abonnement Unibet Coolblue
pi_146592973
Hier verder!

Handige linkjes

http://educatie-en-school(...)-toch-iederwijs.html
http://www.leraar24.nl/dossier/3451
pi_146593227
Mee eens over die eigen keuze wat betreft wel of niet samen plaatsen van tweeling.

Wij krijgen de schoolgids altijd pas in de eerste week van het nieuwe schooljaar en zo zullen er vast nog veel meer dingen zijn die je gaan verbazen.
Met een meidenkwartet
pi_146593304
1e week van het nieuwe schooljaar okey.... maar in november nog?? En dan ook nog 2 van de 3 scholen.... :o

Morgen weer een school bezoeken. Toch even doorvragen op het bidden....
pi_146593497
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:34 schreef Kyara het volgende:
1e week van het nieuwe schooljaar okey.... maar in november nog?? En dan ook nog 2 van de 3 scholen.... :o

Morgen weer een school bezoeken. Toch even doorvragen op het bidden....
Oohhh je bedoelt van dit schooljaar? Ai ja.

Als je zulke duidelijke gevoelens over bidden hebt is het handig dat duidelijk te krijgen ja.
Hier op een katholieke school en mijn kinderen vinden het allemaal super interessant. Leuk voor ze. Ik leer er zelf nog wat van :)
Met een meidenkwartet
pi_146593737
Bidden zou voor mij ook een grens zijn.
Ik hoop dat mijn kinderen op school leren dat er veel mensen zijn die op hun eigen manier religieus zijn. Over die religies mogen ze ook wel wat leren, graag zelfs. Daar moet het voor mij bij blijven.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_146594104
Zou graag een prive leeraar hebben voor mijn kind,

Nadeel is wel dat het kind tikje wereldvreemd word

Maar iig word het kind geen underdog zoals ik op mn 7e was...
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
pi_146595067
Hier wordt niet zo heel veel met geloof gedaan (protestantse school) maar wel gebeden, ik heb er zelf niet zo'n moeite mee, wat cwen al aangaf eerder, daar bidden ze, thuis doen we dat niet en we maken er geen geheim van dat wij niet gelovig zijn. Ik heb zelf meer moeite met zaken als communie. Hier op de katholieke school word actief en klassikaal in thema's aan de communie gewerkt. Kinderen die geen communie deden moesten apart een ander werkje doen. Meh...
maar die grens ligt voor iedereen anders en het is wel belangrijk om dat voor jezelf duidelijk te hebben. Want er komen wel vragen, er worden wel liedjes gezongen thuis enz enz. Overigens begreep ik van mn schoonmoeder dat alle scholen verplicht zijn om wereldgodsdiensten te behandelen.
:)
pi_146595552
Scholen :')

Het hele onderwijs systeem is verrot, zal m'n kind daar niet meer aan blootstellen.
pi_146990936
Uiteindelijk hebben wij een keuze gemaakt, het is een katholieke basisschool geworden, hoop dat wij dat ook snel nog bevestigd krijgen.

Liever had ik een openbare school gekozen, daarvan hebben wij 2 stuks bekeken, de ene was niet ideaal omdat ze zo ingebouwd zat tussen de flats en weinig buitenruimte had, en de ander was iets verder weg, maar qua ligging mooi groen en met schooltuintje. Nadeel was bij de 2. wel dat het aandeel aan allochtonen heel hoog was en geen afspiegeling van de omgeving zeg maar.

De katholieke school heeft twee vestigingen, een nieuwbouw met nog weinig hart en ziel en een vestiging in de wijk verderop, met veel groen en minischooltuin. De oudere en jongere kinderen zijn gescheiden in verschillende gebouwen en de lokalen liggen binnen het gebouw rond een binnenpleintje.

De katholieke inslag blijft een hekel punt, ik hoop maar dat het blijft bij het vieren van de feestdagen en een keer per week een stiltemoment met kaarsjes branden. Toen ik
mij begon te oriënteren, heb ik als eerste de website van de katholieke school bekekenen. Ik vond het maar vreemd dat er zo veel aandacht aan besteed werd dat de kinderen vooral van en met elkaar leren in groepjes, maar volgens mij is dat nu overal zo en veel minder klassikaal.

Ik vond het een lastige keuze en ben wel benieuwd hoe het uitpakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 25-11-2014 22:08:20 ]
pi_146993088
Ook wij hebben onze keuze gemaakt, de katholieke basisschool in de stad. Heel fijn gesprek gehad waarin ook duidelijk naar voren kwam waarom wij hier op gesprek gegaan zijn. Nu alleen nog alle formulieren invullen en inleveren. En dan op mijn werk de woensdag proberen te ruilen voor de vrijdag :')
pi_146996548
Oja, ik wou nog ff reageren op het bidden (van alweer een tijd geleden).
Bij mij op school wordt er begonnen met een gebed en geëindigd met een gebed.
Ik eindig de dag altijd met een lied. Het ochtend gebed is wat uitgebreider.

Ik spreek altijd met de kinderen af dat ze stil zijn tijdens het gebed en niets anders doen. Ofwel dat ze respect hebben voor wie er wil bidden. Maar dat kan makkelijk in de midden/bovenbouw. In de onderbouw is dat lastiger uit te leggen.

Oh en iedere school is idd verplicht om de verschillende wereldgodsdiensten te bespreken :)
pi_146998108
Ik heb met bidden iets nooit zo goed begrepen, jij noemt het hier ook.
Als je niet mee bidt, moet je stil zijn en, hier gaat het om, niks anders doen om respect te tonen voor de mensen die bidden. Hoe toont het respect als je zit te wachten tot het klaar is? Wat is er respectlozer aan (stil) iets voor jezelf doen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_146999187
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 18:13 schreef Loj het volgende:
Oja, ik wou nog ff reageren op het bidden (van alweer een tijd geleden).
Bij mij op school wordt er begonnen met een gebed en geëindigd met een gebed.
Ik eindig de dag altijd met een lied. Het ochtend gebed is wat uitgebreider.

Ik spreek altijd met de kinderen af dat ze stil zijn tijdens het gebed en niets anders doen. Ofwel dat ze respect hebben voor wie er wil bidden. Maar dat kan makkelijk in de midden/bovenbouw. In de onderbouw is dat lastiger uit te leggen.

Oh en iedere school is idd verplicht om de verschillende wereldgodsdiensten te bespreken :)
Welke methode gebruiken jullie?
Ben jij zelf Christelijk? Zijn er ook niet Christelijke leerkrachten bij jou op school? En hoe gaan die daar mee om?

(ja hoor, de Christelijke school die op papier het minst bij ons leek te passen en waar we heen gingen omdat we nu eenmaal de afspraak hadden, lijkt toch erg goed bij ons te passen.. :D )
pi_147015148
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2014 19:40 schreef Kyara het volgende:

[..]

Welke methode gebruiken jullie?
Ben jij zelf Christelijk? Zijn er ook niet Christelijke leerkrachten bij jou op school? En hoe gaan die daar mee om?

(ja hoor, de Christelijke school die op papier het minst bij ons leek te passen en waar we heen gingen omdat we nu eenmaal de afspraak hadden, lijkt toch erg goed bij ons te passen.. :D )
:D Dat zal je altijd zien!

Wij zijn afgelopen week ook bij de christelijke school langsgegaan, ze hadden open dag. En ook wij hadden van tevoren niet zo'n vertrouwen dat er een klik zou zijn. Maar eigenlijk was het heel positief. Een relatief kleine school, met veel interactie tussen klassen maar wel een apart kleuterdeel in het gebouw en op het schoolplein. Veel extra activiteiten zoals een koor, blazersklas en samenwerking met het cultureel centrum. Focus op zelfstandigheid (maar uiteraard wel aangepast aan leeftijd) en de lesstof wordt aangeboden in 3 niveaus.Voor de snelste leerlingen is er ook verdiepingsstof en voor wat langzamere extra tijd voor uitleg. Geloof uit zich voornamelijk in verhalen/liedjes/toneelstukken waar het dan meer om de moraal gaat dan om het geloof zelf (ze gebruiken de methode Trefwoord geloof ik). Populatie kinderen die actief geloven is ook niet zo groot. Zelfs mijn vriend vond dit acceptabel, en hij is eigenlijk geen voorstander van een school met geloofsovertuiging.

Voor BSO werken ze samen met een andere organisatie dan ons huidige kdv, maar alles is wel op de school zelf. En die ligt op 2 minuten lopen van het kdv, dus dat scheelt. De eigen locatie van de BSO ligt namelijk een stuk uit de richting, dat zou toch wel een dealbreaker zijn geweest.

Klein minpuntje wel: de school lijkt nu te groeien. Voor alle groepen is tot nu toe steeds 1 klas geweest (of zelfs een combi-groep), maar er zijn nu 2 kleuterklassen en vanaf januari worden dat er zelfs 3. Ik vraag me af hoe dat samenhangt met hun wens kleinschalig te zijn/blijven. Daar werd niet echt een samenhangend antwoord op gegeven (de juf die ons rondleidde gaf aan dat zich dat vanzelf oplost, omdat niet alle leerlingen tegelijk naar groep 3 doorstromen. Maar bij 3 kleuterklassen zal de uitstroom toch wel zo groot zijn dat er op een gegeven moment minstens 2 groepen 3 nodig zijn?) Aan de andere kant prettig dat de klassen zelf niet te groot worden op deze manier.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 26 november 2014 @ 10:43:59 #15
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_147015198
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2014 19:10 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb met bidden iets nooit zo goed begrepen, jij noemt het hier ook.
Als je niet mee bidt, moet je stil zijn en, hier gaat het om, niks anders doen om respect te tonen voor de mensen die bidden. Hoe toont het respect als je zit te wachten tot het klaar is? Wat is er respectlozer aan (stil) iets voor jezelf doen?
wat ook weer respectvol zou zijn van de biddende voor een andersdenkende. (Ik mis die respect terug echt enorm! Uit mijn hart gegrepen dit)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_147015348
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:41 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:D Dat zal je altijd zien!

Wij zijn afgelopen week ook bij de christelijke school langsgegaan, ze hadden open dag. En ook wij hadden van tevoren niet zo'n vertrouwen dat er een klik zou zijn. Maar eigenlijk was het heel positief. Een relatief kleine school, met veel interactie tussen klassen maar wel een apart kleuterdeel in het gebouw en op het schoolplein. Veel extra activiteiten zoals een koor, blazersklas en samenwerking met het cultureel centrum. Focus op zelfstandigheid (maar uiteraard wel aangepast aan leeftijd) en de lesstof wordt aangeboden in 3 niveaus.Voor de snelste leerlingen is er ook verdiepingsstof en voor wat langzamere extra tijd voor uitleg. Geloof uit zich voornamelijk in verhalen/liedjes/toneelstukken waar het dan meer om de moraal gaat dan om het geloof zelf (ze gebruiken de methode Trefwoord geloof ik). Populatie kinderen die actief geloven is ook niet zo groot. Zelfs mijn vriend vond dit acceptabel, en hij is eigenlijk geen voorstander van een school met geloofsovertuiging.

Op onze school gaat het ook ongeveer zoals hier beschreven. Geloof uit zich door verhalen/liedjes en een gebed eventueel. En de nadruk ligt meer op de moraal dan op echt actief geloven. Eens per jaar is er een kinderstartdienst in een nabij gelegen kerk. Die wordt enorm bezocht maar niet heus :') maar er wordt met geen woord over gerept als je daar niet naar toe gaat.

Ik zou zelf echt vooral kijken naar hoe een school bij jou en je kind(eren) past, het voelen, en niet teveel afgaan op het label wat er aan hangt. Tenzij je je kind echt per se uit alle macht héél ver weg wilt houden van het Christelijke geloof ofzo.
:)
  woensdag 26 november 2014 @ 11:16:25 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_147015869
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:43 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

wat ook weer respectvol zou zijn van de biddende voor een andersdenkende. (Ik mis die respect terug echt enorm! Uit mijn hart gegrepen dit)
Van mij hoeft er niet iemand stil te zijn als ik wil bidden, dat kan op elk moment van de dag. Ik vraag dus ook niet om even stilte zodat ik kan bidden, ik pak zelf wel mijn moment. Ik vind echter, als je naar een school gaat waar men gewend is om te bidden voor het eten, het wel van respect getuigen als je een ander dan ook de mogelijkheid geeft om te bidden, ook al doe je het zelf niet. Maar dat hoeft van mij niet per se door stil te zijn of door helemaal niets te doen (ik doe iets wat ik fijn vindt, mag een ander dat dan misschien ook doen op dat moment, zolang het elkaar niet in de weg staat)

Overigens vraag ik me af of er uberhaupt nog scholen zijn waar je het geloof echt terug vindt, die niet meteen een school met den bijbel zijn. Hier op school heet het PC te zijn, maar als je het openbaar zou noemen, zou niemand er gek van opkijken. Helaas, imho.

Ik werd laatst op het schoolplein trouwens aangesproken door iemand, die dacht dat ik anti was. Ok, wellicht draag ik mijn geloof niet heel erg duidelijk uit, maar ik wist niet dat het zo erg niet zichtbaar was :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_147024116
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 10:41 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:D Dat zal je altijd zien!

Wij zijn afgelopen week ook bij de christelijke school langsgegaan, ze hadden open dag. En ook wij hadden van tevoren niet zo'n vertrouwen dat er een klik zou zijn. Maar eigenlijk was het heel positief. Een relatief kleine school, met veel interactie tussen klassen maar wel een apart kleuterdeel in het gebouw en op het schoolplein. Veel extra activiteiten zoals een koor, blazersklas en samenwerking met het cultureel centrum. Focus op zelfstandigheid (maar uiteraard wel aangepast aan leeftijd) en de lesstof wordt aangeboden in 3 niveaus.Voor de snelste leerlingen is er ook verdiepingsstof en voor wat langzamere extra tijd voor uitleg. Geloof uit zich voornamelijk in verhalen/liedjes/toneelstukken waar het dan meer om de moraal gaat dan om het geloof zelf (ze gebruiken de methode Trefwoord geloof ik). Populatie kinderen die actief geloven is ook niet zo groot. Zelfs mijn vriend vond dit acceptabel, en hij is eigenlijk geen voorstander van een school met geloofsovertuiging.

Voor BSO werken ze samen met een andere organisatie dan ons huidige kdv, maar alles is wel op de school zelf. En die ligt op 2 minuten lopen van het kdv, dus dat scheelt. De eigen locatie van de BSO ligt namelijk een stuk uit de richting, dat zou toch wel een dealbreaker zijn geweest.

Klein minpuntje wel: de school lijkt nu te groeien. Voor alle groepen is tot nu toe steeds 1 klas geweest (of zelfs een combi-groep), maar er zijn nu 2 kleuterklassen en vanaf januari worden dat er zelfs 3. Ik vraag me af hoe dat samenhangt met hun wens kleinschalig te zijn/blijven. Daar werd niet echt een samenhangend antwoord op gegeven (de juf die ons rondleidde gaf aan dat zich dat vanzelf oplost, omdat niet alle leerlingen tegelijk naar groep 3 doorstromen. Maar bij 3 kleuterklassen zal de uitstroom toch wel zo groot zijn dat er op een gegeven moment minstens 2 groepen 3 nodig zijn?) Aan de andere kant prettig dat de klassen zelf niet te groot worden op deze manier.
Hier dus ook. Zelfde methode ook. Alleen betreft het hier een middelgrote school (240 leerlingen geloof ik). Ze bekijken per jaar hoe de klassen ingedeeld worden. Soms combinatieklassen als dat zo uit komt. Een hele kleine school met steeds 1 klas per jaar zou voor mij ook niet handig zijn aangezien ik nog steeds zelf wil bepalen of de meiden bij elkaar blijven of uit elkaar gaan en met maar 1 klas per jaar heb ik die keuze nog steeds niet.
pi_147087702
quote:
2s.gif Op woensdag 26 november 2014 15:43 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hier dus ook. Zelfde methode ook. Alleen betreft het hier een middelgrote school (240 leerlingen geloof ik). Ze bekijken per jaar hoe de klassen ingedeeld worden. Soms combinatieklassen als dat zo uit komt. Een hele kleine school met steeds 1 klas per jaar zou voor mij ook niet handig zijn aangezien ik nog steeds zelf wil bepalen of de meiden bij elkaar blijven of uit elkaar gaan en met maar 1 klas per jaar heb ik die keuze nog steeds niet.
Dat laatste is voor jullie idd wel belangrijk dan. Deze school heeft ca. 180 leerlingen, er zijn scholen in andere wijken met 600+ leerlingen. In dat perspectief is deze klein :+ (maar dat zijn nieuwbouwwijken, wij zitten in een iets oudere en minder kinderrijke buurt).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_148835487
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.

Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.

Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.

Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
  maandag 19 januari 2015 @ 12:10:20 #21
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_148835559
Ik heb mijn middelste wel een dagje laten wennen. Maar die was ook écht niet meer te houden. hij is nog steeds van het enthousiaste soort. :') ;)
Maar klein dorpsschooltje hier. Dus zelfde juf, en veel bekende kinderen. Wat ik heel zwaar vond wegen was dat hij als laatste van zijn vriendengroepje 4 werd. Iedereen was al op de basisschool! En hij als enige nog bij de peuters/opvang.

Maar ik vind er ook wel wat voor te zeggen om te wachten. Zoveel zoden zetten die 4 keer wennen nou ook weer niet aan de dijk.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  Moderator maandag 19 januari 2015 @ 12:10:50 #22
5428 crew  miss_sly
pi_148835571
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.

Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.

Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.

Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Wij hebben inderdaad het kdv verlengd tot na de zomervakantie en haar laten starten met begin van het schooljaar. Wij vonden het niet heel duidelijk voor haar om voor de vakantie even te gaan en dan meteen 6 weken vakantie te hebben. Ze hebben toch al 6 weken na start schooljaar alweer herfstvakantie, dus dan had ze een beetje tijd om in het ritme te komen.

O ja, wij gingen twee weken na start schooljaar nog een weekje op vakantie, dus we hebben die twee weken genomen om 4 ochtenden te wennen. Na onze vakantie ging ze fulltime naar school.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_148836118
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:10 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik heb mijn middelste wel een dagje laten wennen. Maar die was ook écht niet meer te houden. hij is nog steeds van het enthousiaste soort. :') ;)
Maar klein dorpsschooltje hier. Dus zelfde juf, en veel bekende kinderen. Wat ik heel zwaar vond wegen was dat hij als laatste van zijn vriendengroepje 4 werd. Iedereen was al op de basisschool! En hij als enige nog bij de peuters/opvang.

Maar ik vind er ook wel wat voor te zeggen om te wachten. Zoveel zoden zetten die 4 keer wennen nou ook weer niet aan de dijk.
Er zit denk ik straks een half jaar tussen hem, en de daarna oudste op de opvang. Degenen waar hij op de opvang het meest mee speelt zijn al naar school of gaan volgende maand(die ziet hij dus nu ook vooral op de vrije middagen). Hij vond het nu al wel heel leuk om te kijken, als ik hem daar had gelaten was het volgens mij ook goedgeweest. Ik had eerlijk gezegd gehoopt op een instroomgroep, maar die komt er dit schooljaar niet. In de instroomgroep had hij wat rustiger kunnen wennen.
pi_148838087
Mijn oudste is vanaf half mei iedere woensdagochtendn naar school gegaan om te wennen. Dat is standaard op zijn school. Hij werd de week voor de vakantie begon 4 en die laatste week is hij niet naar school gegaan (behalve de woensdag dan). De juf leek het ook niet handig, ook vanwege de onrustige laatste dagen.
Na de vakantie is hij gewoon volledig naar school gegaan.
pi_148838373
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.

Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.

Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.

Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Hier was Yaro in de zomervakantie jarig. Hij is in de periode voor de vak alleen een uurtje geweest in de nieuwe samenstelling van de klas en juf en na de vakantie full time naar school gegaan zonder wen periode met continu rooster.
Hij was er echt aan toe maar wennen voor de vakantie vonden wij geen meerwaarde.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 19 januari 2015 @ 13:48:24 #26
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148838461
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.

Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.

Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.

Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Geert is in maart jarig, maar gaat pas na de zomervakantie. Hier zeiden ze letterlijk dat ze de nieuwjaarskindjes de laatste twee maanden meer voor spek en bonen lieten meedraaien dan dat ze 'school' kregen. Mijn keuze was dus snel gemaakt. Drie maanden verlenging psz en na de zomervakantie meteen zonder wennen naar school (de school kent hij al, z'n broer zit er ook dus)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148839175
Hier is dat ook een schoolafspraak.... In de maand voor de schoolvakantie komen de nieuwe leerlingen pas na de vakantie op school en draaien dan meteen mee. Om vier weken voor de vakantie naar school te gaan heeft absoluut geen zin ( drukke periode, afronden van het jaar, waarschijnlijk na de vakantie een compleet andere klas, gewend aan school en dan weer zes weken vakantie= verwarring bij kleuter). Maar ik vind het ook wel ver gaan dat kinderen van maart al niet meer naar school gaan, dan hebben ze nog drie maanden?! Onze dochter is van februari en is vanaf haar verjaardag naar school gegaan, ze kleutert dus 2,5 jaar maar daar heb ik tot nu toe geen moeite mee.
*zelf ook juf*
pi_148840011
Ean start na de meivakantie dat is 10 mei ze heeft dan nog 9wk ofzo en dat vind ik prima. Maart kindjes zou ik al helemaal laten starten die krijgen dan nog bijn 5mnd onderwijs en dat is best veel.
pi_148840753
Hier was wennen 10 wk a 1 ochtend voor ze 4 werd, eind mei.
Meerwaarde zat m er voor mij in, dat het school een andere structuur heeft dan een peuterspeelzaal, andere juf en kindjes. Het veranderen van de weekstructuur was ook wennen, maar onze dagen zonder afspraken zijn dan ook thuis.
Het schoolse is toch vaak pas als ze gewend zijn, voor die tijd nemen ze maar weinig op lijkt me. Geen 0-groep bij jullie DJMO?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_148842733
Bij mij op school overleggen we met de ouders van de kinderen die na de meivakantie nog instromen over wat ze willen. Kinderen die de laatste maand nog zouden instromen raden we sowieso af om nog te komen.
Maar voor kinderen van maart-april-mei zie ik de meerwaarde van dit jaar nog starten wel in hoor.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 19 januari 2015 @ 16:09:20 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148843792
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 14:34 schreef ferrari_rood het volgende:
Ean start na de meivakantie dat is 10 mei ze heeft dan nog 9wk ofzo en dat vind ik prima. Maart kindjes zou ik al helemaal laten starten die krijgen dan nog bijn 5mnd onderwijs en dat is best veel.
maart, april mei hier. in juni begint de zomervakantie. Aangezien hij sociaal ook nog niet echt weerbaar is (heel verlegen manneke) en nauwelijks z'n mond open durft te doen in het openbaar, heb ik voor deze oplossing gekozen. Temeer omdat de basisschool dus ook zei dat ze niet echt les kregen die laatste twee maanden.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148845987
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:09 schreef DJMO het volgende:

[..]

maart, april mei hier. in juni begint de zomervakantie.
Nee hoor, de eerste zomervakantie begint pas op 4 juli dit jaar.
Maar goed, het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Dan is het toch prima?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 19 januari 2015 @ 17:56:08 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148847980
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:03 schreef Fannetje het volgende:

[..]

Nee hoor, de eerste zomervakantie begint pas op 4 juli dit jaar.
Maar goed, het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Dan is het toch prima?
ik zie het al, hier hebben ze de laatste vrijdag al vrij (studiedag) en gaan ze op donderdag al om kwart over twaalf uit ipv normale tijd. Daarom dacht ik juni al. Ook omdat Geert op mijn verjaardag afscheid neemt op de psz enz.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148848005
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 november 2014 19:40 schreef Kyara het volgende:

[..]

Welke methode gebruiken jullie?
Ben jij zelf Christelijk? Zijn er ook niet Christelijke leerkrachten bij jou op school? En hoe gaan die daar mee om?

(ja hoor, de Christelijke school die op papier het minst bij ons leek te passen en waar we heen gingen omdat we nu eenmaal de afspraak hadden, lijkt toch erg goed bij ons te passen.. :D )
Is het deze geworden?

Je hebt trouwens trefwoord en kind op maandag, die het meeste worden gebruikt.
Verhalen, soms een liedje en toch vaak een link met sociale vaardigheden.
Op onze school hoef je niet praktiserend christen te zijn. Maar je moet het wel geven en dus ook bidden met de leerlingen.
Ik geloof wel, maar ga niet naar de kerk ofzo :)

Van maart t/m de zomer is echt nog wel een lange periode hoor. Ik zou in die periode z'n kind wel al naar de basisschool sturen. Die extra kleutertijd kan geen kwaad en ze leren wel in het ritme te komen. Maar je hebt er vast goed over nagedacht.

Juni/juli kinderen zou ik misschien wel al laten wennen, maar nog niet volledig sturen. Ow is een januarikindje en die laat ik pas in januari wennen :)

Daarover gesproken, ik ga maar meteen een mail sturen of ze wachtlijsten hebben op mijn eerste keus school! (Eigenlijk weet ik al zeker dat hij daarheen gaat, het is een school van de stichting waar ik werk. Heb er ooit gesolliciteerd (en alleen niet aangenomen omdat ze me meer een bovenbouwer vonden ;) ), dus ik weet ook hoe ze werken.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 19 januari 2015 @ 18:43:45 #35
147316 crew  DJMO
#trut
pi_148849449
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:56 schreef Loj het volgende:
Die extra kleutertijd kan geen kwaad en ze leren wel in het ritme te komen.
even specifiek dit eruit gelicht: hij gaat 4 dagen in de week naar de psz, en blijft dat gaan tot de zomervakantie. Dat ritme heeft hij dus al dik anderhalf jaar. De eerste weken op school mag hij van school niet eens hele dagen (tot kwart over twee) maar moet ik hem voor de lunch al ophalen; maw: zelfde tijden als nu. Tel daarbij op dat ik rond zijn verjaardag ben uitgerekend was het voor alle partijen logischer om hem voorlopig in een vertrouwde setting te laten zodat hij eerst aan de baby kan wennen én sociaal wat weerbaarder kan worden doordat hij een paar maanden lang met kop en schouders de oudste is van de groep, dan hem én aan school te laten wennen én aan een baby. Hij kleutert toch wel twee jaar, dus dat is het probleem sowieso niet.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_148849680
In zo'n situatie kan ik me indenken dat je er zo over nadenkt DJMO. Ik weet niet of het mijn keuze was geweest, omdat school en psz toch wel verschillen. Maar ik denk dat je wel overleg hebt gehad met de psz en school. Soms is langer peuteren ook geen drama ;)

Op Chris zijn oude school kwamen de kindje die 4 weken voor de vakantie jarig waren ook niet meer op school. Al die kindje en de vakantie-jarigen kwamen een wenochtend ergens begin juni. Maar daarna na de zomervakantie volle bak.
Daan is van eind december. Dus hij zou kunnen wennen voor de kerstvakantie en erna echt aan de slag. Maar even overleggen met school hoe verstandig dat is met al die kerstdrukte..
pi_148849984
Handig zo'n topic. Ik had me nog niet zo verdiept wanneer ik Riley zou laten wennen (ze wordt vrijdag 2) , maar ik laat haar inderdaad pas in januari wennen tegen die tijd.
pi_148851168
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:43 schreef DJMO het volgende:

[..]

even specifiek dit eruit gelicht: hij gaat 4 dagen in de week naar de psz, en blijft dat gaan tot de zomervakantie. Dat ritme heeft hij dus al dik anderhalf jaar. De eerste weken op school mag hij van school niet eens hele dagen (tot kwart over twee) maar moet ik hem voor de lunch al ophalen; maw: zelfde tijden als nu. Tel daarbij op dat ik rond zijn verjaardag ben uitgerekend was het voor alle partijen logischer om hem voorlopig in een vertrouwde setting te laten zodat hij eerst aan de baby kan wennen én sociaal wat weerbaarder kan worden doordat hij een paar maanden lang met kop en schouders de oudste is van de groep, dan hem én aan school te laten wennen én aan een baby. Hij kleutert toch wel twee jaar, dus dat is het probleem sowieso niet.
Wou je absoluut niet bekritiseren hoor, hoop niet dat je dat gevoel had :)

En ik bedoelde wel echt het schoolritme. Af en toe verplicht een werkje moeten doen, keuzes maken qua hoeken (en teleurstellingen verwerken en bijvoorbeeld iets als de muziek/gymles.

Maar jij weet idd wat het best is voor je kind. Ow zal 2,5 jaar kleuteren en dat is heel goed voor hem :)
pi_148851394
Voor M zal 2,5 jaar kleuteren ook wel goed zijn denk ik. Voor de meiden weet ik het nog niet, we zullen het zien. Al zullen ze in e kleuterklas ook wel middelen hebben om het uitdagend te houden voor de oudere kleuters lijkt me.

Ik vond dat ook wel lastig, wanneer laten wennen. Want wennen zou dan ook eind december zijn, maar volgens de directeur zijn ze ook niet elke dag compleet bezig met kerst dus dat zou ook wel moeten lukken om dan een paar keer te gaan wennen.
pi_148851486
In principe zal mijnes ook 2.5 jaar kleuteren, als ze het standaard traject volgt. Ik weet alleen nog niet of dat zo'n goed plan wordt voor mn jongste. We gaan het meemaken, ik vertrouw op het inzicht en oordeel van de juf daarin.
:)
pi_148852035
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 12:07 schreef laiveneertiekje het volgende:
Schopje omhoog, omdat ik niet echt weet waar ik het anders moet zetten.

Wij hebben een school gekozen, en vanmorgen was ik daar voor een rondleiding en alles, en vroeg ik wanneer A. kon beginnen.

Nu is hij ongeveer 4 weken voor het begin van de vakantie jarig. De school zei dat ze het soms juist afraden om dan nog te beginnen, de groep verandert na de vakantie, het kan zijn dat hij dan ook weer bij een andere juf zit en dat is dan niet handig.

Hoe hebben andere ouders dat gedaan en waarom? Juist wel, om ze alvast met school kennis te laten maken, of juist niet, en dan pas 2,5 maand na de verjaardag beginnen?
Tess werd in juni 4 maar mocht niet meer naar school voor de grote vakantie (begon ergens begin juli). Ze zou dan uiteindelijk maar 4 weken naar school gaan en dat was te weinig. Na de grote vakantie is ze gelijk in dr nieuwe klas begonnen.

Amber werd in de herfstvakantie 4. Ze zou dan voor de herfstvakantie gaan wennen en na de herfstvakantie naar school gaan. We hebben toen in overleg met school afgesproken dat ze pas na de herfstvakantie zou komen. Voor de herfstvakantie heeft ze de psz "afgesloten" en na de herfstvakantie zou ze mogen gaan wennen. Ze is alleen op maandag een halve dag naar school gegaan en vanaf dag 2 is ze, op dr eigen verzoek, volledig mee gaan draaien.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_148852072
Ik heb nog geen idee over 2,5 jaar kleuteren een goed idee is voor Riley :@
pi_148852196
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 19:53 schreef Omentielvo het volgende:
Ik heb nog geen idee over 2,5 jaar kleuteren een goed idee is voor Riley :@
waarom niet?
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_148852366
Ze is nog geen twee jaar. Qua geboortemaand gaat ze 2,5 jaar kleuteren. Maar ik heb echt nog geen inzicht of dat voor haar te lang is of te kort.
pi_148852601
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:00 schreef Omentielvo het volgende:
Ze is nog geen twee jaar. Qua geboortemaand gaat ze 2,5 jaar kleuteren. Maar ik heb echt nog geen inzicht of dat voor haar te lang is of te kort.
dat zou ik ook niet heben gehad toen hoor ;) mijne is over 2 weken 4 en dan merk je vanzelf hoe je kind is. Of het erg het spelen nodig heeft of hoe het teruggehouden zou worden juist door langer kleuteren. Wij hebben gecombineerde 1/2 klassen, daar zij oudste kleuters (gr2), jongsts kleuters (gr1), en 'middelste ' kleuters. En dat zijn dus de kindjes die in dat halve jaar vallen. Die worden bij ons, ik neem aan overal, individueel bekeken of ze doorschuiven naar oudste kleuters en naar groep 3 daarna, of dat ze nog even in groep 1/2 blijven.
:)
  maandag 19 januari 2015 @ 20:10:16 #46
35189 Troel
scherp en bot
pi_148852798
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:00 schreef Omentielvo het volgende:
Ze is nog geen twee jaar. Qua geboortemaand gaat ze 2,5 jaar kleuteren. Maar ik heb echt nog geen inzicht of dat voor haar te lang is of te kort.
Waarom zou je je daar nu al druk over maken?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_148852933
Dot is bijna 4, maar gaat mogelijk ook nog niet naar school. Ze lijkt er sociaal-emotioneel nog niet echt klaar voor.

[ Bericht 32% gewijzigd door Vanyel op 19-01-2015 22:44:11 ]
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_148855823
Daan zou in theorie maar 1,5 jaar hoeven te kleuteren(van 21 dec). En hij is ook wel weerbaar en niet gek. Echt een tweede kind..
Alleen die 1,5 is wel kort. Ik hoop dat hij snel terecht kan op de peuterspeelzaal van de montessori, dan leert hij het materiaal en manieren al kennen. Misschien dat dat een paar maand ervaring scheelt.
Maar ik laat het net zo makkelijk 2,5 jaar kleuteren als juf en wij dat beter voor hem vinden.
pi_148856662
Ik hoop eigenlijk dat de meiden gewoon 2,5 jaar kleuteren eerlijk gezegd. Dat maakt het vervolg hier een stuk praktischer.
pi_148856815
quote:
2s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:28 schreef Kyara het volgende:
Ik hoop eigenlijk dat de meiden gewoon 2,5 jaar kleuteren eerlijk gezegd. Dat maakt het vervolg hier een stuk praktischer.
Ze zijn van januari toch? of nog van december?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')