Het gaat om noodzakelijk bestaan (necessary) en contingent/toevallig of niet-noodzakelijk bestaan.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 22:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, het gaat om het verschil tussen onvermijdelijk en toevallig.
Misschien is het (gezien de natuurwetten) onvermijdelijk dat er leven ontstaat in het universum, maar het ontstaan van specifieke individuen is toevallig.
Zoiets?
Uiteindelijk moet men concluderen dat alles wat God betreft metafysisch is en dat wij met onze zintuigen daar weinig weet van kunnen hebben. We kunnen er over redeneren, maar concreet weten wij niets over God of de transcedente realiteit.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat je van die god in de bijbel afweet... Veel van je stellingen druisen recht in tegen dat wat de bijbel beschrijft als zijnde wat die god belangrijk vindt. Dat is niet erg, maar waarom dan toch aan die bijbelse beschrijving van god vasthouden. Laat het dan helemaal los en heb je eigen idee van een 'god' entiteit, los van de bijbel, los van het christendom.
Maar wat is dan noodzakelijk? Het universum is niet noodzakelijk.quote:Op maandag 13 oktober 2014 08:07 schreef laforest het volgende:
[..]
Het gaat om noodzakelijk bestaan (necessary) en contingent/toevallig of niet-noodzakelijk bestaan.
Het leven is het universum is niet-noodzakelijk, het is contingent, je kunt bestaan of je kunt niet bestaan. Zonder universum geen leven en daarmee kan het leven in het universum nooit noodzakelijk zijn, het hangt van iets af.
Precies, dit is inderdaad een probleem. Hier komt men dat ook met de uitleg van God en komen daar via een wetenschappelijke uitleg. Dit is mijn stelling, je kunt dus en intelligent zijn en in God geloven.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wat is dan noodzakelijk? Het universum is niet noodzakelijk.
Hoe kom je precies tot deze premisse?quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:11 schreef laforest het volgende:
Er moet iets zijn dat noodzakelijk is dat zijn bestaan niet dankt aan iets anders, de eerste oorzaak van alles.
Dat het universum een oorzaak moet hebben wil ik best in meegaan, maar waarom zou dat de eerste oorzaak moeten zijn? Oneindige regressie is op zijn best paradoxaal, maar ik zie er eerlijk gezegd geen fundamenteel probleem in.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:11 schreef laforest het volgende:
Dit is wat gelovigen God noemen (ik niet). Het heelal kan nooit dienen als het begin van ons leven omdat dit een ketting van oorzaken is die allen een andere oorzaak benodigen en als dit voor eeuwig door zou gaan zou deze ketting nooit beginnen. Feit is dat het er allemaal is en dus moet er een eerste oorzaak zijn die dateert van voor de Big Bang.
Omdat er anders een eeuwige regressie zou zijn en niets zou beginnen. Dit is logisch gezien niet mogelijk daar wij weten dat alles er is, dus de oneindige regressie kan tegen gesproken worden door het feit dat er nu iets is.quote:Op maandag 13 oktober 2014 10:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kom je precies tot deze premisse?
[..]
Dat het universum een oorzaak moet hebben wil ik best in meegaan, maar waarom zou dat de eerste oorzaak moeten zijn? Oneindige regressie is op zijn best paradoxaal, maar ik zie er eerlijk gezegd geen fundamenteel probleem in.
Dat laatste volgt daar helemaal niet uit?quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:01 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat er anders een eeuwige regressie zou zijn en niets zou beginnen.
Je stelt dat dat logisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar het ontgaat me eerlijk gezegd waarom dat zo zou zijn.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:01 schreef laforest het volgende:
Dit is logisch gezien niet mogelijk daar wij weten dat alles er is, dus de oneindige regressie kan tegen gesproken worden door het feit dat er nu iets is.
Toch wel, leg het maar uit, waarom dat niet volgt.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste volgt daar helemaal niet uit?
[..]
Je stelt dat dat logisch gezien niet mogelijk zou zijn, maar het ontgaat me eerlijk gezegd waarom dat zo zou zijn.
Dit lijkt een rehash van het kosmologische argument, maar dan zonder de invulling 'god' als eerste oorzaak. De argumenten zijn echter precies hetzelfde: Zo'n eerste oorzaak, god of niet, zal of dynamisch of statisch moeten zijn. 1 van die twee. Als het dynamisch is dan heb je het probleem verplaatst naar die eerste oorzaak, als het statisch is kunnen er nooit gebeurtenissen uit volgen.
Zie ook:
Het argument dat je hier maakt *is* het kosmologische argument, en tegelijk stel je dat het van geen kant klopt? Dan spreek je jezelf gewoon tegen.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Toch wel, leg het maar uit, waarom dat niet volgt.
Ik vind het kosmologische argument onwaar, klopt van geen kant, hoef ik deze video niet voor te bekijken, daar ik het op het moment bestudeer aan de uni. Ik ken alle argumenten. Het enige waar niemand mij een bevredigend antwoord op kan geven is het probleem ik niet geloof dat iets uit niets kan komen (lees mijn langere post hierboven) en dat ik er bij blijf dat er wel een eerste oorzaak moet zijn en er geen enkele professor, boek, etc. mij een antwoord kan geven dat dit niet nodig is.
Superluminale uitdijing tijdens inflatie is niet strijdig met de rel.theorie. Waarom het er naar uitziet dat de fysicawetten anders waren kort na de BB ontgaat me dusquote:Op maandag 13 oktober 2014 08:10 schreef laforest het volgende:
Ik breng deze toch nog even terug.
Mijn post vorige topic:
Als we iets wetenschappelijks als de Big Bang theorie nemen en daar vanuit aannemen dat de Big Bang waar is, dan zou dit betekenen dat het heelal voorwaardelijk (toevallig, mogelijk, contingent en niet-noodzakelijk) is. Nu kun je redeneren dat alles wat niet noodzakelijk is een oorzaak benodigd, toch? Je kunt dan aankomen een recente theorie dat iets uit niets kan voorkomen (is ook wel op het forum gepost), echter kun je daar tegen argumenteren dat wij niet zeker kunnen zijn dat er quantum wetten bestaan in een leeg universum en dat deeltjes zich dus hetzelfde gedragen zoals we ze nu kunnen uitleggen. Het ziet er al naar uit dat tijdens het begin van de Big Bang de wetten van de Fysica anders waren dan ze nu zijn (daar mee doel ik op het feit dat op basis van de theorie tijdens het allereerste begin van de Big Bang dingen zich sneller uitdijde dan de snelheid van het licht). Hoe kunnen we dan aannemen dat voor de Big Bang de wetten van quantum mechanics überhaupt zo waren zoals we zu nu denken te kennen/weten (dus dat in een absoluut niets deze wetten toch van kracht waren)? Dat kunnen we dus niet en daarmee kan de quantum theorie niet verder helpen met de uitleg dat uit het niets iets kwam.
Met dit komen we dan terug op het oude argument dat iets wat toevallig (contingent/niet-noodzakelijk) bestaat ook niet zou kunnen bestaan en dat het bestaan van zoiets toch van iets ander zou moeten afhangen? Nu is in het verleden geschreven dat deze eerste oorzaak van alles dan een noodzakelijk wezen moet zijn dat in alle mogelijke werelden bestaat (samenhangend argument) en dat dit wezen dus God zou moeten zijn.
Dus iemand kan geloven en intelligent zijn (in de zin van het betrekken van de wetenschap voor geloof).
Ik geloof niet in God, ik bestudeer het alleen dit jaar. Ik zeg ook niet dat wat hier boven staat waar is, ik probeer slechts en voorbeeld te geven dat mensen dus kunnen geloven en toch intelligent kunnen zijn.
Heel veel, geloof me.quote:Op zondag 12 oktober 2014 19:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat je van die god in de bijbel afweet... Veel van je stellingen druisen recht in tegen dat wat de bijbel beschrijft als zijnde wat die god belangrijk vindt. Dat is niet erg, maar waarom dan toch aan die bijbelse beschrijving van god vasthouden. Laat het dan helemaal los en heb je eigen idee van een 'god' entiteit, los van de bijbel, los van het christendom.
Nee dat doe ik niet.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het argument dat je hier maakt *is* het kosmologische argument, en tegelijk stel je dat het van geen kant klopt? Dan spreek je jezelf gewoon tegen.
Omdat we het niet kunnen weten kunnen we dus niet AANNEMEN dat het zo was, dat is slechte wetenschap op het niveau van 'we nemen aan dat God er was'.quote:Op maandag 13 oktober 2014 11:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Superluminale uitdijing tijdens inflatie is niet strijdig met de rel.theorie. Waarom het er naar uitziet dat de fysicawetten anders waren kort na de BB ontgaat me dus
We weten idd niet of de QM tijdens de bb opgaat. Maar dat is wetenschap: redeneren met wat je wel weet.
Hoe weet jij wat de wereld van God is? Jij hebt zintuigen die de 'wereld van God' niet kunnen waarnemen. Je lult dus maar wat.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:00 schreef Grietje-tit het volgende:
Tijd en energie zijn zaken van het universum, van de materiële wereld. Niet in de wereld van God, wij zitten in de wereld ernaast, waarin andere krachten heersen.
Wat doet jou geloven dat er überhaupt zo'n andere wereld bestaat? Daar zijn in de materiële wereld toch helemaal geen aanwijzingen voor?quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:00 schreef Grietje-tit het volgende:
Tijd en energie zijn zaken van het universum, van de materiële wereld. Niet in de wereld van God, wij zitten in de wereld ernaast, waarin andere krachten heersen.
Dank je.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:03 schreef laforest het volgende:
[..]
Hoe weet jij wat de wereld van God is? Jij hebt zintuigen die de 'wereld van God' niet kunnen waarnemen. Je lult dus maar wat.
Het is wel een legitieme vraag natuurlijk. Hoe kan een gelovige iets weten over de god waarin hij gelooft? Waarop kun je je baseren, behalve fantasie?quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:04 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Dank je.
Kan het ietsje sympathieker?
Alsof de geschiedenis (en ook tot en met vandaag nog) het Christendom er bekend om staat dat ze zo sympathiek zijn (vooral als het om vrouwen, kleine jongens, en homoseksuelen gaat).quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:04 schreef Grietje-tit het volgende:
[..]
Dank je.
Kan het ietsje sympathieker?
Lees eens een keer mijn berichten!quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Alsof de geschiedenis (en ook tot en met vandaag nog) het Christendom er bekend om staat dat ze zo sympathiek zijn (vooral als het om vrouwen, kleine jongens, en homoseksuelen gaat).
Maar, okay, sorry, laat ik het zo schrijven: omdat jij geen weet kan hebben van de wereld van God, denk jij te weten wat zaken van God, en zaken van de materiële wereld, zijn, maar eigenlijk heb jij daar totaal geen weet van, omdat jij, net zoals alle andere mensen, geen toegang hebt tot de transcedente wereld en wat zich daar afspeelt.
Is dat beter?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |