abonnement Unibet Coolblue
  Official ESF Kreviewer maandag 9 februari 2015 @ 14:26:58 #251
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149507819
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 11:55 schreef Leipo666 het volgende:
ik zou in ieder geval van voor naar achter zo groot mogelijk nemen

mijn bak is lxbxh: 200x70x60 en ik moet er niet aan denken maar 50cm aan diepte te hebben om mee te werken: totaal geen dieptewerking op die grote lengte
Vind het persoonlijk wel meevallen. Mijn Profile is slechts 47cm diep en dat is op zich wel prima. 55 lijkt me dan ook wel voldoende. Ik zag trouwens net dat mijn Profile 73cm hoog is en dat is me teveel...dacht dat het 65 was. Zal ongeveer 60 moeten worden.
pi_149509372
quote:
14s.gif Op maandag 9 februari 2015 14:26 schreef Kreator het volgende:

[..]

Vind het persoonlijk wel meevallen. Mijn Profile is slechts 47cm diep en dat is op zich wel prima. 55 lijkt me dan ook wel voldoende. Ik zag trouwens net dat mijn Profile 73cm hoog is en dat is me teveel...dacht dat het 65 was. Zal ongeveer 60 moeten worden.
maar bij een bak die 2x zo lang is zijn de verhoudingen totaal anders en is die 55cm echt niet veel ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 9 februari 2015 @ 16:32:27 #253
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_149511674
Ik vind een platte bak juist veel mooier en strakker dan een hoge bak. Lange horizontale lijnen werken veel beter in een woonkamer.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  FOK!fotograaf dinsdag 10 februari 2015 @ 13:12:52 #254
13368 NiGeLaToR
pi_149536515
quote:
14s.gif Op maandag 9 februari 2015 10:00 schreef Kreator het volgende:
Zo. De kogel is door de kerk. We gaan een nieuw aquarium kopen. Ik heb nu een Fluval Profile 1000 en die is prima, maar ik wil een grotere en mijn vriendin vond het een goed idee. Ga waarschijnlijk voor een 250x55x50 of 200x55x50, of iets in die strekking. Ik heb nu 65 hoog en dat is wel erg mooi, maar ook onpraktisch qua schoonmaak en qua licht op de bodem.

Nu gaat de zoektocht beginnen naar een mooi (design) aquarium, waarschijnlijk laat ik er 1 bouwen omdat ik de standaard kasten vaak niet mooi vind.

Twijfel nog wel enorm of ik voor een zoutwater ga of niet. Is meer werk, maar het is ook wel erg mooi. Er gaat in elk geval sowieso een kogelvis komen, uiteindelijk.

ik weet dat ik iemand hier nog beloofd had naar mijn Edge te kijken, maar die is helaas kapotgevallen toen ik hem aan het schoonmaken was. Daarna compleet vergeten hier te reageren...
Zoutwater is het wel waard, als je de extra kosten tov zoetwater er voor over hebt. Je krijgt er een totaal andere hobby bij, omdat je met zoutwater heel anders bezig bent met je aquarium. Maar, eerlijk is waar, het werk (mits goed gestart) valt denk ik wel mee, het is eerder de complexiteit en bijvoorbeeld energieverbruik wat je mee zult moeten laten wegen voor zo'n grotere bak.

Sump, opvoerpompen, paar honderd watt verlichting, toevoegingen, osmosewater, allemaal dingetjes die opgeteld best wel aantikken. Maarja, heb nu ruim een jaar zoutwaterbak en blijf er voor zitten, net als alle gasten en al helemaal hun kids.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 14:16:04 #255
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149538326
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:12 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zoutwater is het wel waard, als je de extra kosten tov zoetwater er voor over hebt. Je krijgt er een totaal andere hobby bij, omdat je met zoutwater heel anders bezig bent met je aquarium. Maar, eerlijk is waar, het werk (mits goed gestart) valt denk ik wel mee, het is eerder de complexiteit en bijvoorbeeld energieverbruik wat je mee zult moeten laten wegen voor zo'n grotere bak.

Sump, opvoerpompen, paar honderd watt verlichting, toevoegingen, osmosewater, allemaal dingetjes die opgeteld best wel aantikken. Maarja, heb nu ruim een jaar zoutwaterbak en blijf er voor zitten, net als alle gasten en al helemaal hun kids.
Zeker waar. De extra kosten maken me niet zoveel uit en kan misschien met LED verlichting nog wel wat besparen. Kan de bak ook helemaal inrichten en maken zoals ik wil. Zeewatervissen zijn imho ook een stuk gekleurder en mooier, net als koraal.
Enige waar ik echt wel een beetje mee zit is water verversen. Heb destijds ook wel onderzocht hoe dat het eenvoudigst kan, maar het blijft toch een stuk meer werk dan gewoon de kraan opendraaien bij een zoetwaterbak.
Qua waardes meten en klooien ben ik wel wat gewend, daar ben ik ook niet zo bang voor. Mijn huidige aquarium draait ook gewoon lekker, zonder toevoegingen.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:25:48 #256
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_149538559
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:16 schreef Kreator het volgende:
Zeker waar. De extra kosten maken me niet zoveel uit en kan misschien met LED verlichting nog wel wat besparen. Kan de bak ook helemaal inrichten en maken zoals ik wil. Zeewatervissen zijn imho ook een stuk gekleurder en mooier, net als koraal.
Zijn Malawi Cichliden misschien een mooi alternatief? :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:26:27 #257
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_149538575
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 13:12 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Zoutwater is het wel waard, als je de extra kosten tov zoetwater er voor over hebt. Je krijgt er een totaal andere hobby bij, omdat je met zoutwater heel anders bezig bent met je aquarium. Maar, eerlijk is waar, het werk (mits goed gestart) valt denk ik wel mee, het is eerder de complexiteit en bijvoorbeeld energieverbruik wat je mee zult moeten laten wegen voor zo'n grotere bak.

Sump, opvoerpompen, paar honderd watt verlichting, toevoegingen, osmosewater, allemaal dingetjes die opgeteld best wel aantikken. Maarja, heb nu ruim een jaar zoutwaterbak en blijf er voor zitten, net als alle gasten en al helemaal hun kids.
Pics van je bak ^O^
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  Official ESF Kreviewer dinsdag 10 februari 2015 @ 14:37:37 #258
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149538898
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:25 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Zijn Malawi Cichliden misschien een mooi alternatief? :)
Kan. Maar da's toch anders.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 februari 2015 @ 15:52:16 #259
13368 NiGeLaToR
pi_149541112
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:16 schreef Kreator het volgende:

[..]

Zeker waar. De extra kosten maken me niet zoveel uit en kan misschien met LED verlichting nog wel wat besparen. Kan de bak ook helemaal inrichten en maken zoals ik wil. Zeewatervissen zijn imho ook een stuk gekleurder en mooier, net als koraal.
Enige waar ik echt wel een beetje mee zit is water verversen. Heb destijds ook wel onderzocht hoe dat het eenvoudigst kan, maar het blijft toch een stuk meer werk dan gewoon de kraan opendraaien bij een zoetwaterbak.
In principe kun je bij zoetwater ook beter geen kraanwater gebruiken, anders risico op algen net zo groot als bij zoutwater. Overigens zijn er ook stromingen in de zoutwaterij die niet verversen, maar hun water goed filteren en de benodigde mineralen op peil houden. Ik ververs zelf eens per 2 weken 10% en moet 2 keer per week een schepje calcium erin kieperen en heb al 9 maanden elke meting exact de zelfde waardes. Als je die balans vindt is het niet zo lastig. Maar, 10% van 500 liter water bijvoorbeeld is toch 50 liter en dat is onpraktisch. Zou dat dan gewoon met een sump, slangen en een afvoer zoveel mogelijk automatiseren. Ik doe 1 emmertje :D

quote:
Qua waardes meten en klooien ben ik wel wat gewend, daar ben ik ook niet zo bang voor. Mijn huidige aquarium draait ook gewoon lekker, zonder toevoegingen.
Als je koraal neemt ga je toevoegingen nodig hebben anders ben je binnen no-time verloren. Koraal met een skelet heeft calcium, magnesium en nog een hele zwik mineralen enzo nodig. Dat haal je niet uit de verversing, maar moet je toevoegen.

Foto's van mijn bak volgen :)
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:02:30 #260
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_149541441
Paar weken verder en alle planten slaan heel goed aan in mn vision 260, ze groeien nu al harder dan in 2 maanden in de trigon, T5 geeft dus echt wel verschil

Alleen nu hebben die rottige guppy's een of andere schimmel die resistent is tegen de standaard middeltjes

De een na de ander valt dood neer en de zwaarddragers zijn ook aangetast :(

klote guppen, nooit weer!
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 13 februari 2015 @ 14:00:53 #261
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149632942
Iemand hier wel eens geweest?

http://www.heimtiermesse-hannover.de/

Lijkt me de moeite nog wel waard. Is dit weekend in Hannover.

-edit- nevermind. Is volgens mij vrij klein.
pi_149637252
quote:
15s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:02 schreef Prowl het volgende:
Paar weken verder en alle planten slaan heel goed aan in mn vision 260, ze groeien nu al harder dan in 2 maanden in de trigon, T5 geeft dus echt wel verschil

Alleen nu hebben die rottige guppy's een of andere schimmel die resistent is tegen de standaard middeltjes

De een na de ander valt dood neer en de zwaarddragers zijn ook aangetast :(

klote guppen, nooit weer!
Heb deze week de test opstelling gemaakt met de TC420 5 channel prorammable LED timer dimmer controller en 3 x 50cm 12 volt LED strips van SMD 5050 x 30, Warm Wit / Koud Wit / RGB op m'n koudwater testbakkie van 60 liter. Dus totaal 90 leds..

Moet toch zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben :) van de hoeveelheid licht, meer dan voldoende. En de programmeer opties van de controller. Je kunt zeer gemakkelijk en nauwkeurig de lichtbehoeftes aanpassen. Echt een geweldig leuk product met hele leuke opties. Een echte aanrader en klaar voor onder de ¤ 75. _O_ ^O^

Dit komt echt boven m'n toekomstige tropische bakkie te hangen.

Voor grotere diepere bakken zou ik wel voor een 24 volt power led setup gaan. :)

Dat krijg je met TL's toch niet voor de bakker.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 18:43:28 #263
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_149640916
Alles beter dan een 15 jaar oude t8 lichtbak :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  vrijdag 13 februari 2015 @ 19:36:30 #264
170585 peterzx9r
buiten honger thuis eten
pi_149642706
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 16:29 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Heb deze week de test opstelling gemaakt met de TC420 5 channel prorammable LED timer dimmer controller en 3 x 50cm 12 volt LED strips van SMD 5050 x 30, Warm Wit / Koud Wit / RGB op m'n koudwater testbakkie van 60 liter. Dus totaal 90 leds..

Moet toch zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben :) van de hoeveelheid licht, meer dan voldoende. En de programmeer opties van de controller. Je kunt zeer gemakkelijk en nauwkeurig de lichtbehoeftes aanpassen. Echt een geweldig leuk product met hele leuke opties. Een echte aanrader en klaar voor onder de ¤ 75. _O_ ^O^

Dit komt echt boven m'n toekomstige tropische bakkie te hangen.

Voor grotere diepere bakken zou ik wel voor een 24 volt power led setup gaan. :)

Dat krijg je met TL's toch niet voor de bakker.
waar vandaan
sorry voor mn taal ik ben dyslectisch
pi_149653365
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 19:36 schreef peterzx9r het volgende:

[..]

waar vandaan
Beetje opletten op Ebay :) (natuurlijk, vers uit Hongkong, free shipping).. Ik weet 6 weken levertijd en garantie kun je meestal op de buik schrijven uiteraard, terug sturen is duurder dan product. Maar dat risico neem ik wel, valt wel mee met elektronica :).

Omdat de LED strips (in rigid alustrip IP67 gegoten in epoxy per set van 2 werden aangeboden in totaal 6 strips laten komen met 2 voedingen van 30watt en 2 controllers. Hele handel +/- $160 was na wisselkoers ong. ¤130 komt nog 21% btw op waarschijnlijk altijd verassing achteraf. Soms wel soms niet.

Die controllers worden hier soms ook al aangeboden voor rond de ¤40, alleen die rigid waterproof strips zijn hier nog erg duur.
:)

Maar die dag en nacht simulatie die je daar mee kunt nabootsen is echt een aanwinst. ook voor de looks in de huiskamer. Heel mooi en je hebt echt alle kleuren die je maar wil.
http://www.december.com/html/spec/colorper.html
Die percent RGB color codes chart is vrij accuraat. ^O^ Niet dat je al die kleuren gebruikt of gebruiken kunt.. Maar bijvoorbeeld ochtendrood gaat richting Oranje rood. Met een verhouding van 1 op 4 rood/groen. En ovandrood meer richting het paarse met rood/blauw. Houd je het procentueel in verhouding kun je in dezelfde kleur uitdimmen. :D Hel leuk spul..

[ Bericht 11% gewijzigd door Watuntrik op 14-02-2015 00:16:01 ]
  Official ESF Kreviewer dinsdag 17 februari 2015 @ 20:39:58 #266
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149772751
Heb deze set gekocht.
http://www.jmbaqualight.nl/specificatie.html

2x 90cm ledstrip - 1 wit, 1 geel/blauw. Met controller.
Mooi spul, geeft een enorme bak licht en goed te programmeren op zons op en ondergang.

Nu nog in de bak zien te hangen.
pi_149783119
Ik kan je echt een simpel rgb stripje smd led erbij aanbevelen, voor de avond.. Kun je de leukste dingen mee doen.. :) En een controller doe in minuten procenten weg fade.

Hier met 1 stripje RGB 30 LEDs een kleine zonsondergangtje gesimuleerd met de TC420 in 4 minuten tijd. Vanaf 25% licht verdeeld over RGB naar beneden. Langzaam weg faden tussen RGB naar steeds meer blauw.


:')

Het leuke is je kan weer terug omhoog om bewolking te simuleren ^O^

Dan ziet het in het echt nog helderder uit. Dit is met een kleine canon coolpix opgenomen -O- . Dus in vergelijk met wat je op dit filmpje is in werkelijk misschien de 5% range maar dit is opgenomen met 25% verdeel over 3 kanalen rgb als enige lichtbron. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 18-02-2015 01:59:37 ]
  Official ESF Kreviewer woensdag 18 februari 2015 @ 11:26:28 #268
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149788251
quote:
10s.gif Op woensdag 18 februari 2015 01:34 schreef Watuntrik het volgende:
Ik kan je echt een simpel rgb stripje smd led erbij aanbevelen, voor de avond.. Kun je de leukste dingen mee doen.. :) En een controller doe in minuten procenten weg fade.

Hier met 1 stripje RGB 30 LEDs een kleine zonsondergangtje gesimuleerd met de TC420 in 4 minuten tijd. Vanaf 25% licht verdeeld over RGB naar beneden. Langzaam weg faden tussen RGB naar steeds meer blauw.


:')

Het leuke is je kan weer terug omhoog om bewolking te simuleren ^O^

Dan ziet het in het echt nog helderder uit. Dit is met een kleine canon coolpix opgenomen -O- . Dus in vergelijk met wat je op dit filmpje is in werkelijk misschien de 5% range maar dit is opgenomen met 25% verdeel over 3 kanalen rgb als enige lichtbron. :)
Mijn huidige controller kan maar 2 strips aan (is ook ruim voldoende voor mijn bak). Dus ik kan er niet zo even een strip bij opplakken.
Kan hier ook redelijk veel op programmeren, maar heb geen RGB strip (wel 1 met 50% rode leds).
Dus als ik meer zou willen, zou ik er een controller bij moeten halen. Voorlopig vind ik het zo wel even goed, dit was al duur genoeg.
pi_149791647
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:26 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn huidige controller kan maar 2 strips aan (is ook ruim voldoende voor mijn bak). Dus ik kan er niet zo even een strip bij opplakken.
Kan hier ook redelijk veel op programmeren, maar heb geen RGB strip (wel 1 met 50% rode leds).
Dus als ik meer zou willen, zou ik er een controller bij moeten halen. Voorlopig vind ik het zo wel even goed, dit was al duur genoeg.
Is inderdaad duur spul, zie ik. Maar wel mooi..

Dat is weer het nadeel van LEDs :{ als je grote bak hebt die naar de 50cm diep gaat dat je met minimaal 1 watt High Power led moeten werken. Die zijn 3,5 volt en zo'n strip van 18 leds zit op een 63 volt voeding met hoog wattage. Dan kom je in een andere categorie controllers die niet echt gemaakt zijn voor show settings. Een 5 kanaals dimmer/controller voor die categorie zou al met gevaarlijk hoge spanningen moeten werken wanneer je meer dan 18 leds op een rij gaat plaatsen.

Ik ga voor een klein ondiep open aquarium. Het moet een eigenbouw acryl bakkie worden van 85x35x20cm met submerge bloeiende moerasplantjes een schooltje piepkleine tetra's en dwerg corydoras. zonder achterwand van 2 zijden te bezichtigen, in gat in de muur tussen woonkamer en keuken. Maar het hele DIY project zit nog in de pen, de brainstorm, test en ontwikkelfase. Eerst nog een tijdje testen allemaal op een klein standaard 60 liter bakkie, die nu nog koud is maar deze zomer over gaat naar tropisch en met wat moeilijkere planten. Maar zal zeker nog wat maanden duren voordat het uiteindelijke idee staat. Vooralsnog ben ik zeer te spreken over deze licht setup en voor kleine aquariums ruim voldoende.. Daar kan 1 of 2, 40cm TL buisjes echt niet aan tippen.

Die TC420 wordt in de aquariumspeciaalzaak ook als zeer speciaal aangeprezen en kost dan ook snel speciaal rond de ¤80. Al is hij daar niet eens specifiek voor ontwikkeld. Komt gewoon uit de LED industrie als controller voor showverlichting zoals bij stands en etalages etc. en uit zo'n winkel haal je hem dan voor rond de ¤40. :') Een IP67 flexstrip RGB van een meter zal ergens tussen de ¤10 en ¤20 zitten kun je met een standaard 12 volt adapter wel aansturen. Voor de avondsfeer is dat meer als zat voor een grote bak. Ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen om daar nog in te investeren. Althans als ik grote bak had zou ik het zeker doen. Had echt niet verwacht dat een RGB strip zo veelzijdig toepasbaar zou zijn met omgevingslicht. Maar dat werkt in mijn setup ook pas echt goed onder de 30 % capaciteit, dan krijg ik pas een mooie zachte kleurdiepte en hele mooie schaduwen. Planten sprankelen en vissen schitteren. :9~ Daarboven beginnen de schaduwen weg te vallen en wordt het licht te intensief om de lichtkleur nog als echt mooi waar te nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 18-02-2015 13:50:35 ]
  Official ESF Kreviewer woensdag 18 februari 2015 @ 14:04:56 #270
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149792344
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2015 13:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Is inderdaad duur spul, zie ik. Maar wel mooi..

Dat is weer het nadeel van LEDs :{ als je grote bak hebt die naar de 50cm diep gaat dat je met minimaal 1 watt High Power led moeten werken. Die zijn 3,5 volt en zo'n strip van 18 leds zit op een 63 volt voeding met hoog wattage. Dan kom je in een andere categorie controllers die niet echt gemaakt zijn voor show settings. Een 5 kanaals dimmer/controller voor die categorie zou al met gevaarlijk hoge spanningen moeten werken wanneer je meer dan 18 leds op een rij gaat plaatsen.

Mijn glas is 73cm hoog, dus dan heb je al snel wat sterker licht nodig inderdaad.
Had er ook een 5 kanaals bij kunnen kopen, maar die schijnt vrij slecht te werken en vaak kapot te gaan, aldus de winkel.
pi_149793257
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2015 14:04 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn glas is 73cm hoog, dus dan heb je al snel wat sterker licht nodig inderdaad.
Had er ook een 5 kanaals bij kunnen kopen, maar die schijnt vrij slecht te werken en vaak kapot te gaan, aldus de winkel.
quote:
14s.gif Op woensdag 18 februari 2015 14:04 schreef Kreator het volgende:

[..]

Mijn glas is 73cm hoog, dus dan heb je al snel wat sterker licht nodig inderdaad.
Had er ook een 5 kanaals bij kunnen kopen, maar die schijnt vrij slecht te werken en vaak kapot te gaan, aldus de winkel.
Flinke bak 73 cm :)
Kan ik me voorstellen dat wordt ook een warme jongen dan zo'n 5 kanaals op strips met 1 watt high power led met meer dan 18 uur constant in bedrijf als je de nacht deels doortrekt. Daar is het eigenlijk (nog) niet voor gemaakt. Zon 12 volt stripje van 0.5 meter SMD 5050 is maar 7 watt. :). Dan zit je met 3 strips net op 21 watt, daar wordt de voeding nog niet eens warm van. En toch over de 600 lumen p/strip. :) Geen idee hoe die TC420 het volhoud met 24 volt en 20Amp, dan zal die ook wel gaan kreunen na een tijdje..
  Official ESF Kreviewer donderdag 19 februari 2015 @ 10:01:31 #272
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_149819562
https://www.kickstarter.c(...)-simple-beta-release

Interessant dingetje. Alles meten met 1 device. Als deze beschikbaar komt voor 220V, zal ik er eens naar kijken. Heb altijd al een all-in-one meter willen hebben. Met een app erbij is helemaal ideaal.
pi_150243565
quote:
14s.gif Op donderdag 19 februari 2015 10:01 schreef Kreator het volgende:
https://www.kickstarter.c(...)-simple-beta-release

Interessant dingetje. Alles meten met 1 device. Als deze beschikbaar komt voor 220V, zal ik er eens naar kijken. Heb altijd al een all-in-one meter willen hebben. Met een app erbij is helemaal ideaal.
Leuk ding zeker.
Maar ja alles? Het meet alleen temperatuur, PH en waarschijnlijk EC (zoutgehalte) de overige belangrijke waardes moeten met chemische tests worden uitgevoerd. Dus het zal ook wel blijven bij dat wat elektronisch aan water te meten valt.

Lijkt me eerder toegespitst op zout water dan zoet water aquarium. Bij zoet water heb je niet zoveel aan een EC meter. Het geeft niets anders weer dan de door zouten opgeloste elektrische geleidbaarheid van water. Bij zoutwater geeft dit wel een duidelijke indicatie, bij zoet is het niet zo aan de orde en zorgt hoofdzakelijk de aanwezigheid van calcium en magnesium voor een EC waarde. Daar kun je eigenlijk niet zo veel mee, het zegt of je water hard of zacht is. Je zal je toch andere dingen moeten meten die belangrijker zijn om te achterhalen wa je EC opschroeft en dat zul je met chemische middeltjes moeten doen. Dus voor zoet water bakken lijkt deze gadget niet echt een mega nuttige investering. :)
pi_150243985
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:40 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Leuk ding zeker.
Maar ja alles? Het meet alleen temperatuur, PH en waarschijnlijk EC (zoutgehalte) de overige belangrijke waardes moeten met chemische tests worden uitgevoerd. Dus het zal ook wel blijven bij dat wat elektronisch aan water te meten valt.

Lijkt me eerder toegespitst op zout water dan zoet water aquarium. Bij zoet water heb je niet zoveel aan een EC meter. Het geeft niets anders weer dan de door zouten opgeloste elektrische geleidbaarheid van water. Bij zoutwater geeft dit wel een duidelijke indicatie, bij zoet is het niet zo aan de orde en zorgt hoofdzakelijk de aanwezigheid van calcium en magnesium voor een EC waarde. Daar kun je eigenlijk niet zo veel mee, het zegt of je water hard of zacht is. Je zal je toch andere dingen moeten meten die belangrijker zijn om te achterhalen wa je EC opschroeft en dat zul je met chemische middeltjes moeten doen. Dus voor zoet water bakken lijkt deze gadget niet echt een mega nuttige investering. :)
Je vergeet de andere helft van het ding: de controller! Op afstand via de app je licht, verwarming, pomp, weet-ik-wat aan/uit zetten.
Maar daar heb je met het huidige design nog niks aan met je europese stekkers en voltage zo te zien...
pi_150244337
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:54 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Je vergeet de andere helft van het ding: de controller! Op afstand via de app je licht, verwarming, pomp, weet-ik-wat aan/uit zetten.
Maar daar heb je met het huidige design nog niks aan met je europese stekkers en voltage zo te zien...
Je hebt nu een led controllers die op de PC aangesloten kunnen worden. Heb ik nu ook (en ouwe laptop met XP en wifi naast de bak in mijn werkgroep). Deze controller is zo ingesteld dat hij zichzelf regelt, hoef ik niets aan te doen. Zou ik dat willen kan dat ook op afstand met teamviewer of een VPN ook vanaf m'n mobieltje. ;) Volgens mij is het ook wel mogelijk om een temp en PH sensor op je PC aan te sluiten en te monitoren. Daar zal beslist al iets van software voor bestaan, zulke software gebruiken zij ja ook nu.

En dat ding zal waarschijnlijk op DC 12v of 24v of zo iets functioneren via een DC voeding. Dus met een voeding van 220v naar DC 12/24v zal het toch ook moeten doen. lijkt me. :) Dus dat hoeft niet het probleem te zijn..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')