abonnement Unibet Coolblue
pi_146843711
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Jullie leren de Bijbel kennen door 'm selectief te veranderen? :D
Nee, juist totaal niet.
In tegenstelling tot de andere kerken doen wij dat niet (denk aan hun met dat kruis, of het woord hel wat als een wonder in hun Bijbels staat)
  donderdag 20 november 2014 @ 16:03:59 #227
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_146843989
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:47 schreef bianconeri het volgende:

[..]

[..]

Dat is op geen enkele manier uit de Bijbel te halen.
Inderdaad. Net zoals heel veel andere dingen. Zoals voorspellingen doen over het einde van de wereld, al dan niet met jaartallen. (1914, 1975..) of ander gegoochel met getallen (144.000). Ook het bloedvraagstuk is hiervan een sprekend voorbeeld.

Allemaal heel speculatief en, zoals we al meermaals gezien hebben, volkomen fout.
  donderdag 20 november 2014 @ 16:13:56 #228
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146844272
nee

[ Bericht 99% gewijzigd door Molurus op 20-11-2014 18:49:00 ]
pi_146844370
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
niet geloven in die entiteiten bewijst nog niet dat ze er niet zijn ;)
Zoals het Vliegend Spaghettimonster en zijn koffiepot, kaboutertjes, elfjes en trollen. Als jij daar niet in geloofd, wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan.
pi_146846118
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik zou daar wel voor kunnen kiezen ja.

maar ik heb daar niet voor gekozen, want ik heb er voor gekozen om het (echt) wel te geloven. :)
Geloven is een genade van God, als ik Calvijn tenminste goed begrepen heb. Dus je hebt helemaal niks te kiezen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_146846185
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 14:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
niet geloven in die entiteiten bewijst nog niet dat ze er niet zijn ;)
Elfjes, dwergen ook?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_146846234
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar ja, ik heb er uit eindelijk zelf voor gekozen om blijven geloven.

hoe zit dat dan met enkelen van jullie hier.
want hier zijn er toch ook een aantal die er voor gekozen hebben om niet meer te geloven maar die van uit de opvoeding wel geloof hebben mee gekregen?
Je kiest niet, het overkomt je. Je kunt niet ont-snappen of on-begrijpen. Het is een leerproces, je kunt wel kiezen om je kop in het zand te steken voor alle tegenstrijdigheden van het geloof: dat heet cognitieve dissonantie. Geloof is voornamelijk gebaseerd op angst voor de eeuwige straf van God. Ook al heb je hier nog zulke vrolijke verhaaltjes, ik weet wat jij denkt. Been there, done that. :P
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_146860510
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 13:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee. Iets al of niet geloven is geen keuze. Je kunt ergens van overtuigd raken maar ook daar kies je niet voor.

Je kunt hoogstens kiezen of je je ergens in wilt verdiepen of niet. De waarheidsbevinding die daaruit eventueel voortvloeit is geen keuze maar een onbewust proces.
Beschouw dit als een tvp.
Goede stelling! Hoop dat ik er op in kan gaan!
Goede stellingen. Meervoud!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_146966661
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 18:45 schreef jankanerwatvan het volgende:

Vandaar mijn vraag, heeft er iemand duidelijke aantoonbare bewijzen dat of ze het ware geloof hebben, of juist niet? Het liefste heb ik reacties van mensen die zelf onderzoek hebben gedaan of er in hebben gezeten (inb4 is een sekte etc.).

Hoor graag jullie kijk hierop :)
Ik stroom wat laat in het topic in, maar wilde hier toch even op reageren. Excuses als sommige zaken al langs zijn gekomen.

Ik ben ook opgegroeid als JG en ben pas een paar jaar geleden rond mijn 30ste gestopt.
Mijn twijfel begon vooral met de verhalen uit de eerste paar boeken van de bijbel. De JG's zijn dan wel geen ' jonge aarde' Christenen maar geloven wel dat alles wat in de bijbel staat echt gebeurd moet zijn.

Zo geloven ze dus ook dat er echt een wereldwijde vloed is geweest (geen lokale vloed mogelijk, zoek maar na in de WT Library). Als je dan oa. dit artikel leest en eerlijk voor jezelf bent is dat m.i. genoeg reden om er flinke vraagtekens bij te zetten.

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-noahs-ark.html (zo zijn er nog wel meer filmpjes / artikelen te vinden).

Vervolgens kijk je bijv. naar de Exodus: 2 miljoen israelieten die 40 jaar in de woestijn hebben gelopen zonder dat hier ook maar een greintje archeologisch bewijs voor gevonden is. Sterker nog, er blijkt helemaal niks te kloppen van zowel de slavernij in Egypte, de Exodus als de geweldadige veroveringen op het beloofde land.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_ancient_Israel_and_Judah

Als deze zaken niet blijken te kloppen, waarom zouden de andere verhalen in de bijbel dan wel kloppen? Andere religies lezen de bijbel allegorisch, maar de JG's niet. Dat is dus een eerste stap.

Vervolgens kan ik de boeken van Richard Dawkins aanraden als 'the god delusion' en 'The greatest show on earth'. Als je denkt dat de anti-evolutie boeken van de JG's sterke argumenten hebben dan zul je versteld staan van hoe eenzijdig je geinformeerd bent (met name het laatstgenoemde boek is erg sterk).

Ten slotte: Hier vind je veel medestanders die door hetzefde proces gaan of zijn gegaan (het zijn echt geen duivelse afvalligen die alleen maar leugens en halve waarheden predikken) http://www.jehovahswitnessrecovery.com/forum/index.php

Misschien heb je er wat aan :)
Alpha kenny one
pi_147714431
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 16:03 schreef hoatzin het volgende:

Inderdaad. Net zoals heel veel andere dingen. Zoals voorspellingen doen over het einde van de wereld, al dan niet met jaartallen. (1914, 1975..) of ander gegoochel met getallen (144.000). Ook het bloedvraagstuk is hiervan een sprekend voorbeeld.

Allemaal heel speculatief en, zoals we al meermaals gezien hebben, volkomen fout.
1. Buiten enkele verwachtingen die door een aantal genoemd werden (1975) is er nooit officieel iets aan een datum of wat dan ook gedaan.
Het enige wat we zeggen en gezegd hebben is dat we in de laatste dagen leven, het einde niet ver weg kan zijn en dat we de datum niet weten (zelfs Jezus weet dat niet, laat staan wij).

2. 144.000 gegoochel?
Openb 7:4, Openb 14:1 nog nooit gelezen? Daar staat toch echt specifiek 144.000

3.Bloedvraagstuk?
Naar mijn weten en zoals eigenlijk elke Bijbelvertaling het zegt leert Hand 15:20 toch echt u te onthouden van bloed. Niet het bloed van het verstikte of iets dergelijks, bloed staat apart.
pi_147714637
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2014 20:27 schreef falling_away het volgende:

Ik stroom wat laat in het topic in, maar wilde hier toch even op reageren. Excuses als sommige zaken al langs zijn gekomen.
Het meest grappige uit je hele verhaal is het typische wat anti-JG hebben. Ze halen altijd allemaal anti bronnen aan. Bronnen die op wat voor manier dan ook zouden tonen dat iets niet klopt.
Gek genoeg zijn voor al dat soort zaken ook heel veel tegen bronnen die aantonen dat het verhaal uit de Bijbel heel goed kan kloppen.

Dat er bv niets gevonden is over de uittocht zegt niet alles. De geweldadige veroveringen?
Hoe komt het dan dat er vele steden gevonden zijn in dat beloofde land die rond de in de Bijbel genoemde periode door het volk Israel vernietigd zijn? Of dit nou aantoont dat het Bijbelse verhaal klopt dat zeg ik niet, maar het laat wel zien dat er zoiets gebeurd is. Op welke manier dan ook.

quote:
Ten slotte: Hier vind je veel medestanders die door hetzefde proces gaan of zijn gegaan (het zijn echt geen duivelse afvalligen die alleen maar leugens en halve waarheden predikken) http://www.jehovahswitnessrecovery.com/forum/index.php

Misschien heb je er wat aan :)
Niemand zegt dat die afvalligen duivels zijn.... Je moet ons JG niets in de mond gaan leggen om mensen weg te trekken en dat soort dingen. Dan doe je precies hetzelfde als waar jij en anderen ons van beschuldigen, leugens vertellen en anderen zwart maken. Grappig dat jij doet waar je ons van verwijt.

Het enige wat ik en anderen zeggen is dat het heel oneerlijk is om tegenstanders aan het woord te laten, bevooroordeeld naar dingen te gaan kijken en dat alles zonder grondig onderzoek.
Al van kleins af aan wordt iedereen het begrip hoor en wederhoor geleerd. Pas het dan ook toe.

En ja ik heb ook met veel tegenstanders gesproken, sites gelezen die jij ook aanhaalt.
Enige wat ik er van geleerd heb is dat ze met ontzettend veel mooi lijkende zaakjes aankomen maar als je er goed naar kijkt dat het allemaal op aannames gericht is.
Of over zaken binnen de organisatie op leugens (dat we bv verplicht zouden zijn van huis tot huis te gaan en dat soort zaken). Het heeft mijn geloof alleen maar sterker gemaakt door te kijken wat afvalligen allemaal rondspuwen. Zonder dat er iets mee te redeneren valt. En nee ik was toen geen JG, dus ik keek er zonder vooroordeel na.
pi_147716162
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:24 schreef bianconeri het volgende:

De geweldadige veroveringen?
Hoe komt het dan dat er vele steden gevonden zijn in dat beloofde land die rond de in de Bijbel genoemde periode door het volk Israel vernietigd zijn?
De geografie van het boek Jozua is anachronistisch uit de tijd van Ezra.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 18 december 2014 @ 20:40:40 #238
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147717616
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:24 schreef bianconeri het volgende:
Hoe komt het dan dat er vele steden gevonden zijn in dat beloofde land die rond de in de Bijbel genoemde periode door het volk Israel vernietigd zijn?
Dat is het hem nu juist. Er zijn zeer vele steden vernield door de eeuwen heen. Het is altijd een roerig gebiedje geweest. De puinhoop die Ai veronderstelt te zijn is door archeologen in een veel later stadium geplaatst. Niet rond Jozua, maar rond de tijd of iets eerder dan de schrijvers van de bijbel. Zo rond 450 voor Chr. Ja wat troffen ze aan in Palestina. Verwoeste steden van een paar eeuwen terug? Wie had dat gedaan? Jij zegt "het volk Israėl". Dat is een aanname. Maar de Assyriėrs hebben eeuwen daarvoor in dat gebied ook flink huisgehouden.

quote:
2. 144.000 gegoochel?
Openb 7:4, Openb 14:1 nog nooit gelezen? Daar staat toch echt specifiek 144.000
Symbolisch. Zoals bijna alles in openbaring.

[ Bericht 6% gewijzigd door hoatzin op 19-12-2014 11:40:59 ]
pi_147719410
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 19:24 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het meest grappige uit je hele verhaal is het typische wat anti-JG hebben. Ze halen altijd allemaal anti bronnen aan. Bronnen die op wat voor manier dan ook zouden tonen dat iets niet klopt.
Gek genoeg zijn voor al dat soort zaken ook heel veel tegen bronnen die aantonen dat het verhaal uit de Bijbel heel goed kan kloppen.

Dat er bv niets gevonden is over de uittocht zegt niet alles. De geweldadige veroveringen?
Hoe komt het dan dat er vele steden gevonden zijn in dat beloofde land die rond de in de Bijbel genoemde periode door het volk Israel vernietigd zijn? Of dit nou aantoont dat het Bijbelse verhaal klopt dat zeg ik niet, maar het laat wel zien dat er zoiets gebeurd is. Op welke manier dan ook.

[..]

Niemand zegt dat die afvalligen duivels zijn.... Je moet ons JG niets in de mond gaan leggen om mensen weg te trekken en dat soort dingen. Dan doe je precies hetzelfde als waar jij en anderen ons van beschuldigen, leugens vertellen en anderen zwart maken. Grappig dat jij doet waar je ons van verwijt.

Het enige wat ik en anderen zeggen is dat het heel oneerlijk is om tegenstanders aan het woord te laten, bevooroordeeld naar dingen te gaan kijken en dat alles zonder grondig onderzoek.
Al van kleins af aan wordt iedereen het begrip hoor en wederhoor geleerd. Pas het dan ook toe.

En ja ik heb ook met veel tegenstanders gesproken, sites gelezen die jij ook aanhaalt.
Enige wat ik er van geleerd heb is dat ze met ontzettend veel mooi lijkende zaakjes aankomen maar als je er goed naar kijkt dat het allemaal op aannames gericht is.
Of over zaken binnen de organisatie op leugens (dat we bv verplicht zouden zijn van huis tot huis te gaan en dat soort zaken). Het heeft mijn geloof alleen maar sterker gemaakt door te kijken wat afvalligen allemaal rondspuwen. Zonder dat er iets mee te redeneren valt. En nee ik was toen geen JG, dus ik keek er zonder vooroordeel na.
Ik ben zeker niet anti-JG en de bronnen over de vloed en exodus waren ook niet anti-JG.. ik ben een EX-JG die goed onderzoek heeft gedaan naar wetenschappelijke bronnen. Ik heb verder niks persoonlijk tegen JG's die het nog wel zijn. Er zijn echter overweldigende wetenschappelijke bewijzen dat de wereldwijde vloed niet heeft plaats kunnen vinden.

er zijn talloze archeologen geweest die heel graag bewijs WILDEN vinden van bijv. het Exodus verhaal maar keer op keer teleurgesteld werden. Zelfs de meest optimistische gelovige archelologen moeten toegeven dat gedeeltes van de bijbel wel 'allegorisch' geschreven moeten zijn. Het is echt onzinnig om zo letterlijk in alle verhalen te geloven als de JG's.

En wat jij hebt gedaan wordt keer op keer ten strengste afgeraden tijdens de vergaderingen en congressen. Er dient absoluut niet meer gesproken te worden met mensen die het geloof verlaten hebben (zelfs niet groeten) en al helemaal niet met degenen die openlijk het ongelijk van de organisatie predikken.

afvalligen worden inderdaad niet letterlijk duivels genoemd, maar jij zwakt het wel enorm af.

Een paar jaar geleden plaatste gebruiker Lumial een mooie post waar ik volledig achter sta:

-------------
Jehovah's Getuigen houden hun leden gevangen via het BITE model.

Behaviour: Als Jehovah's Getuige moet je je op een bepaalde manier gedragen. Je mag alleen met andere JG's omgaan, contact met wereldse mensen moet zoveel mogelijk beperkt worden. Je mag geen extreme kleding of haarstijlen dragen, tatoeages zijn uit den boze, piercings worden steng afgekeurd. Je moet je uiterste best doen om de zogenaamde 'koninkrijskbelangen' voor op te stellen. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld een filmpje pakt in de bios, je je schuldig voelt omdat je ook langs de deuren had kunnen gaan. In de psychologie weet men, als je je gedrag omvormt zal de geest volgen (cognitive behaviour therapy) en op deze manier beinvloedt het genootschap de geest van de volgeling.

Information: Als Jehovah's Getuige is er maar 1 geaccepteerde en betrouwbare bron van informatie en dat is het genootschap. Alle andere bronnen zijn werelds en staan onder invloed van Satan. Als Jehovah's Getuige moet je twee keer per week naar de koninkrijszaal om daar indoctrinatiesessies te volgen. Ook moet je een aantal studieprogramma's volgen (bijbelstudieprogramma, koninkrijksdienst, gemeentelijke bijbelstudie). Verder moet je ook de tijdschriften bestuderen die elke maand uitkomen en je moet de nieuwe boekjes en dvd's die uitkomen bekijken en lezen. Zo blijft er weinig tijd over om nog andere dingen te lezen. Daarnaast geldt dat alleen de huidige boekjes acceptabel zijn. Je mag niet discussieren met andere JG's over oude boekjes uit bijvoorbeeld de tijd van Charles Taze Russel. Dit is zogenaamd 'oud licht' en staat vol met leerstellingen die niet meer acceptabel zijn. Als je de leerstellingen van CTR zou aanhouden wordt je uitgesloten. Je hebt geen privacy meer. Verborgen zonden moeten worden opgebiecht. Als JG geloof je dat wanneer jij je verborgen zonde niet opbiecht, Jehovah zijn heilige geest kan wegtrekken van de gemeente waar je in zit. Je gelooft ook dat de heilige geest er voor zorgt dat jouw verborgen zonde uiteindelijk toch openbaar wordt.

Thought: Jehovah's Getuigen moeten hun denkpatronen aanpassen. Het genootschap heeft de waarheid, de rest niet. Buitenstaanders zijn leugenaars. Er zijn geen grijswaarden meer. Of je bent JG, of je bent werelds en van Satan. Je denkt in het jargon van JG's waardoor moeilijke of rare concepten verteerbaar worden. Zo heb je bijvoorbeeld "de waarheid" in plaats van "ons geloof". Je denkt niet meer dat je 'een geloof' aanhangt, nee, je hebt "DE WAARHEID". En de waarheid kan niet liegen toch? Je gaat niet naar de kerk, maar naar de koninkrijkszaal. Je bent dus uniek en anders dan andere geloven, want jij gaat niet naar de kerk en mensen die wel naar de kerk gaan zijn dom en achterhaald.

Emotion: Als JG voel je je altijd schuldig. Je voelt je schuldig omdat je bijvoorbeeld een vergadering hebt overgeslagen. Als je de volgende keer weer in de koninkrijkszaal bent groet iedereen je met "We hebben je gemist." Conclusie, blijf maar niet weg want we hebben je wel door. Je voelt je schuldig als je niet genoeg langs de deuren gaat. Als je niet minimaal 10 uur per maand langs de deuren gaat, krijg je geen voorrechten in de gemeente, dan mag je bijvoorbeeld niet helpen met de geluidsinstallatie. Men ziet je dan ook als slechte omgang. Als een gezin bijvoorbeeld weinig van deur tot deur gaat kan het zijn dat kinderen uit andere gezinnen niet meer met die kinderen mogen spelen.. een soort van "light" uitsluiting. Ook worden JG's volgeladen met angst. Als je niet luistert, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je op de wc te lang aan je piemel zit, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je niet genoeg antwoorden geeft tijdens de vergadering, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Het klinkt belachelijk, maar ik geloofde dat dus echt. Het is ook bijzonder dat Bianconeri hier komt, want normale JG's zijn bang van wereldse mensen, dat zijn namelijk allemaal leugenaars, moordenaars, verkrachters en als je met ze praat en ze overtuigen je dat God niet bestaat dan... gaat Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon
Alpha kenny one
pi_147732884
Nog zo'n JG misvatting :

quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2014 15:54 schreef bianconeri het volgende:
In tegenstelling tot de andere kerken doen wij dat niet (denk aan hun met dat KRUIS, of het woord hel wat als een wonder in hun Bijbels staat)
In Koine Greek, the form of Greek used between about 300 BC and AD 300, the word σταυρός was used to denote a structure on which Romans executed criminals. In the writings of the Diodorus Siculus (1st century BC), Plutarch and Lucian – non-Christian writers, of whom only Lucian makes clear the shape of the device – the word stauros is generally translated as "cross". This form of capital punishment involved binding the victim with outstretched arms to a crossbeam, or nailing him firmly to it through the wrists; the crossbeam was then raised against an upright shaft and made fast to it about 3 metres from the ground, and the feet were tightly bound or nailed to the upright shaft. Speaking specifically about the σταυρός of Jesus, early Christian writers unanimously suppose it to have had a crossbeam.
  vrijdag 19 december 2014 @ 09:32:35 #241
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147733656
[quote]0s.gif Op donderdag 18 december 2014 21:18 schreef falling_away het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor deze uiteenzetting. Ik vond het ook altijd al vreemd dat Bianconeri zich hier op dit forum profileert. Niet in de laatste plaats om de zeer aggresieve benadering van de materie en zijn voortdurende weigering om echt in te gaan op vragen. Ik vraag me dan ook af of B. wel recht in de leer is. Hij is namelijk ook een zeer fanatieke voetbalfan, een zeer werelds vermaak. Past mijns inziens niet echt in de JG wereld.
pi_147734586
Ik liep onlangs, bij toeval, tegen deze aan:

10 Things You Never Knew About Jehovah’s Witnesses

Allemaal niet echt geweldige dingen, maar als JG moet je toch iets op je CV kunnen zetten, nietwaar?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 december 2014 @ 10:24:01 #243
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147734752
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:18 schreef Molurus het volgende:
Ik liep onlangs, bij toeval, tegen deze aan:

10 Things You Never Knew About Jehovah’s Witnesses

Allemaal niet echt geweldige dingen, maar als JG moet je toch iets op je CV kunnen zetten, nietwaar?
Klinkt een beetje als propaganda. Zeker door uitspraken als:

quote:
"the religious group has been called perhaps the most persecuted religion of the 20th-century."
pi_147734781
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Klinkt een beetje als propaganda. Zeker door uitspraken als:

[..]

De link komt ook van een JG, die het omschreef als 'goed uitgelegd!'
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 december 2014 @ 10:27:46 #245
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147734862
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

De link komt ook van een JG, die het omschreef als 'goed uitgelegd!'
De eigenaar van die site is ook een fanatiek christen, maar ik dacht dat hij katholiek was.
pi_147734881
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De eigenaar van die site is ook een fanatiek christen, maar ik dacht dat hij katholiek was.
Dat zou ik niet durven zeggen. De link stond op een facebook pagina van een JG.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 december 2014 @ 11:45:04 #247
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147736660
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 10:18 schreef Molurus het volgende:
Ik liep onlangs, bij toeval, tegen deze aan:

10 Things You Never Knew About Jehovah’s Witnesses

Allemaal niet echt geweldige dingen, maar als JG moet je toch iets op je CV kunnen zetten, nietwaar?
Ik wist alle dingan al.
pi_147742705
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 09:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

[/spoiler]

Bedankt voor deze uiteenzetting. Ik vond het ook altijd al vreemd dat Bianconeri zich hier op dit forum profileert. Niet in de laatste plaats om de zeer aggresieve benadering van de materie en zijn voortdurende weigering om echt in te gaan op vragen. Ik vraag me dan ook af of B. wel recht in de leer is. Hij is namelijk ook een zeer fanatieke voetbalfan, een zeer werelds vermaak. Past mijns inziens niet echt in de JG wereld.
Er wordt over het algemeen niet zo neergekeken op voetbal zolang je het niet te gek maakt. Ik ken genoeg verhalen van leden die aangesproken werden op te fanatiek gedrag, zoals uitgedost in fan kleding naar de wedstrijden gaan. Dat was toch niet de bedoeling, vooral niet als je zogenaamde voorrechten in de gemeente hebt waardoor je als voorbeeld dient voor anderen.
Alpha kenny one
  vrijdag 19 december 2014 @ 15:01:46 #249
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_147742830
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:57 schreef falling_away het volgende:

[..]

Er wordt over het algemeen niet zo neergekeken op voetbal zolang je het niet te gek maakt. Ik ken genoeg verhalen van leden die aangesproken werden op te fanatiek gedrag, zoals uitgedost in fan kleding naar de wedstrijden gaan. Dat was toch niet de bedoeling, vooral niet als je zogenaamde voorrechten in de gemeente hebt waardoor je als voorbeeld dient voor anderen.
Ik hoop niet dat B dient als voorbeeld. Misschien ga ik wel een keertje kijken in die koninkrijkszaal.
pi_147748808
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 20:40 schreef hoatzin het volgende:

Dat is het hem nu juist. Er zijn zeer vele steden vernield door de eeuwen heen. Het is altijd een roerig gebiedje geweest. De puinhoop die Ai veronderstelt te zijn is door archeologen in een veel later stadium geplaatst. Niet rond Jozua, maar rond de tijd of iets eerder dan de schrijvers van de bijbel. Zo rond 450 voor Chr. Ja wat troffen ze aan in Palestina. Verwoeste steden van een paar eeuwen terug? Wie had dat gedaan? Jij zegt "het volk Israėl". Dat is een aanname. Maar de Assyriėrs hebben eeuwen daarvoor in dat gebied ook flink huisgehouden.
Zoals ik al zei gaat het dan even niet over oorsprong of wat dan ook, maar om dat punt te beantwoorden staat het wel vast dat er een grote invasie heeft plaats gevonden.
Daar ging het even om.

quote:
Symbolisch. Zoals bijna alles in openbaring.

Je zegt dat de 144.000 compleet uit het niets komt, of het nou symbolisch is volgens jou of niet dat doet er dan niet toe. De 144.000 staat gewoon in de Bijbel dus zo uit het lucht gegrepen is het niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 21:18 schreef falling_away het volgende:

er zijn talloze archeologen geweest die heel graag bewijs WILDEN vinden van bijv. het Exodus verhaal maar keer op keer teleurgesteld werden. Zelfs de meest optimistische gelovige archelologen moeten toegeven dat gedeeltes van de bijbel wel 'allegorisch' geschreven moeten zijn. Het is echt onzinnig om zo letterlijk in alle verhalen te geloven als de JG's.
Kan zijn dat het inderdaad niet vast staat, maar niet vast staan is iets anders dan ontkracht.
En zo letterlijk vatten we alles nou ook weer niet op hoor ;)

quote:
En wat jij hebt gedaan wordt keer op keer ten strengste afgeraden tijdens de vergaderingen en congressen. Er dient absoluut niet meer gesproken te worden met mensen die het geloof verlaten hebben (zelfs niet groeten) en al helemaal niet met degenen die openlijk het ongelijk van de organisatie predikken.

afvalligen worden inderdaad niet letterlijk duivels genoemd, maar jij zwakt het wel enorm af.
Wat ik toen deed was dus toen ik nog geen JG was, maar nee wordt inderdaad niet aangeraden.
En ik snap heel erg goed waarom, ik heb dus koppig en onderzoekend als ik ben alles grondig onderzocht. Ik vind dat ik dat van mijzelf MOET. Net als ik tegen vele gebruikers hier zeg dat je hoor en wederhoor moet toepassen (wat 99/100 gebruikers op FOK niet doet, die kijken alleen naar de anti kant en niet naar feiten e.d.) dan moet ik dat zelf ook doen natuurlijk.

Maar juist door naar hun ''bewijzen'' te kijken is mijn geloof dat de JG de waarheid hebben daarin heel erg versterkt. Heeft mij juist doen stappen naar de JG.

Ik zwak iets helemaal niet af hoor. Wij zien afvalligen niet als duivels ofzo. Alleen wordt contact afgeraden omdat ze 99/100x alleen op uit zijn dingen af te kraken zonder enige ondersteuning.

quote:
Een paar jaar geleden plaatste gebruiker Lumial een mooie post waar ik volledig achter sta:

-------------
Jehovah's Getuigen houden hun leden gevangen via het BITE model.

Behaviour: Als Jehovah's Getuige moet je je op een bepaalde manier gedragen. Je mag alleen met andere JG's omgaan, contact met wereldse mensen moet zoveel mogelijk beperkt worden. Je mag geen extreme kleding of haarstijlen dragen, tatoeages zijn uit den boze, piercings worden steng afgekeurd. Je moet je uiterste best doen om de zogenaamde 'koninkrijksbelangen' voor op te stellen. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld een filmpje pakt in de bios, je je schuldig voelt omdat je ook langs de deuren had kunnen gaan. In de psychologie weet men, als je je gedrag omvormt zal de geest volgen (cognitive behaviour therapy) en op deze manier beinvloedt het genootschap de geest van de volgeling.
Dit geldt voor elk geloof en zelfs voor niet gelovigen. Er wordt van iedereen een bepaald gedrag verwacht, alleen al als je bijvoorbeeld naar de samenleving kijkt. Zelfs bij inburgeringscursus worden vragen gesteld van wat is geaccepteerd gebruik in NL.
Ook werelds contact is prima mogelijk hoor, tuurlijk velen zullen met name binnen de organisatie contact zoeken maar is zeker niet een regel ofzo.

Als je een filmpje pakt in de bios voel je je absoluut niet schuldig hoor haha, ja misschien van die super heilige JG die dat vinden. Maar de meerderheid echt niet hoor. Zo zijn er best JG die filmen met geweld bekijken (met name in het westen waar je toch merkt dat de maatschappij daar gigantisch veel slechter is dan hier in het noorden).
Ik vind dat je het ook wel heel erg opblaast hoe dat mentaal bij ons zou gaan. De organisatie is totaal niet streng met dat soort zaken. Alleen volgen we wel na wat de Bijbel leert.

quote:
Information: Als Jehovah's Getuige is er maar 1 geaccepteerde en betrouwbare bron van informatie en dat is het genootschap. Alle andere bronnen zijn werelds en staan onder invloed van Satan. Als Jehovah's Getuige moet je twee keer per week naar de koninkrijszaal om daar indoctrinatiesessies te volgen. Ook moet je een aantal studieprogramma's volgen (bijbelstudieprogramma, koninkrijksdienst, gemeentelijke bijbelstudie). Verder moet je ook de tijdschriften bestuderen die elke maand uitkomen en je moet de nieuwe boekjes en dvd's die uitkomen bekijken en lezen. Zo blijft er weinig tijd over om nog andere dingen te lezen. Daarnaast geldt dat alleen de huidige boekjes acceptabel zijn. Je mag niet discussieren met andere JG's over oude boekjes uit bijvoorbeeld de tijd van Charles Taze Russel. Dit is zogenaamd 'oud licht' en staat vol met leerstellingen die niet meer acceptabel zijn. Als je de leerstellingen van CTR zou aanhouden wordt je uitgesloten. Je hebt geen privacy meer. Verborgen zonden moeten worden opgebiecht. Als JG geloof je dat wanneer jij je verborgen zonde niet opbiecht, Jehovah zijn heilige geest kan wegtrekken van de gemeente waar je in zit. Je gelooft ook dat de heilige geest er voor zorgt dat jouw verborgen zonde uiteindelijk toch openbaar wordt.
Wow wat een vreemde redenatie zeg. Als bron wordt de Bijbel gebruikt. Iets wat niet op de Bijbel gebaseerd is is niets toevoegend.
Je hoeft helemaal niet 2x per week in de zaal te zijn.... Je wordt echt niet opgebeld of bezocht als je een keertje overslaat.... Wat een onzin zeg.
En je MOET programma's volgen? Sowieso is de koninkrijksdienst geen school ofzo, maar gewoon een programmaboekje die laat zien wat er plaats gaat vinden als je er wilt zijn.
Wat een onzin zeg, net alsof wanneer je dat soort dingen niet volgt uitgesloten gaat worden....
Moet iemand toch zelf weten wat ie doet?
En maandelijks tijdschriften lezen? Lol..... Alsof dat te controleren valt? Of denken ze dat wij elke maand een toets moeten maken over de tijdschriften?

Vandaar dat de zaal bibliotheek vol staat met oude lectuur.... De kringopziener afgelopen week nog wat mee had wat Russel gebruikte en gewoon liet zien.... Alleen op bepaalde punten moet je even opletten of dat nog wel onder de huidige leer staat. Maar je mag alles lezen, staat gewoon in de zaal.
Er over discusseren? Nou ga je gang hoor, mag best!

Dus als je je zonden niet opbiecht verlies je Gods geest? Mahahahaha hoe komen ze der op, hilarisch. Je zonde is iets tussen jou en God, niet tussen jou en de broeders. Iemand hoeft zijn zonden echt niet aan de ouderlingen te vertellen hoor, de Bijbel leert dat iedereen zich moet verantwoorden aan Jehovah, niet aan de broeders.
Geen privacy? Denk je dat er overal camera's hangen? Je de hele dag gevolgd wordt? Nee tuurlijk niet.

quote:
Thought: Jehovah's Getuigen moeten hun denkpatronen aanpassen. Het genootschap heeft de waarheid, de rest niet. Buitenstaanders zijn leugenaars. Er zijn geen grijswaarden meer. Of je bent JG, of je bent werelds en van Satan. Je denkt in het jargon van JG's waardoor moeilijke of rare concepten verteerbaar worden. Zo heb je bijvoorbeeld "de waarheid" in plaats van "ons geloof". Je denkt niet meer dat je 'een geloof' aanhangt, nee, je hebt "DE WAARHEID". En de waarheid kan niet liegen toch? Je gaat niet naar de kerk, maar naar de koninkrijkszaal. Je bent dus uniek en anders dan andere geloven, want jij gaat niet naar de kerk en mensen die wel naar de kerk gaan zijn dom en achterhaald.
Denkwijze aanpassen aan de Bijbel, maar dat lijkt me vrij logisch als christen.
De genootschap? Nee, de Bijbel heeft de waarheid.
Nee er is genoeg grijs gebied, wij kunnen en mogen niet oordelen of iemand niet in het paradijs komt of wel. Je hoeft echt niet JG te zijn om geredt te kunnen worden, niet per se.

Koninkrijkszaal is veelzeggender dan een kerk. En nee die mensen zijn niet zo zeer dom, vaak met name misleidt. Of heel veel hebben de mentaliteit: Ach als ik er zit is het wel best.
En ja dat soort mensen heb je ook bij ons wel.

quote:
Emotion: Als JG voel je je altijd schuldig. Je voelt je schuldig omdat je bijvoorbeeld een vergadering hebt overgeslagen. Als je de volgende keer weer in de koninkrijkszaal bent groet iedereen je met "We hebben je gemist." Conclusie, blijf maar niet weg want we hebben je wel door. Je voelt je schuldig als je niet genoeg langs de deuren gaat. Als je niet minimaal 10 uur per maand langs de deuren gaat, krijg je geen voorrechten in de gemeente, dan mag je bijvoorbeeld niet helpen met de geluidsinstallatie. Men ziet je dan ook als slechte omgang. Als een gezin bijvoorbeeld weinig van deur tot deur gaat kan het zijn dat kinderen uit andere gezinnen niet meer met die kinderen mogen spelen.. een soort van "light" uitsluiting. Ook worden JG's volgeladen met angst. Als je niet luistert, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je op de wc te lang aan je piemel zit, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je niet genoeg antwoorden geeft tijdens de vergadering, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Het klinkt belachelijk, maar ik geloofde dat dus echt. Het is ook bijzonder dat Bianconeri hier komt, want normale JG's zijn bang van wereldse mensen, dat zijn namelijk allemaal leugenaars, moordenaars, verkrachters en als je met ze praat en ze overtuigen je dat God niet bestaat dan... gaat Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon
Waarom zou je je schuldig moeten voelen als je keertje overslaat? Als je een keer geen zin hebt of niet kan dan kom je gewoon niet? Je zit er uit vrije wil. Dus schuldig voelen? Nee hoor. Hooguit dat je het jammer vindt.
Waarom schuldig voelen als je niet genoeg langs de deuren gaat? Denk je nou echt dat iemand kan pionieren als hij geen liefde ervoor heeft? Het puur doet uit schuldgevoel? Ik kan je beloven dat je dat echt niet volhoudt.
10 uur en anders geen voorrechten? Hmm vreemd dat ik genoeg ken die dat niet halen en toch voorrechten hebben. Raar is dat zeg.
Waarom zou je niet met die andere kinderen mogen omgang? Tuurlijk als die zich volproppen met drugs ofzo is het anders. Maar wat maakt dat nou uit, als die met elkaar willen spelen prima.

Angst? We leren juist dat je totaal geen angst hoeft te hebben, we kennen geen hel remember ;)
Angst voor de dood en dan niet in paradijs? Haha waarom dat? Als je dood bent merk je toch niets, dus als je er niet komt boeien. Merk je ja toch niet.
Dat jij DACHT dat je antwoorden moest geven om in Armageddon te komen dan heb je iets niet goed begrepen. Kan natuurlijk zijn dat je ouders daar vrij gereformeerd in waren, ja dat soort types komen ook onder JG voor, maar zo streng is het totaal niet. Als je geen antwoorden geeft of amper kan je best voorrechten en dergelijke krijgen.

JG-ers zijn sowieso niet bang voor wereldse mensen hoor?
Wij denken echt niet dat iedereen een leugenaar is... Een moordenaar of wat dan ook. We zijn het niet met ze eens maar dat is alles. We gaan best met ze om en kunnen er prima mee praten vaak.

Als ze je overtuigen dat God niet bestaat? Lekker boeiend? Je bent dan toch overtuigd dat God niet bestaat, wat kan jou het dan schelen dat je eeuwig lekker slaapt?
En ik ben dus geen normale JG? Haha het beeld wat jij van een JG schetst klinkt juist als een abnormale streng gereformeerde JG....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')