abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:47:07 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146556591
pi_146556795
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)



Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:53:23 #3
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146556970
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt :)
pi_146557234
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:53 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Sorry. Je mag hem aanpassen hoor. Schakel even een Mod in als je een andere TT en openingspost wilt :)
no worries :)
pi_146559953
Toch even een korte geschiedenispost.

- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.



Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.



Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.

Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.



- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.


Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.

Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.

Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 11:38:49 ]
pi_146560894
Hoe was de MD-11 vlucht? ;)
pi_146563095
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146563535
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:47 schreef El_Grando101 het volgende:
Hoe was de MD-11 vlucht? ;)
vlucht (KL9895 althans) was erg leuk om mee te maken! Crew had er zin in, iedereen aan boord had er zin in!
pi_146563578
quote:
6s.gif Op woensdag 12 november 2014 08:17 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Het leuke aan dit forum is natuurlijk dat je ook hier verhaaltjes/plaatjes mag plaatsen in plaats van alleen een linkje.
dat blauwe ding in de tweede post, waar MD11 op staat, is dat geen plaatje? (8>

Dank voor je feedback, maar ik heb natuurlijk mijn verhaal en plaatjes al eens geschreven en opgemaakt voor m'n eigen site, dus dan is een linkje handiger. :)
pi_146564869
Mooie OP. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:44 schreef var.fok het volgende:

[..]

naar AMS? of naar LGW?
De 77W is een fantastisch toestel. Ik ben ermee naar London gevlogen, heen in Y, terug in C. Beide goeie kwaliteit product.
Van LGW naar AMS. :) Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_146565631
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:50 schreef var.fok het volgende:
Was net bezig een nieuw topic te openen :-)

[ afbeelding ]

Lees hier: http://ikvliegveel.com/md11-farewell-flight-kl9895/
Leuk om te lezen!

Jammer dat je niet bij het raam zat. :)
pi_146565891
Balen dat ik niet thuis was gister om de MD-11 te zien!! had hem graag zien overkomen hier
"Get busy living, or get busy dying"
pi_146566364
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:09 schreef LintuxCx het volgende:
Mooie OP. :)

[..]

Van LGW naar AMS. :) Gewoon Economy, hopelijk leuk genoeg. Zal ws nog best aangenaam zijn met het vliegtuig niet al te vol.
toestel zit op AMS-LGW-AMS inderdaad zelden vol. Voor Garuda hoop ik dat AMG-CGK wel vol zit :)
pi_146566400
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 10:41 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Leuk om te lezen!

Jammer dat je niet bij het raam zat. :)
Thanks, achja, 2/9e kans :P
pi_146597338
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht :')

Onze vlucht was KL9897; vlucht 2 van 3.
Ik heb hier wel vaker gezegd dat ik er maar van een stoel op rij 40 uitging; de allerlaatste rij stoelen in het midden en waar we dus niets zouden gaan zien. Als ik daar van zou uitgaan zou het alleen maar beter kunnen worden.

We waren helaas net een minuut of 2 te laat op het panoramaterras om vlucht 9895 te zien vertrekken (Flightradar gaf aan dat hij net van de Kaagbaan was vertrokken) dus toen maar naar vertrekhal 1 gegaan.
Bij het inchecken (incheckbalie kon je niet missen) stond er tot m'n verrassing op de boarding pass van m'n pa stoel 39B. En ja hoor; op die van mij kwam 39A te staan.
Ofwel; de 2 stoelen helemaal achterin de MD-11 aan de linkerkant; en dus aan het raam. *O*
Met 57 van de 261 stoelen aan het raam en dus een kans van 1 op 4.5. :9
(exclusief de 24 business die volgens mij was gereserveerd)

Anywho; door de splinternieuwe security controle en nog even daar op Schiphol rond gekeken (daar kom ik immers nooit).
Vervolgens rond 11 uur naar gate C22 waar het lekker druk was. Kregen een tas uitgereikt met eten, drinken en allerlei papieren en huisregels (o.a. welke van de 2 vliegtuigtrappen je moest nemen; regels met wat betreft fotograferen e.d.) en dan met de bus naar R77 op het vrachtplatform.

De achterste trap was al weg (die wij zouden moeten nemen) en dus voor ingestapt:



Op onze stoelen lagen kopieën van het Farewell boek voor ons klaar.
Iets na 13:00 uur pushback en vertrokken vanaf baan 18L (Aalsmeerbaan) richting de Noordzee.

PH-KCE bij de hangar; die stond een paar uur eerder nog op "hangar 9".



Hier de kustlijn gevolgd om vervolgens bij Hoek van Holland de Nieuwe Waterweg/Maas te volgen over Rotterdam.
Vervolgens richting Zeeland om daarna via Breda naar het Noorden af te buigen. Hierna richting Amersfoort om wanneer Lelystad Airport aan de linkerkant zichtbaar werd naar het Westen af te buigen om ons alweer gereed te maken voor de landing. Een klein uur vliegen gaat rap voorbij. -O-




Vliegbasis Soesterberg:



Lelystad Airport met de KLM Boeing 747-200SUD PH-BUK:



Via Hoorn en Alkmaar weer naar de Polderbaan. Eerste wat ik dacht toen over de intercom werd verteld dat het 18R werd; 'dat wordt lang taxiën'. _O-
En zoals je hieronder ziet via taxibaan Québec weer terug naar R77.

Vlucht was uiteraard wel bijzonder. Ten eerste de vlieghoogte; die werd uitgevoerd tussen de 2500 en 5000 feet; dus zo'n 700 - 1500 meter hoogte. (m'n telefoon gaf als maximale hoogte 1531 meter aan)
Verder de (ik geloof) derde piloot die continue vertelde wat ze deden; welke koers, hoogte maar ook waar we langs vlogen. Erg mooi.

Sfeer in de cabine was goed; zodra signaal van gordel uitging was het gelijk *click-click-click-click* en schoot iedereen van (vooral) de middenrij uit hun stoelen. Dit gaf even oponthoud bij het uitdelen van de soezen, drinken en wijn. Maar zoals je ziet; de cabin crew had er ook wel plezier in:



Hoewel de purser nog een oproep over de intercom deed "Dames en heren; wilt u niet op de bagagerekken schrijven" was die oproep niet erg succesvol _O- :



Hallo RTL :W



DC-10? Het was toch een MD-11? :P



Eigenlijk harstikke stom van mij om ook niet even de cabine door te lopen; helaas heb ik dus op enkele cabinefoto's en de back galley na geen enkele foto van de cabine. ;(
Maar ja; ik had dan ook zo'n mooie plek aan het raam...

Anywho; aangekomen bij R77 (en zoals altijd weer opgewacht door allerlei cameramensen) was het alweer tijd om uit te stappen.

Je had enigszins de mogelijkheid om nog even een paar foto's te maken bij Florence Nightingale maar je moest op een geven moment uiteraard weg. Dan maar door naar de Douglas DC-3 Dakota (PH-PBA) van de Dutch Dakota Association en PH-KCB Maria Montessori.
Hoewel je er niet heel dichtbij mocht komen kreeg je wel alle tijd om hier foto's te maken.







Daarna weer met de bus naar de aankomsthal en dat was het alweer.
Even gewacht op het vertrek van de laatste vlucht (9899) en nog wat rondgekeken op het terras en dan maar weer huiswaarts. Inspiratie van de bekende foto die gemaakt werd op de vroege ochtend van 26 oktober :+ :




Al met al top van KLM! ^O^
Nou zijn ze heus niet de enige maatschappij die er iets bijzonders van maken (Bijvoorbeeld Biman met de DC-10, Delta met de DC-9; beide dit jaar) maar toch; top geregeld. _O_
Zo bijzonder zelfs; dat een grondwerktuigkundige zijn vriendin blijkbaar aan boord ten huwelijk vroeg. :D
De sfeer was gemengd; het afscheid van de MD-11 doet voor een heel aantal mensen toch wel wat.

En wat was het eerste keer vliegen voor mij? Best aardig...
Ik verbaasde mij toch wel over de power van de MD-11 bij takeoff; ik had niet verwacht dat je zo'n druk in je rug krijgt, direct al bij het op gang komen van de motoren.
Kan zijn dat we licht beladen waren (geen bagage en 'maar' 30 ton brandstof) maar toch. Landing was wel erg soepel en rustig.
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Ach ja; dan maar weer wachten tot we over een jaar of 6 mee kunnen met de farewell vluchten van de 747...

Overigens ook nog wat geprobeerd; bij vertrek My Tracks op m'n telefoon aangezet en warempel; de hele vlucht staat erop, alleen het vertrek van de Aalsmeerbaan is niet goed gegaan.
De route is hier te zien; en uiteraard op Flightaware e.d. (telefoon uiteraard in vliegtuigmodus ;) )



Ook deze Fokker S-11 toestellen van de Koninklijke Marine kwamen nog even een rondje rond de toren maken:



Nog even een Qatar 777F zien vertrekken naar Doha en toen maar weer de lange rit naar huis.
Die avond naar huis bleek de volgens de radio het meest aantal kilometer file van dit jaar te zijn geweest.
Of het klopt, geen idee maar het leek best wel zo.



Ben alleen m'n lensdop verloren op Schiphol :(

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 00:59:36 ]
  donderdag 13 november 2014 @ 00:02:12 #17
285853 PH-KCD
Beroemde 99.999.999ste poster
pi_146597427
Mooie fotoreportage Iemand. Bedankt hiervoor.

Eeuwig zonde dat de MD-11 met pensioen gaat. Exceptioneel vliegtuig mét karakter, wat in modernere kisten ver te zoeken is...
pi_146598106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Toch even een korte geschiedenispost.

- 12 november 1996: Saudi Arabian Airlines vlucht 763, een Boeing 747-100B (HZ-AIH), is onderweg van Delhi naar Dhahran in Saudi-Arabië om vervolgens door te gaan naar Jeddah.
Aan boord bevinden zich 23 crew en 289 passagiers.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)60587.jpg]afbeelding[/url] ]

Op datzelfde moment is Kazakhstan Airlines vlucht 1907, een Ilyushin Il-76 (UN-76435), onderweg van Şımkent, Kazachstan naar eerder genoemde Delhi. Aan boord bevinden zich 10 crew en 27 passagiers.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)07914.jpg]afbeelding[/url] ]

Beide vliegtuigen vliegen op dezelfde luchtweg van/naar Delhi Airport. De Saudi 747 zou onder de Ilyushin door moeten vliegen. Echter de Illyushin vloog - terwijl ze door turbulentie waren afgeleid - (in ieder geval) 500-1000 voet te laag waardoor die boven het dorpje Charkhi Dadri door diens vertical stabilizer door de linkervleugel en hoogteroer van de 747 sneed die op dezelfde luchtweg juist van het vliegveld vertrok. Beide vliegtuigen storten neer.
4 inzittenden van de Ilyushin en 2 van de 747 overleven de crash; maar overlijden niet veel later.

Het is na de Tenerife ramp in 1977 en de crash van Japan Airlines 123 de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)04657.jpg]afbeelding[/url] ]

- 12 november 2001: American Airlines vlucht 587, een Airbus A300B4-605R (N14053) onderweg van JFK Airport naar de Dominicaanse Republiek stort neer in de wijk Queens. Geen van de 9 crew en 251 passagiers overleven de crash. Tevens vinden 5 mensen op de grond de dood en raakt een persoon gewond.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vertrek van de betreffende kist in New York, gefilmd door een camera op een construction site.

Een schok gaat door de Verenigde Staten en vooral New York.
De crash gebeurt nét 2 maanden na de aanslagen van 11 september en nog geen 20 kilometer verderop plaats vond.
Men heeft de grote angst dat er alweer een aanslag is gepleegd.

Na onderzoek zal blijken dat de co-piloot (die de start uitvoerde) het richtingsroer had gebruikt met grote uitslagen om de turbulentie van een JAL 747 die voor hen was opgestegen probeerde op te vangen.
Hierdoor begaf de staartvin het uiteindelijk en brak af; deze werd later uit de Jamaica Bay gehaald.
De vliegtuig storte meteen naar beneden; motoren werden door de hoge G-krachten van de vleugel getrokken en kwamen verderop neer.
Door de snelheid en de daaropvolgende brand bleef bar weinig van het toestel over.

[ afbeelding ]
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend! Vet ook dat je die farewell vlucht hebt meegemaakt, ik was te laat :(
pi_146598889
Mooi verslag. :D De op éé nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_146601185
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
En toch; ik weet niet of ik een vlucht van 10+ uur nou prettig ga vinden. Ik zat prima; maar het lijkt me bloedirritant wanneer je naar het toilet moet of even je benen te strekken dat je langs elkaar mag kruipen.
Jep, dit is wel mijn grootste irritatie aan vliegen. Net nog gauw even mijn stoel omgeboekt naar gangpad. In het donker zie je toch niks en dan kan ik de benen even strekken.

Widebody vliegtuigen hebben hier wel echt een groot voordeel, je kan veel makkelijker even een stukje lopen of naar de wc.
pi_146601740
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Even kort over dinsdag. Foto's zijn wel mèh, maar ze geven i.i.g. de sfeer een beetje weer.
Wil je de rest zien; alle 170 foto's staan hier.
Veel valt er niet meer te vertellen though, bijna 2 dagen na de vlucht :')

leuk verhaal :)
Ik zat op de 1e vlucht, die was ook (uiteraard) ook mooi.
  donderdag 13 november 2014 @ 08:48:36 #22
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146601997
^O^
pi_146605497
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:19 schreef kleineik het volgende:
eerste still beeld van die american A300 is een 737..verder weer boeiend!
Je hebt gelijk.
Op afstand (en met zo'n slechte kwaliteit foto) lijkt een 737 veel op een A300; zeker als je haast had bij het maken bij het bericht. ;)
Heb foto verwijderd.

Still komt uit onderstaande video waarop het vertrek van de A300 staat en even later de rookpluimen vanuit Queens...


quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 00:47 schreef LintuxCx het volgende:
Mooi verslag. :D De op éé nna laatste foto, van de Fokker S-11s, is niet goed gelinkt?
Dat ging even verkeerd inderdaad. :P

Gistermiddag is vlucht LH430 (Frankfurt naar Chicago) van Lufthansa ook uitgeweken naar Schiphol vanwege een medisch noodgeval.
Vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 747-8i (D-ABYN) en was dus ook de allereerste keer dat er een 747-8i op Schiphol kwam:



Ik denk dat dit sowieso een van de zéér weinige momenten zijn dat er een 747-8i op Schiphol kwam.
Voor alle huidige 747-8i operators is Amsterdam geen bestemming om de 747-8i in te zetten.
Er blijven geruchten rondgaan over een mogelijke order door Turkish Airlines of El Al; die zouden deze kist dan wel eens een keer kunnen inzetten op Amsterdam (zoals El Al bijvoorbeeld soms ook hun huidige 747-400 inzet). Maar dat zijn geruchten; dus daar kun je niets op aan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ik kwam gisteren ook deze foto tegen; 9M-MRD bij de laatste takeoff vanaf Amsterdam op 17 juli.
Paar uur later was het neergestort. Het is gewoon een foto van een vliegtuig dat opstijgt, maar damn :{ ...



En deze foto schijnt mogelijk nog een paar uur later gemaakt te zijn, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 13-11-2014 11:42:28 ]
  donderdag 13 november 2014 @ 12:38:54 #24
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_146607311
Wat grappige conversaties tussen vliegtuigen en de toren:

Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  donderdag 13 november 2014 @ 14:00:33 #25
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146609761
Geweldig, ik lag hier echt dubbel (vooral met die Duitsers) _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')