abonnement Unibet Coolblue
pi_146281568


WAT IS EVOHOME?
quote:
Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.

Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.

Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!

Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Bron: Website Honeywell

IN DE PRAKTIJK

Al ruim 300 posts wordt er gesproken over het nut, de installatie, de werking en de optimalisatie van Evohome. Het kost wat moeite om het systeem draaiend te krijgen, maar het lijkt er op dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de mogelijkheden die het systeem biedt.

Zoals bij elk nieuw product zijn er altijd zaken die beter of anders kunnen. De belangrijkste bug die door de meesten in het eerste topic geconstateerd is, is het onnodig aanspringen van de ketel op vaste momenten, zonder dat de ruimtetemperatuur daar om vraagt. Dit is al meerdere malen onder de aandacht van Honeywell gebracht en er lijkt nu eindelijk wat te gaan gebeuren, met dank aan users AJS1 en smv.

LINKS
- Evohome - internationale website
- Evohome - Nederlandse website

- Installatiedocument 1
- Installatiedocument 2

- Boek 1
- Boek 2
- Boek 3

- Meest recente driver (v21) Installatie op eigen risico

- Online gasmeterstand registratie
pi_146288697
Ik heb me nog even verdiept in dat TPI verhaal. Het lijkt erop dat het ontwikkelt is voor de Britse markt waar veel CV ketels werken op elektriciteit in plaats van gas. Dat in aanmerking genomen kan het TPI verhaal wel goed functioneren. Echter voor gasgestookte CV ketels gaat dit niet op.

Ik citeer:

quote:
What is TPI Control?
TPI (Time Proportional & Integral) control is an industry standard term for an On/Off control using an advanced energy saving control method that can be used by most heating systems in the UK. The controls simply switch current supplied to the boiler on or off at different times. Unlike a traditional thermostat, these rely on digital technology that matches the boiler firing to the load on the system. TACMA tests indicate that under steady state conditions as much as 10% energy savings can be made with TPI. This would be reduced by seasonal and operational losses. But in addition, because the control is so much more accurate, the set point can be reduced, without loss of comfort, introducing extra savings.

How does TPI Control work?
A thermostat operates using a fixed number of firing periods per hour (normally selected to suit the appliance and system). This can often mean a thermostat can fire the boiler even when the set temperature is reached.

A TPI room thermostat will have 100% demand when the system first calls for heat. When the room temperature approaches the set point, it then calculates how many minutes are required within each firing period to satisfy the set temperature. The TPI thermostat will then reduce the firing time in that cycle period in proportion with the demand. This means that as the room temperature approaches set point, the boiler is fired progressively less.
pi_146289891
Nou TPI is niet perse een verkeerde methode en werkt prima als het buiten wat kouder aan het worden is en er wel behoorlijk gestookt moet gaan worden.

Feit is gewoon dat de meeste CV ketels een vrij hoog minimumvermogen hebben wat vaak hoger ligt dan de warmtevraag. In zo'n situatie (en die komt vaak voor), is het noodzakelijk dat je ketel regelmatig uit gaat. Stel dat de warmtevraag in je huis zo'n 2 kW is en het minimumvermogen van je ketel is 6kW, dan staat je ketel zo'n 20 minuten in het uur te branden.

De opdeling van deze 20 minuten hangt een beetje af van je gebruikte systeem in huis. Als je bij normale radiatoren 20 minuten stookt en 40 minuten wacht, word je niet blij van de schommelingen in je huis en zou je liever die 20 minuten willen uitsmeren over meer stookperiodes in je huis (6x ruim 3 minuten bijvoorbeeld). Bij vloerverwarming worden de temperatuur schommelingen wat meer uitgedempt en zou je het in 3x per uur zo'n 7 minuten kunnen stoken.

De thermostaat berekend steeds hoe lang je volgende stookperiode moet duren om tot een zo constant mogelijke temperatuur te komen. TPI is een zeer goede regelmethode om dit zo op te lossen.

Bij zeer koude dagen zal de warmtevraag hoger gaan zijn dan het minimale CV vermogen. In dit geval kan de ketel door blijven stoken op een constant vermogen. Bij aan/uit modules zal de gewenste CV temperatuur handmatig in de CV ketel ingesteld moeten worden om hier netjes naartoe te moduleren. Bij opentherm modules zou het systeem zo slim kunnen zijn om op een heel mooi continu vermogen te branden.

Waar het fout gaat is als de buitentemperatuur dichtbij de kamertemperatuur ligt en de gevraagde warmte in huis minimaal is. Omdat je 6x schakelt per uur (een vaste instelling) en je je ketel minimaal een minuut wilt laten branden (een vaste minimale instelling), brand je ketel in dit geval 10% van de tijd (6 minuten per uur), wat betekend dat je per uur zo'n 600 Watt aan warmte genereert.

Dit is niet op te lossen door zelf minder schakelmomenten per uur in te stellen dan comfortabel in de winter is en minder dan een minuut branden gaat ook niet natuurlijk.

Naar mijn idee moet honeywell het TPI systeem aanpassen om het aantal schakelmomenten per uur niet als vaste instelling te hanteren, maar meer als maximum te gebruiken. Is de warmtevraag vrij hoog maar lager dan het minimumvermogen, moduleer dan met 6 stookmomenten per uur. Is de warmtevraag nihil, verlaag dan het aanstal stookmomenten per uur tot een minimum van 0.
pi_146292136
Eens met Frennek. Die 6 schakelmomenten bij geringe warmtevraag zijn prima. Het zorgt dat de temperatuur niet te hard stijgt. Als je vlak onder je setpoint zit, wil je niet te hard stijgen, anders krijg je een overshoot. Als je op je setpoint zit, zorgen de schakelmomenten dat het ongeveer op temperatuur blijft, zonder grote schommelingen.

Maar als je boven het setpoint zit, en je merkt dat bij elk schakelmoment de temperatuur alleen maar verder boven je setpoint komt, dan moet je gewoon stoppen met warmtevragen. En dat doet Evohome uiteindelijk ook wel, maar pas bij 2 graden boven het setpoint.

Dit lijkt me echt een fout in het systeem. Dit zou eigenlijk bij een graad of 0,2 tot 0,3 al moeten zijn. Als de temperatuur dan weer richting setpoint daalt, kun je uiteraard gewoon weer warmte gaan vragen met schakelmomenten. Zo blijf je leker stabiel op de gewenste temperatuur, zonder er telkens ver boven te komen.

quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 20:23 schreef ST-eetje het volgende:
@woekele: Misschien beetje stom van mijn kant, maar ik heb op de evotouch 5 zones aangemaakt en bij elke zone heb ik nu als temp.voeler een externe temp.voeler staan. D.w.z. dat dat mijn HR92 knoppen zijn, behalve in mijn badkamer, daar is het de DTS92. Dat betekent toch dat alleen mijn HR92 als voeler gebruikt word en mijn evotouch alles regelt.

Hoe kan ik de HR92 dan als directe aansturing naar mijn ketelmodule laten werken en als je dat zou kunnen, is dan bijv. dat rare gedrag van aanslaan, wanneer het eigenlijk al op temperatuur is over?
Als ik het me goed herrinner, kun je per zone aangeven wie de REGELAAR is. Ergens in het configmenu was dat. Die kun je dan op de HR92 zetten ipv de Evotouch. Bij mij was het gekke gedrag toen over (met HR80 als regelaar ipv HR92).

[ Bericht 35% gewijzigd door woekele op 04-11-2014 15:12:03 ]
pi_146294232
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 14:43 schreef woekele het volgende:
Eens met Frennek. Die 6 schakelmomenten bij geringe warmtevraag zijn prima. Het zorgt dat de temperatuur niet te hard stijgt. Als je vlak onder je setpoint zit, wil je niet te hard stijgen, anders krijg je een overshoot. Als je op je setpoint zit, zorgen de schakelmomenten dat het ongeveer op temperatuur blijft, zonder grote schommelingen.

Maar als je boven het setpoint zit, en je merkt dat bij elk schakelmoment de temperatuur alleen maar verder boven je setpoint komt, dan moet je gewoon stoppen met warmtevragen. En dat doet Evohome uiteindelijk ook wel, maar pas bij 2 graden boven het setpoint.

Dit lijkt me echt een fout in het systeem. Dit zou eigenlijk bij een graad of 0,2 tot 0,3 al moeten zijn. Als de temperatuur dan weer richting setpoint daalt, kun je uiteraard gewoon weer warmte gaan vragen met schakelmomenten. Zo blijf je lekker stabiel op de gewenste temperatuur, zonder er telkens ver boven te komen.
Als het systeem zo traag reageert en pas 2 graden boven het setpoint stopt met warmtevraag, lijkt er iets mis te zijn met de I in de TPI regeling. Het lijkt erop alsof de integrator teveel gain heeft en/of over een te lange tijdspanne integreert. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hier iets aan in te stellen valt in de configuratie.
pi_146294624
Het TPI regelprincipe lijkt idd wel iets te hebben, maar zoals jullie al zeggen, de mogelijkheid moet ook bestaan om op een bepaald schakelmoment te beslissen om niet in te schakelen.

Ivm de 2 graden overshoot: ik zie dat bij mij niet. Overshoot is misschien in de orde van 0.5°. Ik heb wel mijn HR92 en misschien de evotouch een offset gegeven in de parameters om ze wat bij te stellen. Misschien ligt daar de oplossing ? Ik weet niet precies hoe de kleppen bediend worden in een HR92 (of enig ander element): of de evotouch dit bepaalt of de HR92 gebaseerd op zijn gemeten vs gevraagde temp. Meer dichtgeknepen HR92s zouden de overshoot naar mijn idee moeten verminderen.

@woekele: ik zat met dezelfde vraag als ST-eetje, ik heb geen instelling voor een andere regelaar gevonden. Wel heb je de keuze om de "toepassing" te kiezen (radiator, zoneklep, etc). Heb je dat misschien gebruikt ? In een vroegere post zag ik dat er zelfs aangeraden werd (door Honetwell) om de optie "zonekleppen" te gebruiken, zelfs als de verwarming met radiatoren werkt. Dit was idd de voorgeprogrammeerde instelling toen ik het evohome basispakket met 4 HR92s kreeg. Heb dat zelf veranderd naar radiatoren. Als ik het nu terug probeer te veranderen lijkt het niet te lukken om een HR92 toe te wijzen als voeler.
pi_146294954
@DeeCeeGee: Ik zou niet spreken van overshoot. Overshoot suggereert dat hij in 1x over het setpoint heengaat, omdat er nog warmte in de radiator zit op het moment dat de ketel stopt. Maar het is dus zo dat hij heel geleidelijk rustig doorgaat met elke 10 minuten even bijverwarmen, waardoor het ongeveer in een periode van anderhalf uur nadat setpoint bereikt is 2 volle graden te warm wordt. Het is dus geen overshoot, maar moedwillig en gecontroleerd teveel warmte vragen.

Een offset instellen is geen oplossing. Stel, ik geef een offset van +2, dan zal hij inderdaad precies verwarmen tot mijn gewenste temp ipv mijn gewenste temp +2. MAAR hij zal na afkoelen ook pas weer beginnen met verwarmen bij mijn gewenste temp -2. Dat is dus niet de bedoeling.

Als ik aansturing laat doen door HR80 of HR92, speelt het probleem bij mij niet. Het probleem speelt alleen als de Evotouch de aansturing doet. En dat is bij een single zone pakket nou eenmaal het geval. De kranen van je woonkamer-radiators staan daarbij altijd gewoon open.

Ik zal vanavond even kijken waar precies de instelling zit van welk apparaat de aansturing doet. Het is zeker weten wat anders dan de toepassing. Deze staat inderdaad op 'zonekleppen' bij single zone (voorgeconfigureerd en/of na factory-reset + doorlopen wizard), niet op 'radiators'.

En oh ja, voor de mensen die roepen dat Evohome wellicht nog even moet 'inleren'. Hij draait nu al een paar weken. Er treedt geen verandering op in het foute gedrag. Mijn vriendin, dit zich niet interesseert voor dit soort techniek, merkte uit zichzelf al een paar keer op dat ze het zo stom vond dat de verwarming telkens aansloeg, terwijl we al ver boven de ingestelde temperatuur zaten en het alleen maar warmer werd. Het systeem doet gewoon echt iets fout.

[ Bericht 6% gewijzigd door woekele op 04-11-2014 16:10:54 ]
pi_146296873
@woekele Wat staat er bij warmtevraag?
pi_146297184
Na het lezen van het TPI verhaal, kun je concluderen dat het zich voordoet bij AAN/UIT aansturing.
pi_146303551
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 17:10 schreef Anonymousse het volgende:
Na het lezen van het TPI verhaal, kun je concluderen dat het zich voordoet bij AAN/UIT aansturing.
Ook bij de opentherm module wordt TPI absoluut gebruikt zodra de warmtevraag minder is dan het minimale vermogen van de CV ketel.
pi_146304817
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 13:35 schreef frennek het volgende:
Nou TPI is niet perse een verkeerde methode en werkt prima als het buiten wat kouder aan het worden is en er wel behoorlijk gestookt moet gaan worden.

Feit is gewoon dat de meeste CV ketels een vrij hoog minimumvermogen hebben wat vaak hoger ligt dan de warmtevraag. In zo'n situatie (en die komt vaak voor), is het noodzakelijk dat je ketel regelmatig uit gaat. Stel dat de warmtevraag in je huis zo'n 2 kW is en het minimumvermogen van je ketel is 6kW, dan staat je ketel zo'n 20 minuten in het uur te branden.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik heb het vermogen van mijn ketel terug geschroefd na berekening van de warmteverlies en de hoeveelheid vermogen aan radiatoren/vloerverwarming. In mijn geval zal tenminste het minimaal vermogen van de ketel opgenomen worden (zo'n 6kW) voor het vloerverwarming circuit.

Wanneer een ketel meer vermogen levert dan opgenomen, zoals in je voorbeeld zal deze snel zijn maximaal ingestelde aanvoertemperatuur bereiken en vervolgens afslaan: pendelen. Dit heeft echter niets te maken met het gedrag wat TPI veroorzaakt.

quote:
De opdeling van deze 20 minuten hangt een beetje af van je gebruikte systeem in huis. Als je bij normale radiatoren 20 minuten stookt en 40 minuten wacht, word je niet blij van de schommelingen in je huis en zou je liever die 20 minuten willen uitsmeren over meer stookperiodes in je huis (6x ruim 3 minuten bijvoorbeeld). Bij vloerverwarming worden de temperatuur schommelingen wat meer uitgedempt en zou je het in 3x per uur zo'n 7 minuten kunnen stoken.
Vloerverwarming is een langzaam systeem. Wat TPI doet is doodleuk de zoneklep sluiten en de CV ketel uitschakelen. Wat je dan krijgt met de nadraaitijd van de CV pomp is dat de aanvoer naar de verdeler via de bypass direct terug gaat naar de ketel. Dus stel: je aanvoer is 60 graden, je retour is 40 graden (ΔT 20) bij warmte afgifte door de verdeler. TPI schakelt in en je retour krijgt ineens ook 60 graden terug. Dit is een behoorlijk warmte verschil voor je wisselaar. Ook ontstaan er tikkende leidingen.

quote:
De thermostaat berekend steeds hoe lang je volgende stookperiode moet duren om tot een zo constant mogelijke temperatuur te komen. TPI is een zeer goede regelmethode om dit zo op te lossen.
Op zich niets mis mee mits de zone klep open blijft en de warmte afgifte blijft bestaan.

quote:
Bij zeer koude dagen zal de warmtevraag hoger gaan zijn dan het minimale CV vermogen. In dit geval kan de ketel door blijven stoken op een constant vermogen. Bij aan/uit modules zal de gewenste CV temperatuur handmatig in de CV ketel ingesteld moeten worden om hier netjes naartoe te moduleren. Bij opentherm modules zou het systeem zo slim kunnen zijn om op een heel mooi continu vermogen te branden.
Niet mee eens. Het stookgedrag van de ketel wordt bepaald door de snelheid van de opwarming van het retourwater. Hierop zal de stappenmodulatie opgevoerd worden tot het maximaal ingestelde vermogen. Het is dan ook de gemeten ruimte temperatuur en de warmtevraag wat bepaald of TPI wel/niet ingeschakeld wordt. Dit is die 1,5 graden range wat ik eerder melde.

quote:
Waar het fout gaat is als de buitentemperatuur dichtbij de kamertemperatuur ligt en de gevraagde warmte in huis minimaal is. Omdat je 6x schakelt per uur (een vaste instelling) en je je ketel minimaal een minuut wilt laten branden (een vaste minimale instelling), brand je ketel in dit geval 10% van de tijd (6 minuten per uur), wat betekend dat je per uur zo'n 600 Watt aan warmte genereert.

Dit is niet op te lossen door zelf minder schakelmomenten per uur in te stellen dan comfortabel in de winter is en minder dan een minuut branden gaat ook niet natuurlijk.

Naar mijn idee moet honeywell het TPI systeem aanpassen om het aantal schakelmomenten per uur niet als vaste instelling te hanteren, maar meer als maximum te gebruiken. Is de warmtevraag vrij hoog maar lager dan het minimumvermogen, moduleer dan met 6 stookmomenten per uur. Is de warmtevraag nihil, verlaag dan het aanstal stookmomenten per uur tot een minimum van 0.
Klinkt plausibel. Ik los het nu als volgt op; Mijn woonkamer koelt 's nachts (bij huidige nachttemperatren) af tot 18.0 graden rond 06.00 uur. Op dit tijdstip schakelt Evohome de ketel in om de zone Woonkamer op te warmen tot 23 (!) graden. Hierdoor zit ik bewust buiten de 1,5 graden TPI range. Gevolg: ketel stookt super netjes en perfect op een ideale ΔT langzaam naar de maximale ingestelde aanvoer temperatuur. Deze haalt niet omdat het niet nodig is. Ik weet dat in 1,5 uur de woonkamer verwarmt is tot 19,5 graden. Om 07:30 uur schakel ik de Evohome naar 15 graden. Omdat vloerverwarming warmte blijft afgeven doordat het een langzaam systeem is wordt het rond 08.00 uur ~ 20 graden. En dit blijft het dan een groot gedeelte van de dag.

Het is absurd dat ik het nu op deze manier moet regelen. Maar die 10 schakelingen per uur ga ik niet toestaan. Ik heb geen zin dat mijn CV ketel 5 jaar eerder versleten is door de onnodige in-/uitschakelingen en grote warmte verschillen in de wisselaar.

Nogmaals: in Engeland met boilers op elektriciteit zal de TPI functie geweldig werken. Ik blijf er bij dat voor gasgestookte CV ketels dit een zeer onwenselijke regeling is. Echter ik laat iedereen vrij dit te gebruiken maar ik hoop dat het voor mij als gebruiker mogelijk wordt om dit uit te schakelen. Iedereen blij. :)
pi_146304927
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 17:02 schreef Anonymousse het volgende:
@woekele Wat staat er bij warmtevraag?
ketelrelaismodule.

Het instellen van de 'regelaar' van een zone kan volgens mij alleen bij het aanmaken van de zone. Ik kan het nu in de instellingen niet zien en/of aanpassen.
pi_146305092
TPI is een regelmethode wat in diverse thermostaten van Honeywell ingebakken zit. Het is niet specifiek gerelateerd aan aan/uit of OpenTherm regeling. De regelmethode zal de hoeveelheid schakelmomenten doorvoeren zoals ingesteld in de configuratie of jumper setting (bij o.a. de Round serie) mits de gemeten ruimte temperatuur binnen de range van 1,5 graad zit ten opzichte van de gevraagde temperatuur.
pi_146305235
Ik had in mijn vorige huis een round. Die gaf een vlammetje bij warmtevraag. Als de gewenste temperatuur bereikt was, gaf hij geen vlammetje meer, totdat hij er (bijna) weer onder zakte. Hij ging zeker niet anderhalve graad extra verwarmen in cyclusjes van 10 minuten.
pi_146307509
Ik herken het doorschieten van de temperatuur niet.

Ik heb nu 1evotouch en 4 round wireless op een hce80 voor de vloerverwarming .
7 round wireless met 7 hr92 voor de radiatoren. En een aan/uit relais.

Ik laat mijn vloerverwarming elk uur een 0,5 graad opstoken zodat de vloer warm blijft en Savonds weer naar beneden. 17 t/m 20 graden

[ Bericht 0% gewijzigd door simonmo op 04-11-2014 21:12:35 ]
pi_146308023
Ik raakte gisteravond al in lichte paniek omdat het vorige topic gesloten was en er nog geen nieuwe was :'(


Tevens:

- Installatiedocument 2 =>> https://www.regelvisie.nl(...)allmultilanguage.pdf

Server Error
404 - File or directory not found.
The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
pi_146309323
En ik was rustig af tot mijn Evohome wordt geleverd. Ben benieuwd of de problemen met het aan/uit schakelen zich hier ook voor gaat doen.

Ik heb bewust gekozen voor een hier-in-de-buurt bekende installateur om het Evohome systeem te laten leveren. Zodat ik daar altijd op terug kan vallen. Dan betaal ik liever een paar tientjes meer dan alles online via Warmteservice of wat dan ook.
pi_146315313
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 19:45 schreef frennek het volgende:

[..]

Ook bij de opentherm module wordt TPI absoluut gebruikt zodra de warmtevraag minder is dan het minimale vermogen van de CV ketel.
In het eerder geciteerde document
"TPI (Time Proportional & Integral) control is an industry standard term for an On/Off control"
AAN/UIT dus.

Zie het onderscheidt in dit document: http://www.honeywelluk.com/documents/Literature/pdf/1084.pdf

[ Bericht 11% gewijzigd door Anonymousse op 04-11-2014 23:53:38 ]
pi_146316012
@woekele Mijn vorige warmtevraag had ik al eerder gesteld. Sorry.
Succes gewenst met de analyse van de logger vrijdag. Ben benieuwd.
pi_146320739
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2014 21:35 schreef Crimineel87 het volgende:
En ik was rustig af tot mijn Evohome wordt geleverd. Ben benieuwd of de problemen met het aan/uit schakelen zich hier ook voor gaat doen.
Als je met meerdere zones werkt en HR92's inzet als zone-regelaars, dan zal het waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Het is volgens mij vooral een probleem bij een single-zone-opstelling.

Waar ik trouwens bang voor ben is dat ze (van Honeywell) zich gaan richten op allerlei andere zaken, zoals CV-aanvoer-temp, grootte en plek van gebruikte radiators, plek Evotouch, andere radiators in huis wel of niet opengedraaid etc. etc. En zogenaamd door alles over de kop te halen, werkt hij dan wel normaal of zo. En dat ik dat dan maar moet doen ipv dat zij het systeem gewoon fixen. En dat het dan alsnog niet blijkt te werken zoals het zou moeten. Maar kan het beter gewoon even afwachten denk ik, niet voor niks nu al gaan drukmaken ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door woekele op 05-11-2014 11:24:23 ]
pi_146342839
Zo heel lastig lijkt het me allemaal niet. Laat ze gewoon in een nieuwe update/firmware de mogelijkheid bieden om TPI uit te schakelen. Wat mij betreft door het aantal schakel momenten op '0' te kunnen zetten.

Heb mezelf wel voorgenomen indien er niet in redelijke termijn een oplossing aangedragen wordt dat ik mijn 1200 euro kostende set terugbreng naar de winkel. Er zijn prima domotica alternatieven op de markt om een degelijk zone regeling te creëren.
pi_146343409
"oude" topic was gesloten, had dit deel echter nog niet gezien.

Ik heb inmiddels mijn open/therm module vervangen voor de aan/uit en wat blijkt, mijn ketel gaat nu niet meer aan als ik een graad, of 2 graden onder de ingestelde temperatuur ga zitten. Zelfs toen ik het telkens per 0,5 graad verhoogde ging die niet branden. Pas toen ik hem een halve graad boven de ingestelde temperatuur instelde ging de ketel uiteraard aan, echter voor maar een minuutje. Niet lang genoeg dus om die halve graad te realiseren voor mijn woonkamer. Nu heb ik mijn ketel afgeregeld op max. 5Kw en daarbij gaat mijn pomp maar op 15% draaien. Deze heb ik nu op 70% vast gezet. Ik kijk het nu even aan wat de set gaat doen, want ik ga ervan uit dat het systeem de installatie zal in leren en dat dat waarschijnlijk voorzichtig doet. (om te beginnen met misschien wel een minuutje). Hoop dat de set nu gaat berekenen dat hij langer zal moeten branden om tot een bepaalde temperatuur te komen.

Kort gezegd. Het lijkt erop dat bij mij de meest zinloze schakelmomenten eruit zijn. Heb de hele middag voor de ketel gezeten en gecontroleerd. Van het weekend zal ik weer op mijn stekkie voor de ketel gaan zitten en kijken of er weer verbeteringen zijn. :)
pi_146349272
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 09:14 schreef woekele het volgende:

[..]

Als je met meerdere zones werkt en HR92's inzet als zone-regelaars, dan zal het waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn. Het is volgens mij vooral een probleem bij een single-zone-opstelling.

Waar ik trouwens bang voor ben is dat ze (van Honeywell) zich gaan richten op allerlei andere zaken, zoals CV-aanvoer-temp, grootte en plek van gebruikte radiators, plek Evotouch, andere radiators in huis wel of niet opengedraaid etc. etc. En zogenaamd door alles over de kop te halen, werkt hij dan wel normaal of zo. En dat ik dat dan maar moet doen ipv dat zij het systeem gewoon fixen. En dat het dan alsnog niet blijkt te werken zoals het zou moeten. Maar kan het beter gewoon even afwachten denk ik, niet voor niks nu al gaan drukmaken ;)
Ik ga inderdaad werken met meerdere zones doordat ik de vloerverwarming apart ga schakelen dmv de zone-klep.
pi_146351684
@Leandres, ook ik wil de boel retourneren als er geen oplossing komt.

@ST-eetje: tip, ik gebruik een wifi-webcam die op zolder voor de ketel staat. Zo kan ik relaxed vanuit de kamer op mn laptop of telefoon in de gaten houden wat de ketel doet :)
  donderdag 6 november 2014 @ 07:55:12 #25
13698 microkid
speaks digitalk
pi_146357844
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2014 18:47 schreef woekele het volgende:
Ik had gedacht dat die instelling van aantal schakelingen per uur een soort van maximum zou zijn, om te voorkomen dat je ketel telkens aan/uit gaat, maar het lijkt dus een soort vaste instelling te zijn, waar de BDR91 zich hoe dan ook aan houdt, ook al is het helemaal niet nodig (temp ligt al ver boven de gewenste temp). Erg irritant.
Ik heb altijd begrepen dat het aantal schakelingen inderdaad het maximum moet zijn. Stel, je hebt het ingesteld op max 6x per uur, dan kijkt Evo 6x per uur of er op dat moment warmte nodig is, en zo ja, dan gaat de ketel aan. Is er geen warmte nodig, dan hoort er niets te gebeuren.
quote:
Ik vind dat als de gewenste temp bereikt is, moet hij gewoon KAPPEN met warmtevraag. Ja, hij mag nog 0,2-0,5 graden extra doen ofzo, om heel veel pendelen te voorkomen. Maar anderhalve graad extra en dan nog om warmte vragen is gewoon zot. En ook elke 10 minuten die ene minuut je ketel activeren. lijkt me niet goed. Telkens de 3-wegklep belasten, telkens de ontsteking belasten, telkens de pomp belasten (die vervolgens ook nog eens 5 minuten 'nadraait' bij mijn ketel). Helemaal niet nodig. Oh ja, ontsteking van mijn CV komt ook pas in actie na 40 seconden warmtevraag, dus eigenlijk gaat hij met de standaardinstelling om de 10 minuten 20 seconden 'branden' en 5 minuten pompen. Lekker zinloos.
Dat herken ik niet bij mijn installatie. Als ik 21 graden inzet gaat Evo ook naar 21 graden, niet naar 22,5. Om je ketel langer dan 20 seconden te laten branden kan je de "minimale brandduur" instellen. Deze staat standaard op 1 minuut, in jouw geval zou je hem op 2 minuten kunnen zetten. Dwz, als de ketel aangaat, brand hij minstens 2 minuten zodat er voldoende warmte uit het systeem komt.
quote:
En dan ook zoiets 'leuks' (al eens eerder genoemd):
Gewenste temp staat op 11 continu. Temp volgens eigen thermometer is 16.8 graden. Evotouch zegt 17. Nu zet ik gewenste temp via de app naar 19 continu. Promp springt de gemeten temp van Evotouch naar 17,5. Ik zet de gewenste temp via de app terug naar 15. Promp zegt Evotouch weer dat het 17 is. Zet ik gewenste temp weer via de app naar 19, zegt hij ineens weer dat het 17,5 is.
Dat zag ik toevallig van de week ook bij mij. Ik zette de EvoTouch van 17 naar 21 graden, en plots was het een halve graad warmer in de betreffende zone. Lijkt me inderdaad niet kloppen. Tijd voor een firmware update :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')