abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 november 2014 @ 18:02:36 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146505338

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

Laatste post uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 19:02 schreef JimmyJames het volgende:
Is het trouwens niet beter te kijken naar de aankopen van zo'n holding?

Want als ze de keuze maken om 'externe' ipv eigen aandelen te kopen, dan betekent dat toch dat eerstgenoemden beter gewaardeerd zijn?
Hier verder:
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 10 november 2014 @ 18:05:37 #2
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_146505453
Wie heeft ook nog aandelen van fugro die donderdag/vrijdag zijn gekocht? :D
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
pi_146506028
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:05 schreef Robuust-koekje het volgende:
Wie heeft ook nog aandelen van fugro die donderdag/vrijdag zijn gekocht? :D
Helaas net niet, wilde bijna mijn BAM aandelen donderdag tegen sluit om gaan ruilen, maar besloten het niet te doen. Vond het te riskant. Gelukkig goed uitgepakt voor mensen die het risico wel hebben willen nemen.
  maandag 10 november 2014 @ 18:32:26 #4
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_146506302
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:24 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Helaas net niet, wilde bijna mijn BAM aandelen donderdag tegen sluit om gaan ruilen, maar besloten het niet te doen. Vond het te riskant. Gelukkig goed uitgepakt voor mensen die het risico wel hebben willen nemen.
Ik had er nu wel meer willen hebben, koos er echter ook voor om er maar 2000 te nemen omdat ik wel bang was dat er ook een kans was dat hij zou dalen..
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
pi_146506371
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 18:32 schreef Robuust-koekje het volgende:

[..]

Ik had er nu wel meer willen hebben, koos er echter ook voor om er maar 2000 te nemen omdat ik wel bang was dat er ook een kans was dat hij zou dalen..
Ik vind 2000 aandelen fugro tegen, ¤10? ook al een redelijk grote gok.
  maandag 10 november 2014 @ 18:35:40 #6
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146506428
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:34 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Ik vind 2000 aandelen fugro tegen, ¤10? ook al een redelijk grote gok.
is een beetje bijdehand doen. Nooit gaat het om aantallen of concrete bedragen; nu ineens een plukje van 2000 stuks want ja, t was toch een gokje hè
  maandag 10 november 2014 @ 18:39:42 #7
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_146506582
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 18:35 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

is een beetje bijdehand doen. Nooit gaat het om aantallen of concrete bedragen; nu ineens een plukje van 2000 stuks want ja, t was toch een gokje hè
Ik had er zelf ook geluk mee, een vriend van mij had van een analist gehoord dat fugro nog veel potentieel had en dat het zeker meer dan 15 euro waard is.
Blijkt gelukkig wel zo te zijn, heb eerder ook wel eens 3000 euro verloren op pharming....
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
pi_146506751
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 18:35 schreef BeamofLight het volgende:
is een beetje bijdehand doen. Nooit gaat het om aantallen of concrete bedragen; nu ineens een plukje van 2000 stuks want ja, t was toch een gokje hè
Hangt er vanaf hoeveel je vermogen is om te beleggen.

Vind het vervelender dat sommige ineens uit hun stulp komen als een trade goed uitpakt, zonder een aankoop vooraf te melden. Hun kloons zijn hier al jaren niet meer te vinden, die zijn allemaal uitgerookt. Houd je dan stil of meld het zoals LXIV bij aankoop. Waarvoor kuddo's, die zijn weleens moeilijker verdiend he. :P
pi_146507429
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 18:39 schreef Robuust-koekje het volgende:

[..]

Ik had er zelf ook geluk mee, een vriend van mij had van een analist gehoord dat fugro nog veel potentieel had en dat het zeker meer dan 15 euro waard is.
Blijkt gelukkig wel zo te zijn, heb eerder ook wel eens 3000 euro verloren op pharming....
Pharming is 1 van de grootste gokaandelen op de beursvloer...
  maandag 10 november 2014 @ 19:07:23 #10
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146507661
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 18:44 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoeveel je vermogen is om te beleggen.

Vind het vervelender dat sommige ineens uit hun stulp komen als een trade goed uitpakt, zonder een aankoop vooraf te melden. Hun kloons zijn hier al jaren niet meer te vinden, die zijn allemaal uitgerookt. Houd je dan stil of meld het zoals LXIV bij aankoop. Waarvoor kuddo's, die zijn weleens moeilijker verdiend he. :P
dit is precies wat ik bedoel
pi_146508084
Het is een bekend gegeven dat bepaalde particuliere speculanten (beleggers zijn het niet) zich gegrepen voelen door alles dat fors beweegt en als een 'hype' (met of zonder zijn myths) gekenmerkt kan worden. Of goedkoop aanvoelt, door wijze van een lage nominale waarde, zoals een Pharming/Imtech of andere pennystocks. Die speculanten zien we op dit forum al jaren komen en gaan. Je ziet ze als het goed gaat en verneemt vervolgens nooit meer wat van ze, hoogstwaarschijnlijk uitgerookt.

De redenatie van een aankoop is altijd iets in de trend van: "Ik had er zelf ook geluk mee, een vriend van mij had van een analist gehoord dat fugro nog veel potentieel had en dat het zeker meer dan 15 euro waard is."

Dat is wel andere koek dan deze post. Ook al komt die redenatie niet uit de eigen duim. ;)
pi_146513897
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 19:00 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Pharming is 1 van de grootste gokaandelen op de beursvloer...
Daar hebben volgens mij heel erg veel mensen veel geld mee verloren.
pi_146515724
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 21:40 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Daar hebben volgens mij heel erg veel mensen veel geld mee verloren.
Dan zijn er ook altijd een aantal die er weer veel geld op hebben gewonnen, wordt/ werd in ieder geval heel veel gespeculeerd op dat aandeel.
pi_146522631
Aan- en verkopen melden in absolute bedragen is over het algemeen not done in beursforum discussies. Dit is niet relevant om een transactie te beoordelen. Het is wel nuttig om de aankoop als percentage van je totale portfolio aan te geven. De lezer kan dan beoordelen of de trade een gokje is van een paar procent of een serieuze positie.

Het meest nuttige is echter om wat analyse aan je melding toe te voegen. De motivatie voor de transactie.

Tenslotte: als iemand achteraf een stijger komt melden in het forum, dus zonder vooraf de aankoop aan te kondigen, kan ik dat helaas niet serieus nemen.
pi_146526053
Het ziet er toch weer mooi uit op de beurzen wereldwijd, vooral natuurlijk in de VS waar de record alweer op de borden staan. Maar krijg toch ergens wel een klein beetje hoogte vrees denk ik,

Volatility is redelijk laag, dus misschien dat het niet zo'n gek idee is om eens naar wat (OTM) put(s) te kijken, om je tail risico wat in te perken.
Mocht het feest dan nog een tijdje door gaan is het jammer van je hedge, Maar mocht iemand onverwachts toch de muziek even uit zetten, heb je tenminste een beetje meer bescherming.
Zeker ook met al die onrust omtrent Rusland en de Europese cijfers die toch ook allemaal niet heel erg positief zijn, is het misschien niet eens zo'n slecht idee. Nadeel is natuurlijk wel dat je bij een zijwaards bewegende markt dan wel iets minder zult presteren.
pi_146526911
Ik denk dat je inderdaad alle open deuren wel gehad hebt :)
so long and thanks for all the fish
pi_146527689
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 11:03 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk dat je inderdaad alle open deuren wel gehad hebt :)
Yes :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_146529777
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:32 schreef Nimtex het volgende:
Het ziet er toch weer mooi uit op de beurzen wereldwijd, vooral natuurlijk in de VS waar de record alweer op de borden staan. Maar krijg toch ergens wel een klein beetje hoogte vrees denk ik,

Volatility is redelijk laag, dus misschien dat het niet zo'n gek idee is om eens naar wat (OTM) put(s) te kijken, om je tail risico wat in te perken.
Mocht het feest dan nog een tijdje door gaan is het jammer van je hedge, Maar mocht iemand onverwachts toch de muziek even uit zetten, heb je tenminste een beetje meer bescherming.
Zeker ook met al die onrust omtrent Rusland en de Europese cijfers die toch ook allemaal niet heel erg positief zijn, is het misschien niet eens zo'n slecht idee. Nadeel is natuurlijk wel dat je bij een zijwaards bewegende markt dan wel iets minder zult presteren.
Het is allemaal inderdaad niet erg positief wat er verschijnt. Toch zijn er ook wat positieve cijfers die een stuk negatiever hadden kunnen zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de stijging van de huizenprijzen op het moment. Wanneer zulke bewegingen door kunnen zetten zouden we misschien toch eens uit de crisis kunnen komen. Daarbij hebben we het 'geluk' dat in vergelijking met andere beurzen de aandelenkoersen in Nederland niet echt drastisch gestegen zijn. Ik heb mede dankzij de huizenprijzen en berichten uit het vakgebied wel een positie durven nemen op BAM toen ze erg laag stonden. Heb het ook aangedurfd om de cijfers van afgelopen donderdag af te wachten. Ben wel heel erg onzeker op welk punt ik zou willen verkopen. Ik heb nu wel een aardige buffer van rond de 15%, maar ik heb ze eigenlijk voor op de langere termijn...
pi_146531391
Dat is op dit moment denk ik ook het lastige, goede alternative voor aandelen zijn op dit moment gewoon erg moeilijk te vinden. Ook geven aandelen zeker op de lange termijn vaak natuurlijk ook gewoon het beste rendement.

En idd zijn veel cijfers zijn op dit moment ook zeker weer niet dramatische slecht.
Maar aan de andere kant zie je bijv de P/E en shiller P/E ratio voor bijv de S&P500 eigenlijk alleen maar verder stijgen. Vergeet daar evt ook niet de oplopende dollar, zo wel ten opzichten van de Euro als de JPY, Iets dat de Amerikaanse export waarschijnlijk ook niet echt ten goede zal komen.

Daarom denk ik ook zeker niet dat je nu heel erg angstig zou moeten worden, voor het zelfde geld gaan we echt nog een hele tijd omhoog.
Maar aan de andere kant zijn de premie die je op dit moment voor puts betaald niet heel erg hoog.
Dus in dat opzicht is het misschien niet heel on interessant om de risico's aan de onder kant iets meer in te perken.
(dat betekend waarschijnlijk natuurlijk ook niet dat het nu slim is om je echt te over laden met puts, waardoor het weer erg nadelig kan zijn in een opgaande of zijwaardse markt )
Maar gewoon een positie waarvan je het in principe niet heel erg vind mocht die waardeloos aflopen.

En natuurlijk is het altijd een nadeel, dat het inperken van een risico in principe natuurlijk altijd geld kost. Ook moet je natuurlijk altijd erg goed blijven waken dat je uit eindelijk niet zo veel aan verzekeringspremie gaat betalen, waardoor je risico bij een daling wel is waar laag is, maar de kosten die je er voor betaald op termijn ook gewoon slopend kunnen zijn. (risico loos rendement bestaat niet !)

Maar aan de andere kant kan is het soms ook niet totaal on interessant want mocht je onverhoopt om wat voor reden dan ook, toch een daling mee maken, kun je mogelijk toch weer wat in cashen op je put(s), waar door je juist weer meer geld beschikbaar kunt hebben op het moment dat de aandelen juist weer interessanter gewaardeerd zijn.

Maar het blijven gewoon altijd lastige dingen dit soort hedge constructies.
  dinsdag 11 november 2014 @ 15:10:39 #20
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_146535456
Aha okee ik snap het, zal voortaan ook de aankoop e.a. vermelden!
Heb even de posts doorgelezen en haal er ook nog goede info uit!
Goede chat :D
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
pi_146551741
Ik ga mij deze week maar eens verdiepen in Batenburg Techniek
  dinsdag 11 november 2014 @ 22:10:25 #22
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_146554526
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 11:03 schreef crashbangboom het volgende:
Ik denk dat je inderdaad alle open deuren wel gehad hebt :)
ghehe
pi_146556449


[ Bericht 100% gewijzigd door sitting_elfling op 11-11-2014 22:57:10 ]
pi_146557079
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 22:44 schreef frans12 het volgende:
de zittende elf strikes again
fraaie eerste post :)
so long and thanks for all the fish
pi_146561788
Twee vrienden van mij zijn onlangs begonnen met daytraden. Er is bij één van die twee thuis een kantoortje ingericht met e.e.a. aan schermen, laptops etc. alsmede wat muurdecoratie om wat sfeer te creëeren ofzo. Aan dat laatste is een klein fortuin gespendeerd wat ik persoonlijk al uiterst hilarisch vind. Allebei een eurootje of ¤2.000 van de spaarrekening getrokken en het plus500 account is daar.

Ze zitten vooral in de forex en dan met name usd/eur & gbp/eur. Verder zitten ze af en toe ook in individuele aandelen. De strategie bestaat voor zover ik het kan overzien uit technische analyse met als ondersteuning e.e.a. aan macro-economische cijfers die ze naar eigen zeggen van investing.com afhalen (ken die site verder zelf niet). Blijkbaar wordt daar zowel de verwachting als het werkelijke cijfer genoteerd, en dit gebruiken ze dan naast hun TA & nieuwsberichten om hun marktposities in te nemen. Van volatiliteit worden ze helemaal wild en ik krijg dan ook vaak berichten als 'Zieke shit maat Aandeel X gaat door het dak' of 'Currency Y gaat helemaal door het putje let maar op'.

Ik lurk hier zelf al enige jaren mee en denk gezien mijn achtergrond ook wel enig verstand van zaken te hebben, maar heb bij lange na niet het niveau die sommige users hier hebben (Selang, dvr, S_E etc.) Van het weinige geld dat ik als student zijnde overhoud zit ik dan ook in wat defensieve aandelen voor de langere termijn. Ik heb niet de illusie dat mocht ik wat actiever worden ik binnen de huidige marktomstandigheden een edge heb met mijn kennisniveau.

Maargoed, hun dus wel. Zo kreeg ik bijvoorbeeld afgelopen maandag nog wat screenshots toegestuurd met honderden euro's winst op fugro. Paar honderd contracten met een openingsprijs van ¤19,12 en verkoop iets van ¤20,40. Hardstikke trots natuurlijk maar ondertussen geen idee hebben dat ze fugro pas aankochten terwijl het aandeel al door het plafond was gegaan en het dus op ieder moment weer down kon gaan, zoals vandaag gebeurde. Hij gaf ook nog een koersdoel mee: "¤60eu, want daar komen ze vandaan". Hierbij totaal geen rekening houdend met de problemen waar dit bedrijf momenteel mee kampt. Een jaarverslag doornemen is er ook niet bij, aangezien ze no fucking clue hebben hoe ze zoiets zouden moeten interpreteren. Combineer deze ignorance met 200:1 leverage mogelijkheden op de plus500 en ze zitten hele dagen pumped up achter de computer.

Zelf zie ik al legio bezwaren waarom dit gegarandeerd fout moet gaan. Zo denk ik dat de parameters die hun gebruiken gemakkelijk programmeerbaar zijn en dus niet winstgevend. Verder is hun epxosure in sommige trades waarschijnlijk zo groot dat ze net als vele andere daytraders gewoon worden uitgerookt uiteindelijk. Ook is hun mindset ook niet bepaald stabiel te noemen, enkele computermuizen zijn al kapotgeslagen.

Ik wil niet de azijnpisser zijn die de hele tijd hun handeltje zit af te zeiken, eens te meer omdat ik wel op de hoogte gehouden wil worden voor mijn dagelijkse portie vermaak. Het frapante is alleen: Ze zijn nu enkele maanden bezig en het gaat nog steeds goed. Ik weet dat ze tegenwoordig ook gebruik maken van fibonacci trading en ze er wel serieus mee bezig zijn, maar het niveau wat ik soms voorbij zie komen is echt om te gillen. DIt roept bij mij enkele vragen op:

1. Is het mogelijk dat ze op de één of andere manier een winnende strategie toepassen?
2. Ik ben zelf geen fan van TA. Is het mogelijk dat je bij het juist toepassen van Fibonacci levels in combinatie met eventuele andere gegevens je tot juiste aan/verkoopbeslissingen kan komen?
3. Klopt het als ik zeg dat TA per definitie niet winstgevend is, omdat de gehanteerde strategie gemakkelijk parametiseerbaar is en het dus kan worden overgenomen door algoritmen etc.?
4. Is het mogelijk dat hun avontuur anders gaat eindigen dan een verblijf in bustoville?

Verder nog een thumbs up voor de kwaliteit van de posts die ik hier regelmatig voorbij zie komen, wordt gewaardeerd!
pi_146562346
quote:
15s.gif Op woensdag 12 november 2014 02:14 schreef Lol_broke het volgende:
1. Is het mogelijk dat ze op de één of andere manier een winnende strategie toepassen?
Dat valt met deze beperkte informatie van buitenaf niet te beoordelen. Maar zoals je het beschrijft, deel ik wel je twijfels over hun aanpak.

Op de korte termijn bewegen beurskoersen zich grotendeels volgens het random walk principe. Dus op een willekeurig moment is de kans dat een koers bij de volgende tik naar beneden gaat 50% en omhoog ook 50%. (Meer nauwkeurig: de kans omhoog bij aandelen is een klein beetje hoger, een random walk with a drift, aangezien aandelen over een wat langere termijn gemiddeld stijgen. De random walk theorie gaat ook alleen op bij liquide aandelen, indexen, currencies, e.d. Maar al deze beperkingen maken voor het volgende punt niet uit.)

Stel nu dat een korte termijn handelaar geen enkele kennis of ervaring toevoegt aan zijn trade beslissingen. Hoewel hij zelf misschien een bepaalde strategie denkt te hebben, stapt hij in werkelijkheid willekeurig in en uit. Daarmee is deze handelaar ook onderworpen aan de 50/50 kans op verlies resp. winst die de random walk hem opdringt.

Intuitief zal je nu misschien denken dat deze handelaar weinig opschiet en in de buurt van zijn startkapitaal zal blijven hangen, even afgezien van zijn handelskosten. Over een tijdsperiode van oneindig gemeten, keert de handelaar theoretisch ook terug naar zijn beginkapitaal. Op de middellange termijn kunnen echter enorme winsten of verliezen ontstaan.

Kijk in de wikipedia post van hierboven, bijvoorbeeld naar de oranje en blauwe lijn in het eerste grafiekje. Als dit het resultaat van een handelaar is dan denkt deze waarschijnlijk dat hij briljant is omdat hij het resultaat toedicht aan zijn strategie en uitvoering (attribution bias). Terwijl het resultaat in werkelijkheid door toeval is ontstaan.

Dit is hetzelfde als een roulette speler die een paar avonden met winst afsluit. Dat is niet zo'n extreme gebeurtenis als dat je intuitief zou denken. Het is dus mogelijk dat je vrienden hun avontuur met een gelukkige beginfase zijn gestart en voorlopig nog wel even op een overall winst blijven staan, terwijl zij in werkelijkheid geen winnende strategie toepassen.

Het is tenslotte ook nog mogelijk dat ze op een fors verlies staan, maar dit uit schaamte niet delen met hun omgeving.
pi_146566567
quote:
15s.gif Op woensdag 12 november 2014 02:14 schreef Lol_broke het volgende:
1. Is het mogelijk dat ze op de één of andere manier een winnende strategie toepassen?
2. Ik ben zelf geen fan van TA. Is het mogelijk dat je bij het juist toepassen van Fibonacci levels in combinatie met eventuele andere gegevens je tot juiste aan/verkoopbeslissingen kan komen?
3. Klopt het als ik zeg dat TA per definitie niet winstgevend is, omdat de gehanteerde strategie gemakkelijk parametiseerbaar is en het dus kan worden overgenomen door algoritmen etc.?
4. Is het mogelijk dat hun avontuur anders gaat eindigen dan een verblijf in bustoville?

Verder nog een thumbs up voor de kwaliteit van de posts die ik hier regelmatig voorbij zie komen, wordt gewaardeerd!
1. Dat kan. De vraag is hoe lang zoiets stand houd.
2. Dat kan, maar de vraag is weer hoe lang? Punt is wel, dit is allemaal korte termijn. Ik heb veel van deze modellen zelf gemodelleerd in Matlab en weten te pluggen via een API.

Wanneer je dit gaat mixen komt het volgende al snel naar boven. Meerdere indicatoren om iets te voorspellen zorgt altijd voor (ontzettend) ruis. Trading algoritmes zijn vaak vrij summier.

Verschillende TA gebruiken, bijv. Fibb/RSI/Bollinger/etc is useless. Elke extra indicator die je gebruikt verlaagt je cumulatieve kans op success. Ik loop al even mee, ik ken niemand die overleeft met TA. Ik ken wel een handje vol die flink hebben weten te boeren met TA. Maar die zijn daarna stuk voor stuk allemaal op hun bekkie gegaan.

3. Nee dit klopt niet. Dat het makkelijk over te nemen is wil niet zeggen dat het profitability verliest.

4. Nope.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_146570173
Dan zal ik in nog een poging doen het een en ander nog iets beter toe te lichten.

Maar ik ben zelf in ieder geval van mening dat het hele Rusland verhaal op dit moment volgens mij echt enorm ingewikkeld is om in te schatten kwa risico´s.

De spanningen met Rusland lopen natuurlijk eigenlijk al best wel een tijd steeds verder op. Maar tot de onrust in Oekraine begin dit jaar, viel het allemaal nog wel redelijk mee.
Maar sindsdien word het conflict natuurlijk gaandeweg eigenlijk alleen maar erger.
Met oa het (ongeluk) van de MH117 als een van de dieptepunt tot nu toe.
Maar inmiddels lijkt het er toch steeds meer op dat het Rusland om meer te doen is dan alleen Oekraine. De hele houding van rusland is sinds begin van dit jaar gewoon echt zo agressief, vooral ook richting een aantal andere NAVO landen.
Iets dat je denk ik in ieder geval best als zorgelijk zou kunnen bestempelen.
Waarbij het waarschijnlijk erg moeilijk is om te bepalen wat rusland nou precies van plan is en hoe ver ze bereid zijn te gaan.

Maar ook als je bijv dit recente rapport leest.
www.europeanleadershipnet(...)ous Brinkmanship.pdf
kan ik persoonlijk in ieder geval niet echt ontkennen, dat er toch wel een aantal zorgelijke situaties in beschreven worden. Waarvan 3 door dat rapparot zelfs als high risk worden betiteld.

Recent is de ruble natuurlijk ook nog eens fors gedaald in combinatie met een lagere olie prijs.
Een forse inflatie richting de 10% en een economie die volgens de ramingingen voorlopig ook niet zal gaan groeien en natuurlijk nog de handelssancties met het westen.
Waarschijnlijk al met al geen punten die het gedrag van Rusland ten goede zullen komen.

Dan hadden we afgelopen weekend nog de speech van Gorbatsjov je zou denk ik kunnen stellen een redelijke ervaringsdeskundigen.
http://nos.nl/artikel/719(...)westen-bij-muur.html

Misschien is voor de rest dit artikel ook nog wel interessant.
Waarin een veiligheidsadviseur van president Poetin waarschuwt dat de Baltische staten bij een eventuele oorlog met Europa en Rusland mogelijk zouden kunnen worden weggevaagd.
En natuurlijk moet je misschien niet alles al te letterlijk nemen, maar de toon is in ieder geval behoorlijk dreigend. En past volgens mij niet echt in het plaatje van de-escalatie
http://nos.nl/artikel/720(...)uit-oorlogstaal.html

en dan is er natuurlijk ook nog steeds het conflict tussen rusland en oekraine.
Wat voorlopig ook gewoon nog steeds een brandhaard is van problemen en voorlopig ook nog zeker niet lijkt opgelost.
Al met al op sommend kun je denk ik toch wel stellen dat er mogelijk toch wel een aantal risico´s aan verbonden zouden kunnen zijn. Waar het waarschijnlijk erg moeilijk is te bepalen wat de precieze risico´s zijn.
Wel zou je verdere escalatie van af dit punt waarschijnlijk in ieder geval kunnen worden gekenmerkt, als een potentieel gevaarlijke situatie.
Waarbij het denk ik ook voor al de vraag is hoe dit zich verder gaat ontwikkelen in de komende 1 a 2 jaar. Voor als nog hebben we denk ik van af begin dit jaar voor als nog alleen maar een verdere verergering van de problemen gezien dus het is echt niet te hopen dat deze lijn daar word voortgezet, omdat de uitkomst mogelijk echt ernstig gevolgen zou kunnen hebben.

.

Europa dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Denk in ieder geval dat je de situatie redelijk moeizaam zou kunnen noemen in de EU.
Waar we inmiddels al meer als 5 jaar na de crisis de oplossingen nog steeds niet gevonden lijken te hebben.
De economische groei lijkt voorlopig in ieder geval erg moeizaam te blijven, de inflatie is erg laag met evt zelfs risico voor deflatie. Voor de rest lopen de schulden waarschijnlijk komende jaren alleen nog verder op en blijft de werkloosheid zeker in de zuidelijke lande waarschijnlijk komende tijd erg hoog.
Dan is er natuurlijk ook nog steeds het probleem van de 28 kapteijns op 1 schip, wat gewoon een buitengewoon moeizaam concept is gebleken de afgelopen jaren.
Waarbij het volgens mij voor Europa erg lastig is wat ze evt moeten doen mocht het wederom economische weer wat minder gaan. Want weer een rondje bezuinigingen kan volgens mij echt nog wel eens averechts gaan werken, echter de schuld nog veel verder laten oplopen is waarschijnlijk ook niet mogelijk, dus dat blijft ook gewoon echt een probleem.
Waar binnen de EU echt oplossingen voor gevonden moeten worden.
Want op deze manier nog 5 a 10 jaar zo door gaan en je kunt de EU en zeker de euro waarschijnlijk als een redelijk verloren project beschouwen.

Dan de VS waar het economische gelukkig natuurlijk een heel stuk beter gaat en waar ook bijv de arbeidsmarkt er natuurlijk een heel stuk beter bij staat.
Iets dat eigenlijk word aangegeven en bevestigd door erg veel verschillende economische indicatoren.
Punten van aandacht zijn waarschijnlijk de oplopende dollar en de renteverhoging die er toch een keer aan zit te komen.
Maar als je naar de aandelen markten gaat kijken zie je natuurlijk dat het voor veel bedrijven natuurlijk gewoon goede tijden zijn, echter zijn de aandelen naar meer als 5 jaar van bullmarkt ook zeker niet heel goedkoop meer en zit er waarschijnlijk ook best wel het een en ander aan verwachtingswaarde ingeprijsd.
Denk daarbij dat de gemiddelde waardering ook weer niet extreme hoog is.
Maar mogelijk dat een toenemende mate van voorzichtigheid bij een als maar voortdurende rally, misschien ergens wel op zijn plaats zou kunnen zijn.

Neem bijv BABA kort geleden naar de beurs gegaan met de grootste beursgang ooit en in middels al bijna verdubbeld ten opzichte van de introductie prijs.
Dat geeft denk ik in vogelvlugt wel een klein beetje de gekte in de markt op dit moment weer.

Een ander punt wat ik zelf dan nog wel interessant vind is bijv dat de cash ballans bij Berkshire Hathaway die intussen ook alleen maar weer verder is op gelopen afgelopen kwartaal.
http://berkshirehathaway.com/qtrly/3rdqtr14.pdf
Blijf dat toch een redelijk opmerkelijk punt vinden.
Aangezien het toch een redelijke mismatch lijkt te zijn met alle verzekeringsfloat die daar constant binnenkomt.

Dit zijn dan even een aantal punten wat verder uitgelicht en natuurlijk kun je over veel van dit soort punten ook gewoon nog veel meer zeggen.

Maar als ik het dan persoonlijk afweeg zijn er mogelijk toch wel een aantal risico´s in de markt.
waarvan een aantal met name ook met betrekking tot bijv Rusland bijzonder lastig zijn in te schatten, en mogelijk in ieder geval toch een redelijke impact zou kunnen hebben, mocht het idd tot verder escalatie komen.
Hoe groot die risico´s precies zijn is denk ik erg moeilijk te bepalen. Maar mocht de situatie daar omtrent nog verder verslechteren zou dat mogelijk best wel eens een forse impact kunnen hebben.

Dit in combinatie met een aandelen markt die zeker in de VS niet heel voordelig is geprijsd.
Zou je van uit dat perspectief misschien evt kunnen over wegen, ook gezien de lage volatility op dit moment in de markt om misschien je tail risico aan de onder kant een klein beetje in te perken.
Zo dat mocht je onverhoopt toch een grote daling mee maken je toch een klein beetje bescherming hebt.
Evt bijv met wat redelijk OTM puts, met nog wel een redelijke looptijd.
Zo dat je fyziek niet al te veel premie betaald en bij een hele forse daling toch de schade waarschijnlijk iets meer beperkt.
voor de rest waarschijnlijk ook vooral niet een te grote positie aangezien het dan weer zonde is als hij gewoon waard loos afloopt. Waar je in principe denk ik ook gewoon van uit moet gaan.
Waar bij je uitgangspunt evt denk ik ook vooral het verkleinen van een risico moet zijn, en niet het speculeren op een daling !

Maar naar meer als 5 jaar bull markt, met inmiddels toch redelijk hoog gewaardeerde aandelen markten Zou het volgens mij niet heel on interessant kunnen zijn om evt het risico aan de onder kant een klein beetje in te perken. Zo dat mocht je onverhoopt toch in een extreme markt situatie terecht komen, je juist daar tegen iets meer bescherming hebt.
Maar dat is iets dat iedereen natuurlijk vooral voor zich zelf zal moet bepalen.
Natuurlijk zitten er uiteraard ook na delen aan dit soort constructies besef dat ook gewoon
en zorg er in ieder geval voor dat je positie echt goed in proportie is. Dus waarschijnlijk evt gewoon echt een relatief kleine positie, en dan met name vooral gericht op het ietwat in perken van enig fat tail risks aan de onderkant.

Maar goed dat zijn mijn afwegingen, een ander hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.
  woensdag 12 november 2014 @ 21:53:58 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146590606
quote:
15s.gif Op woensdag 12 november 2014 02:14 schreef Lol_broke het volgende:
Twee vrienden van mij zijn onlangs begonnen met daytraden. Er is bij één van die twee thuis een kantoortje ingericht met e.e.a. aan schermen, laptops etc. alsmede wat muurdecoratie om wat sfeer te creëeren ofzo. Aan dat laatste is een klein fortuin gespendeerd wat ik persoonlijk al uiterst hilarisch vind. Allebei een eurootje of ¤2.000 van de spaarrekening getrokken en het plus500 account is daar.

Ze zitten vooral in de forex en dan met name usd/eur & gbp/eur. Verder zitten ze af en toe ook in individuele aandelen. De strategie bestaat voor zover ik het kan overzien uit technische analyse met als ondersteuning e.e.a. aan macro-economische cijfers die ze naar eigen zeggen van investing.com afhalen (ken die site verder zelf niet). Blijkbaar wordt daar zowel de verwachting als het werkelijke cijfer genoteerd, en dit gebruiken ze dan naast hun TA & nieuwsberichten om hun marktposities in te nemen. Van volatiliteit worden ze helemaal wild en ik krijg dan ook vaak berichten als 'Zieke shit maat Aandeel X gaat door het dak' of 'Currency Y gaat helemaal door het putje let maar op'.

Ik lurk hier zelf al enige jaren mee en denk gezien mijn achtergrond ook wel enig verstand van zaken te hebben, maar heb bij lange na niet het niveau die sommige users hier hebben (Selang, dvr, S_E etc.) Van het weinige geld dat ik als student zijnde overhoud zit ik dan ook in wat defensieve aandelen voor de langere termijn. Ik heb niet de illusie dat mocht ik wat actiever worden ik binnen de huidige marktomstandigheden een edge heb met mijn kennisniveau.

Maargoed, hun dus wel. Zo kreeg ik bijvoorbeeld afgelopen maandag nog wat screenshots toegestuurd met honderden euro's winst op fugro. Paar honderd contracten met een openingsprijs van ¤19,12 en verkoop iets van ¤20,40. Hardstikke trots natuurlijk maar ondertussen geen idee hebben dat ze fugro pas aankochten terwijl het aandeel al door het plafond was gegaan en het dus op ieder moment weer down kon gaan, zoals vandaag gebeurde. Hij gaf ook nog een koersdoel mee: "¤60eu, want daar komen ze vandaan". Hierbij totaal geen rekening houdend met de problemen waar dit bedrijf momenteel mee kampt. Een jaarverslag doornemen is er ook niet bij, aangezien ze no fucking clue hebben hoe ze zoiets zouden moeten interpreteren. Combineer deze ignorance met 200:1 leverage mogelijkheden op de plus500 en ze zitten hele dagen pumped up achter de computer.

Zelf zie ik al legio bezwaren waarom dit gegarandeerd fout moet gaan. Zo denk ik dat de parameters die hun gebruiken gemakkelijk programmeerbaar zijn en dus niet winstgevend. Verder is hun epxosure in sommige trades waarschijnlijk zo groot dat ze net als vele andere daytraders gewoon worden uitgerookt uiteindelijk. Ook is hun mindset ook niet bepaald stabiel te noemen, enkele computermuizen zijn al kapotgeslagen.

Ik wil niet de azijnpisser zijn die de hele tijd hun handeltje zit af te zeiken, eens te meer omdat ik wel op de hoogte gehouden wil worden voor mijn dagelijkse portie vermaak. Het frapante is alleen: Ze zijn nu enkele maanden bezig en het gaat nog steeds goed. Ik weet dat ze tegenwoordig ook gebruik maken van fibonacci trading en ze er wel serieus mee bezig zijn, maar het niveau wat ik soms voorbij zie komen is echt om te gillen. DIt roept bij mij enkele vragen op:

1. Is het mogelijk dat ze op de één of andere manier een winnende strategie toepassen?
2. Ik ben zelf geen fan van TA. Is het mogelijk dat je bij het juist toepassen van Fibonacci levels in combinatie met eventuele andere gegevens je tot juiste aan/verkoopbeslissingen kan komen?
3. Klopt het als ik zeg dat TA per definitie niet winstgevend is, omdat de gehanteerde strategie gemakkelijk parametiseerbaar is en het dus kan worden overgenomen door algoritmen etc.?
4. Is het mogelijk dat hun avontuur anders gaat eindigen dan een verblijf in bustoville?

Verder nog een thumbs up voor de kwaliteit van de posts die ik hier regelmatig voorbij zie komen, wordt gewaardeerd!
1) Nee. Ze kunnen wel (tijdelijk) geluk hebben. Iemand in het casino die wint past ook geen winnende strategie toe.
2) Nee
3) Waarom dit de reden zou zijn dat TA per definitie niet winstgevend is snap ik niet. TA is niet winstgevend omdat het koersverloop in principe willekeurig is, met een kleine positieve component op langere termijn. Daarom is leveraged long wel winnend, maar daar moet je geduld voor hebben.
4) Hangt van hun risicobeheersing af. Ik hoop niet dat ze hun huis verhypotheekt hebben en hun baan opgezegd om de hele dag te kunnen speculeren. Dan zijn hun winstkansen ongeveer net zo groot dan van iemand die hetzelfde doet om zijn winnende strategie aan de casinotafel toe te passen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146591423
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:53 schreef LXIV het volgende:

[..]
TA is niet winstgevend omdat het koersverloop in principe willekeurig is, met een kleine positieve component op langere termijn.
Maar is het koersverloop willekeurig als een niet onaanzienlijke groep zich laat leiden door TA?
  woensdag 12 november 2014 @ 22:14:23 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_146591976
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:05 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Maar is het koersverloop willekeurig als een niet onaanzienlijke groep zich laat leiden door TA?
Nee, wat maakt dat uit? Iedereen kan toch iets anders lezen uit dat koersverloop? Bovendien zijn er volop mensen die weer op andere methoden handelen. De enige manier om snel iets te verdienen is het ontdekken van een mispricing voor de markt dat doet. En dan maar hopen dat jij gelijk had. Zie bijv. Fugro vorige week. In principe is dat ook bijna gokken.

Wat ik in principe het liefste doe? Stel ik heb 100K.
Dan schrijf ik voor 40K deep in the money puts op de AEX (spreiding + spreiding in tijd door div afloop en aankooptermijnen).
Dan koop je voor 140K aan high-yield obligaties (voor zover die tegenwoordig nog bestaan).

Dan heb je leveraged renteinkomsten (zeg 6% op die 100K effectief).
De verwachtingswaarde op je geschreven puts loopt er langzaam uit.
Je profiteert van het lange, lange termijneffect van het stijgen van de AEX.

Over een termijn van 25 jaar kun je dan misschien 8-12% per jaar effectief maken (afgelopen decennia niet!). Dat is ongeveer het hoogst denkbare. Je risico is natuurlijk wel hoger dan niet-leveraged, maar ook weer niet extreem hoog (als je die puts maar diep genoeg legt).

Vergis je trouwens niet in het rendement van deze constructie. Over 20 jaar (en korter is het al snel speculatief) groeit een startvermogen van 100K dan aan tot 672K. Voor wie is dit niet prima dan?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_146618123
Die combo van high yield en money puts op een index zou ik niet doen op deze waarderingen, de yield is extreem laag en aandelenwaarderingen hoog. Bij betere waarderingen/yields zijn dit soort constructies wel aan te bevelen. Afhankelijk van de waarderingen kun je dan boven de 8-12% uitkomen en wellicht kom je dan in de buurt van het rendement van Buffet (19%) op termijn. Het is ook mijn gewenste strategie als waarderingen ooit eens normaliseren.

Overigens, het echte rendement zit in de werkelijke economie.
pi_146622852
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, wat maakt dat uit? Iedereen kan toch iets anders lezen uit dat koersverloop? Bovendien zijn er volop mensen die weer op andere methoden handelen. De enige manier om snel iets te verdienen is het ontdekken van een mispricing voor de markt dat doet. En dan maar hopen dat jij gelijk had. Zie bijv. Fugro vorige week. In principe is dat ook bijna gokken.

Wat ik in principe het liefste doe? Stel ik heb 100K.
Dan schrijf ik voor 40K deep in the money puts op de AEX (spreiding + spreiding in tijd door div afloop en aankooptermijnen).
Dan koop je voor 140K aan high-yield obligaties (voor zover die tegenwoordig nog bestaan).

Dan heb je leveraged renteinkomsten (zeg 6% op die 100K effectief).
De verwachtingswaarde op je geschreven puts loopt er langzaam uit.
Je profiteert van het lange, lange termijneffect van het stijgen van de AEX.

Over een termijn van 25 jaar kun je dan misschien 8-12% per jaar effectief maken (afgelopen decennia niet!). Dat is ongeveer het hoogst denkbare. Je risico is natuurlijk wel hoger dan niet-leveraged, maar ook weer niet extreem hoog (als je die puts maar diep genoeg legt).

Vergis je trouwens niet in het rendement van deze constructie. Over 20 jaar (en korter is het al snel speculatief) groeit een startvermogen van 100K dan aan tot 672K. Voor wie is dit niet prima dan?
Moet je wel even 100k over hebben.. Wat zou je doen als je iedere maand zeg 1k ergens in zou kunnen beleggen?
pi_146773917
the man who owns the world

aardig artikel over bondbeleggen, en de man die Uruguay, Hongarije, Ukraine en Malaysia gekocht heeft :)

http://online.wsj.com/art(...)al-places-1416195123

bizar.
so long and thanks for all the fish
pi_146800772
Duurste aandeel op de markt? :P

"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 19 november 2014 @ 10:16:41 #36
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146800954
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:07 schreef ssebass het volgende:
Duurste aandeel op de markt? :P

[ afbeelding ]

nee
pi_146802953
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:07 schreef ssebass het volgende:
Duurste aandeel op de markt? :P

[ afbeelding ]

duurste is berkshire a
pi_146803525
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:19 schreef crashbangboom het volgende:
the man who owns the world

aardig artikel over bondbeleggen, en de man die Uruguay, Hongarije, Ukraine en Malaysia gekocht heeft :)

http://online.wsj.com/art(...)al-places-1416195123

bizar.
Leuk artikel. Even doorgeklikt naar de youtube video, uitstekende spreker ook.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_146803937
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 10:07 schreef ssebass het volgende:
Duurste aandeel op de markt? :P

[ afbeelding ]

Hoogst geprijsd
pi_146836455
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:43 schreef the85mc het volgende:

[..]

Moet je wel even 100k over hebben.. Wat zou je doen als je iedere maand zeg 1k ergens in zou kunnen beleggen?
Weg leggen, elke maand 1k in iets anders.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 21 november 2014 @ 15:45:41 #41
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_146871099
Bijna 3% erbij voor de eurostoxx 50.

Ik zal even mijn eindejaarsrallyhoed opzetten <O)
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_146901945
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 12:42 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Het is allemaal inderdaad niet erg positief wat er verschijnt. Toch zijn er ook wat positieve cijfers die een stuk negatiever hadden kunnen zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de stijging van de huizenprijzen op het moment. Wanneer zulke bewegingen door kunnen zetten zouden we misschien toch eens uit de crisis kunnen komen. Daarbij hebben we het 'geluk' dat in vergelijking met andere beurzen de aandelenkoersen in Nederland niet echt drastisch gestegen zijn. Ik heb mede dankzij de huizenprijzen en berichten uit het vakgebied wel een positie durven nemen op BAM toen ze erg laag stonden. Heb het ook aangedurfd om de cijfers van afgelopen donderdag af te wachten. Ben wel heel erg onzeker op welk punt ik zou willen verkopen. Ik heb nu wel een aardige buffer van rond de 15%, maar ik heb ze eigenlijk voor op de langere termijn...
Zeg je nou dat stijging van de huizenprijzen (een nieuwe bubble wellicht) de crisis gaat oplossen?
Toch raar hoe hier over gedacht wordt. Hogere prijzen voegen niets toe aan de economie, behalve dat we meer voor hetzelfde betalen. Deze rare gedachtenkronkel zou toch eens de wereld uit moeten zijn met de kennis van nu.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 22 november 2014 @ 17:54:03 #43
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_146903363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeg je nou dat stijging van de huizenprijzen (een nieuwe bubble wellicht) de crisis gaat oplossen?
Toch raar hoe hier over gedacht wordt. Hogere prijzen voegen niets toe aan de economie, behalve dat we meer voor hetzelfde betalen. Deze rare gedachtenkronkel zou toch eens de wereld uit moeten zijn met de kennis van nu.
Omdat balansen van huishoudens onder water staan, als reactie daarop zal er een tendens zijn om met spaargeld schuld af te lossen in plaats van consumeren, wat als gevolg heeft dat de economie stagneert of zelfs krimpt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_146903602
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 17:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Omdat balansen van huishoudens onder water staan, als reactie daarop zal er een tendens zijn om met spaargeld schuld af te lossen in plaats van consumeren, wat als gevolg heeft dat de economie stagneert of zelfs krimpt.
Dan klopt het wat ik zeg toch? Of...?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_146949067
Hoe zijn de meningen hier over Tesla?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 24 november 2014 @ 11:38:11 #46
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146950263
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 10:50 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe zijn de meningen hier over Tesla?
die blijven gaan. Gouden toekomst. In Peking en Shanghai krijg je straks ook dat je met een vervuilende auto er niet meer in mag.
pi_146952065
Vind persoonlijk bij Tesla nog al verschil zitten of je het van uit een technische perspectief bekijkt.
of van uit een investerings oog punt.

Van uit een investerings oog punt zou ik er persoonlijk denk ik gewoon weg blijven, Schuld positie is redelijk groot, en de inkomsten zijn nog steeds redelijk laag.
Wel zit er natuurlijk redelijk veel groei in maar of dat op lange termijn voldoende is om deze aandelen prijs te verantwoorden, is denk ik moeilijk te zeggen.
Houd er in ieder geval rekening mee dat als de elektrische auto echt een succes zou worden er waarschijnlijk ook veel meer concurrenten deze markt zullen betreden.

Van uit technische oogpunt is het natuurlijk altijd mooi om te zien dat er bedrijven bezig zijn met dit soort technieken en ontwikkelingen.
Een belangrijk punt daar is natuurlijk verdere ontwikkeling van accu technologie, waar Tesla ondanks ook een grote samenwerking voor is aan gegaan met Panasonic.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)2d-00144feabdc0.html

Waar het in ieder geval belangrijk is om te beseffen dat accu technologie op dit moment geen exponential technology is.
Met andere woorden in tegenstelling tot bijv computer onderdelen waar moorse law van toepassing is.
Gaat de ontwikkeling van accu technologie dus vele male langzamer.
Ook lijkt het er op dit moment niet echt op dat daar snel hele grote doorbraken zullen worden geboekt.
Waarmee het ook weer niet is gezegd dat het per definitie uitgesloten is, want bijv ook op het gebied van quantum mechanics worden laatste jaren natuurlijk veel doorbraken geboekt, dus allicht dat er uit dat onderzoeksgebied misschien ooit wel oplossingen voor betere accu technologie zou kunnen voort komen.
Maar Voor als nog is dat in ieder geval gewoon echt een moeizaam punt, om vooruitgang te boeken.
pi_146952519
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 11:38 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

die blijven gaan. Gouden toekomst. In Peking en Shanghai krijg je straks ook dat je met een vervuilende auto er niet meer in mag.
Jij hebt dus aandelen Tesla?

@Nimtex, is Tesla niet wat te vroeg? Ze zijn niet eens best verkochte model in Amerika onder de electric cars.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_146952958
Nee heb er geen aandelen van in bezit !
Zou er persoonlijk ook echt voorzichtig mee zijn. Maar van uit een technische oog punt op zich wel leuk om een beetje te volgen en te zien hoe die technieken zich verder ontwikkelen.
  maandag 24 november 2014 @ 13:33:32 #50
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_146953089
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 13:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Jij hebt dus aandelen Tesla?

@Nimtex, is Tesla niet wat te vroeg? Ze zijn niet eens best verkochte model in Amerika onder de electric cars.
Nee Renault.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')