abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:59:49 #76
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146392641
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 06:52 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Je mag zeker trots zijn op je resultaat hoor, we zijn alleen allemaal automatisch geneigd om verbeterpunten te noemen. Zeker als je Flickr gaat afstruinen zie je altijd wel betere of mooiere foto's dus dat is niet echt een goed referentiekader (wel een mooie inspiratiebron).

Als dit jouw eerste foto is is dat veelbelovend, nu kan je gaan perfectioneren.
Dank je O+ En daar ben ik ook altijd blij mee. Ik ben zelf normaal gesproken ook heel kritisch en eigenlijk nooit echt tevreden over mijn eigen werk :P
Het lijkt me ook best gaaf om eens zo'n reisje te maken naar bijv IJsland met een groep fotografen om daar alle prachtige stukken af te gaan om te fotograferen.
Want watervallen hier perfectioneren gaat hem niet zo snel worden denk ik :( Wil wel hier in NL wat vaker oefenen en experimenteren met m'n ND filter. Ben ook erg blij dat ik voor een 10-stopper gegaan ben!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_146393861
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:59 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dank je O+ En daar ben ik ook altijd blij mee. Ik ben zelf normaal gesproken ook heel kritisch en eigenlijk nooit echt tevreden over mijn eigen werk :P
Het lijkt me ook best gaaf om eens zo'n reisje te maken naar bijv IJsland met een groep fotografen om daar alle prachtige stukken af te gaan om te fotograferen.
Want watervallen hier perfectioneren gaat hem niet zo snel worden denk ik :( Wil wel hier in NL wat vaker oefenen en experimenteren met m'n ND filter. Ben ook erg blij dat ik voor een 10-stopper gegaan ben!
Inderdaad, je moet je niet laten ontmoedigen door de fantastische foto's van Uncle en over_hedge. Veel oefenen met je ND-filter, en je maakt straks dezelfde platen als zij ^O^! Gaaf dat het ND-FILTER bevalt *O*!
pi_146394169
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:00 schreef Nalbandian het volgende:

[..]

Inderdaad, je moet je niet laten ontmoedigen door de fantastische foto's van Uncle en over_hedge.
Sowieso nooit laten ontmoedigen als je andermans foto's mooi vindt maar uitzoeken/leren hoe je ook de resultaten krijgt die je wilt :Y

Het is ook allemaal geen rocket science natuurlijk, dus iedereen die er een beetje tijd in wil investeren die moet het kunnen ;)
  vrijdag 7 november 2014 @ 10:25:46 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_146394380
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 11:48 schreef VeerEli het volgende:
Terug van Indonesië! Zoals enkelen zich misschien nog kunnen herinneren dat ik hier een paar weken terug zo kwam ''zeuren'' over ND filters? Nou, ik koos voor de 10-stopper en dit is één van de eerste resultaten van de waterval die ik bezocht heb. Ik ben er zelf best tevreden over, als één van mijn eerste ervaringen met een ND filter zulk beeld schieten. Heb hem wel redelijk vluchtig bewerkt (daar al) en ga andere beelden van de waterval wat secuurder proberen na te bewerken. En ik vind het echt heel leuk, dus zal ook zeker in Nederland gaan oefenen ermee en kijken of het een meerwaarde kan hebben bij bepaalde landschappen (icm bewogen wolken etc)
Ben benieuwd wat jullie vinden.. :) Tips over nabewerking ook welkom, want vind de lange sluitertijd foto's bewerken nog best lastig weer; wat is mooi, wat werkt wel/niet etc.

[ afbeelding ]
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 7 november 2014 @ 10:41:14 #80
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146394689
Oke, even een ander beeld... Geen waterval, wel water/long exposure/nd filter.
Welke uitsnede is beter? Origineel of crop? Is dit interessanter beeld? Nog steeds saai? Wat zijn tips/trucs/aanraders?

Ik denk persoonlijk sowieso dat ik een misser had met m'n statief: Hij kon niet lager dan 30 cm ofzoiets van de grond. Dus kon niet van heel laag schieten. Ook had ik geen afstandsbediening dus langere sluitertijd dan 30 sec zat er ook niet in. Denken jullie dat dit ook factoren zijn of zien jullie andere dingen waar ik de plank nog lichtelijk missla of nog kan verbeteren oid?

B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_146395091
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:41 schreef VeerEli het volgende:
Oke, even een ander beeld... Geen waterval, wel water/long exposure/nd filter.
Welke uitsnede is beter? Origineel of crop? Is dit interessanter beeld? Nog steeds saai? Wat zijn tips/trucs/aanraders?

Ik denk persoonlijk sowieso dat ik een misser had met m'n statief: Hij kon niet lager dan 30 cm ofzoiets van de grond. Dus kon niet van heel laag schieten. Ook had ik geen afstandsbediening dus langere sluitertijd dan 30 sec zat er ook niet in. Denken jullie dat dit ook factoren zijn of zien jullie andere dingen waar ik de plank nog lichtelijk missla of nog kan verbeteren oid?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De eerste vind ik beter, omdat ik daar het idee heb hoe groot de scene is (door de bomen, het huisje etc.). Ook hou ik er wel van om wat lucht te zien.

Verder: een afstandsbediening is altijd goed. Zo'n canon RC-6 infrarood-AB kocht ik laatst voor een tientje, werkt als een tierelier :s)
pi_146395566
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:41 schreef VeerEli het volgende:
Oke, even een ander beeld... Geen waterval, wel water/long exposure/nd filter.
Welke uitsnede is beter? Origineel of crop? Is dit interessanter beeld? Nog steeds saai? Wat zijn tips/trucs/aanraders?

Ik denk persoonlijk sowieso dat ik een misser had met m'n statief: Hij kon niet lager dan 30 cm ofzoiets van de grond. Dus kon niet van heel laag schieten. Ook had ik geen afstandsbediening dus langere sluitertijd dan 30 sec zat er ook niet in. Denken jullie dat dit ook factoren zijn of zien jullie andere dingen waar ik de plank nog lichtelijk missla of nog kan verbeteren oid?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoewel een iets lagere opstelling beter was geweest, zodat de daken op de achtergrond waren verdwenen, is de bovenste foto mooier en aantrekkelijker om naar te kijken.

En een afstandsbediening is een investering die altijd wel uit kan. :)
pi_146395852
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:15 schreef Uncle het volgende:

[..]

Sowieso nooit laten ontmoedigen als je andermans foto's mooi vindt maar uitzoeken/leren hoe je ook de resultaten krijgt die je wilt :Y

Het is ook allemaal geen rocket science natuurlijk, dus iedereen die er een beetje tijd in wil investeren die moet het kunnen ;)
Ik vind andere fotografen bekijken die beter zijn dan ik juist inspirerend. Als ik op 500px kijk wat voor ijsland fotos daar soms voorbij komen _O_ Dan zijn mijn fotos nog net een 6je :P Maar dat vind ik juist tof dan heb ik iets om te zien dat ik beter kan en dat ik nog genoeg heb om te leren.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_146396259
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:24 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Ik vind andere fotografen bekijken die beter zijn dan ik juist inspirerend. Als ik op 500px kijk wat voor ijsland fotos daar soms voorbij komen _O_ Dan zijn mijn fotos nog net een 6je :P Maar dat vind ik juist tof dan heb ik iets om te zien dat ik beter kan en dat ik nog genoeg heb om te leren.
Dat zeg ik :Y en met het grote www is bijna alle kennis snel en makkelijk te vinden vanuit een luie stoel. Kost alleen tijd en inzet ;)
pi_146411379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 10:41 schreef VeerEli het volgende:
Oke, even een ander beeld... Geen waterval, wel water/long exposure/nd filter.
Welke uitsnede is beter? Origineel of crop? Is dit interessanter beeld? Nog steeds saai? Wat zijn tips/trucs/aanraders?

Ik denk persoonlijk sowieso dat ik een misser had met m'n statief: Hij kon niet lager dan 30 cm ofzoiets van de grond. Dus kon niet van heel laag schieten. Ook had ik geen afstandsbediening dus langere sluitertijd dan 30 sec zat er ook niet in. Denken jullie dat dit ook factoren zijn of zien jullie andere dingen waar ik de plank nog lichtelijk missla of nog kan verbeteren oid?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je houdt je horizon vrij centraal, terwijl je de kijker moet laten focussen op lucht of land, niet op allebei. Nu wordt t een zoekplaatje en is eigenlijk alles even spannend en dus even saai.
  zaterdag 8 november 2014 @ 11:19:51 #86
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146427598
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:31 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Je houdt je horizon vrij centraal, terwijl je de kijker moet laten focussen op lucht of land, niet op allebei. Nu wordt t een zoekplaatje en is eigenlijk alles even spannend en dus even saai.
Thanks! Is iets om op te letten in de toekomst, top.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_146427824
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 11:19 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Thanks! Is iets om op te letten in de toekomst, top.
Maar elke regel of elk advies is er ook om links te laten liggen als je juist een bepaald effect wilt bereiken (zoek maar eens op "rule of thirds" in combinatie met fotografie). Als je juist iets symmetrisch wilt laten zien kan t een foto weer versterken als je de horizon exact in t midden van de plaat laat liggen. Het hangt dus altijd van je doel en de omgeving af.. Zoveel variabelen :p
pi_146427842


Kwa compositie natuurlijk een kut foto. Maar wat een lucht was er gister ochtend O+
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  zaterdag 8 november 2014 @ 12:39:37 #89
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146428981
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 11:34 schreef Thrilled het volgende:

[..]

Maar elke regel of elk advies is er ook om links te laten liggen als je juist een bepaald effect wilt bereiken (zoek maar eens op "rule of thirds" in combinatie met fotografie). Als je juist iets symmetrisch wilt laten zien kan t een foto weer versterken als je de horizon exact in t midden van de plaat laat liggen. Het hangt dus altijd van je doel en de omgeving af.. Zoveel variabelen :p
Yep ik ben bekend met rule of thirds. Neem ik inderdaad niet altijd voor lief. Sowieso doe ik dat maar met weinig regels. Ik kijk, ik bepaal, en soms werkt het en soms niet. Vaak probeer ik van één object ook meerdere composities te maken en te schieten, zodat ik achteraf kan zien wat het beste werkt. In dit geval was dat ook niet altijd even makkelijk ivm mensen of mijn statief die niet tot de grond gezet kon worden etc. :)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 10 november 2014 @ 10:09:41 #90
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_146491478
Gistermiddag weer een sessie straatfotografie gedaan in Amsterdam. Normaal baal ik als mensen me doorhebben, maar dit plaatje is er toch wel fantastisch door geworden :D
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  maandag 10 november 2014 @ 12:03:44 #91
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146494035
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 10:09 schreef OmeRon het volgende:
Gistermiddag weer een sessie straatfotografie gedaan in Amsterdam. Normaal baal ik als mensen me doorhebben, maar dit plaatje is er toch wel fantastisch door geworden :D
[ afbeelding ]
Leuk inderdaad!
Ik liep in Indonesië ook vaak met m'n camera langs locals, kriebelend om een foto te nemen.. Maar durfde niet. :@
Hoe doe jij het, hebben mensen het vaak door nádat je de foto schiet? Vraag je achteraf om toestemming voor gebruik? Wat als mensen boos worden?
Ik vind dit ook en hele interessante tak in de fotografie en zou er graag meer mee willen, maar heb er de ballen nog niet echt voor... :P
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 10 november 2014 @ 12:28:19 #92
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_146494574
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 12:03 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Leuk inderdaad!
Ik liep in Indonesië ook vaak met m'n camera langs locals, kriebelend om een foto te nemen.. Maar durfde niet. :@
Hoe doe jij het, hebben mensen het vaak door nádat je de foto schiet? Vraag je achteraf om toestemming voor gebruik? Wat als mensen boos worden?
Ik vind dit ook en hele interessante tak in de fotografie en zou er graag meer mee willen, maar heb er de ballen nog niet echt voor... :P
Ik heb een 35mm f1.8 objectief op m'n camera, en loop eigenlijk door met m'n camera in de aanslag. Tijdens het lopen scan ik de omgeving af en zodra ik iets zie maak ik de foto. Met de 35mm kan ik vanaf vrij dichtbij fotograferen.

Voor de snelheid die je echt nodig hebt doe ik het diafragma zover mogelijk open. Scherpstelpunt in het midden en beweeg de camera na het scherpstellen om de compositie te maken. Ook probeer ik in te schatten hoe hoog mijn ISO waarde moet zijn. Op een groot plein kan deze lekker omlaag, maar in smalle steegjes gaat dat niet werken. En uiteraard ook niet als het donker begint te worden.

Ik vraag geen toestemming, maar als mensen naar mij toe komen dan geef ik uiteraard mijn emailadres zodat ik gratis de foto naar ze kan sturen. Daar worden ze meestal wel blij van. En in het ergste geval verwijder ik de foto in het bijzijn van de persoon direct van mijn camera, al is dit maar 1 keer gebeurd.

Verder gewoon de ballen hebben om mensen recht in hun gezicht te fotograferen. Je loopt door, dus tegen de tijd dat mensen überhaupt door hebben dat ze zijn gefotografeerd ben jij al 3 straten verder.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  maandag 10 november 2014 @ 12:30:41 #93
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_146494633
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 12:28 schreef OmeRon het volgende:

[..]

Ik heb een 35mm f1.8 objectief op m'n camera, en loop eigenlijk door met m'n camera in de aanslag. Tijdens het lopen scan ik de omgeving af en zodra ik iets zie maak ik de foto. Met de 35mm kan ik vanaf vrij dichtbij fotograferen.

Voor de snelheid die je echt nodig hebt doe ik het diafragma zover mogelijk open. Scherpstelpunt in het midden en beweeg de camera na het scherpstellen om de compositie te maken. Ook probeer ik in te schatten hoe hoog mijn ISO waarde moet zijn. Op een groot plein kan deze lekker omlaag, maar in smalle steegjes gaat dat niet werken. En uiteraard ook niet als het donker begint te worden.

Ik vraag geen toestemming, maar als mensen naar mij toe komen dan geef ik uiteraard mijn emailadres zodat ik gratis de foto naar ze kan sturen. Daar worden ze meestal wel blij van. En in het ergste geval verwijder ik de foto in het bijzijn van de persoon direct van mijn camera, al is dit maar 1 keer gebeurd.

Verder gewoon de ballen hebben om mensen recht in hun gezicht te fotograferen. Je loopt door, dus tegen de tijd dat mensen überhaupt door hebben dat ze zijn gefotografeerd ben jij al 3 straten verder.
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Haha ja dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, dat ik de foto maak, doorloop en dan achterna gezeten wordt door boze mensen, whehe :P
Oh en zou me dood schamen als ik dan die foto zou moeten verwijderen omdat diegene boos wordt oid _O- :D
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 10 november 2014 @ 12:37:26 #94
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_146494776
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 12:30 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Thanks voor je uitgebreide reactie!
Haha ja dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, dat ik de foto maak, doorloop en dan achterna gezeten wordt door boze mensen, whehe :P
Oh en zou me dood schamen als ik dan die foto zou moeten verwijderen omdat diegene boos wordt oid _O- :D
Ik heb het echt maar 1 keer meegemaakt. En dat waren een stel kinderen van 14 ofzo. Zij waren wat aan het voetballen, en ze vonden het vreemd dat ik dat fotografeerde, aangezien ik ook de mensen die op het veldje lagen fotografeerde. Ze dachten vast dat ik 1 of andere viezerik was...

In ieder geval schopten zij zoveel stennis dat ik mijn gegevens dus niet deelde en in hun bijzijn de foto heb gewist.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_146495405
zelf zit ik er ook niet op te wachten om onverwacht op Fok! gepost te worden zoals hierboven (of ergens anders op internet) door een andere fotograaf.

als ik het door zou hebben zou ik je dus ook zeker vragen de foto(s) te verwijderen.

vind deze tak van fotografie dan zelf ook 'not-done' :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  maandag 10 november 2014 @ 13:07:18 #96
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_146495463
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 13:04 schreef Leipo666 het volgende:
zelf zit ik er ook niet op te wachten om onverwacht op Fok! gepost te worden zoals hierboven (of ergens anders op internet) door een andere fotograaf.

als ik het door zou hebben zou ik je dus ook zeker vragen de foto(s) te verwijderen.

vind deze tak van fotografie dan zelf ook 'not-done' :N
Mag ik weten wat je er precies op tegen hebt?

Ik probeer uiteraard iedereen zoveel mogelijk in hun waarde te laten. Ik probeer het leven vast te leggen. En uiteraard door iedereen zoveel mogelijk in hun comfortzone te laten.
We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
pi_146497019
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 13:07 schreef OmeRon het volgende:

[..]

Mag ik weten wat je er precies op tegen hebt?
ja hoor: ik wil niet (verwacht of onverwacht) met mijn hoofd op internet
dat doe ik zelf niet dus wil ik ook niet dat anderen dat voor mij doen :)
en in deze tijd kun je er niet vanuit gaan dat iemand de foto's alleen prive gebruikt en ze nooit op internet plaatst: het voorbeeld zie je hierboven
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_146499057
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 14:06 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ja hoor: ik wil niet (verwacht of onverwacht) met mijn hoofd op internet
dat doe ik zelf niet dus wil ik ook niet dat anderen dat voor mij doen :)
en in deze tijd kun je er niet vanuit gaan dat iemand de foto's alleen prive gebruikt en ze nooit op internet plaatst: het voorbeeld zie je hierboven
Tsja. Dat is dan jammer voor je, ben ik bang. Dit mag namelijk gewoon mits maar tenzij
pi_146499212
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 15:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tsja. Dat is dan jammer voor je, ben ik bang. Dit mag namelijk gewoon mits maar tenzij
Foto`s maken mag idd. Alleen als ik dan zeg dat ik het niet wil moet de fotograaf zich daar aan houden.
Dus als je foto van iemand maakt snel doorlopen :P Maarja of het nou mag of niet. Erg netjes is het niet.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_146499733
quote:
0s.gif Op maandag 10 november 2014 15:06 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Foto`s maken mag idd. Alleen als ik dan zeg dat ik het niet wil moet de fotograaf zich daar aan houden.
...
Nou, dat is dus niet helemaal waar. Als jij je gewoon op straat loopt is het voor mij niet verboden om daar foto's van te maken. Ook niet als jij zegt dat je dat niet op prijs stelt. Dat ik vervolgens grote kans loop op een blauw oog verandert de zaak in juridische zin niet..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')