abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 september 2014 @ 21:11:50 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145069440
Binnenkort ga ik verhuizen naar een huis waar ik zoveel zonnepanelen als ik wil kan plaatsen. Nu heb ik al gehoord dat het plaatsen van overcapaciteit weinig zin heeft, omdat je boven je eigen verbruik maar weinig terugkrijgt van de electriciteitsmaatschappij.

Een slimme manier hiervoor is je eigen verbruik boosten. Ik zat er aan te denken om een electrische CV-ketel te laten installeren. Ik heb al een electrisch fornuis en ook heb ik kachels en haarden. Dan zou ik het gas gewoon helemaal kunnen afsluiten, waardoor ik ook geen netwerkkosten e.d. betaal.

Heeft iemand zoiets al eerder gedaan en is het de moeite waard?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 30 september 2014 @ 21:55:36 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145072170
Genoeg lezers, maar nog maar weinig posts.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator dinsdag 30 september 2014 @ 22:11:16 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145073192
*kuch* om de stilte te doorbreken

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee :)
Ook qua techniek niet.
pi_145073372
Food for thought:

- je gaat s'ochtends douchen, s'ochtends er is nog weinig licht.
- je gaat s'avonds douchen, s'avonds is er weinig tot geen licht
- je zet de kachel aan, het is winter, in de winter is het meestal grijs buiten

Daarnaast leveren je zonnepanelen hoogstwaarschijnlijk nooit genoeg om je elektrische ketel ook maar 1 seconde volledig te kunnen supporten. Dus zelf verbruiken, ga er maar niet vanuit. Dat lukt je alleen wanneer je de stroom zou kunnen opslaan (wat niet kan).

Elektrische cv-ketels zijn belachelijk duur, je gaat het er niet uit halen.
Bedenk je ook dat een elek. cvketel mogelijk meer stroom vraagt dan jouw aansluiting kan leveren. Dat betekent een verzwaarde aansluiting, wat enige besparing sowieso teniet doet.
pi_145073860
Elektrische ketel = doorstroomtoestel.
Elektrische boiler = energie "opslag" toestel

Doorstroomtoestel vergt HEEL veel energie --> kan niet worden geleverd door panelen.

Terugleveren is alleen écht profijtelijk als je een "oude" teller hebt die terugdraait (en dus je verbruikt terugdraait). Teruglevertarief is huilen, begreep ik.

Boiler gaat hoe dan ook 's nachts moeten bijstoken, duur.

Gas is veel efficiënter voor dit doel.
Laat die handjes wapperen!
pi_145073951
Er zijn tegenwoordig ook cv-ketels die als bijproduct stroom opwekken.
HRe ketel heet dat geloof ik. Maar die zijn reteduur in aanschaf en daardoor eigenlijk per definitie onrendabel.
pi_145074085
Klopt, met micro WKK erin.

Leuk idee, uitvoering is gewoon onrealistisch.
Laat die handjes wapperen!
pi_145075966
Maar je krijgt net zoveel voor je kw terig als dat je betaald hoor... En gas als verwarming is vele male voordeliger als jeje stroom teruglevert
pi_145076204
Daar heb je toch een zonneboiler voor?
  dinsdag 30 september 2014 @ 23:21:12 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145076879
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 22:13 schreef Knuppel1983 het volgende:
Food for thought:

- je gaat s'ochtends douchen, s'ochtends er is nog weinig licht.
- je gaat s'avonds douchen, s'avonds is er weinig tot geen licht
- je zet de kachel aan, het is winter, in de winter is het meestal grijs buiten

Daarnaast leveren je zonnepanelen hoogstwaarschijnlijk nooit genoeg om je elektrische ketel ook maar 1 seconde volledig te kunnen supporten. Dus zelf verbruiken, ga er maar niet vanuit. Dat lukt je alleen wanneer je de stroom zou kunnen opslaan (wat niet kan).

Elektrische cv-ketels zijn belachelijk duur, je gaat het er niet uit halen.
Bedenk je ook dat een elek. cvketel mogelijk meer stroom vraagt dan jouw aansluiting kan leveren. Dat betekent een verzwaarde aansluiting, wat enige besparing sowieso teniet doet.
Je kunt de stroom niet opslaan, maar wel leveren aan de energiemaatschappij. Die levert dan terug wanneer je het nodig hebt. Zo dient het electricteitsnet als buffer en kun je dus wel degelijk gebruik maken van stroom 's nachts.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_145076896
Wat wij hier doen is het plaatsen van een laser tussen twee spiegels. Het licht wordt de heletijd heen en weer gekaatst en zo sla je dus de energie op.
Snachts als de zon niet schijnt richten we de spiegels weer op de zonnepannelen, waardoor we snachts ook energie hebben ^O^
  dinsdag 30 september 2014 @ 23:22:06 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145076917
In ieder geval bedankt!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 30 september 2014 @ 23:22:19 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_145076925
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:21 schreef jatochneetoch het volgende:
Wat wij hier doen is het plaatsen van een laser tussen twee spiegels. Het licht wordt de heletijd heen en weer gekaatst en zo sla je dus de energie op.
Snachts als de zon niet schijnt richten we de spiegels weer op de zonnepannelen, waardoor we snachts ook energie hebben ^O^
Cool!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_145077663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 23:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt de stroom niet opslaan, maar wel leveren aan de energiemaatschappij. Die levert dan terug wanneer je het nodig hebt. Zo dient het electricteitsnet als buffer en kun je dus wel degelijk gebruik maken van stroom 's nachts.
Dat weet ik, maar daarvan gaf jij aan dat het niet voordelig is. Of doel je op het verkopen van je stroom na je eigen verbruik.
pi_145080887
Ik heb het helemaal niet doorgerekend, maar zou het niet veel rendabeler zijn om naast zonnepanelen ook een aantal zonnecollectoren neer te leggen? Daarmee dring je je gasverbruik ook aanzienlijk terug, aangezien de ketel nog maar mondjesmaat hoeft bij te verwarmen.

Voordelen zijn volgens mij:

• Mocht salderen in 2020 afgeschaft worden heb je daar geen (of minder) last van
• Je hebt een "gewone" gasketel, dus geen krachtstroomaansluiting (duur!) nodig

Je zou ook eens kunnen kijken naar een warmtepomp. Heb je een bepaald budget waar je je aan wilt/moet houden? Er zijn oplossingen mogelijk met ondergrondse warmteopslag, erg duur om aan te leggen maar dan sla je dus wel in de zomer warmte op die je dan in de winter weer kunt gebruiken.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_145084088
Verwarmen met elektrische energie opgewekt door zonnepanelen is mijn inziens erg ineffecient.

Zoals Wespensteek al zei kun je hier veel beter een zonneboiler met CV ondersteuning voor gebruiken. Met zonnecolectoren verwarm je een voorraadboiler welke gebruikt kan worden voor het verwarmen van (drink)water of het huis. Je moet dan alleen wel je gasaansluiting behouden om bij te verwarmen als het nodig is.
BOE!
pi_145102180
quote:
2s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 07:08 schreef nightsleeper het volgende:
Ik heb het helemaal niet doorgerekend, maar zou het niet veel rendabeler zijn om naast zonnepanelen ook een aantal zonnecollectoren neer te leggen? Daarmee dring je je gasverbruik ook aanzienlijk terug, aangezien de ketel nog maar mondjesmaat hoeft bij te verwarmen.
Da's een mogelijkheid. Andere mogelijkheid is een elektrische warmtepomp installeren met buffercapaciteit (opslag zoals bij bovengenoemde collectoren). Maar dan nog heb je een gasketel voor naverwarming of bij te weinig buffer nodig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_145103164
Even rekenen:

Rendement gas-CV installatie 90+%
Energetische waarde aardgas: ca 8,8 kWh/m³
Nuttige warmte per verbruikte kWh: minimaal 7,9kWh/m³

Stel dat het gasverbruik voor de woning om in je verwarming en warm water te voorzien 2000m³ bedraagt. Dan heb je om op elektrische wijze aan je warmtebehoefte te voldoen minimaal 15800 kWh elektriciteit in warmte omzetten.

Dit verbruik is nog wel wat te drukken door gebruik te maken van een lucht-warmtepomp installatie voor de verwarming. Met elke verbruikte kWh elektriciteit kun je dan 2 tot 4 kWh aan warmte je huis binnen halen, afhankelijk van de buitentemperatuur. Reken gemiddeld op 2,5 kWh warmte per kWh elektriciteit, want je rendement is het laagst als je de warmte het hardst nodig hebt. Nadeel van zo'n lucht-warmtepomp installatie is dat je geneigd zult zijn om hem zomers als airco te gebruiken, wat weer extra verbruik oplevert.

Al met al moet je rekenen op een fors elektraverbruik, afhankelijk van de warmtebehoefte voor je woning. En hoeverre je dit zelf kunt opwekken zul je dus kritisch moeten bekijken.
  woensdag 1 oktober 2014 @ 20:22:22 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_145103888
Warmtepomp installeren :7
Hier ook gedaan en _O_
Zomers koel want airco en swinters warm dmv omkeerfunctie
4000 watt hete lucht verwarming met 1000 watt verbruik ^O^
Icm met 14 zonnepanelen hier zelfs per saldo 600 kWh teruggeleverd :P
pi_145111221
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 20:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepomp installeren :7
Hier ook gedaan en _O_
Zomers koel want airco en swinters warm dmv omkeerfunctie
4000 watt hete lucht verwarming met 1000 watt verbruik ^O^
Icm met 14 zonnepanelen hier zelfs per saldo 600 kWh teruggeleverd :P
Daar kan hij echter niet zijn water mee verwarmen...

Dan wordt het of een elektrische boiler (paar kW), of een doorstroomtoestel (schatting: 20 tot 30kW)

TS: Hou gewoon je gas voor je warm water en verwarming, en zorg dat je de verwarming op gas zo min mogelijk gebruikt door bv een warmtepomp of bv een HR-houtkachel.

EDIT: OW, en vanaf 2017 wil men de plannen voor het 'salderen' uit gaan stippelen en vanaf 2020 moet dat ingaan... Ik zou niet teveel inzetten op PV, men zal vast een max aan te salderen kWh vast gaan stellen schat ik zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 01-10-2014 23:00:04 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_145137122
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 20:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Warmtepomp installeren :7
Hier ook gedaan en _O_
Zomers koel want airco en swinters warm dmv omkeerfunctie
4000 watt hete lucht verwarming met 1000 watt verbruik ^O^
Icm met 14 zonnepanelen hier zelfs per saldo 600 kWh teruggeleverd :P
Die COP van 4 (4000 watt hete lucht uit 1000 watt verbruik) haal je alleen bij een buitentemperatuur van 15 graden of warmer. Bij lagere temperaturen gaat de COP flink naar beneden. Bij stevige vorst mag je blij zijn als je met je installatie nog de helft van de maximale prestaties haalt.

Neemt niet weg dat het de meest efficiënte vorm van elektrisch verwarmen is.
pi_145147131
Ik ken iemand die werkt in de engineering bij Solland Solar Cells B.V. :) Je zou zeggen wanneer iemand bij de bron werkt, zijn dak toch zeker vol zou moeten liggen met die dingen. Das dus niet het geval, ik heb eens gevraagd waarom eigenlijk niet? Maar hij zegt dat het voor de particulier nog steeds een wassen neus is en nog lang niet lucratief genoeg. Dat de aanschaf en installatiekosten nog te duur zijn t.o.v. de winst die je er mee kunt behalen.

Nu heb ik begrepen dat de overheid bepaalde subsidies verleent voor de installatie van zulke systemen om het aantrekkelijker te maken. Maar dat er ook al geruchten zijn dat ze ook al bezig zijn met te bekijken hoe ze dit in de toekomst eventueel kunnen belasten wanneer het populair genoeg geworden is.

Krijg je zo'n beetje het zelfde verhaal als met de oldtimer liefhebber. In een betrekkelijk stabiele tijd mensen een worst voor houden. Met een vals voorwendsel een belastingvoordeel verstrekken om zogenaamd cultureel erfgoed te kunnen behouden. En toen er zo'n 150.000 mensen er in getrapt waren, er een crisis voor de deur staat die groep te kunnen plukken onder het mom van milieusanering.
pi_145225149
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 08:44 schreef Watuntrik het volgende:
Ik ken iemand die werkt in de engineering bij Solland Solar Cells B.V. :) Je zou zeggen wanneer iemand bij de bron werkt, zijn dak toch zeker vol zou moeten liggen met die dingen. Das dus niet het geval, ik heb eens gevraagd waarom eigenlijk niet? Maar hij zegt dat het voor de particulier nog steeds een wassen neus is en nog lang niet lucratief genoeg. Dat de aanschaf en installatiekosten nog te duur zijn t.o.v. de winst die je er mee kunt behalen.

Nu heb ik begrepen dat de overheid bepaalde subsidies verleent voor de installatie van zulke systemen om het aantrekkelijker te maken. Maar dat er ook al geruchten zijn dat ze ook al bezig zijn met te bekijken hoe ze dit in de toekomst eventueel kunnen belasten wanneer het populair genoeg geworden is.

Krijg je zo'n beetje het zelfde verhaal als met de oldtimer liefhebber. In een betrekkelijk stabiele tijd mensen een worst voor houden. Met een vals voorwendsel een belastingvoordeel verstrekken om zogenaamd cultureel erfgoed te kunnen behouden. En toen er zo'n 150.000 mensen er in getrapt waren, er een crisis voor de deur staat die groep te kunnen plukken onder het mom van milieusanering.
Dat zie je heel goed volgens mij.

Ik probeer hier te plakken wat ik op tweakers schreef:

TheGhostInc schreef op donderdag 11 september 2014 @ 17:54:
[...]
Ik heb bijvoorbeeld al genoeg collega's die twijfelen over zonnepanelen, terwijl die dingen renderen als een gek.


Dat is misschien nog helemaal niet zo dom, die twijfel van de collega's.
Ik heb het zelf ook. De installatie (althans de panelen) wordt geacht een levensduur te hebben van 30 jaar+.
Die levensduur, correleert met het economisch rendement. Maar wat nou als die panelen het niet meer doen na 10 jaar (of het nog wel doen maar b.v. op 40% en dalend met de jaren).
Waar kan je dan terecht? Leverancier bestaat reeds lang niet meer. Het verwachte gunstige financiele plaatje is voor deze collega's dan finaal naar de vaantjes :)

En op mijn twijfels kreeg ik niet echt bevredigende reacties.
Volgens mij ben je dan helemaal niet zo slim bezig, vooral indien LXIV een "slimme" meter heeft i.p.v. een oude draaischijmeter die gewoon terug kan draaien (is heel belangrijk voor je rendement).
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')