Die factoren staan al voor je neus, het is namelijk −4·x·x·x·x·x maar zo moet je dit natuurlijk niet opschrijven, Descartes heeft niet voor niets de notatie van een exponent met superscript bedacht.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:19 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Klopt, maar als je dit wilt factoriseren, hoe doe je dit?
Omslachtig, maar klopt welquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:22 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
[..]
[..]
[ 4x ( x4 + 1 ) - 2x² 4x³ ]
ofwel
4x5 + 4x - 8x5
Het zou moeten resulteren tot:
4x( 1 + x² ) ( 1 + x) ( 1-x)
De fout is inderdaad een typo, helaas. Omdat ik een nieuwe laptop heb is een werkende Mathtype niet meer beschikbaar en zo typen is enorm onoverzichtelijk. Tijd om misschien een LaTeX te gaan leren...quote:
@Geschiktquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omslachtig, maar klopt wel
4x5 + 4x - 8x5
=-4x5 + 4x
=4x(1-x4)
= 4x(1+x2)(1-x2)
= 4x(1+x2)(1-x)(1+x)
Hetzelfde merkwaardig product als boven wordt twee keer gebruikt.
Ik zie het écht niet. Ben me er nu al een paar uur op aan het blindstaren...quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:13 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Noem dat FU. De verdelingsfunctie van 1-U is dan (voor alle u in [0,1])
Waar jij nog de laatste één a twee tussenstappen kan invullen.
Snap je het zo? Ik weet niet wat je bedoelt met je laatste vraag.
Werkt je registratiecode niet meer? Of heb je nu een ander besturingssysteem waarmee MathType niet meer werkt?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:27 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
De fout is inderdaad een typo, helaas. Omdat ik een nieuwe laptop heb is een werkende Mathtype niet meer beschikbaar en zo typen is enorm onoverzichtelijk. Tijd om misschien een LaTeX te gaan leren...
quote:Fijn deze uitwerking, ik snap hem! Heel erg bedankt! Het blijkt dat ik dit spoor niet heb afgemaakt omdat ik bij het afleiden van de wortel vergat te compenseren met 2x, waardoor er geen kwadraat in de teller kwam, enz. Wat haat ik slordigheidsfouten zeg.
De ontbrekende stappen zie je niet, of begrijp je niet wat ik tot nu toe doe?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:29 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Ik zie het écht niet. Ben me er nu al een paar uur op aan het blindstaren...
Ja inderdaad Bram_Van_Loon, het is zoals je in een post hiervoor al zei een kwestie voor mij om het goed in mijn hoofd te stampen. Ik zal er goed naar kijken!~quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
@Geschikt
Hier zie je nu een goede demonstratie waarom het belangrijk is dat je het merkwaardige product direct herkent. Je ziet dan direct bij de derde regel van Janneke haar uitleg hoe je dat verder opschrijft waardoor je niet zelf hoeft te zoeken door willekeurig wat uit te proberen.
Het is belangrijk om een beetje systematisch na te denken bij zoiets. Als je een vergelijking hebt van de vorm ax²+ bx + c, waar komen die a, b en c vandaan? Wat is het gevolg voor de a, b en c als je bij (d+e)(f+g) twee keer een - of 1 keer een - hebt in plaats van een plus? Kan a, b of c 0 zijn en wanneer gebeurt dat? Probeer voor jezelf eens alle variaties uit en je zal vanzelf inzien hoe het werkt zodat je niets van buiten hoeft te leren, in ieder geval niet voor de tweede graad. Bij de een duurt het langer dan bij de ander maar dat inzicht komt wel als je dat doet.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ja inderdaad Bram_Van_Loon, het is zoals je in een post hiervoor al zei een kwestie voor mij om het goed in mijn hoofd te stampen. Ik zal er goed naar kijken!~
Vanaf de derde regel is het inderdaad al gelijk te zien... en dan is het een kwestie van het 'verkleinen' van de vierde macht naar tweede machten en dat dan weer verkleinen naar een 1e graad (1e exponent).
Ik heb geen Word meer. Ik moet nog kijken of ik de code terug kan vinden en het kan installeren enzovoorts op Openoffice.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Werkt je registratiecode niet meer? Of heb je nu een ander besturingssysteem waarmee MathType niet meer werkt?
[..]
Een som van twee kwadraten kun je niet schrijven als een product van reële lineaire factoren en daarom heeft bijvoorbeeld de vergelijkingquote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:34 schreef GeschiktX het volgende:
[..]
Ik wou bijna vragen waarom (1+x²) zo blijft staan, maar dat komt omdat beide plus is (neem ik aan?). Als het bijv x² - 1 was geweest, had (x+1) (x-1) gemogen toch?
Als je in dit quotiënt x = 0 invult, dan komt erquote:Op woensdag 8 oktober 2014 22:48 schreef Super-B het volgende:
[..]
lim x --> 0
(-1/2(1+x) -3/2 ) / [ 2(1 + x + x²) -1/2 + ( 1 + 2x)² ( -1/2) ( (1 + x + x²) -3/2 ]
Er moest een 2 weg, welke ik nu weggehaald heb. De afgeleide klopt exact met wat er in het antwoordenboek staat.
Voor mij verdwijnt die 1 op magische wijze. Ik kan me niet bedenken waarom dat gebeurt namelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 23:13 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Noem dat FU. De verdelingsfunctie van 1-U is dan (voor alle u in [0,1])
Waar jij nog de laatste één a twee tussenstappen kan invullen.
Snap je het zo? Ik weet niet wat je bedoelt met je laatste vraag.
Hartstikke bedankt!quote:Op donderdag 9 oktober 2014 00:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je in dit quotiënt x = 0 invult, dan komt er
quote:Op donderdag 9 oktober 2014 06:00 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Voor mij verdwijnt die 1 op magische wijze. Ik kan me niet bedenken waarom dat gebeurt namelijk.
Ik vermoed dat de uitwerking op de puntjes iets in de trant van is, maar echt lekker voelt het niet aan.
Nee, dit klopt niet, en dat is ook onmiddellijk te zien. Subsitutie geeft namelijkquote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:36 schreef Super-B het volgende:
Even een kleine vraagje:
Stel ik heb:
ax + by = c
en
dx + ey = f
Waar x dan vervolgens: (ce - bf) / (ae - bd) is..
Hoe bereken ik y?
Ik vulde gewoon x in één van de twee vergelijkingen ( ik deed het in de eerste) en ik kwam uit op het volgende:
y = (ace - abf) / (ae - bd) + by - c
Klopt dit?
Je hebt 2 lineaire verbanden. Waar x dan vervolgens *iets* is. Hoezo is x dat? Hoe kom je aan die x?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:36 schreef Super-B het volgende:
Even een kleine vraagje:
Stel ik heb:
ax + by = c
en
dx + ey = f
Waar x dan vervolgens: (ce - bf) / (ae - bd) is..
Hoe bereken ik y?
Ik vulde gewoon x in één van de twee vergelijkingen ( ik deed het in de eerste) en ik kwam uit op het volgende:
y = (ace - abf) / (ae - bd) + by - c
Klopt dit?
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..quote:Op donderdag 9 oktober 2014 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hebt 2 lineaire verbanden. Waar x dan vervolgens *iets* is. Hoezo is x dat? Hoe kom je aan die x?
Ik heb het niet nagerekend, maar het zal wel het evenwichtspunt zijn, oftewel de x-waarde van het snijpunt van die twee rechte lijnen. Dit soort dingen moet je vermelden in je post!. Áls dat zo is, dan kun je y uitrekenen door x in te vullen in één van beide vergelijkingen. Hebben we het niet over een evenwichtspunt, dan werkt het natuurlijk niet omdat er bij allebei wat anders uitkomt.
OK, we gaan invullen in de bovenste:
ax+by=c
a((ce - bf) / (ae - bd)) + by = c
(ace-abf)/(ae-bd) + by = c
even een onnodige tussenstap, behalve om je denkfout te laten zien
(ace-abf)/(ae-bd) + by - c = 0
Jij concludeert dat gedeelte links van het =-teken gelijk moet zijn aan y. Klopt niet, het is gelijk aan 0. Je eigen uitdrukking voor y hangt trouwens af van y, wat al niet handig is)
einde intermezzo
(ace-abf)/(ae-bd) + by = c
by = c - (ace-abf)/(ae-bd)
y = (c - (ace-abf)/(ae-bd))/b
Dat laatste verder netjes uitschrijven mag je zelf doen. Mag je daarna uittesten of er hetzelfde uitkomt als je de x-waarde invult in de onderste.
Tja, dit is algebra die ze in 2-vmbo-t zonder al te veel problemen uitvoeren.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..
Schrijven in de vorm x=..., zodat we ze gelijk kunnen stellen met y als variabele, levertquote:ax + by = c
en
dx + ey = f
De vraag is hoe je x hebt bepaald uit je lineaire stelsel. Als je dat zelfstandig kunt, dan kun je op dezelfde manier ook y bepalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:12 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik moet er uiteindelijk (af - cd) / (ae - bd) van maken.... Ik zie het niet. Dat laatste stap maakt het mij dus lastig. Wat jij had, had ik dus ook, alleen had ik per ongeluk uit automatisme y = opgeschreven..
Waarom mogen de noemers weg?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Tja, dit is algebra die ze in 2-vmbo-t zonder al te veel problemen uitvoeren.
Overigens, nog steeds onder het vermoeden dat het om een evenwichtspunt gaat, kan het natuurlijk ook anders:
[..]
Schrijven in de vorm x=..., zodat we ze gelijk kunnen stellen met y als variabele, levert
x = (c-by)/a
en
x = (f-ey)/d
Gelijkstellen:
(c-by)/a = (f-ey)/d
dc-dby = af - aey
aey - dby = af - dc
(ae - db)y = af - dc
y = (af - cd)/(ae - bd)
Klaar.
Hoe vaak is je in dit topic al verteld dat je zorgvuldig moet zijn met het opschrijven van vergelijkingen en dus niet het =-teken en alles wat erachter staat moet vergeten?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:45 schreef Super-B het volgende:
[..]
Waarom mogen de noemers weg?
Ik kwam namelijk uit op
(( dc - dby) / ad ) - ((a - aey) / ad)
Vermenigvuldig links en rechts alles met a en d.quote:(c-by)/a = (f-ey)/d
dc-dby = af - aey
Dus dan moet ik weer met ad vermenigvuldigen om zo de noemer weg te krijgen?quote:Op donderdag 9 oktober 2014 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe vaak is je in dit topic al verteld dat je zorgvuldig moet zijn met het opschrijven van vergelijkingen en dus niet het =-teken en alles wat erachter staat moet vergeten?
Maar goed,
[..]
Vermenigvuldig links en rechts alles met a en d.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |