staat achter gesloten deuren op de site van de telegraaf
quote:
Interview Franz Tost Toro Rosso-teambaas: geen zorgen overleeftijd Verstappen
Tost: 'Hype rond Max nog groter'
Frank Woestenburg
Hij is de Padre Familias van het F1-team Scuderia Toro Rosso. Franz Tost, Tiroler in Italiaanse dienst. Op zijn schouders rust de taak om jong talent klaar te stomen voor de overstap naar Red Bull Racing. Zijn jongste project heet Max Verstappen. Volgend seizoen vaste rijder bij Toro Rosso, gisteren op het circuit van Austin voor de tweede maal actief tijdens een vrije training. Ook Tost koestert hoge verwachtingen van de jongste aanwinst. „De hype rond Max zal alleen maar groter worden.”
Max Verstappen in gesprek met Franz Tost.
Max Verstappen in gesprek met Franz Tost.
Foto: Frits van Eldik
Met een mengeling van zelfspot en zelfkennis noemt Franz Tost zichzelf een normale man met een normale achtergrond. Als 17-jarige puber ging hij netjes naar school, woonde hij thuis bij zijn ouders in Trins, een klein bergdorpje in Tirol, en was hij lid van de plaatselijke atletiekclub. Tost was een puber als miljoenen anderen.
Zijn persoonlijke jeugdherinneringen staan in schril contrast met de huidige belevingswereld van Max Verstappen, die onder zijn supervisie de geschiedenis ingaat als de jongste debutant ooit in de Formule 1 en die sinds enkele maanden de wereld als zijn werkterrein heeft. Maar toch, zegt de teambaas van Scuderia Toro Rosso met een glimlach, bestaat er één overeenkomst tussen beiden: „Ik had op mijn 17e ook nog geen rijbewijs…”
Verder zijn er vooral verschillen. Waar Tost als autocoureur al vroeg zijn eigen beperkingen inzag en nooit hoger reikte dan de Formule 3, betekende die klasse voor Verstappen zijn eerste kennismaking met de autosport. De carrière van de één eindigde op het punt waar die van de ander begon. Nu, ruim een jaar na zijn officiële autosportdebuut, wordt Max Verstappen onder supervisie van Tost klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. En hebben ze als tegenpolen van verschillende generaties ineens een gedeelde ambitie. Door de laatste krachtig samengevat in twee woorden: leren en presteren.
Als satellietteam van Red Bull Racing krijgt Tost voortdurend te maken met jong talent. Zijn opdracht is om hen verder te helpen in de wondere wereld van de Formule 1. In het verleden werkte hij met Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo, die beiden doorstroomden naar Red Bull. Dit seizoen worden de bolides van de Italiaanse renstal bestuurd door de Rus Daniil Kvyat en de Fransman Jean-Eric Vergne. Echter, nooit eerder kreeg hij de verantwoordelijkheid over een jongen van 17. Vrees voor een generatiekloof heeft Tost (58) niet. „De enige relatie die voor mij van belang is, is de relatie van een coureur met zijn gaspedaal.”
Tost staat in de paddock te boek als een rustige, innemende man. Maar wel een die als het nodig is bikkelhard uit de hoek kan komen. Zo ergerde hij zich de afgelopen maanden mateloos aan de discussie over de leeftijd van Verstappen. Zeker toen de kritiek op een gegeven moment zelfs vanuit de andere teams kwam. Want zouden zij niet hetzelfde hebben gehandeld als ze de mogelijkheid hadden gehad om iemand puur op basis van talent te beoordelen en niet de grootte van zijn sponsorportefeuille mee te laten wegen? De hypocrisie was hem een doorn in het oog.
Fel: „Die hele discussie is nonsens. Max voldoet aan alle eisen. Hij heeft de superlicentie verdiend, niet gekregen. En ja, hij is jong. Maar leeftijd is irrelevant. Het gaat om skills en speed, om kwaliteiten en snelheid. Je weet nooit of iemand klaar is voor de Formule 1. Zoiets blijkt achteraf pas. Maar Max is een uitzonderlijk talent. Dat ziet iedereen die verstand heeft van autosport.”
Daarnaast beschikt Verstappen voor een jongen van zijn leeftijd over onnoemelijk veel race-ervaring, benadrukt Tost. Hij noemt hem een product van de vierde kartgeneratie. „Eerst was er Alain Prost, die weinig kartte. Daarna kwam de tweede generatie, met jongens als Ayrton Senna en Michael Schumacher, die al iets meer een kartachtergrond had. De derde generatie, met Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, zat nog vroeger en vaker in de kart. En Max is de aanvoerder van de vierde generatie, die vanaf zijn 4e in een kart heeft gewoond. Met andere woorden: hij heeft nu al twaalf, dertien jaar ervaring.”
De eerste kennismaking met Max Verstappen dateert van anderhalf jaar geleden in de F1-paddock op de Nürburgring toen hij aan de zijde van zijn vader Jos links en rechts werd geïntroduceerd. Tost en Verstappen kennen elkaar nog uit de tijd dat de laatste in 1994 zijn F1-debuut maakte bij Benetton met Michael Schumacher als teamgenoot en Tost daar een rol achter de schermen vervulde. „Wat ik me vooral herinner is dat Max een heel gedecideerde, volwassen indruk maakte.”
Een goede indruk van zijn kwaliteiten als coureur kreeg Tost dit seizoen, met name tijdens een regenrace op de Duitse Norisring waar hij zichzelf ten overstaan van afgevaardigden van Red Bull, onder wie Tost en Helmut Marko als eindverantwoordelijke van het Red Bull Junior Team, nadrukkelijk in de kijker reed. „Ik ken de Norisring. Een kort, lastig stratencircuit. De manier waarop Max daar reed, onder natte omstandigheden, was heel zelfverzekerd. Hij had in moeilijke situaties totale controle over de auto. Er zijn maar weinig mensen die dat hebben. Max was bij iedere doorkomst anderhalf tot twee seconden sneller, terwijl een rondje maar vijftig seconden duurt. Dat was zeer speciaal.”
Marko vergeleek Verstappen later met Formule 1-legende Ayrton Senna, in zijn tijd ook een fenomeen in de regen. Of dat soort opmerkingen niet voor een onrealistisch hoog verwachtingspatroon en onmenselijke druk zorgen? Tost, nuchter: „In de Formule 1 is altijd druk.” Dan: „Echte coureurs voelen geen druk. Die zijn volledig gefocust op hetgeen ze moeten doen. En dat geldt zeker voor Max.”
„Ik hou er persoonlijk niet van om mensen met elkaar te vergelijken. Max is Max, Vettel is Vettel en Senna was Senna. Ieder individu is uniek. Alleen achteraf kun je statistieken met elkaar vergelijken. Ik denk dat Helmut de vergelijking tussen Max en Senna op die manier heeft bedoeld. Senna had een kartachtergrond, was snel in de Formule 3 en opnieuw snel toen hij in een F1-auto mocht testen. Max heeft wat dat betreft dezelfde route afgelegd. En de rest zullen we zien.”
Tost werkte in zijn lange loopbaan in de autosport met een gevarieerde pluimage aan coureurs. Als werknemer bij Willi Weber, voorheen de manager van Michael Schumacher, kreeg hij uiteindelijk de opdracht mee om Ralf Schumacher via Japan naar de Formule 1 te leiden. In een later stadium had hij ook al de verantwoordelijkheid gekregen over een andere belofte, ene Tom Coronel.
„Tom had als coureur alle kwaliteiten om in de Formule 1 te slagen”, zegt Tost, die zelfs nog een test bij het F1-team van Arrows voor hem regelde. Van een definitieve overstap naar de koningsklasse kwam het nooit, wegens het ontbreken van voldoende sponsorgeld. Toch zorgt alleen de naam van Coronel standaard voor een glimlach rond de lippen bij Tost. „Buiten de monocoque is Tom een extravert persoon, die van het goede leven houdt. Met Tom in de buurt valt er altijd iets te lachen. Maar vergis je niet, als er geracet moet worden, is hij serieus en gefocust. Een professional in hart en nieren. Hij had goed in de Formule 1 gepast. En zeker ook qua karakter. Onze sport kan wel wat kleur op de wangen gebruiken.”
Met Max Verstappen heeft de Formule 1 er echter een fenomeen-in-wording bij, vervolgt Tost in één adem. Een ruwe diamant die hier en daar nog moet worden gepolijst.
„Hoe jonger en meer onervaren een coureur is, hoe meer werk en verantwoordelijkheid er op de schouders van het team komen te liggen. Het racen is één ding, het leven buiten de auto een ander. Ook bij Max zullen we moeten letten op zijn manier van leven, eten en trainen. En ook het mentale aspect is belangrijk. We moeten hem leren omgaan met media en het werken in een groot team met verschillende engineers. Dat is binnen een Formule 1-team gecompliceerder dan wat hij is gewend. En het racen zelf? Ach, dat is geen probleem.”
Scuderia Toro Rosso is een opleidingsteam en onderscheidt zich daarmee van alle andere teams in de paddock. Het houdt tegelijkertijd in dat coureurs tijd en ruimte krijgen om fouten te maken.
„Ik eis zelfs van Max dat hij fouten maakt. Dat hoort immers bij rijden op de limiet, bij het verleggen van grenzen. Fouten maken is onderdeel van het leerproces. Wanneer iemand van de baan spint of crasht, zul je mij nooit horen klagen. Sterker, daar kan ik zelfs van genieten.”
Ondanks de filosofie van het team verwacht Tost wel degelijk prestaties en schuwt hij het niet coureurs daarop af te rekenen. In het verleden deed hij dat onder meer met Scott Speed, Sebastien Bourdois en Jaime Alguersuari. Allen werden gewogen en te licht bevonden.
In de geschiedenis van het team werd er eenmaal, in 2008, een race gewonnen. Door Sebastian Vettel, die het seizoen erna prompt werd ingelijfd door Red Bull. „Wanneer een coureur promotie maakt naar Red Bull, zoals toen met Vettel, vorig jaar met Ricciardo en volgend jaar met Kvyat, denk je eerst: mamma mia, daar gaan we weer. Maar daarna besef ik dat dit nu eenmaal het lot is van een satellietteam.”
De overwinning van Vettel werd behaald in Monza, de thuisgrandprix van Toro Rosso. Tost noemt het één van zijn zoetste herinneringen. Maar meer mooie herinneringen zijn in de maak, voegt hij eraan toe. „De ambitie van het team is om races te winnen. Om succesvol te zijn.”
Als het aan hem ligt met Verstappen. Op zondag 15 maart 2015 zullen voor de Limburger voor de eerste keer de lichten op groen springen, op Albert Park in Melbourne.
„Max zal er klaar voor zijn. In ieder geval klaar om op hoog niveau te presteren en in de punten te rijden. Honderd procent klaar is nooit iemand. Zelfs wereldkampioenen leren nog iedere dag bij. Maar voor mij staat vast dat Max gaandeweg het seizoen progressie zal boeken. Ik heb begrepen dat er in Nederland al een ware hype is ontstaan rond Max. Ik kan iedereen geruststellen: die hype zal alleen maar groter worden.”