Vandaag in de geschiedenis:
N709PA (zwarte rook is van de waterinjectie voor meer stuwvermogen)
- 8 december 1963: Vlucht 214 van Pan American wordt geraakt door bliksem.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 707-121 (N709PA
"Clipper Tradewind", de 3e gebouwde 707) van Baltimore naar Philadelphia. Het was om 20:24 uur vanuit Baltimore vertrokken.
Vanwege flinke winden bij Philadelphia besloot de crew samen met 5 andere vliegtuigen in een holding pattern te wachten.
Terwijl het hier zat te wachten werd het om 20:58 uur geraakt door bliksem.
Deze stak brandstofdampen in de linker reserve-tank aan waardoor deze explodeerde. Ook andere brandstoftanks vlogen in brand en de 707 stortte neer. Een piloot die 300 meter boven hen in de holding pattern vloog rapporteerde dit aan de grond.
De 707 crasht in een
maisveld pal naast de Delaware/Maryland-grens.
Geen van de 73 passagiers en 8 crew overleeft de crash.
In antwoord op de conclusie van het onderzoek eist de FAA dat alle commerciële vliegtuigen die in het luchtruim van de VS vliegen Static dischargers installeren.
(Willekeurige Delta DC-9 in 1967)
- 8 december 1965: De eerste commerciële vlucht van de McDonnell Douglas DC-9.
De vlucht ging van Atlanta naar Memphis.
In de jaren '90 faseerde Delta haar DC-9's uit, maar nadat ze in 2008 Northwest Airlines overnamen kregen ze weer 68 DC-9's in hun vloot.
Op 6 januari dit jaar voerde Delta haar laatste officiële commerciële vlucht uit met de DC-9 (zie
mijn post van 6 januari), maar een tweetal DC-9's bleven standby en de laatste vlucht werd gevlogen op 22 januari met N779NC als vlucht 310 van Eglin Air Force Base in Valparaiso, Florida naar Atlanta.
Deze kist staat nu in het
Carolinas Aviation Museum bij luchthaven Charlotte.
Hieronder de N779NC na aankomst in Atlanta:
- 8 december 1972: Op vlucht 708 van Ethiopian Airlines van Addis Abeba, Ethiopië naar Asmara, Eritrea (waar het zou doorvliegen met stops naar Parijs) proberen 13 minuten na takeoff 5 mannen en 2 vrouwen van de Eritrean Liberation Front (ELF) het vliegtuig over te nemen.
Veiligheidsambtenaren aan boord openden echter het vuur en doden er 6. De 7e overleed later in het ziekenhuis.
Een van hen wist nog een handgranaat te activeren maar een passagier wist deze naar achteren te gooien waar zich geen passagiers bevonden. De explosie veroorzaakte enige schade maar de crew wist de Boeing 720-060B (ET-ABP) weer veilig in Addis Abeba aan de grond te zetten en geen van de overige inzittenden raakten gewond. De 720 werd gerepareerd en vloog nog door tot 1997.
- 8 december 2005: Op de avond van donderdag 8 december is Southwest Airlines vlucht 1248 onderweg van Baltimore naar Las Vegas met stops op Chicago Midway en Salt Lake City. Maar in de sneeuwstorm gaat de Boeing 737-7H4 (N471WN) van de baan (31C) en komt het op de openbare weg terecht. Hier raakt het drie auto's en overlijdt een 6-jarige jongen in een van de auto's. 3 inzittenden en 9 personen op de grond raakten gewond.
De 737 wordt gerepareerd en vliegt nu als N286WN voor Southwest.
Het ongeluk gebeurd exact 33 jaar na een eerdere crash van een 737 op Midway Airport. Aan boord zat de vrouw van E. Howard Hunt, de leidinggevende van de 5 personen die eerder dat jaar in het Watergatecomplex waren opgepakt en waar het Watergateschandaal mee begon.
Dit is uiteraard voer geworden voor veel complottheorieën.