abonnement Unibet Coolblue
pi_146919873
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 22:51 schreef Crimineel87 het volgende:
[..]
Dus de bekennen dat ze achter de feiten/storing aanlopen en er niets mee doen? :')
Ik vind het echt bizar wat Honeywell durft uit te leveren, en hoe ze vervolgens met klachten omgaan.

OT is eigenlijk geen optie vanwege de vele problemen. Bij een handmatige wijziging stijgt de temperatuur zgn. in minder dan 1 minuut, terwijl alle radiatoren nog koud zijn. Heb nog weinig vertrouwen in de Evohome.

We zijn geen debieltjes Honeywell, neem de klachten serieus!!

[ Bericht 11% gewijzigd door Knuppel1983 op 23-11-2014 10:20:31 ]
pi_146923544
Me ook aangemeld hier n.a.v. de geplande aankoop van het Evohome systeem...

Zit nu nog met een 'oude' stookolie-ketel en ga volgende jaar naar gas overschakelen...

Wat een mooi produkt is die Evohome toch...met schitterende mogelijkheden...

Jammer echter dat de support en klachtenbehandeling van Honeywell omgekeerd evenredig is...

Vooral het ongevraagd aansturen van de ketel lijkt me toch iets wat makkelijk te verhelpen valt door Honeywell...Kwestie van gewoon een bijkomende optie in de software te steken...niet..?

Verder hulde aan al de specialisten hier !!!
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_146958060
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
pi_146959945
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 16:08 schreef Pieter_VO het volgende:
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
Snap hier werkelijk geen hout van (gedachte aan zo iets is wel leuk)
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_146963838
zoals ik het begrijp: je moet een computer hebben die 24/7 draait en daarop een script draaien dat elke 5 minuten de gegevens van de site van Honeywell opvraagt. Dit script uploadt de gegevens vervolgens naar een andere website, waar je grafieken terug kunt zien, gemaakt van deze gegevens.

Honeywell heeft overigens contact met me opgenomen. Ze zien dat de Evotouch inderdaad 1,5 graad te ver doorstookt.

De uitleg begreep ik niet helemaal. De Evohome vroeg volgens Honeywell maar heel weinig vermogen van de ketel, maar een paar procent. Dat snap ik niet. Hoezo, weinig vragen? Het is een aan/uit-schakelaar. Het is alles of niets. Een paar procent van wat? Het vermogen van de ketel is niet bekend bij Evotouch. Maar die paar procent zorgt er in elk geval voor dat de ketel zo kort mogelijk inschakelt. Dat is dus minimaal 1 minuut. Maar dat is in mijn geval al teveel. De kamer warmt dan nog verder op, terwijl het al te warm is. Als Evotouch niet in staat is om gewoon te stoppen met warmtevragen, dan is dat wat mij betreft een cruciale fout in het systeem.

Daarnaast is mijn kamer blijkbaar zo snel warm, dat Evotouch geen tijd heeft om te 'leren'. Ook hier twijfel ik over. Hij is toch gauw anderhalf uur bezig met (te ver) doorverwarmen. Als je in anderhalf uur niet in staat bent om te zien dat de temperatuur te hoog is en dat deze alleen maar verder stijgt, dan ontbreekt de intelligentie in het systeem.

Er werd ook nog gevraagd om de Evotouch op een andere plek te hangen. Daar word ik echt een beetje moedeloos van. Ze suggereren daar mee dat de oorzaak wel eens een foute plek in de kamer kan zijn. Dat is gewoon onzin. Het meten is het probleem niet. Het probleem is het sturen. Jammer. Maar ik doe het gewoon, dan kunnen ze dat zelf hopelijk ook (nogmaals) bevestigd zien.

De andere suggestie is om HR80's/HR92's in te zetten en die te laten regelen ipv de Evotouch. Dat ga ik dan ook maar doen. Ik wou eigenlijk eerst simpel (single-zone) beginnen en pas als het goed werkte, verder uitbreiden. Maar laten we direct maar uitbreiden dan. Moet dan overigens nog wel een bypass laten installeren. Eerst maar de handdoek-radiator in badkamer helemaal openzetten (als bypass functioneren) totdat die er daadwerkelijk is.

Ik twijfel wel een beetje of het echte probleem wel opgelost gaat worden, maar laten we het nog even afwachten..

[ Bericht 39% gewijzigd door woekele op 24-11-2014 19:36:52 ]
pi_146964635
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:22 schreef woekele het volgende:
zoals ik het begrijp: je moet een computer hebben die 24/7 draait en daarop een script draaien dat elke 5 minuten de gegevens van de site van Honeywell opvraagt. Dit script uploadt de gegevens vervolgens naar een andere website, waar je grafieken terug kunt zien, gemaakt van deze gegevens.

Voor zover mij bekend kun je de "thuis" installatie alleen via een app benaderen en niet op een gewone windows pc (natuurlijk mits je een RFG 100 gateway hebt) Wat bedoel je met gegevens opvragen van de site van Honeywell ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_146965698
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:22 schreef woekele het volgende:

De andere suggestie is om HR80's/HR92's in te zetten en die te laten regelen ipv de Evotouch. Dat ga ik dan ook maar doen. Ik wou eigenlijk eerst simpel (single-zone) beginnen en pas als het goed werkte, verder uitbreiden. Maar laten we direct maar uitbreiden dan. Moet dan overigens nog wel een bypass laten installeren. Eerst maar de handdoek-radiator in badkamer helemaal openzetten (als bypass functioneren) totdat die er daadwerkelijk is.

Misschien kun je het eerst nog eens met een temperatuursensor zoals de DTS92 proberen ? Heb hier zelf echter nog geen ervaring mee. Als dat ook hetzelfde probleem geeft dan gebruikt evohome de temperatuurgegevens gewoon verkeerd. Zoals je zelf al zegt, als het anderhalf uur duurt om op te warmen moet het systeem prima in staat zijn om op tijd te stoppen met verwarmen. Je evotouch verplaatsen lijkt dan meer op wat tijdrekken door Honeywell.
pi_146965875
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 19:40 schreef roadrats het volgende:

[..]

Voor zover mij bekend kun je de "thuis" installatie alleen via een app benaderen en niet op een gewone windows pc (natuurlijk mits je een RFG 100 gateway hebt) Wat bedoel je met gegevens opvragen van de site van Honeywell ?
Goed punt. Ik denk dat ze vanuit het script de honeywell-app emuleren dan. Dus onderzocht hebben op welke manier de app communiceert met de servers van honeywell. En dat vervolgens nabootsen om de gewenste gegevens te ontvangen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:04 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

Misschien kun je het eerst nog eens met een temperatuursensor zoals de DTS92 proberen ? Heb hier zelf echter nog geen ervaring mee. Als dat ook hetzelfde probleem geeft dan gebruikt evohome de temperatuurgegevens gewoon verkeerd. Zoals je zelf al zegt, als het anderhalf uur duurt om op te warmen moet het systeem prima in staat zijn om op tijd te stoppen met verwarmen. Je evotouch verplaatsen lijkt dan meer op wat tijdrekken door Honeywell.
Eigenlijk heb ik dat al gedaan. Ik heb al eens getest met HR80 als temp-sensor en Evotouch als regelaar. Resultaat: nog steeds te ver doorverwarmen. Ik heb ook al eens getest met HR80 als zowel temp-sensor en regelaar en toen ging het goed. Maar ik test het wel even opnieuw voor de zekerheid.
pi_146966305
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:08 schreef woekele het volgende:

Eigenlijk heb ik dat al gedaan. Ik heb al eens getest met HR80 als temp-sensor en Evotouch als regelaar. Resultaat: nog steeds te ver doorverwarmen. Ik heb ook al eens getest met HR80 als zowel temp-sensor en regelaar en toen ging het goed. Maar ik test het wel even opnieuw voor de zekerheid.
hmm, dat betekent dat evohome de regeling van de kranen op de radiatoren extra nodig heeft om de warmtetoevoer te regelenen en zo de gevraagde temperatuur te benaderen. Je hebt je radiatorkranen waarsch allemaal vol open staan ? Krijg je een andere (kleinere) overshoot als je ze bv half-open zet ?
pi_146966613
Toen de HR80 de regelaar was, werd er gewoon niet meer om warmte gevraagd als de temp bereikt was. Volgens mij bepaalt de HR80 dat dan echt ipv de Evotouch. (het verkeer naar de BDR91 loopt nog wel via de Evotouch, maar de HR80 bepaalt dan wanneer er warmtevraag is. Dat verklaart ook hoe je lokaal op een radiator een andere temp kunt instellen zonder dat dit wordt weergegeven op de Evotouch) Je maakt dan dus echt de HR80 de baas over de warmtevraag. De Evotouch is dan alleen maar een doorgeefluik. Blijkbaar is de regeling in de HR80 beter dan die in de Evotouch.

De kranen staan vol open inderdaad. Als ik ze half-open zet, maakt niks uit. Dan blijft hij gewoon warmte vragen totdat je 1,5 boven gewenste temp zit. Als de gewenste temp hoger zou zijn dan de temp die de radiatorkraan dan toestaat, zou de ketel zn warmte niet kwijtkunnen en springt hij in storing (tenzij je een bypass hebt).

PS: is jullie wel eens opgevallen hoe slecht de Nederlandse taal eigenlijk is op de verpakkingen en handleidingen van Evohome? Lijkt wel of het uit een vertaalmachine komt. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat hele Evohome in India gemaakt wordt of iets dergelijks :P
  maandag 24 november 2014 @ 20:39:44 #136
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_146967254
Update voor iOS beschikbaar ^O^
pi_146968259
quote:
1s.gif Op maandag 24 november 2014 20:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
Update voor iOS beschikbaar ^O^
Alleen maar bugfixes...Nix fundamenteel...

Verwacht eerder een firmware upgrade van Honeywell...
Ignorance can easily be overcome...<br />Stupidity is forever...
pi_146969194
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:26 schreef woekele het volgende:
Toen de HR80 de regelaar was, werd er gewoon niet meer om warmte gevraagd als de temp bereikt was. Volgens mij bepaalt de HR80 dat dan echt ipv de Evotouch. (het verkeer naar de BDR91 loopt nog wel via de Evotouch, maar de HR80 bepaalt dan wanneer er warmtevraag is. Dat verklaart ook hoe je lokaal op een radiator een andere temp kunt instellen zonder dat dit wordt weergegeven op de Evotouch) Je maakt dan dus echt de HR80 de baas over de warmtevraag. De Evotouch is dan alleen maar een doorgeefluik. Blijkbaar is de regeling in de HR80 beter dan die in de Evotouch.

De kranen staan vol open inderdaad. Als ik ze half-open zet, maakt niks uit. Dan blijft hij gewoon warmte vragen totdat je 1,5 boven gewenste temp zit. Als de gewenste temp hoger zou zijn dan de temp die de radiatorkraan dan toestaat, zou de ketel zn warmte niet kwijtkunnen en springt hij in storing (tenzij je een bypass hebt).

PS: is jullie wel eens opgevallen hoe slecht de Nederlandse taal eigenlijk is op de verpakkingen en handleidingen van Evohome? Lijkt wel of het uit een vertaalmachine komt. Ik krijg een beetje het gevoel dat dat hele Evohome in India gemaakt wordt of iets dergelijks :P
Ik zou zelf denken dat een HR92/80 redelijk "dom" is en alleen de temperatuur doorgeeft en luistert naar de instelling die de evohome hem opdraagt. Anders snap ik niet hoe in 1 zone meerdere HR´s gebruikt kunnen worden waarvan maar 1 de "master" temperatuur heeft. Maar daar kan ik het mis hebben. Het viel me al op dat de klepposities van de HR`s binnen 1 zone niet altijd gelijk zijn (die kun je per knop zelf uitlezen). Er lijkt dus toch lokaal per knop iets verschillend te zijn (ik gebruik 1 zone met 3 HR92´s). Misschien bepaalt elke knop ook apart zijn verschil tov de gevraagde temperatuur.

De handleiding scoort nog veel slechter op daadwerkelijke inhoud. :) Krijgen installateurs meer documentatie of moet iedereen het maar zelf uitvissen ?
pi_146969240
Wat ik nog steeds niet snap, en wat niemand mij ook heeft kunnen uitleggen waar de Evohome de warmte van de CV ketel laat als hij 6x per uur aangaat. Naar mijn weten staan alle HR92 knoppen gesloten(er is immers geen warmtevraag) dus de radiatoren staan allemaal dicht.

In mijn situatie(elke ruimte wordt apart geregeld met de HR92) staat hij dus alleen de ketel en het stuk leidingwerk naar de Bypass continue warm te houden, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Honeywell dit zo bedoelt heeft.
pi_146969518
Van de overshoot heb ik totaal geen last, was alleen in de eerste 4 dagen na installatie.

Opstelling:

Vaillant EcoTEC 35kW, begrensd op 18 kW met bypass uiteraard.

Evohome aan/uit
- Beneden vloerverwarming, gestuurd middels zoneklep, Evotouch is de temp.voeler
- Boven 4 x HR92
Ecotouch hangt overigens wel aan de muur.

Regeling beneden ( dus vloerverwarming )
Is als 1 zone, ivm openkeuken. Hal en bijkeuken zitten hier ook gewoon bij.
's nachts verlaag ik naar 18 graden, rond 16.00 uur begint ie met opwarmen naar 19 graden om telkens met een halve graad te verhogen zodat het om 20.00 op 21 graden is. Om vervolgens te laten afkoelen naar maximaal 18 graden.
Op deze manier krijg ik een laag stook gedrag.

Wellicht dat mijn manier van stoken de reden is dat ik geen overshoot heb?
pi_146969900
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:15 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

Ik zou zelf denken dat een HR92/80 redelijk "dom" is en alleen de temperatuur doorgeeft en luistert naar de instelling die de evohome hem opdraagt.
Dat zeker niet. Je kunt als je een zone aanmaakt echt kiezen of de HR80 de regelaar voor die zone moet zijn of de Evotouch (met de HR80 eventueel als temp sensor). Ik zal het even precies gaan bijhouden bij het testen wat je precies kunt kiezen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:16 schreef David_D het volgende:
Wat ik nog steeds niet snap, en wat niemand mij ook heeft kunnen uitleggen waar de Evohome de warmte van de CV ketel laat als hij 6x per uur aangaat. Naar mijn weten staan alle HR92 knoppen gesloten(er is immers geen warmtevraag) dus de radiatoren staan allemaal dicht.

In mijn situatie(elke ruimte wordt apart geregeld met de HR92) staat hij dus alleen de ketel en het stuk leidingwerk naar de Bypass continue warm te houden, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat Honeywell dit zo bedoelt heeft.
Heb jij een Opentherm-module? Of aan/uit? Met aan/uit zou dat niet mogen gebeuren (met OT ook niet, maar ik heb daar eerder over bugs gelezen). Tenzij per ongeluk toch een zone staat ingesteld met de Evotouch als regelaar? Waarbij Evotouch ervan uitgaat dat er een radiator openstaat?

quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:21 schreef Crimineel87 het volgende:
Wellicht dat mijn manier van stoken de reden is dat ik geen overshoot heb?
Denk eerder dat het komt omdat jij de Evotouch niet als regelaar hebt, maar HR80's etc. Die regelen namelijk wel goed, is mijn vermoeden.

Als ik (met evotouch als regelaar) maar 1 graadje hoger dan huidige temp instel, gaat hij vervolgens gewoon weer vrolijk in totaal 2,5 omhoog.

[ Bericht 21% gewijzigd door woekele op 24-11-2014 21:41:13 ]
pi_146973074
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 21:28 schreef woekele het volgende:

[..]

Denk eerder dat het komt omdat jij de Evotouch niet als regelaar hebt, maar HR80's etc. Die regelen namelijk wel goed, is mijn vermoeden.

Als ik (met evotouch als regelaar) maar 1 graadje hoger dan huidige temp instel, gaat hij vervolgens gewoon weer vrolijk in totaal 2,5 omhoog.
Je haalt wat door elkaar.

- Beneden: Evotouch regelt vloerverwarming middels zoneklep
- Boven: Per kamer een HR92

Dus beneden, meet en regelt de Evotouch de temperatuur.
pi_146997540
Ah. Maar hij regelt die zone met een zoneklep, maar toch ook door warmte bij de CV te vragen? Of regelt die zoneklep zn eigen warmte?
pi_147006645
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2014 18:49 schreef woekele het volgende:
Ah. Maar hij regelt die zone met een zoneklep, maar toch ook door warmte bij de CV te vragen? Of regelt die zoneklep zn eigen warmte?
Ja dat klopt, de Evotouch regelt die zone middels de zoneklep door warmte te vragen wanneer nodig bij de CV
pi_147012189
Doet hij dat warmtevragen dan via een relais (bijvoorbeeld BDR91)? Of doet de zoneklep dat rechtstreeks? (sorry, ik ben helemaal niet thuis in het vloerverwarminggedeelte)
  woensdag 26 november 2014 @ 07:50:38 #146
13698 microkid
speaks digitalk
pi_147012467
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 16:08 schreef Pieter_VO het volgende:
Als iemand geïnteresseerd is om het verloop van de temperatuur in huis makkelijk bij te houden:
http://github.com/PieterVO/EvohomeTemperature
De grafieken kan je heel makkelijk raadplegen en worden automatisch aangemaakt.
Dat gaat volgens mij niet werken hier in Nederland. In de USA/Canada gebruikt Honeywell een andere app en site om mee te communiceren vanuit de Evohome gateway. De in de tool gebruikte URL is alleen voor klanten in die landen. In Nederland gebruiken wij een andere site met andere url. Als we kunnen uitpluizen welke dat is, is daar wellicht ook wel wat mee te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door microkid op 26-11-2014 08:36:45 ]
pi_147019512
@ Woekele, ik gebruik een OT module, ik kan me sterk vergissen maar volgens mij hebben gebruikers van de aan/uit module toch dezelfde problemen(6x per uur inschakelen ongeacht de warmtevraag)?
Ik gebruik de Evotoch nergens als regelaar.

Thnx,

Dave
pi_147027657
Nieuw op dit forum, en heb met een zoneregelaar van honeywell ook problemen. Dit is weliswaar niet zo high-tech als de evohome. Deze topic over evohome heeft er mij mede toe doen besluiten dat systeem niet aan te schaffen. Gekozen voor de bedrade zoneregeling van Honeywell hce20m1003. Bewust gekozen zodat er modulerend mee gestookt kan worden, ware het niet dat de communicatie tussen de regelaar/thermostaten en de ketel (bosch 35 hrc) niet verloopt zoals moet. Als de thermostaat vraagt, dan reageert de ketel met het starten van de pomp, maar het branden blijft regelmatig achterwege. Of de ketel gaat branden terwijl alle zones geen warmtevraag hebben.

Honeywell per mail gevraagd of dit een bekend euvel is en krijg alleen als antwoord. dit is voor ons te ingewikkeld, neem maar contact op met onze "ambassadeurs".
Daar ik alles zelf heb geinstalleerd en alle handleidingen en installatieparameters van ketel/regelaar en thermostaten heb doorgespit en geen aanknopingspunten kan vinden voor het oplossen van het probleem, wend ik me maar toch dit forum. Installateur zoeken kan altijd nog. Bij Bosch heb ik de vraag nog uitstaan.
Voor alle duidelijkheid alle fabrieksinstelling hebben ik voor alle apparatuur gehandhaafd c.q.teruggezet. De ketel is voorzien van een Opentherm-module en volgens Honeywell moet de regelaar werken met een bosch-ketel, maar in de communicatie gaat het blijkbaar toch fout. Wie heeft raad?
pi_147029703
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 07:50 schreef microkid het volgende:

[..]

Dat gaat volgens mij niet werken hier in Nederland. In de USA/Canada gebruikt Honeywell een andere app en site om mee te communiceren vanuit de Evohome gateway. De in de tool gebruikte URL is alleen voor klanten in die landen. In Nederland gebruiken wij een andere site met andere url. Als we kunnen uitpluizen welke dat is, is daar wellicht ook wel wat mee te doen.
Die naam van de ontwikkelaar (Pieter) klinkt anders erg Nederlands. Maar ik heb het zelf niet getest.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2014 13:19 schreef David_D het volgende:
@ Woekele, ik gebruik een OT module, ik kan me sterk vergissen maar volgens mij hebben gebruikers van de aan/uit module toch dezelfde problemen(6x per uur inschakelen ongeacht de warmtevraag)?
Ik gebruik de Evotoch nergens als regelaar.
Voor zover ik weet is het zo dat het doorverwarmen alleen gebeurt als de Evotouch als regelaar gebruikt wordt. Maar ik hoor nu signalen dat er ook mensen zijn die het probleem ook hebben, terwijl Evotouch niet regelt. Dus of die mensen hebben zelf niet door dat de Evotouch de regelaar is, of het zit toch iets anders dan ik dacht tot nu toe.

Bij OT was daarnaast een probleem dat sommige ketels niet goed communiceren met het OT-relais, waardoor hij af en toe onterecht inschakelde. Het omruilen voor aan/uit loste het dan op.
pi_147140938
Ik heb gister 4x een HRE92 opgenomen in het systeem. Alle knoppen volgens de gebruiksaanwijzing gekoppeld aan Evohome en namen gegeven. Vervolgens de knoppen met de adapter voor de Danfoss RA kranen op de radiatoren gezet.

Er is maar één knop die ook daadwerkelijk 'open' gaat bij warmte vraag. De overige drie knoppen krijgen wel correct signaal, de gevraagde temperatuur op de knop gaat ook omhoog, maar somehow stroomt er geen warm water de radiator in.

Iemand enig idee wat hier mis gaat? Ik moet er bij zeggen dat na het vergrendelen van de knop ik de 'CYCL' modus niet gezien heb, hetgeen wel vermeld stond in de handleiding...

Edit: ik heb het al opgelost door de maximale klepstand instelling op '1' te zetten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Leandres op 30-11-2014 10:53:37 (probleem opgelost) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')