abonnement Unibet Coolblue
pi_146314065
Welkom in het Fok!-topic over schrijven! De onderstaande tips gelden niet alleen bij het schrijven van een manuscript, maar kunnen ook bruikbaar zijn bij andere creatieve teksten, zoals korte verhalen, scenario's, toneelstukken enzovoorts.

Tips om te beginnen met schrijven!

1. Schrijf!
Het klinkt zo simpel, maar het is écht waar; de enige manier om te leren schrijven is door het te doen. Bedenk dat je eerste schrijfsels oefeningen zijn, het hoeft niet gelijk perfect. Dat kan ook niet. Elke schrijver herschrijft en schrapt in de eerste versies, ook Stephen King.

2. Lees!
Je kunt niet schrijven als je nooit leest. Lees literatuur en boeken in het genre waarin je wilt schrijven.
Waardoor vind je het ene boek beter dan het andere? Hoe is de ontwikkeling van de personages? Wat is het thema van het boek? Waarom spreekt de schrijfstijl je wel of niet aan?

3. Lees over schrijven
Verdiep je in de materie over personages, conflicten, structuur, perspectief enzovoort.
Aanraders:
Over leven en schrijven - Stephen King
Schrijven: het begin - Pim Wiersinga
Personages, conflict, perspectief - Frans Stuger
De 36 dramatische situaties - Jan Veldman
Bestseller - Paul Sebes (vooral voor de do's en don't bij het insturen van een manuscript)
Zo schrijf je een verdomd goed roman - James N. Frey (Helaas niet meer leverbaar bij Bol.com)

4. Zoek proeflezers
Iedere schrijver heeft proeflezers, ja, ook Stephen King.
Het is lekker veilig om iemand uit je directe omgeving te kiezen. Zij horen jouw 'stem' in jouw verhaal, zullen het al snel goed vinden en hooguit met milde feedback komen. Voor echte kritiek zoek je mensen die verder van je af staan. Sluit je aan bij een schrijfgroep of zoek op internet naar gelijkgestemden.
Probeer zelf ook eens een verhaal van een ander te proeflezen. Waardoor loopt het niet lekker? Wat zou je anders doen? Je leert hier ook heel veel van voor je eigen verhalen!

5. Herschrijf
Geen enkele tekst is meteen goed. Iedere schrijver heeft zijn eigen manier om het te doen, maar waar iedereen het over eens is, is dat herschrijven onontbeerlijk is. Enkele veelgehoorde methodes:
* Eerst het hele manuscript schrijven, het daarna enkele weken laten liggen en het vervolgens met een frisse blik herschrijven.
* Elke keer als je het document opent het stuk van de vorige schrijfsessie herlezen en meteen (licht) herschrijven.
* Herschrijven on the go: op het moment dat in je opkomt dat iets anders moet, het meteen aanpassen.
Er is geen goede of foute manier, als je maar kritisch durft te zijn op je eigen werk en de wil hebt om het nóg beter te maken. Aan te raden is om het grove werk digitaal te doen en naar het eind toe een keer het script uit te printen voor een correctie, want op het scherm vallen fouten veel minder op.

6. Doe mee aan schrijfwedstrijden
Schrijfwedstrijden bieden je een deadline en een motivatie om te gaan schrijven. Hiermee kun je je oefenen in het schrijven van korte verhalen. Veel schrijfwedstrijden hebben een bepaald thema en een maximaal aantal woorden waar je je aan moet houden. Soms krijg je ook jury-commentaar terug op je verhaal.
Hier zie je een overzicht van schrijfwedstrijd die op dit moment lopen: http://www.schrijvenonline.org/wedstrijden

Interessante links
Ken Follet legt de basics van het schrijven uit (in het Engels): Masterclass van Ken Follett

De sneeuwvlokmethode, een manier om gestructureerd een roman op te bouwen (in het Engels): http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php

Geweldige site van Ton Rozeman vol met tips voor het schrijven van korte verhalen:
http://www.korteverhalenschrijven.nl/

Site van Schrijven Magazine met een schat aan informatie en een actief forum met een onderdeel waar je korte stukjes (max. 500 woorden) kunt laten proeflezen: www.schrijvenonline.org

Fok!kers aan het schrijven:
_Arual_
Aardappeltaart
Antidood
Armoed
AthCom
Bensel
Biancavia
BlackLodge
Cherrylips
ChrisHantzen
Complexiteit
CytiseChromatique
DaMart
Daph_
Dingest
Drassss
Exentric90
Fir3fly
Frag_adder
Frith
Gwildor
Gwywen
JAM
jebentzelfeenfiets.
kalinzar
KeizerKuzco
Mishu
Nadine26 (Zie ook: TTK / Zelf een 'literaire thriller' schrijven, 2)
najazeg
Nezhi
Opiefiets
p-etr-a
Pfenisbaron
StinkieBinkie
summer2bird
Tha_Erik
ValHallen
Verbal
Vivi
Wolferl
wonderer

[ Bericht 92% gewijzigd door Biancavia op 05-11-2014 10:51:57 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_146314181
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:39 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Ik wil wel een stukje lezen!
Thanks, je hebt een dm! :)
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  Moderator dinsdag 4 november 2014 @ 23:01:24 #3
42184 crew  DaMart
pi_146314289
Dat nano-gebeuren gaat hem hier toch niet worden, ben ik bang... heb tot nu toe deze maand nog geen woord geschreven :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_146323073
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 23:01 schreef DaMart het volgende:
Dat nano-gebeuren gaat hem hier toch niet worden, ben ik bang... heb tot nu toe deze maand nog geen woord geschreven :D.
Nee, dan moet je nu al zoveel gaan inhalen. ;)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_146422294
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 november 2014 22:52 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat is inderdaad niet zo handig. Voor Nano kun je beter iets kiezen waar je geen research voor hoeft te doen, of zorgen dat je al je voorwerk al gedaan hebt. Er zijn schrijvers die in de maanden ervoor alle research doen, de plot bedenken, soms zelfs al een outline per hoofdstuk maken en alle persoonsbeschrijvingen klaar hebben. Dan kun je er echt vol tegenaan. :s)
Tsja, dat is nou eenmaal hoe en waarover ik schrijf :P Afgezien van in grote lijnen wat scenes verzinnen en wat bronnen opsporen heeft het voor mij verder geen nut om (maanden) van te voren voorbereiden te plegen; het wordt allemaal pas 'on the fly' verzonnen hoe het toegepast moet worden. Zeker bij de wat meer specifiekere zaken weet ik pas wat ik nodig heb als ik het daadwerkelijk nodig heb, dus dan moet ik pas op dat moment uitzoeken wat ik moet weten. Soms staat het al in verzamelde bronnen, maar vaak niet.
Voor NaNo zijn personage-gedreven plots of fantasie/SF-settings ideaal. Dat kan je mooi uit je hoofd zelf inkleuren. Zoiets gaat zeker sneller, maar dat heeft het mijn interesse niet en dan vind ik het ook niet leuk ;)

Ik denk ook dat ik af ga haken. Ik loop nu 2,500 woorden achter op een normaal schema, en de laatste 8 dagen van de maand zit ik op Gran Canaria *O* Twee jaar geleden had ik hetzelfde 'probleem' en toen lukte het wel, maar toen waren we een halve week in het jaar later en lag ik vrij snel behoorlijk voor.
pi_149867761
Hoe is het met iedereen?

Ik ben bezig met het proefleesklaarmaken van een kinderboek, en in maart wil ik gaan beginnen aan een tweede thriller. Daar ben ik nu al wat losse flarden en ideeën voor aan het verzamelen. Vind ik wel een van de leukste fases van het schrijven. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 10:31:08 #7
42184 crew  DaMart
pi_149912585
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:13 schreef Biancavia het volgende:
Hoe is het met iedereen?

Ik ben bezig met het proefleesklaarmaken van een kinderboek, en in maart wil ik gaan beginnen aan een tweede thriller. Daar ben ik nu al wat losse flarden en ideeën voor aan het verzamelen. Vind ik wel een van de leukste fases van het schrijven. :)
Goed bezig, dus!

Ik ben nog steeds 2 boeken aan het schrijven, maar het schiet niet op. De ene week heb ik inspiratie voor het ene, de week erop voor het andere verhaal. Ik heb mezelf wel een deadline gesteld voor het
verhaal waar ik al het verst mee ben, maar inmiddels ligt het schrijven alweer een ruime week stil.

Wil nu eerst een inzending gaan schrijven voor de verhalenwedstrijd van Letterrijn. Heb al een idee dat ik daarvoor wil gaan uitwerken :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 22 februari 2015 @ 12:56:28 #8
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149915169
Ik wil voor het einde van de maand mijn manuscript klaar hebben. Goddammit :P

Nog een weekje hard doorwerken dus.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 12:58:04 #9
42184 crew  DaMart
pi_149915205
Succes Wonderer!
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 22 februari 2015 @ 13:28:22 #10
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149916057
Thanks! Jij ook, met je verhaal voor de wedstrijd en je twee manuscripten.

Zitten en ploeteren, is mijn devies ;) Niet dat ik het zelf opvolg, maar hee ... ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149923786
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 13:28 schreef wonderer het volgende:
Thanks! Jij ook, met je verhaal voor de wedstrijd en je twee manuscripten.

Zitten en ploeteren, is mijn devies ;) Niet dat ik het zelf opvolg, maar hee ... ;)
Hup hup! *O* Je kan het!

En leuk, DaMart! Ik sta in de vorige bundel van LetterRijn, en die is heel mooi geworden.
Als je een proeflezer zoekt, dan wil ik me wel aanbieden. ;)
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator zondag 22 februari 2015 @ 18:54:34 #12
42184 crew  DaMart
pi_149927696
quote:
7s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:07 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Hup hup! *O* Je kan het!

En leuk, DaMart! Ik sta in de vorige bundel van LetterRijn, en die is heel mooi geworden.
Als je een proeflezer zoekt, dan wil ik me wel aanbieden. ;)
Proeflezers zijn altijd welkom, dus als het verhaal af is, dan geef ik je een seintje :Y.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  maandag 23 februari 2015 @ 16:50:09 #13
441258 ayra3
altijd blijven lachen :)
pi_149958545
Eclipse

We gaan voor dit verhaal even naar een fantasie dimensie en daar woont een meisje van 17, genaamd Ayra en die woont in een hele grote stad waar een mythe steeds verder bewaarheid wordt.

Hoofdstuk 1
Ik wordt s’ochtens wakker en alles lijkt heel gewoon, ik sta op, kleed me om en loop de trap af naar beneden. Daar tref ik mijn vader aan die zoals gewoonlijk de krant zit te lezen aan de hoge tafel, ik loop naar de keuken en kijk naar de ene kant van het aanrecht om te kijken of hij al ontbijt had klaar gemaakt, maar helaas dat was niet zo. Dus moest ik het zelf maken en liep door naar de koelkast waar ik een pak drinken uithaalde en de deur weer dichtdeed, uit een van de keuken kastjes pak ik een glas en schenk een glas drinken in, het eerste deel van mijn ontbijt dacht ik bij mezelf. Nu het tweede deel nog, En daarvoor haalde ik een broodje uit de diepvries en een paar eieren uit de koelkast en een koekenpan uit een andere kast en ga een eitje bakken. Daarna heb ik lekker ontbeten en ben op de fiets gestapt en naar school gereden. Rest van de dag verliep ook op normale wijze. Totdat ik s' avonds naar huis reed op de fiets en naar de daken van de huizen aan de overkant keek, een beetje een vervelende gewoonte, maar dit keer zag ik iets als een schaduw over het dak lopen en omhoog verdwijnen. Ik ben doorgereden en thuis ben ik mijn huiswerk voor morgen gaan doen maar daar kwam niet veel van, en ik mocht toch kijken hoever ik kwam want ik snapte het niet, dus ben ik onder de douche doorgegaan en ben in bed gaan liggen, waar ik al heel snel op in slaap viel. De volgende dag verloopt bijna het zelfde, alleen nu reed ik aan de kant van de weg waar dat huis stond en dit keer zag ik een jongen boven staan en hij keek naar beneden en keek recht in mijn ogen waarop hij in schaduw verdween en voor mijn neus opdoemt en vraagt: welke kracht heb jij dan? Ik kijk hem scheef aan en vraag: kracht? Waarop hij weer zegt: ja, kracht ja, wat is je kracht, want het kan niet zo zijn dat je geen kracht hebt en toch een gloed. Hoezo een gloed? Vroeg ik hem daarna, nog steeds met een scheef hoofd. En toen was hij zo gefrustreerd dat hij me bij mijn arm pakte en we verdwenen in de schaduwen, een paar seconde later stonden we bovenop een wolkenkrabber en toen werd het ineens heel erg koud, ik was dan ook niet op zulke kou gekleed, en de rest wel, jammer genoeg, maar gelukkig was er iemand zo vriendelijk om me een mantel te geven, en nu weet ik waarom een mantel beter is dan een jas zeg, die zijn echt veel warmer dan jassen. We liepen met z'n allen naar binnen en de trap af naar de bovenste etage van het gebouw. Waar allemaal stoelen stonden en iedereen ging zitten, er bleef 1 plekje over, dus ging ik ook zitten, en die stoel waar ik in ging zitten bleek heerlijk zacht te zijn. Degene die recht tegenover mij aan de andere kant van de ruimte was gaan zitten en vroeg aan de jongen die mij meegebracht had wie ik was, hij zei dat hij dat niet wist maar dat ik een hele heldere gloed om me heen heb, en degene recht tegenover vraagt aan mij wie ik ben, waarop ik vertel dat ik Ayra heet en 17 jaar oud ben, dat was het punt dat het gezicht van de leider veranderde in een gezicht dat heel begrijpelijk keek, ik vertelde daarna ook nog dat de jongen die mij mee had genomen zei dat ik een hele sterke gloed om me heen had, waarop de leider, genaamd Eliath, ging verzitten, mij een teken gaf om te stoppen en vroeg aan de jongen die mij meegenomen had welke kleur en hij antwoordde: goud. En toen keek iedereen verbaasd naar mij, ik vroeg aan de leider waarom en hij antwoordde: iemand met een gouden gloed geboren wordt is degene die alle kan leren door het af te kijken en ons uiteindelijk te leiden. Zoals in de profetie staat. Wij met z'n allen hebben namelijk een extra chromosoom, dat is chromosoom 27, de normale mensen weten niet van het bestaan van ons en mogen het ook niet weten dus gebruik je krachten niet waar zij bij zijn. Voor nu is deze vergadering geschorst en kan iedereen gaan, en iedereen stond op en liep naar de deur om vervolgens de trap op omhoog te lopen en daar weg te vliegen in de smog, behalve Ayra en Dragonia jullie wil ik nog even spreken. Toen iedereen weg was zei hij tegen Dragonia, jij bent vanaf nu Ayra‘s begeleider, leer haar de basis zodat ze de rest ze zelf kan ontwikkelen en leren gebruiken.

ik zou graag reacties willen of er meer moet komen of dat ik wat kan aanpassen en tips zijn altijd welkom

mvg ayra
  maandag 23 februari 2015 @ 17:14:44 #14
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_149959369
Een woord: alinea's.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_149964217
Ik stopte bij 'Ik wordt s'ochtens'.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_149964405
quote:
7s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:43 schreef Biancavia het volgende:
Ik stopte bij 'Ik wordt s'ochtens'.
De hamvraag is dan natuurlijk: Wat vond je van het stuk daarvoor?
  maandag 23 februari 2015 @ 19:50:27 #17
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_149964530
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:47 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

De hamvraag is dan natuurlijk: Wat vond je van het stuk daarvoor?
_O-
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
pi_149964615
Meisje die :'(
pi_149965018
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:47 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

De hamvraag is dan natuurlijk: Wat vond je van het stuk daarvoor?
Overgeslagen. Ik was bij hoofdstuk 1 begonnen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 23 februari 2015 @ 20:05:27 #20
441258 ayra3
altijd blijven lachen :)
pi_149965251
Alinea's, nog iets anders? En wat vond je ervan als je het ook echt gelezen hebt ?
  Moderator maandag 23 februari 2015 @ 20:08:13 #21
42184 crew  DaMart
pi_149965382
quote:
0s.gif Op maandag 23 februari 2015 20:05 schreef ayra3 het volgende:
Alinea's, nog iets anders? En wat vond je ervan als je het ook echt gelezen hebt ?
Ik vond het niet lekker lezen, mede door de vele storende taalfouten.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_149965534
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 19:50 schreef houdjemond het volgende:

[..]

_O-
Het trieste is dan ook nog dat er in die 2 woorden ook al een fout staat :')
  maandag 23 februari 2015 @ 20:21:56 #23
280022 houdjemond
Sicker than the rest.
pi_149965959
quote:
1s.gif Op maandag 23 februari 2015 20:12 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Het trieste is dan ook nog dat er in die 2 woorden ook al een fout staat :')
Ach, de kastjes en de kastjes en de andere kastjes zijn gelukkig uitgebreid beschreven. -O-
T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
  maandag 23 februari 2015 @ 20:23:55 #24
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_149966034
Je zinnen lopen niet lekker ayra. Gebruik wat minder komma's en wat meer punten.
Ik kwam er niet doorheen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_149979443
Mijn inspiratie is een beetje op :(
Beetje veel dingen aan m'n hoofd, dan maak ik te weinig tijd om te schrijven!
pi_150046524
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 09:24 schreef Opoefiets het volgende:
Mijn inspiratie is een beetje op :(
Beetje veel dingen aan m'n hoofd, dan maak ik te weinig tijd om te schrijven!
Ik vind het ook moeilijk om te schrijven als er te veel dingen spelen. Dan kom ik niet verder dan korte verhalen en dingen herschrijven die ik al had.
Echt iets nieuws beginnen is dan lastig.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 26 februari 2015 @ 09:15:22 #27
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_150058470
Ik heb mijn manuscript naar de persoon die mijn agent zou zijn geweest als ze dat werk nog deed ;) Hopelijk wil ze voor mij nog even een uitzondering maken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator woensdag 8 april 2015 @ 18:50:12 #28
42184 crew  DaMart
pi_151490377
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 10:31 schreef DaMart het volgende:

[..]

Wil nu eerst een inzending gaan schrijven voor de verhalenwedstrijd van Letterrijn. Heb al een idee dat ik daarvoor wil gaan uitwerken :).
Ik heb net in de trein eindelijk de eerste versie van het verhaal afgerond. Ik worstelde erg met op gang komen. Schreeef een begin maar na hooguit 300 woorden viel het weer stil. Toen heb ik eerst het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon helemaal uitgeschreven en dat hielp wel een beetje.

Met de huidige versie ben ik nog niet tevreden en het is zeker nog niet inzendingswaardig, maar ik heb nu in ieder geval een basis om op voort te bouwen :).

En hoe gaat het met jullie schrijfprojecten?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_151495935
Het begin is er dan in elk geval, DaMart!

Ik wilde zelf vanaf 1 maart zo'n 2500 woorden per week aan mijn nieuwe thriller gaan schrijven, maar ik loop nu al 10.000 woorden achter. :')
Dit weekend heb ik een schrijfweekendje, dus dan wil ik er toch wel weer 5000 uitpersen.

En mijn kinderboek ligt nu bij de laatste proeflezers. Ik heb al een lijstje met uitgeverijen gemaakt waar ik het naartoe wil sturen. Ik word er al helemaal nerveus van. :P
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_151550093
Ik modder zo nu en dan nog wat aan :)
  Moderator zaterdag 25 april 2015 @ 12:45:00 #31
42184 crew  DaMart
pi_152011262
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2015 18:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb net in de trein eindelijk de eerste versie van het verhaal afgerond. Ik worstelde erg met op gang komen. Schreeef een begin maar na hooguit 300 woorden viel het weer stil. Toen heb ik eerst het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon helemaal uitgeschreven en dat hielp wel een beetje.

Met de huidige versie ben ik nog niet tevreden en het is zeker nog niet inzendingswaardig, maar ik heb nu in ieder geval een basis om op voort te bouwen :).
Update: het verhaal is weer een stukje dichter bij het eindresultaat gekomen. De afgelopen twee weken ben ik aardig aan het schrappen, aanpassen en toevoegen geweest. Ik heb het verhaal nu iets eerder laten beginnen en dat komt het volgens mij wel ten goede :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator zaterdag 25 april 2015 @ 12:45:46 #32
42184 crew  DaMart
pi_152011279
quote:
7s.gif Op woensdag 8 april 2015 21:06 schreef Biancavia het volgende:
Het begin is er dan in elk geval, DaMart!

Ik wilde zelf vanaf 1 maart zo'n 2500 woorden per week aan mijn nieuwe thriller gaan schrijven, maar ik loop nu al 10.000 woorden achter. :')
Dit weekend heb ik een schrijfweekendje, dus dan wil ik er toch wel weer 5000 uitpersen.

En mijn kinderboek ligt nu bij de laatste proeflezers. Ik heb al een lijstje met uitgeverijen gemaakt waar ik het naartoe wil sturen. Ik word er al helemaal nerveus van. :P
En, heb je je doel voor die 5000 woorden nog bereikt? :P.

Hoe gaat met je kinderboek, al een antwoord van je proeflezers gekregen?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_152039162
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 12:45 schreef DaMart het volgende:

[..]

En, heb je je doel voor die 5000 woorden nog bereikt? :P.

Hoe gaat met je kinderboek, al een antwoord van je proeflezers gekregen?
Ja, ik zat zelfs over de 8000 woorden! Maar nu loop ik weer achter, vanmiddag wil ik nog een stukje verder komen.

Van één proeflezer heb ik al (een beperkte) reactie, van de ander krijg ik het komende week. Daar ben ik wel heel benieuwd naar.
En er is er nog eentje die er wel heel zorgvuldig naar kijkt, maar die heeft er eigenlijk geen tijd meer voor, dus ik heb van haar alleen de eerste helft nog maar terug.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_152337065
Whaaaa! Mijn boek is genomineerd voor de Schaduwprijs! *O* *O* *O* *O* *O*
Landelijke prijs voor het beste thrillerdebuut. Er zijn 3 genomineerden. :D
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator woensdag 6 mei 2015 @ 17:57:29 #35
42184 crew  DaMart
pi_152338321
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:12 schreef Biancavia het volgende:
Whaaaa! Mijn boek is genomineerd voor de Schaduwprijs! *O* *O* *O* *O* *O*
Landelijke prijs voor het beste thrillerdebuut. Er zijn 3 genomineerden. :D
Wat gaaf :o _O_.

Gefeliciteerd *O*.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:07:49 #36
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_152340536
Wow, wat goed Biancavia!! Wat ongelooflijk spannend en wat een eer. Wanneer is de uitreiking?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_152340607
Ik wil best wel schrijven, maar niet een heel boek. :7
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_152340970
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:07 schreef livelink het volgende:
Wow, wat goed Biancavia!! Wat ongelooflijk spannend en wat een eer. Wanneer is de uitreiking?
28 mei!

Sigaartje, je kunt ook met korte verhalen beginnen. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_152341059
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

28 mei!

Sigaartje, je kunt ook met korte verhalen beginnen. :)
Af en toe schrijf ik wel eens wat.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:24:28 #40
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152341096
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:12 schreef Biancavia het volgende:
Whaaaa! Mijn boek is genomineerd voor de Schaduwprijs! *O* *O* *O* *O* *O*
Landelijke prijs voor het beste thrillerdebuut. Er zijn 3 genomineerden. :D
Gefeliciteerd. En je staat met de titel en boekomslag iig alvast met 2-0 voor op de andere twee, ;).
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_152341334
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 19:24 schreef DO2 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd. En je staat met de titel en boekomslag iig alvast met 2-0 voor op de andere twee, ;).
Vind je?
Die andere twee zijn geloof ik wel meer 'mannen'-boeken. (Ook geschreven door mannen.) Met wel heel interessante onderwerpen.
Ik heb ze nog niet gelezen, hoor. Morgen eens kijken of ik ze in de bibliotheek kan vinden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:59:48 #42
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_152342389
Nu ja, 'Ongrijpbaar' prikkelt de nieuwsgierigheid nog enigszins.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 6 mei 2015 @ 20:02:56 #43
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_152342488
quote:
7s.gif Op woensdag 6 mei 2015 17:12 schreef Biancavia het volgende:
Whaaaa! Mijn boek is genomineerd voor de Schaduwprijs! *O* *O* *O* *O* *O*
Landelijke prijs voor het beste thrillerdebuut. Er zijn 3 genomineerden. :D
*O*
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_152343172
Ik haal de boel maar even weg hier, het is hier plotseling zo stil.
Sorry, ik schrijf geen boeken.

[ Bericht 97% gewijzigd door Sigaartje op 06-05-2015 21:06:58 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_152343725
-

[ Bericht 68% gewijzigd door Sigaartje op 06-05-2015 21:07:16 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_152344419
quote:
7s.gif Op woensdag 25 februari 2015 22:01 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik vind het ook moeilijk om te schrijven als er te veel dingen spelen. Dan kom ik niet verder dan korte verhalen en dingen herschrijven die ik al had.
Echt iets nieuws beginnen is dan lastig.
Geeft niet, komt ooit vanzelf. Soms maanden wachten....
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_152365359
Wat ontzettend gaaf, Biancavia!
  maandag 25 mei 2015 @ 22:41:15 #48
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_152960555
Spannend weekje voor jou, Biancavia! Ben je al zenuwachtig?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 28 mei 2015 @ 21:33:27 #49
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_153052106
Ik heb net stiekem even gekeken of de uitslag van de Schaduwprijs al bekend was. Ik heb voor je geduimd, Biancavia. Helaas....
Hoop dat je op dit moment wel aan het genieten bent van een hele fijne avond!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_153060151
Jammer inderdaad! Ik had zelf eigenlijk al verwacht dat Tunis zou gaan winnen. De avond zelf was heel gaaf. Met veel mensen gebabbeld. De teleurstelling is al bijna weer over. ;)
Vanaf zaterdag zit ik een week in Frankrijk om aan m'n tweede thriller te schrijven, dat is een fijn vooruitzicht. Volgend jaar gaan we voor de Gouden Strop. :D
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_153133794
Ik ben ook een boek aan t schrijven *O*
ik ga alles met de hand schrijven en wil het dan uittypen, ik wil ongeveer 50.000 woorden hebben en probeer 10.000 per week te schrijven , ik schrijf elke dag 2 uur. Mijn verhaal gaat over 2 kinderen die perongelijk de poorten naar de hel openen en ze zijn de enige die de poorten kunnen sluiten. En zou iemand hier het willen proeflezen voor mij?
br@m
pi_153133840
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:26 schreef brambus het volgende:
Ik ben ook een boek aan t schrijven *O*
ik ga alles met de hand schrijven en wil het dan uittypen, ik wil ongeveer 50.000 woorden hebben en probeer 10.000 per week te schrijven , ik schrijf elke dag 2 uur. Mijn verhaal gaat over 2 kinderen die perongelijk de poorten naar de hel openen en ze zijn de enige die de poorten kunnen sluiten. En zou iemand hier het willen proeflezen voor mij?
Oh, dat wil ik wel. Vind ik wel leuk.
Succes!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_153134279
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Oh, dat wil ik wel. Vind ik wel leuk.
Succes!
echt? superbedankt! ik wil graag outside meningen want mijn vrienden en familie zeggen alleen " wat leuk "
br@m
pi_153134761
Zet het op de pm en ik lees het lekker in de trein, ik reis zo'n twee uur per dag.
En ik zal mijn eerlijke mening geven.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 2 juni 2015 @ 13:57:26 #55
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_153186011
Had ik al gezegd dat ik volgende week een gesprek heb bij Sebes' agentschap?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 11:47:14 #56
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_153270189
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:26 schreef brambus het volgende:
Ik ben ook een boek aan t schrijven *O*
ik ga alles met de hand schrijven en wil het dan uittypen, ik wil ongeveer 50.000 woorden hebben en probeer 10.000 per week te schrijven , ik schrijf elke dag 2 uur. Mijn verhaal gaat over 2 kinderen die perongelijk de poorten naar de hel openen en ze zijn de enige die de poorten kunnen sluiten. En zou iemand hier het willen proeflezen voor mij?
Ik wil ook wel proeflezen
pi_153277063
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2015 13:57 schreef wonderer het volgende:
Had ik al gezegd dat ik volgende week een gesprek heb bij Sebes' agentschap?
O, dan komen we elkaar misschien wel tegen 8-)

Ik ga ook met hem praten over een nieuw boek. En over een contract dat veranderd moet worden, omdat ik eigenlijk een roman bij mijn uitgeverij zou inleveren op 1 januari 2014 O-) Dat is dus... zeg maar... een beetje anders gelopen :')

Inmiddels heb ik twee ideeën, één voor een roman en één voor een non-fictie boek. Ik hoop eigenlijk op dat laatste boek, maar dat kan nog wel eens een heel ingewikkelde kwestie worden, met een hoofdpersoon die mogelijk niet wil meewerken, juridische toestanden en wat al niet. Maar goed, proberen kan altijd... Dit is wel het boek dat ik héél graag wil schrijven; die roman vind ik minder spannend, eerlijk gezegd.

We'll see :P
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:07:28 #58
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_153304461
:W

Wie weet.

Waarom is het niet gelukt om de deadline te halen?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_153304857
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:07 schreef wonderer het volgende:
:W

Wie weet.

Waarom is het niet gelukt om de deadline te halen?
Lang verhaal :)
Maar de korte versie luidt dat ik geen zin had om te schrijven. Geen rust, geduld, ambitie, concentratie. Ik lees ook bijna niet meer. Het boeit me niet, vreemd genoeg. Maar misschien komt het allemaal wel weer terug O-)

Waar ga jij over praten met Paul?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:37:58 #60
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_153305080
Hm, dat hoor ik vaker. Ik hoop dat je het (gauw) terugkrijgt.

Ik heb de afgelopen jaren gewerkt aan een roman (niet die thriller die jij ooit gelezen hebt, iets anders) en die probeer ik nu te slijten. Ik vind dat het potentie heeft, en mijn vorige "agent" vindt dat ook, maar die is geen agent meer dus ze helpt nu met een nieuwe vinden.

Het gaat voornamelijk om Willem, niet Paul, maar Sebes schijnt erbij te zijn donderdag, dus ik ben benieuwd (en zijn naam is net iets bekender dus dat betekent minder uitleggen ;)).

Overigens ben ik net terug van een week in Frankrijk schrijven. Zeer aan te raden als je in een dip zit. Behoorlijk inspirerend.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 7 juni 2015 @ 15:54:58 #61
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_153327938
Heeft het wel zin om je eerste hoofdstuk gelijk naar een uitgever op te sturen (ik las dat sommigen dat doen)? Nee toch?
pi_153329587
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 15:54 schreef Ypmaha het volgende:
Heeft het wel zin om je eerste hoofdstuk gelijk naar een uitgever op te sturen (ik las dat sommigen dat doen)? Nee toch?
Enkel een eerste hoofdstuk heeft geen zin. Zorg in elk geval voor een overtuigende synopsis. Verder hangt het van de uitgever af, maar meestal moet je een volledig manuscript aanleveren.

Nadine, zou mooi zijn als je een deal kunt maken voor je non-fictie nu het met de roman toch niet lukt.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 11 juni 2015 @ 20:24:30 #63
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_153449241
Geen Sebes, anders dan even handje schudden. Willem ziet het helemaal zitten. Paar puntjes op de i en dan de boer op. Hij verwacht grote dingen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator zaterdag 11 juli 2015 @ 16:52:55 #64
42184 crew  DaMart
pi_154249712
Ik heb zojuist bericht gekregen dat mijn inzending voor de verhalenwedstrijd van Letterrijn in de verhalenbundel zal worden opgenomen *O*.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 11 juli 2015 @ 18:25:29 #65
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_154251435
Yay! Goed gedaan :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_154253597
quote:
17s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 16:52 schreef DaMart het volgende:
Ik heb zojuist bericht gekregen dat mijn inzending voor de verhalenwedstrijd van Letterrijn in de verhalenbundel zal worden opgenomen *O*.
Super! Het zijn mooie bundels. Kun je trots op zijn!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_154255608
Misschien een idee om je boek op Google PlayStore (android app) te koop aan te bieden? Ik heb er mijn eerste boek geplaatst en heb aardig wat verkocht intussen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2015 21:33:29 ]
  zondag 12 juli 2015 @ 00:39:39 #68
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_154260791
Wat noem je "aardig wat"?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_154263627
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 00:39 schreef wonderer het volgende:
Wat noem je "aardig wat"?
Stuk of 18. Van bijna ¤4 per stuk. Nou ja, je wordt er geen miljonair van. Hoeft ook niet in mijn geval, aangezien ik schrijf voor mijn plezier/hobby. Maar het is wel leuk te weten dat mijn boek/verhaal wordt gelezen.
  Moderator zondag 12 juli 2015 @ 08:41:56 #70
42184 crew  DaMart
pi_154263691
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juli 2015 20:06 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Super! Het zijn mooie bundels. Kun je trots op zijn!
Ik ben er ook zeker erg blij mee en trots op dat ik die bundel kom. Dat wordt dan mijn eerste officieel gepubliceerde verhaal. Hopelijk de eerste van vele ;) :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 11:44:37 #71
356605 LizzyAdam
Rubber Ducky
pi_154787737
Ja hoi. Ik ben ook net begonnen aan verhaal/boek nummer 101 (vorige 100 nooit afgemaakt :') )

Ik ben nu wel heul serieus bezig met onderzoek (heb de afgelopen week 2 volle dagen in de O+ OBA O+ doorgebracht) ik heb de storyline, de karakteromschijvingen van alle hoofd- en bijpersonen, plattegrondjes van belangrijke plekken, veel ideeën voor scenes...

Dan nu het schrijven zelf... Het valt me echt vet zwaar. Het wil niet helemaal op papier komen zoals ik het bedoel. Zwaar kut tot dusverre.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; schrijven jullie op volgorde van het verhaal, of schrijven jullie sommige delen eerder dan andere? Hoe houden jullie dan overzicht/zorgen jullie dat er geen rare sprongen ontstaan?

Dank!!
Lesbosapiens
  vrijdag 31 juli 2015 @ 12:15:13 #72
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_154788572
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:44 schreef LizzyAdam het volgende:
Ja hoi. Ik ben ook net begonnen aan verhaal/boek nummer 101 (vorige 100 nooit afgemaakt :') )

Ik ben nu wel heul serieus bezig met onderzoek (heb de afgelopen week 2 volle dagen in de O+ OBA O+ doorgebracht) ik heb de storyline, de karakteromschijvingen van alle hoofd- en bijpersonen, plattegrondjes van belangrijke plekken, veel ideeën voor scenes...

Dan nu het schrijven zelf... Het valt me echt vet zwaar. Het wil niet helemaal op papier komen zoals ik het bedoel. Zwaar kut tot dusverre.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; schrijven jullie op volgorde van het verhaal, of schrijven jullie sommige delen eerder dan andere? Hoe houden jullie dan overzicht/zorgen jullie dat er geen rare sprongen ontstaan?

Dank!!
Ik begin met een idee, werk meestal een begin uit en teken in grote lijnen het verhaal uit. Zorg dat ik de belangrijkste personages voor ogen heb en kijk dan hoe goed ik al schrijvende die rode draad kan blijven volgen :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  vrijdag 31 juli 2015 @ 13:55:08 #73
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_154791373
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 11:44 schreef LizzyAdam het volgende:
Ja hoi. Ik ben ook net begonnen aan verhaal/boek nummer 101 (vorige 100 nooit afgemaakt :') )

Ik ben nu wel heul serieus bezig met onderzoek (heb de afgelopen week 2 volle dagen in de O+ OBA O+ doorgebracht) ik heb de storyline, de karakteromschijvingen van alle hoofd- en bijpersonen, plattegrondjes van belangrijke plekken, veel ideeën voor scenes...

Dan nu het schrijven zelf... Het valt me echt vet zwaar. Het wil niet helemaal op papier komen zoals ik het bedoel. Zwaar kut tot dusverre.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk; schrijven jullie op volgorde van het verhaal, of schrijven jullie sommige delen eerder dan andere? Hoe houden jullie dan overzicht/zorgen jullie dat er geen rare sprongen ontstaan?

Dank!!
Dat hoeft ook nog helemaal niet in de eerste versie. Net zoals bij een tekening of een beeld begin je met de grove vorm, de compositie, de schets. Pas als dat staat en je bent er tevreden over, kun je gedetailleerder gaan werken.

Ik gebruik voor plot-driven verhalen yWriter, waarin je met scenes kunt werken. Voor character-driven verhalen laat ik meestal de personages het verhaal bepalen en weet ik hooguit een paar scenes die er per se in moeten. Die schrijf ik dan eerst en daarna vul ik de gaten op. Ik heb meestal wel redelijk in mijn hoofd zitten hoe het verhaal loopt (het stuk dat ik al geschreven heb) dus dan maak ik geen overzicht meer.

Maar nogmaals, de eerste versie is verre van perfect, daar moet je je niet door laten frustreren.

In ander nieuws, na nog een herschrijfronde heeft mijn agent m'n manuscript nu naar een handvol (grote) uitgeverijen gestuurd, dus voor mij wordt het nu afwachten wie er hapt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_154799548
Wat is OBA?

En inderdaad, in je eerste versie staat het nooit echt zoals je het wilt hebben. Tenminste, dat is bij mij ook meestal, vooral bij langere verhalen. Ik schrijf altijd wel chronologisch, maar soms sla ik lastige scènes over en zet daar dan iets van *hier scène invoegen waar Anja en Bea ruzie krijgen*.
Voor het overzicht schrijf ik van tevoren een plan met de hoofdlijnen en dat stel ik dan steeds bij.

Spannend, wonderer. Ik ben echt benieuwd. En ik moet me nog steeds in yWriter gaan verdiepen.

Ik wil zelf dit weekend het kinderboek waar ik al ruim twee jaar aan bezig ben nog een laatste keer doornemen. Hierbij heb ik zoveel moeite en nadenkwerk moeten doen om de plot kloppend te krijgen (zonder plan geschreven), dat ik te weinig aandacht aan de schrijfstijl heb gegeven.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator vrijdag 31 juli 2015 @ 18:54:48 #75
42184 crew  DaMart
pi_154799708
Ik schrijf over het algemeen ook chronologisch. Soms beschrijf ik heel kort een toekomstige scene, maar het echte schrijven komt wel als ik op dat punt ben aangekomen in het verhaal. Vaak pas ik een oorspronkelijk idee toch weer aan tijdens het schrijven, dus dan is het zonde om al een scene te hebben uitgeschreven die uiteindelijk niet meer bij het verhaal past ;).

quote:
7s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 18:50 schreef Biancavia het volgende:
Wat is OBA?
Ik dacht aan de Openbare Bibliotheek Amsterdam, maar zeker weten doe ik het ook niet ;).

Succes met het doornemen van je kinderboek.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 13:55 schreef wonderer het volgende:

In ander nieuws, na nog een herschrijfronde heeft mijn agent m'n manuscript nu naar een handvol (grote) uitgeverijen gestuurd, dus voor mij wordt het nu afwachten wie er hapt.
Spannend. Ik ga voor je duimen!
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 31 juli 2015 @ 20:27:13 #76
356605 LizzyAdam
Rubber Ducky
pi_154802309
Oba is inderdaad de openbare bibliotheek Amsterdam. Thanks guys. Geeft me weer wat hoop.

W! Succes! Biancavia ook jij succes!
Lesbosapiens
  vrijdag 31 juli 2015 @ 22:00:49 #77
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_154805034
Hebben ze in Utrecht geen bieb trouwens? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 2 augustus 2015 @ 18:51:34 #78
356605 LizzyAdam
Rubber Ducky
pi_154847053
Aber naturlich! Maar geen IHLIA. ( www.ihlia.nl )
Lesbosapiens
  zondag 2 augustus 2015 @ 19:40:10 #79
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_154848520
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 18:51 schreef LizzyAdam het volgende:
Aber naturlich! Maar geen IHLIA. ( www.ihlia.nl )
Ah, juist!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_155883965
Tijd voor een hele flinke schop, :).

Na lang getwijfel heb ik nu half besloten toch écht serieus te gaan schrijven, in plaats van om de zoveel maanden iets op papier te zetten. Idealiter is het eindproduct een boek met autobiografische insteek. Ik weet dat zeggen dat je een autobiografie wil schrijven zo ongeveer gelijk staat aan openbare masturbatie, maar ik heb het idee (net als al die andere mensen die eraan beginnen) dat ik op zich goede gronden heb om een aardig gevormd verhaal eruit te persen.

Ik heb al een woord of 8000, maar het zijn allemaal losse anekdotes, die nog in een groter geheel plaats moeten nemen oid. Lastig.
  maandag 7 september 2015 @ 01:13:17 #81
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155887523
Tip: zet de waarheid in dienst van het verhaal. Je wilt iets vertellen met je verhaal en ik ga er maar even vanuit dat je niet zo narcistisch bent dat je gewoon over jezelf wilt vertellen. Zoek eerst uit wat je boodschap is (bijvoorbeeld depressie overwinnen) en zoek dan uit hoe je zo'n verhaal het beste vertelt. En daarna kun je kijken hoe je eigen ervaringen daarin passen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_155951871
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 01:13 schreef wonderer het volgende:
Tip: zet de waarheid in dienst van het verhaal. Je wilt iets vertellen met je verhaal en ik ga er maar even vanuit dat je niet zo narcistisch bent dat je gewoon over jezelf wilt vertellen. Zoek eerst uit wat je boodschap is (bijvoorbeeld depressie overwinnen) en zoek dan uit hoe je zo'n verhaal het beste vertelt. En daarna kun je kijken hoe je eigen ervaringen daarin passen.
Dank je, hier kan ik wat mee.

Qua structuur van het verhaal zit ik te denken aan een briefvorm, op z'n Gipharts zeg maar, maar ik weet niet of dat uitgekauwd is.

Dat, of een dagboekvorm, waarbij het huidige onstuimige nieuwe wordt verweven met de relevante herinneringen van vroegâh.
  woensdag 9 september 2015 @ 19:27:32 #83
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155955032
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 17:30 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Dank je, hier kan ik wat mee.

Qua structuur van het verhaal zit ik te denken aan een briefvorm, op z'n Gipharts zeg maar, maar ik weet niet of dat uitgekauwd is.

Dat, of een dagboekvorm, waarbij het huidige onstuimige nieuwe wordt verweven met de relevante herinneringen van vroegâh.
Alles is uitgekauwd, het ligt eraan hoe je het zelf invult ;) Maar ik denk dat het voor een beginner lastige vormen zijn om iets in te gieten, omdat een dagboek of brievenboek niet de standaard opbouw volgt. Verder zijn ze lastig realistisch te krijgen (te snel te gedetailleerd, of te duidelijk met een lezer in het achterhoofd geschreven, of vertellingen van gebeurtenissen waarvoor de fictieve schrijver eigenlijk geen tijd had om ze op te schrijven als het echt gebeurd zou zijn etc).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_155955353
Hoeveel uur denken jullie dat ik ongeveer nodig heb voor een boek? Het moet een vuistdik boek worden (minimaal 250 bladzijdes) en is non-fictie. Over het onderwerp wil ik niets kwijt.

Ik heb het idee namelijk al een tijd in mijn hoofd en moet het toch een keer typen. Als ik dit aan een stuk door kan doen zou het mooi zijn, want dan wordt je niet afgeleid door allerlei kleine dingetjes.
  woensdag 9 september 2015 @ 19:59:54 #85
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155956081
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:38 schreef grotenaz het volgende:
Hoeveel uur denken jullie dat ik ongeveer nodig heb voor een boek? Het moet een vuistdik boek worden (minimaal 250 bladzijdes) en is non-fictie. Over het onderwerp wil ik niets kwijt.

Ik heb het idee namelijk al een tijd in mijn hoofd en moet het toch een keer typen. Als ik dit aan een stuk door kan doen zou het mooi zijn, want dan wordt je niet afgeleid door allerlei kleine dingetjes.
Dun vuistje heb je dan... ;) Vuistdik zou ik toch gauw 600 pagina's verwachten (ruim 200.000 woorden).

Denk dat je daar wel een jaartje of anderhalf a twee over doet, inclusief research en herschrijven (en exclusief writer's blocks en andere tegenslagen).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_155956366
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:27 schreef wonderer het volgende:

[..]

Alles is uitgekauwd, het ligt eraan hoe je het zelf invult ;) Maar ik denk dat het voor een beginner lastige vormen zijn om iets in te gieten, omdat een dagboek of brievenboek niet de standaard opbouw volgt. Verder zijn ze lastig realistisch te krijgen (te snel te gedetailleerd, of te duidelijk met een lezer in het achterhoofd geschreven, of vertellingen van gebeurtenissen waarvoor de fictieve schrijver eigenlijk geen tijd had om ze op te schrijven als het echt gebeurd zou zijn etc).
Momenteel valt het op natuurlijke wijze in dagboekvorm en lijkt het, door middel van die vorm, van lossere stukken een geheel te worden, dus ik hou het daar even bij. Het te veel in detail treden is iets waar ik voor op moet passen inderdaad, dat lijkt de grootste valkuil op dit moment.
pi_155956446
Mocht iemand tijd en zin hebben om zijn kritische oog te laten vallen op een woord of 1500, roman/autobiografie/eigengeilerij met een medische setting, hoor ik het graag. Ik ga het tzt zeker laten proeflezen, ook professioneel, maar daar is het nu nog iets te vroeg voor denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2015 20:43:32 ]
pi_155960048
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:59 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dun vuistje heb je dan... ;) Vuistdik zou ik toch gauw 600 pagina's verwachten (ruim 200.000 woorden).

Denk dat je daar wel een jaartje of anderhalf a twee over doet, inclusief research en herschrijven (en exclusief writer's blocks en andere tegenslagen).
Dat is erg kut want het is een erg actueel onderwerp. Des te meer redenen om nu nog te beginnen.
  woensdag 9 september 2015 @ 22:17:15 #89
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_155960676
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 22:00 schreef grotenaz het volgende:

[..]

Dat is erg kut want het is een erg actueel onderwerp. Des te meer redenen om nu nog te beginnen.
mm. En dat is alleen het schrijven. Voor uitgeven kun je er rustig nog een jaar bij optellen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_155966728
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 22:00 schreef grotenaz het volgende:

[..]

Dat is erg kut want het is een erg actueel onderwerp. Des te meer redenen om nu nog te beginnen.
Zeker als je begint met schrijven is het onmogelijk werkdagen van acht uur te maken.
Heb je de hele dag de tijd? Ga uit van 2000 woorden per dag.
Voor 250 pagina's heb je zo'n 80.000 woorden nodig. Dus veertig dagen. Laten we zeggen vijf dagen per week, dus in twee maanden zou je theoretisch gezien een eerste versie af kunnen hebben.
Maar omdat dat nu eenmaal niet zo werkt, kun je dat rustig verdubbelen.
En dan heb je een eerste versie, die je zeker een twee of drie maanden moet laten liggen. En dan nog herschrijven. Maand of twee?
Kom ik op negen maanden. Ja, het is ook net een bevalling. En dan nog een uitgever zoeken.

Succes in elk geval. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_155966886
Ter vergelijking even opgezocht: ik heb 87 dagen gewerkt aan mijn kinderboek (46.000 woorden) en 66 dagen aan mijn thriller (60.000 woorden). Allebei verspreid over ruim twee jaar. Sommige dagen maar een uurtje, andere dagen 'de hele dag', waarbij dat ook relatief is.
Onderschat niet de tijd die je nodig hebt om alles te laten bezinken en na te denken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Biancavia op 10-09-2015 09:30:30 ]
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_155975896
quote:
7s.gif Op donderdag 10 september 2015 09:16 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Zeker als je begint met schrijven is het onmogelijk werkdagen van acht uur te maken.
Heb je de hele dag de tijd? Ga uit van 2000 woorden per dag.
Voor 250 pagina's heb je zo'n 80.000 woorden nodig. Dus veertig dagen. Laten we zeggen vijf dagen per week, dus in twee maanden zou je theoretisch gezien een eerste versie af kunnen hebben.
Maar omdat dat nu eenmaal niet zo werkt, kun je dat rustig verdubbelen.
En dan heb je een eerste versie, die je zeker een twee of drie maanden moet laten liggen. En dan nog herschrijven. Maand of twee?
Kom ik op negen maanden. Ja, het is ook net een bevalling. En dan nog een uitgever zoeken.

Succes in elk geval. :)
quote:
7s.gif Op donderdag 10 september 2015 09:23 schreef Biancavia het volgende:
Ter vergelijking even opgezocht: ik heb 87 dagen gewerkt aan mijn kinderboek (46.000 woorden) en 66 dagen aan mijn thriller (60.000 woorden). Allebei verspreid over ruim twee jaar. Sommige dagen maar een uurtje, andere dagen 'de hele dag', waarbij dat ook relatief is.
Onderschat niet de tijd die je nodig hebt om alles te laten bezinken en na te denken.
Bedankt voor je reactie. Ik heb niet de hele dag de tijd, omdat ik op school zit, voetbal en fitness. Als ik elke dag 1 à 2 uur schrijf, zou het dus erg lang gaan duren. Maar goed, uiteindelijk komt het wel zover.
pi_157613581
Vorig jaar tijdens NaNoWriMo - al haakte ik halverwege af ivm een vakantie - begonnen aan een verhaal. Dit jaar tijdens NaNo - al deed ik nu sowieso niet mee - heb ik dat alsnog afgeschreven :)

Met 96.800 woorden op 101 pagina's (A4, lettergrootte 10, zonder opmaak) niet overdreven lang, maar wel langer geworden dan ik verwacht had. Ik zat op 23 pagina's toen ik afhaakte vorig jaar, en toen dacht ik eigenlijk halverwege te zijn. Ik bedoel, hoeveel pagina's kan je vol krijgen over één specifieke bergbeklimming? :+ Nou, best nog wat kennelijk, als er onderweg iets mis gaat.
Sinds augustus nog 45 pagina's geschreven, en nu is het af.

Nu nog eens doorlezen, wat redigeren, overzichtje van eerdere (in real live) pogingen op die wand en dan is dat af.
  dinsdag 17 november 2015 @ 09:12:14 #94
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_157617571
Ik denk dat je het "dan is dat af" een beetje te licht opvat, maar gefeliciteerd met je eerste versie :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_157623602
Voor mij is het dan gewoon af hoor. Ik herschrijf later niet nog eens hele pagina's. Alleen de taalkundige fouten die ik de eerste keren gemist heb haal ik er dan uit, of wijzig her en der de opbouw van een zinnetje :+
  dinsdag 17 november 2015 @ 15:05:06 #96
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_157623923
Wat zijn je plannen verder?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_157628584
Dat is een flink verhaal, Dingest. Iets wat je uit eigen ervaring hebt meegemaakt? Of helemaal fictie?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_157633403
Valt wel mee toch? :@ De vorige had 2,5 keer zoveel woorden. Een ander werk wat nu bijna af is zit ook op 225.000 woorden of zo. Voor mijn doen vind ik deze betrekkelijk kort :P

Het is fictie, in zoverre dat die bergwand wel echt bestaat maar nog nooit beklommen is. Mijn personage in de verhalen is een topalpinist (annex onvrijwillig avonturier), die het wat kalmer aan is gaan doen en minder risico's is gaan nemen. Natuurlijk krijgt hij in vrijwel elk verhaal een flinke klimuitdaging voor zijn kiezen, al staat dat niet centraal. Het is dan gewoon onderdeel van het avonturenverhaal. Dus in plaats van op die manier steeds te vertellen hoe goed hij is(/was) als alpinist en er een enkel hoofdstuk aan te wagen, vond ik het tijd dat hij maar actief werd en gewoon echt iets fenomenaal in zijn vakgebied deed. En dat leidde tot dit verhaal. Wel lichtelijk gehinderd door het gegeven dat ik zelf alleen op papier iets van klimmen af weet :+

SPOILER: Voorlopige titel en flaptekst:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 15:05 schreef wonderer het volgende:
Wat zijn je plannen verder?
Voorlopig niets. Mijn broertje en een vriend delen wel mijn interesse, dus als ik het voor hen uitprint willen die het wel lezen en wat verder redigeren. Anders duurt het jaren voordat alle kleine (taal)foutjes eruit zijn :Y
Ik verwacht ook dat het klimtechnisch vooral inhoudelijk behoorlijk inaccuraat is - althans, voor degenen die er echt verstand van hebben... - en ik vrees dat om het geschikt voor publicatie te maken ik het met een deskundige door moet nemen. Dat zal tot zoveel veranderingen leiden ten behoeve van realisme (vermoed ik) dat het dan niet meer het verhaal is zoals ik het wilde vertellen. Dat is dan niet waarom ik schrijf ;)

Maar ik heb ook nooit de behoefte gevoeld om vanuit een ruwe 'first draft' een gepolijst werk te maken. Mijn 'first draft' is een korte samenvatting en alle notities ;) Wat daarna af is, voelt voor mij ook als af. Ik zie er niets in waarvan ik denk dat ik dat nog kan verbeteren, waar ik mij aan stoor en anders wil doen - afgezien van foutjes of her en der wat nuances. Ik schrijf chronologisch, weet waar ik heen wil en wat ik onderweg erin wil hebben. Soms komt het er dan anders uit dan ik het mij had voorgesteld, maar ook dan wordt het iets wat voor mijn gevoel wel klopt. Tijdens het schrijven komt mijn perfectionisme op voorhand eruit, zodat ik meteen schrijf op mijn beste manier mogelijk. Ik spring niet ergens overheen of modder aan met het idee 'dat los ik later wel op'. En ik begrijp uit veel reacties hier en op andere schrijversfora dat de meeste schrijvers dat wel doen (om, neem ik aan, het tempo van het vormen van het verhaal vol te kunnen blijven houden, wat zo ook zijn voordelen heeft). Dus ik vat het 'af zijn' niet iets te licht op, want wat mij betreft is meer werk eraan niet meer nodig.

En ik wil sowieso binnenkort nog dat andere werk afmaken, want dat verhaal is eigenlijk al zo goed als klaar en moet alleen het laatste hoofdstuk ter afronding nog toegevoegd krijgen. Daar ben ik al 5 jaar mee bezig, dus dat wordt ook wel eens tijd :')
pi_157633686
Tvp
pi_158469818
Ik ben ook al een tijdje bezig aan mijn boek. Maar ik doe het naast een full-time baan, dus vaak geen tijd/energie/motivatie/inspiratie.

Het is volledig in het Engels, want het is een fantasie boek en dat bekt toch wat lekkerder in het Engels dan in het Nederlands, vind ik persoonlijk.

Ben al aardig op weg met 152.000 woorden, maar het is nog lang niet af.
  dinsdag 29 december 2015 @ 20:19:08 #101
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_158647423
Iemand nog behoefte aan een schrijfcursus? Al vanaf slechts ¤239!!!!!
http://www.cursusschrijven.nl/pakketten-en-prijzen/
  dinsdag 5 januari 2016 @ 18:55:54 #102
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158853790
Vandaag gesprek met agent en potentiele uitgever. Voelt goed. Er zit eindelijk schot in de zaak. Nu even wachten op het formele voorstel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158859099
Wat goed, Wonderer!
pi_158921657
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 18:55 schreef wonderer het volgende:
Vandaag gesprek met agent en potentiele uitgever. Voelt goed. Er zit eindelijk schot in de zaak. Nu even wachten op het formele voorstel.
Ik heb niet altijd alles gevolgd, maar wat heb je precies geschreven? :P
  Moderator vrijdag 8 januari 2016 @ 08:41:47 #105
42184 crew  DaMart
pi_158921696
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 18:55 schreef wonderer het volgende:
Vandaag gesprek met agent en potentiele uitgever. Voelt goed. Er zit eindelijk schot in de zaak. Nu even wachten op het formele voorstel.
Gefeliciteerd, dat gaat de goede kant op dus :D *O*.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_158924496
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 08:37 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik heb niet altijd alles gevolgd, maar wat heb je precies geschreven? :P
Een heel goed boek. :P O+ *O*
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_158924719
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 11:43 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Een heel goed boek. :P O+ *O*
Jij ook zie ik :D
  vrijdag 8 januari 2016 @ 13:50:24 #108
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158927310
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 11:52 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Jij ook zie ik :D
Ze was een van mijn proeflezers dus ze weet waar ze het over heeft ;) Een roman met autobiografische elementen.

De deal is rond, het proces is begonnen. Ik hou jullie op de hoogte, maar laat concrete details nog even achterwege voor de zekerheid ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158927393
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 13:50 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ze was een van mijn proeflezers dus ze weet waar ze het over heeft ;) Een roman met autobiografische elementen.

De deal is rond, het proces is begonnen. Ik hou jullie op de hoogte, maar laat concrete details nog even achterwege voor de zekerheid ;)
Ik zag in haar signature dat ze ook een boek had geschreven met uitstekende reviews ;)

Ah spannend. Heb je ook een baan erbij of full time schrijver?
  vrijdag 8 januari 2016 @ 14:03:54 #110
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158927681
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 13:53 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik zag in haar signature dat ze ook een boek had geschreven met uitstekende reviews ;)

Ah spannend. Heb je ook een baan erbij of full time schrijver?
Ik ben commercieel vertaler. Van full time schrijven is in Nederland niet te leven. Ook niet voor de grote namen, die moeten er allelei dingen naast doen (optredens enzo) om rond te komen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158927896
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 14:03 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik ben commercieel vertaler. Van full time schrijven is in Nederland niet te leven. Ook niet voor de grote namen, die moeten er allelei dingen naast doen (optredens enzo) om rond te komen.
Ook een van de redenen waarom in Nederlands maar heb overgeslagen en in het Engels schrijf :P
  vrijdag 8 januari 2016 @ 14:44:19 #112
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158928785
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 14:12 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ook een van de redenen waarom in Nederlands maar heb overgeslagen en in het Engels schrijf :P
Zelfde verhaal voor Engels hoor ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158928915
Vertalers FTW!
Tap tap tap
  vrijdag 8 januari 2016 @ 14:56:02 #114
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158929134
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 14:48 schreef CherryLips het volgende:
Vertalers FTW!
I know, right? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158929457
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 14:44 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zelfde verhaal voor Engels hoor ;)
Ik denk dat GRR Martin geen krantenwijkjes meer loopt :P
  vrijdag 8 januari 2016 @ 15:25:56 #116
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158930101
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:06 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik denk dat GRR Martin geen krantenwijkjes meer loopt :P
Ik denk ook dat dat vooral komt omdat het overal mag komen opdraven.

Kijk, ik zeg niet dat je er niet redelijk aan kunt verdienen, maar naar een jaar of twee is je boek wel op en moet je met iets nieuws komen, anders lopen de inkomsten terug. En dat is bijna alleen maar weggelegd voor formuleschrijvers en een enkele mazzelaar die het juist boek op het juiste moment bij de juiste personen neerlegde ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158930409
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:06 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik denk dat GRR Martin geen krantenwijkjes meer loopt :P
Tegenover elke Martin staan tienduizenden schrijvers die er absoluut niet van kunnen rondkomen ;)
Tap tap tap
pi_158930641
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:36 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Tegenover elke Martin staan tienduizenden schrijvers die er absoluut niet van kunnen rondkomen ;)
Als je het niet kan moet je het ook niet doen, natuurlijk ;)
  vrijdag 8 januari 2016 @ 15:48:48 #119
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158930791
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:44 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Als je het niet kan moet je het ook niet doen, natuurlijk ;)
Dat heeft EL James ook niet tegengehouden :P
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158930877
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:48 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat heeft EL James ook niet tegengehouden :P
Inderdaad. :'( -O-
pi_158930884
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:44 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Als je het niet kan moet je het ook niet doen, natuurlijk ;)
Dat ze er niet van rond kunnen komen, wil niet zeggen dat het waardeloze schrijvers zijn.
Tap tap tap
pi_158930890
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:48 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat heeft EL James ook niet tegengehouden :P
Ja, andersom werkt het ook :D
En wat dacht je van die Twilight-boeken :r
Tap tap tap
pi_158931056
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:52 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, andersom werkt het ook :D
En wat dacht je van die Twilight-boeken :r
Ik denk er ook zelf wel eens aan als ik schrijf. Is dit nu populair? Sommige dingen vind ik echt dom in verhalen, maar het schijnt wel super populair te zijn. Maar dat komt dus mijn verhaal niet in. Dat kan mij best eens gaan nekken ;)
  vrijdag 8 januari 2016 @ 16:04:15 #124
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158931203
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:52 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat ze er niet van rond kunnen komen, wil niet zeggen dat het waardeloze schrijvers zijn.
Ja, en dit dus. De massa weet kwaliteit niet te waarderen.

Wat OOK weer niet wil zeggen dat kwalitatief goede boeken de massa niet kunnen bereiken, maar dat is dan omdat ze naast kwaliteit ook nog iets anders hebben.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:52 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, andersom werkt het ook :D
En wat dacht je van die Twilight-boeken :r
Die waren de basis voor Fifty Shades ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 8 januari 2016 @ 16:05:03 #125
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158931221
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:59 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik denk er ook zelf wel eens aan als ik schrijf. Is dit nu populair? Sommige dingen vind ik echt dom in verhalen, maar het schijnt wel super populair te zijn. Maar dat komt dus mijn verhaal niet in. Dat kan mij best eens gaan nekken ;)
Je moet ook niet schrijven wat nu populair is, maar wat populair gaat zijn over een jaar of twee.

Weet je meteen waarom het zo lastig is om te voorspellen wat een bestseller gaat worden ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158931497
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:05 schreef wonderer het volgende:

[..]

Je moet ook niet schrijven wat nu populair is, maar wat populair gaat zijn over een jaar of twee.

Weet je meteen waarom het zo lastig is om te voorspellen wat een bestseller gaat worden ;)
Een epic fantasy tale is hopelijk van alle tijden ;) Ik hoop er dit jaar mee klaar te zijn, maar of dat gaat lukken, naast een full-time job, full-time relatie en alle andere verplichtingen des levens.

Schrijven is leuk en tegelijkertijd verschrikkelijk frustrerend. :P
  vrijdag 8 januari 2016 @ 16:25:28 #127
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158931802
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:14 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Een epic fantasy tale is hopelijk van alle tijden ;) Ik hoop er dit jaar mee klaar te zijn, maar of dat gaat lukken, naast een full-time job, full-time relatie en alle andere verplichtingen des levens.

Schrijven is leuk en tegelijkertijd verschrikkelijk frustrerend. :P
Het onderwerp misschien wel, maar de stijl/uitwerking? Ik weet niet of LotR ongewijzigd op dit moment populair zou zijn geworden.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_158931835
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:14 schreef TheJanitor het volgende:

[..]


Schrijven is leuk en tegelijkertijd verschrikkelijk frustrerend. :P
Precies dat. Het 'waar doe ik het eigenlijk voor'-gevoel steekt heel vaak de kop op. Het is niet voor het geld in elk geval.
En mooie reviews zijn erg prettig, maar uiteindelijk gaat het toch om het proces van het schrijven zelf. En dat is soms best zwaar.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_158931866
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:25 schreef wonderer het volgende:

[..]

Het onderwerp misschien wel, maar de stijl/uitwerking? Ik weet niet of LotR ongewijzigd op dit moment populair zou zijn geworden.
Zo gaar als Tolkien kan ik toch niet schrijven ;)
pi_158931881
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Precies dat. Het 'waar doe ik het eigenlijk voor'-gevoel steekt heel vaak de kop op. Het is niet voor het geld in elk geval.
En mooie reviews zijn erg prettig, maar uiteindelijk gaat het toch om het proces van het schrijven zelf. En dat is soms best zwaar.
Ja, hier herken ik mezelf zeker in. Kom er later nog op terug.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 16:27:42 #131
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158931887
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Precies dat. Het 'waar doe ik het eigenlijk voor'-gevoel steekt heel vaak de kop op. Het is niet voor het geld in elk geval.
En mooie reviews zijn erg prettig, maar uiteindelijk gaat het toch om het proces van het schrijven zelf. En dat is soms best zwaar.
Yep. Maar je moet of vertrouwen hebben, of afstand nemen. Maar da's ook makkelijker gezegd dan gedaan.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 8 januari 2016 @ 19:23:04 #132
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_158937046
Ik ben wel benieuwd, wonderer. Maak je tegen de tijd dat het gepubliceerd wordt bekend onder welke naam je schrijft?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_158938675
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:27 schreef wonderer het volgende:

[..]

Yep. Maar je moet of vertrouwen hebben, of afstand nemen. Maar da's ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik heb in elk geval al bijna acht maanden afstand genomen van het verder schrijven aan m'n tweede thriller. Gaat best goed. :')
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 8 januari 2016 @ 20:29:50 #134
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_158939052
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 19:23 schreef livelink het volgende:
Ik ben wel benieuwd, wonderer. Maak je tegen de tijd dat het gepubliceerd wordt bekend onder welke naam je schrijft?
Ja, denk het wel.

quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 20:16 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik heb in elk geval al bijna acht maanden afstand genomen van het verder schrijven aan m'n tweede thriller. Gaat best goed. :')
Zie je, je kunt het! ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator vrijdag 8 januari 2016 @ 20:33:54 #135
42184 crew  DaMart
pi_158939150
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 20:16 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Ik heb in elk geval al bijna acht maanden afstand genomen van het verder schrijven aan m'n tweede thriller. Gaat best goed. :')
Bij mij ligt het schrijven, op een kerstverhaal vorige maand na, ook alweer even stil. Heb/neem er te weinig tijd voor :@.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_158943018
Waar doe ik het voor? Volgens mij ontploft mijn hoofd als ik geen verhalen meer zou schrijven.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:59 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Sommige dingen vind ik echt dom in verhalen, maar het schijnt wel super populair te zijn.
Wat voor dingen bedoel je?
pi_158945327
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:16 schreef Strugglemaster het volgende:
Waar doe ik het voor? Volgens mij ontploft mijn hoofd als ik geen verhalen meer zou schrijven.

[..]

Wat voor dingen bedoel je?
Dingen die niet logisch zijn vooral. :P

1 voorbeeld. Stel je hebt een monster, die alles en iedereen meteen opeet. Dan komt hij bij de hoofdpersoon. Die eet hij niet meteen op. Die neemt hij mee. Zulke onlogische dingen zullen niet gebeuren.
pi_158945886
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 16:26 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Precies dat. Het 'waar doe ik het eigenlijk voor'-gevoel steekt heel vaak de kop op. Het is niet voor het geld in elk geval.
En mooie reviews zijn erg prettig, maar uiteindelijk gaat het toch om het proces van het schrijven zelf. En dat is soms best zwaar.
Mijn intenties waren nooit om echt een boek te schrijven. Ik had een scene in mijn hoofd en schreef het op. En verzon er meer en meer bij. Tot ik ongeveer 60k woorden bij elkaar had geschreven.

Daarna was ik er wel klaar mee. Het verhaal was niet af en het zag er niet uit. Een paar maanden keek ik er niet naar om, want ik was er klaar mee. Het was nu gewoon een file op mijn computer. Tot ik iemand leerde kennen die echt onwijs van lezen hield en ik vertelde tussen neus en lippen door dat ik ook wat geschreven had.

Ze vroeg gelijk of ze het mocht lezen. Nee, was het antwoord. Ze bleef aandringen. Nou vooruit. Ik gaf haar het deel dat een beetje leesbaar was en ik dacht dagen niets van haar te horen. Volgende dag kreeg ik gelijk bericht: Is er meer? Nee, er is niet meer. Alleen wat losse aantekeningen en onsamenhangende troep. Stuur het op!! Eh ok. Paar uur later: Is er meer? Nee, nu is het op. Maar het verhaal is nog niet af. Nee, dat klopt.

Maar zij heeft dus bijna letterlijk alle populaire boeken en ze zei dat mijn zielige verhaaltje in haar top 5% beste verhalen ooit gelezen zat. Dat motiveerde mij om door te gaan, ook al had ik 0 ervaring met schrijven.

Het schrijven combineren met een fulltime baan etc, is frustrerend. Als je tijd hebt heb je geen energie en geen inspiratie en als je geen tijd hebt ineens wel. Op een gegeven moment was het allemaal zo lang en wilde ik zoveel aanpassen dat ik door de bomen het bos niet meer kon zien. Toen had ik had wel maanden laten liggen, tot ik besloot om bij het begin te beginnen weer en gewoon hoofdstuk voor hoofdstuk aan te pakken!

Nu is het een stuk minder frustrerend op dit moment en ik hoop dit lang vas te kunnen houden!
pi_158948053
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 15:06 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ik denk dat GRR Martin geen krantenwijkjes meer loopt :P
Al zou het wel goed voor hem zijn, lopen :P.
pi_158953496
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 00:36 schreef droppus het volgende:

[..]

Al zou het wel goed voor hem zijn, lopen :P.
Dat is waar. Maar ik ken ook veel mensen die willen dat hij alleen maar stil zit en schrijft ;)
pi_158957772
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 11:12 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar ik ken ook veel mensen die willen dat hij alleen maar stil zit en schrijft ;)
Lol vastgebonden op zijn stoel. Wel mooi dat hij zich niet laat opjagen daardoor.

Misschien krijgt hij van regelmatige beweging juist inspiratie.
pi_159027205
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 23:14 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Dingen die niet logisch zijn vooral. :P

1 voorbeeld. Stel je hebt een monster, die alles en iedereen meteen opeet. Dan komt hij bij de hoofdpersoon. Die eet hij niet meteen op. Die neemt hij mee. Zulke onlogische dingen zullen niet gebeuren.
Ah is dat populair? Weird inderdaad. Twilight ofzo?
pi_159034718
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 22:09 schreef Strugglemaster het volgende:

[..]

Ah is dat populair? Weird inderdaad. Twilight ofzo?
Zelfs de meest recente Star Wars film nog.
pi_159092108
Ah lelijk ja, toeschouwers merken het vast niet eens op haha.
  donderdag 14 januari 2016 @ 10:13:06 #145
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_159092592
Je moet ook bedenken dat het verhaal precies over die hoofdpersoon gaat omdat hij/zij bijzonder is. Ik denk ook weleens, goh, toevallig dat het net die hoofdpersoon overkomt. Maar da's logisch, anders zou je daar geen verhaal over vertellen.

Maar er zijn wel een aantal conventies in het verhalenvertellen die niet al te logisch zijn, ja.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160285361
BUMP.

Ik heb deze week alle topics teruggelezen. :@ Dus ja, echt vanaf 2010, toen Biancavia nog bezig was met haar eerste thrillermanuscript en Nadine26 (ik weet het cijfer niet meer zeker) met Villa Betty.

Waarom staat het topic nu stil? -O- Ik vond het tof om ieders ervaringen te volgen.

De reden dat ik dit topic bij heb gelezen, is omdat ik zelf (wat een verrassing) ook bezig ben/was met een manuscript. Afgelopen week had ik vrij van mijn werk om nog een laatste herschrijfronde te doen en mijn proeflezers er een laatste keer overheen te gaan. Inmiddels ligt mijn manuscript bij een recensente en een thrillerauteur. Zij boden zelf aan om hem voor me te lezen, heel fijn! Als de thrillerauteur hem goed vindt, kan dat misschien iets opleveren bij haar uitgeverij.

Ook heb ik het kaartje van een uitgever van thrillers gekregen toen ik hem twee weken geleden sprak. Hij zei dat ik mijn manuscript ook naar hem mag sturen, dus dat doe ik vanavond laat. Dan verdwijnt mijn mail hopelijk niet onderaan zijn mailbox. Hij is wel de uitgever bij een heel grote uitgeverij, dus ik hoop maar niet al te hard, maar ik vond het wel tof dat hij zijn kaartje gaf en ik nu niet door de slush pile hoef.

Als het goed is, krijg ik aankomende week al reactie van de recensente. De thrillerauteur was expres niet in een nieuw boek begonnen zodat ze zo snel mogelijk mijn manuscript kon lezen, maar heeft het wel heel druk deze week. En de uitgever is nog helemaal afwachten, maar ik ga hem wel vragen of hij een tijdsindicatie heeft denk ik.

Zo spannend allemaal! De kansen zijn natuurlijk zo klein... Mijn doel was om voor mijn 26ste verjaardag mijn manuscript af te ronden, dus die prestatie is in ieder geval wel alvast gelukt. En stiekem heb ik een beetje hoop doordat ik nu een paar mooie lijntjes heb en hier een aantal succesverhalen zijn. Pfoe, dat afwachten wordt wel heel zwaar denk ik.
  zondag 28 februari 2016 @ 16:29:16 #147
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160287475
Dat klinkt best goed, gaaf! Ingangen zijn altijd handiger inderdaad, netwerken is belangrijk, hoe lullig het ook klinkt. Ben benieuwd hoe het balletje uiteindelijk gaat rollen.

Wat mezelf betreft: redactie terug dus ik ben stevig aan het herschrijven; eerst omslagvoorstellen gehad dus dat proces is bezig; de aanbiedingstekst is bijna klaar (aanbieding is volgens mij voor begin april dus het moet allemaal redelijk snel af) en er is begonnen met het promotieplan.

Maar ik heb nog een maand om te herschrijven. Hard werken :P Het verhaal is goed, de uitvoering moet alleen iets compacter, iets meer ballast eruit. Heb inmiddels 15000 woorden geschrapt en ik ben nog niet op de helft.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160289417
Dat is best snel inderdaad! Hoeveel woorden had je voordat je begon met herschrijven?

Ik vond het best bijzonder dat er zóveel geschrapt kan worden als je eenmaal alles onder de schop neemt. Ik schrijf al mijn hele leven en ben dagelijks met teksten bezig voor mijn werk, maar zo'n monsterproject is toch anders. Dan merk je pas echt hoeveel je eigenlijk schrapt.
  zondag 28 februari 2016 @ 19:51:40 #149
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160293306
100k

Nu heb ik ook een aantal scenes geschrapt die later weer terugmoeten, dus het is niet helemaal representatief.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160332823
Mail terug van de uitgever! Hij hoopt in 2-3 weken een antwoord te kunnen sturen. Best snel dus! Dus nu maar duimen... Hopelijk is het echt zo snel. Hij mailde me rond middernacht terug, lange dagen zo voor hem zeg.
  dinsdag 1 maart 2016 @ 09:34:16 #151
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160333852
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 07:02 schreef Celeone het volgende:
Mail terug van de uitgever! Hij hoopt in 2-3 weken een antwoord te kunnen sturen. Best snel dus! Dus nu maar duimen... Hopelijk is het echt zo snel. Hij mailde me rond middernacht terug, lange dagen zo voor hem zeg.
Tijdens het eerste jaar van mijn opleiding mocht ik een blik werpen in de agenda van de toenmalige uitgever van Leopold, om te kijken of ik richting marketing of richting redactie wilde gaan kiezen.

Die keuze was snel gemaakt... :')

Sterkte met wachten!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160373012
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2016 07:02 schreef Celeone het volgende:
Mail terug van de uitgever! Hij hoopt in 2-3 weken een antwoord te kunnen sturen. Best snel dus! Dus nu maar duimen... Hopelijk is het echt zo snel. Hij mailde me rond middernacht terug, lange dagen zo voor hem zeg.
Wat spannend! En fijn dat je een ingang hebt, anders kun je zo een halfjaar moeten wachten voor je iets hoort.

Ik zit zelf met smart op antwoord van een uitgever te wachter voor m'n kinderboek. De eerste redacteur was positief, nu de uitgever zelf nog.
Van drie anderen al een afwijzing binnen en van nog een andere zou ik vorige week wat horen, maar dat is dus ook weer uitgelopen. Geduld, geduld. Ik heb het manuscript afgelopen augustus ingestuurd. ):O

En het avi-boekje dat in oktober 2015 zou uitkomen en verzet was naar maart 2016, wordt nu als het meezit juni en anders september, want de illustraties moesten opnieuw. -O-
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_160375364
@Biancavia: Aaah, voor jou ook nagelbijten dus de komende weken!

Ik heb ook de eerste 50 pagina's van mijn manuscript afgelopen augustus naar 2 uitgeverijen gestuurd. Die vroegen allebei om een gedeeltelijke manuscript, dus het leek me een goede manier om alvast te kijken hoe alles werkt. Eentje raakte mijn manuscript kwijt en gaf een maand geleden aan nu wel 'zsm' mijn manuscript te lezen, de tweede heb ik vorige week benaderd om te vragen of ze een tijdsindicatie kunnen geven. Nog geen antwoord... Beide uitgeverijen hebben op hun website ook een beoordelingstermijn van 10-16 weken staan. Ik snap niet zo goed waarom ze dat laten staan als ze dat bij lange na niet halen. Hopelijk krijg ik deze week wel reactie met een tijdsindicatie van allebei.

Vandaag heb ik van de thrillerauteur een mail gehad dat ze mijn manuscript op haar iPad heeft gezet en nu 'heel snel' gaat beginnen met lezen. Yikes! De recensente dacht binnen een week mijn manuscript te kunnen lezen en ik heb het haar op vrijdag gestuurd, dus ben benieuwd of ik voor of in het weekend iets ga horen!
pi_160679438
Ik sta inmiddels op de 165k woorden en voor mijn gevoel ben ik nu op de helft van mijn eerste boekje. Het loopt allemaal wat minder snel dan ik had gehoopt, maar ja er is nou eenmaal weinig tijd en energie om goed te schrijven als je ook een FT baan erbij hebt. De motivatie is er niet altijd op de juiste momenten.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 10:20:09 #155
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160679906
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 09:56 schreef TheJanitor het volgende:
Ik sta inmiddels op de 165k woorden en voor mijn gevoel ben ik nu op de helft van mijn eerste boekje. Het loopt allemaal wat minder snel dan ik had gehoopt, maar ja er is nou eenmaal weinig tijd en energie om goed te schrijven als je ook een FT baan erbij hebt. De motivatie is er niet altijd op de juiste momenten.
Tering. Hoeveel verschillende verhaallijnen heb je lopen dan?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160680383
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 10:20 schreef wonderer het volgende:

[..]

Tering. Hoeveel verschillende verhaallijnen heb je lopen dan?
Acht op dit moment.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 11:01:22 #157
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160680679
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 10:44 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Acht op dit moment.
Wow. Ik raak al in de war met een enkele verhaallijn... ;) Goed man.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160681288
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 11:01 schreef wonderer het volgende:

[..]

Wow. Ik raak al in de war met een enkele verhaallijn... ;) Goed man.
Het is inderdaad niet altijd even makkelijk om alles te onthouden. Vooral ook omdat ik er niet elke dag mee bezig kan zijn. Dan vergeet je dingen en moet je het even nalezen ;) Of iemand kennen die dat wil doen voor je.
pi_160849956
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 11:30 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet altijd even makkelijk om alles te onthouden. Vooral ook omdat ik er niet elke dag mee bezig kan zijn. Dan vergeet je dingen en moet je het even nalezen ;) Of iemand kennen die dat wil doen voor je.
Je zal op een gegeven moment sowieso iemand moeten vinden die het geheel voor je wil gaan lezen. En dan wel iemand die ook kritisch kan zijn.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_160850187
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 08:43 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Je zal op een gegeven moment sowieso iemand moeten vinden die het geheel voor je wil gaan lezen. En dan wel iemand die ook kritisch kan zijn.
Heb gelukkig al iemand die mij helpt hiermee.
pi_160927634
Jongens, ik heb reactie van de uitgever. Hij zegt dat hij "(nog) niet is overtuigd" maar dat het begin 'veelbelovend' is en hij het idee van moorden in een studentenstad 'heel leuk' vindt. De "basis voor een leuke thriller is er". Maar hij wil meer diepte in de personages en dat de plot beter uitgewerkt wordt. Hij heeft 1,5 A4 aan tips en suggesties/ideeën gegeven en zei op het einde: "Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt en wat je er eventueel mee zou willen doen." Het klonk dus alsof hij wel potentie ziet en ik een herziene versie zou mogen sturen - dus heb voor de zekerheid maar gevraagd of dat ook echt zo is. Volgens mij is het al uniek dat ik zo'n uitgebreide mail heb gehad!
  vrijdag 25 maart 2016 @ 09:34:53 #162
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160927661
Da's inderdaad niet standaard, gefeliciteerd. Succes met het verwerken van de feedback!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160928073
Thanks! Ik wil hem eind mei de herziene versie sturen. Ik ben nu terug naar de tekentafel (goed moment ook zo voor Pasen) en ik heb de laatste 2 weken van mei vrijgenomen. Nu t/m eind mei lijkt me lang genoeg om er goed voor te kunnen zitten, maar niet te lang dat hij me alweer vergeet. Zeg maar. :D
pi_160935661
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 10:05 schreef Celeone het volgende:
Thanks! Ik wil hem eind mei de herziene versie sturen. Ik ben nu terug naar de tekentafel (goed moment ook zo voor Pasen) en ik heb de laatste 2 weken van mei vrijgenomen. Nu t/m eind mei lijkt me lang genoeg om er goed voor te kunnen zitten, maar niet te lang dat hij me alweer vergeet. Zeg maar. :D
Je had 50 bladzijden gestuurd? Ik dacht altijd dat uitgevers van beginnende schrijvers manustripten wilden die af waren. Of ben ik nu te streng? :P
  vrijdag 25 maart 2016 @ 16:39:27 #165
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160935818
Sowieso is het handig om eerst uit te zoeken hoe uitgevers hun manuscripten willen hebben. Meestal staat dat wel op de site. Als dat niet zo is, kun je het beste even bellen of mailen om het te vragen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160937324
TheJanitor, nee, hij heeft het hele manuscript gehad. Dit was de uitgever die me om mijn manuscript had gevraagd.

De 50 A4 waar jij op doelt zijn van uitgeverijen waar ik sinds augustus op de slush pile lig. Zij wilden juist maximaal 50 pagina's.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:09:38 #167
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160937604
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 17:55 schreef Celeone het volgende:
TheJanitor, nee, hij heeft het hele manuscript gehad. Dit was de uitgever die me om mijn manuscript had gevraagd.

De 50 A4 waar jij op doelt zijn van uitgeverijen waar ik sinds augustus op de slush pile lig. Zij wilden juist maximaal 50 pagina's.
Dan lijkt de stapel minder hoog ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160937986
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:09 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dan lijkt de stapel minder hoog ;)
Haha ik denk het ja! Ze hebben ook zoveel vertraging dat het me niets verbaasd dat ze maar een klein deel van een manuscript willen hebben.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 18:56:28 #169
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160938714
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:23 schreef Celeone het volgende:

[..]

Haha ik denk het ja! Ze hebben ook zoveel vertraging dat het me niets verbaasd dat ze maar een klein deel van een manuscript willen hebben.
Ze hebben niks aan het hele, want dat lezen ze toch niet. Als de eerste drie bladzijden niet boeien, hoeft de rest ook niet meer, meestal. Als die wel boeien, en de laatste paar van die 50 ook, dan vragen ze wel om de rest (dus het is wel handig als je het af hebt, je hoeft het alleen nog niet op te sturen).

Je hebt veel meer aan een degelijke synopsis en proposal (beschrijving van de personages, locatie, thema, doelgroep, omvang etc).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_160938857
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 18:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ze hebben niks aan het hele, want dat lezen ze toch niet. Als de eerste drie bladzijden niet boeien, hoeft de rest ook niet meer, meestal. Als die wel boeien, en de laatste paar van die 50 ook, dan vragen ze wel om de rest (dus het is wel handig als je het af hebt, je hoeft het alleen nog niet op te sturen).

Je hebt veel meer aan een degelijke synopsis en proposal (beschrijving van de personages, locatie, thema, doelgroep, omvang etc).
Ja, klopt! Mijn oud-leidinggevende heeft stagegelopen bij een grote uitgeverij, dus ik ken de ins en outs wel een beetje. Extra mazzel dus dat ik mijn manuscript direct naar een uitgever thrillers kon sturen.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 19:12:06 #171
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_160939116
Ja, da's mazzel hebben. Sowieso maak je meer kans met een "kruiwagen", zo is het nu eenmaal. Iemand die je aanbeveelt, een uitgever die je spreekt op een borrel etc. Het garandeert niks, want het moet nog steeds commercieel aantrekkelijk zijn, maar het vergroot de kans dat iemand die kan besluiten of het commercieel aantrekkelijk is het onder ogen krijgt en dat is de eerste stap.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_161176416
Yes, net antwoord van de uitgever dat ik de herziene versie ook naar hem mag sturen. En daarnaast heeft de thrillerauteur mijn manuscript inmiddels ook gelezen. Zij gaat haar uitgever een seintje geven als ik de herziene versie af heb. Twee mooie kansen dus!
  maandag 4 april 2016 @ 20:31:52 #173
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_161176816
Nice :)

Ik heb vorige week mijn manuscript ingeleverd en wacht nu op de tweede redactieronde. Hopelijk hoeft er niet te veel nog aan te gebeuren...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 26 april 2016 @ 01:10:03 #174
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_161719473
Manuscript weer terug, in Frankrijk (oa samen met Biancavia) hard aan gewerkt. Ze willen de publicatie naar voren schuiven dus het moet allemaal veel sneller af. Pfft. En op mijn werk is het ook al schijtdruk...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_161791666
Nu is het net of ik met jou aan jouw ms hebt gewerkt. :P

Maar ik ben dus met m'n eigenste bezig, na bijna een jaar de draad weer opgepakt van een tweede thriller. Lastig. Het gaat allemaal niet vanzelf, laten we het zo maar zeggen.

Ondertussen wacht ik nog steeds op reactie van een uitgever die eerst in januari, toen voor maart en toen eind april iets zou laten weten over het manuscript voor een kinderboek. oO<
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_161798958
Hai volk, vraagje. Heeft één van jullie ooit columns oid gepubliceerd?

Ik heb in een vlaag van burgerlijke verontwaardiging een opiniestukje opgestuurd naar een krant, wat, weliswaar flink ge-edit, direct is gepubliceerd. Het tweede stukje komt morgen in de krant, ook gesneden. Beide redacteurs hebben m'n schrijfwijze wel geprezen, en aangeraden om verder te schrijven. (ik ben ook bezig met een ms, maar dat terzijde). De redacteur van die tweede krant raadt me aan columns te schrijven, maar niet aan te bieden aan bijvoorbeeld fok, vanwege het imago die die associatie met zich meebrengt. Maar als nobody een column gepubliceerd krijgen in een krant of blad, is ook niet makkelijk. Al gauw eindig je op de opiniepagina, waar veel minder ruimte is.

Ik zit nog te bedenken hoe ik hem subtiel kan vragen naar waar ik dan wél met mijn columns terecht kan, maar vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft. Ik ken de columnwedstrijd van de metro, maar de Metro trekt me helemáál niet. Verder zijn er nog wel een paar publicatiepagina's, maar wellicht weet iemand hier iets beters.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2016 13:57:50 ]
pi_161800740
Ik schrijf geen columns, maar ik weet wel dat er heel veel mensen zijn die columns schrijven en dat het heel moeilijk is om ergens een vast plekje te vinden.

Ik denk dat je wel zelf een weblog of zoiets zou kunnen beginnen en dan proberen daar publiek voor te vinden en zo een beetje iets op te bouwen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_161802501
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 april 2016 15:14 schreef Biancavia het volgende:
Ik schrijf geen columns, maar ik weet wel dat er heel veel mensen zijn die columns schrijven en dat het heel moeilijk is om ergens een vast plekje te vinden.

Ik denk dat je wel zelf een weblog of zoiets zou kunnen beginnen en dan proberen daar publiek voor te vinden en zo een beetje iets op te bouwen.
Ik denk dat het daar ook op neer lijkt te gaan komen, inderdaad. Mijn ego werd gestreeld door de positieve redacteur, maar uiteindelijk valt er weinig winst uit te behalen. Ik ga m'n aandacht toch maar gewoon richten op m'n eigen ms, en eventueel een site de lucht in gooien met losse stukjes.
pi_161803556
Het is niet heel moeilijk. Schrijf een stuk dat zo goed is dat ze het wel moeten plaatsen. Herhaal tot ze je een vast contract aanbieden.
pi_161842948
1 mei - pfieuw, nu is mijn laatste maand van herschrijven toch echt ingegaan. 29 mei heb ik mijn deadline staan om mijn manuscript weer naar de uitgever te sturen die me feedback had gegeven. En dan kan hij ook naar de uitgever van de thrillerauteur die mijn thriller heeft proefgelezen. Ik vind het heel spannend allemaal. Eigenlijk heb ik de afgelopen weken ook flinke dipjes gehad, maar gelukkig gaat het sinds woensdag wel weer goed. Soms blijft het lastig om naast een fulltime baan al die tijd in herschrijven te steken terwijl de kans groot is dat je werk nooit gepubliceerd gaat worden.

Maar we geven niet op. Ik heb al mooiere kansen dan anderen hebben, dus het is zonde om daar niets mee te doen. Vanaf 14 mei heb ik ook twee weken vrij zodat ik ongestoord alle punten op de i kan zetten. Op dit moment ben ik echt nog bezig om nieuw materiaal te schrijven en andere stukken te schrappen.
pi_161859445
Zet 'm op, Celeone! *O*

Kun je een beetje uit de voeten met de feedback die je van de uitgever gekregen hebt?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_161906786
Ja, hij had heel nuttige feedback! Ik ben inmiddels de laatste hoofdstukken aan het herschrijven en daarna ga ik alles weer van A-Z af om te finetunen.

Ik moet zeggen dat ik halverwege april wel even een peptalk nodig had van de auteur die me een beetje coacht. Zo teleurstellend als die uitgever het straks alsnog niet goed genoeg vindt... Maar je weet er vast alles van, haha.

Ik heb inmiddels ook een lijst gemaakt met andere uitgeverijen waar ik mijn manuscript nog heen wil sturen als het bij deze twee uitgeverijen niet lukt. De zomer wordt vast zwaar met al dat gewacht! Veel naar buiten, dus de zon mag van mij veel gaan schijnen. :D
  donderdag 26 mei 2016 @ 10:28:10 #183
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_162509980
Het einde begint in zicht te komen. Persklaargemaakte versie terug, dus nog één kans om dingen aan te passen. De boekpresentatie is 9 juli in Amsterdam.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 26 juni 2016 @ 16:49:44 #184
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163314348
Nog twee weken, en de (nationale) pers begint interesse te tonen :o Ik schijt in mijn broek :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zondag 26 juni 2016 @ 17:01:08 #185
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_163314590
Spannend wonderer! Krijgen wij tegen die tijd ook wat over je boek te horen? Ik ben heel benieuwd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_163316158
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2016 16:49 schreef wonderer het volgende:
Nog twee weken, en de (nationale) pers begint interesse te tonen :o Ik schijt in mijn broek :')
Kom op, wees een vent! :P
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 26 juni 2016 @ 19:11:54 #187
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163318267
quote:
7s.gif Op zondag 26 juni 2016 18:04 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Kom op, wees een vent! :P
Seksist :6
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 2 juli 2016 @ 12:05:19 #188
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163455058
Vandaag in de boekenbijlage van Trouw.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_163541353
Tof Wonderer! Presentatie komt dan ook ineens al heel dichtbij!
  vrijdag 8 juli 2016 @ 19:00:45 #190
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_163607190
Alvast heel veel succes en plezier voor morgen gewenst, Wonderer!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 23:09:55 #191
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163631742
Thanks, het was een fijne maar uitputtende middag :) Paul van Loon heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen, en dat was erg leuk, en verder waren er veel mensen dus ik heb lang zitten signeren.

Vandaag nog in de Volkskrant, trouwens, en afgelopen dinsdag in de Telegraaf. En gister op BNR nieuwsradio.

Ben benieuwd of ik nu gehad heb, of dat het circus nu juist echt begint...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 11 juli 2016 @ 14:03:58 #192
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_163665745
het is er nooit van gekomen :'(
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_163683735
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 23:09 schreef wonderer het volgende:
Thanks, het was een fijne maar uitputtende middag :) Paul van Loon heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen, en dat was erg leuk, en verder waren er veel mensen dus ik heb lang zitten signeren.

Vandaag nog in de Volkskrant, trouwens, en afgelopen dinsdag in de Telegraaf. En gister op BNR nieuwsradio.

Ben benieuwd of ik nu gehad heb, of dat het circus nu juist echt begint...
Nu op forums reviews van je boek lezen? Is er ooit ook voorbij gekomen welk boek je hebt geschreven? :D
  dinsdag 12 juli 2016 @ 09:59:28 #194
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163683802
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 09:55 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Nu op forums reviews van je boek lezen? Is er ooit ook voorbij gekomen welk boek je hebt geschreven? :D
Nee... ik geloof dat ik reviews links laat liggen, tenzij iemand zegt dat ik hem echt moet lezen want hij is zo lovend ;)

Ik heb nog niet expliciet genoemd om welk boek het gaat, maar google maar op "Aldus Sybren" ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_163775049
Ik had je al gevonden hoor wonderer! Zat/zit jij ook op Schrijven Online? Volgens mij herken ik je van daar. (Ik ben daar een sporadische meelezer, net zoals hier eigenlijk.)

Over mijn manuscript heb ik trouwens ook nog een update. Van die uitgeverij die maximaal 50 A4 wilde. De stagiair die mijn manuscript heeft gelezen, heeft hem doorgestuurd naar de uitgever. Dat is inmiddels wel al een maand geleden en ik kreeg vorige week te horen dat het door vakanties en drukte nog wel een maand kan duren, maar in ieder geval al goed nieuws dat ik een ronde door ben. Nu maar hopen dat die uitgever de rest ook wil lezen. En dan ook nog hopen dat daar dan niet weer maanden overheen gaan.
  zaterdag 16 juli 2016 @ 00:55:41 #196
366554 JR-Style-93
Stukje Tatjana
pi_163775589
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:03 schreef Maanvis het volgende:
het is er nooit van gekomen :'(
Breng een boek uit over hoe jij series kijkt :)
Oh.
  zaterdag 16 juli 2016 @ 22:57:34 #197
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_163797252
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 00:55 schreef JR-Style-93 het volgende:

[..]

Breng een boek uit over hoe jij series kijkt :)
Jij mag mijn ghostwriter wel worden :D
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_163834618
Hebben mensen trouwens tips voor me qua hoeveel uitgeverijen je tegelijk moet benaderen? Hij ligt er nu bij twee en bij Paul Sebes (literair agent). Bij eentje heb ik dus bericht dat mijn manuscript is doorgestuurd naar de uitgever. Die andere uitgeverij heeft al heel mijn manuscript, dus dat is gewoon een ja of nee. Sebes heeft ook 50 pagina's.

Alleen kost het zoveel tijd om te wachten dat ik me afvraag of ik op deze manier niet zo een jaar verder ben als ik nu afwijzingen krijg? Maar aan de andere kant: het zou zonde zijn als ik feedback krijg in een afwijzingsmail en ik dat niet kan verwerken omdat ik koppig alle uitgeverijen al aan heb geschreven.

Hoe hebben jullie dat gedaan, Biancavia en wonderer?
pi_163835136
Dat wachten blijft kut. Ik heb het ook steeds naar 3 of 4 tegelijk gestuurd. Vorig jaar augustus ben ik begonnen met het insturen van een manuscript voor een kinderboek.
De eerste reactie kwam na een paar weken, de laatste afgelopen april, die het door een heel team hadden laten en lezen, maar het financiële risico uiteindelijk te groot vonden, omdat de markt overspoeld wordt met spannende verhalen in die stijl.
Het ligt nu nog bij eentje waarvan een redacteur en kind van redacteur enthousiast zijn, maar de uitgever zelf nog groen licht moet geven.
En nog bij een andere uitgever, waar ik het pas in april naartoe heb gestuurd, na het besluit van die andere. Achteraf had ik het daar ook beter al sneller naartoe kunnen sturen.
Echt concrete tips ter verbetering krijg je zeer zelden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 18 juli 2016 @ 20:25:15 #200
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_163837742
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 00:37 schreef Celeone het volgende:
Ik had je al gevonden hoor wonderer! Zat/zit jij ook op Schrijven Online? Volgens mij herken ik je van daar. (Ik ben daar een sporadische meelezer, net zoals hier eigenlijk.)

Over mijn manuscript heb ik trouwens ook nog een update. Van die uitgeverij die maximaal 50 A4 wilde. De stagiair die mijn manuscript heeft gelezen, heeft hem doorgestuurd naar de uitgever. Dat is inmiddels wel al een maand geleden en ik kreeg vorige week te horen dat het door vakanties en drukte nog wel een maand kan duren, maar in ieder geval al goed nieuws dat ik een ronde door ben. Nu maar hopen dat die uitgever de rest ook wil lezen. En dan ook nog hopen dat daar dan niet weer maanden overheen gaan.
Yes :Y

Voor dit boek heb ik mijn netwerk aamgeboord dus heb niet zo veel te melden. Wat Bianca zegt onderschrijf ik wel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_163838319
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2016 18:43 schreef Biancavia het volgende:
Dat wachten blijft kut. Ik heb het ook steeds naar 3 of 4 tegelijk gestuurd. Vorig jaar augustus ben ik begonnen met het insturen van een manuscript voor een kinderboek.
De eerste reactie kwam na een paar weken, de laatste afgelopen april, die het door een heel team hadden laten en lezen, maar het financiële risico uiteindelijk te groot vonden, omdat de markt overspoeld wordt met spannende verhalen in die stijl.
Het ligt nu nog bij eentje waarvan een redacteur en kind van redacteur enthousiast zijn, maar de uitgever zelf nog groen licht moet geven.
En nog bij een andere uitgever, waar ik het pas in april naartoe heb gestuurd, na het besluit van die andere. Achteraf had ik het daar ook beter al sneller naartoe kunnen sturen.
Echt concrete tips ter verbetering krijg je zeer zelden.
Dus jouw aanraden zou zijn om het wel al naar meer uitgeverijen te sturen? Ik heb dus nu wel feedback gehad, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik mijn manuscript rechtstreeks naar een uitgever mocht sturen. Zo iemand hoeft vast minder manuscripten te lezen.

Pff, augustus, dat is echt een behoorlijke wacht. De uitgeverij waar mijn manuscript nu een ronde verder (bij de uitgever) ligt, kreeg de eerste versie ook in augustus. Het is dat ik ze nog een herziene versie kon sturen.

Ik kan denk ik nog acht uitgeverijen (ongeveer) benaderen, waarvan twee per post. Hmm...
pi_164050182
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:45 schreef Celeone het volgende:

[..]

Dus jouw aanraden zou zijn om het wel al naar meer uitgeverijen te sturen? Ik heb dus nu wel feedback gehad, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik mijn manuscript rechtstreeks naar een uitgever mocht sturen. Zo iemand hoeft vast minder manuscripten te lezen.

Pff, augustus, dat is echt een behoorlijke wacht. De uitgeverij waar mijn manuscript nu een ronde verder (bij de uitgever) ligt, kreeg de eerste versie ook in augustus. Het is dat ik ze nog een herziene versie kon sturen.

Ik kan denk ik nog acht uitgeverijen (ongeveer) benaderen, waarvan twee per post. Hmm...
Ik zou dan beginnen met de drie die me het meeste aanspreken, waar je je boek het liefst zou zien verschijnen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_164889152
Ik heb gisteravond - eindelijk - een verhaal/boek afgeschreven waar ik in 2010 (voor NaNoWriMo) aan begonnen was _O- Mede doordat er steeds andere verhalen tussendoor kwamen.

Grove versie zit nu op 240 A4tjes, maar ik verwacht wel dat er zeker in de eerste (oudste) helft nog veel aangepast/toegevoegd gaat worden. Ik weet nu een stuk meer (uit hobby) van de materie af, en de hoofdpersonen hebben een veel bredere achtergrond gekregen doordat ik ze door de jaren heen ben blijven gebruiken en ze veel meer af kon ronden :Y
pi_164942630
Update van mijn kant. Ik zat bij de uitgeverij waar ik over vertelde echt in de allerlaatste ronde (2 mensen hadden 'm goedgekeurd), maar uiteindelijk toch afgewezen omdat mijn ms niet onderscheidend genoeg was t.o.v. wat ze al in hun fonds hebben. Ik kreeg wel de uitnodiging een tweede manuscript te sturen omdat ze vinden dat ik "zeker kan schrijven". Van de tweede uitgeverij kreeg ik ook een uitnodiging mijn tweede ms te sturen, hebben me afgewezen omdat ze net een boek uit hebben gegeven met een soortgelijke hoofdpersoon.

Wat een bad luck zeg. Afgelopen weekend drie nieuwe uitgeverijen benaderd. Een daarvan stuurde een mail terug dat hun beoordelingstermijn verhoogd is naar 6-8 maanden. Heel netjes dat ze daarover mailen omdat ze eigenlijk niet aan bevestigingen doen, maar ik baal er wel van dat ik steeds zo dichtbij ben en nu weer zo lang moet wachten. Had ik ook maar een goed netwerk waar ik gebruik van kon maken...
  maandag 29 augustus 2016 @ 17:26:23 #205
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_164943003
Geen optie om je hoofdpersoon aan te passen?

Wel zuur zoiets. Maar het is een opsteker dat je blijkbaar wel kunt schrijven. Dat is al heel wat, daar kun je mee verder. Als je niet kunt schrijven, is het over.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_164944040
Nee helaas niet, ik heb twee hoofdpersonen en ze zijn allebei essentieel voor het verhaal, net als hun beroepen. Het punt zit 'm in het beroep.

Ik probeer me daar inderdaad aan vast te houden (aan dat laatste), maar het blijft ook wel zuur dat je dan zo dichtbij bent en het alsnog niet lukt. Wie weet heb ik beet bij een van de uitgeverijen die ik nu heb benaderd...
pi_164945939
Herkenbaar hoor! Zowel voor m'n thriller als voor m'n kinderverhalen. Ook tot de laatste ronde, niet onderscheidend genoeg, al net een soortgelijk verhaal in het fonds...
Gewoon blijven proberen. Je moet maar net die uitgever vinden waar het net op dat moment past. En je weet nu dat het kan, anders was je zo ver al niet gekomen. ^O^
Het is vreselijk balen, maar laat je zeker niet ontmoedigen. Ook niet met reactietijden van een halfjaar, dat is bijna meer regel dan uitzondering.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_164947348
Ik vind het wel een hele opluchting dat jullie soortgelijke ervaringen hebben. Dank voor de bemoedigende woorden! Ik heb jouw uitgever ook nog op mijn lijstje staan trouwens, Bianca. Nu heb ik het nog niet gestuurd, want ik ben nog bezig met wat aanpassingen die ik moet verwerken door heel het manuscript en zij nemen alleen volledige manuscripten aan. MS is al wel af, maar vanwege consistentie wil ik die wijziging wel graag overal doorvoeren alvorens de tekst te sturen. Naar die andere uitgeverijen heb ik nu alleen een gedeelte gestuurd.

Overigens herinnerde ik me ineens dat iemand die ik ken stage binnenkort gaat lopen bij de uitgeverij van 8 maanden. Misschien wil ze wel kijken of ze mijn MS uit de slushpile kan vissen. :D
  maandag 29 augustus 2016 @ 23:09:30 #209
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_164953732
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 18:09 schreef Celeone het volgende:
Nee helaas niet, ik heb twee hoofdpersonen en ze zijn allebei essentieel voor het verhaal, net als hun beroepen. Het punt zit 'm in het beroep.

Ik probeer me daar inderdaad aan vast te houden (aan dat laatste), maar het blijft ook wel zuur dat je dan zo dichtbij bent en het alsnog niet lukt. Wie weet heb ik beet bij een van de uitgeverijen die ik nu heb benaderd...
Aan de andere kant, wat in het vat zit, verzuurt niet. Misschien is er over drie jaar wel weer vraag naar. Mijn boek was op het moment van versturen ook nog iets "te vroeg".
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 29 augustus 2016 @ 23:15:39 #210
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_164953927
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 13:48 schreef Dingest het volgende:
Ik heb gisteravond - eindelijk - een verhaal/boek afgeschreven waar ik in 2010 (voor NaNoWriMo) aan begonnen was _O- Mede doordat er steeds andere verhalen tussendoor kwamen.

Grove versie zit nu op 240 A4tjes, maar ik verwacht wel dat er zeker in de eerste (oudste) helft nog veel aangepast/toegevoegd gaat worden. Ik weet nu een stuk meer (uit hobby) van de materie af, en de hoofdpersonen hebben een veel bredere achtergrond gekregen doordat ik ze door de jaren heen ben blijven gebruiken en ze veel meer af kon ronden :Y
Gefeliciteerd! Da's een hoop tekst, denk ik. Hoeveel woorden zijn het?

Heb je al die extra kennis ook in het verhaal verwerkt of alleen hier en daar wat details toegevoegd?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_164979458
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2016 23:15 schreef wonderer het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Da's een hoop tekst, denk ik. Hoeveel woorden zijn het?

Heb je al die extra kennis ook in het verhaal verwerkt of alleen hier en daar wat details toegevoegd?
Dank :) Niet zo spectaculair als de uitgeefperikelen van de andere posters hier, maar ik ben er wel blij mee. Het komt kennelijk neer op iets meer dan 224.000 woorden. Vorige was net geen 100.000, die daarvoor juist 255.000 (beide zijn dus 'tussendoor' gedaan). Ik wissel een beetje :P

Over het algemeen doe ik aardig goed mijn research, dus ik denk dat het meeste nog wel zal kloppen. Maar nu ik z'n biografie en wat verslagen heb gelezen weet ik wel wat meer over George Mallory en de '24 Everest expeditie, het zullen vooral de details zijn die ik wat aan zal stippen. Zelfde voor de personages; in die tussendoor geschreven verhalen zijn de personages nog heel wat beter uitgewerkt en hebben ze veel meer achtergrond gekregen. Dat zal ik hierin wat bij moeten schaven :) Eén belangrijk aspect was dat juist vanwege de gebeurtenissen in dit verhaal mijn hoofdpersoon weer besloot actief te gaan klimmen; het vorige verhaal wat ik afgeschreven had (en zich ruim hierna afspeelt) ging er dus juist over dat hij een onbeklommen wand op ging. Gelukkig was dat een besluit dat hij helemaal aan het eind maakte, en dat deel had ik juist nog niet geschreven :+

Wat mij wel opviel is dat de toon van het verhaal, verhaalwijze en de formulering van de zinnen nogal onderhevig zijn aan het type verhaal. Deze voelt weer wat luchtiger en leuker ten opzichte van de vorige, maar niet per se beter/mooier geschreven.

SPOILER: flaptekstje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 31-08-2016 00:49:14 ]
  woensdag 31 augustus 2016 @ 09:18:26 #212
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_164981229
Dat klinkt eigenlijk wel vet :D Succes ermee!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_164981933
Wauw, Dingest! Klinkt tof. Wat ben je ermee van plan als het af is?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_164991700
Eigenlijk had ik niet verwacht dat het hier echt iemand zou aanspreken. En ik kan d'r ook niet zoveel mee :P Afgezien van wat copyright issues, is Nederland toch meer een land van (persoonlijke) drama's en thrillers/detectives.
pi_164991758
Wat zijn de copyright issues dan? Lijkt me zonde om zo'n verhaal alleen voor jezelf te houden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_164992287
Het Pakhuis 13-gedeelte is niet echt mijn bedenksel... :@
pi_164993261
Oh, dat klinkt trouwens als 'het is een fanfic', maar dat doe ik dan niet. Ik maak hierin gewoon gebruik van een bestaand concept/universum en doe dat op eenzelfde manier als bijv. iemand de FBI of zo zou gebruiken; de experts/overheidstak die hulp kan bieden. De nadruk ligt gewoon op (de wereld van) mijn eigen hoofdpersoon, het gaat om zijn avontuur en mensen.

Daarom heb ik mij wel voorgenomen dat soort dingen niet meer te doen, eigenlijk. Volgens wat lezers is mijn schrijfstijl best fijn zodat gewoon vermakelijk is (met een leuk en variërend plot), maar nu kan er verder ook niets mee doen.
  donderdag 6 juli 2017 @ 14:58:50 #218
279894 winka
There is no place like home..
pi_172215929
Laatste post uit dit topic is alweer bijna een jaar geleden :o Maar dit is nog steeds het enige topic over het schrijven van boeken? :) Kon sowieso niets anders over dit onderwerp vinden...
  donderdag 6 juli 2017 @ 15:50:50 #219
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_172217456
Voor zover ik weet wel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_172224850
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juli 2017 14:58 schreef winka het volgende:
Laatste post uit dit topic is alweer bijna een jaar geleden :o Maar dit is nog steeds het enige topic over het schrijven van boeken? :) Kon sowieso niets anders over dit onderwerp vinden...
Ben je zelf ook iets aan het schrijven?
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 18:02:29 #221
279894 winka
There is no place like home..
pi_172250081
Ik wil heel graag een boek schrijven, al jaren. Maar doordat ik de lat zo hoog leg, gebeurt er helemaal niets. Want voordat ik begin met schrijven wil ik alles tot in de puntjes weten. Hoe ik dialogen moet schrijven, wat de perfecte opbouw is voor het verhaal, hoe ik een personage moet vormgeven, etc. etc.

En als ik dan eenmaal eindelijk begin dan vind ik alles wat ik schrijf tenenkrommend slecht ;( Na een paar regels stop ik er maar weer mee.

Ik ben wel succesvoller geweest met tekstschrijven en dan voornamelijk op het werk. En ik heb ooit een wekelijke column voor de plaatselijke krant geschreven. Maar dat ging met zoveel pijn en moeite dat ik zelf de handdoek in de ring heb gegooid :@

Het aantal artikelen wat ik tot nu toe in mijn leven heb geschreven is op drie handen te tellen ;) En dat is zo zonde want ik vind schrijven heerlijk en het lijkt me fantastisch om een boek te schrijven. De kwaliteit is dan even minder belangrijk maar wel om iets in mijn handen te hebben wat echt af is :)

Dus vandaar dat ik in dit topic (weer) ronddwaal 8-)

Om je vraag te beantwoorden; ik wil starten met het schrijven van een boek *)
pi_172250560
Je kunt het beste beginnen met korte verhalen. Op schrijvenonline.org kun je een overzicht vinden met schrijfwedstrijden. Dat helpt, want dan heb je vaak een thema, een maximaal aantal woorden, en (heel belangrijk) een deadline.
Door korte verhalen te schrijven kun je in elk geval je stijl ontwikkelen. Bij sommige wedstrijden krijg je ook een juryrapport, dat is helemaal fijn. Soms moet je dan wel een paar euro inschrijfgeld betalen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_172251104
Leuk dat ik hier vorig jaar nog aan het stressen was over mijn vorige manuscript. :D

Ik was destijds al bezig met een tweede manuscript en dat werd wél goed genoeg gevonden. Ik mag over 2 weken het contract tekenen voor uitgave van mijn debuut. :D Dat komt dan volgend jaar uit. Zo blij! Bij een gerenommeerde uitgeverij ook nog.
  vrijdag 7 juli 2017 @ 19:10:37 #224
279894 winka
There is no place like home..
pi_172251441
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 18:26 schreef Biancavia het volgende:
Je kunt het beste beginnen met korte verhalen. Op schrijvenonline.org kun je een overzicht vinden met schrijfwedstrijden. Dat helpt, want dan heb je vaak een thema, een maximaal aantal woorden, en (heel belangrijk) een deadline.
Door korte verhalen te schrijven kun je in elk geval je stijl ontwikkelen. Bij sommige wedstrijden krijg je ook een juryrapport, dat is helemaal fijn. Soms moet je dan wel een paar euro inschrijfgeld betalen.
Dank voor de tips Biancavia. Ik heb meteen even gekeken op de website van Schrijvenonline en ik denk dat ik mee doe aan de Harland Award verhalenwedstrijd. Voor een tientje krijg ik feedback van een jury :) Fantastische literatuur is niet helemaal mijn genre (als ik die al heb :') ) maar anders heb ik weer een excuus om niet mee te doen.
pi_172255690
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 18:53 schreef Celeone het volgende:
Leuk dat ik hier vorig jaar nog aan het stressen was over mijn vorige manuscript. :D

Ik was destijds al bezig met een tweede manuscript en dat werd wél goed genoeg gevonden. Ik mag over 2 weken het contract tekenen voor uitgave van mijn debuut. :D Dat komt dan volgend jaar uit. Zo blij! Bij een gerenommeerde uitgeverij ook nog.
Gaaf! Gefeliciteerd. *O*
Welk genre? En welke uitgever? :D
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_172255738
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 19:10 schreef winka het volgende:

[..]

Dank voor de tips Biancavia. Ik heb meteen even gekeken op de website van Schrijvenonline en ik denk dat ik mee doe aan de Harland Award verhalenwedstrijd. Voor een tientje krijg ik feedback van een jury :) Fantastische literatuur is niet helemaal mijn genre (als ik die al heb :') ) maar anders heb ik weer een excuus om niet mee te doen.
Dat is een heel goede wedstrijd om aan mee te doen. Je kunt dat genre behoorlijk breed zien, genoeg mogelijkheden. :)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_172255998
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 april 2016 00:07 schreef Biancavia het volgende:
Nu is het net of ik met jou aan jouw ms hebt gewerkt. :P

Maar ik ben dus met m'n eigenste bezig, na bijna een jaar de draad weer opgepakt van een tweede thriller. Lastig. Het gaat allemaal niet vanzelf, laten we het zo maar zeggen.

Ondertussen wacht ik nog steeds op reactie van een uitgever die eerst in januari, toen voor maart en toen eind april iets zou laten weten over het manuscript voor een kinderboek. oO<
Lekker confronterend. Ruim een jaar verder en nog steeds aan het ploeteren met tweede thriller. Eerste versie is klaar, maar een hoop commentaar van proeflezers en uitgever, dus alles op de schop. Ik streef ernaar 1 september de herziene versie af te hebben.

Dan het manuscript voor het kinderboek. Ondertussen van drie uitgeverijen, na heeel heeel lang wachten eenzelfde reactie: leuk verhaal, goed geschreven, we hebben het er in de redactievergadering over gehad, maar helaas toch niet.
Bij eentje (waar ik heel graag bij had willen zitten) heeft het meer dan een jaar geduurd voor ik antwoord had.
Ik ga het manuscript nu nog een laatste keer doornemen en maar weer naar een rijtje uitgeverijen sturen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_172256746
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 21:53 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Gaaf! Gefeliciteerd. *O*
Welk genre? En welke uitgever? :D
Dankje! :D Een thriller! En vanwege Google knal ik de naam hier niet online, maar het is de uitgeverij van o.a. Gillian Flynn, Harlan Coben en Rowling/Robert Galbraith. Dan weet je denk ik wel genoeg. :D
  zaterdag 8 juli 2017 @ 02:12:04 #229
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_172260724
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 18:53 schreef Celeone het volgende:
Leuk dat ik hier vorig jaar nog aan het stressen was over mijn vorige manuscript. :D

Ik was destijds al bezig met een tweede manuscript en dat werd wél goed genoeg gevonden. Ik mag over 2 weken het contract tekenen voor uitgave van mijn debuut. :D Dat komt dan volgend jaar uit. Zo blij! Bij een gerenommeerde uitgeverij ook nog.
:D ^O^
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_172261197
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:27 schreef Celeone het volgende:

[..]

Dankje! :D Een thriller! En vanwege Google knal ik de naam hier niet online, maar het is de uitgeverij van o.a. Gillian Flynn, Harlan Coben en Rowling/Robert Galbraith. Dan weet je denk ik wel genoeg. :D
Top! :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_172698144
Hey hoi!

Hoe gaat het ondertussen met iedereen?
Ik heb een paar dagen geleden dit topic ontdekt en ben dat nu helemaal aan het lezen (ik zit nu in 2010 :+ ) en je kan het al raden, zelf schrijf ik ook.

Ik ben vorig jaar, na heel lang niet meer te schrijven dan de verplichte opstelletjes op school, begonnen met een boek. Ik had (het begin) van een verhaal in mijn hoofd en gewoon begonnen met typen. Ik kwam op zo'n 32.000 woorden en liep toen vast 8)7 . Daarna deed ik maandenlang niets, totdat het weer begon te kriebelen. Toen de examens dan nog eens voorbij waren (en ik na een stressvolle herkansing slaagde) was er geen excuus meer en begon ik met een paar ideeën uit te werken. Deze keer had ik geleerd van mijn vorige fout en heb één idee helemaal uitgewerkt in schema's en kernwoorden. Ik ben een week geleden begonnen met het daadwerkelijke schrijven en zit nu op ongeveer zo'n 10.000 woorden. Als ik alles uitwerk volgens mijn schema, kom ik op ongeveer 200.000 woorden... -O-

Lang verhaal kort, ik wil deze keer echt mijn verhaal helemaal uit schrijven (liefst voor het einde van het jaar) en na het benodigde schrappen, herschrijven, proeflezen en alle poespas ben ik ook van plan om het uit te geven!

Dus ik hoop dat dit topic me wat motivatie geeft en verder ben ik gewoon heel nieuwsgierig naar wat er voor de rest allemaal gebeurt in de 'schrijfwereld' !
  dinsdag 10 april 2018 @ 18:54:51 #232
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_178431150
Een megaschop omdat ik me ineens afvroeg het ging met de schrijvers hier en de boeken in wording of de misschien al uitgebrachte boeken. Zelf schrijf ik niet, maar heb hier toch altijd met interesse meegelezen, dus als er nog updates zijn?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 11 april 2018 @ 14:56:30 #233
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_178448850
Ik ben bezig met mijn vijfde roman. Twee keer een maand lang elke dag 1000 woorden schrijven (naast full-time baan, best pittig) voor een ruwe eerste versie, eind van de maand een week op schrijfretraite om daar iets leesbaars van te maken.

M'n vierde blijft lovende recensies krijgen trouwens, ben er heel blij mee dat ie zo veel mensen weet te raken.

quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 06:41 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Top! :s)
Lokquote voor Biancavia want die heeft ook leuk nieuws ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 11 april 2018 @ 17:44:16 #234
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_178452112
Dank je wel voor de update wonderer. Alweer bezig met je 5e boek. Je gaat lekker door. En goed dat je me nog even herinnerde aan je 4e boek. Ik heb het meteen gereserveerd in de bibliotheek. Ik neem aan dat je daar als schrijver ook nog iets voor ontvangt?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 12 april 2018 @ 13:14:01 #235
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_178467879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2018 17:44 schreef livelink het volgende:
Dank je wel voor de update wonderer. Alweer bezig met je 5e boek. Je gaat lekker door. En goed dat je me nog even herinnerde aan je 4e boek. Ik heb het meteen gereserveerd in de bibliotheek. Ik neem aan dat je daar als schrijver ook nog iets voor ontvangt?
Yeah, leengelden van Lira :) Ik hoop dat je het mooi vindt!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_178469875
Hoi! :s)

Zaterdag is de presentatie van mijn tweede thriller.

Ik ben ruim drie jaar met dat boek bezig geweest. Het was bijna een soort marteling om het af te krijgen. Vooral toen ik dacht dat het vorig jaar zo goed als af was (het zou eerst in juni 2017 uitkomen) en ik nog zoveel verbeterpunten van proeflezers terugkreeg, dat ik dat eerst mentaal moest verwerken.
Nadat ik de gedachte om het geheel in de virtuele prullenbak te kiepen kon loslaten, heb ik in de zomer van 2017 de hele boel herschreven. (Zie mijn post van 7 juli 2017 hierboven. ;) )
Daarna nog een keer laten proeflezen en weer stukken geschrapt die ik erbij had geschreven en de volgorde van de hoofdstukken aangepast.
In het najaar nog een hele ronde gehad om elk van de drie perspectieven 'strak te trekken' en in januari was het klaar.

De eerste reacties van snelle lezers zijn positief, dus dat is wel fijn, na deze worsteling.

In de tussentijd zijn er ook nog wat kinderboekjes uitgekomen. Voor begin 2018 staat het tiende op de planning, dus dat gaat ook goed!

Ben wel benieuwd hoe het met jouw boek gaat, Celeone?
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 12 april 2018 @ 15:55:51 #237
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_178470647
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:04 schreef Biancavia het volgende:
Hoi! :s)

Zaterdag is de presentatie van mijn tweede thriller.

Ik ben ruim drie jaar met dat boek bezig geweest. Het was bijna een soort marteling om het af te krijgen. Vooral toen ik dacht dat het vorig jaar zo goed als af was (het zou eerst in juni 2017 uitkomen) en ik nog zoveel verbeterpunten van proeflezers terugkreeg, dat ik dat eerst mentaal moest verwerken.
Nadat ik de gedachte om het geheel in de virtuele prullenbak te kiepen kon loslaten, heb ik in de zomer van 2017 de hele boel herschreven. (Zie mijn post van 7 juli 2017 hierboven. ;) )
Daarna nog een keer laten proeflezen en weer stukken geschrapt die ik erbij had geschreven en de volgorde van de hoofdstukken aangepast.
In het najaar nog een hele ronde gehad om elk van de drie perspectieven 'strak te trekken' en in januari was het klaar.

De eerste reacties van snelle lezers zijn positief, dus dat is wel fijn, na deze worsteling.

In de tussentijd zijn er ook nog wat kinderboekjes uitgekomen. Voor begin 2018 staat het tiende op de planning, dus dat gaat ook goed!

Ben wel benieuwd hoe het met jouw boek gaat, Celeone?
Leuk Biancavia. Gefeliciteerd met je 2e thriller. Als me iets duidelijk is geworden uit al jullie verhalen is het wel dat het schrijven van een boek geen eenvoudig proces is en een groot doorzettingsvermogen vraagt.

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 12-04-2018 17:11:25 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_178495261
Zijn er mensen die interesse hebben om proeflezer te zijn van mijn eerste e-book?

Het onderwerp is vrije wil en bevat 19 pagina's.

Het geloof in vrije wil is de schepper van veel onrust en pijn in de wereld. Het wordt in stand gehouden met het idee dat mensen erdoor betere beslissingen zouden maken. Maar wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Hier gratis te downloaden: https://gumroad.com/maxwedding

Ik ben een amateurschrijver met een boodschap en ben door mijn gebrek aan ervaring afhankelijk van proeflezers.
pi_180140931
VK heeft een (uitgebreid en gratis te lezen) artikel over beginnende schrijvers en tips: https://www.volkskrant.nl(...)schrijvers~b7091116/
dag
  zaterdag 21 juli 2018 @ 08:59:11 #240
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_180625075
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2017 22:27 schreef Celeone het volgende:

[..]

Dankje! :D Een thriller! En vanwege Google knal ik de naam hier niet online, maar het is de uitgeverij van o.a. Gillian Flynn, Harlan Coben en Rowling/Robert Galbraith. Dan weet je denk ik wel genoeg. :D
Een jaar later maar ik ben superbenieuwd... hoe is t gegaan en kan ik je boek ergens kopen?

/lurker
Kwak
pi_180650654
Heeft een boek altijd een plot nodig?

Misschien een rare vraag. Maar ik ben (met behoorlijke tussenpozen) al enige tijd bezig met wat ooit een boek moet worden :P Destijds heb ik een paar boekjes aangeschaft waar wat tips in stonden betreffende het schrijven van een boek (o.a. personage ontwikkeling).

Bijna elk boek heeft een plot, een boef, een probleem of iets in die richting. Mijn boek is eigenlijk een soort beschrijving van het leven van 1 persoon die de wereld rond heeft gereisd. Er staat alleen niet 1 specifiek probleem of 1 specifieke situatie centraal.
pi_180655565
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:22 schreef nickhguitar het volgende:
Heeft een boek altijd een plot nodig?

Misschien een rare vraag. Maar ik ben (met behoorlijke tussenpozen) al enige tijd bezig met wat ooit een boek moet worden :P Destijds heb ik een paar boekjes aangeschaft waar wat tips in stonden betreffende het schrijven van een boek (o.a. personage ontwikkeling).

Bijna elk boek heeft een plot, een boef, een probleem of iets in die richting. Mijn boek is eigenlijk een soort beschrijving van het leven van 1 persoon die de wereld rond heeft gereisd. Er staat alleen niet 1 specifiek probleem of 1 specifieke situatie centraal.
Klinkt meer als een biografie dan een verhaal dan. Op zich kan het natuurlijk, er zijn geen regels ofzo. Maar als je doel is om de lezer ook een beetje geïnteresseerd te houden moet er wel iets van spanning in het verhaal zitten.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_180657574
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 17:06 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Klinkt meer als een biografie dan een verhaal dan. Op zich kan het natuurlijk, er zijn geen regels ofzo. Maar als je doel is om de lezer ook een beetje geïnteresseerd te houden moet er wel iets van spanning in het verhaal zitten.
Ik houd er juist van om niet de gebaande paden te volgen. Ik vind films/boeken waarin er een centraal probleem is, welke vervolgens netjes opgelost wordt tegen het einde van de film/het boek, ook echt verschrikkelijk :')

Maar het klopt inderdaad wel dat ik iets mis. Ik schiet nu gevoelsmatig een beetje van links naar rechts.. Nog even over nadenken dan :P
  maandag 23 juli 2018 @ 09:40:18 #244
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_180668858
Een echte plot met verwikkelingen en zo misschien niet, maar je personage moet wel een groei doomaken, wezenlijk veranderd zijn, en idealiter moeten de verschillende gebeurtenissen wel op meta-niveau een samenhang hebben. Dus als je thema bijvoorbeeld "tegen je gevoel ingaan" is of zo, dan moet alles wat er gebeurt dat thema ondersteunen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 26 juli 2018 @ 06:01:26 #245
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180736100
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 09:40 schreef wonderer het volgende:
Een echte plot met verwikkelingen en zo misschien niet, maar je personage moet wel een groei doomaken, wezenlijk veranderd zijn, en idealiter moeten de verschillende gebeurtenissen wel op meta-niveau een samenhang hebben. Dus als je thema bijvoorbeeld "tegen je gevoel ingaan" is of zo, dan moet alles wat er gebeurt dat thema ondersteunen.
Alles wat te maken heeft met die ontwikkeling van het personage heet ook plot. In dat reisverhaal is de aanleiding om de reis te maken een onderdeel van de plot en hoe het personage uiteindelijk thuiskomt ook. Allerlei beslissingen onderweg zouden het moeten zijn: omdat dit, maakt personage die keuze, waardoor hij dat leert, wat zulks effect op zijn ontwikkeling heeft. Puur plot.
  zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:57:56 #246
80382 manny
30 is best veel
pi_181457036
Kinderboek bijna proeflees klaar. Ik ben nog wat laatste updates aan het doen.

Thema: Een aantal vaders starten een Jongensschool. Een school waar je speelt om te winnen en waar je leert door te doen. Weg met de betutteling. Elke dag een nieuwe pleister ! Op de Jongensschool is een trommel of een gitaar een instrument, maar een blokfluit is er gewoon een stok met wat gaatjes erin.

Toevallig de laatste tijd ook wat berichten in de media dat dit thema in de echte wereld op echte scholen ook speelt. Kinderen mogen niet meer in bomen klimmen, krijgen medailles als ze 24e worden in de hardloopwedstrijd etc. Bah.

De eerste meelezers (eigen kinderen, neefjes en nichtjes) zijn enthousiast, maar dat kan ook beleefdheid zijn.

DM me even als je wil proeflezen.

Ik ben van plan via Brave New Books te gaan publiceren, maar hou me aanbevolen voor suggesties / tips voor betere opties.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_181457358
Oh ik krijg echt op zoveel manieren kriebels van jouw beschrijving hierboven :@ sorry, maar huuuu
Kwak
pi_181459697
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 22:09 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik krijg echt op zoveel manieren kriebels van jouw beschrijving hierboven :@ sorry, maar huuuu
Klinkt erg als "mannen moeten weer mannen zijn en dat feminisme mag weer terug de keuken in"-sentiment. Om de schrijver te quoten: Bah.
  zondag 26 augustus 2018 @ 00:02:36 #249
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181460278
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:57 schreef manny het volgende:
Ik ben van plan via Brave New Books te gaan publiceren, maar hou me aanbevolen voor suggesties / tips voor betere opties.
Bijna alles is beter dan Brave New Books. Biedt je manuscript gewoon aan bij een echte uitgever die in kinderboeken is gespecialiseerd. Er zijn er genoeg.
pi_181461485
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 21:57 schreef manny het volgende:
Kinderboek bijna proeflees klaar. Ik ben nog wat laatste updates aan het doen.

Thema: Een aantal vaders starten een Jongensschool. Een school waar je speelt om te winnen en waar je leert door te doen. Weg met de betutteling. Elke dag een nieuwe pleister ! Op de Jongensschool is een trommel of een gitaar een instrument, maar een blokfluit is er gewoon een stok met wat gaatjes erin.

Toevallig de laatste tijd ook wat berichten in de media dat dit thema in de echte wereld op echte scholen ook speelt. Kinderen mogen niet meer in bomen klimmen, krijgen medailles als ze 24e worden in de hardloopwedstrijd etc. Bah.

De eerste meelezers (eigen kinderen, neefjes en nichtjes) zijn enthousiast, maar dat kan ook beleefdheid zijn.

DM me even als je wil proeflezen.

Ik ben van plan via Brave New Books te gaan publiceren, maar hou me aanbevolen voor suggesties / tips voor betere opties.
Prima dat je je eigen wereldbeeld wil verwerken in een verhaal natuurlijk (ben het ook met je eens), maar als deze beschrijving een beetje representatief is voor je boek dan ligt het er wel heel dik bovenop. Klinkt meer als een trap naar de maatschappij dan een verhaal om een verhaal.
No amount of money ever bought a second of time.
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:23:11 #251
80382 manny
30 is best veel
pi_181474605
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 23:31 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Klinkt erg als "mannen moeten weer mannen zijn en dat feminisme mag weer terug de keuken in"-sentiment. Om de schrijver te quoten: Bah.
Ik geloof dat de samenvatting dan niet helemaal goed overkwam. Dat voorspelt niet veel goeds als het gaat om mijn schrijfkwaliteiten.

Maar goed. Thanks voor je reactie.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:26:29 #252
80382 manny
30 is best veel
pi_181474706
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2018 22:09 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik krijg echt op zoveel manieren kriebels van jouw beschrijving hierboven :@ sorry, maar huuuu
Gezien de "sorry, maar huuu" vermoed ik dat het geen kriebels van enthousiasme zijn. Jammer, maar thanks voor reageren.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zondag 26 augustus 2018 @ 16:37:10 #253
80382 manny
30 is best veel
pi_181474972
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2018 00:52 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Prima dat je je eigen wereldbeeld wil verwerken in een verhaal natuurlijk (ben het ook met je eens), maar als deze beschrijving een beetje representatief is voor je boek dan ligt het er wel heel dik bovenop. Klinkt meer als een trap naar de maatschappij dan een verhaal om een verhaal.
Hai. Eens. Thanks.

En ja: er is ook een gewoon verhaal met een begin en een einde (De Jongensschool is de omgeving waar het verhaal zich afspeelt). Het is wel een kinderboek, dus soms ligt het er dik bovenop.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  Redactie Frontpage vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:08:10 #254
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_181591040
Hoi, leuk dit topic, grappig, ik ben (hoogstwaarschijnlijk) bij de presentatie geweest van Celeone zonder dat ik wist dat ze een FOK!ker was
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:11:02 #255
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_181591073
Even verder met mn echte naam :)
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:19:23 #256
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_181591199
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 20:13 schreef Biancavia het volgende:
Hoe is het met iedereen?

Hoe heet je eerste thriller?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  zaterdag 1 september 2018 @ 20:06:10 #257
80382 manny
30 is best veel
pi_181627742
quote:
1s.gif Op zondag 26 augustus 2018 00:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bijna alles is beter dan Brave New Books. Biedt je manuscript gewoon aan bij een echte uitgever die in kinderboeken is gespecialiseerd. Er zijn er genoeg.
Kun je iets duidelijker aangeven wat er mis is met Brave New Books ? Heb nog even de voorwaarden bekeken en ik zie zo snel geen gekke dingen..
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
  zaterdag 1 september 2018 @ 22:11:38 #258
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181630567
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 20:06 schreef manny het volgende:

[..]

Kun je iets duidelijker aangeven wat er mis is met Brave New Books ? Heb nog even de voorwaarden bekeken en ik zie zo snel geen gekke dingen..
Het is Publish On Demand, geen lezer die het serieus neemt. De redactie is om te huilen. Promotie etc moet je zelf doen.
Lever je manuscript liever in bij een echte kinderboekenuitgever. Als niemand je boek wil hebben kun je alsnog naar BNB gaan.
  Redactie Frontpage zaterdag 1 september 2018 @ 22:12:27 #259
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_181630583
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is Publish On Demand, geen lezer die het serieus neemt. De redactie is om te huilen. Promotie etc moet je zelf doen.
Lever je manuscript liever in bij een echte kinderboekenuitgever. Als niemand je boek wil hebben kun je alsnog naar BNB gaan.
BNB doet toch helemaal niet (standaard) aan redactie? En je houdt zover ik weet wel de rechten.

Bookscout, daar moet je mee oppassen

Beide zou ik persoonlijk nooit mee in zee gaan overigens
  zaterdag 1 september 2018 @ 23:24:13 #260
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181632002
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2018 22:12 schreef SunChaser het volgende:

[..]

BNB doet toch helemaal niet (standaard) aan redactie? En je houdt zover ik weet wel de rechten.
Als je betaalt voor redactie is het nog niks. Het is net zo'n ramp als Boekscout.

Welke rechten?
  Redactie Frontpage zondag 2 september 2018 @ 01:34:13 #261
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_181634742
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 september 2018 23:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je betaalt voor redactie is het nog niks. Het is net zo'n ramp als Boekscout.

Welke rechten?
Bij boekscout ben je je publicatierechten voor 3 jaar kwijt en boekscout doet geen e-books tenzij je je publicatierechten vijf jaar weggeeft
pi_181680087
Inmiddels is afgelopen april mijn tweede thriller uitgekomen. Voorlopig laat ik het schrijven voor volwassenen even wat het is, en wil ik me meer op de kinderboeken gaan richten. Ik merk dat ik dat toch leuker vind om te doen. :)
Komend voorjaar komt mijn tiende kinderboekje uit, een avi-boekje (leren lezen), deze keer bij De Vier Windstreken. Verder liggen er nu nog twee kinderboekmanuscripten bij uitgevers ter beoordeling en ben ik een boekvoorstel aan het opzetten voor een boek dat in de zomer van 2019 zou moeten uitkomen. :s)
Ja, die met de ballen in de bek.
  Redactie Frontpage woensdag 5 september 2018 @ 12:24:03 #263
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_181702005
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 september 2018 11:06 schreef Biancavia het volgende:
Inmiddels is afgelopen april mijn tweede thriller uitgekomen. Voorlopig laat ik het schrijven voor volwassenen even wat het is, en wil ik me meer op de kinderboeken gaan richten. Ik merk dat ik dat toch leuker vind om te doen. :)
Komend voorjaar komt mijn tiende kinderboekje uit, een avi-boekje (leren lezen), deze keer bij De Vier Windstreken. Verder liggen er nu nog twee kinderboekmanuscripten bij uitgevers ter beoordeling en ben ik een boekvoorstel aan het opzetten voor een boek dat in de zomer van 2019 zou moeten uitkomen. :s)
Hoe heet je boek?
heb je al gevonden

[ Bericht 1% gewijzigd door SunChaser op 05-09-2018 12:31:33 ]
  maandag 19 november 2018 @ 13:20:31 #264
80382 manny
30 is best veel
pi_183240999
Boek is klaar.

Ik heb em voor 2.99 op bol.com gezet als e-book en het boek circuleert bij wat vrienden en kenissen.

Hoofddoel was eigenlijk om iets te schrijven voor mijn kinderen en de discipline op te brengen om het af te ronden. Beide gelukt. Ben wel zo zelfkritisch om te realiseren dat het nog niet van het niveau is dat je van een "echt" boek mag verwachten waar je ook meer voor betaalt.

De Jongensschool

Spelen om te winnen !
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183246041
Kijk in elk geval de interpunctie bij de dialogen nog eens na, want dat is een rommeltje in je inkijkexemplaar.
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 11 januari 2021 @ 20:15:21 #266
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_197350261
Where my schrijvers at?
pi_197350511
Ik doe het bij tijd en wijlen nog wel eens, als ik eens wat gemotiveerd ben. Op die manier ben ik al een jaar of 3 of 4 met hetzelfde verhaal bezig. :@
  Moderator maandag 11 januari 2021 @ 20:54:29 #268
42184 crew  DaMart
pi_197351190
Het schrijven was bij mij een beetje op de achtergrond geraakt, maar ik wil het wel weer oppakken, al zullen het voorlopig vooral korte verhalen zijn. Voor het schrijven van een boek, ontbreekt het me echt aan de tijd.

Op zoek naar inspiratie, heb ik ook weer eens mijn map met onafgeschreven verhalen doorgenomen. Sommige van die verhalen beginnen wel leuk, maar ik heb nu echt geen idee meer waar ik naartoe wilde en even een nieuw vervolg bedenken is ook niet altijd even gemakkelijk :@ :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 21 november 2023 @ 03:56:59 #269
370431 drakin
vurig typje
pi_211364844
Ik schrijf sinds kort met een groepje samen korte verhalen, niet hele boeken.

Maar ik heb vandaag wel een kort verhaal ingezonden voor een wedstrijd.
De jury heeft nu 4 weken om het beste verhaal eruit te pikken. Ik laat weten hoe dicht ik bij de laatsten zal zitten tegen die tijd.

Ik ben de enige die meedoet die nog geen boek geschreven heeft voor zover ik de andere deelnemers daar zag, maar ineens ben ik benieuwd of er meer mensen op FOK! zijn die verhalen of boeken schrijven.

Dus open ik een topic, blijkt er al 1 te zijn O+
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  dinsdag 21 november 2023 @ 09:11:15 #270
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_211365657
:W
ik ben net begonnen met een schrijvers opleiding bij de schrijvers academie.
iedere week een opdracht inleveren en ik leer HEEL VEEL.
wel merk ik dat ik een andere stijl heb dan een aantal van mijn medestudenten en dat ik vaak aan mezelf twijfel..

ach, we gaan het zien en anders was het een leuke cursus om te doen en heb ik er veel van geleerd.

is het wellicht leuk om ergens de schrijvers wedstrijden te vermelden ? zodat er evt meer mensen van fok mee kunnen doen ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 10:41:57 #271
42184 crew  DaMart
pi_211366362
Twee van mijn korte verhalen zijn gepubliceerd in verhalenbundels n.a.v. de jaarlijkse wedstrijd van uitgeverij Letterrijn.

Helaas de afgelopen jaren minder tijd gekregen om te schrijven, al probeer ik wel ieder jaar een kerstverhaal te schrijven.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 3 december 2023 @ 22:43:54 #272
370431 drakin
vurig typje
pi_211511372
De wedstrijd waar ik een verhaal voor instuurde heeft de jury uitslag al bekend gemaakt.

De 3 beste verhalen mag het publiek(besloten groep publiek) op stemmen

1 is schrijver
2 is schrijver
3 is uwe eigen draak! *O*
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  maandag 11 december 2023 @ 02:52:41 #273
370431 drakin
vurig typje
pi_211580256
Uiteindelijk heb ik een gedeelde 2e plaats bij de schrijfwedstrijd gehaald :s)
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')