abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_146683103
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 16:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een van de rekenregels met logaritmen.

alog b = clog b /clog a
Maar volgens rekenregel glog(a)= log (a) / log (g) kan het ook zijn log 2x / log 9 ?
  zaterdag 15 november 2014 @ 16:40:02 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146683372
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 16:28 schreef rareziekte het volgende:

[..]

Maar volgens rekenregel glog(a)= log (a) / log (g) kan het ook zijn log 2x / log 9 ?
Kan ook, in dat geval is het grondtal 10. Je kunt er 37log's van maken als je dat leuk vindt.
Het voordeel van het grondtal 3 in jouw voorbeeld, is dat je weet hoeveel 3log 9 is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146685308
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2014 16:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kan ook, in dat geval is het grondtal 10. Je kunt er 37log's van maken als je dat leuk vindt.
Het voordeel van het grondtal 3 in jouw voorbeeld, is dat je weet hoeveel 3log 9 is.
Ah okey, thanks :D
pi_146729401
Ik heb weer een opgave waar ik niet uitkom...

Stel, je hebt een gerichte, gewogen, sterk verbonden graaf G=(E, V) met een cykel C met totaal gewicht 0. We kiezen een 'startvertex' s. Bewijs dat er in die cykel een vertex v is waarvan de (kortste) afstand (afstand = totaal gewicht van de edges) van s tot v gelijk is aan de (kortste) afstand van s tot v in een pad met |V| zijden.

Dit laatste pad met lengte |V| bezoekt alle vertices een keer en ten minste 1 vertex meerdere keren. Het pad moet dus cykels bevatten, en in het bijzonder de cykel C (omdat de cykel de totale lengte/gewicht van de korste route niet verandert).

Kan iemand een tip geven? :X

Edit: gevonden! Uren naar iets kijken wat je niet begrijpt helpt soms toch wel, op de een of andere manier.

[ Bericht 7% gewijzigd door defineaz op 17-11-2014 02:24:41 ]
pi_146733868
Als de kern van een lineaire transformatie over R of C meer bevat dan enkel de nulvector, geldt dan dat een of meer van de kolommen (of rijen) van de transformatiematrix een lineaire combinatie zijn van de overige rijen?
pi_146734588
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 23:05 schreef defineaz het volgende:
Ik heb weer een opgave waar ik niet uitkom...

Stel, je hebt een gerichte, gewogen, sterk verbonden graaf G=(E, V) met een cykel C met totaal gewicht 0. We kiezen een 'startvertex' s. Bewijs dat er in die cykel een vertex v is waarvan de (kortste) afstand (afstand = totaal gewicht van de edges) van s tot v gelijk is aan de (kortste) afstand van s tot v in een pad met |V| zijden.

Dit laatste pad met lengte |V| bezoekt alle vertices een keer en ten minste 1 vertex meerdere keren. Het pad moet dus cykels bevatten, en in het bijzonder de cykel C (omdat de cykel de totale lengte/gewicht van de korste route niet verandert).

Kan iemand een tip geven? :X

Edit: gevonden! Uren naar iets kijken wat je niet begrijpt helpt soms toch wel, op de een of andere manier.
Ik weet niet zeker of deze vraagstelling wel volledig is. Als er ook nog cykels met negatief gewicht in zitten, dan is er helemaal geen kortste afstand!
pi_146734603
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 03:27 schreef theunderdog het volgende:
Als de kern van een lineaire transformatie over R of C meer bevat dan enkel de nulvector, geldt dan dat een of meer van de kolommen (of rijen) van de transformatiematrix een lineaire combinatie zijn van de overige rijen?
Ja. Een element van de kern geeft namelijk een lineaire combinatie van de kolomvectoren die 0 oplevert. Als de coëfficiënten daarvan niet allemaal 0 zijn, dan kun je er een kiezen die niet 0 is en naar de andere kant halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door thabit op 17-11-2014 08:28:16 ]
pi_146753493
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2014 19:07 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Oriëntatie behoudende rotaties van R3 worden gegeven door SO(3). Je hebt zoals je weet een conjugatie norm op de quaternionen. En daarmee kun je laten zien dat de quaternionen met norm 1 onder de standaard vermenigvuldiging van de quaternionen een groep vormen en isomorf zijn aan SU(2) als groep. Iets soort gelijk kun je ook doen met de pure quaternionen en SO(3). Hint, laat zien dat de generende elementen van beide groepen hetzelfde gedragen onder hun eigen operatie.
Een laat bedankje voor deze reactie.
Cuius rei demonstrationem mirabilem sane detexi hanc marginis exiguitas non caparet
pi_146757897
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2014 08:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of deze vraagstelling wel volledig is. Als er ook nog cykels met negatief gewicht in zitten, dan is er helemaal geen kortste afstand!
Inderdaad. Die cykel waar ik het over had, was de cykel met het laagste gemiddelde gewicht. Dit impliceert dus dat er geen negatieve cykels zijn :) Goede opmerking.
pi_146816679
Hallo ik moet voor een schoolopdracht in C++ een pinbal spel namaken.
Ik snap alleen niet zo goed wanneer de bal de muur raakt.
Er staat het volgende uitgelegd:
quote:
A ball can be modeled as a class with a position (vector), a speed (vector),
and mass (double). A wall can be modeled as a class with two positions (vector)
(namely, start and end relative to start).
Lets consider a simple pinball field.
A collision should not be much harder: we can do some basic physics. If
the wall is considered as a line segment, a+u*b, with 0<=u<=1 and the particle trajectory as x(t)=xi+v*t, it is possible to determine if a collision
will occur; solving equation 4.4 is possible, because we have two equations (one
in x direction, one in y direction) and two unknowns (t, u).
Equeation 4.4: a+u*b = x0 + t*v
If 0<=u<=1, a collision will occur at time t. When a collision happens, the ball
will change velocity: it's velocity is simply re ected in the line representing a
ball.
Wat zijn nou a en b in die formule? niet de twee vectoren van de muur lijkt me, want dan slaat die u nergens op.

Edit: ik denk toch wel dat a en b die vectoren zijn als ik het goed lees, echter snap ik nog steeds niet hoe ik het volgende oplos:
quote:
2.Rewrite equation 4.4 to include the radius of the ball
3.Find the (algebraic) solution to when the wall and the ball collide


[ Bericht 2% gewijzigd door jatochneetoch op 19-11-2014 19:23:48 ]
  woensdag 19 november 2014 @ 18:59:37 #36
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_146816763
Ik heb een vereenvoudigingsvraag.

Ik heb de volgende vergelijking:

L'x(x,y,/\)=y-2x(x/2y)+2(x/2y)=0

= y-(2x2)/2y+2x/2y
= y - x2/y + x/y

De uitwerkingen van mijn boek zeggen dat dit:
= y2 − x2 + x =0.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dat zo kan vereenvoudigen?
  woensdag 19 november 2014 @ 19:01:43 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146816849
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 18:59 schreef Holograph het volgende:
Ik heb een vereenvoudigingsvraag.

Ik heb de volgende vergelijking:

L'x(x,y,/\)=y-2x(x/2y)+2(x/2y)=0

= y-(2x2)/2y+2x/2y
= y - x2/y + x/y

De uitwerkingen van mijn boek zeggen dat dit:
= y2 − x2 + x =0.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dat zo kan vereenvoudigen?
Je raakt een paar snullen kwijt. Als je je administratie netjes bijhoudt dan wordt je laatste regel:

y - x2/y + x/y = 0.

Die kun je links en rechts vermenigvuldigen met y.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 19 november 2014 @ 19:04:01 #38
237554 Holograph
Compay Segundo
pi_146816942
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
Je raakt een paar snullen kwijt. Als je je administratie netjes bijhoudt dan wordt je laatste regel:

Super, bedankt!
pi_146881962


Weet iemand hoe je van stap 2 naar stap 3 gaat?
pi_146882581
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 21:27 schreef ibri het volgende:
[ link | afbeelding ]

Weet iemand hoe je van stap 2 naar stap 3 gaat?
Ken je je merkwaardige producten wel? Deze bijvoorbeeld:

(a\,-\,b)^2\,=\,a^2\,-\,2ab\,+\,b^2

Verder gebruik je dat

(ab)^2\,=\,a^2b^2

Je krijgt bij de uitwerking van de drie kwadraten van een verschil van twee termen dan zes producten van twee kwadraten verminderd met drie dubbele producten van twee kwadraten. Dit is (was) echt brugklasalgebra. De laatste regel in je plaatje is trouwens fout, daar ontbreekt een kwadraat bij het inproduct u·v, dat moet uiteraard (u·v)² zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Riparius op 21-11-2014 21:50:31 ]
pi_146883153
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 21:41 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ken je je merkwaardige producten wel? Deze bijvoorbeeld:

(a\,-\,b)^2\,=\,a^2\,-\,2ab\,+\,b^2

Verder gebruik je dat

(ab)^2\,=\,a^2b^2

Je krijgt bij de uitwerking van de drie kwadraten van een verschil van twee termen dan zes producten van twee kwadraten verminderd met drie dubbele producten van twee kwadraten. Dit is (was) echt brugklasalgebra. De laatste regel in je plaatje is trouwens fout, daar ontbreekt een kwadraat bij het inproduct u·v, dat moet uiteraard (u·v)² zijn.
Oke bedankt voor je post. Ik heb dat dus ook op die manier uitgewerkt. Alleen krijg ik dan een veel te lange som die niet gelijk is aan de de andere som. Waarschijnlijk dan een paar 'snelheids' foutjes gemaakt. Zou er nog even aan gaan zitten.
  zondag 23 november 2014 @ 17:52:17 #42
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146931322
Ik kom niet uit een opgave voor speltheorie.

Gegeven is de volgende zero sum game 4x3 matrix:

(16, 12, 2)
(2, 6, 16)
(8, 8, 6)
(0, 7, 8)

De waarde van het spel, de zadelpunten en de optimale strategieën moeten gevonden worden.

Normaal gesproken zou ik de matrix reduceren tot een mx2 of 2xn matrix door te kijken naar welke strategieën gedomineerd worden. Echter is dat hier niet mogelijk. Dus hoe los ik dit op? Ik heb al gekeken naar welke mixed-strategieën gedomineerd worden maar hier kom ik niet uit.

Iemand die kan helpen?

antwoord zou moeten zijn:

Waarde van het spel = 9
optimale strategie speler 1 = (1/2, 1/2, 0, 0)
optimale strategie speler 2 = (a, (7-14a)/10, (3+4a)/10) met a<0<1/2

[ Bericht 17% gewijzigd door Knuck-les op 23-11-2014 17:58:15 ]
pi_146932108
1/2 * Rij 1 + 1/2 * Rij 2
domineert zowel rij 3 als rij 4?
  zondag 23 november 2014 @ 19:04:43 #44
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146933229
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 18:24 schreef Anoonumos het volgende:
1/2 * Rij 1 + 1/2 * Rij 2
domineert zowel rij 3 als rij 4?
Dat klopt. Maar hoe los je het verder dan op? Waar komt de a (alfa) opeens vandaan bij voor de optimale strategie voor speler 2?
pi_146934679
quote:
5s.gif Op zondag 23 november 2014 19:04 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar hoe los je het verder dan op? Waar komt de a (alfa) opeens vandaan bij voor de optimale strategie voor speler 2?
Staat er geen stelling over in je boek?

Ik weet alleen dat wanneer je niet verder kan vereenvoudigen je de volgende LP problemen moet oplossen




Met a_ij de entries van je matrix.
De optimale oplossingen (x1*, .., xn*) en (y1*, ..., ym*) zijn dan optimale strategieen
en x0* = y0* de waarde van het spel.

Het met de hand oplossen is een vervelend karwei, maar een computer kan het makkelijk oplossen.
Maar ik weet niet of dat hier de bedoeling van de opgave is.
  zondag 23 november 2014 @ 23:36:39 #46
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_146943682
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2014 19:45 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Staat er geen stelling over in je boek?

Ik weet alleen dat wanneer je niet verder kan vereenvoudigen je de volgende LP problemen moet oplossen

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Met a_ij de entries van je matrix.
De optimale oplossingen (x1*, .., xn*) en (y1*, ..., ym*) zijn dan optimale strategieen
en x0* = y0* de waarde van het spel.

Het met de hand oplossen is een vervelend karwei, maar een computer kan het makkelijk oplossen.
Maar ik weet niet of dat hier de bedoeling van de opgave is.
Het moet inderdaad met de hand opgelost worden door middel van een grafische weergave. Hiervoor is dan ook een 2xn of mx2 matrix nodig. Echter, wanneer ik de twee onderste rijen wegstreep en die vervolgens grafisch oplos kom ik op een ander antwoord (zonder alfa) uit dan gegeven.
pi_146952599
Ik kom niet uit een opgave over short-run marginal costs and minimum costs in the long run en ik hoop meer duidelijkheid hier te verschaffen:

De opgave:

A firm with the production function Q = F(K, L) is producing an output level of Q* at minimum costs in the long run. How will its short-run marginal cost when K is fixed compare with its short-run marginal cost when L is fixed?

Antwoord:

At the minimum-cost input bundle for producing Q*, we know that the extra output obtained
from the last dollar spent on labor is the same as the extra output obtained from the last dollar spent on capital.
Thus the two short-run marginal cost curves will take the same value at Q*.

Ik snap het antwoord niet.. Hoe kunnen de twee short-run marginal costs dezelfde waarde geven op Q, ondanks dat ze verschillen (de 1 waar K vast is en de ander waar L vast is ) ?

Ik snap de gedachte/visualisatie er niet van.. Daarnaast snap ik niet wat het vetgedrukte met de vraag te maken heeft? Ik snap de regel wel, maar ik snap niet wat voor invloed het heeft op de twee short-run curves.. waardoor ze op 1 of andere manier toch dezelfde Q* geven..

Alvast bedankt. :)
pi_146956142
Hoi, een vraagje:

Stel er is een functie MR1 = 100 - 2Q en MR2 = 60

Hoe bepaal ik de totale MR functie?

[ Bericht 4% gewijzigd door Super-B op 24-11-2014 15:23:58 ]
  maandag 24 november 2014 @ 15:15:35 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146956236
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 15:13 schreef Super-B het volgende:
Hoi, een vraagje:

Stel er is een functie MR1 = 10 - 2Q1 en een functie MR2 = 20 - 2Q2

Hoe bepaal ik de totale MR functie?
Wat is een MR-functie? Ik ben niet zo thuis in de economie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_146956261
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 15:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat is een MR-functie? Ik ben niet zo thuis in de economie.
Marginale opbrengsten functie (Marginal Revenues).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')