Leuk verslag.quote:Op dinsdag 30 september 2014 00:18 schreef sasquatsch het volgende:
Verslag Autoweek College met Max en Jos Verstappen
Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd bij het Autoweek College met Max en Jos Verstappen. Eigenlijk was het alleen met Max want Jos was verhinderd vanwege een andere afspraak in de buurt. Hij was wel aanwezig voor een kartheat met zijn zoon.
De ontvangst in de Kartfabrique in Utrecht begon met, hoe kan het ook anders, een Red Bull, die al bij de deur uitgedeeld werd door een aantal dames. Na enige tijd wachten mochten we de zaal in waar het vraaggesprek met Max gehouden werd. Dit duurde zo'n 5 kwartier, waarin Autoweek redacteur Sandor van Es, Max de hemd van het lijf vroeg. Tijdens het vraaggesprek kwam hij heel professioneel en volwassen over.
[ afbeelding ]
Tussendoor werden er enkele video's getoond, waaronder Max in zijn jonge jaren op de kart, VKV City Racing, een overzicht van zijn F3 races en de F1 test op Adria. Ook waren er enkele vragenrondes vanuit het publiek.
Om te beginnen werd hem gevraagd naar de test afgelopen woensdag met de Formule Renault 3.5, waarop Max zei dat dit puur was om zoveel mogelijk rondjes te rijden, om ervaring op te doen. Hij had die dag bijna 400 km gereden. Verder zei hij dat hij (nu afgelopen) zondag op weg ging naar Japan. En hij kijkt niet op tegen de andere coureurs zoals Vettel en Alonso met wie hij dan samen rijdt. "Op het circuit denk ik daar niet aan. Dan is iedereen gelijk. En leeftijd is niet het probleem zolang je je maar goed voorbereid."
Over de vergelijking met Senna door Helmut Marko zei hij: "Een hele eer maar ik kom pas net kijken. Senna is Senna en ik ben ik. Iedereen is zichzelf en is vergelijken met een ander moeilijk."
Op de vraag wie gaat er als eerste van het gas af gaat, Max of Jos? zei Max:
“Ik denk allebei niet. Ik ken mijn vader en mezelf en dat gaat niet goed komen in die eerste bocht. Ik wil natuurlijk niet van mijn vader verliezen, dus waarschijnlijk zou geen van beiden van het gas af gaan!”
Jos heeft Max nooit gepushed om te gaan karten. Het was eerder omgekeerd. Toen Max iemand op een kart zag die een jaar jonger was dan hij, zeurde hij bij zijn vader om een kart. Die wilde dat nog niet, maar pas vanaf 6 jaar. Na een half jaar zeuren kreeg hij het eindelijk voor elkaar dat hij mocht gaan karten. Vervolgens won hij zo ongeveer alles tot aan 2008 toen hij pas een race verloor. Hij vindt niet dat hij wat gemist heeft in zijn jeugd, maar heeft doelbewust dingen opzij gezet voor het racen. En dat werpt nu zijn vruchten af.
Over de contacten met Red Bull, Mercedes en McLaren zei hij. "Het gevoel met Red Bull was meteen goed. Die contacten dateren ook al vanaf 2010. Het feit dat hij meteen in 2015 in de F1 kon gaan racen was niet doorslaggevend maar speelde natuurlijk wel mee. Als je de kans krijgt moet je die meteen pakken.". Hij was zelf ook meestal bij de gesprekken aanwezig.
Zijn favoriete coureur is Alonso, omdat die het verschil maakt en een team rond zich opbouwt. Zijn favoriete circuit is Spa. Op de vraag of hij meteen vol gas door Eau Rouge zou gaan antwoordde Max: "De eerste ronde zou hij nog rustig aan doen, maar in de tweede ronde gelijk vol gas."
De keuze voor de Formule 3 en bijvoorbeeld niet de FR 2.0 was omdat hij vond dat hij in de F3 meer het verschil kon maken dan in de FR 2.0.
Over zijn overwinning in de regen op de Norisring zei hij nog dat hij tijdens de race naar de wc moest en dus maar zo snel mogelijk naar de finish reed, zodat hij naar de wc kon. Achteraf gezien had hij beter vierde kunnen worden, want nu moest hij eerst nog naar het podium en moest hij zijn plas nog langer ophouden.
Zijn sterkste punt noemde hij "Altijd rustig blijven". Ook wat betreft media aandacht maakt hij zich niet druk. Hij ziet het wel, maar denkt er niet teveel aan.
Van Red Bull heeft hij oefeningen gekregen om zijn bovenlichaam en nek te versterken. Die moet hij twee uur per dag doen. Maar van de inspanningen van de Formule 1 test op Adria had hij niet veel last. Dat vond hij erg meevallen.
Circuits en helmen die hem voorgeschoteld worden herkent hij feilloos en ook de knopjes op een F1 stuurwiel kan hij allemaal benoemen waarvoor ze dienen.
Zijn seizoen volgend jaar is geslaagd als hij voor Kvyat kan blijven en tien a twintig punten kan pakken.
Op de vraag wat hij anders zou doen dan zijn vader zei hij "geen fouten maken en zoveel mogelijk races uit te rijden."
Aan het eind van de vragensessie kreeg Max nog een schilderij "Superheld" aangeboden van ontwerper, kunstenaar en F1 fan Andries van Overbeeke. Over het schilderij zei hij: “Je bent niet de nieuwe Senna. Je bent geen superheld. Je bent ook niet dit logo. Er is maar één iemand die achter het stuur van jouw leven zit en die bepaalt wie jij bent. Dat is je echte superheld.”
[ afbeelding ]
Na de vragensessie ging Max nog een paar heats karten. Eerst tegen de maker van het schilderij en later nog tegen zijn vader die eindelijk gearriveerd was.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tenslotte was er nog een foto- en handtekeningensessie
[ afbeelding ]
Er werden nog veel meer vragen gesteld, maar ik heb het bij de leukste en interessantste vragen gehouden.
Het kan, maar kan ook niet zo zijn...volgens Sir Jacky Stewart was Jan Magnussen ook de nieuwe Senna.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:01 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.bbc.com/sport/formula1/29427895
Tsja als hij het zegt...
Max heeft zeker al in de Red Bull simulator gezeten op Suzukaquote:Op dinsdag 30 september 2014 20:06 schreef SiGNe het volgende:
En toch heb ik er vertrouwen in, Max en Jos gaan de baan ook te voet verkennen (hebben dat misschien al gedaan zelfs), zoals het hoort voor een F1 piloot.
Ik gok dat Max Suzuka ook flink in de simulator heeft getraind en Jos zal natuurlijk ook wel wat over zijn ervaringen met de baan vertellen.
Ik heb er vertrouwen in dat ie geen fouten maakt en ook niet in de vangrails zal eindigen.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Max heeft zeker al in de Red Bull simulator gezeten op Suzuka
En ze gaan de baan verkennen ja. Dat doen ze allemaal.
Waar heb je vertrouwen in precies? Ik denk dat het hopen op een snelle tijd, zoals Jos zelf ook al aangaf, niet reeel is. Laat hem gewoon rondjes rijden en zijn testprogramma afwerken van Toro Rosso.
Misschien dat ie een beetje een wat sneller rondje eruit kan peuren tegen het einde, maar dat is niet de insteek. Niet van Jos, niet van Max en niet van Toro Rosso. De insteek is vertrouwd raken met die wagen en kilometers maken. Dat op de allereerste plaats. En niet teveel risico nemen. Als er dan nog tijd over is voor een snelle ronde prima; maar we moeten ons echt niet gek maken door te denken dat ie wel eventjes een top 10 tijd neer gaat zetten hoor.
Dat hoop ik ook.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:22 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb er vertrouwen in dat ie geen fouten maakt en ook niet in de vangrails zal eindigen.
als je het verhaal van Sasquatsch leest dan zit dat wel goed. Max zegt daar ook dat het eerste jaar rustig aan gedaan kan worden.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook.
Het kan enorm goed uitpakken dattie komend jaar instapt en het kan enorm in zn nadeel werken.
Zaak is om zeker in het begin gewoon rustig aan te doen en zorgen dat ie geen verwijtbare fouten maakt. Als ie dat wel doet dan wordt al vlug geroepen door jan en alleman ZIE JE WEL TE JONG ONGESCHIKT EXIT NEXT!!!
Gewoon rustig beginnen en komend jaar zorgen dat ie na de zomerstop redelijk on par zit qua snelheid aan Kvyat. Dan heeft ie het al heel heel heel goed gedaan denk ik zo
Echt spannend. Voor mij mocht het nu vrijdagochtend 3 uur zijn en dan daarna meteen de start in Melbourne. God dat is nog ver weg zeg
quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:01 schreef JohnB52 het volgende:
http://m.bbc.com/sport/formula1/29427895
Tsja als hij het zegt...
Na het debacle in 1998 moet ik die Stewart echt niet meer.quote:Op dinsdag 30 september 2014 20:15 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het kan, maar kan ook niet zo zijn...volgens Sir Jacky Stewart was Jan Magnussen ook de nieuwe Senna.
Het is te hopen dat Alonso naar een ander team gaat en Button plaats moet maken voor een andere coureur. Met twee vrije zitjes bij twee topteams zal de stoelendans wel echt spannend worden dit jaarquote:Op dinsdag 30 september 2014 20:27 schreef Geralt het volgende:
En dan ook nog eens het silly season wat nog los moet barsten natuurlijk.
Spannende tijden
quote:Max heeft eerste ronde op Suzuka erop zitten
Max Verstappen is tijdig naar Suzuka afgereisd om ter plekke te acclimatiseren en aan het tijdsverschil te wennen. In het land van de reizende zon zal de sinds gisteren 17-jarige Nederlander aanstaande vrijdag de eerste vrije training van de Grand Prix van Japan rijden. Het is zijn eerste optreden in de STR9, de 2014-versie van de Scuderia Toro Rosso, die startnummer 38 zal dragen.
De woensdag werd door Max gebruikt om te sporten en met het Toro Rosso team te overleggen. Inmiddels heeft Verstappen junior ook al zijn eerste meters op Suzuka gemaakt, al was dat te voet, toen hij een trackwalk heeft gedaan.
“Suzuka is echt een mooi circuit”, aldus Max. “Het is een heel interessante baan, maar zeker niet de gemakkelijkste om op te beginnen. Mijn doel is om ervaring op te doen, ik ben niet op Suzuka om ronderecords te verbreken. Ik kijk erg uit naar vrijdag.”
Vader Jos vult aan: “Scuderia Toro Rosso heeft alle vertrouwen in Max, net als ikzelf. Als ik bij Toro Rosso zie hoe goed alles is geregeld en perfect is voorbereid, dan is dat echt top, enorm professioneel. Max zit heel goed bij dit team en Red Bull. Nu is het aan Max om hard te werken en zijn kunsten te vertonen, maar daar heb ik echt vertrouwen in. Ik ben echt blij dat we de stap naar Formule 1 genomen hebben en nu bij Toro Rosso zitten.”
De trackwalk werd met zes personen gedaan, waaronder Xevi Pujolar, de nieuwe race-engineer van Max, en een techneut van motorleverancier Renault. Jos: “Ten opzichte van de Formule 3 is ook dat wennen voor Max. Het is een goede leerschool en goed om er nu al bij te zijn en wegwijs te worden in het wereldje. Max is er heel relaxed onder, zoals we hem altijd al kennen.”
Donderdag wordt nogmaals een trackwalk gedaan, waarna het echte werk op vrijdag om 3.00 uur Nederlandse tijd begint. Max mag dan anderhalf uur in de STR9 aan de slag.
Ah jammer, ik had gehoopt dat hij met 97 zou gaan rijden. Zijn geboortejaar als een fuck you naar de criticastersquote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:44 schreef Geralt het volgende:
Max schijnt met nr 38 te gaan rijden volgens ingewijden.
Althans volgens V-Twin en ShiftUp op het verstappenforum. Wie dat zijn geen idee, maar ShiftUp heeft daar al vaak dingen als eerste verteld en bij het juiste eind gehad. Die zit er denk ik tamelijk kort op.
We zullen zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |