abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_146398081
Volgende maand ga ik met de Garuda 777 naar AMS. *O*

Maar wat een chaos, hun automatisering. Ik weet vrij zeker dat ik mijn ticket al heb, maar krijg nu al mijn tweede "Your Garuda Indonesia flight is still available ..." e-mail, met de suggestie dat ik mijn boeking nog niet afgemaakt heb. 'k Heb toch echt een e-ticket in mijn mailbox!

Gaat nog spannend worden op het vliegveld... ^O^
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_146400190
Paar maanden geleden op vakantie geweest iin de VS, nu ben ik de foto`s aan het opruimen.
Ik vond nog wat van Mojave airport. (volgens mij :@ )








pi_146401546
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 13:42 schreef bluemoon23 het volgende:
Paar maanden geleden op vakantie geweest iin de VS, nu ben ik de foto`s aan het opruimen.
Ik vond nog wat van Mojave airport. (volgens mij :@ )
Jep. :Y

Op die laatste foto staan overigens nog 2 oude KLM 747-classics.
Die achterste 747 (rechts op foto, geheel wit met blauwe staart) is waarschijnlijk PH-BUI.
De voorste 747 (Southern Air) of de 2e 747 (links van Atlas Air) is waarschijnlijk PH-BUH.

Een 4 jaar geleden stonden hierachter (links van foto) nog PH-BUR en PH-BUT in KLM kleuren; maar die zijn ondertussen als gesloopt.
pi_146402206
Nog een leuke scoop voor de mensen die met de Farewell Flights meegaan, op dit moment in baai 1 van Hangar 14: de PH-KCB

pi_146405657
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 14:38 schreef blingbling11 het volgende:
Nog een leuke scoop voor de mensen die met de Farewell Flights meegaan, op dit moment in baai 1 van Hangar 14: de PH-KCB

[ afbeelding ]
^^ Ons foto-object voor volgende week dinsdag R72.
Onze vluchten met PH-KCD vertrekken vanaf R77 en er komt een Douglas DC-3 op R74 te staan.

EDIT: :P

flightradar24 twitterde op vrijdag 07-11-2014 om 16:03:08 Looks like everyone is going to US today? reageer retweet


[ Bericht 15% gewijzigd door Iemand91 op 07-11-2014 16:45:34 ]
pi_146409986
Zometeen JFK - SFO, beveiliging op Amerikaanse vliegvelden is behoorlijk uitgebreid. Full body scan natuurlijk :P

En JFK is een behoorlijk groot vliegveld, was er nog niet geweest. We bijzonder al die losstaande terminals.
pi_146410722
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 16:31 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

^^ Ons foto-object voor volgende week dinsdag R72.
Onze vluchten met PH-KCD vertrekken vanaf R77 en er komt een Douglas DC-3 op R74 te staan.

EDIT: :P

flightradar24 twitterde op vrijdag 07-11-2014 om 16:03:08 Looks like everyone is going to US today? reageer retweet
[ afbeelding ]
Tja, dat krijg je als de oostelijke NAT-tracks zo zuidelijk liggen (of eigenlijk liggen de westelijke tracks vandaag vrij noordelijk). Boven de atlantic zelf is geen radar coverage, dus je ziet alleen de vliegtuigen op de westelijke tracks.

Maar het vertekent wel heel erg zo ja :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146412192
Gaaf, je kan in het vliegtuig meeluisteren met de ATC communicatie :) Nog niet eerder gezien
pi_146412523
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 19:51 schreef Viezze het volgende:
Gaaf, je kan in het vliegtuig meeluisteren met de ATC communicatie :) Nog niet eerder gezien
Dat is wel een leuke feature :Y Welke maatschappij?
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146414244
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:00 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat is wel een leuke feature :Y Welke maatschappij?
Gezien z'n eerdere post gok ik United, Delta, American Airlines, Jetblue of Virgin America.
Tenzij hij het in stijl deed en privé vloog. :7

Volgend op m'n post hierboven:

KLM-technici voltooien laatste A-check aan MD-11
quote:
SCHIPHOL - Ook voor technici van KLM komt er een eind aan het MD-11 tijdperk. Donderdag heeft personeel van KLM Engineering & Maintenance in Hangar 11 de laatste A-check aan het driemotorige toestel uitgevoerd, meldt Wolkenridder Actueel.

De laatste reguliere KLM-vlucht met de MD-11 landde op 26 oktober op Schiphol. Dinsdag staan nog drie 'Farewell Flights' vanaf Schiphol op het programma. Op 17 november wordt de laatste MD-11 overgevlogen naar de Mojave-woestijn in de Verenigde Staten.

Schiphol TV maakte onlangs al een item over het afscheid van de MD-11 voor technici van KLM. "Je bent een Boeing-man of een Douglas-man."


Ze staan dus voor -KCB die ik hierboven ook al gepost heb.
Die opmerking van 17 november klopt ook niet; -KCE gaat inderdaad op 17 november naar Mojave Air and Space Port maar later gaan -KCB nog naar Crestview (8 december) en -KCD op 12 januari ook naar Mojave.
17 november is dus niet de laatste vlucht.
Zou ook wel knap zijn; -KCD waar op 11 november nog wordt gevlogen binnen 6 dagen gereed maken...

En schijnbaar heeft een woordvoerder van Xiamen Airlines bevestigd dat zij op Schiphol willen vliegen.
Dus binnenkort een 3e/4e 787 op Schiphol? :P
Of zou het gewoon weer een 'bevestiging' zijn? :+

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-11-2014 21:14:06 ]
pi_146414350
United heeft 'Channel 9' op het audiosysteem zitten waarmee je mee kunt luisteren met de ATC :) (mits de crew dit niet uitzet)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146414534
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:48 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Gezien z'n eerdere post gok ik United, Delta, American Airlines, Jetblue of Virgin America.
Tenzij hij het in stijl deed en privé vloog. :7

Volgend op m'n post hierboven:
KLM-technici voltooien laatste A-check aan MD-11

[..]

[ afbeelding ]

Ze staan dus voor -KCB die ik hierboven ook al gepost heb.
Die opmerking van 17 november klopt ook niet; -KCE gaat inderdaad op 17 november naar Mojave Air and Space Port maar later gaan -KCB nog naar Crestview (8 december) en -KCD op 12 januari ook naar Mojave.
17 november is dus niet de laatste vlucht.
Zou ook wel knap zijn; -KCD waar op 11 november nog wordt gevlogen binnen 6 dagen gereed maken...

En schijnbaar heeft een woordvoerder van Xiamen Airlines bevestigd dat zij op Schiphol willen vliegen. Dus binnenkort een 3e 787 op Schiphol? :P
Of zou het gewoon weer een 'bevestiging' zijn? :+
Vooralsnog is KLM de enige die op Xiamen vliegt vanaf Schiphol dacht ik (B772). Ben benieuwd!
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146414977
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:50 schreef Thetallguy het volgende:
United heeft 'Channel 9' op het audiosysteem zitten waarmee je mee kunt luisteren met de ATC :) (mits de crew dit niet uitzet)
Ik wou al United zeggen inderdaad. :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:54 schreef Me_Wesley het volgende:
Vooralsnog is KLM de enige die op Xiamen vliegt vanaf Schiphol dacht ik (B772). Ben benieuwd!
Sterker nog; naar mijn weten is KLM de enige maatschappij die überhaupt op Xiamen vliegt vanuit Europa (of überhaupt buiten Azië).

En dat de 777 eigenlijk te groot is voor Xiamen en dat het drijft op subsidie.
En dat China straks die subsidie bij zichzelf (Xiamen Airlines) kan houden.
pi_146415236
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 21:03 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik wou al United zeggen inderdaad. :P

[..]

Sterker nog; naar mijn weten is KLM de enige maatschappij die überhaupt op Xiamen vliegt vanuit Europa (of überhaupt buiten Azië).

En dat de 777 eigenlijk te groot is voor Xiamen en dat het drijft op subsidie.
En dat China straks die subsidie bij zichzelf (Xiamen Airlines) kan houden.
Het zijn inderdaad vooral lokalen op die vluchten. In Xiamen zelf zie je al helemaal geen westerlingen, zelfs niet bij de toeristische 'trekpleisters'. :D
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146416442
3e 787? Wat is de 2de dan? Ik neem aan de PH-TFL?
pi_146418057
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 21:36 schreef blingbling11 het volgende:
3e 787? Wat is de 2de dan? Ik neem aan de PH-TFL?
Eerdergenoemde PH-TFL van Arke zou eind december nog op Amsterdam moeten komen.
En in april 2015 volgt PH-TFM.
Dus als Xiamen inderdaad op Amsterdam gaat vliegen zullen zij dus waarschijnlijk de 4e reguliere 787 naar AMS brengen.

Beetje rare telling van mij, dat dan weer wel :@ ...
pi_146419148
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:10 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Eerdergenoemde PH-TFL van Arke zou eind december nog op Amsterdam moeten komen.
En in april 2015 volgt PH-TFM.
Dus als Xiamen inderdaad op Amsterdam gaat vliegen zullen zij dus waarschijnlijk de 4e reguliere 787 naar AMS brengen.

Beetje rare telling van mij, dat dan weer wel :@ ...
Vervolgens wachten tot oktober volgend jaar, en dan zou het pas echt los moeten gaan :P

Toch wel fijn dat er nog wat 'herkenbare' vliegtuigen bijkomen, want voor de leek wordt het met het verdwijnen van de MD11 wel erg veel eenheidsworst in de reguliere luchtvaart.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_146419472
Is er al wat bekend over de route die gevlogen gaat worden dinsdag met de MD-11?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_146419916
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:34 schreef Me_Wesley het volgende:
Toch wel fijn dat er nog wat 'herkenbare' vliegtuigen bijkomen, want voor de leek wordt het met het verdwijnen van de MD11 wel erg veel eenheidsworst in de reguliere luchtvaart.
Over een jaar of 5-10: 787, 777x, A330 en A350. (oh, en een verdwaalde A380)

Een pot nat wel eigenlijk ;( ...

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:43 schreef kawotski het volgende:
Is er al wat bekend over de route die gevlogen gaat worden dinsdag met de MD-11?
Vluchten duren zo'n 1-1.5 uur dus dat is nog best wel een tijdje.
Hoop persoonlijk laag over Nederland. :9

En een plaats aan het raam. :')
pi_146424833
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 20:50 schreef Thetallguy het volgende:
United heeft 'Channel 9' op het audiosysteem zitten waarmee je mee kunt luisteren met de ATC :) (mits de crew dit niet uitzet)
Jep, United. Best vet om mee te luisteren tijdens starten/landen.

Maar een goede 6 uur in zo'n 757 is toch niet alles.
pi_146425572
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 22:54 schreef Iemand91 het volgende:

Vluchten duren zo'n 1-1.5 uur dus dat is nog best wel een tijdje.
Hoop persoonlijk laag over Nederland. :9

En een plaats aan het raam. :')
Vind het best wel knap dat er nog niets is gelekt over de route. Ik hoop op een rondje zoals men met de laatste Martinair vlucht ook heeft gedaan. En uiteraard een plaatsje aan het raam, maar dat willen we allemaal. Met een beetje geluk gunnen de medepassagiers elkaar wat ruimte om zo nu en dan even een plaatje te kunnen schieten. :)
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_146449573
Vandaag in de geschiedenis:
(Lekker kort :P )


Boarding op Gatwick voor de laatste vlucht.

- 9 november 1980: De laatste vlucht met passagiers voor de De Havilland Comet. Dan-Air vliegt als DA8874 een laatste vlucht speciaal voor luchtvaart enthousiastelingen vanaf London Gatwick.
Het maakt low passes over London Heathrow, RAF Brize Norton en RAF Lyneham voordat het een uur later weer op Gatwick terugkeert. Het was het einde van ruim 28 jaar aan commerciële Comet-vluchten.

Aan boord 119 liefhebbers die £34 hadden betaald voor de vlucht die wordt uitgevoerd door G-BDIW; een Comet 4C die eerder als XR398 voor de RAF vloog sinds 1962 en in 1975 aan Dan Air werd geleverd.
Dan Air werd uiteindelijk de grootse operator van de Comet (nadat veel maatschappijen overgingen op de Boeing 707 en de Douglas DC-8) en dus ook de laatste maatschappij die Comets vloog.

Het was overigens niet de allerlaatste vlucht voor de Comet; de militair geregistreerde XS235 Canopus voerde op 14 maart 1997 de laatste Comet vlucht uit; als je de Hawker Siddeley Nimrod - die de Comet als basis had - niet meetelt die op 28 juni 2011 de laatste vlucht maakte; nét geen 62 jaar na de allereerste Comet vlucht op 27 juli 1949 en de eerste jetliner.

G-BDIW staat nu Flugausstellung Hermeskeil in Duitsland:



~ 9 november 1979-ish: KLM begint rond deze tijd aan de 2e Upper-deck verbouwing van hun 747-200 vloot. In de Boeing fabriek in Wichita begint men met de verbouwing van het upper deck van PH-BUB.
Oorspronkelijk was de 747 vloot voorzien van een nooddeur aan de rechterkant en 3 ramen aan elke kant.
Dit deck werd gebruikt als lounge waardoor een extra nooddeur niet nodig was.

PH-BUB vóór de verbouwing:

(Die livery! O+ _O_ *; )

Omdat je daar natuurlijk ook stoelen kunt zetten met betalende passagiers besloot KLM hun 747's te verbouwen; 6 747's krijgen boven een extra deur aan de linkerkant en het aantal ramen komt op 10 stuks aan elke kant. In de vroegere lounge komt nu de business class.
Deze verbouwing vindt plaats op PH-BUA t/m PH-BUG, uitzondering was PH-BUF die helaas in 1977 al verongelukt was op Tenerife.

PH-BUB na de verbouwing:


5 jaar later begint KLM rond deze datum in 1984 opnieuw met het verbouwing van upper decks.
Nu op PH-BUH t/m PH-BUT (10 stuks) waar rond deze datum in 1984 met PH-BUO wordt begonnen.
(ze waren al bezig met PH-BUP)
Deze verbouwing vond plaats in Boeing fabriek in Everett en is rigoureuzer; bij deze 10 vliegtuigen wordt het complete upper deck verwijderd en komt er een langere voor terug; de SUD-conversion.
Het aantal ramen wordt vergroot en er komt ruimte voor meer stoelen.



Na de deze SUD-conversion waren deze 747-200's haast niet meer te onderscheiden van 747-300's; o.a. de 3 -300's van KLM (PH-BUU, -BUV en -BUW).
Hier bijvoorbeeld PH-BUN - een die de conversie had ondergaan - op 3 december 2003 toen het de allerlaatste 747-classic vlucht had gemaakt voor KLM vanuit Calcutta via Delhi:
(en dus ook de laatste vlucht voor de Boordwerktuigkundige)



Die eerste type verbouwing (extra deur en ramen) was niet geheel uniek; toen maatschappijen steeds meer het upper deck gingen gebruiken voor betalende passagiers bood Boeing dit als optie aan.
De SUD-conversion was wel uniek; naast de 10 747's voor KLM zijn er maar 2 andere 747's die deze verbouwing ondergingen;F-BTDG en F-BTDH van Union de Transports Aériens (UTA) die later naar Air France gingen.
Ook waren er 2 747SR's uitgevoerd als "SUD" voor Japan Airlines (JAL) maar dit gebeurde bij de bouw al en was geen conversie.

Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Alle 6 van KLM.

Ik was zowel met de Upper deck conversion als de Stretched Upper Deck conversion (SUD) eigenlijk wat te laat. :@
[bert visscher mode]Foei bert stoute bert, op wang en kont slaat[/bert visscher mode].

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 09-11-2014 16:38:48 ]
  zondag 9 november 2014 @ 13:01:33 #273
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_146459761
Zou het zo kunnen zijn dat de eerste uitgefaseerde A380 tot Freight worden omgebouwd?
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zondag 9 november 2014 @ 13:48:25 #274
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_146461541
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Van die 3 in Jakarta hoef je niet veel meer te verwachten denk ik zo:

pi_146466357
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:01 schreef Woods het volgende:
Zou het zo kunnen zijn dat de eerste uitgefaseerde A380 tot Freight worden omgebouwd?
Tim Clark van Emirates heeft geloof ik al enigszins aangegeven dat hun A380's waarschijnlijk gewoon op de sloop belanden. De vraag is wat je daar van moet geloven aangezien een groot deel van hun vloot lease is en het dus aan de leasemaatschappijen is om te beslissen wat ze met die vloot doen.

Ten tweede is er een bijzonder kleine markt voor een 2e-hands A380. De 'grote' maatschappijen die 'm willen hebben, hebben 'm al of in de bestelling staan.
Charters of kleinere maatschappijen zitten met het probleem dat ze zo'n kist het hele jaar moeten kunnen vullen en niet alleen op het hoogseizoen kunnen teren.

En op jouw vraag terug te komen; ik zeg nee.
Ten eerste moet zo'n kist enorm worden verbouwd; ramen dicht, 2 lagen aan vloeren versterkt want het een enorm zware kist zal maken. Bovendien moet het bovenste deck bereikbaar worden gemaakt met een deur.
Ten tweede; wie wil in de huidige markt (vrachtsector is niets momenteel en in de toekomst kan er steeds meer mee in de belly van pax-vliegtuigen) nog zo'n gok wagen om zo'n niche-vliegtuig te gebruiken?
Alleen maatschappijen als FedEx of UPS zouden eventueel zo'n kist kunnen gebruiken; maar FedEx heeft bijvoorbeeld hun order voor A380F's in 2006 laten vallen ten gunste van 777F's.

quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:48 schreef OEM het volgende:

[..]

Van die 3 in Jakarta hoef je niet veel meer te verwachten denk ik zo:

[ afbeelding ]
Auw, that hurts. ;(

Maar ik geloof dat ik die foto ooit eerder heb gezien inderdaad; kwam 'm gisteren bij het maken van de 'geschiedenispost' echter niet meer tegen waardoor ik maar aangaf dat ze nog in Jakarta zouden staan. Op Google Maps kon ik ze inderdaad ook niet zo 1-2-3 meer vinden...

Heb je toevallig ook een bron van die foto? O-)
Kan ik dat toevoegen aan m'n persoonlijke bestand over de 747's geschiedenis bij KLM.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')