abonnement Unibet Coolblue
pi_145218982
Hoi allemaal,

Ik heb een rechthoek achtertuin wat ik wil gaan bestraten. Ik heb al wel eens eerder een tuin bestraat met tegels van 40x60 en 60x60. Echter had ik toen het zand bed niet vlak gemaakt met een trilplaat. Wat ik toen had gedaan is gewoon ophoogzand strooien met een laag van 7cm. Vervolgens een beetje vlak geslagen met de platte kant van mijn schep. Dit zorgde ervoor dat het ophoogzand ingedrukt was in de grond. Daarna had ik met een waterpas lat de ondergrond vlak gemaakt waterpas.

Is dit OK ? Of moet je echt een trilplaat gebruiken?
  zondag 5 oktober 2014 @ 16:16:57 #2
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_145219120
Die eerste optie werkt dus niet...
Het aantrillen zorgt ervoor dat je het zand verdicht. Zodanig op elkaar trilt dat het niet meer verder in kan zakken.

Heb je 2 opties voor:
1. Trilplaat.
2. Aanwateren (zeik en zeiknat sproeien dat de plassen erop staan, door het zakkende water klinkt het in. Echter zit je als je de dag erna wil straten half in de modder te kloten).

enige optie dus: Voor een paar euro even een trilplaat huren.

Ben je echt cheap dan bereid je alles voor. Haal je de trilplaat, ros je er een uurtje overheen en breng je hem direct terug waardoor je maar een 4 uurs tarrief betaald.
Al zou ik bij klinkers oid ook nog even over de klinkers gaan met de trilplaat.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  zondag 5 oktober 2014 @ 16:36:39 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_145219881
Trilplaat is echt een must. Verder is 7 cm (indien dierct op de aarde) echt veuls te weinig. Met dergelijk grote tegels zou ik een laag van ongeveer 10-15 cm zand nemen en stabiliseren met wat cement.

Het is allemaal wat meer wer, maar je hebt er wel langer eer en lol van. Lullig als na een jaar je terras alweer schots en scheef ligt.

Oh, let er trouwens ook op dat je hem niet waterpas legt, maar afwaterend. ;)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_145221845
15 cm zand is echt wel het minimum inderdaad,vooral op kleigrond,als die klei bevriest (waardoor het uitzet) vriest de boel op,inclusief tegels .En inderdaad heel goed verdichten,als je echt geen trilplaat kunt gebruiken kun je het ook heel uitgebreid aanlopen .
pi_145231326
en hoe zit het als regen op je zandbed valt. Heeft dat hetzelfde effect als dat ik met de tuinslang ga sproeien?
pi_145231717
Regen(water) en water uit je tuinslang zijn het zelfde.

Verder gewoon een trilplaatje gebruiken, hoeft ook niet de allerzwaarste te zijn!

Stabiliseren met zandcement is aan te raden, zoals hierboven al wordt gezegd.

Indien het natuursteen wordt, zou je eens kunnen overwegen om er betonnetten in te gooien.

Combinaties zijn ook weer mogelijk. Zeer goede ondergrond is ook gebroken met daar op een combinatie van zand/cement.

Het is maar net wat je wat van plan bent
pi_145231872
hoe werkt dat trouwends met dat cement? Wat is de hoeveelheid cement wat je moet strooien over het ophoogzand? Of moet je het mixen met ophoogzand?
  zondag 5 oktober 2014 @ 21:29:50 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_145234849
Als een trilplaat niet tot de mogelijkheden behoort lukt het ook wel met flink bewateren. Of serieus de boel aanstampen door op elk hoekje fanatiek te springen. Zolang je maar zeker weet dat het zandbed goed is verdicht. Voor een paar m2 een trilplaat aanrukken vind ik zelf ietwat overdreven.

Cement door je zand zou ik niet aan beginnen. Meestal nergens voor nodig.
pi_145331606
Hmmm ik wilde vanmorgen beginnen met betegelen. Echter ging het regenen. Het is inmiddels alweer 2 uur opgedroogt. Kan ik gewoon verder gaan met bestraten: trillen, afrijen, bestraten, knippen??

  woensdag 8 oktober 2014 @ 15:23:55 #10
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_145331732
Als het na 2 uur al zover droog is is het niet ingeklonken, tevens krijg je altijd van die "witte aanslag" waar de plassen hebben gelegen. Als je hierop gaat straten kun je volgend jaar opnieuw beginnen.

Flink aantrillen dus.
en straten kun je ook (mits goed stevig zandbed) in de regen als het niet extreem aan het gieten is.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_145331814
ik ga zo ook een trilplaat huren. Maar wilde even weten of dat gewoon ok is met nat zand. En hoezo aanslag? Waar komt die aanslag door? Dat wil ik wel voorkomen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 15:29:06 #12
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_145331945
Nat zand kun je ook trillen. Moet alleen geen modderbad zijn.
en witte "aanslag" bedoel ik niet op de tegels maar op het zand zelf. Als je bij bestratingszand de boel met leidingwater flink blank zet wil je nog wel eens van die mooie witte plassen krijgen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')