abonnement Unibet Coolblue
pi_145055464
Hallo! :)

Elke avond / nacht zit er een klein wit konijntje in mijn voortuin. Het lijkt me geen wilde, dus ga ik er van uit dat-ie ontsnapt moet zijn bij iemand.
Omdat hier veel katten rondlopen en ik niet weet of dit kleine dreumesje wel goede beschutting tegen de vrieskou van de komende winter kan vinden, zat ik er over te denken 'm te vangen en in het dorp rond te vragen of iemand een konijn mist. Hier in de directe buurt is er in ieder geval niets over bekend. (Ook vliegt er hier een parkiet rond, maar die heb ik zelf nog niet gezien.)

Iemand tips over hoe ik 'm zou moeten vangen? Een deken er overheen gooien lijkt me geen optie aangezien het beestje vrij schuchter is. Of denken jullie dat het beestje zich ondanks de katten en de kou wel zal redden?
  dinsdag 30 september 2014 @ 15:27:29 #2
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_145055619
Deurtje open? Konijn is weg. Dus met omgekeerde logica moet je het deurtje sluiten om het konijn te vangen.

OT: deken erover lijkt mij eigenlijk best wel een goed plan trouwens. ^O^
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_145055710
Hamer erop.
pi_145055747
Soms laten ze zich pakken al lijken ze schiuw.
pi_145055945
Wij deden dat vroeger altijd met een groot schepnet :Y
Je maintiendrai -XOXO-
pi_145055964
Met een beetje creativiteit wat groente om hem te lokken en wat gaas moet je toch in staat zijn een val te maken.
Of anders een oud hok met een valdeur.

En dan briefjes ophangen bij de supermarkt(en) vast een verdrietig kind die m mist.
blablablabla
pi_145056111
Je kan het proberen met een schepnet, dat werkt het best in een beetje afgesloten hoek van je tuin waar hij niet direct weg kan. Dat werkt het best met 2 of 3 mensen om het konijntje de goede kant op te drijven. Zo heb ik ook een keer een ontsnapt konijn gevangen dat los liep in een woonwijk.

Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan kun je ook proberen je tuin af te zetten met een ren of gaas, met één gat waar het konijntje goed door naar binnen kan. Dan is-tie makkelijker te vangen dan als hij alle kanten op kan vluchten. Of je kan een ren of hok oid open neerzetten met wat hooi en voer er in; als het echt een redelijk tam konijntje is gaat hij misschien wel uit zichzelf er in, en dan kun je snel het poortje/deurtje dicht doen als hij er in zit.

Maar het hoeft natuurlijk geen ontsnapt tam konijntje te zijn; soms laten mensen hun konijnen 'vrij' en planten die tamme konijnen zich -als ze lang genoeg blijven leven- voort met wilde konijnen. En dan kun je (half)wilde konijntjes met een afwijkende kleur krijgen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_145056154
Visnet! :Y Eindeloos ons konijn mee gevangen, dat beest ontsnapte echt altijd. Als het een mannetje is, kun je ook een vrouwtje (in een kooi) in de buurt zetten, dan blijft 'ie in ieder geval in de buurt.
Your opinion of me is none of my business.
pi_145056206
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 15:42 schreef Miss_Isis het volgende:
Je kan het proberen met een schepnet, dat werkt het best in een beetje afgesloten hoek van je tuin waar hij niet direct weg kan. Dat werkt het best met 2 of 3 mensen om het konijntje de goede kant op te drijven. Zo heb ik ook een keer een ontsnapt konijn gevangen dat los liep in een woonwijk.

Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan kun je ook proberen je tuin af te zetten met een ren of gaas, met één gat waar het konijntje goed door naar binnen kan. Dan is-tie makkelijker te vangen dan als hij alle kanten op kan vluchten. Of je kan een ren of hok oid open neerzetten met wat hooi en voer er in; als het echt een redelijk tam konijntje is gaat hij misschien wel uit zichzelf er in, en dan kun je snel het poortje/deurtje dicht doen als hij er in zit.

Maar het hoeft natuurlijk geen ontsnapt tam konijntje te zijn; soms laten mensen hun konijnen 'vrij' en planten die tamme konijnen zich -als ze lang genoeg blijven leven- voort met wilde konijnen. En dan kun je (half)wilde konijntjes met een afwijkende kleur krijgen.
Albinisme is een genetische afwijking, dus misschien gaat het wel gewoon om een wild konijntje die daar aan lijdt.

Weet niet of TS vaker allerlei konijnen in zijn tuin heeft :P .
blablablabla
pi_145056231
Worteltje in je hand houden terwijl je het geluid van een blaadje sla nadoet.

Maar ik denk dat een werpnet wel de beste oplossing is.
  dinsdag 30 september 2014 @ 15:47:26 #11
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_145056278
Even vangen idd, vastzetten in je achtertuin voor zover mogelijk en veilig, en vervolgens even in de buurt informeren of iemand hem mist, en anders breng je hem langs bij een kinderboerderij ofzo... :)
pi_145056378
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 15:45 schreef Elan het volgende:

[..]

Albinisme is een genetische afwijking, dus misschien gaat het wel gewoon om een wild konijntje die daar aan lijdt.

Weet niet of TS vaker allerlei konijnen in zijn tuin heeft :P .
Kan idd, maar volledig wild albinokonijn lijkt me zeldzamer dan een wit (al dan niet albino) kruising wild/tam konijn. Of het is gewoon een echt tam konijn zoals TS vermoedt, dat kan natuurlijk ook prima :)

Met een foto is het wel makkelijker speculeren, heb je niet toevallig een foto TS? :9
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_145056437
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 15:45 schreef ADQ het volgende:
Worteltje in je hand houden terwijl je het geluid van een blaadje sla nadoet.

Maar ik denk dat een werpnet wel de beste oplossing is.
:D!
pi_145056487
Konijnen verwilderen al binnen 4 dagen, zag wel allerlei kleurtjes bij een camping lopen, die kreeg je echt niet meer te pakken.
Maar wil je het proberen, met 3 mensen allemaal een net en gaan proberen te vangen, dan heb je de meeste kans
pi_145056489
Ik hoop dat dit zo'n topc wordt als met gevonden katten. Met foto's hoe die opgroeit etc. _O_
pi_145059998
Hehehe thx voor de tips! :D
Ja de pest is dat het beest hier echt alle kanten op kan vluchten. Ik zal als ik 'm zie via de achterdeur naar buiten moeten, om het blok heen moeten lopen en hem dan zo richting mijn huis in de val moeten drijven; doe ik de voordeur open, dan issie sowieso zo weg. Wel moet ik dan wat houten platen tegen het gaas van de tuin naar de buren moeten plaatsen, anders schiet-ie daar weer doorheen weg! :P

Ik zal kijken of ik vanaf boven een foto kan maken. In principe zou een werpnet vanuit mijn slaapkamer een optie zijn, maar ik heb geen idee of er hier iemand is die dat heeft.
Verder is de dichtstbijzijnde supermarkt een kilometer of 5 verderop, maar er zijn geloof ik nog wel wat andere plekken waar ik iets kan ophangen.

^O^ Ik hou jullie op de hoogte!
pi_145060215
Knudde, ik was dit weekend vlak in de buurt (denk ik, als je nog ongeveer woont waar je woonde :) ), had ik het geweten had ik mijn panelenrennetjes en draagmandjes meegenomen.

Enniewee, MissIsis heeft de meeste tips al gegeven. Wat je eventueel ook kunt doen is even de dierenambulance bellen. Het hangt er een beetje per regio vanaf hoeveel moeite ze er voor willen doen. Soms komen ze een konijn echt vangen, maar je kunt ook vaak een mandje/vangkooi/rennetjes lenen om het konijntje zelf te vangen en dan halen ze hem/haar op.

Echt tamme konijntjes overleven het doorgaans niet in het wild, maar als hij/zij veel in tuinen zit kan het best zo zijn dat het een pas ontsnapt tam konijntje is dat sinds zijn/haar ontsnapping veel geluk heeft gehad.

Oh, enne, opvang. Er zijn veel konijnenopvangen in NL. Dat is echt een betere optie dan de kinderboerderij. De dierenambulance brengt konijnen meestal wel naar een opvang (of eerst een dierenarts.)

:) Succes!
pi_145060327
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:27 schreef ToT het volgende:
Hehehe thx voor de tips! :D
Ja de pest is dat het beest hier echt alle kanten op kan vluchten. Ik zal als ik 'm zie via de achterdeur naar buiten moeten, om het blok heen moeten lopen en hem dan zo richting mijn huis in de val moeten drijven; doe ik de voordeur open, dan issie sowieso zo weg. Wel moet ik dan wat houten platen tegen het gaas van de tuin naar de buren moeten plaatsen, anders schiet-ie daar weer doorheen weg! :P

Ik zal kijken of ik vanaf boven een foto kan maken. In principe zou een werpnet vanuit mijn slaapkamer een optie zijn, maar ik heb geen idee of er hier iemand is die dat heeft.
Verder is de dichtstbijzijnde supermarkt een kilometer of 5 verderop, maar er zijn geloof ik nog wel wat andere plekken waar ik iets kan ophangen.

^O^ Ik hou jullie op de hoogte!
Een werpnet vanuit een bovenverdieping lijkt mij zo'n beetje 0,1% kans van slagen te hebben :P Tenzij je eerst een aantal uren oefent op een nepkonijn en precies het juiste moment kiest en heel veel geluk hebt :D Het konijn ziet of hoort het waarschijnlijk aankomen (gevaar van boven zijn ze meestal erg gespitst op ivm roofvogels) en precies goed gooien is nog best een kunst.

Een achtervolging met schepnet werkt echt beter, vooral met meerdere mensen :Y Dan put je hem gewoon uit en/of je drijft hem in de hoek. Is wel stressvol (zowel voor konijn als voor achtervolgers :P ), maar tja, 't is voor een goed doel.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_145060426
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:38 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Een werpnet vanuit een bovenverdieping lijkt mij zo'n beetje 0,1% kans van slagen te hebben :P Tenzij je eerst een aantal uren oefent op een nepkonijn en precies het juiste moment kiest en heel veel geluk hebt :D Het konijn ziet of hoort het waarschijnlijk aankomen (gevaar van boven zijn ze meestal erg gespitst op ivm roofvogels) en precies goed gooien is nog best een kunst.

Een achtervolging met schepnet werkt echt beter, vooral met meerdere mensen :Y Dan put je hem gewoon uit en/of je drijft hem in de hoek. Is wel stressvol (zowel voor konijn als voor achtervolgers :P ), maar tja, 't is voor een goed doel.
Whehehe okee dan! :D

Ja nou het beestje zit altijd urenlang op dezelfde plek stil in mijn tuin, achter een struik.

De pest is alleen dat ik tegenover een akker woon, en als hij uit mijn tuin vlucht, kan ik het verder wel weer vergeten voor die nacht! :P

Ik heb overigens nog wel een felle lamp; misschien dat-ie dan net als konijnen op straat die naar koplampen zitten te turen, ook stil blijft zitten! :P (Weinig kans, maar fuck it! _O- )
  dinsdag 30 september 2014 @ 17:45:04 #20
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145060520
pi_145060531
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 september 2014 17:41 schreef ToT het volgende:

[..]

Whehehe okee dan! :D

Ja nou het beestje zit altijd urenlang op dezelfde plek stil in mijn tuin, achter een struik.

De pest is alleen dat ik tegenover een akker woon, en als hij uit mijn tuin vlucht, kan ik het verder wel weer vergeten voor die nacht! :P

Ik heb overigens nog wel een felle lamp; misschien dat-ie dan net als konijnen op straat die naar koplampen zitten te turen, ook stil blijft zitten! :P (Weinig kans, maar fuck it! _O- )
Je kan het natuurlijk altijd proberen met zo'n werpnet, als het je lukt neem ik mijn woorden terug :P

Heb je niet iemand die het geheel kan filmen? Ter lering ende vermaak enzo O-)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 30 september 2014 @ 17:45:53 #22
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_145060553
Garpje :P
Wel sympathiek van je.
pi_145060652
Hm...... een werpnet wordt wel erg euh.....'alles of niets' :P
Reageert hij eigenlijk als je een raam open doet/deur op een kier zet? (Zit hij ineengedoken?)

Als het een tam konijn is, kun je ook wat lekkers voor hem neerzetten/leggen, en eens kijken of hij daar op af komt. (Het is altijd een beetje oppassen met wat je geeft, maar een blaadje witlof gaat meestal wel goed. Het ruikt alleen niet erg sterk. Appel heeft een sterkere geur, maar geef daar dan echt maar een klein stukje van. Of een klein (!) beetje appelmoes.

Een echt wild konijn zal er denk ik niet of afkomen, maar misschien een wat tammere wel...
pi_145060825
_O- Stelletje grapjassen hier! :')

Ja iets van voer neerzetten zat ik ook al aan te denken. Eerst op de plek waar-ie normaal zit, en dan langzaam maar zeker wat dichter naar mijn voordeur, wat er overigens sowieso niet ver vandaan is.

Als de deur open gaat is-ie zo weg. Als ik het slaapkamerraam open doe reageert hij nauwelijks, en de keukenraam schrikt-ie een klein beetje van omdat het wat dichterbij is.
Hij zit ook niet ineengedoken, nee. :) Het beestje lijkt zich wel op z'n gemak te voelen in mijn tuin.
pi_145061056
Hm, klinkt niet typisch (half)wild, die zijn meestal wat zenuwachtiger.

Bel anders even de dierenambulance, of je een mandje van ze mag lenen. Dan kun je daar wat voer ook in doen, en heb je kans dat je een keer (met wat geluk :P ) dat deurtje dicht kunt doen met het konijn er in.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')