Vandaag in de geschiedenis:
- 25 november 1973: De kaping van de Mississippi.
Zondagavond 25 november 1973 vertrekt vlucht 861 van de KLM vanaf Schiphol. Er zal gevlogen worden naar Athene, Beiroet, Delhi, Bangkok, Manilla en als eindbestemming Tokyo, Haneda.
De vlucht wordt uitgevoerd door PH-BUA; KLM's eerste Boeing 747 en wel de -206B.
Deze was ruim 2 jaar eerder in januari 1971 aan KLM geleverd. Haar naam; "
The Mississippi".
De 747 landt na de stop in Athene op het vliegveld van Beiroet. Hier neemt een nieuwe crew het toestel over en komen er ook 12 passagiers bij; 3 voor de Royal Class (KLM had tot begin jaren '90 nog first class). Om 21:30 uur in de avond krijgt gezagvoerder Risseeuw een pistool in z'n nek; 'terug naar Beiroet' wordt hem opgedragen. Het is een van de 3 Arabieren die in Beiroet in de Royal Class kwamen en nu het vliegtuig overnamen. Ze maken zich bekend als leden van de National Arab Youth Organisation
De 247 passagiers (voornamelijk Japanners) en cabin crew worden achterin de cabine gedreven.
Het is het begin van lange geschiedenis van heen en weer vliegen.
Beiroet weigert meteen al het toestel te laten landen waarop ze naar Damascus vliegen. Hier eisen ze brandstof maar dit wordt geweigerd. Het toestel gaat vervolgens op weg naar Cyprus waar het om 01:00 uur 's nachts aankomt. Hier eisen ze de vrijlating van 7 Palestijnse gevangen die eerder een aanslag op de Israëlische ambassade op Cyprus hadden gepleegd.
Zonder dat ze toezegging krijgen, laat staan daadwerkelijke vrijlating dragen ze de crew op weer te vertrekken, ditmaal richting Tripoli, Libië.
Onderweg formuleren de kapers drie eisen: de KLM moet verklaren geen wapens voor Israël te vervoeren, de Nederlandse regering moet verklaren een doorgangskamp voor Russische Joden die naar Israël willen emigreren te sluiten en geen militaire steun te verlenen aan Israël. In Libië aangekomen werden deze eisen vergeten; nu ging het alleen maar om vrijgeleide. Men had verwacht in Libië alle steun te krijgen; Khadaffi had al eerder kapers met de figuurlijke 'open armen' ontvangen.
Ditmaal krijgen ze nul op het rekest; ze krijgen geen uitgeleide. Sterker nog; de lange landingsbaan van Tripoli bezet men met brandweerwagens. Libië wil deze maal haar andere gezicht laten zien; ze zien grote PR in het eindigen van een kaping.
De crew weet echter de 747 van een tweede baan (een al jaren niet gebruikte baan die eigenlijk te kort is voor een 747) te gebruiken voor een onverwacht vertrek. De kapers zijn de crew dankbaar en de verhoudingen worden wat meer ontspannen. De crew leggen de kapers het idee voor om naar Malta te gaan. In hun achterhoofd de gedachte dat de minister-president van Malta - Dom Mintoff - goede contacten heeft in de Arabische wereld en een persoon met onderhandelingskwaliteiten.
Aangekomen in Malta duren de onderhandelingen de hele maandagavond en -nacht...
Uiteindelijk worden hier alle passagiers en cabin crew vrijgelaten en 2 personen komen aan boord; de onder-directeur van KLM A.W. Witholt als gijzelaar in ruil voor de stewardessen en een piloot die de vermoeide gezagvoerder Risseeuw eventueel kan vervangen.
Vlak voor vertrek op baan 24 (nu 23) van Luqa:
Na vertrek van Malta willen ze naar Bagdad, maar deze weigeren de landing. Ook Koeweit weigert en dooft de lichten van de landingsbaan en dreigen daarnaast de baan te blokkeren.
Via de radio laten Saoedi-Arabië en Egypte alvast weten dat het toestel daar niet welkom is.
Qatar weigert ook, de verkeerstoren van Bahrein geeft zelfs geen antwoord.
Tenslotte vragen ze Dubai, maar ook deze weigert. De bemanning eist nu een landing; de brandstof raakt op.
Op dinsdag 15:34 uur Nederlandse tijd (12:34 uur in NL) landen ze in Dubai.
Ook hier krijgen ze geen uitgeleide.
In Dubai:
Uiteindelijk vertrekken ze weer van Dubai; 2 uur later komen ze aan bij Aden, Jemen maar ook hier gaan de lichten op de baan uit. De kapers worden wanhoping en driegen het toestel op te blazen. De leider van het crisisteam in Amstelveen zegt hierop op eigen gezag dat ze in Dubai vrijgeleide hebben, waarop ze in de nacht van dinsdag op woensdag weer in Dubai landen.
Na een hele dag van onderhandelen worden aan het einde van de dag alle inzittenden vrijgelaten; de kapers worden onmiddellijk afgevoerd.
Op 29 november landt PH-BUA weer veilig op luchthaven Schiphol:
Hoe het met de kapers is afgelopen? Geen idee. Bij een andere kaping van een KLM toestel (Een DC-9 op weg naar Nice in september 1976) zou een van de kapers geclaimd hebben betrokken te zijn geweest bij de kaping van 1973. De gezagvoerder van vlucht 861 denkt dat ze door Dubai de woestijn zijn ingestuurd.
PH-BUA vloog nog 15 jaar voor KLM (kreeg ook in 1980 het verbouwde upper deck; zie
mijn eerdere post hier) totdat het in 1989 aan America West werd verkocht.
Die vloog met 4 oude KLM 747 kisten naar Hawaï en Japan maar dit was geen succes. PH-BUA (nu N531AW) werd in 1996 in Phoenix gescrapped.
Ironisch genoeg werd het overgebleven cockpit gedeelte gebruikt voor anti-terrorisme oefeningen...
(Let op onderstaande foto ook op het verbouwde upper deck)KLM voert vlucht 861 nog steeds uit naar Tokyo met een 747.
Nu naar Tokyo Narita en rechtstreeks. Deze zou daar over zo'n uurtje moeten landen.
Zo, dat is een verhaal geworden.
Hopelijk niet voor niets...
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 25-11-2014 00:16:26 ]