abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_148550256
registreer om deze reclame te verbergen
Niet echt wetenschap maar desalniettemin erg interessant: Een lijst van serieuze boeken (analyse die de politiek niet beviel, geheim project van de CIA, ...) die in de USA werden gecensureerd en die nu alsnog als e-boek zijn uitgegeven, geleid door een professor van de NYU. Geen wettelijke censuur maar op een veel subtielere manier onbekend gemaakt. De kans is groot dat er iets tussen zit wat je interessant vindt. Geen complottheorie-gedoe. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_148597266
quote:
:D
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  Moderator maandag 12 januari 2015 @ 10:18:58 #153
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148597723
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2015 21:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet echt wetenschap maar desalniettemin erg interessant: Een lijst van serieuze boeken (analyse die de politiek niet beviel, geheim project van de CIA, ...) die in de USA werden gecensureerd en die nu alsnog als e-boek zijn uitgegeven, geleid door een professor van de NYU. Geen wettelijke censuur maar op een veel subtielere manier onbekend gemaakt. De kans is groot dat er iets tussen zit wat je interessant vindt. Geen complottheorie-gedoe. ;)
In nederland is er recent ook een beoordeling van een proefschrift openbaar gemaakt, opzich vrij wonderlijk dat dat 25 jaar geheim moest blijven :D

BNW / Regering openbaart geheimen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_148608731
quote:
2s.gif Op maandag 12 januari 2015 10:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In nederland is er recent ook een beoordeling van een proefschrift openbaar gemaakt, opzich vrij wonderlijk dat dat 25 jaar geheim moest blijven :D

BNW / Regering openbaart geheimen
In dit geval wel aangezien het ging om een zaak van de overheid tegen een burger en die overheid met een prestigekwestie bezig was, niet met een normale rechtszaak (waarin het uiteindelijk uitmondde), bovendien zocht die burger - het slachtoffer in deze zaak - zelf uitgebreid de media. Uiteindelijk werd die burger ruimschoots in het gelijk gesteld door de rechter(s), de overheid moest een voor Nederland ongekend hoge schadevergoeding betalen. Ik herinner mij dat hij erg zijn best moest doen om zelf alle relevante stukken te krijgen, ik kan me voorstellen dat daarom dit proefschrift geheim moest blijven, dat ze bang waren dat bepaalde informatie hem zou helpen bij de rechtszaken. Overheden en klokkenluiders en andere mensen die een overheid kapot wil maken. Het is helaas een wereldwijd verschijnsel. :@

Samenvatting van Wiki van deze prestigezaak:
quote:
Nieuw-Guinea

Tegen de zin van de Nederlandse overheid interviewde hij in 1956 Soekarno toen deze een bezoek aan Rome bracht. In 1957 bepleitte hij vanuit Jakarta de overdracht van Nieuw-Guinea. Hierdoor werd hij in Nederland als landverrader beschouwd. Hij kreeg geen werk meer en verhuisde daarom naar de Verenigde Staten. In 1961 zou hij via een memorandum aan president Kennedy hebben voorkomen dat Nederland oorlog ging voeren om Nieuw-Guinea. Op zijn advies liet de Amerikaanse regering zich door prins Bernhard voorlichten over de kwestie Nieuw-Guinea. Toen minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns vervolgens in Washington kwam pleiten voor de Nederlandse zaak, zou Luns te verstaan zijn gegeven dat Nederland uit Nieuw-Guinea diende te vertrekken.[bron?]

Tegenwerking en compensatie

Sindsdien werd Oltmans door Luns op alle mogelijke manieren tegengewerkt in het uitoefenen van zijn beroep. Na het vertrek van Luns gingen de pesterijen door; ook toen Oltmans naar Zuid-Afrika was verhuisd en de Nederlandse staat had laten weten daar te willen blijven wonen. Oltmans keerde ten slotte berooid naar Nederland terug. Hij voerde een jarenlang proces tegen de Nederlandse Staat, dat hij won. In 2000 werd hem, na arbitrage van een door Pierre Vinken voorgezeten commissie van drie, als vergoeding van hem door de Staat toegebrachte schade acht miljoen gulden belastingvrij uitgekeerd.[1] Na twee miljoen gulden aan advocaatkosten te hebben voldaan, kocht Oltmans van het resterende bedrag onder meer een penthouse aan het Singel te Amsterdam, dat hij Huize Kok-Van Aartsen doopte,[2] en een Steinway-vleugel.
#NoDAPL
  Moderator maandag 12 januari 2015 @ 16:28:00 #155
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148608816
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 16:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In dit geval wel aangezien het ging om een zaak van de overheid tegen een burger en die overheid met een prestigekwestie bezig was, niet met een normale rechtszaak (waarin het uiteindelijk uitmondde), bovendien zocht die burger - het slachtoffer in deze zaak - zelf uitgebreid de media. Uiteindelijk werd die burger ruimschoots in het gelijk gesteld door de rechter(s), de overheid moest een voor Nederland ongekend hoge schadevergoeding betalen. Ik herinner mij dat hij erg zijn best moest doen om zelf alle relevante stukken te krijgen, ik kan me voorstellen dat daarom dit proefschrift geheim moest blijven, dat ze bang waren dat bepaalde informatie hem zou helpen bij de rechtszaken. Overheden en klokkenluiders en andere mensen die een overheid kapot wil maken. Het is helaas een wereldwijd verschijnsel. :@
het proefschrift is gewoon openbaar
LPs | CDs
pi_148608878
quote:
2s.gif Op maandag 12 januari 2015 16:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

het proefschrift is gewoon openbaar
Is dat trouwens bij verplicht (bij wet of door de universiteit) dat een proefschrift openbaar is?
#NoDAPL
  Moderator maandag 12 januari 2015 @ 16:31:41 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148608914
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is dat trouwens bij wet verplicht dat een proefschrift openbaar is?
Men wil het graag in de bibliotheek van de universiteit hebben, maar dat hoeft niet persee. Ikzelf heb dat niet gedaan zodat ik naderhand de hoofdstukken gewoon kon publiceren zonder dat ze al gepuliceerd waren, dat kan gebeuren als je er bijvoorbeeld een isbn nummer aan hangt.
LPs | CDs
pi_148665005
Welke software gebruiken jullie om plagiaat te ontdekken?
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_148665138
ik moest ephorus gebruiken maar om de keer dat ik het vermoedde kwam ik verder met google.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_148665379
Na lang zoeken blijk ik toegang te hebben tot turnitin.com. Dat werkt als een trein. Hier was een eenvoudige google search ook de aanleiding.

"Only in your own words" blijkt in bepaalde culturen toch iets anders te betekenen dan bij ons thuis.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  Moderator woensdag 14 januari 2015 @ 09:43:29 #161
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148666784
Hoe ver gaat plagiaat eigenlijk, soms kom je een zin tegen die zo de spijker op zijn kop is dat je hem met je eigen woorden alleen verder van de spijker verwijderd. Met een goed referentie erbij is dan zo'n zin nog plagiaat te noemen...
LPs | CDs
  Moderator woensdag 14 januari 2015 @ 09:44:17 #162
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148666801
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 16:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Samenvatting van Wiki van deze prestigezaak:

[..]

Erm het gaat over een proefschrift over vanoldebarnevelt dat is wel iets langer geleden dan het oltmans verhaal.
LPs | CDs
pi_148668535
quote:
7s.gif Op woensdag 14 januari 2015 09:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe ver gaat plagiaat eigenlijk, soms kom je een zin tegen die zo de spijker op zijn kop is dat je hem met je eigen woorden alleen verder van de spijker verwijderd. Met een goed referentie erbij is dan zo'n zin nog plagiaat te noemen...
Ik vind van wel.

Als je 'm tussen quootjes zet, dan kan het weer wel.

"Als je 'm tussen quootjes zet, dan kan het weer wel." [Lyrebird, FOK!, 2015]

:) Weer een zelfcitatie rijker.
  woensdag 14 januari 2015 @ 10:57:57 #164
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_148668570
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 16:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is dat trouwens bij verplicht (bij wet of door de universiteit) dat een proefschrift openbaar is?
Hier niet. Het is wel standaard, maar je kunt verzoeken, als je proefschrift gevoelige informatie bevat, het gesloten te houden.
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
  Moderator woensdag 14 januari 2015 @ 10:58:48 #165
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148668580
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:56 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik vind van wel.

Als je 'm tussen quootjes zet, dan kan het weer wel.

"Als je 'm tussen quootjes zet, dan kan het weer wel." [Lyrebird, FOK!, 2015]

:) Weer een zelfcitatie rijker.
Hoeveel woorden moeten er dan anders zijn om geen plagiaat meer te zijn. En hoeveel manieren zijn er om dezelfde zin te schrijven... op een gegeven moment moet je onwaarheden te gaan verkopen om niet te plagiėren.
LPs | CDs
  woensdag 14 januari 2015 @ 11:05:08 #166
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_148668692
Hier leren we de studenten om een zin te 'ontleden' in woorden die essentieel zijn voor de betekenis van de zin en woorden die gemakkelijk veranderd kunnen worden/wat anders gezegd kan worden om zo niet al teveel directe quotes te hebben en alleen wat indirect citations.

In een zin als "Het FOK! Admin Team heeft besloten dat FOK!kers met minder dan 5 gepubliceerde artikelen geen toegang meer mogen hebben tot het subforum W&T." zijn FOK!, 5 gepubliceerde artikelen en W&T de dingen die 'vast zijn'. De overige delen zijn te vervangen. Al kun je nog best creatief zijn met de rest :+

Zo kun je daar van maken.

Er is door de de leiding van FOK! bepaald dat gebruikers van het FOK! forum die minder dan 5 gepubliceerde artikelen op hun naam hebben staan niet meer mogen posten in het subforum W&T.

Ofzo.
Bovenstaande is mijn mening, ook wanneer er niet expliciet 'ik vind' of soortgelijk in de post vermeld staat. En gelukkig zijn alle meningen hier welkom, dus dat is fijn. Toch? Liefs.
  woensdag 14 januari 2015 @ 11:05:15 #167
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_148668696
quote:
2s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoeveel woorden moeten er dan anders zijn om geen plagiaat meer te zijn. En hoeveel manieren zijn er om dezelfde zin te schrijven... op een gegeven moment moet je onwaarheden te gaan verkopen om niet te plagiėren.
Voor het opsporen van plagiaat worden vaak tooltje zoals Ephorus gebruikt, en die detecteert plagiaat als er 5 achtereenvolgende woorden hetzelfde zijn...
  donderdag 15 januari 2015 @ 13:56:18 #168
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_148709094
Nu zal het bij sociale studies toch wel wat anders zijn misschien dan bij exacte, maar echt, dit hele proces, vooral de laatste weken met m'n veldwerk en de literatuur die ik aan de hand daarvan lees.. heeft me zoveel nieuwe inzichten opgeleverd dat ik compleet anders naar de wereld/de fenomenen die ik bestudeer ben gaan kijken in vergelijking met toen ik startte.

Of ben ik de enige? :')
pi_148710658
quote:
2s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:58 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik had ooit een student die me zoiets vroeg, n.a.v. plagiaat aan haar kant. Ik maakte een eind aan het gesprek, liep een paar deuren verderop, en vroeg mijn leidinggevende of we zulke studenten gewoon van de uni konden schoppen.
Aan de andere kant had ik een gerespecteerde collega die niet goed kon schrijven. Hij zocht dan op internet naar zinsconstructies die hij zijn texten in kopieerde. Daar begint het voor mij al twijfelachtig te worden.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_148710968
Mijn ervaring is dat plagiaat vooral een probleem wordt als studenten de inleiding van hun paper zien als een samenvatting van een berg verzamelde literatuur en niet meer dan dat. Ik heb liever dat zij beginnen met hun eigen ideeėn en van daaruit wat relevante literatuur ter sprake brengen en kritisch bediscussiėren. Dan maakt het me niet zo heel veel uit of een zin misschien teveel op een zin uit een ander artikel lijkt. (Al zal ik dat wel altijd ter sprake brengen.)

Wat ik trouwens misschien nog wel erger vind dan niet goed parafraseren, is de gedachte/bevinding van een andere auteur niet goed weergeven. Of nog erger: een auteur een redenering toeschrijven die niet in het artikel voorkomt of van een andere auteur is. Dat komt schrikbarend vaak voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_148711052
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:56 schreef motorbloempje het volgende:
Nu zal het bij sociale studies toch wel wat anders zijn misschien dan bij exacte, maar echt, dit hele proces, vooral de laatste weken met m'n veldwerk en de literatuur die ik aan de hand daarvan lees.. heeft me zoveel nieuwe inzichten opgeleverd dat ik compleet anders naar de wereld/de fenomenen die ik bestudeer ben gaan kijken in vergelijking met toen ik startte.

Of ben ik de enige? :')
Leg uit!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 15 januari 2015 @ 15:44:28 #172
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148713476
quote:
10s.gif Op donderdag 15 januari 2015 14:40 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik had ooit een student die me zoiets vroeg, n.a.v. plagiaat aan haar kant. Ik maakte een eind aan het gesprek, liep een paar deuren verderop, en vroeg mijn leidinggevende of we zulke studenten gewoon van de uni konden schoppen.
Aan de andere kant had ik een gerespecteerde collega die niet goed kon schrijven. Hij zocht dan op internet naar zinsconstructies die hij zijn texten in kopieerde. Daar begint het voor mij al twijfelachtig te worden.
Nouja ik zal het niet onder stoelen of banken steken dat mijn schrijfvaardigheid nou niet persee mijn forté is. Bij het schrijven van de intro van mijn proefschrift vond ik het een verschrikkelijke kriem om dingen die bekend en goed omschreven zijn te moeten vervormen naar mijn gebrabbel, terwijl anderen het veel mooier op kunnen schrijven.
LPs | CDs
  Moderator donderdag 15 januari 2015 @ 18:43:52 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_148720477
Ik denk trouwens dat ik dan een fraudeur ben :@

ik heb de zin "growth hormone receptor belongs to the type I cytokine receptor superfamily" gebruikt en heb daarmee 50% van het groeihormoonreceptor veld geplagieerd. Ook heb ik in andere publicaties de zin "growth hormone receptor is part of the type I cytokine receptor superfamily" daarmee heb ik de andere 50% van het groeihormoonreceptor veld geplagieerd :@

Ik heb vast ook wel een derde variant gebruikt en daarmee ook een subdeel van het veld geplagieerd.

Ik bedoel op hoeveel manieren kun je zeggen dat de groeihormoonreceptor bij een bepaalde subgroep hoort?

Ik heb op dit moment een artikel in de pen met de zin "RAD51 is a DNA recombinase" on ook de zin "RAD51 is the human homolog of the yeast protein Rad51 and the bacterial RecA protein" Ik zal eens gaan passen en meten of ik daar iets anders van kan maken.
LPs | CDs
  donderdag 15 januari 2015 @ 18:49:44 #174
162870 motorbloempje
Dr. SJW voor jou...
pi_148720739
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 14:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leg uit!
Ik had een heel duidelijk beeld van 'hoe het zat', althans, niet zozeer dat ik niet open stond voor wat ik tegen zou komen, maar meer zo van "dit is een probleem, dit ga ik onderzoeken, en dat probleem ga ik verwoorden/uitspreken en wellicht zelfs een begin voor een oplossing voor bedenken".

Maar al na week 1 zei m'n veldwerk dingen die ik nooit had verwacht te horen, althans, laat ik het zo zeggen: ik ben altijd heel erg van de 'work-ethic' geweest, maar nu ik midden in m'n veldwerk zit, en omga met mensen van het 'precariaat', bijvoorbeeld, van de 'onderklasse', en daar meer en meer over lees (Zygmunt Bauman bijvoorbeeld), is er zóveel nuance.
pi_148721818
quote:
2s.gif Op donderdag 15 januari 2015 18:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk trouwens dat ik dan een fraudeur ben :@

ik heb de zin "growth hormone receptor belongs to the type I cytokine receptor superfamily" gebruikt en heb daarmee 50% van het groeihormoonreceptor veld geplagieerd. Ook heb ik in andere publicaties de zin "growth hormone receptor is part of the type I cytokine receptor superfamily" daarmee heb ik de andere 50% van het groeihormoonreceptor veld geplagieerd :@

Ik heb vast ook wel een derde variant gebruikt en daarmee ook een subdeel van het veld geplagieerd.

Ik bedoel op hoeveel manieren kun je zeggen dat de groeihormoonreceptor bij een bepaalde subgroep hoort?

Ik heb op dit moment een artikel in de pen met de zin "RAD51 is a DNA recombinase" on ook de zin "RAD51 is the human homolog of the yeast protein Rad51 and the bacterial RecA protein" Ik zal eens gaan passen en meten of ik daar iets anders van kan maken.
Way is het probleem als je netjes verwijst? Hele alinea's overnemen lijkt me niet handig, maar dergelijke zinnen ontkom je toch niet aan.

Gelukkig ben ik meestal co-auteur, en wordt me alleen inhoudelijk om een mening gevraagd. Gelukkig maar, want ik zou waarschijnlijk wel plagieren volgens dit topic...
Whatever...
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')