Vandaag in de geschiedenis:
Veel gebeurd op 31 oktober, dus ik ga het (proberen) kort te houden.
De landing gefotografeerd vanuit een Air Force C-124 Globemaster.
31 oktober 1956: Een US Navy Douglas R4D-5L Skytrain (navy versie van de DC-3) genaamd
Que Sera Sera landt op de Zuidpool. Het is de eerste vliegtuig ooit dat op de Zuidpool landt.
Wanneer de 7 inzittenden om 08:34 uur (GMT) hun voeten op het ijs zetten zijn zij de eerste mensen op de Zuidpool sinds Robert Falcon Scott en zijn team bij hun fatale expeditie in 1912.
(Die op hun beurt een maand na Roald Amundsen de Zuidpool bereikten; Amundsen en hun team waren toen de eerste mensen op de Zuidpool).
Na het plaatsten van de Amerikaanse vlag en wat navigatieapparatuur en het maken van 2 foto's (voordat de camera bevroor; het was -50 °C) klommen de 7 man na 49 minuten terug in de Skytrain.
De ski's waren echter vastgevroren; met behulp van 11 JATO's (jet-assisted take off raketten) kan men vrijkomen en wegvliegen.
De kist is bewaard gebleven en hangt nu in het National Museum of Naval Aviation in Pensacola, Florida:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
31 oktober 1973: Een spectaculaire ontsnapping uit de Ierse Mountjoy gevangenis in Dublin.
Onder het mom van luchtfotografie huurt een man bij Irish Helicopters Ltd op de luchthaven van Dublin een Aérospatiale Alouette II helikopter (een helikopter met geschiedenis: was eerst in dienst bij de Franse luchtmacht, President De Gaulle gaf het als cadeau aan de vrouw van de Zuid-Vietnamese president en Zuid-Vietnam verkocht het later aan het Ierse bedrijf).
De man vertelt de piloot dat ze een stop moeten maken voor het oppakken van de fotografiespullen. Hier wordt de helikopter echter benaderd door bewapende mannen; hij werd opgedragen naar Dublin te vliegen en te landen in het
sportveld van Mountjoy Jail.
(De gebruikte Alouette)
Wanneer de Alouette om 15:35 uur daar landt wordt eerst gedacht dat de minister van defensie op bezoek kwam; maar al snel werd de ware toedracht duidelijk. Gevangenen hielden de wachters tegen waardoor de 3 IRA-leden konden ontsnappen; de helikopter werd naar een veld gevlogen waar ze met een gestolen taxi naar safehouses worden gebracht.
20.000 man werd ingezet om ze terug te vinden; de laatste werd pas in 1977 opgepakt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Helaas gaat 31 oktober ook de boeken in als een van de dodelijkste dagen in de luchtvaartgeschiedenis.
31 oktober 1979: Western Airlines vlucht 2605: een McDonnell Douglas DC-10-10 (N903WA) vanuit Los Angeles landt in een mistbank op baan 23L i.p.v. 24R van
Benito Juárez International Airport.
Deze baan was juist gesloten vanwege onderhoud.
Toen de crew dit zag probeerde de crew de DC-10 weer de lucht in te krijgen maar ze waren te laat; de rechter main gear klapte op een geparkeerde vrachtwagen, brak af en beschadigde de rechterstaartvlak. Vervolgens klapte de linkervleugel op een graafmachine waarop de DC-10 van de baan ging en in een gebouw terecht kwam. 72 van de 88 inzittenden overleven de crash niet; tevens overleed een persoon op de grond.
Het is de op twee na dodelijkste crash op Mexicaans grondgebied.
De crash gebeurde in een zwart jaar voor de DC-10; op 25 mei dat jaar was American Airlines 191 in Chicago gecrasht en later op 28 november vlucht 901 van Air New Zealand op Antarctica.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SU-GAP slechts enkele weken eerder op LAX.
31 oktober 1999: EgyptAir vlucht 990; een Boeing 767-366ER (SU-GAP.
Tuthmosis III) vanuit Los Angeles naar Caïro met een stop op JFK stort voor de kust van Massachusetts in de
Atlantische Oceaan.
Alle 217 inzittenden vinden de dood.
De Egyptian Civil Aviation Authority (ECAA) laat de NTSB de crash onderzoeken; maar wanneer die gaan beginnen te spreken over opzettelijk mensenlijke fouten begint de ECAA haar eigen onderzoek.
Uiteindelijk spreekt de NTSB over opzet; de relief first-officer zou de 767 opzettelijk hebben laten verongelukken; de ECAA spreekt over mechanisch falen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
9V-SPK 3 dagen voor de crash in Sydney. De 747 had een speciale livery samen met haar zusterschip 9V-SPL ter promotie van hun nieuwe First- en Businessclass.
9V-SPL werd na de crash direct uit de roulatie gehaald en overgespoten in standaard livery.
31 oktober 2000: Singapore Airlines vlucht 006 is aangekomen op het vliegveld van Taiwan vanuit Singapore. Hierna zal het doorvliegen naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-412 (9V-SPK, de 1100e 747 van de productielijn).
De luchthaven bevond zich in zeer slecht weer; er was zeer zware regen door de tyfoon Xangsane.
De crew kreeg toestemming voor vertrek van baan 05L, maar sloeg 215 meter te vroeg af van de taxibaan; ze draaiden baan 05R op. Deze baan was echter gesloten voor onderhoud en stond vol met voertuigen.
Om 23:16 uur begon de crew aan de start, 41 seconden later ramt het de voertuigen en de 747 wordt verwoest en er brak een grote brand uit. 83 van de 179 inzittenden overleven de crash niet.
Het is de op twee na dodelijkste crash op Taiwanees grondgebied.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
31 oktober 2003: G-BOAC; het vlaggenschip van British Airways (het was hun eerste Concorde en had de beroemde 'BOAC' registratie) maakt haar laatste vlucht. De zwaarste Concorde van BA (doordat het op een na oudste Concorde van BA was heet het niet de verbeteringen gekregen die tijdens de productie latere Concorde's lichter maakten) vloog op 23 oktober voor het laatst op een farewell vlucht (m'n post daarover
hier) en had op 24 oktober haar laatste publieke optreden samen met haar 4 zusterschepen (zie m'n post
hier).
Op 31 oktober vloog de Concorde van Heathrow naar Manchester. Daar staat het nu in
een hangar on display.
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 31-10-2014 00:23:37 ]