abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:30:38 #176
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146001368
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

:X :X :X

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo dan! Dat hij die landing niet afbreekt zeg...
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:40:52 #177
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_146001736
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

:X :X :X

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
met nadruk op "kleine" ;)
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:31:40 #178
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146009032
quote:
‘KLM technisch bijna failliet’

De Telegraaf pakt hedenmorgen nog eens flink uit over KLM. Dat doet het al weken, maar dan vooral met alles wat met smeuïge ontslag van Camiel Eurlings te maken heeft. Vanochtend lijkt de Privé-redactie van de krant te zijn overgeplaatst naar de economie-sectie: de krant speculeert er lekker op los met anonieme bronnen over serieuze financiële malaise bij de Koninklijke.

‘Goedingelichte bronnen in Parijs’ beweren volgens de wakkere ochtendkrant dat de ‘komende weken cruciaal voor het voortbestaan’ worden, en de KLM-top zou ‘keihard moeten ingrijpen’ om een ‘technisch faillissement’ te voorkomen.

Er staan duizenden banen op de tocht omdat de personeelskosten met 20% omlaag moeten worden gebracht, weet de krant voorts. Volgens RvC-voorzitter Hans Smits staan ‘salarissen, roosters en pensioenen’ ter discussie, omdat ‘overal moet worden bezuinigd’. De vakbonden op hun beurt hebben de hakken al in het zand gezet en sluiten stakingen niet uit als de KLM-leiding op eenzelfde manier te werk gaat als hun Franse evenknieën deden. Daar was al sprake van een pilotenstaking die het bedrijf een half miljard schade toegebracht.

Naast de financieel penibele situatie zou er volgens De Telegraaf ook onrust binnen het bestuur zijn: “Er is wantrouwen over en weer. Zo is de vraag waarom Eurlings het veld moest ruimen, nog steeds niet beantwoord”, een quote die overigens niet aan een persoon wordt toegeschreven, maar aan (anonieme) ‘bestuurskringen’.

Aanstaande woensdag worden de kwartaalcijfers bekend van Air France KLM en die zullen naar verwachting niet best zijn. Als de speculatieve berichtgeving geen luchtfietserij blijkt zal het bedrijf ook de komende tijd het nieuws nog flink blijven beheersen – en dan niet met roddels over een topman, schattige hondjes die gevonden voorwerpen terugbrengen of het glorieus binnenhalen van een toestel dat uit de roulatie gaat.
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:36:49 #179
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_146009343
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Het wordt wel steeds ernstiger rondom KLM de laatste dagen/weken... :{
  maandag 27 oktober 2014 @ 21:54:50 #180
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_146013906
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:02 schreef Iemand91 het volgende:
(Die laatste foto geeft weer waarom ik in november ook wat langer wil rondkijken op AMS als ik door de security moet ;) )
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_146015964
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan




Blijft toch een ontzettend fraai kleurenschema!
pi_146017381
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:16 schreef Sunri5e het volgende:
De PH-OYE van arke gaat eruit lees ik. Grappig daar heb ik deze week nog mee gevlogen.
Jep. Deze kist gaat momenteel de Nederland-Duitse grens over na een vlucht uit Bodrum, Turkije en is daarna exit. Heb het al eerder gezegd maar toen had ik het fout. De vlucht die nu binnenkomt is de laatste vlucht voor Arke.
De kist gaat woensdag naar Shannon voor een C-check en zal dan elders in de TUI-groep ingezet worden.

EDIT: ter indicatie hoe lang ik soms bezig ben met een post; de Arkekist zet nu z'n wielen al op de Polderbaan. :')
quote:
2s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:54 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.
Ik heb geen idee waar je wel of niet kunt komen daar. Ben er nog nooit geweest helaas.
Maar is niet zozeer voor de G-pier bedoelt; maar meer eens rondkijken daar en eens een ander perspectief op de kisten.

Moet dan nog wel eens opzoeken waar je dan überhaupt wél kunt komen...

En naast de drie KLM MD-11's is er nog een KLM kist uitgegaan gisteren: PH-KZS (Fokker 70) voerde maandag nog een retour naar Düsseldorf en Darlington/Durham Tees Valley uit en vertrok om 16:08 uur naar Norwich. Geen idee welke maatschappij deze kist overneemt:


Foutje; staat daar waarschijnlijk net als onderstaande PH-KZK in Norwich voor onderhoud en de 'dolphin-nose' paint-job.



Eerder vloog PH-KZK (ook een F70) om 08:59 uur naar Norwich, maar die staat daar voor de 'dolphin-nose' paint-job.

Deze week is naast de Cathay Pacific A340-300 ook de laatste week voor PH-CKD.
Deze 747F schijnt komende vrijdag voor de laatste keer op Schiphol te landen in KLM kleuren.
Zondag gaat deze dan naar Jakarta voor D-check. Daarna gaat de kist naar een nog onbekende carrier; waarschijnlijk Atlas Air of AirBridgeCargo Airlines.

Hier de kist nog in oktober 2008; vers van Air France binnengekomen, met daarachter de eveneens vertrekkende A340 van Cathay:


PH-KCE staat helaas (zoals ik op 27 sept. al zei) al in hangar 11, gereedmakend voor phase-out. ;(
Deze zal volgende maand (17 november?) naar de VS vertrekken...

Een Trip-report van de laatste vlucht van Montreal - Amsterdam staat overigens op Airliners.net:







Trouwens; wie nog een Schiphol behind the scenes tour wil doen; hier kost de tour nu maar ¤7.95 i.p.v. ¤15.50.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 27-10-2014 23:34:21 ]
pi_146034480
Voor de genen die niet meevliegen maar wel geïnteresseerd zijn; een email van KLM:
quote:
Beste MD-11 fan,

De laatste passagiersvlucht met de MD-11 heeft inmiddels plaatsgevonden, maar jij hebt nog de Farewell Flight tegoed! Zondagmorgen landde de laatste passagiersvlucht van de
MD-11 van KLM op de Luchthaven Schiphol. De vlucht met vertrek vanuit Montreal markeert naast de laatste MD-11 vlucht wereldwijd ook het einde van een bijzondere periode in de burgerluchtvaart. De samenwerking tussen (McDonnell) Douglas en KLM heeft ruim tachtig jaar bestaan, een unieke geschiedenis. Met een watersaluut werd de laatste eer betoond aan de MD-11 die 21 jaar in dienst is geweest bij KLM.

Nog even over de Farewell Flights.
• We hebben veel verzoeken gekregen voor een raamplaats. Dit begrijpen wij, alleen om iedereen een eerlijke kans te geven, wijst KLM ad random de stoelplaatsen toe. Uiteraard krijgen diegenen die als groep geboekt hebben, plaatsen bij elkaar.
• Heb je als groep geboekt, dan moeten de hoofdboeker en de medeboekers allen de bevestigingsmail bij incheck overhandigen. Een verzoek aan de hoofdboeker om er voor te zorgen dat iedereen deze in bezit heeft.
• De check-in vindt plaats bij de speciale MD-11 check-in balie in Vertrekhal 1. Kijk op de schermen met vertrektijden welke rij dat is.
• We hebben heel veel vragen, reacties, opmerkingen en verzoeken gekregen en proberen iedereen tijdig van een antwoord te voorzien. Bedankt voor je begrip indien je iets langer moet wachten op antwoord.
• Op 11 november staan de laatste twee MD-11’s, de PH-KCB en PH-KCD allebei op het platform. Met het ene toestel voeren we de vlucht uit, de andere staat er om zo iedereen de gelegenheid te geven de MD-11’s voor de laatste keer te fotograferen/filmen.

Tot slot: vergeet je geldige paspoort of ID niet!

Wij zien er naar uit om jullie de 11e te verwelkomen!

KLM Farewell MD-11 team
Zoals ik hierboven al zei; PH-KCE staat er dus al niet meer bij; die staat al sinds maandag in hangar 11 voor phase-out. Zal op 17 november al naar de VS vertrekken.

Wie gaan er eigenlijk op 11 november ook vliegen? En welke vlucht?
Ik de 2e vlucht.

PH-KCE in hangar 11:



- PH-KCE zijn de stickers nu dus al af (zie foto hierboven) en gaat op 17 november naar Mojave Air and Space Port.
- PH-KCB volg snel daarna, die gaat op 8 december naar Crestview.
- PH-KCD daarna op 12 januari ook naar Mojave Air and Space Port.

-KCB en -KCD op "hangar 9":



Verdeling wordt dus:
- Victorville, Californië: PH-KCF, PH-KCG, PH-KCH (scrapped), PH-KCI (scrapped) en PH-KCK.
- Mojave Air and Space Port: PH-KCE en PH-KCD
- Crestview, Florida: PH-KCA en PH-KCB
- San Bernardino, Californië: PH-KCC

PH-KCE en -KCD zullen daar hun broeders in de vorm van 3 KLM 747-classics ontmoeten; ondanks dat deze 747's daar al jaren staan zullen zij hun MD-11's zusters overleven want de MD-11's gaan waarschijnlijk dus heel snel ontmanteld en gesloopt worden.

En nieuwe foto's van Victorville:

Hier linksonder de resten van PH-KCH en/of -KCI op een foto van mei 2014:


PH-KCG in september:



En -KCG (achteraan), -KCK (voorste van de 2) en -KCF (achterste van de 2) ook in september:


En als afsluiter een foto van 25 oktober voor beiden vertrokken naar Canada en de allerlaatste keer dat zoiets te zien was:


Kweenie; op 11 november ben ik denk ik heel enthousiast dat ik voor het eerst ga vliegen, maar tegelijkertijd ook wel een beetje sneu dat het met de laatste vluchten van deze kist is.
Ik krijg er een beetje een dubbel gevoel bij...

[ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 28-10-2014 17:35:21 ]
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:39:25 #184
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_146045878
Die laatste foto is mooi O+

Heeft KLM (of een andere instelling in NL) nog een MD-11 over straks als "historisch erfgoed" of is alles straks gesloopt?
pi_146049330
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 19:39 schreef RedFever007 het volgende:
Die laatste foto is mooi O+
:Y
quote:
Heeft KLM (of een andere instelling in NL) nog een MD-11 over straks als "historisch erfgoed" of is alles straks gesloopt?
Tenzij Martinair wat aparts gaat doen (wat mij zééér onwaarschijnlijk lijkt) is er over 2 jaar geen enkele MD11 meer in Nederland te vinden.

Er was nog wel een initiatief om een KLM MD-11 te bewaren maar dat was (uiteraard) vergeefse moeite.
pi_146069912
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:41 schreef LintuxCx het volgende:
Hrm. Misschien toch eens proberen ja, prima prijs en goeie reistijd iig van LGW naar AMS. Wel een verschrikkelijk slechte boekingssite hebben ze zeg. Elke keer als je één ding wil veranderen moet je op "start over" drukken wat ook echt start over is; alles weer opnieuw invullen.
Zou er wel snel mee zijn. Net aangekomen op LGW, met een loadfactor van rond de 30% op een 77W denk ik niet dat ze het heel lang uit gaan houden. Wel lekker rustig bijna helemaal achterin de 2e economy cabin :7
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146071554
In other news; VLM wordt de eerste Europese operator van de Sukhoi Superjet en gaat daarmee vliegen vanaf Antwerpen B-)

http://www.flightglobal.c(...)jet-operator-405339/
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146075233
In another other news; Emirates heeft vandaag hun 100e(!) 777-300ER ontvangen na een vlucht van ruim 14 uur vanuit Everett. (A6-ENV)
Hierdoor vliegt Emirates een vijfde van alle 777-300ER's die momenteel rondvliegen.


  woensdag 29 oktober 2014 @ 16:39:21 #189
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146078396
Edit: verkeerde topic :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_146094369
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 23:02 schreef Iemand91 het volgende:
Deze week is naast de Cathay Pacific A340-300 ook de laatste week voor PH-CKD.
Deze 747F schijnt komende vrijdag voor de laatste keer op Schiphol te landen in KLM kleuren.
Zondag gaat deze dan naar Jakarta voor D-check. Daarna gaat de kist naar een nog onbekende carrier; waarschijnlijk Atlas Air of AirBridgeCargo Airlines.

Hier de kist nog in oktober 2008; vers van Air France binnengekomen, met daarachter de eveneens vertrekkende A340 van Cathay:

Is nu onderweg naar Nairobi (of is al geland; dekking daar is beroerd). Zal morgen om 09:45 uur aankomen op Schiphol.
Volgens de laatste berichten als laatste keer voor KLM.

En er gaan berichten rond dat men een stuk van Amelia Earthart's Lockheed Model 10 Electra geïdentificeerd heeft:
Amelia Earhart Plane Fragment Identified


pi_146099419
Vandaag in de geschiedenis:



- 30 oktober 1961: de grootste kunstmatige explosie in de menselijke geschiedenis.

Een aangepaste Tupolev Tu-95 laat iets na 11:00 uur (Moskou tijd) om ruim 10 kilometer hoogte de waterstofbom AN602 vallen; beter bekend als Tsar Bomba. Om de 27 ton zware, 8 meter lange en 2 meter in diameter grote bom te kunnen vervoeren moest onder andere de deuren van het bommenruim worden verwijderd.
Tegelijk met de Tu-95 ging een Tupolev Tu-16 mee die luchtproeven deed en opnames maakte; beide vliegtuigen werden met speciale witte reflecterende verf behandeld om schade door hitte te voorkomen.
Aan de bom zat een 800 kilo zware parachute die de crew van beide vliegtuigen enigszins tijd gaf om weg te komen.

Om 11:32 uur (09:32 uur in Nederland) ontplofte AN602 op 3 kilometer hoogte Nova Zembla.

De hitte van de explosie was zo groot dat deze op een afstand van 100 km derdegraads brandwonden had kunnen veroorzaken. De explosie was zichtbaar in Finland en de drukgolf veroorzaakte daar zelfs wat glasschade. De seismische schok van de explosie ging drie maal rond de aarde.
De paddenstoelwolk die opsteeg bereikte een hoogte van 64 km.



Met een kracht van 50 megaton (equivalent van 50 miljoen TNT) was dit ~2400 keer zo krachtig als Fat Man die de VS op 9 augustus 1945 op Nagasaki lieten vallen en zo'n 3100 keer zo krachtig als Little Boy die op 6 augustus op Hiroshima viel.
Het was tienmaal krachtiger dan alle conventionele wapens gecombineerd uit de Tweede Wereldoorlog.
Om een dergelijke kracht met TNT te behalen heb je een massief blok nodig van zo'n 315 meter hoog; zo hoog als de Eiffeltoren.

- 30 oktober 1977: N533PA Clipper New Horizons, een Boeing 747SP van Pan Am landt op San Francisco Airport.
Op 28 oktober was het daar vertrokken als Pan Am vlucht 50 over de noordpool naar London Heathrow, vandaar door naar Kaapstad, over de zuidpool naar Auckland en weer terug naar San Francisco in 54 uur, 7 minuten en 12 seconden; vrijdagmiddag t/m zondagavond.
Hiermee zet het een snelheidsrecord neer voor snelste round-the-world vlucht over beide polen.
Het was ter ere van het 50 jaar bestaan van Pan Am.



Aan boord waren meer dan 170 passagiers die tussen de $2222 (economy) en $3333 (first class) hadden betaald en genoten van muzikanten, kapper en een Gucci fashionshow. Een impressie van de vlucht:


N533PA in 1987 op SFO (let op de blauwe 'flight 50' sticker)


Pas in augustus 2008 werd dit verbroken door een Bombardier Global Express (HB-JEX) die er 52 uur en 32 minuten overdeed (via een andere route over beide polen)

Eerder dat jaar had het ook al het round-the-world record verbroken over de evenaar; van 1 t/m 3 mei dat jaar vloog het als Clipper Liberty Bell van New York via Delhi naar Tokyo en weer terug naar New York in 46 uur en 50 seconden; het oude record van een 707 met bijna 16.5 uur verschil verbroken.
De vlucht ging de boeken in als de Liberty Bell Express.

De 747SP had geen lang leven beschoren; na 19 jaar trouwe service werd het in 1995 in Oklahoma opgeslagen; in 1997 werd het gesloopt. Het was de eerste 747SP (van de 45 gebouwd) die dat lot beviel.
Deze kist was enige tijd de enige 4-motorige kist die zowel over de polen als de evenaar rond de wereld is gegaan; en waarschijnlijk ook een van de zeer weinige vliegtuigen die dat überhaupt heeft gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-10-2014 11:09:57 ]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 11:02:28 #192
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_146107087
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Met een kracht van 50 megaton (equivalent van 50 miljoen TNT) was dit 2.5 keer zo krachtig als Fat Man die de VS op 9 augustus 1945 op Nagasaki lieten vallen en zo'n 3-4 keer zo krachtig als Little Boy die op 6 augustus op Hiroshima viel.
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).
pi_146107443
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 11:02 schreef OEM het volgende:
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).
Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje. :+

Nog wat foto's: Tsar Bomba onder de Tupolev:



Drop:


Parachute:
  donderdag 30 oktober 2014 @ 11:32:10 #194
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_146107952
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 11:16 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje. :+

Nog wat foto's: Tsar Bomba onder de Tupolev:

[ afbeelding ]

Drop:
[ afbeelding ]

Parachute:
[ afbeelding ]
En die krengen maken ons luchtruimte nog steeds onveilig... ( de Bears dan )
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_146111248
De allereerste Boeing 787 voor American Airlines is overgespoten en uit de hangar gereden. hier is ze:







naar mijn mening een van de betere liveries voor de 787
"Get busy living, or get busy dying"
  donderdag 30 oktober 2014 @ 13:42:32 #196
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_146111728
Ziet er goed uit ja
pi_146129057
Leuke foto´s.

Weer genoten van je posts Iemand91! _O_
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:22:04 #198
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146129192
Goede livery idd ^O^

Ben benieuwd hoe de KLM eruit gaat zien (als ze tegen die tijd nog niet failliet zijn).
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:30:30 #199
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_146129629
Ik zat in de laatste vlucht van de MD11. Ik was op vakantie in Canada, bij toeval deze terugvlucht. Gebakjes en champagne aan boord. :)
pi_146136741
Vandaag in de geschiedenis:

Veel gebeurd op 31 oktober, dus ik ga het (proberen) kort te houden.


De landing gefotografeerd vanuit een Air Force C-124 Globemaster.

31 oktober 1956: Een US Navy Douglas R4D-5L Skytrain (navy versie van de DC-3) genaamd Que Sera Sera landt op de Zuidpool. Het is de eerste vliegtuig ooit dat op de Zuidpool landt.
Wanneer de 7 inzittenden om 08:34 uur (GMT) hun voeten op het ijs zetten zijn zij de eerste mensen op de Zuidpool sinds Robert Falcon Scott en zijn team bij hun fatale expeditie in 1912.
(Die op hun beurt een maand na Roald Amundsen de Zuidpool bereikten; Amundsen en hun team waren toen de eerste mensen op de Zuidpool).



Na het plaatsten van de Amerikaanse vlag en wat navigatieapparatuur en het maken van 2 foto's (voordat de camera bevroor; het was -50 °C) klommen de 7 man na 49 minuten terug in de Skytrain.
De ski's waren echter vastgevroren; met behulp van 11 JATO's (jet-assisted take off raketten) kan men vrijkomen en wegvliegen.

De kist is bewaard gebleven en hangt nu in het National Museum of Naval Aviation in Pensacola, Florida:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31 oktober 1973: Een spectaculaire ontsnapping uit de Ierse Mountjoy gevangenis in Dublin.
Onder het mom van luchtfotografie huurt een man bij Irish Helicopters Ltd op de luchthaven van Dublin een Aérospatiale Alouette II helikopter (een helikopter met geschiedenis: was eerst in dienst bij de Franse luchtmacht, President De Gaulle gaf het als cadeau aan de vrouw van de Zuid-Vietnamese president en Zuid-Vietnam verkocht het later aan het Ierse bedrijf).
De man vertelt de piloot dat ze een stop moeten maken voor het oppakken van de fotografiespullen. Hier wordt de helikopter echter benaderd door bewapende mannen; hij werd opgedragen naar Dublin te vliegen en te landen in het sportveld van Mountjoy Jail.


(De gebruikte Alouette)

Wanneer de Alouette om 15:35 uur daar landt wordt eerst gedacht dat de minister van defensie op bezoek kwam; maar al snel werd de ware toedracht duidelijk. Gevangenen hielden de wachters tegen waardoor de 3 IRA-leden konden ontsnappen; de helikopter werd naar een veld gevlogen waar ze met een gestolen taxi naar safehouses worden gebracht.
20.000 man werd ingezet om ze terug te vinden; de laatste werd pas in 1977 opgepakt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helaas gaat 31 oktober ook de boeken in als een van de dodelijkste dagen in de luchtvaartgeschiedenis.

31 oktober 1979: Western Airlines vlucht 2605: een McDonnell Douglas DC-10-10 (N903WA) vanuit Los Angeles landt in een mistbank op baan 23L i.p.v. 24R van Benito Juárez International Airport.
Deze baan was juist gesloten vanwege onderhoud.
Toen de crew dit zag probeerde de crew de DC-10 weer de lucht in te krijgen maar ze waren te laat; de rechter main gear klapte op een geparkeerde vrachtwagen, brak af en beschadigde de rechterstaartvlak. Vervolgens klapte de linkervleugel op een graafmachine waarop de DC-10 van de baan ging en in een gebouw terecht kwam. 72 van de 88 inzittenden overleven de crash niet; tevens overleed een persoon op de grond.



Het is de op twee na dodelijkste crash op Mexicaans grondgebied.
De crash gebeurde in een zwart jaar voor de DC-10; op 25 mei dat jaar was American Airlines 191 in Chicago gecrasht en later op 28 november vlucht 901 van Air New Zealand op Antarctica.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SU-GAP slechts enkele weken eerder op LAX.

31 oktober 1999: EgyptAir vlucht 990; een Boeing 767-366ER (SU-GAP. Tuthmosis III) vanuit Los Angeles naar Caïro met een stop op JFK stort voor de kust van Massachusetts in de Atlantische Oceaan.
Alle 217 inzittenden vinden de dood.



De Egyptian Civil Aviation Authority (ECAA) laat de NTSB de crash onderzoeken; maar wanneer die gaan beginnen te spreken over opzettelijk mensenlijke fouten begint de ECAA haar eigen onderzoek.

Uiteindelijk spreekt de NTSB over opzet; de relief first-officer zou de 767 opzettelijk hebben laten verongelukken; de ECAA spreekt over mechanisch falen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9V-SPK 3 dagen voor de crash in Sydney. De 747 had een speciale livery samen met haar zusterschip 9V-SPL ter promotie van hun nieuwe First- en Businessclass.
9V-SPL werd na de crash direct uit de roulatie gehaald en overgespoten in standaard livery.

31 oktober 2000: Singapore Airlines vlucht 006 is aangekomen op het vliegveld van Taiwan vanuit Singapore. Hierna zal het doorvliegen naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-412 (9V-SPK, de 1100e 747 van de productielijn).
De luchthaven bevond zich in zeer slecht weer; er was zeer zware regen door de tyfoon Xangsane.
De crew kreeg toestemming voor vertrek van baan 05L, maar sloeg 215 meter te vroeg af van de taxibaan; ze draaiden baan 05R op. Deze baan was echter gesloten voor onderhoud en stond vol met voertuigen.



Om 23:16 uur begon de crew aan de start, 41 seconden later ramt het de voertuigen en de 747 wordt verwoest en er brak een grote brand uit. 83 van de 179 inzittenden overleven de crash niet.
Het is de op twee na dodelijkste crash op Taiwanees grondgebied.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31 oktober 2003: G-BOAC; het vlaggenschip van British Airways (het was hun eerste Concorde en had de beroemde 'BOAC' registratie) maakt haar laatste vlucht. De zwaarste Concorde van BA (doordat het op een na oudste Concorde van BA was heet het niet de verbeteringen gekregen die tijdens de productie latere Concorde's lichter maakten) vloog op 23 oktober voor het laatst op een farewell vlucht (m'n post daarover hier) en had op 24 oktober haar laatste publieke optreden samen met haar 4 zusterschepen (zie m'n post hier).
Op 31 oktober vloog de Concorde van Heathrow naar Manchester. Daar staat het nu in een hangar on display.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 31-10-2014 00:23:37 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')