abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:58:35 #151
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_147217078
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
1 december
Wat ook bijzonder was: op 1 december 1984 liet NASA een remote-controlled Boeing 720 bewust crashen als experiment voor onderzoek (link):

pi_147225030
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
F22 Raptor testbed toch? Of was het de F35?
F-22A testbed idd. F-35 heeft deze verbouwde 737 aka 'Catbird'.

V10
pi_147235467
Vandaag in de geschiedenis:

(Even kort, want ik heb het druk en mogelijk wordt deze post later dan 00:00 uur geplaatst)

- 3 december 1945: Eric Melrose "Winkle" Brown maakt met een De Havilland Sea Vampire Mk.10 de eerste start en landing op een vliegdekschip - de HMS Ocean (R68) - met een jetvliegtuig.



- 3 december 1990: Op Detroit Metropolitan Wayne County Airport is een McDonnell Douglas DC-9-14 (N3313L) van Northwest Airlines op weg naar Pittsburgh van de gate vertrokken.
In dichte mist mist de crew de goede taxibanen en komen uiteindelijk op de actieve baan 03C terecht.
Hier vertrekt zojuist een Boeing 727-251-Adv (N278US) ook van Northwest naar Memphis.
Wanneer ground control erachter komt dat de DC-9 op de baan terecht is gekomen geeft het direct aan de crew door om de baan te verlaten, maar ze zijn al te laat; 5 seconden na dit bericht ziet de crew de aanstormende 727 aankomen.
De rechter wintip van de 727 breekt af en de achtergebleven vleugel snijdt door de fuselage en breekt de rechtermotor van de DC9 af.
De 727 raakt zwaar beschadigd maar alle inzittenden komen zonder verwondingen er van af.
De kist wordt later gerepareerd en zou nog tot ergens in 2002 doorvliegen en is daarna gescrapped.

De DC9 vliegt echter in brand en van de 44 inzittenden overleven 8 de crash niet.



- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde bestelde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 03-12-2014 18:07:51 ]
pi_147251215
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...

Fotootje van gisteren op Toulouse (zo'n gloednieuwe kist heeft toch wel wat :P ):




- Wat is er zo apart aan onderstaande foto? Probeer het eerst zelf te ontdekken voordat je de spoiler leest:


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
pi_147253931
quote:
- 3 december 2004: De 500e Boeing 777 rolt uit de hangar van Boeing. Een Boeing 777-300ER is de 500e gebouwde 777 en zal als F-GSQG voor Air France gaan vliegen.
De Boeing 777 is de meest gebouwde wide-body vliegtuig ooit (het is dit jaar de 747 ingehaald) en met 10 jaar en enkele maanden sinds de eerste 777 rollout ook de snelst verkopende twin-aisle vliegtuig.

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
V10
pi_147254437
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:57 schreef M5 het volgende:

[..]

Geproduceerde aantallen (kan eer 1 of 2 naast zitten:
Boeing 747: 1.511 stuks, (sinds 1969, nu ca. 18 per jaar)
Boeing 777: 1.262 stuks. (sinds 1994, nu 100 per jaar)
A330: 1.217 stuks. (sinds 1992, nu ca. 110 per jaar)

Klopt dus niet helemaal wat je schrijft. De 747 is nog lang niet ingehaald, en de 777 is 20 jaar in productie.
Met resterende openstaande orders gaat de 777 de 747 in aantallen wel inhalen, echter gaat het nog zeker 2 jaar duren. Grote orders voor de 747 worden niet meer verwacht. Misschien nog een paar vrachtkisten hier een daar.
Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
pi_147254794
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:11 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Laat ik de fout maar op het genoemde 'druk' houden. Ik bedoelde inderdaad 'meest bestelde'.
Ergens dit jaar heeft de 777 de 747 qua orderaantal ingehaald.

En die 10 jaar klopt wel. Ja, de 777 is in 2014 20 jaar in productie, maar in 2004 (context) nog maar 10 jaar. ;)
Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet. De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer. Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard. In jaren rond 2004 werden van de 777 er jaarlijks zo'n 35 a 40 gebouwd (vergelijk dat eens met de 100 per jaar van afgelopen 2 jaar...). De A340/A330 werden 10 jaar geleden in dubbele aantallen van de 777 gebouwd. Wel ff de feiten checken.
V10
pi_147261298
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:21 schreef M5 het volgende:

Ik weet niet wie je ingefluisterd heeft dat in 2004 de 777 de snelst verkopende wide-body was, maar dat klopt niet.
Meerdere bronnen. Tenzij ik echt in tijdnood ben controleer ik dergelijke zaken zoals ik eerder al heb gezegd altijd.
quote:
De A330/A340 (gebouwd op één productie lijn) verkocht toen meer.
Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.
quote:
Pas de laatste jaren met de grote orders van de maatschappijen uit Asia en Midden-Oosten gaat het pas hard.
Dat sowieso.
quote:
Wel ff de feiten checken.
Zoals gezegd; bij de belangrijkste zaken en bij voldoende tijd doe ik dat altijd.
Maar goed; ik ga d'r ook geen meer tijd aan besteden want dat boeit al niet meer.
De 787 heeft dat record namelijk alweer verbroken.

Ik ga bezig met post voor morgen.
  woensdag 3 december 2014 @ 21:32:00 #159
6941 APK
Factual, I think.
pi_147261922
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:

En zoals sommigen van jullie misschien wel weten post ik deze berichten ook op Tweakers en daar kreeg ik vanmiddag wel iets heel gaafs in m'n PM inbox :D _O_
^O^
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147267075
Vandaag in de geschiedenis, heel veel dus ik heb moeten schiften.


PH-MBH op Schiphol in november 1974; nog geen maand voor de crash.

- 4 december 1974: PH-MBH, een McDonnell Douglas DC-8-55F van Martinair vliegt als vlucht 138 voor Garuda Airlines een hadj-vlucht van Juanda Airport, Indonesië naar Jeddah met een stop in Colombo, Sri Lanka. Aan boord 182 passagiers (alleen Indonesiërs) en 9 crew (7 Nederlanders en 2 Garuda cabin crew).
Bij nadering van Colombo vliegt de DC-8 tegen een berg. Geen van de 191 inzittenden overleeft de crash.

Onderzoekers concludeerden later dat de bemanning de positie van het vliegtuig ten opzichte van het vliegveld onjuist bepaald had. De bemanning was hiervoor afhankelijk van de doppler- en weerradar aan boord van het toestel, maar deze instrumenten lieten ruimte open voor misinterpretatie.

Enkele kilometers van de crash staat een gedenkteken met als prominent onderdeel een teruggevonden band van de DC-8. (links)
Ook achter het Schipholstationsgebouw op Aviodome is een klein herdenkingsteken opgericht. (rechts)



- 4 december 1991: Het einde van een icoon in de luchtvaartgeschiedenis: Pan Am.
Nadat het al jaren slechter ging (Oliecrisis, routes die werden opgesteld voor concurrentie, de Lockerbie-aanslag en de Perzische Golfoorlog) was het op 4 december 1991 na 64 jaar einde verhaal voor Pan Am.
In januari 1991 had Pan Am al faillissement aangevraagd en Delta Airlines had de rendabele activa overgenomen.
Ook na herstructurering (o.a. hoofdkantoor uit het iconische Pan Am Building in New York (nu MetLife) naar Miami bleef het verlies draaien; volgens Delta zo'n $3 miljoen per dag.

Op 4 december maakt een Boeing 727–200 (N368PA, "Clipper Goodwill") de laatste officiële Pan Am vlucht als vlucht 436 van Bridgetown, Barbados naar Miami.



Duizenden mensen verliezen hun baan; waaronder zo'n 7500 die voor Pan Am werkten en velen die bezig waren om van New York naar Miami te gaan om daar voor Pan Am te werken. Geschat wordt dat er in totaal zo'n 9000 banen zijn weggevallen als men ook banen mee rekent die afhankelijk waren van Pan Am.



Pan Am was de derde grote maatschappij die dat jaar failliet ging; eerder gingen Eastern Air Lines en Midway Airlines ook al failliet. In totaal gingen dat jaar als gevolg hiervan zo'n 14.000 banen verloren.
De oprichter van Pan Am - Juan T. Trippe - heeft de ondergang van zijn bedrijf nooit hoeven meemaken; hij overleed in 1981.



Pan Am vloog de President voor het eerst naar het buitenland (Roosevelt), bracht de luchtvaart de Jet Age binnen, was grotendeels verantwoordelijk voor de Boeing 747, bracht troepen naar oorlogsgebieden (en belangrijker nog; bracht ze terug), bracht de Beatles naar New York, had haar hoofdkantoor in het grootste kantoorgebouw ter wereld (tijdelijk) en nog veel meer.
Om hier een goed beeld van dit te krijgen raadt ik deze documentaire ten zeerste aan:

  donderdag 4 december 2014 @ 00:03:59 #161
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_147267185
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 4 december 2014 @ 00:56:02 #162
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_147268294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 00:03 schreef Fiorano het volgende:
Precies optijd en een mooi verhaal weer!
Helemaal niet, 3 seconden te laat oO/
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 4 december 2014 @ 01:09:49 #163
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_147268474
Niet te zien op de mobiele layout.
  donderdag 4 december 2014 @ 07:48:56 #164
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147270191
Mooi verhaal!
pi_147270299
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 21:17 schreef Iemand91 het volgende:

[..]


Zo kan ik het ook; 2 series bij elkaar nemen. We weten beiden dat de A330 en A340 heel veel zaken delen maar het zijn toch echt twee aparte types vliegtuigen.

A330/A340 hebben volgens mij meer overeenkomsteb met elkaar dan -bijvoorbeeld- een 747-300 en een -8 of een 737-300 met een -900 :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_147280225
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Tof van ze
  donderdag 4 december 2014 @ 16:39:47 #168
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147282247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

:o :9
[ afbeelding ]
Dat is dan wel weer erg tof van Tweakers!
  donderdag 4 december 2014 @ 18:49:36 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285635
^O^
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:17 #170
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285680
quote:
Tweede Boeing 787 Arkefly op 12 december op Schiphol

RIJSWIJK - Arkefly ontvangt op 11 december zijn tweede Boeing 787 Dreamliner. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. De nieuwe Dreamliner met registratie PH-TFL landt een dag later waarschijnlijk rond 10.00 uur op Nederlandse bodem. Het eerste toestel werd in juni van dit jaar vanuit de VS overgevlogen. Het derde vliegtuig arriveert naar verwachting in maart 2015.

Arkefly is de eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 787 vliegt. In 2015 zal ook KLM haar eerste exemplaar ontvangen.

De Boeing 787’s vervangen bij Arke de Boeing 767. De nieuwe toestellen worden voornamelijk ingezet op vluchten tussen Schiphol en de ABC-eilanden.
  donderdag 4 december 2014 @ 18:51:56 #171
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_147285702
quote:
Qatar Airways: aflevering eerste A350 op 13 december

TOULOUSE - De lang verwachte eerste aflevering van de Airbus A350 XWB vindt plaats op zaterdag 13 december. Dat heeft Qatar Airways, de eerste gebruiker van het type, donderdag aangekondigd. De afleveringsceremonie wordt zoals gebruikelijk gehouden op het fabrieksterrein van fabrikant Airbus in Toulouse. Qatar Airways heeft tachtig A350's besteld.

De aflevering van de A350 gebeurt slechts enkele maanden nadat Airbus voor het eerst een A380 aan Qatar Airways leverde. Dat gebeurde in september.

De Golfmaatschappij heeft bij Airbus een order uitstaan voor 43 toestellen van het type A350-900 en 37 grotere A350-1000's.

In januari zal de eerste commerciële vlucht met de A350 plaatsvinden. Qatar Airways heeft het type als eerste ingeroosterd op de route tussen thuisbasis Doha en Frankfurt.
Hoe doet de 350 het eigenlijk qua verbruik tegenover een 787?
  donderdag 4 december 2014 @ 18:54:42 #172
6941 APK
Factual, I think.
pi_147285796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 15:23 schreef Godtje het volgende:

[..]

Tof van ze
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_147290318
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:54 schreef APK het volgende:
Een zwarte Tweakers USB-dildo? :o
Waar het hart vol van is...
pi_147292426
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:28 schreef Iemand91 het volgende:
De delivery flight van PH-AKF is weer uitgesteld. De A330-300 zou oorspronkelijk op 27 november naar Schiphol gevlogen worden, is toen uitgesteld naar vandaag maar ook vandaag zal deze niet haar wielen op Nederlandse grond zetten.
Wanneer die wel komt? Geen idee...


Vanavond is PH-AKF rond 19:45 vanuit Toulouse vertrokken en landde het iets na 21:00 uur op de Oostbaan.

De eerste paintjob van de nieuwe livery was er alweer verwijderd, maar nu heeft KLM toch haar eerste 737 (PH-BXW) officieel onthuld:



Selfie 8-)



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 04-12-2014 22:41:42 ]
pi_147316984
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 18:51 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Punt is wel dat Arke 5 stuks 767 had, waarvan er nog drie over zijn. Die kun je toch niet helemaal vervangen met drie 787's?
--
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')