Vandaag in de geschiedenis:
(Lekker kort
)
Boarding op Gatwick voor de laatste vlucht.
- 9 november 1980: De laatste vlucht met passagiers voor de De Havilland Comet. Dan-Air vliegt als DA8874 een laatste vlucht speciaal voor luchtvaart enthousiastelingen vanaf London Gatwick.
Het maakt low passes over London Heathrow, RAF Brize Norton en RAF Lyneham voordat het een uur later weer op Gatwick terugkeert. Het was het einde van ruim 28 jaar aan commerciële Comet-vluchten.
Aan boord 119 liefhebbers die £34 hadden betaald voor de vlucht die wordt uitgevoerd door G-BDIW; een Comet 4C die eerder als XR398 voor de RAF vloog sinds 1962 en in 1975 aan Dan Air werd geleverd.
Dan Air werd uiteindelijk de grootse operator van de Comet (nadat veel maatschappijen overgingen op de Boeing 707 en de Douglas DC-8) en dus ook de laatste maatschappij die Comets vloog.
Het was overigens niet de allerlaatste vlucht voor de Comet; de militair geregistreerde XS235
Canopus voerde op 14 maart 1997 de laatste Comet vlucht uit; als je de Hawker Siddeley Nimrod - die de Comet als basis had - niet meetelt die op 28 juni 2011 de laatste vlucht maakte; nét geen 62 jaar na de allereerste Comet vlucht op 27 juli 1949 en de eerste jetliner.
G-BDIW staat nu
Flugausstellung Hermeskeil in Duitsland:
~ 9 november 1979-ish: KLM begint rond deze tijd aan de 2e Upper-deck verbouwing van hun 747-200 vloot. In de Boeing fabriek in Wichita begint men met de verbouwing van het upper deck van PH-BUB.
Oorspronkelijk was de 747 vloot voorzien van een nooddeur aan de rechterkant en 3 ramen aan elke kant.
Dit deck werd gebruikt als lounge waardoor een extra nooddeur niet nodig was.
PH-BUB vóór de verbouwing:
(Die livery!
)
Omdat je daar natuurlijk ook stoelen kunt zetten met betalende passagiers besloot KLM hun 747's te verbouwen; 6 747's krijgen boven een extra deur aan de linkerkant en het aantal ramen komt op 10 stuks aan elke kant. In de vroegere lounge komt nu de business class.
Deze verbouwing vindt plaats op PH-BUA t/m PH-BUG, uitzondering was PH-BUF die helaas in 1977 al verongelukt was op Tenerife.
PH-BUB na de verbouwing:
5 jaar later begint KLM rond deze datum in 1984 opnieuw met het verbouwing van upper decks.
Nu op PH-BUH t/m PH-BUT (10 stuks) waar rond deze datum in 1984 met PH-BUO wordt begonnen.
(ze waren al bezig met PH-BUP)
Deze verbouwing vond plaats in Boeing fabriek in Everett en is rigoureuzer; bij deze 10 vliegtuigen wordt het complete upper deck verwijderd en komt er een langere voor terug; de SUD-conversion.
Het aantal ramen wordt vergroot en er komt ruimte voor meer stoelen.
Na de deze SUD-conversion waren deze 747-200's haast niet meer te onderscheiden van 747-300's; o.a. de 3 -300's van KLM (PH-BUU, -BUV en -BUW).
Hier bijvoorbeeld PH-BUN - een die de conversie had ondergaan - op 3 december 2003 toen het de allerlaatste 747-classic vlucht had gemaakt voor KLM vanuit Calcutta via Delhi:
(en dus ook de laatste vlucht voor de Boordwerktuigkundige)
Die eerste type verbouwing (extra deur en ramen) was niet geheel uniek; toen maatschappijen steeds meer het upper deck gingen gebruiken voor betalende passagiers bood Boeing dit als optie aan.
De SUD-conversion was wel uniek; naast de 10 747's voor KLM zijn er maar 2 andere 747's die deze verbouwing ondergingen;F-BTDG en F-BTDH van Union de Transports Aériens (UTA) die later naar Air France gingen.
Ook waren er 2 747SR's uitgevoerd als "SUD" voor Japan Airlines (JAL) maar dit gebeurde bij de bouw al en was geen conversie.
Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Alle 6 van KLM.
Ik was zowel met de Upper deck conversion als de Stretched Upper Deck conversion (SUD) eigenlijk wat te laat.
[bert visscher mode]
Foei bert stoute bert, op wang en kont slaat[/bert visscher mode].
[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 09-11-2014 16:38:48 ]