abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_145898156
Welkom in het topic "Met uitsterven Bedreigd"

Plaats hier nieuws over planten en dieren die met uitsterven worden bedreigd.

Deel 1

Laatste paar berichten:

30-09-2014

Aarde is in 40 jaar tijd de helft van haar wilde dieren kwijtgeraakt



Tussen 1970 en 2010 zijn de zoogdier-, vogel-, amfibie-, reptiel- en vispopulaties wereldwijd met 52 procent gekrompen. Met name in arme landen is de biodiversiteit sterk afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Wereldnatuurfonds.

Het Wereldnatuurfonds presenteert de onderzoeksresultaten in het ‘2014 Living Planet Report‘. Het rapport – dat elke twee jaar verschijnt – richt zich op drie gebieden: de populaties van meer dan tienduizend gewervelde soorten, de menselijke ecologische voetafdruk (consumptie van goederen, productie van broeikasgassen) en de bestaande biocapaciteit (de natuurlijke bronnen die we gebruiken om onder meer drinkwater en voedsel te produceren).

Trends
“Er is heel veel data te vinden in dit rapport en dat kan overweldigend en complex lijken,” erkent Jon Hoekstra, werkzaam bij WWF. “Wat niet gecompliceerd is, zijn de duidelijke trends die we zien: 39 procent van de wilde dieren op het land is verdween, 39 procent van de wilde dieren in het water is verdwenen, 76 procent van de wilde dieren in zoet water is verdwenen en dat allemaal in de afgelopen veertig jaar.”

Koolstof
Naast de afname van het aantal organismen wereldwijd wijst het rapport ook uit dat de hoeveelheid koolstof in de atmosfeer gestegen is naar een niveau dat in ieder geval in de afgelopen één miljoen jaar zijn weerga niet kent. Het leidt tot klimaatverandering die reeds wankelende ecosystemen een extra duwtje geeft. Ook de toenemende waterschaarste komt aan bod.

Rijk versus arm
Wat opvalt in het rapport is dat de mensen in rijke landen in toenemende mate meer consumeren dan de aarde per hoofd te bieden heeft. In landen met gemiddelde of lage inkomens is de ecologische voetafdruk per hoofd amper groter geworden. Ironisch genoeg gaat het met de dieren in de rijke landen beter dan met de dieren in de arme landen. Gemiddeld is de biodiversiteit in rijke landen met zo’n tien procent toegenomen, terwijl deze in arme landen – waar dus per hoofd minder geconsumeerd wordt – afneemt. “Rijke landen gebruiken vijf keer meer natuurlijke hulpbronnen dan arme landen, maar de arme landen zien de meeste ecosystemen verloren gaan,” stelt onderzoeker Keya Chatterjee. “Eigenlijk besteden de rijke landen het uitputten van de natuurlijke hulpbronnen uit.”

Hoewel de trends volgens WWF duidelijk zijn, wil dat niet zeggen dat er geen weg terug meer is. Het is nog niet te laat, zo stelt men in het rapport. Maar dan moeten er wel snel maatregelen worden genomen. Zo is het zaak dat we versneld overstappen op een slimmere en en duurzamere vorm van voedsel- en energieproductie. Ook moeten we onze ecologische voetafdruk verkleinen.

(scientias.nl)
..
.
.
.
.19-10-2014

Nog maar zes noordelijke witte neushoorns over


© afp.

Er leven wereldwijd nog maar zes noordelijke witte neushoorns na de dood van de 34-jarige neushoorn Suni in Kenia. Dat heeft een natuurorganisatie zaterdag bekendgemaakt.

Suni, de eerste noordelijke witte neushoorn die in gevangenschap is geboren, werd vrijdag dood gevonden door parkwachters op het reservaat Ol Pejeta, dat ongeveer 250 kilometer ten noorden van de hoofdstad Nairobi ligt. De oorzaak van zijn dood is nog niet bekend. Suni leefde tot 2009 in een dierentuin in Tsjechië, maar werd naar Kenia vervoerd om deel te nemen aan een fokprogramma. Nu hij dood is, is er nog maar één mannetje waarmee gefokt kan worden.

Van de zuidelijke witte neushoorn zwerven er nog duizenden rond op de vlaktes in het zuiden van Afrika. Maar door stropers is de noordelijke neushoorn bijna uitgestorven. De hoorn van neushoorns was vorig jaar in Azië meer waard dan goud en platina. Handelaren vroegen 65.000 dollar (50.000euro) voor een kilo. Vorig jaar werden er 59 neushoorns gestroopt in Kenia.

(HLN)

[ Bericht 58% gewijzigd door Molurus op 28-10-2014 18:14:45 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145898175
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het heeft niets met antropocentrisme te maken.
Ik twijfel er niet aan dat je dat gelooft. Ik ben er echter van overtuigd dat het niet waar is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:35:23 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_145898192
Toch een reeks!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_145898239
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:35 schreef Fir3fly het volgende:
Toch een reeks!
Dat heeft zorgwekkend lang geduurd inderdaad. :{ Tekenend voor hoe belangrijk men dit vindt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145898294
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik twijfel er niet aan dat je dat gelooft.
Het heet er echt niets mee te maken. Je moet het zo zien, ik maak een lijstje: vliegen kan ik doden zonder spijt of wat dan ook, simpelweg omdat het (voor zover wij weten) geen zelfbewuste beesten zijn (er zijn ook sterke aanwijzingen dat ze dat echt niet zijn). Waarom zou ik empathie hebben voor zulke levens?

Maar dieren die aantoonbaar een bepaalde niveau van bewustzijn hebben en ook "verdrietig" zijn als een van hun soortgenoten iets aangedaan is, die kan ik niets doen.

Als je consequent tegen het doden van levens bent, dan moet je jezelf uithongeren. Want ook planten kunnen "pijn" hebben.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:44:43 #6
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_145898599
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat heeft zorgwekkend lang geduurd inderdaad. :{ Tekenend voor hoe belangrijk men dit vindt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik uitstervende dieren ook niet zo'n heel groot probleem vind. En het wordt eigenlijk alleen maar beter als je kijkt naar de lange termijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_145899182
Dieren die uitsterven zijn alleen een probleem voor mensen die graag die dieren willen zien, meer niet.
pi_145937657
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:00 schreef theunderdog het volgende:
Dieren die uitsterven zijn alleen een probleem voor mensen die graag die dieren willen zien, meer niet.
Oh je gelooft ook niet in een ecosysteem? :)
pi_145937700
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:33 schreef Elvi het volgende:

[..]

Oh je gelooft ook niet in een ecosysteem? :)
Jawel hoor, maar het feit dat bepaalde diersoorten er nauwelijks meer zijn is niet direct een bedreiging voor het ecosysteem.
pi_145938780
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar het feit dat bepaalde diersoorten er nauwelijks meer zijn is niet direct een bedreiging voor het ecosysteem.
Als diersoorten op grote schaal uitsterven, is dat wel degelijk een bedreiging voor het ecosysteem. En diersoorten sterven momenteel op grote schaal uit.
in a crowd you lose humanity
pi_145938855
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als diersoorten op grote schaal uitsterven, is dat wel degelijk een bedreiging voor het ecosysteem. En diersoorten sterven momenteel op grote schaal uit.
Niet een zodanig gevaar dat het "gevaarlijk" voor ons mensen kan zijn, ja op erg langer termijn. Maar boeien.
pi_145939065
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:59 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Niet een zodanig gevaar dat het "gevaarlijk" voor ons mensen kan zijn, ja op erg langer termijn. Maar boeien.
Ik denk dat je je nog wel eens lelijk kan vergissen in die lange termijn.In het vorige topic kwam al langs dat de aarde in 40 jaar tijd de helft van het aantal wilde dieren is kwijtgeraakt. Als dat klopt, dan gaat het bizar hard.
in a crowd you lose humanity
pi_145939137
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:03 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik denk dat je je nog wel eens lelijk kan vergissen in die lange termijn.In het vorige topic kwam al langs dat de aarde in 40 jaar tijd de helft van het aantal wilde dieren is kwijtgeraakt. Als dat klopt, dan gaat het bizar hard.
Mwau, het is maar hoe je het bekijkt he. Ik ben niet van plan om kinderen op de wereld te zetten, dus het interesseert mij allemaal vrij weinig. Behalve dan dat ik het erg jammer vind dat ik bepaalde dieren nooit meer in levende lijven kan zien.
pi_145939190
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mwau, het is maar hoe je het bekijkt he. Ik ben niet van plan om kinderen op de wereld te zetten, dus het interesseert mij allemaal vrij weinig. Behalve dan dat ik het erg jammer vind dat ik bepaalde dieren nooit meer in levende lijven kan zien.
Hoe oud ben je?

Als het in dit tempo doorgaat, dan kan het probleem in 30-40 jaar al nijpend worden.
in a crowd you lose humanity
pi_145939230
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?

Als het in dit tempo doorgaat, dan kan het probleem in 30-40 jaar al nijpend worden.
Het zal niet levensbedreigend voor mij zijn.
pi_145939300
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het zal niet levensbedreigend voor mij zijn.
Misschien wel. Ook dat kan tegenvallen.
in a crowd you lose humanity
pi_145939310
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Misschien wel. Ook dat kan tegenvallen.
Naja, we zullen zien. Kan er zelf toch weinig aan doen.
pi_146039430
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 21:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel hoor, maar het feit dat bepaalde diersoorten er nauwelijks meer zijn is niet direct een bedreiging voor het ecosysteem.
Neem iets simpels als bijen. Realiseer je je wel dat jij zonder bijen geen fruit kunt eten? (Tenzij je bereid bent 10 euro per appel te betalen ofzo.)

Mensen realiseren zich volgens mij niet helemaal hoezeer ze afhankelijk zijn van een goed functionerend ecosysteem. Biodiversiteit is niet zomaar leuk voor dierentuinen, het is essentieel voor ons eigen bestaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146041202
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neem iets simpels als bijen. Realiseer je je wel dat jij zonder bijen geen fruit kunt eten? (Tenzij je bereid bent 10 euro per appel te betalen ofzo.)

Mensen realiseren zich volgens mij niet helemaal hoezeer ze afhankelijk zijn van een goed functionerend ecosysteem. Biodiversiteit is niet zomaar leuk voor dierentuinen, het is essentieel voor ons eigen bestaan.
Je haalt hier een van de belangrijkste diersoorten (voor de mens) aan om het ecosysteem te verdedigen.

Ik weet vrijwel zeker dat jij intelligent genoeg bent om te weten dat je op die manier geen eerlijke discussie hoort te voeren.
pi_146041468
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:34 schreef Molurus het volgende:
Welkom in het topic "Met uitsterven Bedreigd"

Plaats hier nieuws over planten en dieren die met uitsterven worden bedreigd.
Molurus, zet even de link naar t vorige topic in de OP

[ Bericht 20% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 28-10-2014 18:15:47 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 17:57:26 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146041755
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 16:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mensen realiseren zich volgens mij niet helemaal hoezeer ze afhankelijk zijn van een goed functionerend ecosysteem. Biodiversiteit is niet zomaar leuk voor dierentuinen, het is essentieel voor ons eigen bestaan.
Lijkt me niet. Zonder bijen kunnen we ook wel verder.

Niet dat ik dat propageer, maar instanties zoals het WNF (hierboven bijvoorbeeld) schreeuwen dat altijd zonder echte onderbouwing.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_146041876
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Zonder bijen kunnen we ook wel verder.

Niet dat ik dat propageer, maar instanties zoals het WNF (hierboven bijvoorbeeld) schreeuwen dat altijd zonder echte onderbouwing.
Die uitspraak komt van Einstein dat als de bijen uitsterven de mens kort erop zal volgen
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146042004
....
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146042099
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Zonder bijen kunnen we ook wel verder.

Niet dat ik dat propageer, maar instanties zoals het WNF (hierboven bijvoorbeeld) schreeuwen dat altijd zonder echte onderbouwing.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 18:13:04 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_146042278
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat geldt eerder voor hen. Zij gaan er vanuit dat de mensheid niets kan verzinnen op het gemis van bijen. Vind ik nogal naiëf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_146042282
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je haalt hier een van de belangrijkste diersoorten (voor de mens) aan om het ecosysteem te verdedigen.

Ik weet vrijwel zeker dat jij intelligent genoeg bent om te weten dat je op die manier geen eerlijke discussie hoort te voeren.
Ik denk dat het helemaal niet zo'n uitzonderlijk goed voorbeeld is, daar zijn er heel wat van. Bovendien zijn die bijen op hun beurt weer van van alles en nog wat afhankelijk. Het hangt allemaal met elkaar samen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146042339
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 17:48 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Molurus, zet even de link naar t vorige topic in de OP
W&T / Met uitsterven Bedreigd

en normaal zet ik de laatste paar artikels ook in de OP
Done.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146042352
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat het helemaal niet zo'n uitzonderlijk goed voorbeeld is, daar zijn er heel wat van. Bovendien zijn die bijen op hun beurt weer van van alles en nog wat afhankelijk. Het hangt allemaal met elkaar samen.
Natuurlijk, dit ontken ik dan ook nergens.

Maar het feit dat er nog maar een paar witte neushoorns zijn, is voor ons mensen niet nadelig. Behalve dan dat relatief veel mensen het jammer vinden dat wij deze beesten binnenkort nooit meer in het echt kunnen aanschouwen.
pi_146042376
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Done.
Nice
^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146042496
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Natuurlijk, dit ontken ik dan ook nergens.

Maar het feit dat er nog maar een paar witte neushoorns zijn, is voor ons mensen niet nadelig.
Dat valt heel erg moeilijk te beoordelen. Wat de consequenties zijn voor het ecosysteem als geheel valt vooraf bijna niet in te schatten.

Met neushoorns an sich zal het wellicht meevallen. Aan de andere kant vind ik het nogal kortzichtig om hierbij alleen aan het welzijn van mensen op de korte termijn te denken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:15 schreef theunderdog het volgende:

Behalve dan dat relatief veel mensen het jammer vinden dat wij deze beesten binnenkort nooit meer in het echt kunnen aanschouwen.
Ik heb het genoegen gehad, wat zeg ik... de eer gehad om deze dieren in het wild te zien. En ik ben me er ten volle van bewust hoe uniek die kans was.

Datzelfde geldt overigens voor de beestjes in mijn avatar. 8-)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146042551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat valt heel erg moeilijk te beoordelen. Wat de consequenties zijn voor het ecosysteem als geheel valt vooraf bijna niet in te schatten.

Met neushoorns an sich zal het wellicht meevallen. Aan de andere kant vind ik het nogal kortzichtig om hierbij alleen aan het welzijn van mensen op de korte termijn te denken.

[..]

Ik heb het genoegen gehad, wat zeg ik... de eer gehad om deze dieren in het wild te zien. En ik ben me er ten volle van bewust hoe uniek die kans was.

Datzelfde geldt overigens voor de beestjes in mijn avatar. 8-)
1: Dat heeft niets met "kortzichtigheid" te maken, het is gewoon een verschil in moralistisch denken.

Ik heb interesse in het welzijn van de mens, waarom? omdat ik en mijn dierbare mens zijn.

2: _O_

Nice
pi_146042669
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Dat heeft niets met "kortzichtigheid" te maken, het is gewoon een verschil in moralistisch denken.

Ik heb interesse in het welzijn van de mens, waarom? omdat ik en mijn dierbare mens zijn.
Nee, het is wel degelijk kortzichtig: het ecosysteem bij gratie waarvan wij in staat zijn om te leven en onze populatie uit te breiden tot 7 miljard heeft er tientallen miljoenen jaren over gedaan om te ontstaan. En de helft daarvan is nu in minder dan een eeuw verdwenen.

Dat is echt een probleem, ook voor ons op betrekkelijk korte termijn. (Betrekkelijk kort is hier 1 a 2 eeuwen. Het zal jouw tijd wellicht wel duren, maar wat we achterlaten is een grotendeels onbewoonbare vuilnisbelt.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146042724
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, het is wel degelijk kortzichtig: het ecosysteem bij gratie waarvan wij in staat zijn om te leven en onze populatie uit te breiden tot 7 miljard heeft er tientallen miljoenen jaren over gedaan om te ontstaan. En de helft daarvan is nu in minder dan een eeuw verdwenen.

Dat is echt een probleem, ook voor ons op betrekkelijk korte termijn. (Betrekkelijk kort is hier 1 a 2 eeuwen. Het zal jouw tijd wellicht wel duren, maar wat we achterlaten is een grotendeels onbewoonbare vuilnisbelt.)
+ dat van mijn dierbare, so... care.....

Heeft allemaal niets met kortzichtigheid te maken. Als ik namelijk kortzichtig was dan had ik niet geweten dat wij een vuilnisbelt achterlaten. Ik weet dat wel degelijk, het boeit me alleen niet.
pi_146042871
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:27 schreef theunderdog het volgende:

[..]

+ dat van mijn dierbare, so... care.....

Heeft allemaal niets met kortzichtigheid te maken. Als ik namelijk kortzichtig was dan had ik niet geweten dat wij een vuilnisbelt achterlaten. Ik weet dat wel degelijk, het boeit me alleen niet.
Persoonlijk vind ik dat verwerpelijker dan onwetendheid, als ik eerlijk ben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146042890
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat verwerpelijker dan onwetendheid, als ik eerlijk ben.
Dat mag, geen probleem. ;)
pi_146042965
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat mag, geen probleem. ;)
Overigens, als ik zeg: 'het zal jouw tijd wel duren' bedoel ik dat het niet direct levensbedreigend wordt voor jou. De gevolgen van ongecontroleerde populatiegroei en het naderende einde van het olietijdperk beginnen nu al zichtbaar te worden. Het is goed denkbaar dat wij beide de tijd nog gaan meemaken dat de wereldbevolking gaat krimpen. En dat zal geen prettige tijd zijn om in te leven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146043019
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Overigens, als ik zeg: 'het zal jouw tijd wel duren' bedoel ik dat het niet direct levensbedreigend wordt voor jou. De gevolgen van ongecontroleerde populatiegroei en het naderende einde van het olietijdperk beginnen nu al zichtbaar te worden. Het is goed denkbaar dat wij beide de tijd nog gaan meemaken dat de wereldbevolking gaat krimpen. En dat zal geen prettige tijd zijn om in te leven.
Op wat voor manier?
pi_146043163
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:35 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Op wat voor manier?
Met name door het opraken van de olie. De productiviteit van landbouwgrond is dankzij een combinatie van op olie gebaseerde meststoffen en op olie gebaseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als die twee wegvallen mogen we van geluk spreken als die productiviteit 'slechts' halveert, wat alsnog tot hongersnoden op een ongelofelijke schaal zal leiden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146043224
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Met name door het opraken van de olie. De productiviteit van landbouwgrond is dankzij een combinatie van op olie gebaseerde meststoffen en op olie gebaseerde landbouwmachines verviervoudigd. Als die twee wegvallen mogen we van geluk spreken als die productiviteit 'slechts' halveert, wat alsnog tot hongersnoden op een ongelofelijke schaal zal leiden.
Ahja, in het westen zal dat allemaal wel meevallen. Zeker omdat we helemaal niet meer zo erg afhankelijk zijn van olie.
pi_146043514
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ahja, in het westen zal dat allemaal wel meevallen. Zeker omdat we helemaal niet meer zo erg afhankelijk zijn van olie.
Zolang we massa-opstanden zoals 'de Arabische lente' en IS buiten de deur weten te houden wel. Aan de andere kant is het aandeel van de westerse wereld in de totale wereldbevolking al vele decennia hard aan het slinken, en daarmee onze invloed in de wereld.

En onderschat niet hoezeer onze luxe levensstijl afhankelijk is van olie. Ik vermoed dat men daar over een eeuw op terugkijkt als 'bizar en extravagant'.

Dat geneuzel met zonnepanelen en windmolens is schattig, kneuterig, maar verre van een oplossing. Het is voornamelijk het sussen van ons eigen geweten. 'We zijn ermee bezig'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146043603
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang we massa-opstanden zoals 'de Arabische lente' en IS buiten de deur weten te houden wel. Aan de andere kant is het aandeel van de westerse wereld in de totale wereldbevolking al vele decennia hard aan het slinken, en daarmee onze invloed in de wereld.

En onderschat niet hoezeer onze luxe levensstijl afhankelijk is van olie. Ik vermoed dat men daar over een eeuw op terugkijkt als 'bizar en extravagant'.
Om over andere grondstoffen nog maar te zwijgen. Maar eerlijk gezegd is dit allemaal nogal offtopic.
in a crowd you lose humanity
pi_146043662
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:51 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Om over andere grondstoffen nog maar te zwijgen. Maar eerlijk gezegd is dit allemaal nogal offtopic.
Eensch.

Dit kunnen we beter hier voortzetten denk ik:

F&L / Overpopulatie
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146043663
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang we massa-opstanden zoals 'de Arabische lente' en IS buiten de deur weten te houden wel. Aan de andere kant is het aandeel van de westerse wereld in de totale wereldbevolking al vele decennia hard aan het slinken, en daarmee onze invloed in de wereld.

En onderschat niet hoezeer onze luxe levensstijl afhankelijk is van olie. Ik vermoed dat men daar over een eeuw op terugkijkt als 'bizar en extravagant'.

Dat geneuzel met zonnepanelen en windmolens is schattig, kneuterig, maar verre van een oplossing. Het is voornamelijk het sussen van ons eigen geweten. 'We zijn ermee bezig'.
We moeten over tot kernenergie en alternatieve energie.

Geen zonnepalen en windmolens uiteraard.
  zondag 2 november 2014 @ 10:48:24 #44
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_146209084
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

We moeten over tot kernenergie en alternatieve energie.

Geen zonnepalen en windmolens uiteraard.
Want? Je kan complete woestijngebieden volzetten met zonnepanelen. Als ondersteunende energieleverancier zijn ze echt zo slecht niet hoor.
pi_146209365
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 18:51 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Om over andere grondstoffen nog maar te zwijgen. Maar eerlijk gezegd is dit allemaal nogal offtopic.
op zich niet want het steeds maar verder zoeken naar grondstoffen gaat waarschijnlijk ten koste van veel natuur en draagt bij aan het uitsterven van dier- en plantensoorten. dus wellicht neem je een voorschot ;)
pi_146212223
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 10:48 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Want? Je kan complete woestijngebieden volzetten met zonnepanelen. Als ondersteunende energieleverancier zijn ze echt zo slecht niet hoor.
Omdat de groei van onze energiebehoefte erg groot is , zonnepanelen kunnen daar niet aan voldoen.

Het is van belang dat we meer kerncentrales bouwen en dat we groene-idioten gaan negeren. Het meest perverse van die lui is dat ze kerncentrales verbieden maar zaken als gascentrales promoten.

Laat het tweede nu net veel meer CO2 uitstoten dan het eerste.
pi_146426310
07-11-2014

Er waren maar weinig mensen nodig om moa uit te laten sterven



Er waren maar weinig mensen nodig om ervoor te zorgen dat de moa uitstierf. Nieuw wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de grote vogel het loodje legde toen op Nieuw-Zeeland hooguit 2500 mensen woonden.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Nature Communications. In de periode dat er het heftigst op de moa gejaagd werd, woonden er minder dan 1500 Polynesiërs op Nieuw-Zeeland. Dat betekent dat er gemiddeld op elke honderd vierkante kilometer één woonde. Daarmee was de bevolkingsdichtheid uitzonderlijk laag. Tegen de tijd dat de moa uitstierf, woonden er op het eiland zo’n 2500 mensen.

Groei van de populatie
De onderzoekers trekken die conclusie op basis van modellen. Ze gingen er daarbij vanuit dat er in eerste instantie op het eiland ongeveer 400 mensen leefden (waaronder 170 tot 230 vrouwen). Vervolgens simuleerden ze de groei van die populatie en hielden daarbij ook rekening met het voedsel dat voorhanden was. Toen er nog veel moa’s en zeehonden waren, was het dieet van de kolonisten waarschijnlijk beter en groeide de populatie waarschijnlijk harder.

Start van de jacht
De onderzoekers stelden ook vast wanneer de mensen ongeveer op moa’s gingen jagen. Ze dateerden daarvoor eierschalen van moa’s die gevonden waren in en nabij de eerste woonplaatsen van de kolonisten. Deze eierschalen suggereren dat de moa in die tijd nog dicht bij de mens broedde. “De analyse toont aan dat de mensen zich hier vestigden en moa begonnen te eten na de enorme eruptie van Mount Tarawera, die zo’n 1314 jaar geleden plaatsvond,” vertelt onderzoeker Chris Jacomb. Onder de as van deze eruptie is nog nooit doorslaggevend bewijs gevonden dat aantoont dat de Polynesiërs op Nieuw-Zeeland gearriveerd waren.

Einde van de jacht
De einde van de jacht stelden de onderzoekers ook aan de hand van archeologische vondsten vast. De moa’s stierven eerst in de toegankelijkere oostelijk laaglanden op het Zuidereiland uit, zo’n 70 tot 80 jaar nadat mensen op de moa’s begonnen te jagen. Daarna hield de vogel nog zo’n twintig jaar in andere gebieden stand om vervolgens helemaal uit te sterven. Ergens tussen 1435 en 1415 jaar geleden moet de laatste moa zijn doodgegaan.

Het onderzoek bewijst dat er relatief weinig mensen nodig zijn om een soort te laten verdwijnen. En dat is niet alleen een leerpunt voor het uitsterven van de moa. Soms wordt gesuggereerd dat mensen het uitsterven van andere grote dieren zoals de mammoet niet hebben kunnen veroorzaken, omdat ze met heel weinig waren. Maar de moa toont aan dat we mensen – ook al zijn ze met weinig – niet moeten onderschatten.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_147176791
27-11-2014

Sterft de ijsbeer aan het eind van deze eeuw uit?



Het ziet er niet goed uit voor de ijsbeer. Nieuw onderzoek concludeert dat de Canadese Arctische Eilanden aan het eind van deze eeuw twee tot vijf maanden per jaar ijsvrij zijn, waardoor ijsberen sterven en zich niet kunnen voortplanten. Dit is een gitzwart scenario.

Het is een feit dat het zeeijs zich steeds verder terugtrekt. Daarnaast duurt het ieder jaar langer voordat het ijs weer terugkeert. Dit betekent dat vrouwtjes worden gedwongen om eerder het vasteland op te zoeken, wat een gevaar vormt voor het geboortecijfer. Ijsberen hebben zeeijs nodig om te jagen. Als de periodes met zeeijs ieder jaar korter worden, krijgen ijsberen minder tijd om voedsel te verzamelen en om energie op te slaan.

Model
“Op dit moment ziet het er naar uit dat de gemiddelde temperatuur wereldwijd tot 2100 met 3,5 graden Celsius stijgt”, concludeert Andrew Derocher van de universiteit van Alberta. Hij voegt er aan toe dat het nog niet te laat is om acties te ondernemen, alhoewel het beste scenario op dit moment het oprekken van het model is.

Populaties verdwijnen
Het gaat momenteel niet erg goed met de ijsbeer. Afgelopen week concludeerde een internationaal team van onderzoekers dat het aantal ijsberen in de zuidelijke Beaufortzee in de periode 2001 tot 2010 met 25 tot 50 procent is afgenomen. “Uit observaties blijkt dat sommige groepen ijsberen het heel erg goed doen. Toch zijn er ook ijsberen in bepaalde gebieden waar we ons zorgen over maken”, vertelt Derocher.

Hybride beren
Gaat het de ijsbeer lukken om aan te passen aan de nieuwe omstandigheden? Of pikken grizzlyberen de leefgebieden van de ijsberen in? Het is een feit dat er steeds meer hybride beren worden gespot en ook dit vormt een bedreiging voor de ijsbeer.

(Scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_147711965
http://www.theguardian.co(...)-the-way-of-the-dodo

Earth faces sixth ‘great extinction’ with 41% of amphibians set to go the way of the dodo

Analysis for prestigious Nature magazine sounds alarm on the way that human activity, from overfishing to agriculture, is forcing a vast number of species to vanish from the wild.



A stark depiction of the threat hanging over the world’s mammals, reptiles, amphibians and other life forms has been published by the prestigious scientific journal, Nature. A special analysis carried out by the journal indicates that a staggering 41% of all amphibians on the planet now face extinction while 26% of mammal species and 13% of birds are similarly threatened.

Many species are already critically endangered and close to extinction, including the Sumatran elephant, Amur leopard and mountain gorilla. But also in danger of vanishing from the wild, it now appears, are animals that are currently rated as merely being endangered: bonobos, bluefin tuna and loggerhead turtles, for example.

In each case, the finger of blame points directly at human activities. The continuing spread of agriculture is destroying millions of hectares of wild habitats every year, leaving animals without homes, while the introduction of invasive species, often helped by humans, is also devastating native populations. At the same time, pollution and overfishing are destroying marine ecosystems.

“Habitat destruction, pollution or overfishing either kills off wild creatures and plants or leaves them badly weakened,” said Derek Tittensor, a marine ecologist at the World Conservation Monitoring Centre in Cambridge. “The trouble is that in coming decades, the additional threat of worsening climate change will become more and more pronounced and could then kill off these survivors.”

The problem, according to Nature, is exacerbated because of the huge gaps in scientists’ knowledge about the planet’s biodiversity. Estimates of the total number of species of animals, plants and fungi alive vary from 2 million to 50 million. In addition, estimates of current rates of species disappearances vary from 500 to 36,000 a year. “That is the real problem we face,” added Tittensor. “The scale of uncertainty is huge.”

In the end, however, the data indicate that the world is heading inexorably towards a mass extinction – which is defined as one involving a loss of 75% of species or more. This could arrive in less than a hundred years or could take a thousand, depending on extinction rates.

The Earth has gone through only five previous great extinctions, all caused by geological or astronomical events. (The Cretaceous-Jurassic extinction that wiped out the dinosaurs 65 million years ago was triggered by an asteroid striking Earth, for example.) The coming great extinction will be the work of Homo sapiens, however.

“In the case of land extinctions, it is the spread of agriculture that has been main driver,” added Tittensor. “By contrast it has been the over-exploitation of resources – overfishing – that has affected sealife.” On top of these impacts, rising global temperatures threaten to destroy habitats and kill off more creatures.

This change in climate has been triggered by increasing emissions – from factories and power plants – of carbon dioxide, a gas that is also being dissolved in the oceans. As a result, seas are becoming more and more acidic and hostile to sensitive habitats. A third of all coral reefs, which support more lifeforms than any other ecosystem on Earth, have already been lost in the last few decades and many marine experts believe all coral reefs could end up being wiped out before the end of the century.

Similarly, a quarter of all mammals, a fifth of all reptiles and a seventh of all birds are headed toward oblivion. And these losses are occurring all over the planet, from the South Pacific to the Arctic and from the deserts of Africa to mountaintops and valleys of the Himalayas.

A blizzard of extinctions is now sweeping Earth and has become a fact of modern life. Yet the idea that entire species can be wiped out is relatively new. When fossils of strange creatures – such as the mastodon – were first dug up, they were assumed to belong to creatures that still lived in other lands. Extant versions lived elsewhere, it was argued. “Such is the economy of nature,” claimed Thomas Jefferson, who backed expeditions to find mastodons in the unexplored interior of America.

Then the French anatomist Georges Cuvier showed that the elephant-like remains of the mastodon were actually those of an “espèce perdue” or lost species. “On the basis of a few scattered bones, Cuvier conceived of a whole new way of looking at life,” notes Elizabeth Kolbert in her book, The Sixth Extinction: An Unnatural History. “Species died out. This was not an isolated but a widespread phenomenon.”

Since then the problem has worsened with every decade, as the Nature analysis makes clear. Humans began by wiping out mastodons and mammoths in prehistoric times. Then they moved on to the eradication of great auks, passenger pigeons – once the most abundant bird in North America – and the dodo in historical time. And finally, in recent times, we have been responsible for the disappearance of the golden toad, the thylacine – or Tasmanian tiger – and the Baiji river dolphin. Thousands more species are now under threat.

In an editorial, Nature argues that it is now imperative that governments and groups such as the International Union for Conservation of Nature begin an urgent and accurate census of numbers of species on the planet and their rates of extinction. It is not the most exciting science, the journal admits, but it is vitally important if we want to start protecting life on Earth from the worst impacts of our actions. The loss for the planet is incalculable – as it is for our own species which could soon find itself living in a world denuded of all variety in nature. As ecologist Paul Ehrlich has put it: “In pushing other species to extinction, humanity is busy sawing off the limb on which it perches.”
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_148957703
Neushoornstroperij sinds 2007 met 9000% gestegen



Zeist - In Zuid-Afrika is in 2014 het alarmerende aantal van 1.215 neushoorns gestroopt. De Zuid-Afrikaanse overheid heeft dit nieuwe diepterecord bekend gemaakt.

“In 2007 ging het nog om 13 neushoorns. Door de enorme vraag naar hoorn uit Azië is het aantal gestroopte neushoorns in zeven jaar tijd met ruim 9.000 procent gestegen. Meer dan drie neushoorns per dag worden op dit moment gedood. We hebben geen tijd meer te verliezen”, zegt WNF wildlife crime expert Christiaan van der Hoeven. In Zuid-Afrika leven in totaal nog naar schatting 20.000 neushoorns (80% van het aantal neushoorns wereldwijd).



Epicentrum is Krugerpark
Het ‘epicentrum’ van stroperij activiteiten is nog steeds het beroemde Krugerpark, waar de meeste neushoorns van Zuid-Afrika leven. Twee derde van het totaal aantal gedode neushoorns was in Kruger. Het park grenst aan Mozambique, waar de meeste stropers vandaan komen. Afgelopen jaar is in Zuid-Afrika ook een record aantal arrestaties verricht: 386 mensen zijn opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij neushoornstroperij (vergeleken met 343 in 2013 en 267 in 2012).

Geen ‘silver bullet’
Volgens WNF is er helaas geen simpele oplossing voor het stroperijprobleem. Het is zaak om de totale keten van stroperij en illegale handel in bedreigde diersoorten te doorbreken. De natuurbeschermingsorganisatie kijkt hiervoor naar de internationale gemeenschap. De stroperijcrisis staat weliswaar op de agenda van de hoogste organen, zoals de VN-Veiligheidsraad. Maar het is tijd voor gecoördineerde strategische actie. Van der Hoeven: “Er is geen silver bullet. Er moet op verschillende borden worden geschaakt en dit varieert van verhoogde inzet van stroperijpatrouilles, corruptie tot het hoogste niveau bestrijden, syndicaten oprollen tot terugdringen van de vraag naar neushoornproducten in Azië. Alleen door intensieve internationale samenwerking kunnen we deze vreselijke stroperijcrisis keren. We willen deze miljoenen jaren oude diersoort voor toekomstige generaties behouden.”

Alle ogen zijn nu gericht op een top over wildlife crime in Botswana, in maart. Dit overleg is een vervolg op afspraken die regeringsleiders vorig jaar in Londen hebben gemaakt op een bijeenkomst over de aanpak van stroperij en illegale handel. Het WNF roept de regeringsleiders dringend op om in maart concrete afspraken te maken om wildlife crime te stoppen.

Verhuizen
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) werkt in Zuid-Afrika onder meer aan uitbreiding van het leefgebied van zwarte neushoorns. Sinds de start van het Zwarte Neushoornprogramma in 2003 zijn meer dan 140 neushoorns verhuisd en zijn meer dan 50 kalfjes geboren. Op deze manier wordt de populatie groter en zijn ze beter bestand tegen stroperij. Daarnaast worden steeds vaker eco-drones ingezet in moeilijk begaanbaar gebied ter ondersteuning van de patrouilles en onderzoek. Ook werkt het WNF samen met andere organisaties aan grootschalige gedragsveranderingscampagnes in Vietnam. “Om de soort te behoeden voor uitsterven is het cruciaal dat de vraag naar hoorn afneemt. In een hoorn zit hetzelfde spul als je nagels en je haar en de medische werking is nooit bewezen.” In Vietnam wordt de hoorn vermalen tot poeder en gebruikt voor kwalen variërend van een kater tot kanker.

bron

Echt kutnieuws dit.

Wat misschien nog wel het ergste is is dat het in Kruger Park Zuid Afrika gebeurt, zo'n beetje het 'meest beschaafde land' in die regio.

Hoe kan dit zo misgaan?
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')