abonnement Unibet Coolblue
pi_145504997
Benieuwd naar jullie ervaring met baby's die in stuit liggen. Waar heb je je keuze voor wel/niet alternatieve methodes, draaipogingen, stuitbevalling of keizersnede op gebaseerd? En hoe is het uiteindelijk gegaan en hoe was dat?

(Oud topic was er wel, maar uit 2007, dus vandaar een nieuwe.)
pi_145505089
En de reden van mijn vraag, nu ruim 35 weken en nog in stuitligging. Ik denk niet meer dat ze draait, dus sta ineens voor allerlei keuzes en ben benieuwd naar ervaringen. Als ze zo blijft liggen gaan we in ieder geval een versie proberen volgende week.
pi_145505390
Ik heb iig ervaring met een versie (na plotseling draaien bij 40w4d).
Moeiteloos en pijnloos :) Ik bleef alleen wat naar door de gegeven medicatie om de baarmoeder te ontspannen.

Succes met de beslissing :*! Welke keuze je ook maakt, het is goed zolang je er zelf achter staat :)
  maandag 13 oktober 2014 @ 20:35:08 #4
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_145505924
Geen persoonlijke ervaring, maar wel als zodanig in de familie waarbij 4 gevallen van stuitligging zijn voorgekomen.

De eerste 2 zijn uiteindelijk via de 'normale' weg gekomen, de moeder koos daar in beide gevallen voor een normale bevalling en wilde bewust geen draaipogingen. Bij de 1 kwam het kontje eerst en bij de ander een beentje. Beiden bevallingen zijn door goede begeleiding zonder complicaties verlopen.

De andere is geboren met een keizersnede, het kindje is daar wel gedraaid, maar vond de stuitligging toch wel erg fijn dus deze draaide weer terug in oude positie. De moeder koos in dit geval voor een keizersnee, omdat ze een vaginale bevalling niet aandurfde.

De 4e wordt kan 1 dezer dagen geboren worden (hoera een neefje voor mij erbij)! O+ het kindje wordt gehaald met een geplande keizersnee, omdat bij echo's is geconstateerd dat het mannetje aan de grote kant is en de artsen een normale bevalling te riskant vinden!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_145506331
Mijn zoon heeft lang in stuit gelegen, met 36+3 zou de verloskundige proberen hem te draaien (haptonomisch), en als dat niet zou lukken zou ik met 36+5 een versie laten doen bij de gynaecoloog. In de week voorafgaand aan dit alles elke avond 10 minuten op handen en knieën gaan zitten, en de dag voor de afspraak bij de verloskundige voelde ik dat hij goed lag. Ik heb van het draaien (spontaan dus!) niets gemerkt, waarschijnlijk is dit rond 36+2 gebeurd. Het kan dus wel!

Owja, ik heb ook nog een homeopathisch middeltje gebruikt op aanraden van de verloskundige. Ik heb daar niets mee, maar in dit geval wilde ik alles proberen. Ik ben er van overtuigd dat het op all fours zitten het draaien heeft opgewekt.

Het was/is trouwens mijn eerste kind, ik was dus nog niet helemaal uitgelubberd :') dus ook dan is er zo laat nog ruimte om te draaien.

Bij kleurdoos is haar kind nog tijdens de bevalling gedraaid, spontaan :o

Disclaimer, mijn eigen ervaring vervangt nooit een medisch advies bla bla...
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 01:34:53 #6
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_145519362
Mijn oma, mijn moeder, ik en Draak zijn stuitekindjes.

Bij 34 weken werd de onvolkome stuitligging geconstateerd bij de gyn, met 35 weken een uitwendige versiepoging gedaan in het zkh, maar helaas lag ze toen al te diep ingedaald om haar over mijn bekkenkam te lichten.
Verder geen alternatieve pogingen gedaan om haar te laten keren, ik had er wel vertrouwen in dat ik haar in een stuit ook vaginaal kon laten komen, omdat zowel mijn overgrootmoeder, oma en mijn moeder dit gedaan hadden en de gyn gaf aan hier het volste vertrouwen in te hebben omdat Draak ook nog eens kleintje zou zijn.

Helaas dacht de assistent gyn bij 37+6 dat Draak te weinig vruchtwater had waardoor ze bij 38+0 alsnog met een ks gehaald is.


Het meest recente stuitekindjesverhaal is dat van Chanty geloof ik. Zij heeft geloof ik nog moxatherapie gedaan? Ik denk dat zij je wel wat verder op weg zou kunnen helpen met de ervaring rondom alternatieve therapieën.

[ Bericht 0% gewijzigd door NotTheSame op 14-10-2014 08:48:18 ]
pi_145521277
Ken je deze website al? Best de moeite waard!
http://spinningbabies.com/baby-positions/breech-bottoms-up

En dan heb je ook natuurlijk nog officiële informatie over hoe het in Nederland werkt vanuit de beroepsgroep verloskundigen: http://www.deverloskundig(...)na/173/stuitligging/

Edit: en Chanty heeft vrij recent nog ervaring met een stuiterbaby.
pi_145521762
Mijn eerste heeft altijd met dr hoofdje naar boven gelegen. Wij hebben uiteindelijk besloten geen draaipoging te doen, de gyn was het ermee eens.
De reden waarom ik een draaipoging niet zag zitten is A omdat er toch risico's aan vast lijken te zitten voor de baby en het B vaak niet eens lukt

Aangezien ik een stuitbevalling niet zag zitten hebben we toen ook direct voor een keizersnee gekozen.

Alles is heel goed gegaan en ben nog steeds blij met mijn keus
pi_145522198
Hier de oudste ook de hele zwangerschap in stuit. Wel een draaipoging gedaan en ik vond dat eerlijk gezegd behoorlijk pijnlijk. Ze hebben het bijna een uur geprobeerd maar kregen hem niet verder dan dwars, het laatste stukje wilde hij niet.

Daarna gekozen voor een geplande ks omdat ik net als bla een stuitbevalling niet zag zitten. Dat is allemaal prima verlopen gelukkig.

Ik kan me herinneren dat ik toen (2012) ook in een stuittopic heb gepost wat al langer open was, maar kan die zo niet vinden. Jammer want daar stonden nog wat meer ervaringen in.
pi_145522235
Mijn eerste lag in stuit tot 36 weken en is toen alsnog gedraaid (de dag dat de verloskundige me zou doorverwijzen voor een versie).

Ik heb moxatherapie gedaan vanaf 34 weken en inderdaad op handen en knieën extra ruimte om te draaien enzo. In het kader van baat het niet dan schaadt het niet. Moxa was trouwens maar 1 behandeling bij een therapeut met uitleg die me daarna de sticks mee gaf (verkocht) om het thuis te herhalen en het werd ook nog helemaal vergoed.
pi_145522402
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:20 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Mijn eerste heeft altijd met dr hoofdje naar boven gelegen. Wij hebben uiteindelijk besloten geen draaipoging te doen, de gyn was het ermee eens.
De reden waarom ik een draaipoging niet zag zitten is A omdat er toch risico's aan vast lijken te zitten voor de baby en het B vaak niet eens lukt

Aangezien ik een stuitbevalling niet zag zitten hebben we toen ook direct voor een keizersnee gekozen.

Alles is heel goed gegaan en ben nog steeds blij met mijn keus
B hangt natuurlijk van je perceptie af. Overall is er landelijk een 50% kans op het slagen van de versie, dus net zo vaak wel als niet. Maar veel is afhankelijk van factoren. In het ziekenhuis waar ik werk bestaat een slagingspercentage van dik 60%. Van horen zeggen werkt er in het Slotervaart in A'dam een versiekundige die nog veel hoger scoort.
pi_145522634
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 09:59 schreef WupWup het volgende:
[..]
B hangt natuurlijk van je perceptie af. Overall is er landelijk een 50% kans op het slagen van de versie, dus net zo vaak wel als niet. Maar veel is afhankelijk van factoren. In het ziekenhuis waar ik werk bestaat een slagingspercentage van dik 60%. Van horen zeggen werkt er in het Slotervaart in A'dam een versiekundige die nog veel hoger scoort.
ja dat klopt, maar 50/60% kans van slagen tegen een risico wat de baby loopt....nee dan vindt ik dat percentage niet hoog genoeg
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 10:10:48 #13
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_145522674
In Eindhoven in het Catharinaziekenhuis zou het slagingspercentage ook hoger zijn.

Ik vond de versiepoging overigens ook behoorlijk pijnlijk. Ik heb toen geloof ik nog net niet het ijzer van het ziekenhuisbed krom geknepen.
pi_145523864
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:09 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:

[..]

ja dat klopt, maar 50/60% kans van slagen tegen een risico wat de baby loopt....nee dan vindt ik dat percentage niet hoog genoeg
Dat bedoel ik met perceptie. Voor jou is dat niet hoog genoeg, voor een ander wel. Persoonlijk zou ik wel een versiepoging aangaan, net als een vaginale stuitbevalling. Maar dat is voor iedereen anders en dat maakt de keuze heel persoonlijk :)
pi_145523950
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:50 schreef WupWup het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met perceptie. Voor jou is dat niet hoog genoeg, voor een ander wel. Persoonlijk zou ik wel een versiepoging aangaan, net als een vaginale stuitbevalling. Maar dat is voor iedereen anders en dat maakt de keuze heel persoonlijk :)
ja natuurlijk is zo'n keuze heel persoonlijk, maar daar werd toch ook de insteek dit topic? :)
pi_145525800
Dat het een persoonlijke keuze is is mij ook wel duidelijk. En dat vind ik er wel lastig aan, ik heb liever dat ergens duidelijke voordelen aan zitten :P mijn verloskundige pleitte ook wel erg voor een versie proberen, en dat ga ik ook doen. Alternatieve therapieën vind ik lastig omdat ik daar niet zo van ben/in geloof, maar wel benieuwd naar ervaringen ook.

Dank in ieder geval voor de reacties tot nu toe! Waardevol om te lezen wat jullie hebben gedaan en waarom.
En WupWup, die bovenste site kende ik nog niet nee, dankje!
pi_145544662
Mijn L. is een stuitkindje, vanaf 28 weken lag ze in stuit en is niet meer gedraaid. Ik heb een halve baarmoeder en daar komt een stuitligging meer voor, vanwege de vorm en de beperktere ruimte.

Er is nog een een versie gedaan, dit was volkomen pijnloos, maar niet succesvol. Ik zou dat de volgende keer niet meer laten doen,omdat nadien de hartslag flink dipte.

Ik heb moxatherapie gedaan, een aantal weken volgehouden, het alternatieve is overigens ook niet mijn ding en het was ook tevergeefs. Op zich een vrij onschuldige methode. (voor de liefhebber heb ik nog moxa)

Heel bewust gekozen voor een vaginale stuitbevalling. Vanwege de drang om het zelf te doen, maar ook zeker vanwege de impact en risico's voor mezelf (ook ivm halve baarmoeder).
Ik heb een hele fijne bevalling gehad,kijk er heel goed op terug. Het is op het einde is het even spannend geweest met een armpje naast het hoofd, maar alles is goedgekomen O+
Ik zou het morgen zo weer doen!
  woensdag 15 oktober 2014 @ 11:29:18 #18
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_145561470
Onze dochter lag ook in onvolkomen stuit. Verloskundige (die vroeger zelf versies uitvoerde) gaf ons een goede kans bij een versie. Deze dus ook maar laten doen met 35 weken en 4 dagen. Ging pijnloos en heel snel! Binnen tien minuten was het gedaan! Heb verder geen medicatie of wat dan ook gekregen voor de versie. Wel de hele dag nog gevoel van flinke spierpijn gehad maar dat had ik er graag voor over.

Had me eigenlijk al helemaal voorbereid op een stuit bevalling maar dat hoeft nu dus niet meer. Moet wel worden ingeleid als ze er met 40 weken (vrijdag) nog niet is ivm verhoogde bloedsuiker een paar maanden geleden. Daar zie ik meer tegen op dan tegen de versie/eventuele stuit bevalling.
pi_145732977
Baby ligt nog steeds in stuit dus komende week gaan we voor een versie. Ik durf er niet al te hard op te hopen maar we willen het toch in ieder geval geprobeerd hebben. Ben heel benieuwd hoe het gaat zijn/voelen omdat ik zoveel verschillende ervaringen lees. Ik vertrouw er iig op dat het onder goede controle gebeurt en dat vind ik het belangrijkste.

Fijn om jullie ervaringen en overwegingen te lezen!
pi_145737612
Succes Helio! Draait je eigen verloskundige of moet je ergens anders heen?
pi_145737682
Dankje! Nee, ze heeft me doorverwezen naar de gynaecoloog :)
pi_145738820
Lola lag ook in stuit, de versie vond ik erg pijnlijk en haalde niks uit...
Weet niet of ik het een volgende keer weer zou doen. Uiteindelijk is het een keizersnede geworden omdat ze volgens de echo's vrij groot was ( achteraf was ze 47 cm ).
Zelf heb ik helemaal niet de drang om zo nodig natuurlijk te moeten bevallen, misschien keek ik daarom ook helemaal niet op tegen de keizersnede.

Hopelijk lukt bij jou de versie wel :)
Geboren om voor altijd lief te hebben... O+ Roan & Senna O+
pi_145901654
Zo, tijd voor een positieve update. Twee pogingen tot versie gehad waarvan de tweede gelukt is! De eerste keer lukte het helemaal niet, maar baby lag er ook niet goed voor (ruggetje aan een onhandige kant) waardoor ze adviseerden het nog een keer te proberen. Kindje leek er overigens nauwelijks wat van mee te krijgen (ctg bleef goed) dus dat maakte dat we het ook wel nog een keer aandurfden.
De tweede keer lukte het vrijwel meteen. Het duurde maar een paar minuten en was ook stukken minder gevoelig/pijnlijk dan de eerste keer. Beiden keren geen last gehad van spierpijn of gevoelige buik ofzo, alleen een beetje van het medicijn om de baarmoeder te ontspannen. Oh, en tweedelijns was het dus, door een medisch verloskundige. Beiden deden ze het vaak en zo voelde het ook. Ik had een heel team aan mijn bed verwacht trouwens, maar het was maar 1 persoon steeds.
Helemaal opgelucht en blij! O+
pi_145901837
Tof! Goed nieuws O+
Heb nog aan je gedacht vandaag :)
pi_145901951
Wat fijn! En nu lekker blijven liggen, kleintje! O-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')