abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:16:18 #1
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146528989


Babygebaren
Voordat ze kunnen praten, begrijpen baby’s al veel van wat hun ouders, broertjes, zusjes en andere bekenden tegen hen zeggen. Ze luisteren naar hoe een woord klinkt of naar de melodie van je stem en leggen verbanden met wat er gebeurt.

Vanaf ongeveer zes maanden kunnen baby’s bij eenvoudige woorden al naar dingen wijzen. ‘Waar is de eend?’ En je baby wijst naar het plaatje van de eend.

Ook kunnen baby’s vanaf 9 maanden bijvoorbeeld:
- zwaaien bij het weggaan;
- wijzen naar drinken, eten of speeltjes als ze dit willen hebben;
- hun armen omhoog houden om opgetild te worden;
- gebaren nadoen uit liedjes.

Je kunt je kind gebaren aanleren tijdens de alledaagse zorg. Bijvoorbeeld gebaren voor als hij honger heeft of moe is. Dat kan een baby vaak eerder met gebaren dan met woorden. Daardoor kunnen jullie elkaar beter begrijpen.

Omdat baby’s met gebaren beter kunnen aangeven wat ze nodig hebben, begrijpen ouders hun kind beter. Het contact is meer ontspannen. En dat kan goed zijn voor de band (de hechting) tussen jou en je baby.



Handige/leuke links:
Babygebaren.nl
Facebook groep 'Babygebaren'
Gebarenwoordenboek
Babygebarenwoordenboek

Webwinkels:
Nederlands Gebarencentrum
Lotte & Max

Handige/leuke apps:
Het gebaar van de dag (Android)

Gebaren op YouTube:
WapperPiet (Sinterklaasliedjes)
K3 met gebaren
Gebarenliedjes
Lotte & Max (trailers)



[ Bericht 84% gewijzigd door Burdie op 11-11-2014 13:49:48 ]
KuikenGuppy
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:16:38 #2
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146529004
Ik zal later vandaag even een mooie OP maken.
KuikenGuppy
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:24:12 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146530177
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 november 2014 12:16 schreef Burdie het volgende:
Mijn interesse in 'babygebaren' is onlangs gewekt door mijn lieve, grote, dove zus.
Zij vroeg of ze de baby straks 'gebarentaal' mocht gaan leren. Natuurlijk wil ik graag dat mijn kindje straks met zijn of haar tante kan communiceren dus daar heb ik geen enkel bezwaar tegen!

Een rondje googlen leverde interessante resultaten op; er is een babygebarentaal die zelfs helemaal los staat van de dovengebarentaal.

Ik ben benieuwd of er op FOK! ervaringsdeskundigen rondlopen op het gebied van gebaren met kinderen.
Wat mij betreft zijn er 2 opties:
1. Zus en ik volgen een cursus babygebarentaal en gaan na een aantal jaar pas over op de dovengebarentaal.
2. We proberen het meteen met de dovengebarentaal.

Die tweede optie lijkt me het moeilijkst, vooral voor het kindje. De dovengebarentaal is natuurlijk een volwaardige taal en ik ken geen babies die een taal al volledig beheersen, dus dat zal met deze taal wel net zo zijn. :D
De eerste optie lijkt mij dus het meest geschikt!

Een kleine angst die in me opkomt is: Gaat het communiceren door middel van gebaren het communiceren met behulp van woorden in de weg staan als het kindje wat ouder is?

Een hoop vragen dus! Ben benieuwd wat jullie ideeen hier over zijn!
Is het dan geen idee om NmG te gebruiken? Wel de gebaren uit de Nederlandse gebarentaal, maar op basis van de Nederlandse grammatica/zinsvolgorde. Je kunt dan tijdens het spreken een aantal woorden ondersteunen met (officiële) gebaren.
A balanced diet is a cookie in each hand
  dinsdag 11 november 2014 @ 12:56:54 #5
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146530194
De OP is oud en niet van mij ;).
Ben met een nieuwe bezig!
KuikenGuppy
pi_146531450
Welk doel staat voorop Burdie?
Dat jij gebaren kunt gebruiken met kuiken, of dat kuiken kan communiceren met je zus? En is je zus vanaf geboorte doof of later doof geworden? Maw heeft zij wel enige ervaring met Nederlands of helemaal niets?
NmG kan goed als je zus ook goed kan communiceren in het Nederlands, maar als je zus doof geboren is, dan is NGT waarschijnlijk haar eerste taal, eventueel babygebaren of NmG is dan een tweede taal. Het lijkt mij handiger om dan te communiceren via een eerste taal dan via tweede taal, als je me volgt.

Overigens viel het mij op dat de grammatica van NGT heel intuïtief is en vrij gemakkelijk aan te leren. Het belangrijkste is de andere zinsvolgorde. In principe is het vrijwel identiek met de grammatica van Mandarijn Chinees, en persoonlijk vind ik die zinsvolgordes helemaal niet lastig ofzo. Ik denk dat het op dat vlak dus erg mee valt met hoeveel moeilijker NGT is om aan te leren in vergelijking met NmG.
En ik vraag me af of dat elkaar erg in de weg staat, maar daar weten anderen vast meer van :D Ik vond gebarentaal (NGT) in ieder geval echt geweldig leuk om te doen, verbazingwekkend makkelijk, intuïtief en 'logisch' om aan te leren en ik kan me voorstellen dat het voor je zus fijn is om met iemand te kunnen communiceren in haar eigen 'moedertaal' (ervan uit gaande dat dat NGT is.)
:)
  dinsdag 11 november 2014 @ 13:53:48 #7
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146532138
OP bijgewerkt ;) Aanvullingen zijn welkom!

Grappig mignonne, dat het NGT qua grammatica erg lijkt op mandarijn/chinees!

Ik vraag me af hoe het zit met gebaren die meerdere dingen kunnen betekenen, zou er dan gewoon uit de context moeten blijken wat je bedoelt?
En zouden er ook taalgrapjes/woordgrapjes bestaan in gebarentaal? :P
KuikenGuppy
pi_146532658
Het mondbeeld en de mimiek van gezicht is belangrijk bij gebaren. Dus als je twee dezelfde gebaren hebt dan kan je het daaruit afleiden en uit de context inderdaad.

Gebaren staat de spraakontwikkeling niet in de weg. Het stimuleert eerder. Maar kinderen kunnen eerder gebaren (motoriek) dan praten. Maar je merkt bij kinderen die het niet nodig hebben als belangrijkste communicatiemiddel dat het naar de achtergrond verdwijnt als ze ouder worden en beter gaan spreken. Ik zou denk ik gelijk de officiële gebarentaal aanleren. Qua gebaren hoef je dan niet later nog wat anders aan te leren. Ik weet niet hoe erg de babygebarentaal verschilt?

Ik heb vanochtend een ochtend bijgewoond over gebarentaal voor kinderen die niet doof zijn en in principe kunnen spreken. Erg interessant. Ook leuk om te zien hoe kinderen gebaren en hoe snel ze het oppikken.
  dinsdag 11 november 2014 @ 15:22:28 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
  maandag 5 januari 2015 @ 10:58:47 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148348970
Zijn er nog meer mensen hier bezig met baby/kindergebaren? Wij eten altijd geitenyoghurt als toetje, en zingen dan dit liedje van Lotte en Max. Tegenwoordig probeert kuiken al druk 'geit' te gebaren als hij een toetje wil O+.

KuikenGuppy
pi_148349306
Het is leuk he, burdie! O+ Ze kunnen al zo ontzettend veel duidelijk maken.

Eva kon lange tijd geen mama zeggen en gebaarde het wel. We hebben wel vaak een opmerking gekregen als: leer dat kind dan ook praten in plaats van dat stomme gebaren. Ze is toch niet doof!

:N

Ik merk dat de gesproken taal het gebaren wat vaker vervangt maar als ze merkt dat ik haar niet begrijp gaat ze er alsnog bij gebaren. En sommige gebaren blijven leuk om te doen :D
E.
  maandag 5 januari 2015 @ 11:19:29 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148349511
Het heeft hier ook enorm geholpen, Soneal vond het ook niet nodig om te praten (zei nog geen "mama" toen hij 2 werd), maar kon zich met gebaren wel uitdrukken.

Overigens ging het praten wel heel rap toen het wel nodig was, dus vanaf het moment dat hij naar de PSZ ging ging z'n taalgebruik met megasprongen, en in de eindrapportage van de PSZ scoort hij maximaal op spreekvaardigheid en werd z'n enorme woordenschat en duidelijk spreken nog apart genoemd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_148350090
Ik wil heel graag gebaren met Jibs.. Alleen vergeet ik het nogal vaak. Stom!

Poes gebaar ik overigens wel altijd :+
♥ J & S
  maandag 5 januari 2015 @ 11:44:51 #14
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148350204
quote:
1s.gif Op maandag 5 januari 2015 11:40 schreef klaprooss het volgende:
Ik wil heel graag gebaren met Jibs.. Alleen vergeet ik het nogal vaak. Stom!

Poes gebaar ik overigens wel altijd :+
Wij hebben voor Sinterklaas een dvd van Lotte en Max gekocht en die zetten we regelmatig op. Ook hebben we nu een poster op het toilet opgehangen, dus zo worden we er de hele dag aan herinnerd ;). Tijdens het eten gebaarden we al heel lang dingen als 'lekker', 'eten' of 'drinken'. Het moet idd even in je systeem komen. Tegenwoordig vinden we het ook heel leuk om overal het gebaar van te weten, dus dan zoeken we het snel even op.
Volg je al 'het gebaar van de dag' op facebook? Die is ook erg leuk! Of 'gebarenliedjes' op YouTube.
KuikenGuppy
  woensdag 7 januari 2015 @ 14:08:16 #15
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_148426396
Voor wie het leuk vindt: morgenochtend is er in het mama café in Baarn een introductie-ochtend over baby/kindgebaren.
KuikenGuppy
  zaterdag 16 mei 2015 @ 11:10:43 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152645481
Klein schopje, nog meer mensen die gebaren met hun kind?
Kuiken vraagt nu steeds bij dingen wat het gebaar is, zo lief O+ :D.
KuikenGuppy
  zaterdag 16 mei 2015 @ 12:39:47 #17
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152647481
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 11:10 schreef Burdie het volgende:
Klein schopje, nog meer mensen die gebaren met hun kind?
Kuiken vraagt nu steeds bij dingen wat het gebaar is, zo lief O+ :D.
wij beginnen twintig mei met een driedelige oudercursus (laatste keer is begin juli).

ben heel benieuwd!
Kwak
pi_152648001
Wij gebaren ook nog syeeds, niet heel actief meer naar Eva maar eva gebaart vaak bij haar gesproken taal.
Ik zou het iedereen zo aanraden, wat scheelde het vaak frustratie zeg. En nog steeds vind ik het echt genieten als Eva iets naar mij gebaart O+
E.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 13:14:35 #19
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152648275
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 12:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

wij beginnen twintig mei met een driedelige oudercursus (laatste keer is begin juli).

ben heel benieuwd!
Leuk! Welke onderwerpen komen aan bod?
KuikenGuppy
  zaterdag 16 mei 2015 @ 14:29:57 #20
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152649906
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Leuk! Welke onderwerpen komen aan bod?
quoteje van de site (bijdehandjes gebaren)

quote:
Een oudercursus babygebaren van Bijdehandjes Gebaren bestaat uit drie bijeenkomsten die plaatsvinden in Leiden en Den Haag. De eerste bijeenkomst duurt twee uur, de tweede en derde bijeenkomst duren anderhalf uur. In de eerste bijeenkomst wordt de basis van gebaren met je baby uitgelegd en leer je de eerste gebaren met behulp van het boekje ‘Babygebaren, de eerste woordjes’. Dit boekje krijg je mee naar huis en is inbegrepen bij de cursus. Tijdens de tweede en derde bijeenkomst wisselen we ervaringen uit en gaan we dieper in op het gebaren en spelletjes die de taalontwikkeling van je kindje kunnen stimuleren.
Is t bedrijfje van een een kennis van me van het zangkoor tijdens mijn studententijd. ze heeft ook Nl gebarentaal gestudeerd naast haar studie pedagogiek. topmeid!
Kwak
pi_152650561
Enorm interessant. Een collega kwam bij me met dit, vond dit echt iets voor mij (oftewel, anders dan anders, want zo sta ik ondertussen bekend met mijn rapley en bv geven :') )

Maar het sprak me enorm aan. Niet om enorm uit te breiden, want ik heb een zeef van een geheugen op het moment. Maar een aantal gebaren zijn we op eigen beweging (zonder cursus oid) gewoon mee begonnen: mama, papa, eten, drinken, melk (haha die is zo leuk :D ), spelen, slapen, poep en heel soms bal, boek, pijn, nee, meer.

Heb niet het idee dat hij er al iets van snapt. We doen het nu een maand ofzo.
Ben ontzettend benieuwd hoe het bij jullie gaat. Ik ben al blij als hij straks zou kunnen aangeven of hij gepoept heeft, honger heeft, wil slapen of wil spelen.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 15:28:38 #22
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_152651226
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 15:00 schreef Hilmo het volgende:
Enorm interessant. Een collega kwam bij me met dit, vond dit echt iets voor mij (oftewel, anders dan anders, want zo sta ik ondertussen bekend met mijn rapley en bv geven :') )

Maar het sprak me enorm aan. Niet om enorm uit te breiden, want ik heb een zeef van een geheugen op het moment. Maar een aantal gebaren zijn we op eigen beweging (zonder cursus oid) gewoon mee begonnen: mama, papa, eten, drinken, melk (haha die is zo leuk :D ), spelen, slapen, poep en heel soms bal, boek, pijn, nee, meer.

Heb niet het idee dat hij er al iets van snapt. We doen het nu een maand ofzo.
Ben ontzettend benieuwd hoe het bij jullie gaat. Ik ben al blij als hij straks zou kunnen aangeven of hij gepoept heeft, honger heeft, wil slapen of wil spelen.
ik geloof dat ze vanaf zes maanden wel dingen beginnen te zien bij je, maar vaak vanaf een maand of 8/9 zelf gaan gebaren.
Kwak
  zaterdag 16 mei 2015 @ 15:35:59 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152651392
Die 'basis' gebaren doet kuiken eigenlijk niet/nauwelijks, hij is meer van de dieren... hij vindt het bijvoorbeeld heel handig dat hij kan gebaren dat hij ergens een schaap of paard ziet.
Tegenwoordig gebruikt hij wel het gebaar voor 'klaar' als hij niet meer wil eten, net wat handiger dan wat hij eerst deed: luid 'nee nee nee!'-roepend alles wat voor zijn neus staat op de grond zwiepen :+.
Hij gebruikt ook 'bad' als we in bad gaan, en dan maakt hij het gebaar voor tandenpoetsen, opdat we dat toch maar niet zouden vergeten :+ O+.
KuikenGuppy
pi_152651651
Volgt! Ik wil ook graag gaan gebaren. Of nou ja, de taal ondersteunen met gebaren. Alleen is O haar opvoeding al tweetalig, dus een derde losstaande taal vind ik wat te veel van het goede. Ik ben ook eigenlijk benieuwd hoe universeel babygebaren eigenlijk zijn...
  zaterdag 16 mei 2015 @ 15:53:05 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_152651769
Ik denk niet dat je het moet zien als losstaande taal, maar als ondersteuning voor een taal... misschien zou O door de gebaren ook sneller begrijpen dat twee woorden (in twee verschillende talen) hetzelfde betekenen. De babygebaren die we hier leren zijn gebaseerd op de Nederlandse Gebarentaal (NGT), maar zijn in principe wel aardig universeel. Tandenpoetsen gebaar je bijvoorbeeld door met je vinger poetsbewegingen te maken bij je mond, en het gebaar voor drinken of eten is volgens mij ook overal hetzelfde.
Als het verder niet je doel is om je kind NGT te leren, maar puur gebaren als handvat mee te geven voor de taalondersteuning/ontwikkeling en om zichzelf sneller begrijpbaar te maken, dan maakt het op zich natuurlijk ook helemaal niets uit welk gebaar je voor welk woord gebruikt, als je het maar consequent doet :D.

Offtopic, maar ik ben heel benieuwd hoe ze de twee talen oppikt?
KuikenGuppy
pi_152651947
Veel van de gebaren hebben zoals je zegt, veel te maken met een handeling die je uitvoert. En tandenpoetsen op z'n Noors ziet er aardig hetzelfde uit :D En idd, misschien helpt het later om een link te leggen tussen de twee talen.

Offtopic: ik ook! Ze is nu bijna 10 maanden, dus erg veel taalbegrip heeft ze nog niet. Het woord "nee" en "nei" snapt ze allebei donders goed: dikke pruillip en huilen alsof ik haar kleine teen er af knijp :+ _O- We gaan het zien!
pi_152652512
Oh dieren hebben wij nog niet aan geleerd. Wij hebben een hond, dus misschien het gebaar voor hond ook maar introduceren. En het gebaar voor klaar ook maar proberen te onthouden en gaan doen. Dat klinkt wel super handig Burdie, dat hij het nu aan kan geven bij het eten.
Pff ik zou zoveel gebaren willen onthouden en die gebruiken, maar dat gaat niet lukken. Ach in de loop van de tijd kunnen we er best een aantal bij toevoegen. Ik heb eigenlijk een beetje zoiets van eerst zien dan geloven, dus eerst kijken of hij een gebaar gaat terugdoen :@ Over een maand al 8 maanden, :o dus wie weet.

[ Bericht 48% gewijzigd door Hilmo op 16-05-2015 17:37:18 ]
pi_153739189
We hebben sinds kort een Lotte & Max dvd en dat is een groot succes! Kun je de DVDs ook ergens tweedehands kopen of ruilen? Wij draaien hem namelijk vanaf ons mediacenter, dus het schijfje gebruiken we niet dagelijks.

Het is de DVD met de liedjes en vooral Klap eens in de handjes gaat goed met gebaren, maar Vader Jacob is zn grote favoriet, want dat neuriet ie mee O+
pi_153739795
Wij twijfelen over babygebaren. We gaan namelijk ook tweetalig opvoeden (Nederlands en Engels) en ik vraag me af of daarnaast gebaren teveel zal zijn. Wat denken jullie?
  maandag 22 juni 2015 @ 10:27:11 #30
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153739895
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:22 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij twijfelen over babygebaren. We gaan namelijk ook tweetalig opvoeden (Nederlands en Engels) en ik vraag me af of daarnaast gebaren teveel zal zijn. Wat denken jullie?
Ik denk dat gebaren juist aanvullend kunnen zijn om een brug te slaan tussen de twee talen.
KuikenGuppy
pi_153740670
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:27 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik denk dat gebaren juist aanvullend kunnen zijn om een brug te slaan tussen de twee talen.
Zo kan je dat ook zien natuurlijk :D Zo had ik het nog niet bekeken... ik zag het juist als derde taal.
Dan ga ik eens kijken naar gebaren. Gebruik op mijn werk ook veel gebaren dus ben eraan gewend. Ik vind het erg leuk om te doen.
  maandag 22 juni 2015 @ 11:05:53 #32
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_153740829
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 10:59 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Zo kan je dat ook zien natuurlijk :D Zo had ik het nog niet bekeken... ik zag het juist als derde taal.
Dan ga ik eens kijken naar gebaren. Gebruik op mijn werk ook veel gebaren dus ben eraan gewend. Ik vind het erg leuk om te doen.
;) het wordt idd vaak als derde taal gezien door mensen, maar het is meer een ondersteunende vorm van communicatie.
Ik heb gemerkt dat kuiken zich begrepen voelt door te gebaren, en daardoor ook sneller zoekt naar manieren waarop hij begrepen kan worden. Soms bedenkt hij zelf ergens een gebaar voor :D.
KuikenGuppy
pi_153741049
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2015 11:05 schreef Burdie het volgende:

[..]

;) het wordt idd vaak als derde taal gezien door mensen, maar het is meer een ondersteunende vorm van communicatie.
Ik heb gemerkt dat kuiken zich begrepen voelt door te gebaren, en daardoor ook sneller zoekt naar manieren waarop hij begrepen kan worden. Soms bedenkt hij zelf ergens een gebaar voor :D.
Wat leuk :D Ik ga er over een tijdje gewoon mee aan de slag.
pi_154180578
Volgens deze site http://www.babygebaren.nl/faq moet je het inderdaad niet als een derde taal zien. Of dat nou weer een goede bron is weet ik niet ;)

Wij zijn er ook net mee begonnen, voelt als een goed moment nu (7.5 maand, ze begrijpt duidelijk ineens veel meer en is begonnen met zwaaien enzo). Ben benieuwd!
  woensdag 8 juli 2015 @ 23:00:24 #35
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154185578
Babygebaren is wel een goede bron hiervoor hoor!
Kwak
pi_155378348
http://www.babygebaar.nl/shop/ heeft met de code EINDEZOMER15 10% korting op alles.

Lotte & Max Naar Buiten is hier nu onderweg, maar ook handig als je de hele DVD set ineens wil kopen lijkt me.
pi_155378564
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:28 schreef Dot. het volgende:
http://www.babygebaar.nl/shop/ heeft met de code EINDEZOMER15 10% korting op alles.

Lotte & Max Naar Buiten is hier nu onderweg, maar ook handig als je de hele DVD set ineens wil kopen lijkt me.
Thanks! Ik ga de oma's tippen voor Melba's verjaardag :'( over negen weken :'(
Kwak
pi_157294065
Schop! :+

Onze Minion is nu bijna 6 maanden en had het van de week toevallig met een collega nog over baby-gebaren. Ik vroeg me af of er hier nog ouders zijn die handige 'hulpmiddelen' gebruikt hebben en daar tevreden over waren?

Las hierboven al iets over DVD's? Zijn er bijv. ook boeken die jullie als echte aanraders zien?

Of 'werkt' het net zo goed door gewoon online gebaren op te zoeken / zelf te bedenken? :P

Bedacht me dat dat mooie dingen voor op mijn lijstje zijn :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 3 november 2015 @ 16:08:26 #39
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157294114
Wij hebben een aantal DVD's van Lotte&Max, daarvan leren kinderen spelenderwijs gebaren.
Tevens handig voor tijdens het koken ofzo :@.

De app iSignNGT (gebarenwoordenboek) is er nu trouwens ook voor Android *O*
KuikenGuppy
pi_157294488
Zal eens kijken naar die DVD's ja, dank je!
Maar werkt zoiets ook voor de hele kleintjes (6+mnd), of eigenlijk pas als ze het principe van gebaren snappen?

Een app klinkt ook wel ideaal ja :D dan kun je gewoon de gebaren die je wilt leren uitzoeken (en mooi meegenomen dat het dan ook nog 'echte' gebaren zijn natuurlijk!)

Zat eerst te denken om gewoon zelf wat gebaren te verzinnen, maar waarom eigenlijk het wiel opnieuw uitvinden? Ken eigenlijk geen dove mensen, maar als ik dan iemand ontmoet, is dat natuurlijk wel tof!
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157294996
Hier worden de Lotte en Max dvd's amper nog gekeken -O- ik heb op de ON beurs in de zomer nog twee dvd's erbij gekocht, feest en dierentuin. Ze heeft ze beide 1 keer gekeken :') meest geliefd was hier 25 kinderliedjes, praten met je handen en een nieuwe dag.
Ze gebaart wel nog steeds regelmatig O+
E.
pi_157295058
Ja, ik vind het lastig omdat ik dus geen idee heb hoe 'fanatiek' we het gaan doen. Het is echt puur dat ik er hier en op andere plekken wel eens over gelezen heb en dat het idee me wel leuk/praktisch lijkt.
Dus weet ook niet of we bijv. DVD's dan veel zullen gebruiken...

Je kunt op internet natuurlijk al een hoop vinden, zeker met zo'n app ofzo. En ik zie nu ook dat er posters en kaarten met gebaren zijn. Zoiets is dan misschien praktischer / makkelijker te pakken?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 3 november 2015 @ 17:52:58 #43
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157295880
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 16:59 schreef .Sparkling. het volgende:
Hier worden de Lotte en Max dvd's amper nog gekeken -O- ik heb op de ON beurs in de zomer nog twee dvd's erbij gekocht, feest en dierentuin. Ze heeft ze beide 1 keer gekeken :') meest geliefd was hier 25 kinderliedjes, praten met je handen en een nieuwe dag.
Ze gebaart wel nog steeds regelmatig O+
Je moet ze ook wel aan zetten natuurlijk, ze kan dat zelf nog niet ;). Kuiken vraagt regelmatig om een filmpje met gebaren, favoriet zijn de liedjes en de dierentuin. Maar eigenlijk vind hij ze allemaal leuk.
KuikenGuppy
pi_157316910
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 17:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Je moet ze ook wel aan zetten natuurlijk, ze kan dat zelf nog niet ;). Kuiken vraagt regelmatig om een filmpje met gebaren, favoriet zijn de liedjes en de dierentuin. Maar eigenlijk vind hij ze allemaal leuk.
Oh, echt? Dat ga ik morgen eens testen dan!
E.
pi_157316930
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 17:52 schreef Burdie het volgende:

[..]

Je moet ze ook wel aan zetten natuurlijk, ze kan dat zelf nog niet ;). Kuiken vraagt regelmatig om een filmpje met gebaren, favoriet zijn de liedjes en de dierentuin. Maar eigenlijk vind hij ze allemaal leuk.
Maar even serieus, ik mag het niet eens meer opzetten van haar. -O- heel af en toe de liedjes nog maar dan stopt het ook wel.
E.
pi_157390432
Heb het boek "Babygebaren" van Lissa Zeviar nu op mijn lijstje voor 5/12 gezet. Uit de beschrijving en reviews maak ik op dat het zowel theorie als voorbeelden bevat, evenals algemene tips hoe je het gebaren het beste aan kunt pakken.

Klinkt precies als wat ik zoek, iemand ervaring met het boek die mij kan vertellen of dat ook zo is? :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_157391461
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 21:52 schreef twist02 het volgende:
Heb het boek "Babygebaren" van Lissa Zeviar nu op mijn lijstje voor 5/12 gezet. Uit de beschrijving en reviews maak ik op dat het zowel theorie als voorbeelden bevat, evenals algemene tips hoe je het gebaren het beste aan kunt pakken.

Klinkt precies als wat ik zoek, iemand ervaring met het boek die mij kan vertellen of dat ook zo is? :)
Is volgens mij wel echt hét grote boek voor Nederlandse babygebaren :Y

Onze cursusdocent had hem ook liggen.

Hier stagneert het gebaren een beetje bij een handjevol gebaren. Ik wil wel meer maar lastig hoor, opbouwen.
Kwak
  zondag 8 november 2015 @ 00:44:00 #48
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157394214
Ja hoor, prima boek is dat :Y.

Hier wordt het gebaren wat minder nu er beter wordt gepraat, maar kuiken vraagt toch wel minimaal 1x per dag of ik een filmpje met gebaren wil aan zetten. Hij vindt het fantastisch en staat dan druk mee te doen O+.
KuikenGuppy
pi_157395610
Hier komen er juist meer gebaren en dan met name woorden die niet echt in het gewone leven voorkomen maar wel in boekjes en filmpjes zoals beer, helikopter en vliegtuig. Zo leuk om te zien!

Het vreemde vinger wijst naar handpalm gebaar hebben we helaas nog steeds niet weten te achterhalen :')
  zondag 8 november 2015 @ 08:00:24 #50
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_157395621
Kan het niet paddenstoel zijn Dot?
KuikenGuppy
pi_157395626
Ja dat komt idd het dichtste in de buurt, maar dat matcht niet helemaal met de situaties waarin hij het doet :)
pi_157395675
Is het niet een tussengebaar dat ze in de volledig gebarende filmpjes gebruiken?

Of zelfverzonnen natuurlijk, kan ook,net als in gesproken taalontwikkeling. Zo noemde ik kabouters tot mijn vierde Klapoes :')
Kwak
pi_157395718
Nee het is volgens mij toch idd paddestoel. Als ik Op een grote paddestoel zing en gebaar doet hij vrolijk mee :)
pi_157481746
F. gebaart nog steeds, en is nog steeds Lotte & Max fan, zo lief! De laatste tijd is ze er weer heel erg mee bezig, mama ik kan *iets* gebaren, wat is het gebaar van *iets*? O+
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  maandag 11 januari 2016 @ 22:35:21 #55
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159028098
Kickje.
KuikenGuppy
  maandag 11 januari 2016 @ 22:41:13 #56
409579 LuDann
All the way
pi_159028277
Dank je voor de schop, Burdie.

Wij gaan eind deze maand beginnen met een cursus babygebaren, van de website babygebaren.nl. Ik zie dat er ook nog andere aanbieders zijn maar ben een beetje op mijn gevoel afgegaan. En ze hanteren gebaren uit de Nederlandse Gebarentaal, iets wat ik ook belangrijk vind.

Het zal vast nog even duren voordat Wolk er wat mee kan, want ze zal 5,5 maand zijn als we starten. Maar heb er veel zin in. Hebben jullie nog tips?
  maandag 11 januari 2016 @ 22:45:42 #57
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159028408
Leuk, LuDann! Rond 6 maanden is inderdaad een prima moment om er mee te beginnen. In eerste instantie zal ze er nog niet veel van snappen, maar dat komt snel genoeg.
Tips zal je op de cursus wel genoeg krijgen! Wat ik ervan weet is die heel erg praktisch, maar kwak kan je daar meer over vertellen.

Ik zag op de site dat ze mensen zoeken die de opleiding tot cursusleider willen volgen, dat kriebelt dan toch een beetje. 't Is zo leuk, gebaren!
KuikenGuppy
pi_159028689
Jaa wij gaan ook zeker weer babygebaren doen dit keer. Zeker ook omdat O. er nog steeds in geïnteresseerd is dus ik laat haar meedoen bij haar broertje straks O+

Sommige gebaren gebruiken we nog steeds :D

Oh tof Burdie waar dan? Dat lijkt mij ook wel wat!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  maandag 11 januari 2016 @ 22:57:59 #59
409579 LuDann
All the way
pi_159028804
Thanks. O+ We gaan het zien. :Y

Zag het van die cursusleiders ja, een 5 daagse opleiding. Heel tof!
  maandag 11 januari 2016 @ 22:59:26 #60
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159028848
Lamb: http://www.babygebaar.nl/ons/docent-worden/ (ik woon alleen niet in die regio's maar soit :+).
KuikenGuppy
pi_159028943
Oh tof zeg :D Zag hem idd ook al staan bij babygebaren.nl

Helaas gaat dit ws nooit mijn nu 2dagenwerkensalaris opvangen en het is alleen avonden uiteraard.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  maandag 11 januari 2016 @ 23:04:38 #62
409579 LuDann
All the way
pi_159029026
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:59 schreef Burdie het volgende:
Lamb: http://www.babygebaar.nl/ons/docent-worden/ (ik woon alleen niet in die regio's maar soit :+).
Die andere website (concurrent neem ik aan) biedt ook opleidingen aan:

https://www.babygebaren.nl/specialist-opleiding
  maandag 11 januari 2016 @ 23:05:16 #63
409579 LuDann
All the way
pi_159029048
Oh, spuit elf. :P
pi_159029535
Oeh burdie, dat lijkt mij ook heel leuk! Niet de goede tijd om er nu aan te beginnen maar anders had ik het serieus overwogen, zo leuk vind ik het!
E.
pi_159029956
Oh, ga dit topic volgen, toevallig net een boek uit de bieb aan het lezen over babygebaren! Zag laatst docu op tv over het babybrein en over hoe een tweeling van dove ouders nog niet veel kon praten, maar wel al heel veel konden zeggen met gebaren. Ben met het boek begonnen met een paar gebaren, eigenlijk alleen nog "eten" "drinken" en "slapen" maar die laatste vergeet ik vaak te doen :P Eens die site bekijken, heb nog niet het idee dat ik er erg handig mee bezig ben of Q het snapt. Hij is nu bijna 10 maanden, maar kan nog niet zwaaien of knikken/hoofd schudden, dus misschien is ie er nog niet klaar voor. Lijkt me tof als hij straks wat kan gebaren en duidelijk kan maken wat hij wil!
pi_159031651
Wij zijn met 5 maanden begonnen met het aanbieden van een aantal gebaren (voornamelijk als wenperiode voor onszelf). J is nu net 9 maanden en hij begrijpt de meestgebruikte gebaren prima, maar hij maakt nog geen aanstalten om zelf te gebaren. Wel kan hij motorisch gezien sinds vorige week nee schudden en sinds dit weekend zwaaien, maar hij doet dit nog niet met de juiste betekenis.
Wij hebben 'babytaal' van Goodwin als bron, maar maken gerust onze eigen gebaren als die niet in het boek staan.
pi_159033817
Inderdaad, bij babygebaar en babygebaren gebruiken ze NGT. De meeste boeken zijn Amerikaans en gebruiken AGT gebaren. Niet erg, maar ik wilde juist dat Mellewel de gebaren leerde die hij ooit misschien later ook nog eens kon gebruiken.

Gebaren met je baby oid van Lisa Zeviar is ook NGT, veel theorie en alle gebaren die nuttig zijn met een baby zo ongeveer. Zij heeft het naar NL gebracht.

Verder vond ik het fijn dat onze lerares ook vloeiend NGT sprak, ze werkt met dove kinderen. Dus alle gebaren die we extra vroegen buiten de basis van vijftig die jenin de cursus leerde die wist ze ook. En we hebben onze babies ook naamgebaren gegeven O+

Als ouders heb je vaak de neiging om voorL 'oudergebaren' zoals eten slapen enz te doen. Maar kinderen hebben vaak de meeste lol met kindgebaren, zoals lamp, poes, buiten, hond, eendje, bal, boek, etc.
Kwak
  dinsdag 12 januari 2016 @ 08:25:52 #68
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159033932
Wij wilden inderdaad ook heel graag NGT gebruiken, omdat het een bestaande taal is en hij er wellicht later nog wat mee kan. Ik heb gebarentaal altijd heel interessant gevonden en vind het echt heel leuk het nu een beetje te leren (ik heb ook een 'gewone' gebarenworskhop gedaan, en een cursus ngt staat al heel kan op mijn verlanglijstje).

Kuiken vindt vooral dieren erg leuk om te gebaren, en is nu ook druk met het gebaren van kleuren.
KuikenGuppy
pi_159035214
Leuk dat er nog meer ouders mee bezig zijn! Hier proberen we sinds een aantal weken ook een paar gebaren consequent te gebruiken (papa, mama, eten, drinken, slapen, licht aan/licht uit).
Dit weekend dachten we heel even dat onze Minion het gebaar voor 'papa' terug maakte, maar het kan ook zijn dat ze gewoon aan d'r kin zat te plukken :') ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 12 januari 2016 @ 16:41:09 #70
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_159043855
Zou ik nog kunnen beginnen met babygebaren. Ik vind het zo leuk klinken. De meiden zijn nu bijna 10 maanden.
  dinsdag 12 januari 2016 @ 16:46:03 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_159043989
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 16:41 schreef Shopaholic1984 het volgende:
Zou ik nog kunnen beginnen met babygebaren. Ik vind het zo leuk klinken. De meiden zijn nu bijna 10 maanden.
Ja hoor :Y.

Ik vond het zelf trouwens fijn met de DVD's van Lotte&Max te werken (kon ik ook nog eens rustig koken :+).
KuikenGuppy
  dinsdag 12 januari 2016 @ 16:51:51 #72
360012 Shopaholic1984
Girls just wanna have fun!
pi_159044188
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 16:46 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja hoor :Y.

Ik vond het zelf trouwens fijn met de DVD's van Lotte&Max te werken (kon ik ook nog eens rustig koken :+).
Dank je. Ik ga eens op onderzoek uit :)
pi_159049790
F. kijkt nog steeds graag Lotte en Max, en komt ook trots gebaren laten zien die ze nu weer weet. Bij baby2 gaan we het ook zeker weer gebruiken :)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_159049900
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 16:41 schreef Shopaholic1984 het volgende:
Zou ik nog kunnen beginnen met babygebaren. Ik vind het zo leuk klinken. De meiden zijn nu bijna 10 maanden.
Zeker! Als ze wat ouder zijn pakken ze het veel sneller op. Vandaag kwamen er hier alweer twee gebaren bij (beer en giraffe O+)

Voorlezen wordt zo ook steeds leuker, als hij mee 'vertelt'.
Kwak
pi_159050394
Ik heb geen babygebarencursus gedaan maar de cursus NMG voor mijn werk.
Ik gebruik die gebaren dus.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_159050570
Dat zijn dezelfde volgens mij :Y
Kwak
pi_159106403
Niet doorgezet hier, ze zei al snel best wat woordjes waardoor de noodzaak er minder leek te zijn, of zo. Maar vind het wel zo leuk om over te lezen! Zou het bij een volgend kindje wel trouwer willen doen.
  zondag 24 januari 2016 @ 09:09:02 #78
409579 LuDann
All the way
pi_159349919
Wij hadden gisteren de eerste cursusdag en hebben daarna 12 woordjes uitgezocht die we gaan oefenen tot de volgende bijeenkomst over een maand. Het valt mij mee hoe makkelijk ze te onthouden zijn! We hebben geprobeerd het een beetje te mixen qua leuk en praktisch:

Mamma
Pappa
Oma
Opa
Slapen
Luier
Melk
Eten
Vogel
Auto
Poes

(en vliegtuig willen we ook wel doen maar die vallen me nogal weinig op dus dat zal niet zo vaak voorkomen).

Nu wil ik wat boekjes aanschaffen waarbij we ook gebaren kunnen gebruiken. Gewone verhaaltjes boekjes met plaatjes van een poes, vogel etc. Ik zit een beetje op Marktplaats te neuzen, heeft iemand nog tips?
pi_159350011
Doodgewone "baby's eerste..." Plaatjesboekjes van de action! Vindt Melle fantastisch! Dik karron, kosten 1 euro. Je hebt aankleden en wandelen en spelen... En nog meer geloof ik.

En babydierenboekjes en kiekeboe boekjes zitten vaak ook veel dierenplaatjes in.

Hebben jullie ook vijftig gebaren geleerd?

Lamp aan/uit was t eerste wat Melle kon O+
Kwak
  zaterdag 26 mei 2018 @ 21:04:38 #80
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179407171
Enorme kick!

Wij doen de cursus babygebaren met Jacob. We hadden vanmiddag de eerste terugkomdag. We zijn nu dus 4 weken bezig met de 12 gebaren die we hebben uitgezocht uit de 50 die je leert. Ik doe af en toe wel meer, want leuk, en ik word een beetje simpel van de hele dag 'nog meer' en 'eten' en 'luier' gebaren. Jacob doet nog niks. Hij is de afgelopen weken opeens in z'n handen gaan klappen en dat doet hij met verve, en hij oefent met handjes open en dicht, maar verder gaat het niet. Daarom was de terugkomsessie erg nuttig! We hebben weer nieuwe motivatie. Ook liet ze filmpjes zien van hoe kinderen teruggebaren: dat dat in de verte op het gebaar leert dat wij maken, net zoals ze beginnen te praten met klanken die iets weg hebben van het originele woord.

Zijn er op dit moment nog andere ouders bezig met babygebaren? :s) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179408706
Wij doen die van Lotte en Max :Y

Ook handig als je wat oudere kindjes (3 en 5) een eindje verderop staan en je ze iets duidelijk wil maken zonder dat je over een heel plein hoeft te blerren ofzo :P
pi_179408731
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 21:04 schreef Lemijn het volgende:
Enorme kick!

Wij doen de cursus babygebaren met Jacob. We hadden vanmiddag de eerste terugkomdag. We zijn nu dus 4 weken bezig met de 12 gebaren die we hebben uitgezocht uit de 50 die je leert. Ik doe af en toe wel meer, want leuk, en ik word een beetje simpel van de hele dag 'nog meer' en 'eten' en 'luier' gebaren. Jacob doet nog niks. Hij is de afgelopen weken opeens in z'n handen gaan klappen en dat doet hij met verve, en hij oefent met handjes open en dicht, maar verder gaat het niet. Daarom was de terugkomsessie erg nuttig! We hebben weer nieuwe motivatie. Ook liet ze filmpjes zien van hoe kinderen teruggebaren: dat dat in de verte op het gebaar leert dat wij maken, net zoals ze beginnen te praten met klanken die iets weg hebben van het originele woord.

Zijn er op dit moment nog andere ouders bezig met babygebaren? :s) .
Erg gaaf dat je ermee bezig bent, en dank voor het delen van je ervaring ermee tot nu toe. O+

Hier staat in onze agenda's op de dag dat O. zes maanden oud is in hoofdletters: 'BEGINNEN MET BABYGEBAREN!' :+
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 26 mei 2018 @ 22:10:15 #83
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179409065
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:00 schreef Twinkle20 het volgende:
Wij doen die van Lotte en Max :Y

Ook handig als je wat oudere kindjes (3 en 5) een eindje verderop staan en je ze iets duidelijk wil maken zonder dat je over een heel plein hoeft te blerren ofzo :P
Lotte en Max is volgens mij ook op basis van Nederlandse Gebarentaal, toch? Die DVD's lagen hier bij de cursus. Die cursus komt van trouwens van https://www.babygebaren.nl.

Minilot, wij zijn pas met 9 maanden begonnen, en ik ben nu wel blij dat we niet eerder gestart zijn. Ik vind 4 weken gebaren zonder respons nog wel te doen, maar hoe vroeger je begint hoe langer het gemiddeld duurt. Jacob kan nu goed los zitten en ook zelf gaan zitten. En zit vaker en langer in de kinderstoel. Dat zijn momenten dat hij me goed kan zien, en dat gebaren dus ook zin heeft. Als hij op zijn buik de kamer door schuift, of in de draagzak zit, of slaapt :P, dan kan je gebaren wat je wil maar dan wordt het niet gezien. Dus dan is je gebaardichtheid ook lager.

Die 6 maanden is gebaseerd op het idee dat ze vanaf die leeftijd gemiddeld een beetje kunnen gaan snappen dat een woord bij een concept hoort, en een gebaar ook. Maar ik heb het idee dat Jacob dat echt nog niet snapt hoor. Die herkent zijn eigen naam, en liedjes, en situaties (maar vrij laat: pas als hij boven zijn bed hangt gaat hij huilen, alle stappen daarvoor in het ritueel niet). Dus ook in die zin heb ik het gevoel dat ik een beetje in het luchtledige zit te gebaren nog.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179409302
Wij hebben een paar weken geleden ook onze eerste bijeenkomst gehad. Moet eerlijk zeggen dat we nog niet echt begonnen zijn, ook omdat B nog geen 6 maanden is. Oefenen doen we nu dus meer voor ons om er mee gewend te raken dan voor B.

Fijn dat je weer nieuwe motivatie hebt Lemijn. Ben daar zelf ook wel een beetje bang voor, dat als het te lang duurt voordat ik resultaat zie, dat ik het dan minder leuk vind.

Hoe zijn de ervaringen van de mensen hierboven die hier 2 jaar geleden ( :'), mocht iemand nog meelezen) mee bezig zijn geweest?
  zaterdag 26 mei 2018 @ 22:35:31 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_179409858
Ja, wij doen nog altijd fanatiek aan gebaren :) hebben in het begin alles geleerd mbv Lotte en Max, maar soms zoeken we ook wat gebaren op en ik heb een mini introductie cursusje gedaan.
Kuiken gebaarde redelijk vroeg dingen terug, bij Guppy merk ik pas vanaf een maand of 10 dat hij er wat mee kon. Maar die is nu anderhalf en praat niet, dus dat maakt gebaren wel heel handig.
Wij gebaren idd ook gewoon in het zwembad en op feesten als de muziek te hard staat om fatsoenlijk te kunnen communiceren :D :').
KuikenGuppy
pi_179409860
Leuk, leuk! Wij zijn wel heel enthousiast, maar nog niet heel serieus begonnen. Ik vind het ook heel lastig met een baby die alleen maar kruipt en staat en draait. Maar ik heb mijn ouders laatst wat gebaren laten zien en hun enthousiasme maakte wel dat ik vond dat we er weer wat meer mee mogen gaan doen. Dvd van Lotte&Max staat nog op de wensenlijst, maar ik denk dat ik die echt pas wil kopen als ik resultaat zie.

Wel leuke schop van dit topic, ik dacht dat het niet zo leefde maar blijkbaar dus toch. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 22:38:12 #87
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_179409940
Nanuke, bij mijn kinderen is het juist door de Lotte en Max dvd's gaan leven. Anders waren we denk ik blijven hangen bij 'eten', 'drinken' en 'lekker'.
Overigens verklaart dat ook waarom Kuiken zo veel sneller gebaarde dan zijn broertje; Kuiken vond de tv altijd al geweldig, Guppy kon het gestolen worden dus die keek niet.
KuikenGuppy
pi_179410179
Ah, hmm, ja. Zo had ik er nog niet over nagedacht. De tv is hier ook wel interessant al, dus je hebt eigenlijk best een goed punt. :o
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_179410291
Hoi, hier de babygebaren-ervaring van een fulltime lurker :D
Dochter is nu 20 maanden en we zijn begonnen rond 8 maanden, met drie gebaren (poes, licht aan/uit en drinken (borstvoeding)). We deden niet meer gebaren omdat het ons wat ingewikkeld leek, en ze het in het begin toch nog niet echt snapt natuurlijk. Pas toen we doorhadden dat ze echt begreep dat een gebaar gelinkt was aan een object of situatie zijn we gaan uitbreiden. Dat was echt super leuk! Ik kan het zo hard aanraden aan iedereen. Het is heel fijn voor het kind zelf dat het aan kan geven of het nog wat eten wil, of dat er buiten een poes voorbij loopt, en wij vonden het ook erg leuk (en super trots natuurlijk O+ )
Ze is heel snel gaan praten, en nu gebruiken we eigenlijk geen gebaren meer, omdat ze meer kan zeggen dan dat wij aan gebaren hadden geleerd (alleen online cursusje gedaan). Eigenlijk vind ik dat wel erg jammer, dus misschien beginnen we binnenkort weer. Ze begrijpt ze nog wel, en gebaart zelf soms mee met het praten.

[ Bericht 0% gewijzigd door lemonlime op 26-05-2018 22:51:30 (Typo) ]
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  zaterdag 26 mei 2018 @ 22:53:01 #90
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179410392
Lemonlime, leuk om te lezen! Deed jij het drinkgebaar (kopje naar mond brengen) voor bv? Ik vind 'melk' stom en 'drinken' zo algemeen...

Burdie, welke van de dvd's raad je aan? Wat tof dat jullie het nog steeds gebruiken!

En elliebell, ook al, ik ben blij verrast :D.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179410675
J is nu 3 jaar. Ik las in mijn reactie op de vorige pagina :') dat wij met 5 maanden begonnen waren met gebaren en dat hij met 9 maanden wel gebaren begreep, maar zelf niets produceerde. Hoe het precies verder ging weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het me met 12 maanden tegenviel hoeveel hij zelf gebaarde. Hij begreep wel veel, dat was het punt niet. Daarna ging het even heel vlot met de gebaren, maar bijna gelijkertijd vloog ook zijn spraak vooruit en toen verdwenen de meeste gebaren vanzelf. We gebruiken nu nog wel een aantal praktische gebaren, bijv als ik mijn mond vol heb aan tafel gebaar ik of hij meer wil.
Ik had wel het idee dat J weinig gefrustreerd was qua communicatie, omdat hij meestal wel duidelijk kon maken wat hij wilde of bedoelde. Maar je weet natuurlijk nooit of dat de aard van het kind is of de kracht van de gebaren.
pi_179410756
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:53 schreef Lemijn het volgende:
Lemonlime, leuk om te lezen! Deed jij het drinkgebaar (kopje naar mond brengen) voor bv? Ik vind 'melk' stom en 'drinken' zo algemeen...

Nee, ik had er zelf wat voor bedacht, een soort borstklop-iets. Ik vond het gebaar voor borstvoeding ook stom :P
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_179410940
Ondanks dat ik zo doof als een kwartel ben, heb ik bij A nooit die "officiele" 'baby'gebaren gebruikt, omdat ik het (vooral dat Lotte & Max-gedoe) teveel op NGT (Nederlandse Gebaren Taal) vind lijken. En daar heb ik negatieve ervaringen mee (het is er bij mij als kleuter echt ingedrild).

Ik heb voor de meest alledaagse dingen dus zelf iets verzonnen (lekker goedkoop ook), en A is dat gaandeweg gaan oppakken. Toch heb ik de focus meer gelegd op het duidelijk articuleren. Vaak kon ze het woord al articuleren voor ze het ook echt goed uitsprak, maar over het algemeen is ze vrijwel meteen goed gaan praten (het "typische" dreumestaaltje heeft ze min of meer geskipt :)) Ik denk dat mijn manier van praten (rustig en articulerend) daar zeker aan heeft bijgedragen. A praat nu veel beter dan de gemiddelde 2.5 jarige.

Ik kan het mij voorstellen dat mensen die niet met het hele "dovengedoe" te maken hebben (gehad) het onwijs schattig vinden, zo'n gebarend kindje. Maar bij mij zouden mensen al gauw denken dat A dat wel moet doen, omdat ze anders niet tegen mij kan praten :)

Maar ik juich het toe dat zoveel mensen er nu mee bezig zijn hoor! Als A straks een vriendje of vriendinnetje van school meeneemt die heel erg onduidelijk praat, is het wel handig voor mij ;)
  zaterdag 26 mei 2018 @ 23:14:24 #94
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_179410991
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 23:06 schreef lemonlime het volgende:

[..]

Nee, ik had er zelf wat voor bedacht, een soort borstklop-iets. Ik vond het gebaar voor borstvoeding ook stom :P
Hee wat komisch! Nadat ze het gebaar voor bv voordeed (een soort trekken aan je tepel :') ) heb ik zelf gekozen voor een soort aankloppen ook. :Y) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_179411643
Ja hoi!

Ik en E zijn fan.
Hij is nu 2jr2mnd en gebruikt veel gebaren. In tegenstelling tot zijn zus die ons al snel de oren van het hoofd kletste en waarbij we de gebaren dus al snel grotendeels lieten varen hebben we nu langzame prater. Hij word er zo blij van dan hij in een combi van zijn halve woorden en gebaren veel duidelijk kan maken.

Ik heb zelf tot voorkort in het speciaal onderwijs gewerkt en daar veel gebaren gebruikt ook. (Nmg - Nederlands met ondersteunende gebaren) het gaat dus redelijk natuurlijk om ze te blijven gebruiken.

Het leuke is ook dat grote zus (bijna 8) nu ook zeer veel gebaren alsnog opgepikt heeft.
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_179416236
Die dvds van Lote en Max hebben er hier behoorlijk aan bijgedragen aan hun 'gebarenschat'. Ik denk dat wij zo'n beetje de hele collectie hebben inmiddels :X . Bij elkaar gespaard met feestjes enzo.

Moet bekennen dat het hier ook pas tegen de eerste verjaardag van ieder kind leek te lukken allemaal. Daarna pikten ze het een voor een heel snel op.

In de praktijk zijn we onbewust veel met onze handen bezig / maken de gebaren als we met de kindjes praten of ze iets vragen. Ook wij hebben het heel snel opgepikt. Ik dacht dat we daar het geduld niet voor zouden hebben. Dus zo zie je maar hoe eenvoudig het is. Anders had ik het al snel opgegeven :')

Sjuul is nu anderhalf en begint wat te praten. Maar veel woordjes kan ze nog niwt uitspreken maar wel met gebaren duidelijk maken. Vorige week waren we in Burgers Zoo en ze ging helemaal los :D
pi_179417985
Wat een enthousiaste reacties allemaal, leuk! Goed ook om te lezen dat het wel heel wisselend is wanneer je iets terug kan verwachten, dat houdt de verwachtingen reëel. Ik heb me nog niet echt in Lotte en Max verdiept, maar dat klinkt wel als een aanrader dus.

Aerenia, fijn dat je met A dan een goede modus hebt weten te vinden. Verder dus wel een goede ontwikkeling voor je, al die gebarende kinderen!

Lemijn, leuk dat jij het ook doet inderdaad :D
  zondag 27 mei 2018 @ 15:22:50 #98
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_179423393
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Erg gaaf dat je ermee bezig bent, en dank voor het delen van je ervaring ermee tot nu toe. O+

Hier staat in onze agenda's op de dag dat O. zes maanden oud is in hoofdletters: 'BEGINNEN MET BABYGEBAREN!' :+
Wat leuk!! O+

@lemijn wij kregen als tip om vooral ook kindgerichte gebaren bij de eerste gebaren te doen: de eerste gebaren die Melba teruggebaarde waren lamp, bal, moe/slapen, poes, hond en auto. De oudergerichte gebaren zijn vooral handig voor de ouders maar maken niet zoveel communicatieplezier voor het kind. Als hij iets anders doet dan gebaren krijgt hij die dingen ook wel gecommuniceerd, maar je moet ze zien stralen als ze zien dat je herkent dat ze het over de lamp hebben O+

Lamp ging bij ons vanaf een maand of acht/negen denk ik als actief gebaar als eerste.
Kwak
pi_179423441
Nu je het zegt, lamp was bij ons ook een van de eerste gebaren!
pi_179423818
Ik kreeg alle dvd's als afscheids cadeau op mijn oude werk. Echt ontzettend leuk en veel bekeken
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')