Ben je al bezopen of wat?quote:Op donderdag 30 oktober 2014 19:38 schreef Sinister-D- het volgende:
Kut, vergeet ik de TT veranderen
quote:Op donderdag 30 oktober 2014 18:43 schreef Spooky4u het volgende:
[..]
Niet liegen Marlborootje, jij redt die krat al voor 11u in de ochtend.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
Dat is 10 jaar geleden.... kom nu maar eens keer. Dan drink ik je wel onder de tafelquote:Op donderdag 30 oktober 2014 22:43 schreef 4-elements het volgende:
Ik weet uit ervaring dat WEST inderdaad niet zo snel drinkt.
Ik zorg gewoon dat er geen tafel in de buurt is.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 23:31 schreef WEST het volgende:
[..]
Dat is 10 jaar geleden.... kom nu maar eens keer. Dan drink ik je wel onder de tafel
Is je geraden ook. Leuke tijd was het toen wel. Vooral in Hongarije was het gezelligquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:27 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Ik zorg gewoon dat er geen tafel in de buurt is.
Jaaaaaa. Toen won Schumacher nog. Mooie tijden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:29 schreef WEST het volgende:
[..]
Is je geraden ook. Leuke tijd was het toen wel. Vooral in Hongarije was het gezellig
Truli die voor onze neus uitviel en die stortbui op zaterdagmiddag na de kwaliquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:32 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Jaaaaaa. Toen won Schumacher nog. Mooie tijden.
Was alleen ook gelijk mijn laatste F1-race...
Mischien eens een een SC maken waarin we kunnen ouwehoeren in de winter.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:32 schreef Geralt het volgende:
Het wordt tijd dat het maart gaat worden. Dan gaat dit topic ten minste (buiten over zuipen) ook gewoon over het onderwerp of lijdend voorwerp ofzo van deze reeks
De testsessie met Fok toch? Was ik ook bij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:33 schreef WEST het volgende:
[..]
Truli die voor onze neus uitviel en die stortbui op zaterdagmiddag na de kwali
Was ook mijn laatste race. Ben nog wel naar de testsessie op spa geweest.
Waarom? Gaat net zo goed hier toch?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:35 schreef WEST het volgende:
[..]
Mischien eens een een SC maken waarin we kunnen ouwehoeren in de winter.
Ja.., was jij ook mee?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:35 schreef 4-elements het volgende:
[..]
De testsessie met Fok toch? Was ik ook bij.
Kan ookquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
Waarom? Gaat net zo goed hier toch?
In het nieuwtjestopic gaat het na het seizoen ook niet echt meer ergens over als er geen nieuws is.
Ja op Spa Dat was een gezellige dagquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:37 schreef Geralt het volgende:
Testsessie met FOK?! Waarom weet ik daar niks van?
Jij lag ook dronken onder een tafel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:37 schreef Geralt het volgende:
Testsessie met FOK?! Waarom weet ik daar niks van?
Zullen we het niet over jou hebben...... Op de camping in Zandvoort met de Mastersquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:38 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Jij lag ook dronken onder een tafel.
Je kan veel over me zeggen, maar ik lag niet dronken onder een tafel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:39 schreef WEST het volgende:
[..]
Zullen we het niet over jou hebben...... Op de camping in Zandvoort met de Masters
onder een kleed dan samen met die kleine uit limburgquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:41 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Je kan veel over me zeggen, maar ik lag niet dronken onder een tafel.
Heb trouwens even opgezocht wanneer die testsessie was. Juli 2007. Al meer dan 7 jaar geleden. I'm getting old..
Sanger was mee, Sally, en daarna weet ik het niet meer. Ik ben met de trein ergens heen geweest en toen opgepikt door iemand. Wie weet ik niet meer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:46 schreef 4-elements het volgende:
Heb ook geen idee wie er toen van Fok nog meer bij waren in België. Ben toen meegereden vanuit Den Haag.
Terug naar het onderwerp van dit topic.
Heb Max nog met de Masters gezien. Was trouwens een zielige vertoning, met maar 11 wagens. Dat was toen wij daar op de camping waren wel anders. Toen moesten ze zich nog kwalificeren voor de F3 race...
Ow daar ben ik destijds ook geweest.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:41 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Je kan veel over me zeggen, maar ik lag niet dronken onder een tafel.
Heb trouwens even opgezocht wanneer die testsessie was. Juli 2007. Al meer dan 7 jaar geleden. I'm getting old..
Nu weet ik weer met wie ik ben meegereden.quote:Hoe laat kom je nou langs Altreidez? Gisteren hoorde ik nog 7:00, nu lees ik dat we rond 7:15 bij Breda zijn. Snelle wagen zeker?
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:57 schreef 4-elements het volgende:
Even mezelf quoten uit SPT / [F1] Testsessie Spa meet voorpretgangbang #2
[..]
Nu weet ik weer met wie ik ben meegereden.
bericht van Sally..., dus via utrecht en mee gereden Sangerquote:Op woensdag 11 juli 2007 16:20 schreef Sally het volgende:
* Sally hoeft niet per se regen... Slecht voor de camera!
OK, ikke morgen om 5:55 uur de deur uit, om om 7:07 op Utrecht CS te staan, alwaar ik WEST zal zien, en wij reizen samen om 7:14 van spoor 19b naar Utrecht Lunetten, om daar om ca. 7:18 uur sanger tegen te komen die ons per auto verder zal meenemen richting Luik, alwaar wij de rest van de Fok!carpoolers zullen ontmoeten!!!
West: vergeet niet dat je voordeelurenkaart nog niet geldig is, he!!! *Ben 't ook es vergeten: Boete...*
quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:57 schreef WEST het volgende:
[..]
ik heb geen voordeelurenkaart omdat ik haast nooit de trein pak. maar goed morgen om 5:40 de deur uit, 6:00 in zwolle kaartje kopen 6:16 de trein naar Utrecht centraal 7:10 aankomst utrecht centraal op peron 9
dan naar peron 19b waar ik in 4 minuten moet overstappen op de trein naar Lunneten.
Waar spreken we nu af Sanger met Atreidez en (Hassan)-4elements ?
ik zal zo ff alles klaar zetten, en dan hopen dat het darten niet al te lang duurt. anders wordt het maar een korte nacht
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 00:50 schreef WEST het volgende:
[..]
Sanger was mee, Sally, en daarna weet ik het niet meer. Ik ben met de trein ergens heen geweest en toen opgepikt door iemand. Wie weet ik niet meer.
Ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst bij de masters was. Maar in die tijd moesten ze nog kwalificeren ja. Tis wel 11 jaar geleden dat ik daar official was op CPZ
maar de herinneringen zijn weer opgehaaldquote:
quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:00 schreef WEST het volgende:
[..]
maar de herinneringen zijn weer opgehaald
Zou ik ook zeggen als iemand , Sainz, over jou zegt dat je het niet verdient hebt en zelf wil rijden. Dat zijn nu al geen vriendenquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 08:56 schreef Spooky4u het volgende:
http://www.rtl.nl/(/sport(...)keur_aan_Vergne.xml?
Lijkt me duidelijk dus, Vergne blijft.
Omdat ze meer vertrouwen hebben in Kvyat en Verstappen voor de toekomst dan in Vergne.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 09:58 schreef Rossdale het volgende:
Ik zou het een rare beslissing vinden... Als Red Bull Vergne wilde aanhouden, waarom hadden ze hem dan niet naar Red Bull gepromoveerd ipv Kvyat. Vergne is nu al 2 keer gepasseerd...
Sainz Jr. lijkt me nog steeds de meest logische keuze... ondanks zijn grote mond. Al ben ik het er mee eens, dat als Max Vergne het snot voor de ogen rijdt (zoals Olav zou zeggen) dat hij dan snel de status van superster gaat bereiken.
Waarom zouden ze die niet laten gaan?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 10:55 schreef sasquatsch het volgende:
Die ene stier zal wel meevallen. Aangezien ik niet verwacht dat Ricciardo en Kvyat na een jaar weg zullen gaan bij Red Bull, zal in 2016 een andere jongeling naast Max plaatsnemen. Dat zal dan wel Sainz, Gasly of Lynn zijn. Ik zie Vergne in ieder geval niet na 2015 bij STR/RB blijven.
Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat ik niet verwacht dat ze uit zichzelf weg zouden gaan,quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 11:15 schreef nils7 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze die niet laten gaan?
Als Max goed rijdt en 1 van die 2 laat het liggen.
Goed dat je t zei! Ik had vorige week vrijdag de GPUpdate site gecheckt voor tijden, en toen zou t 17.00 beginnen, maar vorig weekend is de klok natuurlijk uur teruggegaanquote:
Je kent van Dam tochquote:
Nee dat gaat je data kosten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:03 schreef Nattekat het volgende:
Via 4g kijken is geen goed idee lijkt me
Loopt prima hier. Afgezien van die irritante bolletjes ipv normale sectortijden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:33 schreef Spooky4u het volgende:
Loopt de formula1 timing bij jullie ook zo slecht, refreshed bij mij niet.
http://www.yopika.tv/2014(...)409e00.12533360.htmlquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:37 schreef Nattekat het volgende:
Sorry
Ik ben op zoek naar een stream die werkt op mijn laptop en niet offline is
Waar kijk jij joh?quote:
Mijn laptopquote:
Pm, hopelijk goeie tipquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn laptop
Dat ding heeft slechts 220 gekost, prima voor mijn studie maar bagger met video's en andere flash dingen.
De hele week tot en met de volgende Grand Prix.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:34 schreef Geralt het volgende:
Tijden zijn ook totaal niet van belang. Meters maken is wat telt en hij heeft er weer een paar extra onder zn belt. Prima dagje dus voor Max.
Rest van het weekend loopt ie ook mee had ik begrepen
Ja, is ook zo... Ik had het alleen wel tof gevonden als hij vandaag ook even iets stevigs had neergezet. Flink sneller dan z'n teammaat of zo.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 18:34 schreef Geralt het volgende:
Tijden zijn ook totaal niet van belang. Meters maken is wat telt en hij heeft er weer een paar extra onder zn belt. Prima dagje dus voor Max.
Whehehequote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:35 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.gpupdate.net/nl/(...)-euro-boete-van-fia/
Max heeft al zijn zakgeld uitgegeven vanmiddag :-)
Ach, met een loon waar velen hier jaloers van worden is dat een schijntjequote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:35 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.gpupdate.net/nl/(...)-euro-boete-van-fia/
Max heeft al zijn zakgeld uitgegeven vanmiddag :-)
Wat gaat ie eigenlijk verdienen dan?quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ach, met een loon waar velen hier jaloers van worden is dat een schijntje
Ik gok zo een 150.000 per jaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 20:59 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Wat gaat ie eigenlijk verdienen dan?
Denk dat de Nederlandse fiscus naast de pot piest. Neem aan dat zijn loonbelasting in Belgie betaald wordt of in Italie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 21:29 schreef JohnB52 het volgende:
Maar Max woont toch in België, officieel? Geen idee hoe dat gaat...
Neem aan dat TR dat wel betaald. Gaat meestal met die boetes een coureur kan daar vaak niks aan doen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 19:35 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.gpupdate.net/nl/(...)-euro-boete-van-fia/
Max heeft al zijn zakgeld uitgegeven vanmiddag :-)
quote:Interview Franz Tost Toro Rosso-teambaas: geen zorgen overleeftijd Verstappen
Tost: 'Hype rond Max nog groter'
Frank Woestenburg
Hij is de Padre Familias van het F1-team Scuderia Toro Rosso. Franz Tost, Tiroler in Italiaanse dienst. Op zijn schouders rust de taak om jong talent klaar te stomen voor de overstap naar Red Bull Racing. Zijn jongste project heet Max Verstappen. Volgend seizoen vaste rijder bij Toro Rosso, gisteren op het circuit van Austin voor de tweede maal actief tijdens een vrije training. Ook Tost koestert hoge verwachtingen van de jongste aanwinst. „De hype rond Max zal alleen maar groter worden.”
Max Verstappen in gesprek met Franz Tost.
Max Verstappen in gesprek met Franz Tost.
Foto: Frits van Eldik
Met een mengeling van zelfspot en zelfkennis noemt Franz Tost zichzelf een normale man met een normale achtergrond. Als 17-jarige puber ging hij netjes naar school, woonde hij thuis bij zijn ouders in Trins, een klein bergdorpje in Tirol, en was hij lid van de plaatselijke atletiekclub. Tost was een puber als miljoenen anderen.
Zijn persoonlijke jeugdherinneringen staan in schril contrast met de huidige belevingswereld van Max Verstappen, die onder zijn supervisie de geschiedenis ingaat als de jongste debutant ooit in de Formule 1 en die sinds enkele maanden de wereld als zijn werkterrein heeft. Maar toch, zegt de teambaas van Scuderia Toro Rosso met een glimlach, bestaat er één overeenkomst tussen beiden: „Ik had op mijn 17e ook nog geen rijbewijs…”
Verder zijn er vooral verschillen. Waar Tost als autocoureur al vroeg zijn eigen beperkingen inzag en nooit hoger reikte dan de Formule 3, betekende die klasse voor Verstappen zijn eerste kennismaking met de autosport. De carrière van de één eindigde op het punt waar die van de ander begon. Nu, ruim een jaar na zijn officiële autosportdebuut, wordt Max Verstappen onder supervisie van Tost klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. En hebben ze als tegenpolen van verschillende generaties ineens een gedeelde ambitie. Door de laatste krachtig samengevat in twee woorden: leren en presteren.
Als satellietteam van Red Bull Racing krijgt Tost voortdurend te maken met jong talent. Zijn opdracht is om hen verder te helpen in de wondere wereld van de Formule 1. In het verleden werkte hij met Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo, die beiden doorstroomden naar Red Bull. Dit seizoen worden de bolides van de Italiaanse renstal bestuurd door de Rus Daniil Kvyat en de Fransman Jean-Eric Vergne. Echter, nooit eerder kreeg hij de verantwoordelijkheid over een jongen van 17. Vrees voor een generatiekloof heeft Tost (58) niet. „De enige relatie die voor mij van belang is, is de relatie van een coureur met zijn gaspedaal.”
Tost staat in de paddock te boek als een rustige, innemende man. Maar wel een die als het nodig is bikkelhard uit de hoek kan komen. Zo ergerde hij zich de afgelopen maanden mateloos aan de discussie over de leeftijd van Verstappen. Zeker toen de kritiek op een gegeven moment zelfs vanuit de andere teams kwam. Want zouden zij niet hetzelfde hebben gehandeld als ze de mogelijkheid hadden gehad om iemand puur op basis van talent te beoordelen en niet de grootte van zijn sponsorportefeuille mee te laten wegen? De hypocrisie was hem een doorn in het oog.
Fel: „Die hele discussie is nonsens. Max voldoet aan alle eisen. Hij heeft de superlicentie verdiend, niet gekregen. En ja, hij is jong. Maar leeftijd is irrelevant. Het gaat om skills en speed, om kwaliteiten en snelheid. Je weet nooit of iemand klaar is voor de Formule 1. Zoiets blijkt achteraf pas. Maar Max is een uitzonderlijk talent. Dat ziet iedereen die verstand heeft van autosport.”
Daarnaast beschikt Verstappen voor een jongen van zijn leeftijd over onnoemelijk veel race-ervaring, benadrukt Tost. Hij noemt hem een product van de vierde kartgeneratie. „Eerst was er Alain Prost, die weinig kartte. Daarna kwam de tweede generatie, met jongens als Ayrton Senna en Michael Schumacher, die al iets meer een kartachtergrond had. De derde generatie, met Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, zat nog vroeger en vaker in de kart. En Max is de aanvoerder van de vierde generatie, die vanaf zijn 4e in een kart heeft gewoond. Met andere woorden: hij heeft nu al twaalf, dertien jaar ervaring.”
De eerste kennismaking met Max Verstappen dateert van anderhalf jaar geleden in de F1-paddock op de Nürburgring toen hij aan de zijde van zijn vader Jos links en rechts werd geïntroduceerd. Tost en Verstappen kennen elkaar nog uit de tijd dat de laatste in 1994 zijn F1-debuut maakte bij Benetton met Michael Schumacher als teamgenoot en Tost daar een rol achter de schermen vervulde. „Wat ik me vooral herinner is dat Max een heel gedecideerde, volwassen indruk maakte.”
Een goede indruk van zijn kwaliteiten als coureur kreeg Tost dit seizoen, met name tijdens een regenrace op de Duitse Norisring waar hij zichzelf ten overstaan van afgevaardigden van Red Bull, onder wie Tost en Helmut Marko als eindverantwoordelijke van het Red Bull Junior Team, nadrukkelijk in de kijker reed. „Ik ken de Norisring. Een kort, lastig stratencircuit. De manier waarop Max daar reed, onder natte omstandigheden, was heel zelfverzekerd. Hij had in moeilijke situaties totale controle over de auto. Er zijn maar weinig mensen die dat hebben. Max was bij iedere doorkomst anderhalf tot twee seconden sneller, terwijl een rondje maar vijftig seconden duurt. Dat was zeer speciaal.”
Marko vergeleek Verstappen later met Formule 1-legende Ayrton Senna, in zijn tijd ook een fenomeen in de regen. Of dat soort opmerkingen niet voor een onrealistisch hoog verwachtingspatroon en onmenselijke druk zorgen? Tost, nuchter: „In de Formule 1 is altijd druk.” Dan: „Echte coureurs voelen geen druk. Die zijn volledig gefocust op hetgeen ze moeten doen. En dat geldt zeker voor Max.”
„Ik hou er persoonlijk niet van om mensen met elkaar te vergelijken. Max is Max, Vettel is Vettel en Senna was Senna. Ieder individu is uniek. Alleen achteraf kun je statistieken met elkaar vergelijken. Ik denk dat Helmut de vergelijking tussen Max en Senna op die manier heeft bedoeld. Senna had een kartachtergrond, was snel in de Formule 3 en opnieuw snel toen hij in een F1-auto mocht testen. Max heeft wat dat betreft dezelfde route afgelegd. En de rest zullen we zien.”
Tost werkte in zijn lange loopbaan in de autosport met een gevarieerde pluimage aan coureurs. Als werknemer bij Willi Weber, voorheen de manager van Michael Schumacher, kreeg hij uiteindelijk de opdracht mee om Ralf Schumacher via Japan naar de Formule 1 te leiden. In een later stadium had hij ook al de verantwoordelijkheid gekregen over een andere belofte, ene Tom Coronel.
„Tom had als coureur alle kwaliteiten om in de Formule 1 te slagen”, zegt Tost, die zelfs nog een test bij het F1-team van Arrows voor hem regelde. Van een definitieve overstap naar de koningsklasse kwam het nooit, wegens het ontbreken van voldoende sponsorgeld. Toch zorgt alleen de naam van Coronel standaard voor een glimlach rond de lippen bij Tost. „Buiten de monocoque is Tom een extravert persoon, die van het goede leven houdt. Met Tom in de buurt valt er altijd iets te lachen. Maar vergis je niet, als er geracet moet worden, is hij serieus en gefocust. Een professional in hart en nieren. Hij had goed in de Formule 1 gepast. En zeker ook qua karakter. Onze sport kan wel wat kleur op de wangen gebruiken.”
Met Max Verstappen heeft de Formule 1 er echter een fenomeen-in-wording bij, vervolgt Tost in één adem. Een ruwe diamant die hier en daar nog moet worden gepolijst.
„Hoe jonger en meer onervaren een coureur is, hoe meer werk en verantwoordelijkheid er op de schouders van het team komen te liggen. Het racen is één ding, het leven buiten de auto een ander. Ook bij Max zullen we moeten letten op zijn manier van leven, eten en trainen. En ook het mentale aspect is belangrijk. We moeten hem leren omgaan met media en het werken in een groot team met verschillende engineers. Dat is binnen een Formule 1-team gecompliceerder dan wat hij is gewend. En het racen zelf? Ach, dat is geen probleem.”
Scuderia Toro Rosso is een opleidingsteam en onderscheidt zich daarmee van alle andere teams in de paddock. Het houdt tegelijkertijd in dat coureurs tijd en ruimte krijgen om fouten te maken.
„Ik eis zelfs van Max dat hij fouten maakt. Dat hoort immers bij rijden op de limiet, bij het verleggen van grenzen. Fouten maken is onderdeel van het leerproces. Wanneer iemand van de baan spint of crasht, zul je mij nooit horen klagen. Sterker, daar kan ik zelfs van genieten.”
Ondanks de filosofie van het team verwacht Tost wel degelijk prestaties en schuwt hij het niet coureurs daarop af te rekenen. In het verleden deed hij dat onder meer met Scott Speed, Sebastien Bourdois en Jaime Alguersuari. Allen werden gewogen en te licht bevonden.
In de geschiedenis van het team werd er eenmaal, in 2008, een race gewonnen. Door Sebastian Vettel, die het seizoen erna prompt werd ingelijfd door Red Bull. „Wanneer een coureur promotie maakt naar Red Bull, zoals toen met Vettel, vorig jaar met Ricciardo en volgend jaar met Kvyat, denk je eerst: mamma mia, daar gaan we weer. Maar daarna besef ik dat dit nu eenmaal het lot is van een satellietteam.”
De overwinning van Vettel werd behaald in Monza, de thuisgrandprix van Toro Rosso. Tost noemt het één van zijn zoetste herinneringen. Maar meer mooie herinneringen zijn in de maak, voegt hij eraan toe. „De ambitie van het team is om races te winnen. Om succesvol te zijn.”
Als het aan hem ligt met Verstappen. Op zondag 15 maart 2015 zullen voor de Limburger voor de eerste keer de lichten op groen springen, op Albert Park in Melbourne.
„Max zal er klaar voor zijn. In ieder geval klaar om op hoog niveau te presteren en in de punten te rijden. Honderd procent klaar is nooit iemand. Zelfs wereldkampioenen leren nog iedere dag bij. Maar voor mij staat vast dat Max gaandeweg het seizoen progressie zal boeken. Ik heb begrepen dat er in Nederland al een ware hype is ontstaan rond Max. Ik kan iedereen geruststellen: die hype zal alleen maar groter worden.”
Waarom zou de hoogte van een salaris problemen opleveren? Het aantal uren oké, maar de hoogte van het salaris is natuurlijk totaal irrelevant voor regels m.b.t. leeftijden. Wat dacht jij dan dat je als 17-jarige niet meer mag verdienen dan een ton ofzo? Dat de rest voor de belastingdienst is...quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 21:12 schreef Geralt het volgende:
Gaat zo een salaris nog problemen opleveren of iets met de belastingdienst of iets gezien zijn leeftijd? Of is dat gewoon netjes aftikken en bijschrijven op zn rekening zonder verdere poeha?
Dat denk ik ook wel.quote:Ik heb begrepen dat er in Nederland al een ware hype is ontstaan rond Max. Ik kan iedereen geruststellen: die hype zal alleen maar groter worden.”
WOWquote:Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Rossdale het volgende:
Resultaten van de eerste vrije training zojuist:
[ afbeelding ]
Slechts een tiende langzamer dan Kvyat
quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Rossdale het volgende:
Resultaten van de eerste vrije training zojuist:
[ afbeelding ]
Slechts een tiende langzamer dan Kvyat
quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:51 schreef Rossdale het volgende:
Resultaten van de eerste vrije training zojuist:
[ afbeelding ]
Slechts een tiende langzamer dan Kvyat
Wauwquote:
Uhu, en prutsers als Gutierrez en Ericcson hadden hem inderdaad gewoon even talentvol opgevangen.....quote:Op zaterdag 8 november 2014 14:55 schreef Nober het volgende:
[..]
9 van de 10 overkomt dit niet, was dus gewoon een fout en het toont aan dat hij te jong is.
Niet serieus op antwoorden johquote:Op zaterdag 8 november 2014 15:00 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Uhu, en prutsers als Gutierrez en Ericcson hadden hem inderdaad gewoon even talentvol opgevangen.....
Het toont juist aan dat hij de limiet op durft te zoeken; ondanks zijn jonge leeftijd.quote:Op zaterdag 8 november 2014 14:55 schreef Nober het volgende:
[..]
9 van de 10 overkomt dit niet, was dus gewoon een fout en het toont aan dat hij te jong is.
Kwam dat dan serieus op je over?quote:
Drie posts boven je.quote:
Ik had laatst ook hetzelfde als Max in die bocht dus ik remmen en corrigeren vervolgens de bocht erna ik geef gas gebeurt het godverdomme weer en toen stond ik op het gras.quote:
quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:49 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik had laatst ook hetzelfde als Max in die bocht dus ik remmen en corrigeren vervolgens de bocht erna ik geef gas gebeurt het godverdomme weer en toen stond ik op het gras.
quote:Op zaterdag 8 november 2014 14:55 schreef Nober het volgende:
[..]
9 van de 10 overkomt dit niet, was dus gewoon een fout en het toont aan dat ik geen talent heb.
Hahaha, leuk. Nee echt.quote:
Codemasters games zijn tegenwoordig toch ook ruk?quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Hahaha, leuk. Nee echt.
Maar het ergste is dat ik dat normaal nooit heb en al helemaal niet de bocht erna weer, snap dus ook niet hoe het kwam. Denk koude banden of een error van Codemasters, sowieso niet door mij natuurlijk.
Hoop het niet want wil volgend jaar F1 2015 halen, lekker tegen Max rijden in de Toro Rosso.quote:Op zaterdag 8 november 2014 15:57 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Codemasters games zijn tegenwoordig toch ook ruk?
PCars is volgens mij veel beter en mooier.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:01 schreef Nober het volgende:
[..]
Hoop het niet want wil volgend jaar F1 2015 halen, lekker tegen Max rijden in de Toro Rosso.
arcade troepquote:Op zaterdag 8 november 2014 15:57 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Codemasters games zijn tegenwoordig toch ook ruk?
Ik heb F1 2012 (heb nog geen PS4) die is gewoon goed, Project CARS staat ook op mijn lijst.quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:02 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
PCars is volgens mij veel beter en mooier.
GRID 2 heb ik wel spijt van.quote:
Nee toch? Toch maar 3 keer?quote:Op zaterdag 8 november 2014 16:06 schreef Nober het volgende:
Rijdt Max ook in Abu Dhabi VT1, naast die Young Drivers Test-week?
Vergne mag van mij wel blijven daar heeft Max veel meer aan om te verslaan en als dat niet lukt dan is het ook niet meteen een ramp.quote:Back in August Toro Rosso announced that Max Verstappen would drive for them in 2015, but as yet there’s been no official announcement about who will partner the Dutch teenager. During an exclusive interview in the Austin paddock, we asked team principal Franz Tost if he could shed any light on the situation…
Q: Franz, the Austin paddock is full of rumours about who will be sitting in the remaining free cockpits in 2015. What is the situation at Toro Rosso? How likely is it that you will go into the 2015 season with two rookies?
Franz Tost: Everything is still open. Nothing is decided yet. Red Bull will make a decision within the next weeks and then we will know whether we will head into the 2015 season with two rookies or with one experienced driver and one rookie.
Q: Would the decision about Jean-Eric Vergne have been different had you known sooner that Sebastian Vettel would be leaving Red Bull?
FT: That is a hypothetical question…
Q: …but you have always had a high opinion about him and his skills…
FT: I am still convinced that Jean-Eric can do a very good job in Formula One if he gets a competitive car. He has shown this a couple of times and I personally would like to continue with him - but we have to wait to see what Red Bull decides.
Q: It seemed at one stage that it was certain that Jean-Eric would leave Toro Rosso, now it doesn’t seem so final…
FT: …the situation is still open. I think the drivers that are shortlisted for Toro Rosso are: Jean-Eric, Carlos Sainz, Pierre Gasly and Alex Lynn. All four are Red Bull drivers and it will definitely be a Red Bull driver.
Q: When do you expect an announcement?
FT: It will be close to Abu Dhabi - the week after Abu Dhabi. We have the luxury of time - there is no hurry.
Q: Will the Abu Dhabi test days be the final decisive factor?
FT: Ah, Abu Dhabi is no big deal in these considerations. Max Verstappen will be doing the Abu Dhabi test alone. He will be doing both days in the car. That is very important, as he will get a lot of mileage in those two days to learn about the car and the team and to work with the engineers.
Q: If Max does both days of the Abu Dhabi test, doesn’t that suggest that there’s already a preliminary decision to put an experienced driver in the other cockpit?
FT: I don’t know yet. In Melbourne we will know how that all worked!
Q: But isn’t it a massive indication that you will opt for an experienced driver? If Max is now running Friday mornings and both days in Abu Dhabi how will it be possible to throw in a completely inexperienced rookie in the second car?
FT: Ah, that Max would get that heavy mileage was decided quite some time ago as we have to give him the chance to get used to the car, the team and all that goes with it.
Q: There is a saying: ‘if you’re good enough, you’re old enough’. Is that so?
FT: The main focus is: he (Verstappen) is good enough! We don’t look so much at the age - it’s not a real decisive factor. Decisive is his relationship with the right pedal! That is decisive!
Q: What will it mean for the team should you head into next season with two rookies?
FT: That would not be an easy task. F1 has become fairly complicated and normally you need a reference - especially with the new car that we will have next year - and with two rookies you don’t have that reference. To sort out problems it is helpful to have the feedback of an experienced driver. But we have also proven in the past that we can do it with two rookies. So I am open to anything.
Q: But the cars were easier to understand back then…
FT: Yes, and that is why I would prefer an experienced guy in the second cockpit alongside Max.
Q: Vettel and Ferrari: will that work?
FT: Why not? It will take time as it is not an easy task, but Sebastian is a four-time champion and a very experienced driver and he will bring in some new motivation to the team. It will work - not immediately, but there is the possibility for success.
Q: Michael Schumacher’s former manager Willi Weber has suggested that Vettel is perhaps too soft to handle the Maranello-based squad. How many ‘elbows’ do you see in Seb’s personality? How much political skill does he have?
FT: I would say that they underestimate Sebastian when they say these things. No driver wins four titles by being an ingenuous sheep. He knows perfectly well when to use his elbows! He is a very clever driver with a good understanding of how a team works. He also understands different group dynamics and processes. Seb will bring the team forward if the engineers on his side go in the right directions.
Q: But how good is he politically? We understand that Red Bull is a rather apolitical team…
FT: Who said that? Yes, yes. Maybe someone should have a chat with Mark Webber…
Q: Helmut Marko sees Max Verstappen as being from the same mould as Ayrton Senna. Senna was said to be absolutely ruthless in the cockpit. Is that what you also see in Max?
FT: I generally don’t compare drivers with others. Let’s wait to see how Max will develop. Drivers who win championships must be selfish, ruthless and egotistical. This is what winners are like. So I always tell people: ‘please bring me ‘bastards’ for my cockpits!’ (laughs)
Q: If nothing dramatic happens, Toro Rosso will end the season in P7 in the constructors’ championship - one place up from last year. Had you hoped for more?
FT: Yes, clearly. I expected to finish the season in P6. But we didn’t have the chance against the various Mercedes-powered teams. We lost P6 already in the winter tests when we were almost not running at all. Nevertheless, we’ve been able to score points at nearly all the races - but clearly the target was P6.
http://www.formula1.com/news/interviews/2014/10/16547.html
Alleen de eerste RoC was ter nagedachtenis aan Henri Toivonen, maar werd ook in het leven geroepen vanwege het 10-jarig bestaan van het World Rally Driver's kampioenschap en was in het begin alleen voor rally coureurs. Later werden daar coureurs van andere race klassen aan toegevoegd om de focus naar de kampioen der kampioenen te leggen. De beker heeft wel zijn naam.quote:Op dinsdag 11 november 2014 23:01 schreef Geralt het volgende:
Ik vind heel dat event van de Race of Champions een beetje uit zn verband getrokken.
Allicht dat er in het echt zegmaar wel bij stil gestaan wordt nog, maar op tv zie ik er maar bar weinig van.
Misschien dit jaar wel omdat Bianchi nog altijd op sterven na dood ligt dat er weer wat meer focus op ligt. En dan nog is het de focus die het pas later kreeg en niet waarvoor heel dat event in het begin in het leven geroepen werd.
quote:8:55 – Max Verstappen staat zaterdag vijfde op de grid voor de kwalificatierace op Macau, na de derde tijd te hebben gereden in de kwalificaties. De Nederlander gaat twee startplekken achteruit vanwege een gridpenalty.
Verstappen bracht in de tweede kwalificatie een 2.11.747 op de klokken, waarmee hij slechts twee tienden van de pole-tijd zat en als derde eindigde in de gecombineerde tijdenlijst. De pole-position werd opgeëist door Formule 3-veteraan Felix Rosenqvist. Europees Formule 3-kampioen Esteban Ocon reed de tweede tijd, maar had net als Verstappen een gridstraf van twee plaatsen staan voor het missen van een weging tijdens de eerste vrije training op donderdag. Hierdoor wordt de eerste startrij op zaterdag gecompleteerd door Lucas Auer, die achter Ocon en Verstappen de vierde tijd had neergezet. Tom Blomqvist vangt de kwalificatierace als derde aan en krijgt Ocon naast zich staan op de tweede rij. Daarachter staan Verstappen en Jordan King.
In de kwalificatierace wordt de startopstelling voor de Macau Grand Prix op zondag bepaald.
Was niet te zien, ineens kwam hij in beeld met een flink kapotte auto die hij daarna nog bijna in een haarspeldbocht in de muur zettequote:Op zaterdag 15 november 2014 08:56 schreef Geralt het volgende:
Godver. Te laat op. Einde race zien ik. Wat was er gebeurd?
Was niet op Eurosport neequote:Op zaterdag 15 november 2014 09:45 schreef Beach het volgende:
Was het niet op Eurosport? De motorenrace was er wel te zien.
En foutjes worden in Macau hard en snel gestraft...quote:Op zaterdag 15 november 2014 08:58 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Was niet te zien, ineens kwam hij in beeld met een flink kapotte auto die hij daarna nog bijna in een haarspeldbocht in de muur zette
Misschien dat het inmiddels ergens online te vinden is, maar geen idee wat er gebeurde.
Edit: Oh, foutje en de muur geraakt volgens @verstappennl
Gelukkig zijn er geen grindbakken op Macau, mensen die dat roepen zijn dus geen die-hard fanquote:Op zaterdag 15 november 2014 08:59 schreef Geralt het volgende:
Dit is natuurlijk weer voer voor grinbakgrappenmakers
Gelukkig gaat Max al die kneuzen de komende jaren finaal de mond snoeren
Vergeleken met Macau en mindere mate Pau is Monaco inderdaad voor mietjes.quote:Op zaterdag 15 november 2014 12:56 schreef Meike26 het volgende:
Dus eigenlijk is Monaco de mietjesversie van Macau ?
Macaos commentaarquote:Op zondag 16 november 2014 08:16 schreef Jigzoz het volgende:
Voor straks: http://www.ustream.tv/channel/macau-grand-prix-2014-720p
Deze liet tot 1 minuut geleden rally zien, maar nu gelukkig overgeschakeldquote:Op zondag 16 november 2014 08:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hm. Beetje jammer...
Iemand een Engelse gevonden?
Dat zei die commentator net.quote:Op zondag 16 november 2014 08:37 schreef heywoodu het volgende:
Maar hoezo zou Max eruit liggen?
Volgens mij is hij gewoon opgehouden, maar niet gecrashed ofzo.
twitter:PS_Live_ twitterde op zondag 16-11-2014 om 08:40:37 Leading cars that made it through unscathed: Rosenqvist, Auer, Cassidy, Merhi, Latifi, Serralles. #MacauGP reageer retweet
Uiteindelijk heeft bijna iedereen dat gehaald. Blomqvist en Ocon niet, en nog een Chinees (Cao), Japanner (Nakamura) en Macaoënees (Chang) niet.quote:Op zondag 16 november 2014 08:46 schreef Sinister-D- het volgende:
Max zou het toch gered hebben omdat ie over de meting in sector 2 is gegaan....
twitter:PS_Live_ twitterde op zondag 16-11-2014 om 08:49:34 Further replays seem to show Ocon having suffered broken suspension in contact with Blomqvist at Lisboa, meaning he couldn't turn. #MacauGP reageer retweet
Lijkt erop dat het er 5 waren (met twee toppers, Ocon en Blomqvist).quote:Op zondag 16 november 2014 09:08 schreef Max23 het volgende:
Hoeveel auto's hebben dat gedoe nou niet overleefd?
Fout.quote:
ik dacht 5.quote:
zal nu wel steeds lastiger worden, aangezien de gaten ervoor wat groter worden. Maar 8e plaats zou bijv al mooi zijnquote:
12e nu, alleen de top-5 rijdt snellerquote:Op zondag 16 november 2014 09:20 schreef franklop het volgende:
[..]
zal nu wel steeds lastiger worden, aangezien de gaten ervoor wat groter worden. Maar 8e plaats zou bijv al mooi zijn
dan wordt het 6equote:Op zondag 16 november 2014 09:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
12e nu, alleen de top-5 rijdt sneller
De strijd om de eerste plek is veel spannender.quote:Op zondag 16 november 2014 09:24 schreef Zorro het volgende:
Als de regie dat nou ook eens zo leuk vond als wij
om de tweede plaats welquote:Op zondag 16 november 2014 09:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
De strijd om de eerste plek is veel spannender.
vlak achter nummer 10, nummer 9 is ook niet ver wegquote:
Ja, in de WTCC ook al eerder vandaag.quote:Op zondag 16 november 2014 09:27 schreef franklop het volgende:
Standaard gele vlag bij die krappe hairpin?
waar is die live timing dan?quote:Op zondag 16 november 2014 09:30 schreef heywoodu het volgende:
Voorbij teamgenoot Menezes en naar 9.
4,2 seconden, was ruim 2 seconden snellerquote:Op zondag 16 november 2014 09:39 schreef Zorro het volgende:
6 gaat net wel/niet lukken, gaat heel dichtbij worden.
Hij pakt dik 2 seconden in sector 2quote:Op zondag 16 november 2014 09:38 schreef franklop het volgende:
7e lijkt het maximale, gat is 6 seconden en was laatste ronde 0,6 sneller
Red Bull lijkt hem echt vleugels te gevenquote:
Maar dan hadden we hem wel in beeld gezien ...quote:Op zondag 16 november 2014 09:44 schreef heywoodu het volgende:
Ik vond dit leuker dan wanneer Max als 5e zou starten en de hele race op P3 of 4 zou liggen
Waarom niet?quote:Op zondag 16 november 2014 10:01 schreef Sinister-D- het volgende:
Waarom gaat Max ook naar het podium? Beste Rookie ofzo?
Ah, vanwege de snelste raceronde schijnbaarquote:Op zondag 16 november 2014 10:01 schreef Sinister-D- het volgende:
Waarom gaat Max ook naar het podium? Beste Rookie ofzo?
Althans niet wat betreft coureurs die doorgebroken zijn in F1.quote:Op zondag 16 november 2014 09:31 schreef heywoodu het volgende:
Ach, maar goed ook dat Max niet wint vandaag
[ afbeelding ]
Zo bijzonder is die lijst helemaal niet in de laatste 20 jaar.
quote:Op zondag 16 november 2014 10:58 schreef Beach het volgende:
is ergens de hele race te downloaden? had me verslapen
(op mn vaste sites staat het niet)
alleen mandarijn, geen kantoneesquote:Op zondag 16 november 2014 13:15 schreef WEST het volgende:
[..]
Dit is part1. part2 en 3 staan er ook op.
ik hoop wel dat je chinees kan.
Lijkt me wel, vroeger deden F1 coureurs vaak zat mee aan andere takken autosport (F2, F3, Indycar, Le Mans etc) en volgens mij zijn er geen regels ingesteld of veranderd dat dat niet mag.quote:Op maandag 17 november 2014 22:01 schreef Beach het volgende:
Domme vraag maar mag Max volgend jaar weer meedoen? Sowieso wat zijn de eisen om mee te mogen doen?
Mogen wel, doen niet.quote:Op maandag 17 november 2014 22:01 schreef Beach het volgende:
Domme vraag maar mag Max volgend jaar weer meedoen? Sowieso wat zijn de eisen om mee te mogen doen?
Humm... dat biedt perspectiefquote:
jammer eigenlijk, maar je ziet wat het Robert Kubica gebracht heeft.quote:Op maandag 17 november 2014 22:08 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Teams stellen alleen vaak contractueel vast dat coureurs geen andere dingen naast de F1 mogen doen, dus waarschijnlijk zal het vanuit Red Bull niet mogen .
quote:Op vrijdag 5 december 2014 18:34 schreef franklop het volgende:
Max Verstappen has won the 2014 FIA Action of the Year Award, thanks to the votes of the fans! #Doha #Qatar #FIAPrizeGiving Thanks to all!
Wooohooo!quote:Op vrijdag 5 december 2014 18:34 schreef franklop het volgende:
Max Verstappen has won the 2014 FIA Action of the Year Award, thanks to the votes of the fans! #Doha #Qatar #FIAPrizeGiving Thanks to all!
met de valse reputatie die de Verstappens dragen zal dat spijtig genoeg nooit gaan lukkenquote:Op vrijdag 12 december 2014 19:55 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/s(...)het-jaar-jij-bepaalt
Allemaal even stemmen!
Een peiling waarbij je zelf had mogen stemmen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:22 schreef Fiorano het volgende:
Is niet officieel heh, dat is volgens een peiling van Rtl nieuws.
met al die fans van Max is dat ook niet zo verwonderendquote:Op dinsdag 16 december 2014 20:17 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/s(...)-voor-robben-en-wust
Gelukt! Max heeft gewonnen.
I know.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:25 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Een peiling waarbij je zelf had mogen stemmen.
Dat kan bij de verkiezing die op de NPO is niet.
Quote:
Een vakjury bepaalt voor de ene 50 procent wie de sporters van het jaar worden, de sporters zelf bepalen dat voor de andere 50 procent.
Hij heeft wel gewonnen.quote:Op dinsdag 16 december 2014 20:31 schreef WEST het volgende:
[..]
met al die fans van Max is dat ook niet zo verwonderend
Ik verwacht niet dat hij op het sportgala de prijs van beste talent krijgt. Autosport en voetbal horen er niet zo bij.
En zwaar terechtquote:
Huub Dubbelman, voorzitter van de KNAF.quote:Op dinsdag 16 december 2014 22:04 schreef JohnB52 het volgende:
Wie was die man eigenlijk die al stotterend namens de familie Verstappen bedankte?
Wat een charismaloze knaak was datquote:Op dinsdag 16 december 2014 22:04 schreef JohnB52 het volgende:
Wie was die man eigenlijk die al stotterend namens de familie Verstappen bedankte?
Hij zit bij Red Bull Racing fabriekquote:Op dinsdag 16 december 2014 22:40 schreef Coelho het volgende:
Waarom was max er niet? Gisteren was hij nog aan het karten in Genk.
Nog 69 dagen en 8 en een half uurquote:Max Verstappen - een tiener nog - veroverde in recordtempo een plekje in het exclusieve wereldje van de Formule 1. Een stormloop aan de hand van vader Jos. Op de achtergrond, maar daarom niet minder belangrijk, was en is er echter ook moeder Sophie.
Over mooie en moeilijke momenten in het loslaten van een prominent kind.
Onder de kerstboom liggen cadeautjes opgestapeld. „Voor straks, als we met ons drietjes lekker gegeten hebben.” Het is bijna kerstavond. Het mistroostige, druilerige regenweer maakt bij het betreden van de woning van Sophie Kumpen (40), even buiten Maaseik, meteen plaats voor een behaaglijke warmte.
Hier huist iemand die van knusse gezelligheid houdt, iemand die haar kinderen wil onderdompelen in aandacht en genegenheid.
Onderuitgezakt op de bank zit Max, druk in de weer met zijn smartphone. Voor even, heel even, is er rust in zijn leven.
Even geen vliegtuig, geen luchthaven, geen prijsuitreiking, geen wedstrijd, geen testrit, geen hotel, geen handtekeningen, geen simulator, geen bespreking, geen sponsorverplichting, geen overleg met ingenieurs.
Alleen de conditie moet op peil worden gehouden, dus wacht er - ondanks de regen - een duurloop. „Mam, waar ligt mijn sportbroek”, klinkt het even later van boven aan de trap.
Huiselijke taferelen die het moederhart van Sophie doen smelten, zoals ze ook geniet als een poos later Max samen met zijn twee jaar jongere zus Victoria achter de spelcomputer kruipt. „Iedereen heeft het natuurlijk over Max”, schildert Sophie de thuissituatie, „maar hij is heel begaan met Victoria.
Zij moet naar school, terwijl Max veel op reis is en racet. Dat is niet altijd leuk voor haar. Maar Max betrekt haar bij alles; steekt haar soms zelfs wat prijzengeld toe en fluistert dan: ‘Hier, koop maar wat leuks.'”
Victoria is even later aandachtig toehoorder als moeder Sophie haar verhaal doet. Ze heeft de ogen van vader Jos: doordringend. „En Victoria heeft ook wel een beetje het karakter van Jos. Ze kan soms heel fel zijn.”
Victoria is sinds kort ook nadrukkelijk in de weer op de kartbaan. Sophie zucht eens. „Dat hou je toch niet tegen. Ze heeft het al vaker aangegeven, maar laatst zei ze tegen Jos: ‘Maar papa, ik wil dat echt.'” En zo is en blijft de kartbaan een tweede thuis, ook voor Sophie en Max. „Die vindt het geweldig; stond extra vroeg op om met Victoria mee te gaan karten in Genk.”
Jos en Sophie zijn in 2008 gescheiden.
Sindsdien woont Max bij zijn vader en Victoria bij haar moeder. Af en toe bekruipt haar het gevoel dat ze Max te weinig heeft gezien. „Door het karten is hij bijna voortdurend onderweg geweest met Jos. Als Max tien keer in een jaar hier was, is het veel.
Dus vraag ik me soms wel eens af: is Max ook wel even graag bij mij als bij Jos? Het is anders. Onze rollen zijn verschillend. Maar daarom geniet ik ook extra van deze dagen en om eerlijk te zijn: de waardering van Max voor mij, die proef ik zeker wel.”
Sophie is nauwelijks minder behept met het racevirus dan Jos, al is dat in de woning niet terug te vinden. In de woonkamer hangen foto's van Max en Victoria met hun moeder. Prachtige portretten uit de kinderjaren. „Ja, op de wc, daar hangt een racefoto van Max. Maar voor de rest, nee. Dat is een bewuste keuze, omdat het altijd al over racen gaat. Ik vind het veel leuker om die familiefoto's hier te hebben. Dit is geen circuit.”
In de jaren negentig was Sophie zelf een begenadigd karttalent. Ze leek zelfs voorbestemd om de hogere raceklassen te bestormen, legde latere Formule 1-coureurs als Jarno Trulli en Giancarlo Fisichella het vuur na aan de schenen. Op haar palmares (in 1995) staat onder meer de Margutti Trophy, een van de meest prestigieuze kartraces, waar jaarlijks alle wereldsterren aan de start verschijnen.
Maar Sophie werd verliefd op Jos, trouwde en kreeg kinderen. Heel soms denkt ze nog wel eens: wat als? „Ach ja, ik heb niet veel van het gezin kunnen genieten, omdat alles in het teken stond van eerst Jos, daarna Max. Ik runde thuis. Het was mooi ingericht, het eten stond klaar, daar hoefde zich niemand druk om te maken. Maar we hebben nooit buitensporig geleefd; gingen vaak genoeg gewoon met de caravan op vakantie.
Zat ik ook buiten in een teiltje de afwas te doen. Ik dacht: och, onze tijd komt nog wel. Maar toen was het afgelopen…” De pijn is verwerkt. Sophie heeft haar eigen leven - single, zonder partner - waar Jos een nieuw gezin heeft gesticht. Ze werkt in Maaseik part-time bij het Openbaar Centrum voor MaatschappelijkWelzijn (OCMW), een overheidsinstelling die mensen met financiële problemen helpt.
Het lot van de kinderen delen Sophie en Jos. De band is weer goed en alles verloopt in overleg. En de gezamenlijke passie voor racen, die blijft er waarschijnlijk eeuwig. „Mensen denken dat wij er dat bij de kinderen ingestampt hebben, maar dat is niet zo. Max deed als klein jongetje niet aan karten. Hij voetbalde en 's zaterdags ging ik met hem naar de wedstrijd. Je zag wel: die heeft een goede balcontrole, goed evenwicht. Alles ging als vanzelf bij Max: voetballen, fietsen. Nooit was het stuntelig.”
Eenmaal voor een eerste keer in de kart, was er echter geen houden meer aan: Max had zijn passie gevonden. Het circuit, de paddock, het werd zijn tweede thuis. „De kinderen weten niet beter. Het is normaal voor ze. Mensen vinden het vaak gek dat Max niet zo enthousiast reageert nu hij in de Formule 1 zit; in de zin van: ooohhhh, de Formule 1. Maar het is voor hem allemaal normaal. De paddock was en is zijn thuis. Als kleuter liep hij er al rond als Jos moest racen.”
Zelf zal ze komend jaar niet vaak van de partij zijn bij de races, maar de gedachte dat Jos erbij is stelt haar gerust. „Zeker wil ik het een paar keer meemaken. Zien hoe hij wegrijdt uit de pits. Dat gevoel ervaren.
Maar op een circuit loop ik te zeer te stressen. Voor Max is het wel fijn als een van de ouders erbij is. Stel hij heeft een vraag; dan kan hij toch even terecht bij papa of mama. Als ik een probleem heb, bel ik ook nog altijd mijn moeder.”
Sophie Kumpen. Eerst de vrouw van, nu de moeder van. En dus met heel andere zorgen. In een sport vol met gevaren. In 1996 zag ze thuis voor tv Jos crashen op Francorchamps. „Die auto, helemaal kapot. En Jos, liggend op de grond. Met de voeten naar buiten gekeerd. Toen wist ik: dit is niet goed.”
Het kwam uiteindelijk wel goed. Maar dan is er die zware crash van Jules Bianchi, drie maanden geleden precies in het weekend dat Max zijn debuut maakte in de vrije training tussen de grote jongens. Schrikken; ze noemt het geen angst. „Ik denk er eigenlijk niet over na. Mijn hele leven heeft in het teken van racen gestaan. Angst? Die zet ik aan de kant, anders heb je geen leven meer. Je weet als je deze sport doet, dat als je de helm opzet er iets kan gebeuren.”
Max stormt de trap af. Even dollen met Victoria. Sophie geniet van het huislijk tafereel, zeker omdat het er zelden is. „Max kan nu lekker een week de stress van zich afwerpen. Dan laat ik hem ook. Geniet ik van mijn moederrol, als hij me bijvoorbeeld vraagt iets bepaalds te koken. Even broer en zus samen bij mij. Spelletjes doen. Cadeautjes. Dat soort zaken.” Even een puber die zichzelf kan zijn; die zich niet constant bespied voelt. „Max moet zoveel aan de kant zetten om dit te bereiken.
Constant op zijn tenen lopen. Hij is jong. Ze vergeten wel eens dat hij nog een tiener is; die wil ook wel eens dingen doen die leeftijdgenoten van hem doen.”
Sophie kenmerkt het karakter van Max in één woord: lief. „Mooi aan Max vind ik dat leuk tikkeltje humor dat hij heeft. Ontwapenend is dat. Ik hoop alleen dat hem de ontwikkeling van jongeman naar man geen parten gaat spelen, want hij mist veel. Gelukkig kan ik hem nog een beetje vormen. Bij Max heb ik van kleins af aan erop gehamerd: blijf sociaal, toon respect, denk aan je fans. Ik denk dat hij wat sympathieker overkomt dan Jos, die toch wat stugger was. Als coureur hebben ze één ding gemeen: als die helm op gaat, willen ze winnen, is er vechtlust en spektakel. Er gebeurt altijd iets. Ik zeg dit niet omdat ik zijn moeder ben, maar voor Max ga je toch op het puntje van je stoel zitten. Omdat je weet dat er actie is. Jos ziet dat ook.
Die ziet en hoopt ook stiekem dat Max de verbeterde versie van hem is. Dat die droom die hij najoeg misschien toch nog uitkomt.”
Leuk interviewquote:Op vrijdag 2 januari 2015 15:28 schreef Geralt het volgende:
Stukje uit de Limburger van een paar dagen terug wat ik zojuist tegen kwam:
[..]
Nog 69 dagen en 8 en een half uur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |