Zoals al gezegd, check de negatieven om te zien welk deel eventueel door het lab is verkloot. Als je duidelijke vlekken óp de film ziet zitten is er iets in het ontwikkelproces niet helemaal jofel gegaan.quote:Op donderdag 27 november 2014 18:46 schreef Crientj het volgende:
Oh! Ze zijn er. Maar het is lastig. En ik weet niet of ik het nu heb verkloot of het fotolab, aangezien er ook nog een paar vage vlekken op de foto's zitten.
[ afbeelding ]
Dat bedoel ik dus met te veel variabelen 'rotfilm', alternatieve ontwikkelaar (caffenol), camera met mogelijk lichtlekken. Tja, kan dus van alles zijn. Zorg als je net begint dat je met voorspelbare materialen werkt: goede, verse film (Ilford HP5+ of Kodak Tri-X zijn eenvoudige films om mee te beginnen), een populaire ontwikkelaar en andere chemicaliën en een betrouwbare camera.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Gebruik dan ook een normale ontwikkelaar. D-76 bijvoorbeeld, is behoorlijk idiot proof. Verder produceert Lomography zelf geen films, ze gebruiken wat voorhanden is. Dus Lady Grey kan de ene keer T-Max zijn, de andere keer chinese zooi. Gewoon een standaard film gebruiken zou ik zeggen, ik heb zelf goeie ervaringen met Ilford FP4 en HP5, Tri-X is inderdaad ook prima. Bij het ontwikkelen niet gaan kloten met gekke verdunningen, niet gaan pushen/pullen, geen gekke temperaturen, alles volgens het boekje doen (nee, dat doe je niet wanneer je een kop koffie en een vitaminepil gebruikt om te ontwikkelen). Je kan eventueel nog bij de kringloop of op marktplaats een redelijk moderne analoge camera kopen, daar wat mee schieten om zo het ontwikkelen wat in de vingers te krijgen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:07 schreef Opoefiets het volgende:
Hebben er nog meer mensen moeite met het ontwikkelen van B&W? Ik heb al een paar keer gehad dat het mislukte
Het waren wel rotrollen om te ontwikkelen (Lomography Lady Grey, want die moest op... Ik koop die zooi nooit meer!). In de Caffenol met vitamine C werd het helemaal niets en de Amaloco gaf een vrij vlekkerig resultaat (het is mogelijk dat de camera een hoop lichtlekken had). En ik heb toch alles gedaan wat er moest gebeuren. Ik begin erg aan mezelf te twijfelen, want ik doe telkens alles volgens het boekje
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:40 schreef AlexRow het volgende:
Totdat je tri-x 320 hebt, waar geen tabbellen vpor zijn als je in rodinal wil ontwikkelen
Hou er rekening mee dat Tmax lastpakken in de ontwikkeling zijn. Moet je met een klassieke film voorzichtig omspringen, een Tmax moet je op zijn lazer geven. De beste resultaten haalde ik met Microphen van Ilford in zijn 1:4-verdunning voor kleinbeeld en 1:1 voor middenformaat.quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:19 schreef Opoefiets het volgende:
Hmmm, dan haal ik maar eens D-76
De Amaloco was er eigenlijk alleen maar om even te ontwikkelen zonder al teveel geklungel in de doka. Ik zoek regelmatig de DX-code van zo'n film op, meestal is het inderdaad T-max. Ik kloot niet met rare verdunningen, want zo ervaren ben ik gewoon niet met ontwikkelen. Als ik Amaloco gebruik, houd ik me keurig netjes aan de gebruiksaanwijzing (ook zonde van je foto's als je dat niet doet).
En ik héb een collectie analoge camera's die gewoon goed zijn
Ik ben gek op degelijk spul en ik heb echt een hekel aan lichtlekken. Ik heb een brakke Pentax 110, een Olympus Trip 35 (een van mijn favorieten), een Lubitel 2 (hij is niet super, maar hij is uitstekend als TLR instapmodel), een Hasselblad 500C/M en een Minolta Hi-matic 9. Verder nog wat losse crapcamera's die ik gebruik om te hacken of reserveonderdelen
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?quote:Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:08 schreef AlexRow het volgende:
[..]
rodinal was wat ze hadden bij mijn lokale winkel, ik ga even vragen of ze die andere ontwikkelaars hebben.Ik kan neem ik aan wel gewoon mijn standaard fixer gebruiken? Of moet ik daar iets anders voor kiezen?
ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internetquote:Op vrijdag 28 november 2014 13:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat moet je ook niet willen. Scharrel ergens een blik D76 of ID-11 op(poeier dus eeuwig houdbaar, al is Rodinal dat ook). Los op die zooi, 1+1 verdunnen en tien minuten ontwikkelen (even uit mijn heufd)
Rodinal en Tri-X verdragen elkaar niet zo geweldig tenzij je vette korrels wilt hebben en dan is tien minuten in de 1:25 een aardig begin.
Water als stopbadquote:Op vrijdag 28 november 2014 14:17 schreef DonJames het volgende:
[..]
Fixeer maakt niet zo uit. Gebruik je wel een stopbad?
wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:19 schreef AlexRow het volgende:
[..]
ik bedoelse trouwens tri-x. Is blijkbaar proffesionele studiofilm. Mag ook niet in de d76 volgens kodak. Ik ga maar weer lezen op internet
Ow, ikheb AM74 van Amaloco.Maar die is gebaseerd op een andere klassieke ontwikkelaarquote:Op vrijdag 28 november 2014 14:21 schreef Gimmick het volgende:
The Massive Dev Chart is een mooie online bibliotheek met vrijwel elke mogelijke film/ontwikkelaar methode. Ze hebben ook een fantastische app waar die bibliotheek geli
Owk gekoppeld is aan een timer.
Voor rodinal/Tri-x 320 hebben ze ook informatie:
http://www.digitaltruth.c(...)c=Search&TempUnits=C
Mijn internet research gaf aan at Tri-x 320 TXP meer een studiofilm is, komt volgens mij ook niet voor in kleinere formaten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 14:27 schreef Gimmick het volgende:
[..]
wut? Tri-x staat volgens mij niet bekend als een studio film (juist een journalistieke/rapportage film) en kan prima in d-76.
Technische info: http://www.kodak.com/glob(...)Pubs/f4017/f4017.pdf
quote:TRI-X 320 Films (320TXP) feature excellent tone
gradation and brilliant highlights. They are especially well
suited to low-flare interior lighting or flash illumination.
They are also useful for portraiture with low-contrast
backlighting outdoors.
Beter een echt stopbad gebruiken, desnoods zelf maken met schoonmaakazijn (stinkt wel). Maar nog beter: gewoon kopen. Duur is het niet, en je ziet tenminste wanneer je de boel moet verversen.quote:
Stopbad is pas nodig bij snelle ontwikkelprocessen. Gebruik je een ontwikkelaar die ongeveer 10 minuten moet werken, dan volstaat gewoon een spoelinkje met water waarmee je voorkomt dat de film in het frisse citroenzuur ineens raar gaat doen (zoek eens op reticulatie).quote:Op vrijdag 28 november 2014 15:53 schreef AlexRow het volgende:
misschien koop ik ook wel een stopbad, dat zijn de kosten toch niet.
Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.quote:Op zondag 14 december 2014 13:10 schreef Orbox het volgende:
Hallo lui,
Laatste keer dat ik een heel rolletje heb laten ontwikkelen en inscannen (kreeg ik een cd'tje met .jpg'tjes) betaalde ik ruim tien euro. Heel veel als je het mij vraagt en het moet vast goedkoper kunnen.
Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.quote:Op zondag 14 december 2014 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Koop een leuke filmscanner, zoek nog steeds een eenvoudige voor rolfilm
Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.quote:Op zondag 14 december 2014 19:32 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als die scans een beetje de moeite waard zijn is het op zich nog niet zo ontzettend duur.
Bij wat voor winkel betaalde je die ruim tien euro
Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.quote:Op zondag 14 december 2014 20:11 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kijk eens welke Epson flatbed je daarvoor zou moeten hebben. Mijn ouwe 4180 scant tot 6x12cm negatieven en dia's. Scans moeten wel wat nabewerking hebben maar je kunt er bij een goed negatief of dia hele leuke resultaten mee halen.
Resolutie zou ik even moeten nakijken, maar in elk geval meer dan genoeg.quote:Op maandag 15 december 2014 13:19 schreef Orbox het volgende:
[..]
Ik vond de scans zeker een mooi resultaat hebben maar voor tien euro per rolletje wordt het hele proces iets te prijzig. Ik heb het gewoon bij de enige fotowinkel in mijn stadje laten doen.
[..]
Een eigen scanner is op zich een goed idee, als ik er niet honderden euro's in hoef te stoppen. Misschien een tweedehandsje als ik die vind.
Wat voor resolutie levert je 4180?
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:26 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Na een aantal jaar digitaal ben ik weer terug naar film. Kleurenfilm breng ik weg naar de fotograaf, kost 5 euro voor ontwikkelen en afdrukken (zowel 35mm als 120 rolfilm). Zwart/wit doe ik zelf, dat gaat prima en vind ik leuk om te doen.
Scannen is het meest vervelend aan film. Scannen kun je beter zelf doen, de cd's die je van de ontwikkelcentrales krijgt zijn van zeer matige kwaliteit. Ik heb een Epson v550 scanner van 185 euro, dus dat is de grootste investering. Hiermee kan je 35mm en rolfilm inscannen. Rolfilm gaat eigenlijk nog beter dan 35mm. De negatieven zijn een stuk groter dus je loopt minder snel tegen de beperkingen aan van de scanner.
Ik heb overigens nog een Canon 4200f scanner over, geschikt voor 35mm negatief. Het is niet de beste scanner, maar het werkt wel (zeker om foto's te delen op het internet). Gratis af te halen, mocht je geïnteresseerd zijn.
[ link | afbeelding ]Winter at Ankeveen by Gimmikc, on Flickr
Kodak Portra 400 (120 rolfilm), gescand met de Epson.
[ link | afbeelding ]Teahouse by Gimmikc, on Flickr
Ilford HP5 Plus, zelf ontwikkeld, nog gescand met de Canon (ook prima dus).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |