij op school heeft elke klas 10 chromebooks (op ongeveer 25 kinderen). Ik laat de kinderen er regelmatig op oefenen (zo'n 2 á 3x in de week). In de bovenbouw wordt er meer mee gewerkt. Ook zoals Loj het hierboven beschrijft. Leuk ja. Maar echt kwalitatief beter onderwijs....?? Neuh, dat geloof ik niet.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166432782
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 12:41 schreef GotC het volgende:
In hoeverre vinden jullie het gebruik van tablets/laptops etc op school belangrijk bij de keuze van een school?
Ik vind het een groot minpunt als het veel wordt ingezet. Er vertrouwd mee raken door er af en toe mee te werken: prima. Maar scholen die het echt fulltime inzetten: daar wil ik mijn kind(eren) niet naartoe hebben. Ik vind leren iets dat je niet alleen met je hoofd doet, maar ook met je handen, je lichaam, met alles om je heen (de natuur, de maatschappij, de wereld) en al die aspecten worden niet benut als jij zes uur per dag op een tablet onderwijs krijgt. Ik ben dus geen fan.
pi_166440167
Ik vind het ook niks, liever minder dan meer schermtijd op school :N
Kwak
  zaterdag 5 november 2016 @ 22:32:53 #163
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_166441169
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 21:57 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind het ook niks, liever minder dan meer schermtijd op school :N
https://www.kennisnet.nl/(...)nkzij-slimme-tablet/
pi_166446422
Wat is het probleem precies, als er ook van een tablad gebruik gemaakt wordt?
Make my day!
pi_166448164
Ik snap de "aversie" tegen de beeldschermtijd. Maar toch ik denk niet dat we er onderuit gaan komen.
Ik denk dat het steeds meer gaat worden geïntroduceerd in het onderwijs. En er zijn veel meer onderzoeken zoals die van amaranta en uit bijna allemaal blijkt dat de scores van de leerlingen verbeteren.

Ik denk dat het (bijvoorbeeld snappet uit het onderzoek, dat gebruiken wij ook) nog niet is geperfectioneerd. Er wordt nog geen rekening gehouden met dyslexie, dyscalculie en faalangst.

En de kinderen werken natuurljk ook nog met de handen. Wij gebruiken het alleen voor taal/spelling/rekenen/technisch lezen en afwisselend begrijpend lezen. Kinderen werken met een kladschrift ernaast en extra instructies gebeuren natuurlijk met materiaal. In groep 1 t/m 3 hebben wij zeer weinig beeldschermtijd. Dan zijn ze nog echt aan het ontdekken.

Dus ik snap de gevoelens tegen tablets en eerlijk ik heb ze zelf ook. Maar ik denk dat je het steeds meer gaat zien.
  zondag 6 november 2016 @ 10:22:01 #166
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_166448877
Dat onderzoek is wel interessant, bedankt. Ik had vanuit VO namelijk vooral negatieve verhalen gehoord over leerrendement.

Ook vind ik zelf schrijven hee belangrijk, omdat aangetoond is dat schrijven beter beklijft dan iets intypen. Maar ik geloof zeker wel dat rekenspelletjes en rekentraining op een tablet etc goed werkt. Heb er om onduidelijke redenen een rotgevoel bij. We hebben thuis overigens ook geen tablet...
Kwak
pi_166449316
Gericht trainen kan inderdaad heel goed werken met een tablet. In mijn vak (vo) zijn die ontwikkelingen er ook en ik zie het als een aanvulling. Dus een leerling kan door oefeningen te doen en individuele feedback via zo'n programma heel goed bepaalde vaardigheden en kennis trainen. Dat betekent - als het goed is - dat je als docent voor de klas minder klassikaal zulke dingen hoeft te doen, en in werkboeken e.d. - en dat je bij klassikale besprekingen dus juist meer de diepte in kan of dwarsverbanden kan leggen. Ik zie dat in de toekomst wel zitten (waarbij ik voorlopig overigens nog absoluut niet vind dat boeken afgeschaft moeten worden) maar ik heb dan dus wel vo leerlingen voor ogen. Op een basisschool lijkt het me dat juist in de eerste jaren bij het aanleren van basisvaardigheden het beter kan zijn om die digitale mogelijkheden even te laten voor wat ze zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166449422
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 09:02 schreef Loj het volgende:
Ik snap de "aversie" tegen de beeldschermtijd. Maar toch ik denk niet dat we er onderuit gaan komen.
Ik denk dat het steeds meer gaat worden geïntroduceerd in het onderwijs. En er zijn veel meer onderzoeken zoals die van amaranta en uit bijna allemaal blijkt dat de scores van de leerlingen verbeteren.

Ik denk dat het (bijvoorbeeld snappet uit het onderzoek, dat gebruiken wij ook) nog niet is geperfectioneerd. Er wordt nog geen rekening gehouden met dyslexie, dyscalculie en faalangst.

En de kinderen werken natuurljk ook nog met de handen. Wij gebruiken het alleen voor taal/spelling/rekenen/technisch lezen en afwisselend begrijpend lezen. Kinderen werken met een kladschrift ernaast en extra instructies gebeuren natuurlijk met materiaal. In groep 1 t/m 3 hebben wij zeer weinig beeldschermtijd. Dan zijn ze nog echt aan het ontdekken.

Dus ik snap de gevoelens tegen tablets en eerlijk ik heb ze zelf ook. Maar ik denk dat je het steeds meer gaat zien.
Maar scores verbeteren is toch niet het ultieme of enige doel van onderwijs? Een van de belangrijkste redenen dat ik mijn kind naar school laat gaan (en bijvoorbeeld niet kies voor thuisonderwijs) is dat ik het sociale aspect zo waardevol vind. Hoe hou je je staande in een groep, hoe ga je om met teleurstelling, met mensen die je niet perse uitkiest als je vrienden, wat is je plekje in deze wereld, hoe geef je grenzen aan en hoe leer je de grenzen van een ander inschatten en respecteren? Al die vaardigheden verkrijg je via intermenselijk contact, niet via een scherm. Dat mijn kind leert lezen en rekenen: dat geloof ik echt wel, wanneer hij dat doet vind ik niet heel erg van belang. Ik ervaar het echt als heel fijn dat hij op jonge leeftijd (hij is nu 8) lichamelijke rekenspelletjes doet (als we dan toch met onderzoeken gaan smijten ;) was er niet laatst een onderzoek dat stelde dat kinderen beter informatie opnemen als ze in beweging zijn?)

Waarbij gezegd moet dat ik me goed kan voorstellen dat het tegen het eind van de basisschoolperiode of op het VO echt van toegevoegde waarde kan zijn hoor, maar daar heb ik nog geen ervaring mee vanuit mijn eigen kind.

Oh en Loj, waar ik het had over werken met de handen doelde ik niet op het gebruik van een schrift maar de wat alternatievere manieren van bijvoorbeeld rekenen: leren over gewichten door zelf een brood te bakken waarbij je alles zelf afmeet, om maar iets te noemen.
  zondag 6 november 2016 @ 12:06:14 #169
11682 Moonah
Jolie femme
pi_166450225
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2016 11:02 schreef L-E het volgende:

[..]

Maar scores verbeteren is toch niet het ultieme of enige doel van onderwijs?
De druk 'van bovenaf' is tegenwoordig erg hoog... :{
quote:
Een van de belangrijkste redenen dat ik mijn kind naar school laat gaan (en bijvoorbeeld niet kies voor thuisonderwijs) is dat ik het sociale aspect zo waardevol vind. Hoe hou je je staande in een groep, hoe ga je om met teleurstelling, met mensen die je niet perse uitkiest als je vrienden, wat is je plekje in deze wereld, hoe geef je grenzen aan en hoe leer je de grenzen van een ander inschatten en respecteren? Al die vaardigheden verkrijg je via intermenselijk contact, niet via een scherm.
Eens. Maar daar ligt niet voor elke leerkracht de focus op. Tenminste, dat is mijn ervaring met collega's. Op papier en in gesprekken wel hoor, maar in de praktijk blijkt toch regelmatig anders...
quote:
Dat mijn kind leert lezen en rekenen: dat geloof ik echt wel, wanneer hij dat doet vind ik niet heel erg van belang. Ik ervaar het echt als heel fijn dat hij op jonge leeftijd (hij is nu 8) lichamelijke rekenspelletjes doet (als we dan toch met onderzoeken gaan smijten ;) was er niet laatst een onderzoek dat stelde dat kinderen beter informatie opnemen als ze in beweging zijn?)
Yup.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_166450770
Ik vind het dan vanuit mijn ervaring als vo docent weer wat te simpel om te zeggen: ik geloof het wel dat mijn kind leert rekenen en lezen en schrijven. Ik heb regelmatig kinderen in de klas die op die vlakken achterstanden hebben opgelopen en daardoor slecht presteren. Dat is voor die kinderen heel lastig, want zo'n achterstand inhalen valt niet mee als je 14 bent en het kan dus ook zijn dat leerlingen daardoor een niveau afzakken. En dan kun je dat ook relativeren (ach, dan maar een niveau lager) maar voor het zelfvertrouwen is het meestal niet zo best en het is ook frustrerend als je dan moet concluderen dat het oa te maken heeft met het onderwijs op de basisschool. Dan kun jij als ouder zeggen: voor mij lag de prioriteit ergens anders maar misschien denkt jouw kind daar anders over dan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 6 november 2016 @ 14:26:35 #171
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_166452616
Ik ben zo naief om te denken dat mijn kind dat nu wel redelijk pienter lijkt hoe dan ook wel goed leert lezen en rekenen, desnoods van mij :@

Wat was ook alweer de invloed van de kwaliteit van de docent op leerrendement volgens Hattie, 10%?
Kwak
pi_166452769
Oh ik had er net een heel gesprek over met mijn buurvrouw die erg twijfelt over onze buurtschool omdat de Cito scores daar niet super hoog zijn. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat ook als het onderwijs daar niet helemaal kan tippen aan het onderwijs op die populaire 'super' scholen hier in DH onze kinderen zich waarschijnlijk wel zullen redden en zo niet, dan zijn wij wel van die alerte ouders die aan de bel trekken en een oplossing zullen zoeken. Het opleidingsniveau van de ouders is heel bepalend, hoe oneerlijk dat ook is, en pientere kinderen komen er meestal wel.

Maar goed, ik zie bij mij op school dus wel ook het resultaat als het onverhoopt niet goed gaat. Bijv omdat kinderen te weinig begeleiding hebben gekregen (juist, doordat ze zo slim zijn...) en ouders vaak niet alert daarop waren.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166490310
De Cito-scores zeggen gelukkig niks over de kwaliteit van de school. :)
:)
pi_166493902
quote:
1s.gif Op zondag 6 november 2016 12:46 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het dan vanuit mijn ervaring als vo docent weer wat te simpel om te zeggen: ik geloof het wel dat mijn kind leert rekenen en lezen en schrijven. Ik heb regelmatig kinderen in de klas die op die vlakken achterstanden hebben opgelopen en daardoor slecht presteren. Dat is voor die kinderen heel lastig, want zo'n achterstand inhalen valt niet mee als je 14 bent en het kan dus ook zijn dat leerlingen daardoor een niveau afzakken. En dan kun je dat ook relativeren (ach, dan maar een niveau lager) maar voor het zelfvertrouwen is het meestal niet zo best en het is ook frustrerend als je dan moet concluderen dat het oa te maken heeft met het onderwijs op de basisschool. Dan kun jij als ouder zeggen: voor mij lag de prioriteit ergens anders maar misschien denkt jouw kind daar anders over dan.
Met 'ik geloof het wel' bedoel ik dat ik zie en merk dat hij het aankan en onder de knie heeft, het is natuurlijk niet het geval dat we er niet naar omkijken omdat we het sociale aspect zo waardevol vinden. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
pi_167163187
Ik ben de afgelopen dagen gericht aan het zoeken naar scholen hier in de buurt, aangezien in het voorjaar de open dagen zijn en ik graag wil gaan kijken. Zo kan Sjaak eventueel naar een peuterspeelzaal die bij de school hoort, dat lijkt me wel een meerwaarde hebben. Maar wat een hoop keuze!

Waar ik eerst erg keek naar de Montessori hier in de buurt, ben ik nu toch ook steeds meer gecharmeerd van de Vrije school. Wat ik terug kan vinden (en wat ik uit verhalen van 10 jaar geleden hoorde) stond die 10 jaar geleden als Zeer Zwak geregistreerd. In 2010 was de school gewoon Zwak en nu is het Voldoende. In de rapporten is te lezen dat er heel hard gewerkt is aan grote verbeteringen. Dat vind ik wel heel fijn om te lezen. Daarnaast is het plan om over 3 jaar hier een Vrije middelbare school te starten en dat zou dan mooi aansluiten. Tegen de tijd dat Sjaak 12 is, staat die school dan goed (of niet, maar dan hebben ze in ieder geval de tijd gehad).

Ik ga van het voorjaar bij allerlei scholen kijken en vooral voelen en vragen stellen. Het is nog ver weg maar ik wil graag genoeg tijd hebben om een keuze te maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')