abonnement Unibet Coolblue
pi_167894298
Ach, de Horeca heeft altijd mensen nodig, beetje a la carte koken.
  donderdag 5 januari 2017 @ 02:42:29 #127
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_167894309
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 02:39 schreef killerkip69 het volgende:
Ach, de Horeca heeft altijd mensen nodig, beetje a la carte koken.
Ik denk dat het nog best verassend is welke banen robotica/AI gaat overnemen. Chefs zie ik idd niet zo snel vervangen worden, omdat smaak toch iets erg menselijks is. Ook zie ik een robot niet snel psychiatrisch advies geven over een stukgelopen huwelijk. Maar aan de andere kant zie je juist advocaten en economen wel vervangen worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_167894325
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 02:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

En we staan pas aan de vooravond van de grote ontwikkelingen. Als Kurzweil voorspellingen allemaal uitkomen dan zal de mensheid van het jaar 2100 totaal onherkenbaar zijn voor ons.

Persoonlijk denk ik dat het een hele onstuimige periode gaat worden, maar ik denk ook dat het niet te stoppen valt. Als bedrijf of land A de ontwikkelingen niet doorzet, dan gebeurd het wel in bedrijf of land B.

Ik denk dat het de mensheid forceert om een richting te gaan kiezen, over wat we nou eigenlijk willen hier op aarde. Waar willen we over 1000 jaar staan zeg maar. Als straks het grootste deel van de mensen niet hoeft te werken, wat is dan ons doel. Dat is de vraag die zich veel mensen moeten stellen.

De omslag ligt denk ik bij de komst van echte AI. Het zal nog wel even duren, want ik denk persoonlijk niet dat je echte kunstmatige intelligentie kan bouwen met de huidige soort computers die we nu hebben. (misschien met quantum computers? maar het zou ook nog een stap verder kunnen zijn). Een echte AI met gigantisch veel rekenkracht kan zorgen voor meer innovatie in 1 jaar dan in de afgelopen 10.000 jaar.
Je hoeft geen computers te bouwen die een geadvancerde AI maakt. Deze maakt dan zelf betere AI en die maakt weer betere enzenzo. Het gaat dan te snel voor onze hersenen.
  donderdag 5 januari 2017 @ 03:13:59 #129
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_167894339
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 02:51 schreef Marcus_Zaagius het volgende:

[..]

Je hoeft geen computers te bouwen die een geadvancerde AI maakt. Deze maakt dan zelf betere AI en die maakt weer betere enzenzo. Het gaat dan te snel voor onze hersenen.
Ik bedoel meer dat je voor een echt zelfbewust systeem zoals een mens, een ander soort computer nodig hebt dan nu. Hardware matig bedoel ik dan. Omdat ons brein meer is dan alleen 0 & 1. Ons brein werkt ook nog met complexe moleculen die als het ware opgeslagen worden.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 5 januari 2017 @ 11:57:47 #130
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167898149
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 03:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik bedoel meer dat je voor een echt zelfbewust systeem zoals een mens, een ander soort computer nodig hebt dan nu. Hardware matig bedoel ik dan. Omdat ons brein meer is dan alleen 0 & 1. Ons brein werkt ook nog met complexe moleculen die als het ware opgeslagen worden.
Dat klopt, maar als het over 'werk' gaat, heb je helemaal geen mensachtige, zelfbewuste AI nodig om het overgrote deel van onze werkzaamheden over te nemen. Of alle aspecten daarvan die ons, de mens, tijd kosten. Zodra er een patroon in te ontdekken valt, kan het geautomatiseerd worden. Het ontdekken van patronen werd tot voor kort door mensen gedaan, maar daarin zijn computers steeds beter geworden. Die kan inmiddels patronen in ons denken en handelen ontdekken waarvan wij zelf moeite hebben om ze te exact te bepalen of onder woorden te brengen.

Het is al gegaan van een computer die de mens verslaat in schaken, tot een computer die een mens kan verslaan bij Jeopardy. Dat laatste is vele, vele malen moeilijker voor een computer, maar toch heeft die ontwikkeling zich binnen 20 jaar afgespeeld. In een mum van tijd van het automatiseren van een spel met strikte - voor een computer simpele - patronen, tot het kunnen interpreteren van onze taal.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 5 januari 2017 @ 12:25:53 #131
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167898577
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 02:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk dat het nog best verassend is welke banen robotica/AI gaat overnemen. Chefs zie ik idd niet zo snel vervangen worden, omdat smaak toch iets erg menselijks is. Ook zie ik een robot niet snel psychiatrisch advies geven over een stukgelopen huwelijk. Maar aan de andere kant zie je juist advocaten en economen wel vervangen worden.
Dit vind ik ook een interessant iets. Mensen vinden hele andere dingen moeilijk dan een computer, daarom slaan we zo vaak de plank mis bij onze voorspellingen welke dingen/banen er het eerst geautomatiseerd kunnen worden.

Zo'n chefkok is wel een interessant voorbeeld om over te filosoferen. Een goede chef doet een aantal dingen:
- hij bedenkt (een nieuwe variatie op) een gerecht
- hij zorgt voor de beste kwaliteit ingrediënten
- hij maakt het precies goed klaar

Het bedenken van een nieuw gerecht is hierbij het moeilijkste te automatiseren, maar wat nu als computers patronen in onze smaak kunnen ontdekken en op basis daarvan zelf gerechten kunnen gaan bedenken? Ik vind dat helemaal niet zo'n vergezochte gedachte. Bovendien kun het dan ook voor iedereen heel persoonlijk maken, als je de smaakpatroongegevens van iedereen hebt. Je kunt dan verrassende combinaties krijgen waar zelfs de beste chef niet aan zou denken.

Stel je voor, een restaurant waar je op basis van een paar simpele vragen over waar je die dag zin in hebt (vlees, vis, enz.) de computer een persoonlijk gerecht voor jou bedenkt, op basis van je smaakpatroon. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat best zouden willen uitproberen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 5 januari 2017 @ 12:30:35 #132
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_167898646
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 02:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Chefs zie ik idd niet zo snel vervangen worden, omdat smaak toch iets erg menselijks is.
Kwaliteitshoreca zal misschien niet zo snel van robots worden voorzien, maar aan de andere kant van het spectrum (fast food, etc) lijkt het me heel logisch dat bijvoorbeeld Domino's geautomatiseerd pizza's gaat bakken.

In Silicon Valley is al een pizzeria "bemand" door robots: https://www.bloomberg.com(...)ley-s-robot-pizzeria

  donderdag 5 januari 2017 @ 13:19:04 #133
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167899804
Overigens zit ik zelf het meest te wachten op de huishoudrobot voor persoonlijk gebruik, want ondanks alle wasmachines, vaatwassers en stofzuigrobots is er toch nog steeds veel te veel wat we zelf moeten doen of een (duur en wellicht onbetrouwbaar) mens voor in moeten huren. B-)
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_167900229
Men is ook wel bezig met automatisch gegenereerde recepten en dergelijke:
http://ccc2015.loria.fr
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_167900289
Die machines om in bulk bier te tappen die je steeds vaker op festivals ziet zijn ook wel een vorm van automatisering. Wel een welkome variant want dan sta je minder lang te wachten op je biertje. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_167901178
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:32 schreef Monolith het volgende:
Men is ook wel bezig met automatisch gegenereerde recepten en dergelijke:
http://ccc2015.loria.fr
Ik heb dat kookboek van Watson in de kast staan. Verrassend lekker. Als je van koken houdt is het wel een aanrader.
  donderdag 5 januari 2017 @ 15:46:25 #137
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_167903457
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:19 schreef Jane het volgende:
Overigens zit ik zelf het meest te wachten op de huishoudrobot voor persoonlijk gebruik, want ondanks alle wasmachines, vaatwassers en stofzuigrobots is er toch nog steeds veel te veel wat we zelf moeten doen of een (duur en wellicht onbetrouwbaar) mens voor in moeten huren. B-)
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 5 januari 2017 @ 18:41:13 #138
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167907005
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 13:32 schreef Monolith het volgende:
Men is ook wel bezig met automatisch gegenereerde recepten en dergelijke:
http://ccc2015.loria.fr
Zie je, daar ga je al! Ik had geen idee! :D

Maar zo gaan die dingen gewoon. Mensen vinden het leuk om ermee te experimenteren en in het begin is het ook puur dat: experimenteren. Er komen smerige gerechten uit, maar waarschijnlijk af en toe ook een verrassend goede. Op een gegeven moment is de computer er zo goed in, dat er restaurants komen die de technologie implementeren, eerst als novelty, maar als dat aanslaat dan zit er binnen de kortste keren eentje bij jou om de hoek. En dan is het slechts een kwestie van tijd voor de eerste computerchef een Michelinster krijgt.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 5 januari 2017 @ 18:59:34 #139
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_167907448
En 34 Japanners komen werkloos thuis te zitten.

quote:
Japanese company replaces office workers with artificial intelligence

Insurance firm Fukoku Mutual Life Insurance is making 34 employees redundant and replacing them with IBM’s Watson Explorer AI

A future in which human workers are replaced by machines is about to become a reality at an insurance firm in Japan, where more than 30 employees are being laid off and replaced with an artificial intelligence system that can calculate payouts to policyholders.

Fukoku Mutual Life Insurance believes it will increase productivity by 30% and see a return on its investment in less than two years. The firm said it would save about 140m yen (£1m) a year after the 200m yen (£1.4m) AI system is installed this month. Maintaining it will cost about 15m yen (£100k) a year.

The move is unlikely to be welcomed, however, by 34 employees who will be made redundant by the end of March.

The system is based on IBM’s Watson Explorer, which, according to the tech firm, possesses “cognitive technology that can think like a human”, enabling it to “analyse and interpret all of your data, including unstructured text, images, audio and video”.

[...]
https://www.theguardian.c(...)utual-life-insurance

Ja, het zijn er 'maar' 34, maar het kan natuurlijk nooit lang duren of geen enkele verzekeringsmaatschappij heeft nog significante aantallen mensen in dienst.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_167908267
quote:
10s.gif Op donderdag 5 januari 2017 18:41 schreef Jane het volgende:

[..]

Zie je, daar ga je al! Ik had geen idee! :D

Maar zo gaan die dingen gewoon. Mensen vinden het leuk om ermee te experimenteren en in het begin is het ook puur dat: experimenteren. Er komen smerige gerechten uit, maar waarschijnlijk af en toe ook een verrassend goede. Op een gegeven moment is de computer er zo goed in, dat er restaurants komen die de technologie implementeren, eerst als novelty, maar als dat aanslaat dan zit er binnen de kortste keren eentje bij jou om de hoek. En dan is het slechts een kwestie van tijd voor de eerste computerchef een Michelinster krijgt.
Het aardige aan AI algoritmen is doorgaans dat ze veel minder beperkt zijn door het conservatieve denken waar de mens in gevangen zit. Zo creatief zijn wij eigenlijk helemaal niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 5 januari 2017 @ 23:41:55 #141
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_167915637
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 12:25 schreef Jane het volgende:

[..]

Dit vind ik ook een interessant iets. Mensen vinden hele andere dingen moeilijk dan een computer, daarom slaan we zo vaak de plank mis bij onze voorspellingen welke dingen/banen er het eerst geautomatiseerd kunnen worden.

Zo'n chefkok is wel een interessant voorbeeld om over te filosoferen. Een goede chef doet een aantal dingen:
- hij bedenkt (een nieuwe variatie op) een gerecht
- hij zorgt voor de beste kwaliteit ingrediënten
- hij maakt het precies goed klaar

Het bedenken van een nieuw gerecht is hierbij het moeilijkste te automatiseren, maar wat nu als computers patronen in onze smaak kunnen ontdekken en op basis daarvan zelf gerechten kunnen gaan bedenken? Ik vind dat helemaal niet zo'n vergezochte gedachte. Bovendien kun het dan ook voor iedereen heel persoonlijk maken, als je de smaakpatroongegevens van iedereen hebt. Je kunt dan verrassende combinaties krijgen waar zelfs de beste chef niet aan zou denken.

Stel je voor, een restaurant waar je op basis van een paar simpele vragen over waar je die dag zin in hebt (vlees, vis, enz.) de computer een persoonlijk gerecht voor jou bedenkt, op basis van je smaakpatroon. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat best zouden willen uitproberen.
> Please put out your tongue

*scanning tongue*

> Personal menu complete.

Grapje natuurlijk maar je hebt zeker gelijk. Mensen zijn sowieso toch over het algemeen voorspelbaarder dan we durven toegeven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 13 januari 2017 @ 22:43:21 #142
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_168117419
quote:
quote:
Robots zouden - gedeeltelijk of geheel - aansprakelijk moeten zijn voor hun daden, zo oordeelt de commissie. Een van de voorstellen die de commissie daarvoor doet, is om robots een soort menselijke status te geven, vergelijkbaar met de status van een zakelijk rechtspersoon, die nu wordt toegepast door bedrijven. Zij kunnen daardoor in rechtszaken optreden als aanklager en ondervraagde.

Nu wordt de aansprakelijkheid vaak teruggevoerd naar een mens, bijvoorbeeld de producent of eigenaar van een robot. Maar naarmate robots slimmer en zelflerender worden, is de roep om 'eigen' aansprakelijkheid groter.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_168130125
quote:
2s.gif Op donderdag 5 januari 2017 23:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

> Please put out your tongue

*scanning tongue*

> Personal menu complete.

Grapje natuurlijk maar je hebt zeker gelijk. Mensen zijn sowieso toch over het algemeen voorspelbaarder dan we durven toegeven.
Had gisteren nog een biertje op recept van IBM Watson. :P
Deze:
http://www.brouwerijmarti(...)martinus-de-nuchter/
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 14 januari 2017 @ 16:11:22 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_168130886
Hmmm mijn buzzwoord alarm gaat af bij die pagina.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:24:50 #145
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_173228397
Even een kick met een mooi gifje

klik om te spelen
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:32:57 #146
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_173228548
Mooi dat Elon Mark waarschuwde om AI.
Mark erom moest lachen maar 2 dagen later ze zelf wel een AI machine uitschakelden :')
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_185934061

John Oliver met een stukje over automatisering. In Amerika runt er nu ook een presidentskandidaat met als hoofdthema dit platform. Andrew Yang:

pi_185934625
De combinatie van van A.I. en robotics maakt robots steeds flexibeler en het bereik van robots groter zodat zij meer werkzaamheden van mensen over kunnen gaan nemen.


quote:
Handle is a mobile manipulation robot designed for logistics. Handle autonomously performs mixed SKU pallet building and depalletizing after initialization and localizing against the pallets. The on-board vision system on Handle tracks the marked pallets for navigation and finds individual boxes for grasping and placing.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 30 maart 2019 @ 20:01:26 #149
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_185938597
Neenee, het basisinkomen is voor sloebers, er zijn banen genoeg, robots gaan nooit ons werk overnemen en de economie blijft tot het einde der tijden groeien. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 30 maart 2019 @ 22:36:53 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_185941409
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Neenee, het basisinkomen is voor sloebers, er zijn banen genoeg, robots gaan nooit ons werk overnemen en de economie blijft tot het einde der tijden groeien. _O-
Advocaten en loodgieters blijven altijd nodig
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')