abonnement Unibet Coolblue
pi_145266574
Helaas ben ik al een tijdje in een suboptimaal humeur, ondanks dat mijn leven op het moment eigenlijk best veel reden heeft om in meer dan hysterische stemming te verkeren.

Een kennis, die ik in veel opzichten vergelijk met mijzelf, rationeel, soms zelfs cynisch, erg praktisch ingesteld, vertelde mij vandaag hier in het afgelopen jaar ook tegen aan gelopen te zijn. Zij raadde me direct aan me te verdiepen in mindfulness, omdat het haar ontzettend heeft geholpen.

Ik heb de term mindfulness al een keer of 9.000 voorbij zien komen en er ook wel wat flarden over gelezen en het eigenlijk altijd afgedaan als zweverige onzin, vast leuk voor anderen, maar niets voor mij. Doordat iemand waarvan ik weet dat we veel dingen op dezelfde wijze ervaren en bekijken er echter best enthousiast over is en het zelfs als ontzettend nuttig adviseert, overweeg ik mijn mening maar eens te herzien.

Inmiddels ben ik van team- dus een beetje opgeschoven naar team-
en wil ik me er maar eens in gaan verdiepen.

Door de wildgroei aan mindfulness boeken zie ik echter het mindfulnessbos totaal niet meer.

Zijn er fokkers die specifieke boeken (websites oid mag ook, maar mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een boek) kunnen aanraden op dit gebied?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_145267223
Fifty shades of grey.
Je suis Charlie Sheen
  maandag 6 oktober 2014 @ 19:55:45 #3
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_145267259
het is een eeuwenoud gebruik wat nu als cosmopolitan-rage aan wordt gesmeerd.

mindfulness = tijd uit je drukke week nemen om even te gaan mediteren of een rondje lopen in het bos. het stelt allemaal niet zoveel voor als de term doet klinken. tijd voor jezelf nemen is natuurlijk altijd positief en dus zal ik hier dan ook niet zo snel zeggen dat je het niet moet doen, maar het is gewoon een rage die je echt niet het licht zal laten zien.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:12:40 #4
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_145267996
Inderdaad TS, het is een valkuil om te denken dat je je geluk buiten jezelf kunt vinden en in dit geval dus in mindfulness. Het geluk zit in jezelf; hoe je je voelt, hoe je over jezelf denkt en hoe je met jezelf omgaat. Laat je vooral niet foppen door de kleren van de keizer. ;)
pi_145269238
Waarom erover lezen wanneer je het ook kan doen?

In essentie is mindfulness weinig anders dan aansterken van focus. Zo ben je vast wel bekend met hoe de tijd vliegt wanneer je met een bepaalde handeling bezig bent, die heel je aandacht inneemt. D.T. Suzuki noemt dat puur subjectivisme, waarbij niet langer scheiding bestaat tussen object, handeling en subject, maar de drie zijn samengekomen.

Essays in Zen, of Introduction to Zen, zijn goede aanraders van deze schrijver. Tenminste, als je wil lezen over mindfulness. ;)
pi_145270181
Ik wil er over lezen om te achterhalen wat het nou eigenlijk inhoudt en in de hoop dat iemand wel de woorden heeft gevonden, om dat wat in essentie vrij logisch klinkt, bij mij ook daadwerkelijk te laten klikken.

Dank voor je tip :Y
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_145272526
Als je de Engelse taal voldoende beheerst: Mindfulness in Plain English door Bhante Henepola Gunaratana.
pi_145273723
Een van de meest voor de hand liggende boeken is natuurlijk The Power of Now, van Eckhart Tolle.

Als je wat minder zweverige meuk en wat meer wetenschappelijk onderlegde boeken wil, kan ik het boek Full Catastrophe Living van de schrijver Jon Kabat-Zinn aanraden.
Burning bridges gives you so much more
pi_145273990
Now or Never van Rolf Wouters.
pindazakje
  maandag 6 oktober 2014 @ 22:09:25 #10
416020 K44S
The bearded man
pi_145274245
Probeer de app: Headspace :)
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  maandag 6 oktober 2014 @ 22:44:32 #11
151979 LalalaHippie
Don't worry be Hippie
pi_145276341
"There is only one good, knowledge, and one evil, ignorance. " - Socrates
"Envy is the ulcer of the soul." - Socrates
"Wie met beide benen op de grond staat, komt niet ver" - Loesje
pi_145276741
Iedereen bedankt voor de tips :) Ga ze even bestuderen en een keuze maken O+

K44S bedankt voor de reminder van Headspace! Had em een tijdje geleden al getipt gekregen, maar toen wat problemen met mn playstoreaccount, maar het werkt weer naar behoren en hij loopt nu binnen!

Now or never heeft ooit mijn leven compleet veranderd. Ik moet die ook maar weer eens onder het stof vandaan halen en herlezen *O*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 6 oktober 2014 @ 23:03:13 #13
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_145277342
Voor de wat wat meer filosofische/spirituele benadering (non-dualiteit, adviata)
Ontwaken in de droom - leo hartong
Alles van Eckhart Tolle en adyashanti (ook op youtube)
:')
pi_145283969
Ik vond boeddhistische psychologie van Robert hartzema erg leuk. gaat over de verschillen tussen de westerse psychologie en het boeddhisme en ook het 'New age' denken wat betreft mindfulness.
pi_145284106
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 19:40 schreef DancingPhoebe het volgende:
Een kennis, die ik in veel opzichten vergelijk met mijzelf, rationeel, soms zelfs cynisch, erg praktisch ingesteld, vertelde mij vandaag hier in het afgelopen jaar ook tegen aan gelopen te zijn. Zij raadde me direct aan me te verdiepen in mindfulness, omdat het haar ontzettend heeft geholpen.

Zijn er fokkers die specifieke boeken (websites oid mag ook, maar mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een boek) kunnen aanraden op dit gebied?
Dag DancingPhoebe,

Er is heel veel om te lezen en beleven.

In geval van lectuur, kun je bv eens rondlopen in een boekwinkel of bibliotheek, daar een paar boeken in je hand nemen, en telkens lukraak een aantal bladzijden eruit beginnen lezen. Op die manier vindt je (misschien) gemakkelijker het boek, dat op dit moment het beste bij JOU past. In deze fase van je leven.

Ofwel grijpen die zinnen je dan aan, je geraakt erin verdiept, meegesleurd ofwel niet. Het laat je koud. Het boek pakt (je) simpel weg niet, zeg maar ;) Dan is dit boek niet 'voor jou' bestemd.

Je zocht tips. Bekijk eventueel ook eens dit: Flow (ivm met je mentale toestand nu ;) )

Het boek ervan lijkt momenteel in herdruk.

Alvast veel plezier :)
  woensdag 8 oktober 2014 @ 09:26:08 #16
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_145321590
Ik heb onlangs de app van VGZ minfulness gedownload. Ik zou sowieso de (automatische) eerste oefening overslaan :')
pi_145491366
Alle dagen Zen van Charlotte Joko Beck. Echte aanrader.
Je mag van mij geloven dat, als je serieus met meditatie/zazen aan de slag gaat, je leven een andere, positievere wending zal aannemen. Maar het kost wel tijd.
pi_145627119
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:19 schreef hoos het volgende:
Alle dagen Zen van Charlotte Joko Beck. Echte aanrader.
Je mag van mij geloven dat, als je serieus met meditatie/zazen aan de slag gaat, je leven een andere, positievere wending zal aannemen. Maar het kost wel tijd.
Jah, (za)zen heeft voor mij echt veel betekend. Dagelijks een halfuurtje fanatiek zitten verandert iets in me. Het is wel typisch iets dat je moet dóen; Charlotte Joko Beck is volgens mij een hele goeie, maar een boek lezen over Boeddhisme zal je zonder beoefening nooit echt veel brengen. Op dat kussentje dus met je benen in de knup, pijn in je rug en je hélemaal kapotvervelen, dát is waar het denk ik echt begint.

Persoonlijk ben ik over die mindfulness-stroming best wel een beetje kritisch. Mindfulness is van wat ik ervan begrepen heb, echt Boeddhisme voor de Westerse, materialistische mens. Met als hoofdvraag: hoe kan ik 'beter' worden, in de zin van bijvoorbeeld efficiënter, meer ontspannen of minder gestresst, gelukkiger, vriendelijker voor anderen, wat dan ook. Ik wil dit of dat 'bereiken', en hoe krijg ik dat voor elkaar. Alles met de nadruk op IK en op resultaat, liefst in zo weinig mogelijk tijd. Het wordt allemaal snel alleen nog maar een trucje, een techniekje. Boeddhisme en zen gaan in werkelijkheid zo ontzettend veel verder dan dat...

[ Bericht 1% gewijzigd door naamdrager op 17-10-2014 02:53:37 ]
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_149083375
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 22:09 schreef K44S het volgende:
Probeer de app: Headspace :)
O+ Headspace O+

Heb jij een abo toevallig?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_149087120
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:53 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

O+ Headspace O+

Heb jij een abo toevallig?
Oeh ik ben vorige week ook met mindfulness gestart, ga deze app ook proberen. Als zelfs DP er enthousiast over is....
pi_149087565
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 21:26 schreef Doum het volgende:

[..]

Oeh ik ben vorige week ook met mindfulness gestart, ga deze app ook proberen. Als zelfs DP er enthousiast over is....
Dag Doum dear. Ben je nog verliefd?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 26 januari 2015 @ 21:56:12 #22
416020 K44S
The bearded man
pi_149088644
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:53 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

O+ Headspace O+

Heb jij een abo toevallig?
Nope, nog niet, maar zit er wel aan te denken
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 27 januari 2015 @ 00:47:46 #23
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_149094526
Nou ben je al verlicht TS?
:')
pi_149096856
De boeken van Jed McKenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')