EmigrerenEen politiek verhaal wat misschien beter in POL thuispast, maar ik ben bang dat het daar ondersneeuwt onder domme one-liners.De afgelopen maanden is het me gelukt om een promovendus en een postdoc te vangen. Het gaat om een Taiwanees die in het laatste jaar van zijn promotie zit, en een jaar buitenlandervaring nodig heeft, en een Mexicaanse postdoc. In beide gevallen brengen ze hun eigen scholarship mee, wat goed is voor de portomonee van het lab, want het kost ons geen cent.
Hoe gaat zoiets in z'n werk? Gemiddeld eens per maand word ik via e-mail benaderd door een student/postdoc die graag een stage wil doen, of bij mij wil afstuderen. Meestal hebben wij geen geld beschikbaar, dus raad ik ze aan om op zoek te gaan naar een beurs. Daarmee wordt 90% van de studenten afgeschrikt, maar soms zit er iemand tussen die de moeite wil nemen om een beurs aan te vragen. Aanvragen van zo'n beurs kost wat kruim, maar de beurs krijgen is een ander verhaal. Zo is er een prima beurs van de Japanse overheid voor studenten uit India, waarvoor ieder jaar 2000 studenten een aanvraag doen. Uiteindelijk krijgen 10 studenten een beurs. Via die weg hebben we al twee Indiase studenten binnengehaald, dus we doen het niet slecht. De Mexicaanse student had een Mexicaanse postdoc-beurs geregeld, en de Taiwanese student was een apart geval. Ik kreeg een mail van een oud-collega, die bevriend was met een professor in Taiwan, die een PhD student had die een afstudeerplek voor buitenlandervaring nodig had. Dan gaan bij mij al de alarmbellen rinkelen, want waarom stuurt die student zelf geen mailtje? Om een lang verhaal kort te maken, de student blijkt over ervaring te beschikken die prima past bij ons werk, en brengt een riante beurs mee. Maakt het een stuk gemakkelijker.
Maar dan begint de ellende pas.
Eerst moet de directeur van ons instituut toestemming geven. Dan wordt op basis van gepubliceerde artikelen en werkervaring van de student een beoordeling geven door een groep oudere professoren. Als zij de aanvraag goed keuren, gaat het papierwerk naar de universiteit, en daar blijft het een paar weken hangen (geen idee waarom), en krijgen we het weer terug, en mogen we een aanvraag voor een
Certificate of Eligibility bij het Japanse Ministerie van Justitie doen. Die gaan dan kijken of zo'n student een toegevoegde waarde heeft, en ze controleren of de student in kwestie weer teruggestuurd kan worden naar z'n eigen land - is er bijvoorbeeld een return ticket? Daar gaan ook weer een paar weken overheen voordat het papierwerk terugkomt, en met zo'n CoE kan de student dan bij de Japanse ambassade een visum ophalen.
Het duurt even voordat alles geregeld is, maar op die manier hebben we al tientallen studenten naar ons instituut gehaald, en er zijn nooit problemen geweest.
Met die ervaring in het achterhoofd zit ik dan ook met
afgrijzen en verbazing te kijken naar wat zich in Europa afspeelt. Vluchtelingen die op de bonnefooi naar Europa afreizen, daar over hekken klimmen, opgevangen worden in aanmeldcentra en AZCs, waar ze maanden moeten verblijven terwijl ze niks mogen doen? Dat is toch vragen om problemen? Laat die mensen een aanvraag indienen en thuis wachten op een antwoord. Niet in een AZC. Het moge duidelijk zijn dat een vluchteling een andere achtergrond heeft dan een promovendus of postdoc, maar de verschillen zijn niet eens zo groot.
Voorbeeldje.
De ouders van een Indiase promovendus verbouwen pinda's, en zij zijn al een aantal keren belaagd door mensen die een claim hebben op hun landbouwgrond. Die 'bandieten' doen dat onder bescherming van corrupte overheidsdienaren. De ouders zijn analfabeet, en hebben geen idee hebben wat hun rechten zijn. Misschien was dat een reden waarom de bandieten het op hun voorzien hadden. De promovendus en zijn broer zijn wel bekend met het Indiase recht, en hebben een rechtszaak aangespannen tegen de bandieten. Maar ondertussen zijn die ouders wel fysiek belaagd, met ziekenhuisopname tot gevolg. Daarnaast is de oogst mislukt, waardoor de hele familie afhankelijk is van de beurs die de promovendus heeft. Op zich niet zo'n probleem, omdat ze daar met een paar dollar per dag kunnen overleven. Zo is de problematiek van mensen in ontwikkelingslanden geen ver-van-m'n-bed show meer, maar komt het dicht in de buurt.
Zeg nu zelf. Zou je kiezen voor brood, bad en bed in Nederland, of om het fysieke gevecht met bandieten en een corrupte overheid aan te gaan?
Merkel is een bovengemiddelde politica. Op het eerste gezicht is het dan ook onbegrijpelijk dat ze de "
Wir schaffen das" oproep heeft gedaan. Maar bij haar oproep moest ik denken aan het werk van Alexander Hamilton, die indertijd de eerste Nationale Bank van de VS heeft opgericht, met als doel om zo veel mogelijk schuld te verzamelen (dat
staat nergens op papier, maar in de praktijk kwam het daar wel op neer). Op het eerste gezicht is het een idioot idee om schuld te verzamelen, totdat je je realiseert dat (veel) schuld ook veel macht geeft. Macht waarmee je staten naar elkaar toe kunt trekken. Als Jeffersoniaan
lees ik die geschiedenis met interesse - hadden ze die stap maar nooit gezet!
De vraag is nu of Merkel haar Duitsland en haar Europa heeft overschat, want
wir schaffen das nicht, men kan de toeloop niet aan, of dat dit een doelbewuste stap is geweest om een crisis te creeren, die alleen opgelost kan worden door nog meer macht naar Brussel over te hevelen.
De geschiedenis zal het uitwijzen.
Ik hoor u al denken, wat heeft dit nou met Japan te maken?
Zo parkeren mijn Japanse collega's hun auto's bij de universiteit:
Neus naar voren, heel uniform, netjes georganiseerd. Ze houden hier niet van chaos. Het mag even duren voordat visa geregeld zijn, maar het is wel een proces dat behoorlijk transparant is, en waar autochtone Japanners weinig belasting van ondervinden. Japan is een eiland, wat het gemakkelijker maakt om orde in de chaos te brengen. Maar juist als je niet op een eiland woont, is het heel erg belangrijk om nog meer je best te doen om orde in de chaos te scheppen, en doeltreffende maatregelen geimplementeerd te hebben
voordat duizenden asielzoekers zich aanmelden. Een brevet van onvermogen, of doelbewuste politiek?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson