abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_145893077
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_145893141
Shandaly herkenbaar jouw post. Ik heb stukken korter dan jij gevoed. En ben trots op de bijna 4 maanden. Maar achteraf denk ik nog steeds wel eens aan de dingen die ik anders had moeten doen en voel ik me schuldig :@
pi_145893379
Dames, het heeft heel geen zin om je schuldig te voelen. Ik vind zowel 4 als 8 maanden al heel mooi :Y Jullie hebben je kindje een hele goede start meegegeven.

Ik voel me ook wel eens schuldig omdat het bij M niet is gelukt maar ook hij heeft in elk geval colostrum binnen gekregen (jaja, blij met iets ;) ). Plus dat als het wel was gelukt, dan had ik nu mijn meiden ook niet gehad waarschijnlijk.
pi_145893772
LE, wat mooi, ik moest huilen :'(

R. Ligt weer aan rechterborst zonder hoedje, ooh dit gaat lukken! Nu links nog. Overproductie heb ik denk ik nog wel. Nou ja, de lekkage tenminste. Als de borst leeg is, lek ik ook niet.
Hij drinkt wel steeds heel lang nu sinds gister ongeveer. Een uur soms, met stukjes in slaap vallen. Gisteravond bijna 2 uur bezig geweest, beide borsten, hij bleef drinken...maar dat is niet de hele dag, verder slaapt hij alleen maar. Regelavond, kan dat ook?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:13:39 #5
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145893849
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:11 schreef Hilmo het volgende:
LE, wat mooi, ik moest huilen :'(

R. Ligt weer aan rechterborst zonder hoedje, ooh dit gaat lukken! Nu links nog. Overproductie heb ik denk ik nog wel. Nou ja, de lekkage tenminste. Als de borst leeg is, lek ik ook niet.
Hij drinkt wel steeds heel lang nu sinds gister ongeveer. Een uur soms, met stukjes in slaap vallen. Gisteravond bijna 2 uur bezig geweest, beide borsten, hij bleef drinken...maar dat is niet de hele dag, verder slaapt hij alleen maar. Regelavond, kan dat ook?
Dit klinkt dus als onvervalst clusteren :Y
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:33:56 #6
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145898148
Afgelopen vrijdagavond voor het eerst moeder geworden van een pracht van een dochter O+
Begonnen met borstvoeding. Alleen loopt dat nog niet zoals gewenst. Kolven is helemaal een drama. Waar de kraamhulp aangeeft dat ik 60ml al zou moeten kolven kom ik met een beetje geluk op 5ml. Vanochtend heb ik ook gewoon even lekker lopen janken. Zo frustrerend dat het bij mij niet lukt. Krijg dan ook een beetje het idee dat m'n dochter te weinig binnen krijgt als ik borstvoeding geef maar dat schijnt gelukkig (volgens de registratie van wat ze binnenkrijgt qua borstvoeding en bijvoeding en haar gewicht) niet het geval te zijn.

Nu aan het proberen om dochter in ieder geval 10 minuten uit elke borst te laten drinken en daarnaast bijvoeding geven tot max. 60ml. In de hoop dat ze genoeg energie heeft de volgende voeding om goed aan de borst te drinken en dat ze elke voeding hopelijk steeds meer uit de borst gaat drinken en dat we uiteindelijk kunnen stoppen met de bijvoeding. Anderen hier met eenzelfde ervaring waarbij de start minder ging? Hoor graag wat positieve opbeurende verhalen :)
pi_145898150
Ja inderdaad, dit zal clusteren zijn. Poeh, ik lees op borstvoeding ssite dat je bij teveel melk niet te vaak moet wisselen maar mijn rechtertepel voelt uitgewoond, helemaal zonder tepelhoedje :{w dus net de andere, volle, kant toch aangeboden. Hij spuugt ook geregeld een mondje terug.

Oh en,links net ook zonder tepelhoedje *O*

[ Bericht 16% gewijzigd door Hilmo op 24-10-2014 19:40:38 ]
pi_145898422
dutchdevil, wat is de reden dat je a) kolft en b) bijvoeding geeft?
pi_145898438
*O* wat fijn Hilmo!
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:55:30 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_145899000
Fijn dat het zonder tepelhoedje lukt Hilmo O+

Ik heb vandaag het idee dat ik te weinig melk heb. Ze slikt na vier minuten al beduidend minder en begint dan boos te huilen ;( heb daarna nog geprobeerd iets af te kolven maar daar kwamen zes druppels uit. Zeer frustrerend. Ik hoop dat t vannacht bij trekt.
disclaimer
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:09:13 #11
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145899539
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:40 schreef Kyara het volgende:
dutchdevil, wat is de reden dat je a) kolft en b) bijvoeding geeft?
Kolven om de borstvoeding goed op gang te krijgen (nu dag 7 na de bevalling, keizersnee dus kan later goed op gang komen).

Bijvoeding omdat ze nog niet genoeg drinkt uit de borst. Als ze geen bijvoeding krijgt heeft ze de volgende voeding te weinig energie om uit de borst te drinken en raakt ze gefrustreerd. Aan alleen de borstvoeding heeft ze niet voldoende om 'vol' te raken en weer te gaan slapen.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:10:35 #12
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145899584
Ik bespeur hier toch weer een onzekeremamamodus SQ ;)

Heb je de andere borst nog geprobeerd? Kan ze aan het regelen zijn?
En hoe is het met het beurse gevoel?

Hilmo, wat goed! *O*

Dutchdevil; wat rot dat t zo moeizaam gaat! Hier ook een heeeeeel moeizame start, een heftige relatie met de kolf (uren aangehangen zonder veel resultaat, ondanks oxytocine ;( ) en heel veel flesjes bijvoeding omdat dochter niet goed groeide. Maar! Met hulp van een heel lieve kraam én een fijn consult van een lactatiekundige, toch blijven voeden, kolven en bijvoeden totdat dochter sterk genoeg was om zelf genoeg uit de borst te drinken. Dat heeft best lang geduurd, maar nu voed ik haar al 18 maanden :)
Heb jij al een lactatiekundige ingeschakeld? Is wel echt verstandig hoor!
pi_145899600
Oh okey, blijf je wel vaak aanleggen? Ik denk dat er anderen zijn die nog een heleboel goede tips kunnen geven.
pi_145899623
Woppa! Hier ook een hele dag al zonder tepelhoedje! (Nou alleen dan voor de eerste slok, daarna gaat t tepelhoedje weg :)
Dankzij jullie tips :D

(Voor vannacht pak ik ze er nog wel ff bij hoor, eerst ff overdag "wennen" )
pi_145899650
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:55 schreef Stormqueen het volgende:
Fijn dat het zonder tepelhoedje lukt Hilmo O+

Ik heb vandaag het idee dat ik te weinig melk heb. Ze slikt na vier minuten al beduidend minder en begint dan boos te huilen ;( heb daarna nog geprobeerd iets af te kolven maar daar kwamen zes druppels uit. Zeer frustrerend. Ik hoop dat t vannacht bij trekt.
SQ, zomaar te weinig melk kan eigenlijk niet. Maar neem haar bij je, huid op huid, 2 kanten aanleggen en even samen niks doen. Dat helpt sowieso.

Loj, fijn! *O*

DD, geen ervaring, maar wat LB zegt!
Home is where the O+ is...
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:13:20 #16
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145899678
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:55 schreef Stormqueen het volgende:
Fijn dat het zonder tepelhoedje lukt Hilmo O+

Ik heb vandaag het idee dat ik te weinig melk heb. Ze slikt na vier minuten al beduidend minder en begint dan boos te huilen ;( heb daarna nog geprobeerd iets af te kolven maar daar kwamen zes druppels uit. Zeer frustrerend. Ik hoop dat t vannacht bij trekt.
Dat gevoel ken ik maar al te goed :@ Nu oxytocine neusspray gekregen. Kan misschien helpen om het toeschieten van de melk te verbeteren zegt mijn kraamhulp. Dus dat ga ik de volgende voeding maar even proberen *fingers crossed*
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:16:08 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_145899793
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:12 schreef Cwen het volgende:

[..]

Zomaar te weinig melk kan eigenlijk niet. Maar neem haar bij je, huid op huid, 2 kanten aanleggen en even samen niks doen. Dat helpt sowieso.
oh, dat kunnen we straks wel even doen ja O+
LB, ja, toch wel he? :@ ik wil het te graag goed doen geloof ik.
Het beurse gevoel is trouwens goed te behappen met een regelmatige borstmassage, dan trekt het snel weg! Ze pakt vandaag wel steeds twee borsten trouwens.
disclaimer
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:20:26 #18
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145900007
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:10 schreef LadyBlack het volgende:
Dutchdevil; wat rot dat t zo moeizaam gaat! Hier ook een heeeeeel moeizame start, een heftige relatie met de kolf (uren aangehangen zonder veel resultaat, ondanks oxytocine ;( ) en heel veel flesjes bijvoeding omdat dochter niet goed groeide. Maar! Met hulp van een heel lieve kraam én een fijn consult van een lactatiekundige, toch blijven voeden, kolven en bijvoeden totdat dochter sterk genoeg was om zelf genoeg uit de borst te drinken. Dat heeft best lang geduurd, maar nu voed ik haar al 18 maanden :)
Heb jij al een lactatiekundige ingeschakeld? Is wel echt verstandig hoor!
Nee, nog niet. Verloskundige vandaag langsgeweest en die geeft aan dat (nog) niet nodig te vinden. Aangezien dochter wel groeit qua gewicht en minder bijvoeding krijgt dan nodig zou ze toch wel redelijk wat uit de borst moeten hebben gedronken. Maar het resultaat bij kolven staat daar voor mijn gevoel haaks op :{

Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben waarbij het moeizaam gaat. Lijkt bij iedereen altijd zo makkelijk te gaan voor mijn gevoel.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:27:01 #19
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145900392
Dd, je kolfproductie zegt bijzonder weinig over de hoeveelheid melk die je kindje bij jou uit je borst krijgt.
Ook als je 5 cc kolft, kan het best zijn dat ze bijvoorbeeld 55 cc bij je drinkt. (Fictieve cijfers, geen wetenschap erachter ;) )

SQ, zolang je voedt op (haar en jouw) verzoek zal het wel goed gaan. En als ze niet genoeg heeft gehad vandaag, wens ik je succes vannacht ;)
Komt goed.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_145900459
SQ, ik had drie dagen geleden ook m'n twijfels of het goed ging en of ik nog wel genoeg melk had...
Js was ook veel aan het huilen, kort aan het drinken en m'n borsten voelden leeg aan...
Dag erna ging het weer prima! Heb vertrouwen! (En ja, dat zeg ik!)

En dutchdevil, je kolfopbrengst zegt niets over je productie!
pi_145900509
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:11 schreef Loj het volgende:
Woppa! Hier ook een hele dag al zonder tepelhoedje! (Nou alleen dan voor de eerste slok, daarna gaat t tepelhoedje weg :)
Dankzij jullie tips :D

(Voor vannacht pak ik ze er nog wel ff bij hoor, eerst ff overdag "wennen" )
Goed zeg Loj!! ^O^

Hier ook, vannacht ga ik ook met tepelhoedje nog doen. Links doet wel echt pijn, met tepelhoedje ook trouwens. En na zo'n clustermoment voel ik mijn tepel nog wel een half uur zonder dat hij er aan drinkt. De LK heeft me net gebeld, komt morgen!

Ik gaf aan van het clusteren van een uur. Ze zei oei, als je geen pijnlijke tepels hebt, is het best als hij zolang drinkt, maar met pijn moet je dat niet doen. Ze gaat me morgen leren over effectief drinken. Maar clusteren is niet alleen drinken toch, maar ook bij mama zijn? Maar ja, hij wil wel dan alleen drinken... Spannend in elk geval van morgen :@ :)
Nu snel douchen en dan slapen, hopelijk krijg ik dan mijn slaap een beetje. Man brengt R. dan straks bij me.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:30:29 #22
149959 SQ
snelle trees
pi_145900630
Oh Loj, dat klinkt hoopvol!
Ja, ze meldt zich nu alweer, twee uur na de laatste voeding, maar ze krijgt er toch melk uit. dan maar wat vaker.
disclaimer
pi_145900656
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:33 schreef dutchdevil het volgende:
Afgelopen vrijdagavond voor het eerst moeder geworden van een pracht van een dochter O+
Begonnen met borstvoeding. Alleen loopt dat nog niet zoals gewenst. Kolven is helemaal een drama. Waar de kraamhulp aangeeft dat ik 60ml al zou moeten kolven kom ik met een beetje geluk op 5ml. Vanochtend heb ik ook gewoon even lekker lopen janken. Zo frustrerend dat het bij mij niet lukt. Krijg dan ook een beetje het idee dat m'n dochter te weinig binnen krijgt als ik borstvoeding geef maar dat schijnt gelukkig (volgens de registratie van wat ze binnenkrijgt qua borstvoeding en bijvoeding en haar gewicht) niet het geval te zijn.

Nu aan het proberen om dochter in ieder geval 10 minuten uit elke borst te laten drinken en daarnaast bijvoeding geven tot max. 60ml. In de hoop dat ze genoeg energie heeft de volgende voeding om goed aan de borst te drinken en dat ze elke voeding hopelijk steeds meer uit de borst gaat drinken en dat we uiteindelijk kunnen stoppen met de bijvoeding. Anderen hier met eenzelfde ervaring waarbij de start minder ging? Hoor graag wat positieve opbeurende verhalen :)
Kolf je ook de momenten dat zij bijvoeding krijgt? Anders weten je borsten niet dat ze die melk moeten maken :)
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:37:33 #24
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145901060
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 20:30 schreef L-E het volgende:

[..]

Kolf je ook de momenten dat zij bijvoeding krijgt? Anders weten je borsten niet dat ze die melk moeten maken :)
? Wat bedoel je daarmee? Óp het moment?
Normaal gesproken geef ik borstvoeding in principe 10 minuten per borst en langer als ze goed blijft drinken. Daarna geeft mn man de bijvoeding en ga ik tien minuten per borst kolven in de tussentijd.
pi_145901586
Dutchdevil, klinkt enorm als mijn start met zoontje. Ik zal later even uitgebreid reageren.

Nu meer tijd: mijn zoon werd geboren met 38 weken en 2460 gram. Omdat hij klein was, bleek hij te weinig kracht te hebben om de bv goed op gang te brengen. Na 5 dagen was hij nog steeds niet aangekomen (en wel afgevallen tot 2280). We hebben fingerfeeding geprobeerd en aan de borst terwijl extra melk via een slangetje in zijn mond liep (in de hoop dat hem dat extra motiveerde om te drinken). Dat was allemaal toch te vermoeiend voor hem en meer dan 20 ml ging er niet in. Het ging echt bergafwaarts met hem (stille ondervoeding). Na een korte ziekenhuisopname gingen we het ook doen als jullie nu. Eerst max 10 min borst per kant (drinktechniek was overigens prima), verschonen tussendoor. Dan flesje bijvoeding (als mogelijk bv) en dan ging ik kolven.

Na een week of 4 zijn we de bijvoeding gaan afbouwen. Eerst een week lang 60 ml na de voeding, dan een week 50 ml, net zo lang tot het flesje helemaal eraf kon. Het waren zware, onzekere weken. Ik begon op vrijdag steeds met minderen, zodat mijn vriend in het weekend thuis was als mini wilde clusteren (elk uur drinken en ik kolfde ook nog meerdere keren per dag om de productie te stimuleren). Maar het is gelukt, wel met de hulp van domperidon (zo balen dat dat nu alleen nog op recept verkrijgbaar is :(). De domperidon ben ik gaan afbouwen toen hij een aantal weken zonder bijvoeding en zonder extra kolfbeurten voldoende aankwam (ik denk zo rond de 3/4 maanden, maar dat was echt mijn eigen onzekerheid, het had wel eerder gekund denk ik).

Tips: heb je een medela symphony gehuurd? Dat is echt de moeite waard om de productie te verhogen.
Probeer 1x per dag te clusterkolven. Ik deed dan 15 min kolven, 10 min rust, weer 10 min kolven, 10 min rust en dan nog eens 10 min kolven. Dat gaf na een paar dagen echt een boost aan mijn productie.
Probeer het voor- en nawegen wat meer los te laten. 1x per dag wegen en plasluiers in de gaten houden is echt voldoende om groei te monitoren. Voor- en nawegen is heel onnauwkeurig, blijkt uit onderzoek. En dat terwijl 30 gram meer of minder al zo'n verschil maakt (hallooo onzekerheid!).
Schakel een lactatiekundige in, mocht je dat nog niet hebben gedaan.
Heb vertrouwen in je kindje. Mijn zoon ging echt beter drinken met elke gram die hij aankwam.

Ik vond het heel zwaar allemaal, en het blijft een gevoelig punt. Maar inmiddels is mijn zoon 2 jaar en 4 maanden en drinkt hij nog steeds bij me. Het was het waard O+.

Heel veel sterkte! :*

[ Bericht 93% gewijzigd door Phaidra op 24-10-2014 22:33:53 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145906701
Dus je kolft nadat je kindje heeft gedronken. Natuurlijk kolf je dan bij lange na geen 60cc! Je kraamhulp stelt zeer irreële verwachtingen! Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat je situatie precies is, daarom zal ik geen advies geven over wat je moet doen of laten. Maar schroom in elk geval niet om een lactatiekundige te benaderen, ongeacht wat je verloskundige of kraamhulp daarvan vinden. Ik vind 5ml na 20 minuten voeden alvast hartstikke goed en als jij stelselmatig blijft nakolven, zal je productie allicht toe gaan nemen. Goed bezig!
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:32:19 #27
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145907522
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:17 schreef WupWup het volgende:
Dus je kolft nadat je kindje heeft gedronken. Natuurlijk kolf je dan bij lange na geen 60cc! Je kraamhulp stelt zeer irreële verwachtingen! Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat je situatie precies is, daarom zal ik geen advies geven over wat je moet doen of laten. Maar schroom in elk geval niet om een lactatiekundige te benaderen, ongeacht wat je verloskundige of kraamhulp daarvan vinden. Ik vind 5ml na 20 minuten voeden alvast hartstikke goed en als jij stelselmatig blijft nakolven, zal je productie allicht toe gaan nemen. Goed bezig!
Fijn om te horen! :)
Net een voeding gedaan met oxytocine. Dochter lijkt goed te drinken en na 16 min 'verzadigd'. Daarna nog wel 45ml bijvoeding gehad en zelf 8ml gekolft.

Vorige voeding heeft ze 50ml bijvoeding gehad en hooguit paar minuten borst maar niet van harte. Toen niets met kolven. Lijkt dus enige vooruitgang in te zitten. Maar kan natuurlijk ook meer zijn doordat ze de vorige voeding vrijwel niets heeft gedronken uit de borst...
pi_145907683
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:32 schreef dutchdevil het volgende:

[..]

Fijn om te horen! :)
Net een voeding gedaan met oxytocine. Dochter lijkt goed te drinken en na 16 min 'verzadigd'. Daarna nog wel 45ml bijvoeding gehad en zelf 8ml gekolft.

Vorige voeding heeft ze 50ml bijvoeding gehad en hooguit paar minuten borst maar niet van harte. Toen niets met kolven. Lijkt dus enige vooruitgang in te zitten. Maar kan natuurlijk ook meer zijn doordat ze de vorige voeding vrijwel niets heeft gedronken uit de borst...
ik heb net mijn vorige post geëdit, toen ik begon met typen was het nog de laatste post van het topic ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145907928
Dit is nog een linkje met info over clusterkolven: http://www.moedermelknetwerk.nl/pagina20.html.

Er zijn meerdere technieken, ik heb de tweede gebruikt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:49:17 #30
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145908376
Dank je Phaidra! Verschil is wel dat onze dochter niet omlaag gaat qua gewicht. Geboortegewicht was 3125. Daarna 2940, 2960 en nu 3020 op de 7e dag.

Ze lijkt echter wel prematuur gedrag te vertonen. Ben ingeleid met exact 40 weken en het lijkt erop dat als het aan haar had gelegen ze nog wel even zou zijn blijven zitten.

Heb de Medela Swing. Kraam gaf al aan dat het ook mss een optie is om de symphony te huren. Maar wil het eerst nu met de oxytocine proberen. Gelukkig 2 extra dagen kraamhulp. Wel fijn gezien de bv issues. Man geeft al aan dat ik me er niet druk om moet maken. Lukt het niet hebben we altijd nog flesvoeding. Maar ben begonnen aan deze 'uitdaging', dan wil ik het laten slagen ook! }:|
pi_145908713
Herkenbaar ook die instelling :D. Van tevoren zei ik nog dat ik bv ging geven als dat een beetje zou lukken, maar eenmaal in deze situatie wilde ik per se doorzetten. Het hielp enorm dat mini wel een goede drinktechniek had en hij graag uit de borst dronk. Hij had alleen wat meer tijd nodig om aan te sterken.

Ik heb ook de swing, maar eerlijk gezegd is die niet vergelijkbaar met de symphony. Die heeft zoveel meer kracht! Zo te lezen is jouw productie wel al beter dan mijne rond die tijd, dus misschien is voor jou de swing voldoende. Ik had het er niet op gered de eerste weken.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:50:12 #32
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145911244
Swing heb ik gelukkig kunnen lenen van mijn schoonzusje. Eens kijken wat kraam morgen zegt over het kolven. Kan altijd morgen nog de swing huren, kan ik eens proberen hoe dat gaat. Kraam is er nog t/m zondag dus dan heb ik alle mogelijke opties (muv lactatiekundige) geprobeerd en kan ze hopelijk advies geven over hoe ik het verder het beste aan kan pakken.

Nu de oxytocine dus. Hoe vaak mag je dat eigenlijk per dag gebruiken? Je moet het 2 tot 5 minuten voor zogen/kolven gebruiken maar mag dat dan bij elke voeding én elke kolfsessie :?
Nu niet gedaan, nu alleen 2-5 minuten voor het zogen gebruikt. Wordt niet echt wijs uit de bijsluiter. Begrijp ik het goed dat je maar 1 spray (1 neusgat) hoeft te gebruiken? Of is het wel ieder neusgat?
pi_145921415
Volgens mij mag het voor elke voeding, inderdaad in 1 neusgat. Het is om een toeschietreflex op te wekken, dus lijkt me onzinnig om dat bijvoorbeeld maar 3x per dag te mogen gebruiken...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_145922314
Volgens mij ook voor elke voeding. En 1 neusgat ja, ik had per ongeluk eerste keer beide neusgaten gedaan (verkeerd gelezen) :')

Poeh, ik dacht dat ik het wat ging leren, maar nu de LK weer naar huis is, ben ik helemaal in de war.
Ik heb half onderuit liggend (natural feeding ofzo?) geleerd, dan ligt hij op me en hapt hij makkelijker aan. Maar ik zie de grote hap dan niet en hem er zelf op leggen zonder dat hij alle kanten op schiet, wordt nog een heel geklooi. :{

Hij heeft links ook aangehapt, eerst tepelhoedje, eraf halen en dan zo. Maar hij hapte naar beneden en hij moet naar boven happen. Dat principe snap ik ook nog niet goed en toen ineens was daar een kloof :'( En daar was ik zo bang voor dat die zou ontstaan... Nu maar trouw purelan smeren. Ik moest extra letten op spruw ivm het vele vocht en wat bij mij in de tepel blijft staan. En omdat ik slaap met bh aan, moest ik denken om borstontsteking. En nu ben ik bang }:| :')

Hij maakte wel grote happen, zijn tongriempje was niet een probleem, wel dat hij geregeld mijn tepel tegen zijn gehemelte heeft en dan er plat uitkomt, wat dus niet goed is. Dan moet ik hem wat van de tepel af trekken, zodat hij naar boven hapt. Hij viel tussendoor steeds in slaap, dus echt lekker oefenen konden we niet.
En nu voel ik me enorm onzeker :{ Ook over de tijden en welke kant. Maar als hij 2 uur aan de borst zit, en niet continu drinkt, is dat te lang (en te pijnlijk) maar wat als hij dan gaat huilen dat hij honger heeft? (bij me houden kan ik dan ook proberen).
pi_145922405
Nou Hilmo dat lijkt me niet de bedoeling hoor, dat je van een lk consult juist onzekerder wordt! Ik zou nog even contact met haar opnemen en dit wat je hierboven post allemaal zeggen, dan kan ze je hopelijk geruststellen of nogmaals langskomen (geen extra consult maar als nazorg bij dit consult)
pi_145922484
En ik zag dat je naar me vroeg in het vorige topic morretje, wat lief!

Het gaat goed! De borstontsteking is helemaal achter de rug gelukkig en als ik goed oplet dat ik hem van de borst afhaal als hij niet effectief meer drinkt heb ik ook een stuk minder last van pijnlijke tepels. Voeden wordt weer leuk!

De lk heeft van de week ook nog goed bij ons beiden gekeken of er tekenen zijn van spruw ivm de antibiotica en baby schimmelbillen maar kon gelukkig niets ontdekken.
pi_145924091
Ik kijk de komende voeding(en) nog even aan, of ik weer wat vertrouwen krijg. Maar ik zie nu al op tegen de komende voeding, geen idee welke kant ik moet doen, welke houding, hoe ik hem moet laten aanhappen en of hij mijn tepel niet gaat ruïneren :'(
En het is ook stom, haar tips komen er op neer, volg je gezond verstand en de baby en je gevoel (als het gaat om welke kant, hoe lang, welke houding) en nu voelt alsof alles in de war is.

Klavertje bij jou dus ook lang drinken en pijnlijke tepels? Dat eraf halen bij niet meer effectief drinken moet ik ook doen. Gaat je baby dan niet huilen? Of valt hij dan gewoon in slaap of iets dergelijks? Hij blijft bij mij dan telkens smakken of huilen. En als hij wakker is en hij drinkt aan de ene borst niet meer effectief, geef je dan de andere borst nog?

[ Bericht 13% gewijzigd door Hilmo op 25-10-2014 15:14:44 ]
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:17:08 #38
149959 SQ
snelle trees
pi_145924365
Hilmo :* ik vind het ook moeilijk om te doen wat juist is, maar met dat aanleggen echt op je gevoel afgaan hoor! Ik heb geen "richtlijnen" gekregen behalve pijn = loskoppelen, en dat werkt prima! De ene keer voed ik liggend, dan weer zittend, en we wisselen de houdingen naar gevoel af. Het gaat er uiteindelijk om dat het voor jullie werkt toch! :*

Klavertje, fijn dat de borstontsteking weg is!
Mijn beurse gevoel is ook helemaal weg dus ik denk toch dat ik door masseren, veel aanleggen en veel verschillende houdingen de ontsteking voor ben geweest *O*
disclaimer
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:06:52 #39
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145925681
Hilmo, als je baby na het voeden onrustig blijft, xou je kunnen overwegen om even te "pinken".
Als dat helpt, was het zuigbehoefte. Als je baby onrustig blijft, moet er wat meer melk in ;)

Wel balen dat je zo onzeker bent geworden nu ;(

Sq, fijn dat het goed gaat!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_145927455
O wat goed SQ, een ontsteking voorkomen!

Hilmo mijn baby drinkt eigenlijk juist vrij kort en efficiënt en wil daarna aan de borst in slaap vallen. Maar omdat er nog melk komt terwijl hij wil sabbelen klemt hij met z'n kaakjes mijn tepel een beetje af om de melk te stoppen. En dat klemmen plus zuigen zorgt voor pijnlijke tepels. Als ik hem loshaal na het efficiënte drinken vindt hij het ook prima en bij toch nog wat onrust vindt hij een speen dan ook goed.

Hopelijk vindt jouw baby ook snel wat rust buiten de borst!
pi_145928563
M ligt nu lekker naast me in een clip on crib, en vannacht heeft er een lactatiekundige dienst dus die ga ik erbij halen want hij wil heeel graag en vaak drinken maar hapt niet goed of vergeet te drinken, en zuigt ook teveel plat ofzo waardoor ik al kloofjes heb en een melkblaar :'(

Nu nog weinig opbrengst natuurlijk maar wil de productie niet in gevaar brengen door met tepelhoedjes te gaan klooien (die hapt hij ook niet goed trouwens).

Meh.
Kwak
pi_145929977
Succes kwak! :*
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:38:54 #43
149959 SQ
snelle trees
pi_145930658
Kwak :* het begin is gewoon lastig. Hopelijk kan de lactatiekundige je goede adviezen geven!
disclaimer
pi_145933534
Hilmo en Kwak :*
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:37:52 #45
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145934954
Kwak in da house! Welkom! O+

Goed dat je gelijk een lk inschakelt hoor ^O^ en wat ruk van die kloofjes :{ Hopelijk heeft de lk goeie tips en kan M lekker gaan drinken!
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:07:04 #46
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145936267
Kwak! Borstvoedende O+.

Hopelijk kan de lk je op weg helpen. Hoe is het nu?
KuikenGuppy
pi_145936331
Kwak, gefeliciteerd met je zoon nog! En welkom hier, goed dat je meteen bovenop die lk duikt, hopelijk kan ze iets betekenen :)
pi_145941197
Ik ben juist zo blij met die tepelhoedjes! En ik gebruik ze al sinds dag 2, nog geen 24 uur na de geboorte zelfs. En m'n productie is gewoon prima (eerder te veel dan te weinig) en zo kan ik mijn slordige drinker toch zonder problemen voeden. Met die haptechniek komt het nooit meer goed, ze slobbert dat ding echt naar binnen. En echt subtiel aanleggen kan niet. Maar mij boeit het niet want zij drinkt er prima mee en daar gaat het om O+ Snap best dat het niet de eerste keus is en dat het beter is als je zonder kan, maar het hoeft dus niet per definitie problemen te geven :)

Ik ben zo gelukkig dat de bv zo goed gaat nu. Dat is echt een beetje mijn houvast geworden. M'n verlof is geen rozewolkperiode geweest, het was echt pittig en ik vind het moeilijk om dat te bespreken, maar bv is tenminste iets dat goed gaat :) Met dank aan dit topic ook!
pi_145949860
Ik heb net t babytopic geupdate met vanalles wat hier hoort... Beetje in de war.

Het gaat beter, hij heedt vammacht al geclusterd voor.mijn gevoel. Heel frustrerend. Wel een plasluier en poepluiers gehad nu.

De lk/verplk heeft me er door gesleept vannacht. Steeds weer helpen aanleggen, buidelen bloot op bloot, liggen bij mama, en uiteindelijk na half vijf slaapt hij nu ineens al een paar uur. Straks maar weer drinken.

Ik ga morgen de ibclc lactatiekundoge van het kraambureau/de kraamavond bellen. Misschien kan die telefonisch nog helpen en evt maandag naar t kraamhotel of dinsdag thuis komen.

M hapt op zich goed maar gaat dan niet altijd drinken, dat isnnog even lastig ook omdat nietballe houdinhen goed lukken met keizersnede (wond doet met t uur minder pijn, dat is wel fijn).

Lang verhaal over amdere nachtzuster die me eigenlijk saboteerde in het babytopic...
Kwak
pi_145949867
@amsel: hij zoog bij mij nauwelijks aam t tepelhoedje toen ik t probeerde. Sinds gisteravond komen de tepels er gewoon mooi rond uit na het drinken, alleen zijn ze nog gevoelig door gisteren overdag.

Hij drinkt nu aan twee borsten per voedoing, eerst een, elk ongeveer een kwartier, maar tussendoor vaak even kalmering nodig waardoor vannacht borst 1 ... Borst 2... Volgende keer borst 1.... Borst 2... Bijna naadloos in elkaar overliepen tussen half een en half vijf...
Kwak
  zondag 26 oktober 2014 @ 07:31:40 #51
149959 SQ
snelle trees
pi_145949872
Stimuleer je hem tijdens het voeden? Muts af, handje / nekje / voetje kriebelen?
disclaimer
pi_145949899
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 07:31 schreef Stormqueen het volgende:
Stimuleer je hem tijdens het voeden? Muts af, handje / nekje / voetje kriebelen?
Ja!

Heb ook t idee dat hij goed drinkt hoor, t begin is gewoon rot, t aanhappen en starten, en sommige zisters vinden al snel dat hij dan "niet echt honger heeft" terwijl ik zie dat hij als een malle mellie op zoek is alleen niet bij een goeie hap vanzelf gaat drinken. Door de frustratie wprdt t dan steeds moeilijker om aan te leggen. En soms moet ik dan een half uur knuffelen voor t weer lukt.

Maar als hij goed recht ligt, buik tegen buik, en het snapt, dan drinkt hij zeker 15 minuten echt goed.
Kwak
  zondag 26 oktober 2014 @ 07:40:49 #53
149959 SQ
snelle trees
pi_145949915
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 07:37 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ja!

Heb ook t idee dat hij goed drinkt hoor, t begin is gewoon rot, t aanhappen en starten, en sommige zisters vinden al snel dat hij dan "niet echt honger heeft" terwijl ik zie dat hij als een malle mellie op zoek is alleen niet bij een goeie hap vanzelf gaat drinken. Door de frustratie wprdt t dan steeds moeilijker om aan te leggen. En soms moet ik dan een half uur knuffelen voor t weer lukt.

Maar als hij goed recht ligt, buik tegen buik, en het snapt, dan drinkt hij zeker 15 minuten echt goed.
oh joh! Dan komt het wel hoor! Hij is pas koud anderhalve dag op de wereld he, hij moet echt zoveel leren in zo'n korte tijd! :*
disclaimer
pi_145950414
Welkom Kwak, en gefeliciteerd met je zoon *O* !
Ik heb ff in het babytopic gespiekt (wat is het daar gezellig ;) ). Goed dat je gelijk een deskundige hebt geraadpleegd, het klinkt allemaal herkenbaar, en het gaat zeker goedkomen! Maar voor nu is het ff bikkelen. Het wordt beter, en tot die tijd: succes, jij en malle Mellie kunnen dit!
  zondag 26 oktober 2014 @ 09:40:30 #55
171422 LadyBlack
paint it black
pi_145950824
Malle Mellie O+

Volgens mij doe je t heel goed Kwak! En jij en hij worden steeds handiger in gelijk de goeie houding vinden, en als hij in principe goed kan drinken komt t vast goed! Plas- en poepluiers klinken iig al heel goed!
pi_145951904
Klinkt als een pittige nacht Kwak!

Vannacht wou R ineens niet meer goed uit het tepelhoedje drinken aan de linkerkant :o Er kwam geen melk uit. Toen maar de houding geprobeerd met veel sjorren, dat hij bovenop me ligt en ik half onderuit gezakt. Gewoon laten zakken op de tepel en hopen dat hij goed hapt. Dat deed wel even heel erg pijn (doet het meestal) maar toen was het echt 'hap-slik-hap-slik'. :o Daar kwam veel uit ineens. Maar hij heeft wel 20 minuten effectief gedronken en toen de andere kant ook nog een keer en een uur later weer zo'n periode. Ik ben weer uren bezig geweest en au mijn tepels.

Rechts gaat nu zonder tepelhoedje en de tepel komt er niet heel plat uit dus ik denk dat hij het goed pakt. Ik zie nu wel op tegen de voedingen, hij heeft net rechts gedronken (minst pijnlijk) en hij moet nu eigenlijk links nog :X En ik wil niet...Ik probeer de borstcompressie ook, maar die lange tijden écht drinken, ik snap er niets van.
pi_145951947
Ik heb voor pijnlijke tepel gister bepanthen gesmeerd en dat bracht meteen verlichting (wel ff afpoetsen voor het voeden)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zondag 26 oktober 2014 @ 11:05:08 #58
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145952105
Bepanthen is inderdaad fijn maar purelan nog veel meer. En ik gebruik(te) ook vaak Bennett's Nipple Cream, die is fijn romig en meteen verzachtend en smeert wat fijner dan purelan.
KuikenGuppy
pi_145952480
Ik heb purelan inderdaad en smeer na elke voeding voorzichtig op de tepel.
Ik durfde hem nauwelijks aan te leggen aam de zere kant. Vind er even niets meer aan eerlijk gezegd :@
pi_145952596
Purelan heb ik ook, maar hielp (te) weinig bij mij. Bepanthen had ik nog van m'n tattoo :)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  zondag 26 oktober 2014 @ 11:35:45 #61
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145952723
Herkenbaar hoor Hilmo. Ik zat hem op een gegeven moment gewoon huilend te voeden.
Maar het werd gelukkig beter na een aantal weken.
KuikenGuppy
pi_145952860
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 11:24 schreef Hilmo het volgende:
Ik heb purelan inderdaad en smeer na elke voeding voorzichtig op de tepel.
Ik durfde hem nauwelijks aan te leggen aam de zere kant. Vind er even niets meer aan eerlijk gezegd :@
:*
Heel herkenbaar. Ik heb heb soms uitgegild (en daarna snel excuses aangeboden aan mijn mini, die kon er ook niets aan doen :'( ). Maar het werd beter. Ik heb op een of andere manier eens chimmel opgelopen, en sinds die weg is, is het volledig pijnvrij. En wat mij heeft geholpen is kolven toen mijn tepels aan flarden lagen. Wel heel tijdelijk, maar het gaf de mogelijkheid om het herstel te versnellen.

Succes meiden! En onthoudt: faaaases he!
pi_145952879
En snap ik ook Hilmo! Dit past niet bij het 'makkelijke' en romantische berld van borstvoeden.. Hoop dat het gauw beter gaat, en anders LK vragen hoor! Evt een andere, ze moeten je niet onzeker(der) maken :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_145953423
Mijn dag is veel beter dan de nacht! Tepels idd wel auw... Maar voel me veel beter.
Kwak
pi_145953577
Ik heb tegen de vk gezegd dat ik het aanhappen in de kraamweek pijnlijker vond dan bevallen. Het was echt tanden op elkaar elke keer. Gelukkig ging het snel over. Dus, sterkte meiden :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 26 oktober 2014 @ 12:16:36 #66
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145953625
Pijnlijker dan bevallen zal ik niet zeggen, maar ik heb ook wel wat gegild bij het aanhappen de afgelopen weken :X Sinds een paar dagen merk ik nu wel verbetering. Dus heeft een week of 2 geduurd.
pi_145953629
Gelukkig Kwak!

En bedankt voor de peptalk! Zou morgen sowieso de LK weer bellen, misschien doe ik dat vandaag nog, maar ik wacht het nog even af. Het is natuurlijk al prachtig dat het zonder tepelhoedje gaat.
Bepanthen opsmeren kan ik ook proberen, maar het 'eraf poetsen' krijg ik nu al de kriebels van.
Ah goed om te weten dat het beter wordt/kan worden. Ik zit nu qua echt goedlopende borstvoeding op 1,5e week. Ik gil het vaak ook uit van de pijn. Gelukkig is het nu na het aanhappen en de snelle kaakbewegingen vaak wel over, maar soms ook niet (dan zal hij verkeerd liggen) (ik wist dat het met ingetrokken tepels pijnlijker kan zijn omdat hij ze er echt uit moet trekken, maar ik hoop dat ik dit ga volhouden...)

Ik overweeg trouwens ook om op aanraden van de LK lilypadz aan te schaffen. Iemand ervaring? Zijn best prijzig maar dan kan ik ook zonder bh of hydrofiel in strak shirtje slapen. Ik heb nu drie hydrofielen erdoorheen gejast vannacht omdat ik nu geen bh meer 'durf' te dragen 's nachts. Andere keren stopte ik er een washand in, ook niet bepaald ideaal. (overdag de borstschelpen, al zou dat ook stimuleren/vacuüm zuigen volgens LK)

[ Bericht 11% gewijzigd door Hilmo op 26-10-2014 12:41:14 ]
  zondag 26 oktober 2014 @ 12:31:19 #68
149959 SQ
snelle trees
pi_145953909
Ik heb nu al helemaal geen pijn meer bij voeden / aanhappen :@ ontzettend kut als dat zo lang aanhoudt! :*
disclaimer
pi_145953925
Ervaring met lilypadz ja. Als je echt heftig lekt geen oplossing. Werkt volgens het al eerder besproken 'deurbelprincipe'. Door de druk op de tepel geen melkstroom. Maar als het te heftig is dan gaat het los en heb je een melkballet ;). Zelf pas na een aantal weken/maanden gebruikt. Bij oudste probleemloos en bij jongste toch iets niet helemaal goed gedaan denk. Na een week had ik tepels die week geworden waten en juist daardoor flinke kloven (dus niet door drinktechniek van m'n dochter). Dus maar gewone Natusanpads en 's nachts nog steeds met beha aan. (Niet helemaal het gewenste verkooppraatje, maar voor overdag best een beter gezicht dan pads)
pi_145955327
Mijn tepels zijn zacht, groot en met een klein redelijk plat knopje. Na t drinken zie ik dat hij hem er wel goed uitzuigt. En ik zie een melkwaasje op zijn binnenkant lip dus er komt echt iets :Y

Bepanthen is vooralsnog hemels!
Kwak
pi_145959934
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 12:16 schreef Hilmo het volgende:

Ik overweeg trouwens ook om op aanraden van de LK lilypadz aan te schaffen. Iemand ervaring? Zijn best prijzig maar dan kan ik ook zonder bh of hydrofiel in strak shirtje slapen. Ik heb nu drie hydrofielen erdoorheen gejast vannacht omdat ik nu geen bh meer 'durf' te dragen 's nachts. Andere keren stopte ik er een washand in, ook niet bepaald ideaal. (overdag de borstschelpen, al zou dat ook stimuleren/vacuüm zuigen volgens LK)
Ik heb ze net besteld, kan je over een paar dagen laten weten hoe ze bevallen! Hier geen enorme lekkage, maar kan vnl 's nachts niet zonder compressen. Wasbare zijn dan te klein (zijslaper, dus boobs zitten niet op 1 plek zeg maar :)) en wegwerp (avent) kriebelen als de ziekte :-/ We'll see! Ik slaap met compressen in zacht topje (Hema) met hemdje. Makkelijk met voeden 's nachts en met even goed afstellen kan ik zo ook handsfree kolven (anders kan ik niet tegelijk FOKken ;))
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_145960844
Die lilypadz zitten dus wel aan je huid vastgeplakt en dat lostrekken is nou niet bepaald een fijn gevoel. Dus of dat nou zo handig is als je tepels al aan flarden zijn :?
pi_145961331
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 15:36 schreef JufMariska het volgende:

[..]

Ik heb ze net besteld, kan je over een paar dagen laten weten hoe ze bevallen! Hier geen enorme lekkage, maar kan vnl 's nachts niet zonder compressen. Wasbare zijn dan te klein (zijslaper, dus boobs zitten niet op 1 plek zeg maar :)) en wegwerp (avent) kriebelen als de ziekte :-/ We'll see! Ik slaap met compressen in zacht topje (Hema) met hemdje. Makkelijk met voeden 's nachts en met even goed afstellen kan ik zo ook handsfree kolven (anders kan ik niet tegelijk FOKken ;))
Heb je de Natusan wegwerpcompressen al geprobeerd? Die vind ik niet kriebelen!
pi_145961380
Dankje Kursor voor je ervaring!
Lilypadz lijkt voor mij dan niet geschikt, als ik een washand vol lek, dan heb ik vast ook binnen no time nog meer kapotte tepels. Dan maar met doeken werken en overdag de melk opvangen.

Ik heb net 1 borst gegeven, in de houding 'onderuitgezakt op bed en baby boven op me'. Toen viel hij daarna heerlijk in slaap en hebben we mooi zo even gelegen. En nu probeer ik het bij deze drinksessie te houden en hoop ik dat hij gaat slapen op die ene drinkbeurt.En nee hoor, 10 minuten later dikke huilbui, hij wil weer eten }:| Bepanthen heb ik ondertussen ook gesmeerd.

De natusan compressen vind ik ook geweldig trouwens. Kruidvat en een duits merk had ik ook, maar deze zijn veruit het beste. Laatst waren ze bij Etos in de aanbieding, hopelijk snel weer ;)
Nog tips voor niet al te dure, goede uitwasbare compressen?

[ Bericht 14% gewijzigd door Hilmo op 26-10-2014 16:27:23 ]
pi_145961523
quote:
1s.gif Op zondag 26 oktober 2014 16:18 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Heb je de Natusan wegwerpcompressen al geprobeerd? Die vind ik niet kriebelen!
*noteert op boodschappenlijst* :)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_145961652
Die natusan vind ik ook veruit de fijnste voor de nacht, strak hemdje er overheen en blijft prima zitten bij zijslapen.
Overdag als ik werk heb ik Jippies, die zijn wat minder opvallend.
pi_145962613
Ben ik weer met een vraag (misschien val ik in herhaling). Hoe merken jullie dat je baby is uitgedronken? Die van mij stopt met slikken (ondanks borstcompressie), in geval van tepelhoedje liet hij los maar in geval van blote tepel niet, of valt in slaap. Als ik dan ga verschonen of hem in bed leg, wordt hij vaak weer wakker. Normaal gaf ik dan weer een borst, maar omdat ik daar nu zo tegen op zie, heb ik zoiets van misschien zit hij nu ook wel vol. Als hij dan weer enorm gaat smakken of huilen, leg ik hem weer aan.

Ik dacht net ook, nadat hij goed had gedronken voor 10/15 min aan de ene borst (en in slaap gevallen was in mijn armen), dat hij nog een borst wou omdat hij best huilde. Ik kon hem alleen niet meteen pakken en hij is na een aantal minuten in slaap gevallen. Ik vind het zielig om hem te laten huilen (even), maar toch... :{

[ Bericht 1% gewijzigd door Hilmo op 26-10-2014 17:22:20 ]
  zondag 26 oktober 2014 @ 17:03:16 #78
149959 SQ
snelle trees
pi_145962719
Loslaten, in slaap vallen en niet meer aan willen happen = voldaan :)
disclaimer
pi_145984345
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 17:03 schreef Stormqueen het volgende:
Loslaten, in slaap vallen en niet meer aan willen happen = voldaan :)
Dit idd..,
Js wil steeds vaker maar 1 borst. Ik heb geen overproductie ofzo, dus dan kan ik er toch eigenlijk beter 2 aanbieden?!
Maar hoe kan ik dat dan het best doen? Js eerder de andere borst aanbieden ofzo?
Ik merk wel dat hij dan ook echt minder vol zit, want hij meldt zich sneller.
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:43:33 #80
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145984942
Loj, ik zou eerst de eerste borst aanbieden tot hij na loslaten die kant niet meer wil.
En dan de andere kant idem.
En dan bij de volgende voeding de laatste kant aanbieden.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_145985153
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:43 schreef DaviniaHR het volgende:
Loj, ik zou eerst de eerste borst aanbieden tot hij na loslaten die kant niet meer wil.
En dan de andere kant idem.
En dan bij de volgende voeding de laatste kant aanbieden.
Dit idd. En als hij de andere kant maar 3 slokken neemt, dan zij dat zo.
Hij blijft wel wakker of kukelt in slaap?
Home is where the O+ is...
pi_145985251
Hij weigert hem helemaal, hij hapt gewoon niet aan...
Druppel wel een klein beetje in z'n mondje, maar dan krijg ik alleen een "glimlachje" terug.

Hij is wel wakker en ligt te staren en valt na een paar minuutjes in slaap
pi_145985443
Ik was me aan het inlezen over borstvoeding. Niet heel erg intensief maar wat globaal. Tot een vriendin voor deur stond. Ik vertelde haar later over de borstvoeding en ze vroeg mij of ik er al overna had gedacht dat borsten eerst een "lust object" waren en straks een melkfabriek zouden zijn. Ik vertelde haar dat ik daar nooit zo over had gedacht en dat ik graag borstvoeding wilde proberen en hoop dat ik überhaupt dat kon geven.
Ze zei dat ze dat zelf (ze heeft geen kinderen) niet zou willen omdat ze bang is seksueel opgewonden te worden door het zuigen aan de tepel.
Mijn reactie was: nou! Natuurlijk wordt je dat niet!
Maar toen ik daarna even in de keuken was om thee te zetten dacht ik er wat beter overna. Theoretisch zou het kunnen... Toch?
Ik heb hier nooit bij stil gestaan... Maar nu heeft ze wel een zaadje gepland. Zijn er mensen die dit zo hebben ervaren vraag ik mij af. Of gaat er, zoals ik verwacht, een knop om als je dat frommeltje in je armen hebt en wilt voeden?

Ik moet zeggen dat ik er niet zo blij van ben geworden met haar gedachten, want nu spookt dit stiekem een beetje.
Born to Lose, but Built to Win.
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:37:42 #84
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145985471
Ik verkneukel me nu al om de komende reacties!
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:39:54 #85
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145985495
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:37 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik verkneukel me nu al om de komende reacties!
Kopje koffie erbij :9.
KuikenGuppy
pi_145985511
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:35 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Ik was me aan het inlezen over borstvoeding. Niet heel erg intensief maar wat globaal. Tot een vriendin voor deur stond. Ik vertelde haar later over de borstvoeding en ze vroeg mij of ik er al overna had gedacht dat borsten eerst een "lust object" waren en straks een melkfabriek zouden zijn. Ik vertelde haar dat ik daar nooit zo over had gedacht en dat ik graag borstvoeding wilde proberen en hoop dat ik überhaupt dat kon geven.
Ze zei dat ze dat zelf (ze heeft geen kinderen) niet zou willen omdat ze bang is seksueel opgewonden te worden door het zuigen aan de tepel.
Mijn reactie was: nou! Natuurlijk wordt je dat niet!
Maar toen ik daarna even in de keuken was om thee te zetten dacht ik er wat beter overna. Theoretisch zou het kunnen... Toch?
Ik heb hier nooit bij stil gestaan... Maar nu heeft ze wel een zaadje gepland. Zijn er mensen die dit zo hebben ervaren vraag ik mij af. Of gaat er, zoals ik verwacht, een knop om als je dat frommeltje in je armen hebt en wilt voeden?

Ik moet zeggen dat ik er niet zo blij van ben geworden met haar gedachten, want nu spookt dit stiekem een beetje.
Nee hoor, borstvoeding is niet opwindend.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145985550
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee hoor, borstvoeding is niet opwindend.
Dit. Echt totaal niet zelfs.
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:45:39 #88
149959 SQ
snelle trees
pi_145985582
Het is toch een ander soort zuigen he?
disclaimer
pi_145985587
Nu kan ik nog wel een heel technisch verhaal houden over hormonen, maar daar zit vast niemand op te wachten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145985598
quote:
10s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:45 schreef Stormqueen het volgende:
Het is toch een ander soort zuigen he?
Het is meer melken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:47:08 #91
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_145985613
Geef nou maar toe, de helft van jullie hier zit in een bak ijswater als het voedingstijd is :7
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:47:49 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145985627
Bevallen was ook zo opwindend, al die vingers in je foef :9
KuikenGuppy
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:47:54 #93
149959 SQ
snelle trees
pi_145985630
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:47 schreef Spees_Eend het volgende:
Geef nou maar toe, de helft van jullie hier zit in een bak ijswater als het voedingstijd is :7
ja, en die kraamverbanden zijn heul niet voor bloed en stolsels.
disclaimer
  maandag 27 oktober 2014 @ 08:49:25 #94
149959 SQ
snelle trees
pi_145985656
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:47 schreef Burdie het volgende:
Bevallen was ook zo opwindend, al die vingers in je foef :9
:Y :9~
disclaimer
pi_145985730
Ik denk dat het 'probleem' eerder andersom is: dat je na een tijd borstvoeding vergeet dat ze ook een seksuele functie/betekenis hebben. Als je op een gegeven moment gewend bent om, wel discreet en alles maar toch, je borsten te pas en te onpas in gereedheid te brengen voor je baby, dan ben je minder bezig met het idee dat ze ook erotiserend zijn.

Tenminste, zo is het bij mij.

Misschien moet je alvast eens een kolfapparaat erop zetten, kijken wat er gebeurt. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145985749
quote:
11s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk dat het 'probleem' eerder andersom is: dat je na een tijd borstvoeding vergeet dat ze ook een seksuele functie/betekenis hebben. Als je op een gegeven moment gewend bent om, wel discreet en alles maar toch, je borsten te pas en te onpas in gereedheid te brengen voor je baby, dan ben je minder bezig met het idee dat ze ook erotiserend zijn.

Tenminste, zo is het bij mij.
Ja en dat als ze dan een sexuele functie hebben dat het best een turn off kan zijn als je spontaan begint te lekken.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145985776
Ik las gister nog iets over orgastisch bevallen. Super geil! Voor de volgende dan maar... :Y)
pi_145985779
Ja, dat ook.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145985790
quote:
11s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:55 schreef Limone het volgende:
Ik las gister nog iets over orgastisch bevallen. Super geil! Voor de volgende dan maar... :Y)
Daar kwam mijn vriend dus mee he, toen ik zwanger was. Hij zag het al helemaal voor zich.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145985831
quote:
18s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:56 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Daar kwam mijn vriend dus mee he, toen ik zwanger was. Hij zag het al helemaal voor zich.
Oh hahaha! :D Ik vond het al best een ongemakkelijk stukje om te lezen, laat staan om zelf te doen ten overstaande van de vk en alle andere mensen die er bij zijn.
pi_145985875
Ik probeerde best open te staan voor nieuwe invalshoeken, ook in het kader van hypnobirthing waar ik me mee bezig hield, maar hier kon en kan ik me toch echt niets bij voorstellen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 27 oktober 2014 @ 09:03:01 #102
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145985897
LT, nee bv geven is niet erotisch.
En ik mag hopen dat je geen erotische gedachten hebt bij je kind. ;)
Dus dat valt wel mee :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_145986021
Haha, nou, als er íets niet erotisch was, waren het wel die beblaarde borsten de eerste 2 weken. Ik gilde het elke voeding uit. Van de pijn wel te verstaan.

Nee hoor, wees maar niet bang dat je je borsten erotisch zal vinden. Of dan anderen je borsten erotisch zullen vinden :P
pi_145986090
_O- ende :')
pi_145986453
Das toch de enige reden waarom we uberhaupt voeden? :? :')
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_145986522
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 08:47 schreef Spees_Eend het volgende:
Geef nou maar toe, de helft van jullie hier zit in een bak ijswater als het voedingstijd is :7
Betrapt. En als ik zit te poepen ook, want anale seks :9~ *O*
pi_145986579
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:36 schreef L-E het volgende:

[..]

Betrapt. En als ik zit te poepen ook, want anale seks :9~ *O*
Nou, maar als je echt goed zit te poepen is dat soms beter dan klaarkomen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145986586
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:33 schreef Morretje het volgende:
Das toch de enige reden waarom we uberhaupt voeden? :? :')
Ja, want me man wil nie meer want me onderkantje is nie meer wat 't was :'(
pi_145986606
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:38 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou, maar als je echt goed zit te poepen is dat soms beter dan klaarkomen.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten! O+
pi_145986638
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:39 schreef L-E het volgende:

[..]

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten! O+
Poepen terwijl je klaarkomt?
Je hebt daar vast publiek voor ja :')
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145986756
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Poepen terwijl je klaarkomt?
Je hebt daar vast publiek voor ja :')
Bij orgastisch bevallen, wel ja. :Y)
  maandag 27 oktober 2014 @ 10:00:08 #112
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_145987115
:')

LT, echt, kijk bijv eens op borstvoeding.com hoe een baby aanhapt. Ik neem aan dat jouw bedpartners dat anders doen :Y). Ik heb de 'borstvoedingsbijbel' van Kleintjes liggen, die mag je voor een zacht prijsje overnemen als je wilt.
  maandag 27 oktober 2014 @ 10:04:30 #113
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_145987209
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 09:38 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Ja, want me man wil nie meer want me onderkantje is nie meer wat 't was :'(
LT is single, extra handig :Y)
KuikenGuppy
pi_145988230
Je krijgt er wel humor van, dat borstvoeden. :P

Ik zou niet naar je vriendin luisteren LT. Het kan natuurlijk zijn dat je op een gegeven moment het gevoel van drinken (zonder blarenn en kloven) lekker gaat vinden voelen. Maar dat is m.i. iets heel anders dan erotische gevoelens.

Mijn tip: lees je goed in zodat je weet wat je wilt en ook weet van feiten en fabels. Ik werd alsnog onzeker van alle adviezen en ben blij dat ik telefonisch contaxt met een lactatiekundige heb gezocht. Heb nu veeeeel meer zelfverrrouwen.

Als ik van niks had geweten had ik nu misschien al bijgevoed met kunstvoeding en op de klok aangelegd ofzo... Omdat mensen dat als tips gaven. Goedbedoeld.

Ook tekenend: een collega begon meteen dat "ze wel even wilde meegeven dat ik me niet gek moest laten maken door die lactatie mensen" toen ik zei dat de lk langskomt vandaag. Zo zie je hoeveel impact slechte ervaringen op advies hebben...
Kwak
pi_145988380
Hihi, nee, ik sluit me aan bij de rest. Vanochtend weer liggen janken bij de borstvoeding, omdat het én pijn deed, én hij na een half uur effectief drinken nóg meer wou en dus de andere borst moest gaan aanbieden (want de ene was echt wel leeg en uitgewoond :') ) en omdat ik zo graag nog wat wou slapen... :'(

Ik zou de LK vandaag terugbellen dus gedaan. Ze verbaasde haar over dat hij nu het tepelhoedje niet meer kan gebruiken, hij hapt wel aan maar krijgt er geen melk uit. Leg ik hem met moeite zonder aan dezelfde borst, is het hap-slik-hap-slik dus juist volop melk. Ik hoop dat ik dit vol ga houden, want 's nachts is het doodvermoeiend en voor hem ook. Een enorme hysterische bui kreeg hij op een gegeven moment en ik probeerde allemaal houdingen en hij hapte soms enorm pijnlijk aan, maar liet dan weer los :'( :X
De lengte van de voedingen had de LK ook korter verwacht. Of speen of pink hielp? Nee, pakt hij beide niet. 1 borst per keer aanbieden, kon ik zo doen, maar dan komt hij dus wel vaker. Kolven om de borst te ontlasten kon ik ook doen, dus ik neig echt om dat te doen. Ze zei ook, liever kolven en fles dan straks stoppen met borstvoeding. Vanochtend dronk hij zo ontzettend veel, 2x half uur en dan continu drinken, dat er hele melkgolven uit kwamen...
  Moderator maandag 27 oktober 2014 @ 10:51:50 #116
5428 crew  miss_sly
pi_145988452
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 10:43 schreef kwakz0r het volgende:
Je krijgt er wel humor van, dat borstvoeden. :P

Ik zou niet naar je vriendin luisteren LT. Het kan natuurlijk zijn dat je op een gegeven moment het gevoel van drinken (zonder blarenn en kloven) lekker gaat vinden voelen. Maar dat is m.i. iets heel anders dan erotische gevoelens.

Mijn tip: lees je goed in zodat je weet wat je wilt en ook weet van feiten en fabels. Ik werd alsnog onzeker van alle adviezen en ben blij dat ik telefonisch contaxt met een lactatiekundige heb gezocht. Heb nu veeeeel meer zelfverrrouwen.

Als ik van niks had geweten had ik nu misschien al bijgevoed met kunstvoeding en op de klok aangelegd ofzo... Omdat mensen dat als tips gaven. Goedbedoeld.

Ook tekenend: een collega begon meteen dat "ze wel even wilde meegeven dat ik me niet gek moest laten maken door die lactatie mensen" toen ik zei dat de lk langskomt vandaag. Zo zie je hoeveel impact slechte ervaringen op advies hebben...
Ik heb 21 maanden gevoed, maar ik ben het nooit een lekker gevoel gaan vinden. Hooguit dat de druk eraf ging en dat een opluchting was.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_145988737
Ik geef toe dat ik 1x heb gedacht dat wat ze ook aan het doen was, het wel lekker voelde :@. Maar dat is 1x geweest, verder geen enkele associatie op de manier.

Geldt niet voor m'n man trouwens, die vindt bv dus hartstikke sexy :?. Leuk voor mij, daar niet van, maar zijn er daar meer van?

Maarre... LT, lees je goed in. We hebben nu eenmaal een maatschappij die mijlenver afstaat van de functie van onze borsten :D.
Home is where the O+ is...
pi_145988778
Hilmo, het klinkt wel heel zwaar zo.
Hopelijk helpt het je inderdaad om even te kolven.
Succes!

Idd, de opluchting als je baby de stuwing weg heeft gedronken is erg fijn. :Y
En het moment zelf als je baby rustig en volledig ontspannen bij je ligt, kan ook als lekker ervaren worden. Maar het fysieke drinken heeft voor mij nooit echt wat gedaan.
Trotse mama van 2 :)
pi_145988855
Och Hilmo...
Klinkt niet fijn zo!
(Heeft de LK ook gekeken naar zijn lip- en tongriempje?) Fijn dat ze wat anders verwacht had, maar heeft ze nu ook tips omdat dat niet zo is?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_145989868
Hilmo, klinkt heftig zo :* Ik denk dat even kolven om je borsten wat te ontzien best een idee is. Zie je dat zitten?
pi_145989945
Tongriempje vond de VK wat aan de korte kant maar dat vond zij niet. Ze zag verder geen problemen in zijn mond. Ze hamerde wel op spruw, dat ik dat in de gaten moest houden, maar ja, als ik geen witte dingen in zijn mond zie, is dat toch moeilijk te herkennen.

Ze had niet echt tips, behalve eventueel zittend voeden en dan de tepel vormen (beetpakken en proberen dat hij meer tepelhof in zijn mond krijgt). Ik heb net weer de onderuitgezakte houding gedaan met hem boven op me en nu ligt hij even te slapen. Straks de andere kant maar kolven om die dan straks te kunnen geven. Dat kan op kamertemperatuur toch? Of anders in een bakje warm water even opwarmen? (hebben geen magnetron of flessenwarmer)

Ja ik denk dat ik inderdaad in elk geval links (meest pijnlijk) ga kolven en hem dat dan geef.

[ Bericht 38% gewijzigd door Hilmo op 27-10-2014 11:50:39 ]
pi_145990165
Hilmo, de pijn komt ergens vandaan. Begrijp ik nou goed dat je lk geen enkele reden daarvoor kon geven?
Home is where the O+ is...
pi_145990303
Och Hilmo wat vervelend :*
Hoop dat kolven oplucht!

Bv erotisch?
Wat Cwen zegt, vriend vindt het sexy maar dat is meer als er stuwing is.
Verder absoluut niet!

En hier een tevreden melksnoetje dat in slaap was gevallen tijdens het drinken en net wakker werd

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trouwens nog een algemeen vraagje
Ik voed op verzoek, maar dit resulteert inmiddels in a 4 uur voeden.
Superfijn natuurlijk, maar dat ziet er alsvolgt uit;
6-10-14-18 slapen en dus geef ik nog een droomvoeding om 22uur.
Maar ik vind het te weinig voor mijn 16weken oude jongetje.
Hij drinkt 1 borst per keer en hij groeit ook minder hard.
Nu ben ik geneigd naar a 3u te gaan voeden zodat ik in ieder geval op 6 voedingen uitkom.
Zoals vandaag ben ik thuis en hij drinkt effectief als ik eerder aanbied.
Maar dan ga ik het op verzoek principe weer voorbij.
Ben ik nu teveel ermee bezig en moet ik het hem zelf gaan laten regelen? Of delen jullie mijn gevoel?
Volgende week moet ik naar het CB en ben bang dat ze dan gaan beginnen over zijn dalende lijn (van +2,5 naar onder 2 nu in 4 weken) en starten met vaste voeding.
pi_145990362
De ingetrokken tepels zorgen sowieso voor pijn bij het aanhappen, dat is een ding dat zeker is, want hij moet ze er echt uittrekken. Daarnaast het kloofje en de bloedplekjes op de tepel. Het zit in het aanhappen. Ze vroeg hoe de tepel eruit kwam, de rechter komt er volgens mij goed uit na het drinken, die heeft hij niet misvormd maar de linker twijfel ik over. Dat komt dan door het aanhappen. Hij moet het grootste gedeelte van de tepelhof in zijn mond hebben en dat lukt hem niet altijd.
Ze gaf aan als het over een paar dagen nog zo'n pijn doet, weer te bellen. De pijn gaat vaak wel weg na het aanhappen, maar na zo'n lange drinksessie voel ik de tepel erna ook nog.
pi_145990419
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 11:56 schreef BlueEyes het volgende:
Och Hilmo wat vervelend :*
Hoop dat kolven oplucht!

Bv erotisch?
Wat Cwen zegt, vriend vindt het sexy maar dat is meer als er stuwing is.
Verder absoluut niet!

En hier een tevreden melksnoetje dat in slaap was gevallen tijdens het drinken en net wakker werd

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trouwens nog een algemeen vraagje
Ik voed op verzoek, maar dit resulteert inmiddels in a 4 uur voeden.
Superfijn natuurlijk, maar dat ziet er alsvolgt uit;
6-10-14-18 slapen en dus geef ik nog een droomvoeding om 22uur.
Maar ik vind het te weinig voor mijn 16weken oude jongetje.
Hij drinkt 1 borst per keer en hij groeit ook minder hard.
Nu ben ik geneigd naar a 3u te gaan voeden zodat ik in ieder geval op 6 voedingen uitkom.
Zoals vandaag ben ik thuis en hij drinkt effectief als ik eerder aanbied.
Maar dan ga ik het op verzoek principe weer voorbij.
Ben ik nu teveel ermee bezig en moet ik het hem zelf gaan laten regelen? Of delen jullie mijn gevoel?
Volgende week moet ik naar het CB en ben bang dat ze dan gaan beginnen over zijn dalende lijn (van +2,5 naar onder 2 nu in 4 weken) en starten met vaste voeding.
Daalt hij ook op de lijn van borstgevoede kinderen?
Hoe oud is hij, hoe was de groei hiervoor?
Hoe zijn de plas en poepluiers?
Bijvoeden kan je altijd eerst opvangen door vaker aan leggen en dan zien of het lijntje wel weer wordt opgepakt. Maar opeens een lijntje dat afwijkt is wel een teken dat je iets moet gaan doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145990950
Ik had hem idd niet op de bv-grafiek nog neergezet :@
Heb hem geupdate.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben sinds vorige week donderdag al gestart met meer aanleggen en in het weekend heb ik gewerkt en gaf vriend hem a 3 uur voeding

Hij is nu 16 weken, in 3 weken tijd nu 200g aangekomen
Plast en poept goed
Vrolijk en zeer actief
Niet mopperig
En een fles van 180ml gekolfde melk drinkt hij zonder morren leeg in 10/15 minuten

Ik zei het laatst nog tegen Sq, kinderverpleegkundige zijn is 'makkelijk', als mama ben ik soms zo onzeker }:|
pi_145991004
Waar maken jullie die grafiekjes mee?
  maandag 27 oktober 2014 @ 12:56:04 #129
149959 SQ
snelle trees
pi_145991887
Blue, is dit zelf gewogen of op het cb?
disclaimer
pi_145992074
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:21 schreef BlueEyes het volgende:
Ik had hem idd niet op de bv-grafiek nog neergezet :@
Heb hem geupdate.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben sinds vorige week donderdag al gestart met meer aanleggen en in het weekend heb ik gewerkt en gaf vriend hem a 3 uur voeding

Hij is nu 16 weken, in 3 weken tijd nu 200g aangekomen
Plast en poept goed
Vrolijk en zeer actief
Niet mopperig
En een fles van 180ml gekolfde melk drinkt hij zonder morren leeg in 10/15 minuten

Ik zei het laatst nog tegen Sq, kinderverpleegkundige zijn is 'makkelijk', als mama ben ik soms zo onzeker }:|
Je ziet wel een duidelijk knik. Zie je daar zelf dat hij afbuigt sinds dat hij minder vaak om de borst vraagt?
Misschien is het een ongunstige meting? Andere weegschaal?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145992322
De laatste op CB!
Kon vorige week niet naar het standaard weeguurtje op woensdag want dat is mijn vaste werkdag, maar mocht vanmorgen even langskomen nav mijn onzekerheid.
Die van vorige week (van 80g aankomen) was idd waar jullie terecht op zeiden niet meer doen, van de personenweegschaal.

Ik zie de knik ontstaan sinds ik ben gaan werken, hij naar het KDV gaat en idd sinds hij minder vraagt.

Maar ga gewoon wat vaker aanbieden en kijken wat hij daarop doen gaat.
Plus op KDV zeggen dat ze hem a 3 uur moeten voeden ipv a 4 uur, dan hoef ik niet teveel in de avond in te halen.
Heb volgende week donderdag mijn 'normale' 4 maanden afspraak dus dan weer wegen en nu even los proberen te laten.
pi_145992766
Kan me je onzekerheid voorstellen Blue.
Ik ga denk ik ook die groeicurve invullen.

Poeh, net een kwartier/20 min. ongeveer gekolfd aan de linkerborst. 'Maar' 50 ml kwam er uit...Anders zodra hij straks weer komt voor voeding (hij huilt nu al zo nu en dan in zijn slaap dus dat zal niet lang meer duren) eerst nog even snel kolven om de tepel eruit te krijgen, aanleggen proberen en als het weer pijn blijft doen, het gekolfde geven.
De tepel zag er na het kolven heel anders uit dan als R hem heeft gehad. Kolven doet ook niet zeer trouwens.
pi_145993202
Blue, het komt volgens mij vaak voor dat als een kindje naar het KDV gaat dat er dan even zo'n daling/knikje te zien is. De lk op het cb waarschuwde mij daar nog voor. Dat het niets iets is om van te schrikken of het te zien als een teken dat de borstvoeding niet meer genoeg is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145993279
Ik zou er niet meteen van schrikken, maar wel wat extra wegen bij het cb om te zien of de daling niet doorzet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145993452
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 13:25 schreef Hilmo het volgende:
Kan me je onzekerheid voorstellen Blue.
Ik ga denk ik ook die groeicurve invullen.

Poeh, net een kwartier/20 min. ongeveer gekolfd aan de linkerborst. 'Maar' 50 ml kwam er uit...Anders zodra hij straks weer komt voor voeding (hij huilt nu al zo nu en dan in zijn slaap dus dat zal niet lang meer duren) eerst nog even snel kolven om de tepel eruit te krijgen, aanleggen proberen en als het weer pijn blijft doen, het gekolfde geven.
De tepel zag er na het kolven heel anders uit dan als R hem heeft gehad. Kolven doet ook niet zeer trouwens.
Rot zeg, dat het zo pijnlijk is. Hoe zou het komen dat kolven geen pijn doet? Omdat je dan eerst een beetje 'voormasseert' en de tepel er dan rustig uit wordt getrokken?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_145995091
Ja dat denk ik Franny. R. hapt heel enthousiast en stevig aan en dat gaat door berg en been en in de kolf beweeg ik het eerst rustig heen en weer.
Begin toch ook wel wat aan spruw te denken omdat de LK daar zo op hamerde. Er blijft al snel vocht in mijn tepel staan, R heeft weer rode billetjes (was net weg met bepanthen, hij had het in de kraamweek ook), zijn lipjes zijn na het voeden wittig maar dat lijkt me meer van de vacuum want dat is daarna snel weg.

Ik voel me enorm aan het klungelen :') , want mijn rechterborst heeft een soort stuwingspijn op de linkerkant van de rechterborst. Het is niet echt rood, maar als ik erop druk, voelt het als stuwing, maar dat heb ik niet op de rest van de borst. Borstontsteking was te herkennen aan rode plekken toch?

Net toch de linkerborst gegeven. Hij was zo overstuur ineens, vanuit de slaap. Ik dacht eerst krampjes, dus ik met de infacol aan de slag, maar het was honger. Even snel gekolfd, in de madonna houding en hup aanleggen. De tepel was er niet echt uitgekomen maar goed, hij had hem al snel.Na het aanhappen deed het geen pijn meer, maar ik was wel bang voor hoe de tepel eruit zou komen. Dat viel mee, redelijk zoals het zou moeten. Wel weer een half uur lang :{ Toen maar losgekoppeld en hij is nu even rustig in zijn wiegje, dus zo maar weer op bed.
Ik zie nu op die linkertepel ook een bloeduitstorting op de tepelhof :o en de tepel is helemaal rood...
pi_145996098
An sich is een half uur drinken helemaal geen probleem, maar het is wel naar als je er zo'n last van hebt. Ellie dronk (en drinkt soms!) graag een half uur tot een uur, gewoon omdat ze dan echt bij mama wil zijn. Vind het wel knus O+.

Heb je Purelan of andere lanoline in huis? Dat helpt wel goed met de genezing van je tepel, net als Heilwolle. Voor zijn rode billen kun je het best zinkolie of ook purelan eens proberen. Bepanthen bevat parfum en het is mogelijk dat je kindje daar wat minder goed op reageert.

Die pijn op die plek in je rechterborst is zo te horen een verstopt melkkanaaltje. Had ik bij toeval gisteren voor het eerst. Warme doek erop en masseren wanneer je kindje aan die borst drinkt of je evt daar kolft. Dan komt 't waarschijnlijk wel los. Dat is ook wel belangrijk, want anders kan het wel een borstontsteking worden.

Verder zou ik heel eerlijk gezegd op zoek gaan naar een andere LK. Ik zie nou niet echt goede tips van haar doorkomen terwijl ze je juist zo goed kunnen helpen. In welke omgeving woon je?
Home is where the O+ is...
pi_145997148
Cwen, bedankt voor je adviezen!
Friesland woon ik.
Oke, volgende voeding is die borst dus ik ga dan de boel masseren. En ik ga een doek warm maken.

Purelan heb ik en smeer ik al trouw na elke voeding. Op de billetjes kan ik dat ook nog doen ja. In de kraamweek had hij ook rode billetjes, toen reageerde hij wel goed op bepanthen (ook sudocreme, billencreme van kruidvat en billencreme uit duitsland elk een dag geprobeerd om verschil te kunnen zien).

Ik heb net de rekening van 90 euro voor het thuisconsult betaald en doorgegeven aan de verzekering. Krijg 1x 100 euro vergoed. Ik heb inderdaad niet zoveel vertrouwen meer in deze LK, maar nog een consult van iemand anders thuis... :X

[ Bericht 1% gewijzigd door Hilmo op 27-10-2014 16:27:12 ]
pi_145997199
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:35 schreef Hilmo het volgende:
Cwen, bedankt voor je adviezen!
Oke, volgende voeding is die borst dus ik ga dan de boel masseren. En ik ga een doek warm maken.

Purelan heb ik en smeer ik al trouw na elke voeding. Op de billetjes kan ik dat ook nog doen ja. In de kraamweek had hij ook rode billetjes, toen reageerde hij wel goed op bepanthen (ook sudocreme, billencreme van kruidvat en billencreme uit duitsland elk een dag geprobeerd om verschil te kunnen zien).

Ik heb net de rekening van 90 euro voor het thuisconsult betaald en doorgegeven aan de verzekering. Krijg 1x 100 euro vergoed. Ik heb inderdaad niet zoveel vertrouwen meer in deze LK, maar nog een consult van iemand anders thuis... :X
Had je wel een LK die is aangesloten bij de vereninging van laktatiekundigen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_145997378
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:37 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Had je wel een LK die is aangesloten bij de vereninging van laktatiekundigen?
Ja lactatiekundige IBCLC staat op de nota.

De pijnlijke plek was weg bij het drinken, maar na het drinken meteen weer terug zo'n beetje. Ik hou er nu een warme doek tegen aan.
Hij heeft net 20 minuten gedronken aan de rechterborst tot hij niet meer effectief dronk. Toen nog 50 ml aan gekolfde melk erachter aan gegeven, en nog honger geloof ik :'(
Het CB belde net ook en vroeg hoe het ging, ze komt volgende week ook weer even langs zodat ik mijn verhaal kwijt kan.
Ik weet echt even niet hoe ik dat vannacht moet doen. De linkertepel wil ik eigenlijk niet meer aanbieden 's nachts...

[ Bericht 37% gewijzigd door Hilmo op 27-10-2014 17:16:32 ]
pi_145997420
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:42 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Ja lactatiekundige IBCLC staat op de nota.
Misschien een telefonisch consult aanvragen dan?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 27 oktober 2014 @ 16:42:37 #142
149959 SQ
snelle trees
pi_145999613
Wat betreft aanleggen he. Meestal maakt mijn baby wel een mooie hap, maar soms slobbert ze ook gewoon als een hongerig biggetje die tepel naar binnen.
Ik koppel dan niet meteen af omdat ze 'm meestal binnen drie seconden dan toch goed in de mond heeft. Tenminste, dat denk ik, want het doet dan geen pijn, ze drinkt met lange halen (en slikt ook, dus er komt echt wat uit) en de tepel komt er naderhand gewoon roze en rond uit. In hoeverre kan dit dan kwaad? Er wordt zo gehamerd op het belang van goed aanleggen namelijk, misschien ben ik nu wel mijn kind aan het verpesten :7
disclaimer
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:31:57 #143
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_146001423
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 15:42 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Ja lactatiekundige IBCLC staat op de nota.

De pijnlijke plek was weg bij het drinken, maar na het drinken meteen weer terug zo'n beetje. Ik hou er nu een warme doek tegen aan.
Hij heeft net 20 minuten gedronken aan de rechterborst tot hij niet meer effectief dronk. Toen nog 50 ml aan gekolfde melk erachter aan gegeven, en nog honger geloof ik :'(
Het CB belde net ook en vroeg hoe het ging, ze komt volgende week ook weer even langs zodat ik mijn verhaal kwijt kan.
Ik weet echt even niet hoe ik dat vannacht moet doen. De linkertepel wil ik eigenlijk niet meer aanbieden 's nachts...
Die pijnlijke plek he, hou die heeeel goed in de gaten. Het klinkt precies als de start van mijn borstontsteking. Een pijnlijke plek, steeds weg na de voeding maar vrijwel meteen weer terug. Ik zou zeggen maak die borst echt leeg leeg leeg. Dus na het drinken evt nakolven met kolf of met de hand.
pi_146002464
Bah, m'n baby meldt zich niet vandaag....

Irritant, dat maakt me onzeker
  maandag 27 oktober 2014 @ 18:40:49 #145
149959 SQ
snelle trees
pi_146003602
Helemaal niet, Loj?
disclaimer
pi_146003822
Loj :*
En als jij hem aanlegt na een aantal uur (de max die jij ertussen wil laten zitten). Drinkt hij dan wel? :*
  maandag 27 oktober 2014 @ 18:56:42 #147
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_146004295
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 16:42 schreef Stormqueen het volgende:
Wat betreft aanleggen he. Meestal maakt mijn baby wel een mooie hap, maar soms slobbert ze ook gewoon als een hongerig biggetje die tepel naar binnen.
Ik koppel dan niet meteen af omdat ze 'm meestal binnen drie seconden dan toch goed in de mond heeft. Tenminste, dat denk ik, want het doet dan geen pijn, ze drinkt met lange halen (en slikt ook, dus er komt echt wat uit) en de tepel komt er naderhand gewoon roze en rond uit. In hoeverre kan dit dan kwaad? Er wordt zo gehamerd op het belang van goed aanleggen namelijk, misschien ben ik nu wel mijn kind aan het verpesten :7
Dat doet Suus ook en dat deed ze ook al na een week of 1,5/2. Zolang het geen pijn deed heb ik het altijd laten gaan eigenlijk. Geen idee verder :+

Loj, kun je voor je gemoedsrust J nog laten wegen deze week?
pi_146005164
Nou ik heb vandaag zelf 4 uur aangehouden, daarna maar telkens wakker gemaakt...

Hij heeft zich vanochtend om 7 uur voor het laatst zelf gemeld :'(

Ik heb morgen de eerste afspraak op het cb, dus dan weet ik hoeveel hij weegt...

Sowieso gewoon een slechte bv dag... Hij meldt zich niet, geeft veel terug, pas 1 poepluier gehad (maar wel telkens goede plasluiers) en m'n borsten voelen erg warm aan (maakt me bang voor een borstontsteking, maar verder geen symptomen)....

Oh en ik heb zelf telkens zo'n hoofdpijn na bv geven (en ik drink echt wel veel!)

Dus ik heb ff een onzekere bui, sorry voor m'n gezeur...
pi_146005193
SQ, sinds de pijn van de spruw weg is, ben ik wat lakser met aanhappen. Ze zuigt de tepel vaak naar binnen, maar hapt ook vaak mooi aan. Ik voel er haast niets van, dus ze gaat haar gang maar. Mijn tepels kunnen het kennelijk hebben, want ze doet het al 2 mnd zo. Ze groeit hard, de melk spuit er soms uit als ze niet snel genoeg is, dus het zal wel loslopen. :P

Loj,w at lastig. Hoe reageert ie op als jij 'm aanlegt zonder dat ie er om roept?
  maandag 27 oktober 2014 @ 19:35:07 #150
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_146006255
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 19:13 schreef Loj het volgende:
Nou ik heb vandaag zelf 4 uur aangehouden, daarna maar telkens wakker gemaakt...

Hij heeft zich vanochtend om 7 uur voor het laatst zelf gemeld :'(

Ik heb morgen de eerste afspraak op het cb, dus dan weet ik hoeveel hij weegt...

Sowieso gewoon een slechte bv dag... Hij meldt zich niet, geeft veel terug, pas 1 poepluier gehad (maar wel telkens goede plasluiers) en m'n borsten voelen erg warm aan (maakt me bang voor een borstontsteking, maar verder geen symptomen)....

Oh en ik heb zelf telkens zo'n hoofdpijn na bv geven (en ik drink echt wel veel!)

Dus ik heb ff een onzekere bui, sorry voor m'n gezeur...
Ze hoeven met bv niet elke dag een poepluier te hebben he, de plasluiers zeggen wat dat betreft meer. S heeft ook nog niet gepoept vandaag, alleen scheten gelaten :P. Hou vertrouwen!
  maandag 27 oktober 2014 @ 19:41:05 #151
149959 SQ
snelle trees
pi_146006565
babyscheten O+

Loj, de mijne had laatst ook een minder hongerig dagje. Ik begrijp dat je het vervelend vindt, vond ik ook. Hopelijk komt ie morgen wat sneller ;) En de plasluiers zijn er, dat is belangrijk!
(hoofdpijn heb ik ook trouwens, en ik drink mezelf een slag in de rondte :?)

Fijn om te lezen dat er meer tepelslobberaars zijn :D
disclaimer
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:06:38 #152
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_146007831
Kolven gaat bij mij inmiddels wat beter. Nu na een voeding (waarbij 20 min rechterborst en 12 linkerborst) nog 17ml kunnen kolven waar ik voorheen misschien max 5 had. Geen idee of dit slecht is, nu dag 10 na de bevalling.

Dochter heeft inmiddels al bijna 3 dagen geen poepluier meer gehad. Wel goede plasluiers (ze heeft me vanochtend nog fijn onder geplast :')) en veel scheetjes (rotte eieren lucht). Als het goed is wordt ik morgen gebeld om een afspraak te maken dat de weekverpleegkundige langs kan komen. Benieuwd naar het gewicht van dochter. Ze lijkt wel steeds beter/langer uit de borst te drinken. Maar vind het vervelend dat ik niet kan zien hoeveel ze via borstvoeding binnen krijgt.
pi_146013524
Slobberen O+. Doet ze hier ook. Als 't geen pijn doet tijdens de voeding en ze goed drinkt is dat volgens mij prima!

Loj, heeft 'ie een slaapdagje? Als 'ie maar goed plast, poep is niet nodig. Lekker op jouw verzoek, en misschien is 'ie vandaag niet zo hongerig. Hebben wij ook weleens.

En wbt hoofdpijn: meer drinken. Echt. Ik drink nog steeds zo'n 3 liter per dag.
Home is where the O+ is...
  maandag 27 oktober 2014 @ 22:07:18 #154
149959 SQ
snelle trees
pi_146014551
Fijn dat het beter gaat, dutchdevil :) en zolang ze goed plast is het prima!
disclaimer
pi_146026631
Ik lig met hongereige baby bovenop me te wachten op de LK die hier elk moment kan zijn voor wat overleg, oa over evt afbouwen van het tepelhoedje. Arm schaapje hapte net al vol overgave de rand van mijn shirt :D
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_146030748
quote:
1s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:47 schreef Cwen het volgende:

En wbt hoofdpijn: meer drinken. Echt. Ik drink nog steeds zo'n 3 liter per dag.
Die 3 liter haal ik makkelijk! ;)

Trouwens zal hier nooit meer onzeker zijn...
Hij woog nu 4100 gram... ( 24 dagen oud en geboortegewicht was 3300 gram)
Dat is best goed toch ;)
pi_146031890
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 12:59 schreef Loj het volgende:

[..]

Die 3 liter haal ik makkelijk! ;)

Trouwens zal hier nooit meer onzeker zijn...
Hij woog nu 4100 gram... ( 24 dagen oud en geboortegewicht was 3300 gram)
Dat is best goed toch ;)
Evt op je houding letten dan? Bepaalde nekspanning geeft ook hoofdpijn en ik weet dat ik in 't begin als een verliefde luiaard over m'n kind heen hing :D.

Gewicht is super! *O*
Als je wilt kun je eens een dagje kijken wanneer 'ie meldt.
Home is where the O+ is...
pi_146033078
Genoeg drinken moet ik ook op letten, al moet ik nog meer letten op genoeg eten en op tijd eten, want ik zit nu ook pas aan de boterham, en met weer een huilend kind naast me.
Ik weet niet of ik dit ga volhouden :{ Net de rechterborst gegeven, flink gedronken, toen in slaap weggelegd en echt een kwartier later weer honger lijken te hebben. Ik heb zo gewoon niet genoeg melk. Ik heb net de rechterborst leeggekolfd voor die pijnlijke plek. Er kwam 5 ml uit ofzo. Dan zou ik nu links moeten aanbieden maar ik durf niet met die tepel en nu gaan kolven heb ik weer 20 min nodig.

Vanochtend ook, eerst rechts goed gedronken voor een kwartier, en 1,5 uur later had hij weer honger, 70 ml gekolfde melk weggewerkt. :'(

Gisteravond ook gekolfd, mijn man heeft R mooi bij zich gehouden, om 11 uur het flesje gegeven toen kwam hij pas om 3 uur en heb ik die tijd redelijk kunnen slapen. Dat systeem werkt dan wel redelijk.Vannacht wel beide borsten aangeboden, en zittend met groter licht aan zodat ik het aanhappen kan zien.
pi_146033137
Loj, wat een prachtig gewicht!

Hilmo, misschien wil je het niet horen, maar het is natuurlijk ook een optie om met 1 borst te voeden.
Dan heb je wel risico op scheef lopen, maar als links zo'n pijn doet is dat ook niet wenselijk.
Trotse mama van 2 :)
pi_146033174
Trek aan de bel bij je LK Hilmo, je bent nu onzekerder dan voor haar bezoek, en dat is niet de bedoeling!!
En genoeg melk heb je en houdt je, als je maar blijft aanleggen. Vraag maakt aanbod, en soms duurt dat een dag, maar trekt echt wel weer bij.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_146033184
Ik sta best open voor met 1 borst voeden, al denk ik dat het niet nodig is. Links doet niet per definitie meer enorm veel pijn, dat is echt het aanhappen, maar de tepel wordt er niet beter op, en dat vind ik vooral eng.
pi_146033235
Dat het met kolven niet lukt kan ook wel van die pijnlijke plek komen he.

Enne, is het honger, of mamahonger als hij weer wakker wordt na wegleggen? Misschien blijft hij wel slapen als je hem bij je houdt?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_146033279
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:05 schreef Hilmo het volgende:
Ik sta best open voor met 1 borst voeden, al denk ik dat het niet nodig is. Links doet niet per definitie meer enorm veel pijn, dat is echt het aanhappen, maar de tepel wordt er niet beter op, en dat vind ik vooral eng.
Dan pak je voor die borst toch tijdelijk het tepelhoedje er weer bij? Dit werkt duidelijk nog niet goed genoeg voor je.

Overigens, misschien kan een vrijwilliger van de VBN nog wat voor je betekenen als je opziet tegen de vergoeding van de LK.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_146033652
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:05 schreef Hilmo het volgende:
Ik sta best open voor met 1 borst voeden, al denk ik dat het niet nodig is. Links doet niet per definitie meer enorm veel pijn, dat is echt het aanhappen, maar de tepel wordt er niet beter op, en dat vind ik vooral eng.
Wat is precies met je linkertepel aan de hand dan? Kloven? Dan zouden inmiddels wel moeten wegtrekken... Ik zou je toch, ondanks de kosten, aanraden een nieuwe LK te zoeken.

En ik wil zelf even mopperen... Ik heb nu voor de tweede keer in 3 dagen een verstopt melkkanaal in m'n linkerborst :(. Ze heeft de afgelopen weken heel veel gedronken, nu weer een paar nachten wat minder dus ik heb al continue stuwing, en dan nu een pijnlijke verstopping erbij. Dreumes dwangvoeden is minder makkelijk dan baby ;) dus hopelijk drinkt ze 't straks weg...
Ik ga maar eens een eigen kolf kopen. Had verwacht na 14 maanden wel zonder te kunnen, maar dat kan dus overduidelijk nog niet. Nou ja, meer pannenkoeken *O*.
Home is where the O+ is...
pi_146033930
Met tepelhoedje krijgt hij er niets meer uit wonderbaarlijk.
Mama honger kan, hij ligt nu aan linkerborst enorm te klokken, daarna hou ik hem bij me.

Cwen, balen dat hij alweer verstopt is zeg!

Nou de kloof zie ik niet meer zo. Ik had vanochtend korstjes erop, maar nu na goed smeren met purelan, vannacht ook gedaan, zijn die nu weg. Ik vind de tepel er Wat kloofachtig uitzien maar dan kleintjes ofzo, maar misschien is het iets in mijn hoofd. Als hij niet zo vaak zou drinken, zou ik me niet zo druk maken denk ik. Toch maar eens lezen, informeren naar effectief drinken, borst compressie :*

[ Bericht 31% gewijzigd door Hilmo op 28-10-2014 14:38:51 ]
pi_146034051
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:28 schreef Hilmo het volgende:
Met tepelhoedje krijgt hij er niets meer uit wonderbaarlijk.
Mama honger kan, hij ligt nu aan linkerborst enorm te klokken, daarna hou ik hem bij me.
En zou hij evt een speentje willen? Ik ben er eigenlijk niet voor, maar zo te horen heb jij ook heel erg hard je rust nodig om te herstellen.
Home is where the O+ is...
pi_146034136
Lk begon ook over speen en pink. Gisteravond was de pink de truk inderdaad. Speen is even aanvallen en dan de zuigkracht loslaten, bij voeden ook een punt dat hij niet slikt, en dan speen loslaten.

Die borst compressie, tips hoe je dat kan doen in madonna houding want doorgeschoven houding krijg ik niet voor elkaar, dan zakt hij teveel met zijn hoofdje.
pi_146035478
Maar Hilmo, dat hij vaak drinkt is toch niet abnormaal? Ellie heeft van haar geboorte tot 10 maanden elke 2 uur gedronken, en 's nachts elke 3 uur of vaker. Ze eet nog steeds graag vaak en kleinere porties, terwijl ze echt geen kleintje is :D.

Zolang hij goed hapt en het drinken geen pijn doet bij jou, maakt het niet zo heel erg uit hoe vaak hij drinkt - mits hij goede plasluiers produceert en z'n poep mooi gelig van kleur is.

De één eet nu eenmaal graag vaak kleine beetje, de ander propt zich liever elke 4 uur helemaal vol ;).

Borstcompressie heb ik geloof ik nooit echt gedaan, legde soms m'n hand gewoon bovenop mn borst en zette dan een beetje kracht :D. Geen idee of dat de goede manier is, hier werkte het prima. Doorgeschoven of rugby heb ik met mn zware baby (de jouwe was 4700+ bij geboorte toch? Ellie was 4542) nooit volgehouden, we voeden altijd in madonna. Leg een kussen onder je arm, want die hoofdjes hebben idd de neiging om te gaan hangen en daarvan gaan je tepels ook zeer zoen!
Home is where the O+ is...
pi_146037436
Dat is zo Cwen. Het is nu zo dat ik goed let op dat hij echt slikt en niet alleen 'kauwt', zodra hij niet meer slikt en de compressie werkt niet meer en hem wakker krijgen ook niet, dan verbreek ik het vacuum en daardoor duren de drinksessies minder lang dan eerst, toen was het al snel een half uur per borst, dus een uur per drinkbeurt. En dan twee uur later weer komen voor een uur :o

Klopt, die van mij is 4700+ inderdaad. Ja ik werk inderdaad met kussens, want zijn hoofdje hangt inderdaad al snel. Ik moet daar nog wat meer op letten. Hij heeft elke luier plasluiers minstens en gele poep ook meerdere keren per dag (inclusief stukjes hihi :9 ).

Nou ja, het is nu al bijna drie uur geleden, heb de rekbare draagdoek voor de tweede keer geknoopt en hem er slapend (nou ja, hij werd bijna wakker van mijn geklooi :+ ) ingelegd omdat ik toch echt de was nog moest ophangen en nog wat wou doen. En hij zit daar nu al weer bijna twee uur in ofzo. :D Ik zie het weer wat zonniger tegemoet :Y ^O^
En ga nog wel even contact opnemen met die instantie, vooral dan over het effectief drinken en ingetrokken tepels of ze nog tips hebben
pi_146038433
Klinkt heel goed Hilmo, volgens mij gaat het zo echt wel goedkomen met jullie :*
Home is where the O+ is...
pi_146048666
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 15:14 schreef Cwen het volgende:
Maar Hilmo, dat hij vaak drinkt is toch niet abnormaal?
Nou ja, dit dus ;)
Ik vraag me af wat je verwachtingen zijn van het voeden van een baby. Een jonge baby drinkt gemiddeld 10 tot 12 keer per 24 uur. Dat komt neer op elke 2-3 uur de klok rond. Als je baby aardig is, komt hij overdag wat korter op elkaar en heb je zodoende s nachts minder voedingen. Voedingen duren gemiddeld bij jonge baby's 45 minuten, een uur is echt niks vreemd. Langzamerhand zal een baby minder vaak komen en efficiënter gaan drinken. Maar ter illustratie: mijn 8 maanden babbie heeft vandaag tot nu toe 6 keer gedronken en ik verwacht haar tot morgenochtend nog wel drie keer.
pi_146048886
En als je dan ten einde raad bent;

Vrouw pleegt overval met moedermelk

http://www.telegraaf.nl/b(...)et_moedermelk__.html

:')
pi_146049031
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 20:45 schreef BlueEyes het volgende:
En als je dan ten einde raad bent;

Vrouw pleegt overval met moedermelk

http://www.telegraaf.nl/b(...)et_moedermelk__.html

:')
Wtf :')
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:48:13 #174
149959 SQ
snelle trees
pi_146049038
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 20:42 schreef WupWup het volgende:

[..]

Nou ja, dit dus ;)
Ik vraag me af wat je verwachtingen zijn van het voeden van een baby. Een jonge baby drinkt gemiddeld 10 tot 12 keer per 24 uur. Dat komt neer op elke 2-3 uur de klok rond. Als je baby aardig is, komt hij overdag wat korter op elkaar en heb je zodoende s nachts minder voedingen. Voedingen duren gemiddeld bij jonge baby's 45 minuten, een uur is echt niks vreemd. Langzamerhand zal een baby minder vaak komen en efficiënter gaan drinken. Maar ter illustratie: mijn 8 maanden babbie heeft vandaag tot nu toe 6 keer gedronken en ik verwacht haar tot morgenochtend nog wel drie keer.
Drinkt die van mij dan zo weinig met 7-8 keer per dag? Ik dacht dat dat een beetje de "norm" was?
disclaimer
pi_146049059
Darmstadt? Bestaat dat echt? :o _O- Het bericht leest alsof er 1 april boven hoort te staan :')
pi_146049154
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 20:48 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Drinkt die van mij dan zo weinig met 7-8 keer per dag? Ik dacht dat dat een beetje de "norm" was?
Volgens het cb wel ;) 7-8 is het minimum ja. Dus prima! Maar voor een jonge baby is 10-12 de norm.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:51:51 #177
149959 SQ
snelle trees
pi_146049300
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 20:49 schreef WupWup het volgende:

[..]

Volgens het cb wel ;) 7-8 is het minimum ja. Dus prima! Maar voor een jonge baby is 10-12 de norm.
Ik had het ook op borstvoeding.com gelezen en zo van de kraamzorg begrepen :)
Maar goed, ze plast goed en is levendig enzo (voordat ik daar dan weer onzeker over ga voelen :')!)

(Die onzekerheid hadden ze mogen houden hoor :{w )
disclaimer
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:56:59 #178
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146049611
Dan drinkt ze blijkbaar effectief SQ ^O^

Even een :* voor alle onzekerheden en pijnlijkheden hier! Wat een gedoe kan het zijn he, in het begin ;( Het wordt heus beter!!
pi_146049778
Nou, inderdaad. Dacht je een beetje leuk uit je puberteit en studie gekomen te zijn, all grown up, huisje boompje beestje en klaar voor een baby, wordt die stevige grond gewoon even weer onder je voeten vandaan geveegd :') Bij een tweede is dat veel minder is mijn ervaring ;)
Maar daarom zei ik 7-8 is gewoon prima, want idd randvoorwaarden groei en plassen en tevreden.
pi_146050760
De onze drinkt ook 7-8x (meestal 2 borsten, 15 minuten per borst ongeveer), en vult luiers dat t een lieve lust is :) De LK die er vanmorgen was, was verguld met hoe hij hapt en drinkt, en zag een erg goede productie en enorm tevreden en ontspannen menneke O+
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:17:42 #181
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146050850
Whoa JM, wat goed zeg!
pi_146051242
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 21:16 schreef JufMariska het volgende:
De onze drinkt ook 7-8x (meestal 2 borsten, 15 minuten per borst ongeveer), en vult luiers dat t een lieve lust is :) De LK die er vanmorgen was, was verguld met hoe hij hapt en drinkt, en zag een erg goede productie en enorm tevreden en ontspannen menneke O+
O+
pi_146051498
JM, wat fijn O+
pi_146064704
Wat fijn JM! Hoe oud is hij nu?
pi_146064759
En mag ik even zachtjes juichen voor de pauze die er nu lijkt te zijn wat betreft tandjes? Eindelijk weer nachten met twee normale voedingen, in plaats van 1 lange doorlopende :') *O*
pi_146068134
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 10:13 schreef WupWup het volgende:
Wat fijn JM! Hoe oud is hij nu?
3 1/2 week, of 37 1/2 week als we de prematuurtelling aanhouden :)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:01:29 #187
149959 SQ
snelle trees
pi_146068170
Geef je nog flessen Mariska, of geef je nu alle voedingen "live"?
disclaimer
pi_146068906
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:01 schreef Stormqueen het volgende:
Geef je nog flessen Mariska, of geef je nu alle voedingen "live"?
Nog 2 flessen per etmaal, fijn dat J ook 1 voeding kan doen (meestal de late of vroege 's nachts) en hoewel het schijnbaar niet erg is om nu te stoppen met combineren en uk straks weer aan de fles te laten wennen als ik weer aan het werk ga, is het voor ons gevoel dan net zo prettig om te blijven combineren. Hij doet het prima zowel aan de borst als met fles gelukkig!
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:29:22 #189
149959 SQ
snelle trees
pi_146069164
Dat is inderdaad wel fijn! Hoeveel eet hij uit een fles?
mijn baby vindt een fles prima om leeg te slobberen als ze daarna ook nog maar een borst leeg mag slobberen :') daar moeten we dus nog even aan werken in de toekomst :+
disclaimer
pi_146069448
Hoeveel doe je in een fles SQ? Ik ben zelf nog een beetje aan het klooien met de hoeveelheden (sowieso afhankelijk van de kolfopbrengst en ik kolf niet heel actief, vaak even een borst leeg na een drinkbeurt) maar ik las op borstvoeding.com aantal kilo x 150 ml? En dat delen door het aantal voedingen?

Hier ook, na een fles van 70 ml echt heel snel erna (meteen, half uur, uurtje) weer honger hebben.

En nog even terugkomend op het vele voeden. Ik wist dat een baby vaak moet eten. Nou is het zo dat het te overzien is als hij het redt op 1 borst per voeding, maar elke 2 uur, twee borsten (en dus tepels) aanbieden, dat trekken mijn tepels niet. Gister ging het even beter omdat ik hem dan 1 borst gaf en dan maar borstcompressie en hopen dat hij niet te snel weer komt, wat niet altijd even goed werkte, maar goed.
Ik ga bij een volgende voedbeurt de kolf er weer bij pakken, snel even de betreffende kant voorkolven, tepel er goed uitkrijgen en dan snel aanleggen. En hopen dat hij dan ondertussen niet te overstuur is om goed aan te happen :{
pi_146069526
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:29 schreef Stormqueen het volgende:
Dat is inderdaad wel fijn! Hoeveel eet hij uit een fles?
mijn baby vindt een fles prima om leeg te slobberen als ze daarna ook nog maar een borst leeg mag slobberen :') daar moeten we dus nog even aan werken in de toekomst :+
We zaten op 90, maar de LK zei gister dat hij in feite mag hebben wat ik per kolfbeurt kolf, dat zou ruim 100 zijn.
Meestal drinkt hij 80 tot een hele fles, en daarna tukt-ie net zo lang als na bv, likkt er dus op dat dat goed gaat. En ook niet meer last van z'n buik of minder zin om in z'n wiegje te liggen oid, dus de combi werkt hier in elk geval goed.

Die vuistregel werd door de LK wat afgezwakt Hilmo, de ene melk is de andere niet -> voor de hoeveelheid voedingsstoffen kan van de melk van de ene moeder veel meer cc nodig zijn dan bij de ander. Mooi ruk natuurlijk dat je dan geen richtlijn meer hebt, zou ik ook het fijnst vinden hoor ;)

En ik heb de ontzettende luxe dat ik ruim 3L gekolfde melk in de vriezert heb liggen, dus het niet erg is als ik een fles van zeg 100cc maak en hij de helft laat staan.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 29 oktober 2014 @ 12:38:45 #192
149959 SQ
snelle trees
pi_146069562
Dat was 70 ml op dag 8 ofzo. Ben ook nog niet heel actief aan het kolven omdat ik niet zo'n hysterische overproductie heb zoals sommigen hier :D ben van plan om over een week of drie een keer een kolfconsult af te nemen en te gaan kijken naar een goede elektrische kolf voor als ik in januari weer vier volle dagen ga werken.
disclaimer
pi_146069678
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:38 schreef Stormqueen het volgende:
Dat was 70 ml op dag 8 ofzo. Ben ook nog niet heel actief aan het kolven omdat ik niet zo'n hysterische overproductie heb zoals sommigen hier :D ben van plan om over een week of drie een keer een kolfconsult af te nemen en te gaan kijken naar een goede elektrische kolf voor als ik in januari weer vier volle dagen ga werken.
Alvast even: ik ben heel blij met m'n Medela Freestyle. Klein ding, rustgevend geluidje, prettig in te stellen, stevige onderdelen.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:10:56 #194
149959 SQ
snelle trees
pi_146070852
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 12:42 schreef JufMariska het volgende:

[..]

Alvast even: ik ben heel blij met m'n Medela Freestyle. Klein ding, rustgevend geluidje, prettig in te stellen, stevige onderdelen.
het zal inderdaad wel iets in die richting worden :Y Tnx!
disclaimer
pi_146071299
Hier toevallig gisteren gevraagd..
En met m'n 4 kilo baby moest ik denken aan een flesje van 100/120 cc (niet dat ik denk dat ik dat gekolfd krijg :( )

Gisteren trouwens een gekeken hoe lang er tussen zit als hij zich niet meld, nou na 4,5 uur heb ik t opgegeven ;)

Maar eigenlijk gaat het hier dus prima 7/8 voedingen per dag (dus grotendeels op mijn verzoek :') ) maar ben idd wel een uur bezig..

Trouwens Cwen had al een goede tip voor de hoofdpijn, mensen nog meer tips?
Want bleh :(
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:25:17 #196
149959 SQ
snelle trees
pi_146071404
De verwarming lager zetten? :P ik heb er ook constant last van overigens :( ik mis mijn vele buitenlucht :')
disclaimer
  woensdag 29 oktober 2014 @ 13:25:44 #197
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146071429
Stook je het misschien warm in huis Loj? Want dan kun je nog denken aan even een rondje buitenlucht, of eventjes de ramen open.

Verder ben ik maar altijd dankbaar voor de uitvinding van paracetamol :')
pi_146108385
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 10:16 schreef WupWup het volgende:
En mag ik even zachtjes juichen voor de pauze die er nu lijkt te zijn wat betreft tandjes? Eindelijk weer nachten met twee normale voedingen, in plaats van 1 lange doorlopende :') *O*
Ik had gewoon niks moeten zeggen |:(
  donderdag 30 oktober 2014 @ 11:48:34 #199
149959 SQ
snelle trees
pi_146108402
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 11:48 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik had gewoon niks moeten zeggen |:(
fokwet ;( :*
disclaimer
pi_146108706
Balen Wup! Gewone voedingen 'à nachts zijn nog wel te doen, maar van die eindeloze, hopeloos.

Maar, misschien heb jij tips voor/tegen een bijtend vijfmaandertje. Ze is nog zo klein, hoe leer ik dat? Snel loskoppelen, probeer niet boos te worden, nog een keer aanleggen en bij herhaling stoppen. (Kloofje aan een kant helpt ook niet mee; liggend voeden test mislukt)
  donderdag 30 oktober 2014 @ 12:12:22 #201
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146109031
Kursor, hier is het altijd: bijten (of klieren of whatsoever) = kennelijk heb je niet genoeg honger, dus loskoppelen en de borst weer opbergen.
KuikenGuppy
pi_146109569
In je borst drukken zodat ze wel los moeten laten?

Hier werd vooral reflexmatig gebeten als hij in slaap viel :X Dus dan was het een kwestie van op tijd loskoppelen en altijd vinger paraat om dat te doen. :X :X
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 30 oktober 2014 @ 16:22:32 #203
149959 SQ
snelle trees
pi_146116717
heeft iemand nog leuke tips voor voedingsproof jurkjes? Topjes krijg ik wel gevonden, maar ik zou graag weer eens een jurkje dragen waar ik mijn 95F enigszins fatsoenlijk uit kan vissen :D
disclaimer
  donderdag 30 oktober 2014 @ 16:46:20 #204
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146117495
Ik draag overslagjurkjes SQ, maar er zal vast veel meer leuks te vinden zijn.
KuikenGuppy
pi_146118484
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 16:22 schreef Stormqueen het volgende:
heeft iemand nog leuke tips voor voedingsproof jurkjes? Topjes krijg ik wel gevonden, maar ik zou graag weer eens een jurkje dragen waar ik mijn 95F enigszins fatsoenlijk uit kan vissen :D
Ik ben fan van king Louie, SQ. Veel keus en best een aantal halslijnen die borstvoedingsproof zijn.
Ik pakte vorige week m'n winterkleding uit en heb een aantal jurkjes met hoge halslijn heel eigenwijs wel in de kast gehangen, maar veel zal ik ze niet aan hebben :(
pi_146125516
Bijten is hier alleen aan de orde als ze moet boeren of als ze uitgedronken is en een beetje gaat spelen. Dan is het een kwestie van heel snel vinger ertussen en losmaken.

Ik vind overhemdjurkjes vaak leuk, SQ en die zitten/staan mij meestal beter dan overslagjurkjes. Maar dat is ook gewoon afhankelijk van je figuur en je smaak.

Zoiets heb ik bijvoorbeeld:
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146127381
Die is leuk zeg Franny...
Ik durf alleen nog ff niets te kopen omdat ik nog niet weet hoe lang ik bv blijf geven en we hebben niet zo heel veel geld momenteel --> dure maanden :)

(Ik weet niet of ik straks na m'n verlof bv blijf geven... T blijft een lastig punt in het onderwijs...
Ik ga morgen voor de grap weer eens kolven, kijken of dat al beter gaat)
  donderdag 30 oktober 2014 @ 20:46:42 #208
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146127667
SQ hier ook fan van overslagjurkjes! King Louie is perfect idd. En voor mensen met smalle beurzen zoals ik; goed te marktplaatsen ;)

En op de draagconferentie zag ik ook een merk voorbijkomen.... Morretje weet jij t nog toevallig? Die leken ook erg handig!
  donderdag 30 oktober 2014 @ 20:47:34 #209
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146127707
Ohja overhemdjurkjes zijn ook leuk, maar ik vind dat toch bij mezelf niet zo mooi. Ik vul ze wat teveel op :')
pi_146128143
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
SQ hier ook fan van overslagjurkjes! King Louie is perfect idd. En voor mensen met smalle beurzen zoals ik; goed te marktplaatsen ;)


Dank voor de tip :*
pi_146128558
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:46 schreef LadyBlack het volgende:
SQ hier ook fan van overslagjurkjes! King Louie is perfect idd. En voor mensen met smalle beurzen zoals ik; goed te marktplaatsen ;)

En op de draagconferentie zag ik ook een merk voorbijkomen.... Morretje weet jij t nog toevallig? Die leken ook erg handig!
Euh... waar zag je die weet je dat nog? Ik heb het niet zo opgeslagen geloof ik..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:47:39 #212
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146130517
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:57 schreef Omentielvo het volgende:

[..]

Dank voor de tip :*
:D

Ik heb er 4 nu O+ en ze zijn geweldig!!
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:53:21 #213
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146130813
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 21:07 schreef Morretje het volgende:

[..]

Euh... waar zag je die weet je dat nog? Ik heb het niet zo opgeslagen geloof ik..
Ohja, in die zaal waar ik jou sprak, bij de stand waar Marjolijntje stond :D

Ik heb ff zitten googlen, en het was Bo-Yee!
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:54:17 #214
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146130855
Totaal offtopic, maar ON is uitverkocht -O-.
KuikenGuppy
pi_146140982
We hadden het hier pas over Lilypads toch? De eerste dag & nacht bevallen ze goed! Geen wrijving tegen de tepels voelt erg prettig, en ze lekken niet, alleen tijdens de tsr bij het voeden van de andere borst (maar nu ik dat weet is een doekje erbij genoeg om dat op te lossen.)
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_146142691
Wat fijn Mariska! Ik ga ze toch maar niet aanschaffen, omdat ik wel heel veel lek.

De nacht was waardeloos. Gister te weinig gedronken denk ik, want hoofdpijn, beetje migraine achtig. Nee he... ;( Gisteravond bleef hij huilen na de voeding en het waren volgens mij geen krampjes. Ik kon niet meer. Toch maar weer aangelegd en daarna toch ook de andere borst nog maar gegeven. Ik had gekolfd dus de volgende voeding kon ik overslaan en kon mijn man geven.

Toen elke twee uur gekomen. Op een gegeven moment knalde mijn rechterborst bijna uit elkaar dus maar gekolfd want tóen had hij natuurlijk nog geen honger, huppa zo 70 ml eruit. Dat gaat de volgende voeding maar worden denk ik want mijn tepels doen nu echt pijn. Ik heb LLL ook gemaild ondertussen of ze tips hebben hoe ik dat met de combi kolven en live voeden kan doen (en met het 1 borst aanbieden per keer).
pi_146142834
Hier komt de gevreesde dag eraan dat ik weer moet gaan werken. Ik zou eigenlijk maandag al aan de slag moeten, maar neem twee extra weken vrij. Het had nu ook nog niet gekund: ze heeft zo lang zo veel kramp gehad, we hebben pas sinds een ruime week een enigszins normaal ritme en ik ben eergisteren pas voor het eerst meer dan een paar uur bij haar vandaan geweest, want eerder kon dat gewoon echt niet.

Maar nu moet ik dus gaan overleggen over kolven, niet meer overwerken want ik wil op tijd thuis zijn om weer zelf te kunnen voeden, enzovoorts. En ik heb al de vraag gekregen of ik in mijn tweede werkweek twee dagen naar het buitenland kan, dus dan ben ik een nacht niet thuis. Dat ga ik niet doen, want ik ben daar zelf nog helemaal niet aan toe :@ maar ook omdat ik haar niet zo lang zonder borst (ipv bv uit de fles) wil laten. Ik denk dat ze op m'n werk heel erg zullen moeten wennen dat hun megaflexibele en ambitieuze werknemer opeens is veranderd in een overbezorgde plakmoeder die het liefst nooit meer kwam werken ;)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie ervaringen over kolven/bv onder werktijd. En hoe lang blijven jullie maximaal bij je kindje weg (of dat nou voor werk is of om een andere reden)?
pi_146142872
Hilmo ik heb er in ieder geval bewondering voor dat je zo stug blijft doorgaan! :)
pi_146143084
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 09:54 schreef Amsel het volgende:

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie ervaringen over kolven/bv onder werktijd. En hoe lang blijven jullie maximaal bij je kindje weg (of dat nou voor werk is of om een andere reden)?
Op een volledige werkdag ben ik ongeveer 10 uur van huis. Ik kolf dan twee keer op het werk. Als ik avondspreekuur doe, ben ik 6-7 uur van huis en kolf ik 1 keer. Ik heb het geprobeerd om zonder te kolven te doen, maar dat lukt nog niet. Die 10 uur is de max dat ik weg ben. Baby is dan ook heeeuuuuul blij als ik weer thuiskom :D Oh en ik heb natuurlijk ook wel eens nachtdienst en dan slaap ik de volgende dag bij. Dan brengt mijn man baby naar mij als ze moet drinken en ze doet haar slaapjes bij mij op bed O+
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:11:06 #220
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146143239
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 21:54 schreef Burdie het volgende:
Totaal offtopic, maar ON is uitverkocht -O-.
Ja dat was ook wel te verwachten waren maar een beperkt aantal kaartjes.
wilde je graag gaan?
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 09:54 schreef Amsel het volgende:

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie ervaringen over kolven/bv onder werktijd. En hoe lang blijven jullie maximaal bij je kindje weg (of dat nou voor werk is of om een andere reden)?
Ik leverde af om 8 uur bij het kdv en kwam om 6 uur weer terug.
10 uur dus en dan kolfde ik 2 keer. ik heb het gedaan tot mijn kolfrecht op was. Mijn baas was ook niet blij met mijn wens om te kolven. :X }:|
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:11:27 #221
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146143250
Amsel, ik ging jankend naar mn werk, en was in totaal zo'n 9 uur van huis :'( Ik kolfde dan 3 keer. Maar ik ben het eigenlijk altijd te lange dagen blijven vinden. Mijn baby had er niet zoveel moeite mee, die dronk gewoon whatever je haar aanbood in een fles :') koud, warm, bv of kv maakte niks uit :D

Maargoed, dat was met een rotbaantje. Misschien, héél misschien had ik met een andere baan wel minder moeite gehad ;)

Hilmo, goed dat je LLL hebt gemaild! Klinkt heel rot zo, als t zo zeer doet. En die frequentie; kan het regelen zijn? Hoe oud is je kindje?
pi_146144781
Bijna 3 weken. Hij valt ook steeds in slaap of maakt alleen kauwbewegingen en niet slikken. Maar volzitten, ho maar..
pi_146144826
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 11:05 schreef Hilmo het volgende:
Bijna 3 weken. Hij valt ook steeds in slaap of maakt alleen kauwbewegingen en niet slikken. Maar volzitten, ho maar..
Hoe bedoel je dat laatste? Is hij nooit verzadigd? Hoe merk je dat?
pi_146145141
Hij ligt even helemaal uitgeteld als ik hem loskoppel als hij echt niet meer slikt, ook na borstcompressie niet. Dat duurt een paar minuten en dan weer wakker en dan weer op handjes zuigen, zoeken naar de tepel, als je hem weglegt vaak huilen, slikken. Niet altijd, maar wel heel vaak. Net twee keer dezelfde borst gegeven en hij slikt wel wat in zijn slaap maar lijkt nu even vol zit te zitten.

Het lijkt inderdaad alsof hij nooit verzadigd is. Zelfs áls ik dan twee borsten aanbied, wat ik zo min mogelijk doe omdat dat te pijnlijk is. (en ja ik weet dat het daar aan kan liggen, maar ik weet niet hoe ik het dan moet doen)
Ik wacht het LLL even af, anders die andere organisatie nog even proberen (helaas geen vrijwilligers die hier in de buurt wonen heb ik al bekeken, anders konden die thuis kunnen komen kijken) en anders toch maar of mijn LK bellen of een andere, maar die van mij doet niet echt aan nazorg, een 2e thuisconsult zou wel goedkoper zijn, maar niet gratis dus.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hilmo op 31-10-2014 11:24:00 ]
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:30:45 #225
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146145528
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 10:11 schreef Moppert het volgende:

[..]

Ja dat was ook wel te verwachten waren maar een beperkt aantal kaartjes.
wilde je graag gaan?
Ja, dus mocht je nog iemand weten die twee kaartjes over heeft...

Kolven onder werktijd heb ik geen ervaring mee, ik ben eigen baas dus heb mijn baby gewoon de hele dag bij me O+.

Ik moet trouwens nog altijd wennen aan minder bv geven, en ben steeds een beetje bang dat mijn productie terugloopt en we voortijdig moeten stoppen. Hij vraagt niet vaker dan 4x per dag en vaker aanbieden heeft ook geen zin, want dan doet hij na 2 slokjes een dikke doei :').

Zolang ik dagelijks nog makkelijk 140ml in één keer kolf zal het denk ik wel meevallen? Iemand een geruststellend woord?
KuikenGuppy
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:46:42 #226
149959 SQ
snelle trees
pi_146146016
Hilmo, heeft ie niet gewoon kramp? De mijne blijft ook tepelzoeken als ze buikpijn heeft, soort troost zoeken denk ik. Meestal gaat het over na flink laten boeren en een buikmassage :)
en dat slikken en huilen doet ze stukken minder als ik haar op de zij wegleg :)
disclaimer
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:47:15 #227
149959 SQ
snelle trees
pi_146146037
Oh en ik vond net een oud wikkeljurkje op zolder, hoezee O+
disclaimer
pi_146146490
Ik heb ook 1 wikkeljurk. Halleluja die doe ik morgen aan!

Hier na de onzekere start veel zelfvertrouwen. Huj drinkt goed en plast goed en is sinds we thuis zijn 180 gram aangekomen. Nog 40 gram tot geboortegewicht!
Kwak
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:03:34 #229
149959 SQ
snelle trees
pi_146146529
Dat gaat supergoed kwak! Fijn te horen O+
disclaimer
pi_146146549
Kwak! Je had jezelf toch een fokverbod opgelegd? Hoe gaat het nu (even offtopic)?
pi_146146607
Oh :') Ik had niet gelezen dat het goed ging. Fijn!
pi_146147170
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 12:02 schreef kwakz0r het volgende:
Ik heb ook 1 wikkeljurk. Halleluja die doe ik morgen aan!

Hier na de onzekere start veel zelfvertrouwen. Huj drinkt goed en plast goed en is sinds we thuis zijn 180 gram aangekomen. Nog 40 gram tot geboortegewicht!
Wat fijn joh, hou dit vast!
pi_146147844
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 10:11 schreef Moppert het volgende:

Ik leverde af om 8 uur bij het kdv en kwam om 6 uur weer terug.
10 uur dus en dan kolfde ik 2 keer. ik heb het gedaan tot mijn kolfrecht op was. Mijn baas was ook niet blij met mijn wens om te kolven. :X }:|
Gebruikte je ook echt een kwart van je werktijd ervoor of minder?
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:58:39 #234
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146148234
2 keer een half uur :)
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146148427
Ik lees ook vast mee over kolven onder werktijd. (En over de rest trouwens, veel tips hier altijd :) )
Wupwup lukt het jou ook goed bij onregelmatige dagen (of plotseling weggeroepen worden)?
pi_146148851
Hilmo, ik ga iets stoms zeggen maar zou het huilen en slikken vt op refluxachtige klachten kunnen duiden? Dat hij maar wil drinken tegen het maagzuur? Ik weet dat Stipje van Dot dit ook had, anders ff haar pmmen?
Home is where the O+ is...
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:25:25 #237
149959 SQ
snelle trees
pi_146149157
Zomfg ik heb in het openbaar gevoed *O* en baby was rustig en zen en heeft gewoon netjes zonder mopperen tien minuten gedronken en slaapt nu weer in de kinderwagen _O_
*trots O+
disclaimer
pi_146149558
*O* wij kunnen dat SQ!
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:57:07 #239
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146150374
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 12:45 schreef Amsel het volgende:

[..]

Gebruikte je ook echt een kwart van je werktijd ervoor of minder?
Ik had 2 uur kunnen gebruiken, maar heb tot E 9 maanden was 3x een halfuur ervoor genomen, en tot dr verjaardag ongeveer nog 1x een halfuur (in mn lunchpauze, dus eigen tijd).
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:00:59 #240
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146150554
Ik kolfde 3x op mijn werk. Met heen en weer lopen naar de kolfruimte, spulletjes afwassen en zo was ik toch wel 45 minuten bezig. Dus de kolfbeurt tussen de middag plakte ik aan mijn lunchpauze vast (15 minuten van mijn pauze en daarna dus nog 30 minuten) en zo kwam ik aan de 2 uur. Ik had het toen niet met 2x kolven kunnen redden denk ik, ook ivm 2 uur reistijd p/d.
pi_146151893
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 13:03 schreef Heliotrope het volgende:
Ik lees ook vast mee over kolven onder werktijd. (En over de rest trouwens, veel tips hier altijd :) )
Wupwup lukt het jou ook goed bij onregelmatige dagen (of plotseling weggeroepen worden)?
Wisselend... Weggeroepen word ik niet, ik heb dienst op een vaste werkplek, maar als het druk is kan het voorkomen dat ik een tijd moet wachten voor ik kan kolven. Vervelend, maar ik kan moeilijk even 20 minuten weg tijdens een uitdrijving ofzo. Zodoende kolf ik soms ook gewoon achter m'n pc in plaats van in een kolfkamer en is het achtergrondgeluid tijdens telefoongesprekken een vreemd ritmisch zoemend geluid :P
pi_146152288
Ik kolfde ook 3x. Anders liep mn productie te ver terug.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_146152472
Op mijn werkdagen ben ik ook zo'n 10 uur van huis en ik kolf dan 2x. De eerste weken 3x maar die 3e keer ging steeds meer met tegenzin dus nu heb ik het teruggeschroefd naar 2x. Op de dagen dat ik thuis ben voed ik volledig dus ik heb niet het idee dat mijn productie hier nu erg onder te lijden heeft. :)
pi_146153001
Je zou die kolftijd ook mogen gebruiken om later te beginnen en/of eerder weg te gaan zodat je "live" kunt voeden toch? Denk niet dat ik het erdoor krijg dat ik elke dag zoveel eerder weg mag/kan, maar het zou wel handig zijn.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:14:46 #245
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146153179
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 15:09 schreef Amsel het volgende:
Je zou die kolftijd ook mogen gebruiken om later te beginnen en/of eerder weg te gaan zodat je "live" kunt voeden toch? Denk niet dat ik het erdoor krijg dat ik elke dag zoveel eerder weg mag/kan, maar het zou wel handig zijn.
Nouja, in principe is dat ook je kolfrecht. Dus ja, het mag ;)

Maargoed, dat is lang niet overal goed doorgedrongen :X
pi_146153495
Maar het moet wel allemaal "in goed overleg" en daarover kun je natuurlijk discussiëren ;)
pi_146154323
Ik ben nu 4 weken aan het werk weer,kolfde eerst 2x maar door ziekte van collega's werd dat 1x en nu moet ik in mijn vrije dagen de productie opkrikken. Gaan we vanaf volgende week maar even weer anders doen.

En iemand tips naast volledig afkolven om te voorkomen dat ik een borstontsteking krijg?
Vannacht slecht geslapen ervan zo zeer het deed, bij drinken vanmorgen masseren en de harde schijf is weg.
Maar heb nog wel heel erg het gevoel alsof iemand continue in die borst knijpt.
Zet nu steeds maar de kolf er op na het voeden, en krijg er ook echt niks meer uitgeperst.
Heb geen koorts trouwens, ben wel alert erop.
pi_146154978
Later beginnen en eerder weg heb ik wel vaker zien gebeuren, soms scheelt dat juist minder werktijd dan extra keren kolven. m
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 14:33 schreef WupWup het volgende:

[..]

Wisselend... Weggeroepen word ik niet, ik heb dienst op een vaste werkplek, maar als het druk is kan het voorkomen dat ik een tijd moet wachten voor ik kan kolven. Vervelend, maar ik kan moeilijk even 20 minuten weg tijdens een uitdrijving ofzo. Zodoende kolf ik soms ook gewoon achter m'n pc in plaats van in een kolfkamer en is het achtergrondgeluid tijdens telefoongesprekken een vreemd ritmisch zoemend geluid :P
Hehe dat laatste :P maar duidelijk verder, wel lastig maar te doen dus.
pi_146155965
Ik zie echt niet hoe ze dat op school zouden regelen -O- . Extra tussenuren roosteren helpt natuurlijk, maar dan zit ik met hele lange schooldagen want mijn lesuren moeten toch gegeven worden. En de pauzes heb ik echt nodig, en die zijn te kort om echt effectief te benutten. Ik moet er maar eens over in gesprek..
pi_146156248
Ja, Razz, dat is inderdaad heel lastig, weet ik nu uit ervaring. Ik snap je punt van die tussenuren, dat had ik ook. Ik weet niet hoeveel lessen je geeft.. Ik heb 18 uur en daarnaast behoorlijk wat taken. Die taken hebben als voordeel dat ik ze grotendeels ook op andere moment kan doen, ook als ik niet op school ben. En 18 uur is goed te doen over vier dagen verspreid.

Ik heb het voordeel dat ik dichtbij huis lesgeef en binnen 10 minuten van school op kdv ben. Daarnaast had ik heel lang verlof (tot I zeven maanden was) en toen was mijn productie al heel stabiel. Daardoor doe ik nu het volgende: ik geef een laatste voeding vlak voor ik haar wegbreng naar het kdv (rond 7.30) en dan haal ik haar rond 16.30 op en geef haar dan meteen de borst. Op de dagen dat ik thuis ben, krijgt ze volledig bv. Op het kdv krijgt ze tussendoor flesvoeding. Hierdoor hoef ik op werk niet te kolven. Ik maak wel gebruik van mijn kolfrecht: als ik langer dan tot 16.30 op school moet zijn voor vergaderingen of zoiets dergelijks. Dan ga ik dus eerder weg.

Het is zoeken naar wat het beste werkt. Ik hoop voor je dat het lukt en ga het zeker bespreken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146158332
Ik zal het ook in tussenuren moeten doen. Krijg in ruil daarvoor wel taakverlichting als het goed is.

Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel.
Kwak
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:47:50 #252
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_146158607
Vorige keer kolfde ik idd ook drie keer op t werk. Lastig idd in t onderwijs!

Hier toch spruw -O- je had gelijk Morretje dat dat brandende gevoel na de voeding op spruw wees. Vandaag naar de huisarts geweest en die heeft alleen een zalfje voor mij voorgeschreven (miconazol) en niks voor baby. Het was nog maar een lichte schimmel zei ze dus dan hoefde dat niet :? Als t erger werd wel weer aan de bel trekken.

Heb inmiddels gentiaan violet besteld, dat lijkt me effectiever. Iemand een idee hoe lang het duurt voor je effect merkt van gv? En kan ik voor die pijn na het voeden beter de borst koelen of juist warme compressen gebruiken? Of niets doen?
pi_146158680
Hier ook een lerares (basisschool).
En ik weet ook echt niet hoe ik het zou moeten doen.
Gisteren was m'n directeur op kraamvisite en hebben we het er even over gehad. Tussen half 8 en kwart over 12 is er eigenlijk geen mogelijkheid om te kolven.. Dan kan ik kolven tijdens m'n lunch van kwart over 12 tot kwart voor 1. 'S middags om half 4 kan ik evt een tweede keer kolven, maar de vergaderingen beginnen om kwart voor 4.
Klinkt redelijk onmogelijk toch... Vooral omdat het kolven niet lekker gaat en ik heb dan niet eens tijd om te lunchen..
Ik kan natuurlijk nog de discussie aangaan, maar ik heb het naar m'n zin op t werk dus wil liever geen vijanden maken.

Ik denk niet dat het gaat werken..

[ Bericht 0% gewijzigd door Loj op 31-10-2014 20:17:31 ]
pi_146158937
Ik kan me er ook nu al druk om maken. Heb zestien lesuren op drie dagen, dus met wat tussenuren worden die al snel heel lang. De middagpauze van 25 minuten is nu al soms net lang genoeg om even fatsoenlijk wat te eten en te drinken.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 17:56:58 #255
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146158956
Dat is het lastige lijkt me. Iedereen kan wel doodleuk roepen dat het je recht is, maar je wil ook de situatie werkbaar houden. Maar er zullen vast wel meer mensen in het onderwijs zijn die langer dan hun verlof borstvoeding (willen) geven.
pi_146159183
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 09:54 schreef Amsel het volgende:
Hier komt de gevreesde dag eraan dat ik weer moet gaan werken. Ik zou eigenlijk maandag al aan de slag moeten, maar neem twee extra weken vrij. Het had nu ook nog niet gekund: ze heeft zo lang zo veel kramp gehad, we hebben pas sinds een ruime week een enigszins normaal ritme en ik ben eergisteren pas voor het eerst meer dan een paar uur bij haar vandaan geweest, want eerder kon dat gewoon echt niet.

Maar nu moet ik dus gaan overleggen over kolven, niet meer overwerken want ik wil op tijd thuis zijn om weer zelf te kunnen voeden, enzovoorts. En ik heb al de vraag gekregen of ik in mijn tweede werkweek twee dagen naar het buitenland kan, dus dan ben ik een nacht niet thuis. Dat ga ik niet doen, want ik ben daar zelf nog helemaal niet aan toe :@ maar ook omdat ik haar niet zo lang zonder borst (ipv bv uit de fles) wil laten. Ik denk dat ze op m'n werk heel erg zullen moeten wennen dat hun megaflexibele en ambitieuze werknemer opeens is veranderd in een overbezorgde plakmoeder die het liefst nooit meer kwam werken ;)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie ervaringen over kolven/bv onder werktijd. En hoe lang blijven jullie maximaal bij je kindje weg (of dat nou voor werk is of om een andere reden)?
Wat onwijs herkenbaar!! Net alles op de rit en dan weer moeten werken, prioriteiten die nu anders zijn, je baby niet alleen kunnen/willen laten...

Op werkdagen bij mini was ik van ongeveer 8 tot 17.30 bij hem weg en kolfde ik 3x. Anders had ik pijnlijke stuwing. Daarvoor was ik niet langer dan een uurtje bij mini weggeweest denk ik. Vond het echt niet prettig :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 20:18:28 #257
171422 LadyBlack
paint it black
pi_146163927
Opzich vond ik eten en kolven tegelijk nooit zo'n punt. Ik zette gewoon mn broodbakje naast me op een tafeltje, kolfschelpen kon ik (ok, na enig oefenen), met 1 arm + hand vasthouden, en dan munchen maar! :Y)

Maar heel vervelend idd als je eigenlijk niet zo goed een werkbare oplossing vindt voor kolven :{
Loj, is een kwartiertje later binnenkomen bij de vergadering een ramp?
pi_146167069
Grrrr... Nog stééds een verstopt melkkanaal in m'n linkerborst. Iemand nog tips, naast warmhouden en masseren?
Home is where the O+ is...
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 22:53:21 #259
149959 SQ
snelle trees
pi_146170683
Mijn baby weigert wakker te worden voor een hap :') ik heb al verschoond, omgekleed, geprikt, gedanst, maar ze blijft pitten en mijn tiet staat op ploffen :')!

En ik probeer te kolven maar ik krijg er gewoon niks uit, faal ;(
disclaimer
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:20:42 #260
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_146171854
Kun je haar niet slapend aanleggen SQ? G.ijs slobbert zo 2 borsten weg al slapend.

En ik heb sinds deze week syntocinon om te kolven. Vanavond weer 70cc in de vriezer gezet *O*
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:51:02 #261
149959 SQ
snelle trees
pi_146173124
Geprobeerd maar werkte niet. Uiteindelijk toch nog wat gekolfd, baby maar in de wieg gelegd en zelf ook in bed gaan liggen.
ze is nu uiteraard klaarwakker :')!

En yay voor 70cc *O* wat is syntocinon?
disclaimer
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:53:47 #262
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_146173223
Uiteraard -O-

Syntocinon is een neusspray met kunstmatige oxytocine. Het zorgt ervoor dat je een toeschietreflex krijgt. Bij livevoeden is het bij mij geen enkel probleem, maar met kolven krijg ik geen toeschietreflex en kolf ik max 40-50cc. En nu tussen de voedingen in dus zelfs 70cc.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:56:18 #263
149959 SQ
snelle trees
pi_146173329
Ah kijk, daar zou de crux bij mij ook wel eens kunnen zitten dan!

Woensdag hebben we terugkomdag van de bevalcursus, zal het eens navragen (cursusleider is lactatiekundige).
disclaimer
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:07:29 #264
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_146173681
Het is het proberen waard! Welke kolf heb je? En welke lk? Fransje of Ruth?
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:19:57 #265
149959 SQ
snelle trees
pi_146174058
Ingrid :D heb wel de borstvoedingscursus bij Ruth gedaan trouwens.
Ik heb een ardo handkolf geleend nu. En wil absoluut wel een luxere kolf gaan kopen :)
disclaimer
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:21:21 #266
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_146174093
Ah, Ingrid ken ik nog niet. Ruth zit ook bij het bvcafé in WCW

Ik heb een Ardo Calypso, een fijne kolf die goed instelbaar is. En de verschillende schilden die erbij zitten zijn ook fijn. Ik heb voor mijn linkerboob een groter schild nodig dan voor mijn rechter. Tepels verschillen aardig wat in grootte
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:22:54 #267
149959 SQ
snelle trees
pi_146174143
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2014 00:21 schreef Sugarsnap het volgende:
Ah, Ingrid ken ik nog niet. Ruth zit ook bij het bvcafé in WCW
Ingrid is van hart voor Borstvoeding volgens mij, de anderen zitten weer ergens anders aangesloten :Y
geven ze bij bv-café ook advies ter plekke trouwens?
disclaimer
  zaterdag 1 november 2014 @ 00:24:48 #268
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_146174208
Ja, je kunt ze daar altijd vragen om advies en of ze ff mee willen kijken. Als het lastiger wordt adviseren ze toch een consult. Er is daar ook een vrijwilliger van LLL/VBN.
  zaterdag 1 november 2014 @ 09:57:43 #269
149959 SQ
snelle trees
pi_146180003
Nou, ze haalt t gelukkig wel in, zit al voor de vijfde keer sinds middernacht te voeden :')

(Regeldag? Ze is drie weken en twee dagen nu!)
disclaimer
pi_146180464
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2014 23:53 schreef Sugarsnap het volgende:
Uiteraard -O-

Syntocinon is een neusspray met kunstmatige oxytocine. Het zorgt ervoor dat je een toeschietreflex krijgt. Bij livevoeden is het bij mij geen enkel probleem, maar met kolven krijg ik geen toeschietreflex en kolf ik max 40-50cc. En nu tussen de voedingen in dus zelfs 70cc.
Fijn hè. Ik gebruikte het altijd als ik op mijn werk ging kolven, no way dat 't vanzelf toeschoot. :P
Is al wel weer een tijdje geleden voor mij maar ik lees af en toe mee in jullie topic. Heb een jaar bv gegeven.
pi_146187340
Oh die spray heb ik in het ziekenhuis ook gekregen! Kan dus nog wel eens van pas komen straks op het werk of als het kolven niet wil.

Hier ging het gistermiddag ineens uitstekend. 3 uur tussen de voedingen en telkens 1 borst. Vannacht ging dat gewoon zo door! Ik had 125 ml in totaal gekolfd, dat heeft hij om 21.00 bijna helemaal bij mijn man weggedronken en daarna pas om 12 uur gekomen en toen om 04.00 pas! Daarna om 07.00 wow! Beetje jammer dat ik zelf migraine achtige hoofdpijn had. ;( Vanmiddag was het alleen bijna elk uur weer raak. Net uren in de draagdoek gehad en dat heeft wel geholpen.
Heb bij de drogist trouwens van twingles gel borstkompressen gekocht.Blijkt alleen niet voor de tepel te zijn, maar wel voor de borst zelf en voor verstopte melkkanaaltjes. (koud of warm)
pi_146207537
*Babytopiccrosspost*

Het plan van 'man doet voortaan de late avondvoeding' ging hier niet door, want ontdooide BV is blijkbaar Heel Erg Vies. Groot drama, hard huilen . Kak! Wat nu, ik heb een aardig voorraadje in de vriezer..

Morgen gaan we het maar weer eens met verse BV proberen, en dan elke dag een ijsklontje extra erdoor voor de smaak. Ofzo. Had al op internet gelezen over het verhitten van de gekolfde melk voor het invriezen zodat de smaak niet verandert. Iemand daar ervaring mee?
pi_146207556
Razz, ander idee: zou het ook kunnen dat de fles haar te snel gaat? Dat ze na een paar slokken bijna overstroomt? L kon dat bij z'n difraxflessen ook hebben, grote schrikogen.. Hij is vanaf dag 1 ook fles gewend, dus makkelijker, maar moest er toch ff aan denken
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_146207560
Ik denk niet dat dat het is, ik heb zo'n Medela calma speen en daar komt het heel gedoseerd uit en echt pas na hard zuigen. En de laatste paar keren (woensdag en donderdag) was die fles OK en dronk ze prima. Verse melk, that is. We zijn ook al in week 2 begonnen, dus ze kan het prima. Alleen nu voor het eerst ontdooide melk.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2014 06:05:14 ]
pi_146207853
Dan is dat 't vast niet idd
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_146208048
Ik heb net gereageerd in het babytopic :D

Ik zou het pasteuriseren eerst proberen. En je kan gekolfde melk zo'n 5 dagen in je koelkast bewaren - dus ik zou de vriezervoorraad lekker even laten en voor je uitjes gewoon kolven en dat in de koelkast zetten.
Home is where the O+ is...
pi_146208526
Ja ga ik doen! De eerste verse 150ml staat alweer in de koelkast. Als paps die vanavond geeft kolf ik weer, en dan morgenochtend weer. We gaan er eens goed mee aan de slag deze week!
pi_146211242
Klinkt goed!

Ellie heeft ook nooit melk uit de vriezer gedronken trouwens, ook gepasteuriseerd niet. Dat drinkt ze alleen als ik het ergens in verwerk.
Home is where the O+ is...
  zondag 2 november 2014 @ 15:13:09 #279
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146215605
Ik dacht inderdaad ook aan pasteuriseren.

Hopelijk werkt de vers gekolfde melk wel. Hier heeft mijn ook een hele tijd de late avondvoeding gedaan, kolfde ik begin van de avond en daarna naar bed. Totdat zij eerder kwamen en ik later naar bed ging. Dan schiet het niet op om eerst te kolven en vervolgens zelf een fles te geven.
pi_146215689
Ik herken het wel van geen vriezer melk willen drinken. Het is niet raar.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 2 november 2014 @ 15:14:58 #281
149959 SQ
snelle trees
pi_146215691
Hebben jullie nog tips bij kolven met een handkolf trouwens? Ik krijg er echt weinig uit namelijk. Misschien zijn er snelle htk trucjes om er meer uit te halen?
disclaimer
pi_146215714
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:14 schreef Stormqueen het volgende:
Hebben jullie nog tips bij kolven met een handkolf trouwens? Ik krijg er echt weinig uit namelijk. Misschien zijn er snelle htk trucjes om er meer uit te halen?
Krijg je wel een toeschietreflex?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 2 november 2014 @ 15:22:16 #283
149959 SQ
snelle trees
pi_146215974
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 15:15 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Krijg je wel een toeschietreflex?
ik denk het niet. Ik voel dat ook niet dus het is moeilijk te zeggen :') maar met de matige hoeveelheden lijkt het me niet. Ik kan namelijk wel aan mijn kind zien dat het er aardig uit kan spuiten als ze drinkt.
disclaimer
pi_146216734
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2014 15:22 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

ik denk het niet. Ik voel dat ook niet dus het is moeilijk te zeggen :') maar met de matige hoeveelheden lijkt het me niet. Ik kan namelijk wel aan mijn kind zien dat het er aardig uit kan spuiten als ze drinkt.
Hoe kolf je?
Als je kijkt naar hoe je kindje drinkt zie je ze in het begin snelle kleine bewegingen maken. Dat doen ze om een toeschietreflex uit te lokken. Daarna komt het klokken en lange zuigen, het echte drinken.
Probeer dat eens met je kolf na te doen. Begin met kleine snelle bewegingen en dan zie je opeens dat het gaat stromen. Dan kun je die lange halen nadoen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 2 november 2014 @ 15:55:51 #285
149959 SQ
snelle trees
pi_146217049
Ja, dat doe ik ook, maar dat heeft dus niet het beoogde resultaat -O- mijn tetten snappen dat niet :')
disclaimer
pi_146218606
Doe je het lang? Want het kan best een tijdje duren. Probeer het eens terwijl je het internet uitleest, verstand op 0 en een hoog tempo aanhouden.
pi_146219015
Het kon bij mij wel eens een minuut of 5 duren. Zeker met een handkolf.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zondag 2 november 2014 @ 16:55:06 #288
149959 SQ
snelle trees
pi_146219213
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 16:38 schreef Jore het volgende:
Doe je het lang? Want het kan best een tijdje duren. Probeer het eens terwijl je het internet uitleest, verstand op 0 en een hoog tempo aanhouden.
nee, dat niet. Dank, ga ik dat proberen!
(In alle handleidingen staat "5-10 snelle pompbewegingen" :o)
disclaimer
  zondag 2 november 2014 @ 17:04:52 #289
149959 SQ
snelle trees
pi_146219553
_O-
Ja, dat was de truc, meteen 60cc in drie minuten dus :') :@
Hartstikke bedankt O+
disclaimer
  zondag 2 november 2014 @ 17:13:39 #290
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146219910
Fijn SQ! *O*
pi_146220439
Wooow dat is een flinke opbrengst, zoveel in weinig tijd :o :D Ik moet ook nog even een manier zoeken. Soms spuit het eruit, soms helemaal niet.

Net gevoed waar de visite bij was en gelukkig ging het aanhappen bijna in één keer raak en dronk hij daarna best goed. Altijd weer fijn, want soms klooien we een enorme tijd en raken we beide gefrustreerd.

Als je de laatste avondvoeding door je partner wilt laten geven, dan kolven jullie vooral vlak voor het slapen gaan? Vaak komt hij nog een rond een uur of 9 en dan wil ik vaak al gaan slapen dus dan voed ik hem nog, maar dan moet ik eigenlijk ook nog kolven. Na het voeden komt er alleen niet zoveel meer uit...
pi_146220655
Ik kolf na de eerste ochtendvoeding, dan komt er het meeste uit. 's Avonds komt er bijna niks.
  zondag 2 november 2014 @ 17:33:52 #293
149959 SQ
snelle trees
pi_146220689
ik zou het eens 's nachts moeten proberen, dan staan ze echt op barsten soms :D
disclaimer
pi_146227525
http://www.ebay.com/itm/W(...)&hash=item72298b180d
(Geen flauw idee hoe de kwaliteit is...)
pi_146227740
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 17:04 schreef Stormqueen het volgende:
_O-
Ja, dat was de truc, meteen 60cc in drie minuten dus :') :@
Hartstikke bedankt O+
:D . Mijn kraam had me dat verteld. Als ik het had geweten, had ik het jou ook eerder doorgegeven! Er staat zelfs ook ergens (in de handleiding of zo?) dat als het niet komt, je niet langer dan een minuut moet doorgaan?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146227989
Maar je kan dus gerust voor de tsr een flinke tijd snel indrukken? En zodra je melk ziet komen, dan rustiger en krachtiger indrukken?
Ik moet de truc ook nog even onder de knie krijgen ;) Al deed ik dat eerst snel, en daarna langzaam wel, maar het is nog even uitvogelen hoe precies. Ik wil ook zoveel opbrengst in korte tijd hahhaa :Y

Wij gaan vanavond voor het eerst ingevroren, ontdooide :P melk proberen. Kijken of hij dat lust. Man gaat het doen, en hopelijk heeft hij de/mijn instructies goed gelezen. Geen idee hoe lang zo'n zakje melk nodig heeft om in de koelkast te ontdooien maar anders maar onder warm water.

[ Bericht 30% gewijzigd door Hilmo op 02-11-2014 20:47:15 ]
pi_146228152
Ja precies, Hilmo. Snelle korte bewegingen, en als het eenmaal komt, rustiger.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146228181
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 20:38 schreef Hilmo het volgende:
Maar je kan dus gerust voor de tsr een flinke tijd snel indrukken? En zodra je melk ziet komen, dan rustiger en krachtiger indrukken?
Ik moet de truc ook nog even onder de knie krijgen ;)

Wij gaan vanavond voor het eerst ingevroren, ontdooide :P melk proberen. Kijken of hij dat lust. Man gaat het doen, en hopelijk heeft hij de/mijn instructies goed gelezen. Geen idee hoe lang zo'n zakje melk nodig heeft om in de koelkast te ontdooien maar anders maar onder warm water.
Nou ja, als je voor een ter rustiger en krachtiger gaat melken dan heeft het eigenlijk niet zo heel veel zin. Het heeft pas zin als de melk gaat stromen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_146228966
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2014 17:04 schreef Stormqueen het volgende:
_O-
Ja, dat was de truc, meteen 60cc in drie minuten dus :') :@
Hartstikke bedankt O+
*O*

En dat kan je dus meerdere malen per kolfsessie doen :) . Als ik naar de andere borst ga kan ik meestal eerst nog wel wat van de vorige stroom meepakken, maar daarna wek ik vaak opnieuw een toeschietreflex op. En soms nog één, afhankelijk van hoeveel ik wil kolven en hoeveel melk ik heb.
Ook nog een tip: ik kan aan de kleur/substantie van de melk zien of het bijna op is. In het begin is het doorzichtig, aan de het eind roomwit en blijft het een beetje plakken aan de rand van de kolf. Zo lang er nog doorzichtige melk komt is het voor mij wel zinvol om een nieuwe toeschietreflex op te wekken.
  maandag 3 november 2014 @ 12:24:02 #300
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_146249390
Ik weet niet goed in welk topic dit te plaatsen, maar er komt vast iemand met een zinnig antwoord... ;)
Voor mama's met meer dan één kindje: hoe ging dat met bv tijdens de zwangerschap? Of heb je gewacht tot de oudste klaar was met voeden? Heb je het geven van bv laten meespelen in de beslissing 'wanneer gaan we voor een volgende'?
KuikenGuppy
pi_146249406
Dicht :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')